For et års tid siden blev mine forældres hund overfaldet af en hund fra en af gårdene i landsbyen, hvor de bor. Det var min veninde og jeg, der gik med vores hund, og vi havde ikke snor på den.
Jeg har ret godt styr på hunden, selvom den ikke er i snor. Den kan gå ved siden af mig og vente på at jeg giver den "fri" - også selvom der er andre hunde.
Min veninde og jeg går ned til engen, hvor hestene går. Da vi nærmer os, sætter vi snor på, fordi vi ved, der bor en bidsk hund lige over for leddet til folden, og vi vil ikke risikere noget.
Da vi er kommet ind på folden, og vil til at slippe hunden fri igen, kommer genbo-hunden farende (over på min fars jord) og overfalder vores hund. Vores hund er en kryster og meget mindre end den, der overfalder, så den forsøger bare at løbe, men den er jo stadig i snor, så det kan den ikke. Den løber omkring en hegnspæl, så min veninde, som på det tidspunkt holder snoren, bliver trukket med og får nogle hudafskrabninger, før hun får sluppet hunden.
Overfaldshunden stopper først, da ejeren kommer over og tager fat i den. På det tidspunkt bløder vores hund temmelig meget, og den ryster helt vildt, da vi får fat i den.
Vi når lige at høre genboen grine og sige "Det har den fandme godt af!"
Så går vi hjem med hunden, kører den til dyrlæge og får den syet. Den har fået fire temmelig dybe bidsår omkring struben, og derudover er den bange og stresset og har det IKKE godt.
Den kommer sig heldigvis hurtigt, og mine forældre melder overfaldet til forsikringen. Det var en helligdag og dyrlægeregningen blev temmelig stor, og vi mener jo selvfølgelig, at ham, der ejer overfaldshunden, skal betale.
Han nægter og siger oveni købet, at det var vores hund der gik løs og løb ind til ham. "What???" Tænker vi og fortæller gang på gang præcis, hvad der skete, men han havde familie og venner til at se hændelsen, og de lyver desværre for hans skyld.
Det ender med, at mine forældre og ejeren af hunden deler regningen.
I dag - over et år senere - er min mor så ude at gå med hunden. Hun har den ALTID i snor, og bryder sig ikke om at gå forbi den anden hund, men det er man næsten nødt til for at kunne komme nogle steder her hvor de bor.
Ligesom sidste gang, står der 4-5 mennesker, som er i familie med ejeren af den anden hund, og ser, hvad der sker. Den bidske hund kommer løbende ud fra indkørslen uden nogen form for provokation og overfalder vores hund igen. Min mor kan intet gøre udover at se til og skælde ud, hvilket hunden naturligvis er ligeglad med. Hun er jo selv bange for den, da den også gør og knurrer helt vildt af mennesker, når man går forbi uden hund.
Ejeren tager fat i hunden og får den ind, og min mor siger, at næste gang det sker, bliver det politianmeldt og hunden aflivet.
Ejren råber af min mor og siger, at det kraftedeme er deres (vores) møghund, der selv er skyld i det. Og sidste gang løb den jo løs (hvilket den helt 100 ikke gjorde, jeg så det med mine egne øjne). Som sagt står hans familie der, og min mor føler sig meget truet af dem. De er kendt for ikke at være "helt fine i kanten", og hun er helt alene med en stakkels hund, som er bange, fordi den er blevet overfaldet igen og ikke har kunnet forsvare sig.
Altså går min mor derfra uden at få sat ejeren "på plads". Hun ringer straks til mig, men jeg er desværre ikke ved telefonen.
Så skriver hun en besked, og jeg kan læse ud af beskeden, da jeg ser den, at hun er bange, har lyst til at anmelde dem, men ikke rigtig tør. Hun er bange for, hvad de kan finde på at gøre.
Der skete heldigvis ikke andet med vores hund denne gang, end at den blev meget forskrækket og rystede på hjemvejen, ligesom min mor.
Men det kan godt nok ærgre mig noget så forfærdeligt, at folk får lov at slippe af sted med sådan noget, fordi de opfører sig truende. Kan godt forstå, min mor ikke er vild med at anmelde dem, men synes nu alligevel, hun skal gøre alvor af det. For det sker stensikkert igen. Alle er bange for at gå forbi dernede, hvilket hun også sagde til ejeren, og han grinte bare og spurgte hvem.
Og hvem ved, hvornår det er et lille barn der kommer forbi, der bliver bidt ihjel?
Der er bare alt, alt for mange mennesker, der bare lader deres hunde gå uden at tage hensyn til andre mennesker og dyr.
Kan det virkelig være rimeligt??