|
|
| 1 årig plag bringer sindene i kog |
|
|
En sag om en 1 årig plag på Egeskov Marked har vakt stor harme. Fyens Stiftstidene har beskrevet, hvordan en stor gruppe mennesker var vidne til, at en 1 årig plag smed sig på jorden og nægtede at rejse sig igen. 2 mænd trækker i plagen med hver sit reb, hvilket får plagen til at rejse sig, så den mister balancen og falder med stor voldsom
[ Læs nyhed]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føj!!! |
|
|
Det kan man da kalde afmagt fra hestens side. En skam at politiet ved så skræmmende lidt om dyre-adfærd. Det der var da KLAR mishandling.
Mvh. Helle Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Undskyld jeg spøger, men har i aldrig haft med plage at gøre.. Plagen er tydligvis stresset, og er itrivel om hvad den skal gøre. Hvis alle avler gad og bruge tid på deres føl og plage kunne trakkes og stå bundet. Vil dette lille problem aldrig opstå. Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestemarkeder burde forbydes! |
|
|
Levende dyr hører simpelthen ikke hjemme på markeder - uanset at det har været tradition igennem århundreder. Traditionelt har det jo været SMÅ markeder for de lokale - ikke kæmpe arrangementer med mange tusinde mennesker. Når man ser den lille hest ligge på den måde er det også tydeligt at det ikke er fordi den "nægter at rejse sig" - den er kommet til det punkt hvor den har opgivet og bare venter på at løven bider nakken over på den. Heste der går i panik kan komme ud på det punkt hvor de er så rædselsslagne at de opgiver at kæmpe - har man en gang set det glemmer man det aldrig! (for mit vedkommende set da min gamle hest med gjrodkrampe faldt på staldgangen og ikke kunne komme op - øjnene bliver tomme og hesten falder sammen og er uden kontakt) Stakkels lille hest! Hestemarkeder burde forbydes!
£isbeth & Baloo * I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody. Bill Cosby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marked |
|
|
Den slags markeder burde i det hele taget forbydes. De folk der lader deres heste sælge sådan et sted er som regel folk der enten ikke aner hvad de har med at gøre eller også er de fuldstændig ligeglade. Og en et-årig plag der ikke er vant til seletøj og trailer, har slet intet at gøre der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo sygt... |
| Forfatter:  |
Anders ♣Frida♣ |
| Dato:  |
21-09-2007 09:21 |
|
Det er jo et sygt syn det der... Det syntes jeg... Det er hestehandlere af værste skuffe. Har set manden tidligere og i min verden er han ikke egnet til at holde dyr. Vil ikke sige mere for billederne taler for sig selv... MEN igen jeg gør lige lidt reklame for et PROF dyrepoliti og at det må DK snart være klar til at have og få... Mvh Anders...
You know you drunk, if you get pulled over and your laughing, and glad 2 see the cop.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *suk*... |
Peggy-Sue ☻nu med kamera igen |
21-09-2007 09:24 |
|
Puha.. nu sidder jeg her og er totalt ked på den plags vegne.. den ser så hjælpeløs ud.. Og ja de burde afskaffes de dyremarkeder... jeg forstår slet ikke at man som evt avler vil lade sine dyr sælge på sådan et marked - det er dybt uetisk synes jeg. jeg havde allermest lyst til at gå hen og kramme det stakkels dyr. Ja man burde give sig tid til en plag helt fra føl af så de lærer at gå med grime og gå op og ned i en trailer - det ville spare for en masse grimme snore om numsen osv. Og ja jeg ved da godt at plage kan være uregerlige.. men denne her er virkelig skræmt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har efterhånden |
|
|
set det nogle gange- en gang med en hypper der var faldet på noget is og opgav at komme op-der måtte en dyrlæge til at gi den beroligende for at få den op. Ligeledes skulle vi læsse et føl der var vant til grime og alting- den smed sig hver gang den kom på rampen- dens mor stod i trailer og ventede- den kunne åbenbart ikke have at grunden blev usikker- efter nogle forsøg med en lille hypper der bare lå og ventede på dens død gav vi op, og den blev nærmest båret op i en stor lastbil. Jeg har set det med en hypper der var faldet i en dør- den kunne ikke overskue at komme op og måtte trækkes igennem døren af falck, hvorefter den rejste sig fint. Så det er en naturlig adfærd når alt andet er brugt- så går klappen ned og den gir op. Det er uhyggeligt at se, og det hjælper bestemt ikke at hive i det arme dyr- det som skal til er fred eller beroligende, som den på isen fik. Jeg mener som andre at der hvor filmen knækker er, når dyr udsættes for at blive slæbt på et market, når de ikke kan klare dette. Desværre forgår der meget i DK som jeg hverken kan eller har overskud til at gøre noget ved. Dette er kun et lille klip af, hvad der er hverdag for mange dyr. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stakkel lille hest |
|
|
den har tydligvis givet op på livet og ligner langt fra en uhåndterlig plag der bare skaber sig og har man bare lidt realitetssans og hestekunskab kan man tydelig se afmagten og opgivenheden i plagen. Ingen dyr burde lide sådan og hestemarkeder burde forbydes ved lov så vi en gang for alle kan sætte en stopper for folk som Låsby Svendsen og andre hjernedøde folk som ser på en hest som en rotte på en ansjos!!!
Til min elskede søn: Når jeg har dig i mine arme, og du smiler tillidsfuldt til mig. Så bliver mit hjerte fyldt med varme, Du lille mand hvor jeg dog elsker dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kan man |
|
|
vide det er opdragelsen det er galt med? Jeg har aldrig set i de over 25 år jeg har haft med heste at gøre, at en hest smider sig frivilligt? Det første jeg tænkte på, da jeg læste at dyrlægen skrev at den led ingen overlast...havde han overhovedet undersøgt den ordentlig. Og ja den er da stresset og træt. Hvem ved, måske har den været ude på en lang køre tur og bliver slæbt afsted til marked, eller den er syg. Jeg bliver så harm over hvordan man behandler dyrene på et marked. Det er ikke første gang man se folk gør det der, fordi hesten ikke lige gider og makke ret. Og det med at avlerne ikke gider at opdrage deres heste, hva med lige at lade være med at generalisere... Der er faktisk mange som ligger et stort stykke arbejde i hestene. Jeg kender ikke ret mange, som ikke lægger opdragelse i deres heste. Jeg har egnetlig ikke noget imod markeder, men jeg bliver vred når jeg ser sådan en behandling af et dyr!!! så kan det vist ikke udtrykkes mere klart! Føj for noget svineri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke da en spade til dyrlæge ... |
Lisbeth Sejberg |
21-09-2007 12:17 |
|
... nej det er muligt, den ikke lige led fysisk overlast, men hvad med de psykiske ar den oplevelse sætter hos plagen og som vil gøre trailerlæsning til et stort problem i rigtig lang tid fremover ... hvis ikke for altid ? Mvh. Lisbeth
Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke SÅ slemt synes jeg |
|
|
Jeg synes ikke det er mishandling. Det er et akut opstået praktisk problem, hesten skal ind i traileren og det vil den ikke frivilligt fordi den er bange og utryg, herefter bliver den tvunget derind - ikke med slag og straf, men med fysisk magt. Jeg kan ikke se det er mishandling. Det ser slemt ud fordi det er så stort et dyr, men i virkeligheden er det ikke meget anderledes end den kat der med kløerne ude og under hvæsende protester bliver tvunget baglæns ind i en kattetransport hvorefter lågen bliver lukket og så kan den ellers sidde derinde og hyle indtil den bliver lukket ud igen et nyt sted - sådan har jeg indimellem måttet behandle mine "ikke-transportekasse-egnede" katte. Selvfølgelig synes jeg det er enormt synd for den stakkels hest - det er slet ikke det - jeg synes bare ikke det decideret er mishandling. Man må håbe hesten får en sød ejer som vil gøre den tam og tillidsfuld - den har nok ikke set ret meget af verden, måske har den bare gået på den samme mark hele livet indtil nu, og det er der vel i og for sig ikke noget forkert i, hellere det end en hest der har stået bag tremmer de fleste timer af sin opvækst - uanset den er så meget mere vant til at stå bundet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Plag... |
Ivory26 ♣Stutteri-Birkedalϖ |
21-09-2007 12:36 |
|
Nu synes jeg ikke selv om at heste skal sælges på markeder, men slap lige helt af!!! Anders: Hvor kommer du fra siden du kender denne mand? vil gerne høre fra dig- da du ikke kan tillade dig, at udtale dig om en mand på den måde du gør, uden at du kan komme med konkrete beviser/kendskab til ham. Hvem af jer oven for har haft en hingste plag, som fra opdrætter ingen opdragelse har fået??? Jeg har lige købt en hingste plag på 1 år. Sælger kom med ham i trailer. Han virkede sød og rar. Vi smed ham på fold med det samme, da jeg synes det var bedre end, at komme direkte ind og stå i en boks. Da jeg ville hente ham fra folden om aftenen, kom han lige hen til mig. Jeg tog forsigtigt fat i hans grime og snakkede sødt til ham- imens jeg roste ham. Da jeg ville trække med ham, rejste han sig over mig. Min pegefinger hang fat i grimen, dvs. det resulterede sig i en brækket finger- kald mig klodset, men det var hvad der skete. Imens han stod på bagben over mig, slog han efter mig med begge forben, og han ramte mig flere gange på skulder og brystben. Jeg fik mig slæbt ud fra folden og kaldte på min mand. Han hentede en godbid og et trækketov. Han gik ind til ham, han kom flinkt hen igen og han fik godbidden. Min mand satte tovet i og ville trække ham ind- igen laver han samme nummer. Han rejser sig og slår efter min mand med begge forben. Min mand vil ikke slippe, da plagen så bare ved den har vundet over ham. Det resultere sig i, at min mand bliver slæbt rundt på folden liggende efter plagen indtil karabin hagen brækker. Er det dyreplageri det vi har udført eller er det menneskemishandling???...??? Nu har jeg haft med mange unge heste at gøre, flere af dem har lavet numre og vil ikke. Nogle kommer aldrig til, at være menneske heste- dvs. de forbliver sky og uregerlige. En plag som denne fra video klippet er sikkert kommet direkte fra opdrætteren, som over hovedet ikke har haft den hænder(sådan ser jeg det) eller så har opdrætter opgivet at "tæmme" den og derfor slæbt den til markedet. Heste er dejlige dyr, men der er flere imellem dem, som aldrig bliver medgørlige. Jeg kan ikke lide de billeder jeg ser på filmen- hvem kan det? men jeg synes i skal slappe lidt af og tænke på den nye ejer. Hvad skal han gøre, hvis hesten aldrig har lært andet end "hvis jeg smider mig, så slipper jeg"... tænk over den! Nu kender jeg tilfældigvis en mand, som lever udelukkende af at køre (han er IKKE hestehandler) heste transport for folk i Danmark. Han har virkelig fortalt mig nogle historier om ejererne af de heste han skulle fragte. Han har fortalt hvordan ejerne bankede eller direkte mishandlede deres heste, for at få dem i transporten. Han har fortalt at han flere gange har været udsat for, at hesten var så uregerlig og uopdraget, at han nægtede at køre med den. Så det er ikke altid hestehandlerne på markedet, som i skal være efter. Plagen/hesten/ponyen kommer fra en opdrætter eller tidligere ejer og ikke fra køberen- netop hestehandleren! Nu var jeg på Brønderslev marked i år og jeg var i chok. En privat mand(IKKE hestehandler) havde en shetlænder hoppe med hendes føl til salg på markedet. De stod i et lille tråd hegn op af traileren. De stod i rent @!#$ og @!#$. Føllet havde lange hove og hoppen var mildest talt grim i huld og pels. Der var der ingen som greb ind! Hvor går det galt for folk? hvad der mere skete i denne sag- vil jeg ikke fortælle offentligt!
HEL HAVRE SÆLGES I SÆKKE ELLER I TØNDER SE PRISER PÅ PRÆSENTATIONEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah.. |
lestat |
21-09-2007 12:38 |
|
Det er godt nok meget, I kan få ud af at se det ene fald på den lille video.. Jeg stod der faktisk, da det skete. Og havde I stået der, havde I haft meget mere grund til harme.. Da jeg kom lå plagen ned, hvor mange gange, den havde været oppe, ved jeg ikke, men den faldt to gange, efter jeg var kommet. Desværre har de glemt det halve af historien, fordi så er der jo ikke så meget saft på den vel? Manden havde, som nævnt i nyhederne, lige købt plagen. Han ville trække den hen til sin bil, men da den ikke var vant til reb osv, panikker den. Når så den panikker, får han revet den ud af balance, hvilket nok ikke gjorde den mere bange. Manden laver nogle dumme fejl, som er synd for dyret, men alle de mennesker, der stod udenom og råbte og skreg, laver da lige så meget fejl. Tror I det stresser dyret mindre med en kødrand af mennesker rundt om sig? Larmen fra folk der råber og skriger. Det stakkels dyr lukkede helt af for omverdenen, og havde det faktisk bedst liggende. Men alle de kloge mennesker, der vidste mere om heste, blev ved med at fortælle, hvordan han skulle få den op, fordi den måtte da ikke ligge der.. Specielt husker jeg en dame, der skar igennem konstant: Du aner da heller ikke en skid om heste! Du skal da trække i grimen ikke i rebt din dyremishandler Okay! Mon den var blevet mindre bange af det??? Faktisk er det ufattelig stressende for sådan en mand og stå og blive svinet til samtidig, alle dømmer ham på baggrund af en plag, han lige har købt, han bliver filmet og fremstillet som et svin. Ergo reagerer han også forkert: Lad os få den op, så vi kan få det overstået.. Faktisk lod han den ligge lidt til sidst, for at stresse den ned og lade den komme op selv. Det kom den så også, og da den var bange for bilen, blev den istedet for stående udenfor, hvor blandt andet jeg stod og kælede for den. Dyrlægen havde tjekket den, inden jeg gik og den var begyndt at spise. Jeg kiggede til den igen senere, hvor den stadig stod og åd hø. Når det er sagt, så synes jeg også, at markedspladser er noget træls noget for dyrene. Enten skulle de afskaffes, eller have lige så gode forhold som dyrskuer.. Og når det er sagt.. Jeg havde lyst til at tude på grund af det stakkels dyr.. Men sikke en masse idioter, der stod rundt om og forværrede situationen.. God weekend..
Argumenterer du for begrænsninger, bliver det DINE begrænsninger!! Lækker Dunfarvet kat.2 hingst stilles til rådighed . Afkom kan ses for 2006 og 2007... Cremellohoppeplag sælges, tjek min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er sku hva jeg skal tælle til for ikke at have lyst til at banke de to mænd, som prøver at få den stakkels hest op i traileren. Jeg bliver simpenthen bare så tosset. Hvorfor skal der så meget til før man kan anmelde folk for vanrøgt/mishandling ??? Det er udover min forstand. Selvfølgelig skal der være en grænse, men jeg syns at grænsen er ALT for høj:( Det kan da ikke være rigtig at dyrene skal udstættes for voldsomme ting iden at der kan gøres noget. Tænk at dyrlægen udtaler sig som han gør. Dammit. Det er jo direkte "@!#$" syntes jeg. Som man også kan se på internet sider hvor forskellige foreninger har været ude til heste som går og har det skidt. Så er det måske en dyrlæge der tidligere har udtalt at hesten er i oki fin stand og at det ikke behøver at blive gjort noget. Men så kommer foreningen ud og tilser dyrene og har en dyrlæge med, der kan dyrlægen så fortælle hvor dårligt hestene har det. At de ikke har fået ordnet hove meget længe og at de ikke får noget mad osv. Hvordan kan dette lade sig at.. At der kan ses så forskelligt på det?? AAARGGG!!! JEg er så tosset alt. Jeg kan bare ikke forstå at det kan være på denne måde. Vi må da kunne gøre noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slap da lige helt af! |
janice-vester |
21-09-2007 12:52 |
|
Ja, jeg synes godtnok der er nogen, der er meget hurtige til at fare i flint og beskylde folk for hvad som helst her inde!! Det har intet at gøre med om plagen har været håndteret eller ej i forhold til hvordan den reagerer i den situation! jeg har selv haft en hingsteplag, der lavede samme nummer da han var 1½ år gammel. Og han var altså både vant til at være bundet op og blive trukket med, blive børstet og få ordnet hove! Så det har intet med sagen at gøre om den har være håndteret meget eller ej!! Det ser naturligvis altid voldsomt ud, men det er klart at den ikke kan holde balancen når den går i luften på den måde. Og min nægtede også at rejse sig. Og når en erfaren dyrlæge står på sidelinien og siger at der ikke er tale om dyremishandling, så må man tage hans ord for gode varer!! Den bliver jo hverken slået eller noget. Jeg ville i hvert tilfælde blive ret sur hvis det var mig, der var blevet beskyldt for dyremishandling i den situation hvor min også pure nægtede at lade sig læsse!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan blive til stor diskusion |
|
|
Ja som min overskrift siger så er det en af disse emner -ligesom med ridehjelm, der altid kan diskuteres. Hvornår er det dyremishandling??? Hvornår skal man bærer ridehjelm og hvornår er man utro, når man kysser eller går i seng med en person eller blot man tænker på andre... Men for lige at blive ved emnet vil jeg da få min mening ud omkring dette. Denne PLAG "lugter" langt væk af aldrig og have været i hænder, og derfor handler i frygt. Det er bare så tydeligt. Gid dog alle der fik føl ikke gjorde det for sjovt og solgte dem på små kræmmermarkeder. Jeg kan bare ikke lide de kræmmermarkeder. Det er steder der afholdes til at solgt skrammel og brugt ting men ikke "aflagte" dyr folk ikke gider eje mere. Gid alle der avlede føl opdragede føllene, trak med dem og lærte dem tillid til mennesker. Ligesom Mette (frederikke) siger... Jeg syntes ikke dette ligner dyremishandling, det ligner to mænd der ikke har en dyt forstand på det og bare trækker fordi hesten gør modstand. Og det gør det da bare absolut ikke mindre godt at alle de folk stopper og glor -gå dog væk for fanden. Det stresser den arme hest endnu mere. Og ingen gør tilsyndladende noget andet end og komme med deres mening "det er dyremishandling"... Håber for hesten den er kommet et godt sted hen hvor man vil tage sig godt af den, lærer tingene som at trække med og have tillid. Bedste hilsner Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor bliver man trist. |
|
|
Ja hvor bliver man trist, når man ser sådan noget svineri. Jeg bliver pt ringet op ind imellem, og skal ud og hjælpe en ung pige med hendes hest. Den har fået klø, alt fra reb, pisk, longetov, kost samt råben og skrigene. Og selv om jeg sagtens kan hæve stemmen for mine heste, og jeg godt kan bruge en pisk, samt longetov, så er der immervæk langt fra det man ser på den video. Jeg pisker ikke mine heste, men jeg kan lægge pisk på som en ekstra arm, eller longe omkring en hest, hvis den er i ro. Ellers vil jeg faktisk helst hvis der står en på hver side af bagen på hesten og holder hinanden i hånden og støtter og presser hesten i det tempo den kan følge med til. Aldrig presse mere end allerhøjest nødvendigt. Og det vil jeg faktisk mene at man ret hurtigt får lært når man har med dyr at gøre, hvis ikke skal man ski ikke have dem. Men den hest jeg er ude og hjælpe med at træne til at gå i trailer går det fremad med. Det der hjælper bedst ved den og dens ejer, er at jeg står ved siden og gør dem rolig, og får dem til at arbejde med hinanden. Det sjove af det er at jeg ikke ved hvorfor det lige skal være mig. Men hvis jeg virker for dem, er det jo bare mig de skal ringe til. Jeg roser hesten og ejeren meget, og afleder deres stress. For det er jo det der sker. Hesten på filmen bliver stresset af at der er så meget den skal, som den ikke kender og ved noget om. Og mændene der læsser, for "stress" fordi de ikke vil tabe ansigt til alle de tilskuer der står, og skal vi sige, glor. Og jo mere publikummet kommer med helt sikker kloge ord, og nok også en masse knap så gode, ja jo mere stresser det læssefolket." Og så skal den bette hest saksusme ha skal den. Den er ski ikke større end den kan ligge ned, og jeg skal komme efter jer, ska jeg." Kan I ikke se det for jer. Hvor fedt vil det være hvis man som stor stærk mand, skulle give op for en bette lille plag. Det er ski da for pinligt. Men hvis nu nogle af jer kære heste kræmmer læser med, så er det faktisk ikke pinligt, at man lige går en lille smule med hesten, og lære den lidt at kende, og den anden vej rundt ligeså. At man lige laver en lille "aftale" mellem hest og trækker, rytter, ejer elign, om at det hele nok skal gå. Og i øvrigt tager ting den tid det nu engang tager. Så ville der for pok.er ikke være så mange der havde problemer med at læsse deres hest, hvis altså de havde en smule mere tålmodighed. Ingentvivl om at man kan tvinge sin hest i en trailer, men hvad er der ved tvang. Det er jo ligesom at tisse i bukserne. Problemet er der jo næste gang, bare 10 gange værre. Hesten jeg hjælper med. Er så "skadet" af trailerlæsningsvold, at du ikke kunne røre den på bagen uden den smækkede med sådan en kraft bagud, at man helt sikkert ville flyve et stykke og så blive liggende hvis den ramte, og trak du i tovet i grimen stejlede den til stor fare for den selv og den der trak. Og det er ski da ski.e træls at stå med sådan en hest nu. Og selvom folk måske syens vi var for "gode" ved den da vi læssede den i lørdags. Så sparkede den trods alt ikke en eneste gang, den stejlede ikke, og den løb ikke forbi rampen en eneste gang. Og det er faktisk rigtig store fremskridt. Og vi tre der arbejdede med den, var rigtig godt tilfredse. Også selvom det tog godt 1½ time, så fik hesten og ejer en rigtig god oplevelse, og næste gang skal det nok blive nemmere. Så sådan noget svineri som det påden kræmmermarked det giver jeg simpelthen minus for. Der må de "stakkels" mænd altså pakke deres testeron langt ned i bagagen, og finde tålmodighed, og viden om dyr frem i stedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidum |
|
|
Det er da ingenting det der. Har set det der var værre også ved læsning af en ældre super sød og tilredet hest...som også rejste sig og slog ud med forhovene. Det er absolut ikke sjovt. Men også af helt unge plage som ikke har været i hænder...sådan én går du da ikke hen til og siger "såh, lille pus. Nu snuser du til denne her fiiine trailer også går du stille og roligt ind, ikke?"...Det kan man simpelthen ikke. Disse plage blev fanget med et tov om halsen også var kampen i gang. De var begge nede og ligge nogle gange, men i traileren kom de. Og "sjovt nok" var de faktisk nemme og læsse næste gang. Så ja, det var en voldsom oplevelse for dem, men tror ikke de er psykisk mærket for livet over det. Kan kun give lestat ret, at folk råber og skriger og sviner manden til gør det absolut ikke bedre, men det er jo typisk på et marked.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes det er synd |
Lilar |
21-09-2007 13:46 |
|
Hvor er det synd at den stakkels plag skal stresses sådan! Både at de mænd der kæmper med den, men også (som flere nævner) af alle de mennesker der står rundt om den. Den er tydeligvis ikke vant til at være i hænder, men det er ikke ensbetydende med at den skal beandles sådan. Da jeg fik min hest var han 7 måneder og havde heller ikke været i hænder. Men blot jeg tog det stille og roligt så var han rolig - hvis jeg begyndte at stresse, så blev han stresset. Første gang jeg selv skulle læsse ham i trailer lokkede jeg med godbidder - det tog vel max 10 min og så var han oppe, og siden har han været meget nem at læsse. Så havde de blot ladet være med at trække sådan i den og kæmpe, men i stedet givet den ro, snakket roligt til den og fået den til at slappe af - og havde tilskuerne blot indset at det bestemt ikke hjalp på plagens stress at de stod der - så havde det sikkert været nemmere at læsse den. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingenting? |
|
|
Sikke da en omgang fis i en hornlygte  Det er da en voldsom situation!!!
"I have my principles - And if you don't like them, I have others"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stakkels lille plag |
|
|
hører ikke hjemme på et marked. Og måske ville det ha' hjulpet blot en lille smule hvis den nysgerrige folkemængde havde trukket sig lidt tilbage, dyret havde fået lidt at æde og en stor portion tålmodighed fra nye købers side... Det er jo ikke noget den dør af, men det er grumt at se på, når "man" er vant til at hestene bare sjosker i hælene på os og gør som vi vil... KH:) og mon ikke den nye køber er ligeså klog og dyrevenlig som alle os herinde på HN
Annette rigtige piger rider hver dag boks udlejes i lille privat stald - direkte til skov...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestemarked |
|
|
Et rigtigt godt eksempel på, hvorfor man burde forbyde hestemarkeder. Der er alt for mange mennesker uden forstand på heste, der nærmest handler for at handle. Jeg skal ikke kunne udtale mig om den pågældende person, men uviden MÅ han da være siden de tackler situationen sådan.. Hvis man ikke har forstand på det man har gang i, så må man rådføre sig med nogen, der har.. Det skal da under ingen omstændigheder gå ud over hesten.. Jeg kan godt forstå, at den nye ejer føler sig presset af tilskuerne, men så tænk lige på hvordan hesten oplever det hele.. Alt for mange hestehandlere behandler deres heste som handelsvarer, ikke levende væsner. I gamle dage var hestene en vigtig del af landbruget i dag er de "blot" til hobby. Efter min mening tjener hestemarkeder ikke længere noget formål. Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og de selvpudsende |
|
|
glorier fungerer fint... Synes det er voldsomt, at dømme ud fra 1 min. videoklip... Problemet her, er jo ikke hesten... Det er et par mænd, der som rigtig mange andre mænd, tror, at de kan gøre den slags med magt... De har stadig ikke fattet, at når alt kommer til alt, så ner hesten stærkest... Med flere længder... Dyrmishandling... Næh, det mener jeg egentlig ikke at selve dette læsse-forsøg er... Så er det også dyrmishandling, med alle de heste der gør modstand og endda smider sig, fordi de ikke vil gå i en trailer... Gå ind på træning, og se hvor mange "Hvordan skal jeg læsse min hest" tråde der er... Disse mennesker har sansynligvis ikke nøjedes med, at trække dyret hen til rampen, for at konstatere, at den så ikke vil gå op, for derefter, at trække kræet tilbage til stalden... De har sikkert alligevel forsøgt at få hesten ind... Så nej... Denne hest bliver ike behandlet, som jeg ville have gjort det, men synes altså ikke at det er dyrmishandling...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svineri |
|
|
Svineri...Uerfarne hestefolk som tror at det hjælper at "prøve kræfter" med hesten. Plagen er tydeligvis i chok og har opgivet at kæmpe (da den ligger ned) at de så ikke har fatning nok til at kunne se at den ikke er i stand til at blive læsset på tidspunktet..ja det er mig en gåde. Stakkels plag. ingen chance for den til at vænne sig til reb og grime.. og ingen folk omkring den som har den rette forstand..Folk som ikke lige har "tid" til at gøre det på hestens præmisser... Ingen heste burde udsættes for det jeg så på den video! - At drive en hest så langt ud at den opgiver, det er da for langt ude...!!! SERIØS mangel på indsigt og forstand på hesten... Min mening. Klar mishandling. Hvad får folk til at tage en så "rå" plag med på et marked!!!??? et spørgsmål om penge velsagtens.  Nogle folk skulle skamme sig pænt meget.
Dygtig/ansvarsbevidst dressurrytter søges til 5 års vallak på 170cm Diego er frieser/holstener Jeg kan ikke selv ride pga af graviditet. Skriv en mail og fortæl om dig selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå ... |
anjasm |
21-09-2007 14:33 |
|
Jamen så er jeg nok ikke så sart som flertallet herinde ... Jeg synes det var dybt uheldigt, at plagen faldt ind i traileren med nakken ... men derudover kan jeg ikke se det helt store problem, og dyremishandling tror jeg ikke det er, den ene af mændende siger også, at de lige skal lade den falde til ro. Plagen er bare ikke vant til at blive læsset, det ville selvfølgelig have været en fordel, hvis den var blevet øvet i trailerlæsning inden, men det tror jeg ikke der er mange hestehandlere der gør ... Næste gang skal den nok gå pænt op, den har nu fundet ud af at den overlever, trods læsning. Det mest uheldige var styrtet, hvor den slog nakken ... efter min mening.
There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´ (Leonard Cohan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Nyset |
21-09-2007 15:09 |
|
Der findes mange måder at læsse heste på, også når de er bange eller uvillige, og den på klippet er IKKE den bedste! Og om de "stakkels" mænd, der bliver stressede af alle de folk, der står og kigger: Dem kan jeg ikke have ondt af, beklager. Hvis de bliver "stressede" af den slags, skal de ikke købe hest, og da slet ikke en årings!!! Jeg har mere ondt af plagen, der skal hjem og behandles af de stakkels mænd, der åbenbart ikke ved så meget om heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har rigtig |
HeidiZ |
21-09-2007 15:38 |
|
ondt af hesten. Sådan en hest burde slet ikke være på et markede (og det burde ingen heste generelt ikke efter min mening), men den kan jo slet ikke klare det psykisk  Hesten har klart overgivet sig - det gør dyr, når de lægger sig sådan ned, det ved alle.. Jeg er enig i, at en kødrand af mennesker ikke gør det bedre.. Men så jeg en hest ligge sådan, kunne jeg heller ikke lade være med blande mig (ikke med råben, selvfølgelig), jeg kan ikke bare vende ansigtet til sådan noget. Det er ikke acceptabelt, at en hest (eller hvilket som helst dyr) drives så langt ud at den overgiver sig sådan, og vælter rundt!! Jeg er aldrig på markeder hvor dyr sælges, vil ikke støtten den slags. Ligesom jeg ikke vil købe tøj, sko o.l som er produceret af underbetalte kineserer samt børn!!!
- HeidiZ *** The trust between horse and rider creates a unique partnership
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har kun læst lidt af tråden her |
|
|
De færreste heste er i stand til at 'være' på en markedsplads og gennemgå det de nu skal for at være der uden det bliver 'for meget for dem: læsses i en trailer(problemfrit!)/ køre i en trailer/ stå bundet længe uden stress på trods af larm og 'fare'/ ikke reagere på de andre heste/ Ikke reagerer på mange menneskers larm/ vises frem på en stabil rolig måde/ Det er de ikke trænet til. Og de færreste mennesker som færdes med deres heste og handler på en markedsplads er i stand til at træne dyrene til det.., og så kommer undskyldningerne eller voldsomheden bare frem.. ad jeg foragter det! Til de af jer som mener at lige den her scene er forklarlig og at "det er jo en uhåndteret plag, den ER jo vanskelig sådan en.." Se at få nogle andre briller på! Det er for dumt at blive ved med at tro der findes episoder som den her der kan bortforklares eller accepteres fordi hesten er enten dit eller dat. Så længe du kan tænke dig frem til selv den aller mindste grund til problemet eller få dine briller til at se der er et problem, så har du et ansvar for at skåne hesten for den slags "oplevelser" eller forberede den til det den skal! Hvis du IKKE kan se et problem eller tænke dig frem til at et problem opstår fordi...så køb en cykel!  Og jo jeg har arbejdet med alle slags heste. (det her er sgu da bare en lille åring!!!)
Accept af forskellighed er individets største problem. Karl Johan Lindrup Olesen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da kæ*t |
|
|
Anjasm: Hvis du mener at næste gang skal den nok gå pænt op tror jeg dælme du kræver en kursus i hestepsyken! Ja det var måske groft sagt men jeg kunne ikk lade være. Nu er den ENDNU MERE bange for at gå op en anden gang vil jeg hilse og sige - og det er med erfaring fra min egen jeg siger dette, da han i sin tid skulle læsses var det med reb i rø*en, to mandfolk der kunne det hele og så som ekstra kul på råben og smæk bag på. IHHH hvor det hjalp ham. Og han var da sleeet ikke langt mere ræd for senere hen og skulle i trailer igen! Tænk at være så naiv at man kan få sig selv til at sige at den går pænt op næste gang. Du skulle ha set de scener vi har haft med min de første to gange efter han skulle flyttes fordi jeg ikk nåede at trailertræne ham da vi begge gange var nødt til at flytte akut hurtigt!!! Det var sådan så jeg var tvunget til at lade andre gøre det og stå og se til at min hest stejlede rundt for at slippe for at gå i den firkantede kasse i skræk. Så ja det blir sikkert bedre næstre gang da. Helt ærligt- vågn lige op fra den drømmeverden du befinder dig i. Et hvert menneske der er ved sine fulde fem ved da at det ikk blir bedre næste gang hvis en hest læsses på en sådan måde. Min endte jeg med at finde ud af var bange for rampen - den bevæger sig jo lidt og siger lyde + det kan runge i en triler og det er beklemt- stik imod hestens natur at gå ind sådan et sted! Vi trænede med store træ plader han først bare skulle op og stå på, så vende på, gå over. trave over og galopperer over. Nu her 1 1/2 år efter han sidst har været i trailer blev han søndag sendt i tilridning. han var ikk glad for at skulle op i kassen, da det var en anden end min. En lidt smallere og knap så høj, og så efter 1 1/2 år og han ahr heller ikk nået at køre ret meget i trailer + hver gang har været flytning til et nyt sted. Jøsses hvor kan jeg ryste på hovedet af folk der kan lukke sådan en gang fis ud. Ja undskyld mig, men nu er jeg ærlig talt forarget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS... |
|
|
er hesten urergerlig og ikk kan "tæmmes" o.lig. Så mener jeg jo da slet ikk amn bør prøve at sælge dem videre til andre- men på markeder er det jo nemt da den alm. købelov her netop IKKE er gældende (i hvert fald ikk på Vorbasse). Dernæst mener jeg det er ens pligt at sørge for krikken er trailervant så man kan tag den roligt med sig uden bøvl - er dette ikk en mulighed må man lade være at slæbe kræet med. End of story- uanset hvem der bærer skylden og hvordan hesten er mener jeg den skal være trailer vant i mindre omfang som minimum - er hesten så et såkaldt vildt krabat der ikk kan "tæmmes(det ord kan jeg ikke lide da en hest ikk skal tæmmes))- ja så er der kun en vej, om så den skal hjemmeslagtes el. ej. Den skal IKKE på et marked. Men nej- folk skal heller ikk stå i en kødrand omkring - og SLET ikke og råbe!!! Mht. min egen vil han ikk gå op hvis der står nogle bag ham eller de snakker ret højt - det er så pga. dengang han første gang blev læsset = mèn fra dengang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute ... |
anjasm |
21-09-2007 16:06 |
|
Det er i orden, at du vælger at svine mig til, det kan jeg leve med. Jeg har udtrykt min mening, du er ikke enig ... Fint nok! Som jeg ser det, siger måden du udtrykker dig på, mere om dig, end den gør om mig ... Men jeg skal da undlade at give udtryk for mere "fis". Beklager, hvis tråden var forbeholdt folk der var klar til at ringe til Dyreværnet, Dyrenes beskyttelse og andre lignende instanser. Sorry! Jeg talte også kun ud fra min egen begrænsede erfraring, der siger mig, at det er utrolig let at dømme andre, det er straks sværre at se på sig selv ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har tilfældigvis |
|
|
haft andskellige plage igennem mine hænder på travbanen og 85% af dem er helt rå når de kommer derud og har da ved gud grød aldrig behandlet et dyr på den måde alligevel.. Jeg var tilstede da Lilars 7 mnd gammel plag kom for han kom sammen med min 7 mndrs plag og de stod stille og fredelig i trailere side ved side og der var på ingen tidspunkt tumult med de to har heller ikke været det siden og før de kom op i den trailer havde de spenderet deres liv på en amrk el i den boks med deres mor manden som har avlet dem har absolut ikke gjort dem vant med noget før de skulle afsted men alm sund forsnuft og en rolig hånd rækker altså langt idag.
Til min elskede søn: Når jeg har dig i mine arme, og du smiler tillidsfuldt til mig. Så bliver mit hjerte fyldt med varme, Du lille mand hvor jeg dog elsker dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil ikk |
|
|
direkte kalde det at svine til - men nærmere kalde det min egen personlige mening om et hvert menneske der vil give en sådan udtalelse om en sådan en hændelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
|
|
Ikke desto mindre, blev din hest læsset to gange, selv om den synligt gjorde modstand... Fordi det var akut... Selv om du vidste bedre... Du vidste jo godt, at der ikke var en anden udvej, og derfor tillod du, at din hest blev læsset på den måde... Er du så en dyrplager? Det tror jeg da ikke at du er, men før man begynder at dømme andre, så må vi vel hellere se på os selv, og vurdere, om ikke det kan tænkes, at vi også engang har handlet uhensigtsmessigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
for det havde været mere dyrplageri at lade ham stå et sted hvor de ikke fodrede ham og hva de nu ellers gjorde eller ikk gjorde. Og i mine øjne er det noget andet i netop et sådan tilfælde hvor det avr meningen han skulle ha været trænet men jeg ikk engang kunne nå at gøre det før jeg avr nødt til at flytte ham - det må ha været mindre dyrplageri end at lade ham dø af sult... Desuden hverken væltede el. overgav han sig på noget tidspunkt som denne hest gjorde - hverken i frygt el. pga. udmattelse. Osse en stor forskel. Og som jeg skriver mener jeg at når man tager hestene på markeder skal det da ikk være heste man mener ikk kan "tæmmes" så de forbliver sådan- det må jo være sådan det skal forstås, så igen en væsentlig forskel - jo det kan være nødvendigt at gøre som jeg i akut situation. Med mindre sm sagt dyret bare skal dø af sult i stedet. Men der er visse forskelle i min situation og denne på flere områder. hestehandlere o.lig. der slæber dyrene med på markeder kan træne dem inden - har de ikk tid op til et marked må de jo vente med at sælge til de har tid til det! Og som sagt er de en såkald hest der ikk kan "tæmmes" bør den jo slet ikk sælges videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
anjasm |
21-09-2007 16:41 |
|
Så luk du øjenene for virkeligheden ... Det KUNNE jo også tænkes, at netop denne plag er meget bedre stillet hos den nye ejer, der er enormt ivrig efter at få den væk fra markedspladsen og hjem til noget bedre ... Nøjagtig som i dit tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anjasm |
|
|
Tænkte noget nær det samme... Der er jo ingen der aner, hvorfor netop DEN plag er på et hestemarked... Måske ejeren har måtte skille sig af med den akut, af uanede årsager... Måske den bare er født og opvokset hos en hestekrejler og har aldrig set et menneske... Det er jo ikke til at vide, hvorfor de enkelte heste står på markederne... Strute: Du behøver ikke at forsvare det... Vi kan jo godt regne ud, at du vel har flyttet din hest akut, for at få den til noget bedre... Det ændrer jo bare ikke på det faktum, at du, og rigtig mange andre hestefolk, har stået i lignende situationer, og hvis vi skal være ærlige, har disse situationer ikke forløbet som ønsket... Af den ene eller den anden grund... Havde du måske ladet din hest blive stående, hvis den havde smidt sig, og vist afmagt? Det behøver du ikke at svare på... Men tænk lige over det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har stået |
HeidiZ |
21-09-2007 17:16 |
|
i en situation, hvor min gamle dressurhest på 183 cm ikke ville i trailer, efter jeg havde været til træning. Vi fik dyrlægen ud og give den beroligende, og så kørte vi den hjem. Vi fandt ud af, at han skulle have rigtig meget plads og ingen bagbom, så var der ikke nogle problemer.. Nu går den landsstævner, så ja, den bliver kørt i trailer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zamangah |
|
|
Jeg svarer alligevel - Ja det havde jeg - så havde jeg bedt de mennesker jeg havde samlet for at få ham afsted om at komme igen med lånt bil mv. dagen efter, så kunne vi prøve igen. Så var jeg blevet og sove hos ham i stedet så jeg havde været sikker på han havde fået sin mad mv. En helt anden ting er at nu kender jeg osse min hest godt nok til at vide at han ikk smider sig og overgiver sig. Han er nemlig godt kalr over hvem der faktisk er den stærkeste. Det fandt han hurtigt ud af. Nu er han osse større end den bette et års plag. En anden ting er at hende jeg er opstaldet hos hentede en helt rå friser hjem, der kun havde kørt i trailer fra Holland og hjem med en forsamling af andre heste. Sjovt nok brugte man her heller ikke disse metoder på trods af han ellers var en 1 årig plag der heller ikk ville læsses. Og han smed sig heller ikke ned. Som osse HeidiZ siger med hendes - dyrlæge og beroligende til hendes - det havde vist været på sin plads her. Tænk at dyrlægen selv ikk havde regnet den ud. Og nej- det fandt jeg ikk nødvendigt hos min i det han stadig ikk opførte sig som denne hest - og havde det taget længere tid el. mere magt med ham var han sose blevet bedøvet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øjenvidner??? |
|
|
Hvis vi virkelig skal snakke om misforståethed i denne situation, så vil jeg klart sige at den kødrand af skrigende kloge koner, der stod om plagen under og efter var en del værre for dens stressniveau. Helt ærligt hvor mange af jer, var der? Kritikken til Knold er ganske enkelt langt ude, han er en god dyrlæge og ville ikke sige hesten var ok, hvis den ikke var. Han har tit gjort sig upopulær ved at bebrejde hesteejere deres manglende evner til at se sygdomme og deres ignorance overfor samme. Så sandheden kommer altså råt fra ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
anjasm |
21-09-2007 18:47 |
|
ved du hvad Stute ... Det lyder rigtig fint, alt dét du ville gøre og alt det, du synes hestehandlere burde gøre ... Sådan spiller klaveret bare ikke ... Jeg er ked af at sige det, men sådan er virkeligheden bare ... det er selvfølgelig helt ok, at rase mod virkeligheden, men mon ikke dine kræfter var bedre anvendt i en forening mod markedsheste? I stedet for at rase mod mig og andre, der forsøger at se virkeligheden i øjenene? Jeg kan også blive virkelig harm over produktionsdyrs forhold ... Men vi må vælge, må vi ... Lade være med at støtte hestehandlere, griseproducenter, tremmekalve producenter osv. osv. Det pudsige er bare, at hestehandlere har gyldne vilkår pt. Men hvor skal vi også ellers gøre af de mindre gode heste, avlet på mindre gode hopper med middelmådige hingste, fordi mindre gode hesteejere synes det er så yndigt med et lille føl? Jeg véd, at jeg skrev, at jeg ikke ville lukke mere "fis" ud, men jeg synes samtidig, at jeg var nødt til at svare på dine ret grove indlæg, rettet mod mig, der egentlig kun tager udgangspunkt i dig selv eller "nogen" du kender ... Jeg tror det ville være gavnligt, hvis du så det hele i en lidt større sammenhæng ...  Forøvrigt, er jeg ikke bleg for at lægge en unghest ned ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| købere ! |
putte72 |
21-09-2007 19:22 |
|
Hej Jeg var der osse, eller så den lige efter, den havde et par sår og var møg træt/udmattet... men den dame der stod med den, tog det da roligt og gik et lille stykke af gangen med den, uhh det gør ondt at se. Men er det ikke hvad vi desværre "forventer" at se sådan et sted, jeg ved at jeg hver år bliver forarget over flere dyr der er til salg derovre... øv Men der må jo være salg i de stakkels heste, og mon ikke der er nogle der bliver købt af ren medlidenhed... gad vide hvad de giver for dem ? Nej, lav tingene en smule om ... Bokse til alle heste, masser af let tilgængeligt vand og hø. et par ringe til at fremvise sin hest i, for eventuelle købere... SLUT med at binde heste i reb i bilerne.. Nå jeg drømmer vist stadig... Vh janne
Hafferlaffer forever.... To shetlandsponyer til salg... hoppe m. 4 mdr gl. føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu er jeg nok lidt små kynisk, men alle jer der synes at det er så synd og at de mænd er super galt på den og ikke burde have købt en sådan plag.. Har i nogensinde haft uhåndterede heste? Og hvad ville i gøre i pågældende situation? Sidde oppe i traileren og lokke den ind med godbidder eller klappe til den med jeres gulerods stick? Mvh Kit
Heste udlånes læs nærmere på min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg ikke har læst hele tråden... Men når det er sagt, så er det synd for hesten at den har fået sådan en oplevelse, men som der bliver skrevet har jeg også efter at have haft ungheste, der til tider opfører sig på deres måde, set det flere gange at de panikker, men man kan ikke gøre noget ved det før de falder ned igen, og hvis man står i stituationen så bliver man jo på et eller andet plan nødt til at fuldføre det man har gang i, eller kan det jo som der står tidligere i tråden ende med at en hingsteplag får sin vilje og det kan være at den ikke glemmer det... Nå men min mening og undskyld hvis jeg har stødt nogle.. /mette.
6-års superspring-hoppe sælges til den rette rytter, 147 cm med sko. Kåret knabstrupper. Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor gruppe/mindre folkemængde |
|
|
her på HN hedder det i nyheden at en stor gruppe mennesker så episoden - i avisen hedder det en mindre folkemængde. Hvorfor holder HN sig ikke til nyheden i avisen... Hvorfor skulle ordet mindre ændres til større - blev nyheden "federe" af det??
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha.. ikke pænt |
|
|
at se på.. men dyremishandling. NEJ.. Det mener jeg faktisk ikke det er.. Jeg bliver faktisk lidt harm.. ikke over klippet men over alle de frelste folk herinde.. Hvor er jeres virkelighedssans.?? Dette er desværre ikke et enkeltstående tilfælde.. Det sker mange steder og ikke kun på de berygtede markedspladser.. prøv en gang at tage ud på de fine stutterier?? JEg kan da nævne 2 steder hvor det her er vand. plage der går i "løsdrigt" dvs. 1 mter l*rt. fra de er 5 md til de bliver solgt. for nogens vedkommende til de er 2. og når der så kommer købere bliver de kørt hjem på gården. shinet op. og vist til salg som "pæne" ungheste med god afstaming. Det er i min verden misrøgt af højeste klasse og det foregår hver dag på mange af de store steder. I vælger at slå ned på markedspladserne fordi det er synligt. men prøv at kig jer lidt mere omkring. For en del år siden var det faktisk mig der blev udnævnt "hestemishanler på egeskov" Vi havde købt en fjorhest på 3 år dernede af thybo. En dejlig hest med et godt ydre og det virkede som om den også havde et godt sind. Jeg køre hjem før den skal læses og ordner boks. og chafføren bliver dernede for at køre den og 2 andre hjem. Da den skal læsses nægter den pure, bliver nærmest båret op og kaster sig sidelæns 2 gange og må sys i begge inderlår på egeskov. Der er fint indlæg i fyns stif. dagen efter om de onde onde mennekser der har købt hesten. Hvad de "kloge" på egeskov ikke ser at at hesten kommer hjem til super behandling. tilsyn af dyrlæge hjemme også fordi vi ikke var tilfreds med det arbejde der var lavet på egeskov. (dårlige arbejdsforhold for dyrlæge) sæbebad, antibiotika og hele rumlen. Jeg havde sådan lyst til at invitere de "kloge" fra egeskov på visit. De ser et øjebliks billede og reagere udfra dette. og dette kan jeg godt forstå. Men de glemmer altså at der nogle gange er en efterhistorie de intet aner om. Så dermed var jeg dømt "hestemishandler" tjaa hvad kan jeg sige.. kom og se mine heste og bedøm selv??
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestekendskab |
|
|
Man kan jo så spørge sig selv, hvordan læsningen TIL markedspladsen forløb. Jeg tvivler da på, at plagen gik lige ind i traileren, da den skulle til markedet. Måske man allerede dér burde have indset, at hesten ikke var "markedsklar". At hesten så skulle have lært lektien ud fra denne oplevelse er vel lidt for hurtig en konklusion at drage..? Putte72 har fat i en pointe med, at forholdene skulle være anderledes osv. Men så skulle (de slemme) hestehandlere rent faktisk til at bestille noget, og det er der vist ikke stor sandsynlighed for, at de vil.. Næ nej, det er lettere at binde hestene til en vogn og lade dem passe sig selv! Så kan man jo altid bytte lidt indbydes, hvis der ikke rigtig er gang i handlerne. Jeg har da observeret flere ponyer, der skiftede (hestehandler)-ejer i hvert fald 3 gange på en dag. Sådan er vores dejlige system i Danmark, hvor man prædiker om dyrevelfærd i fine og flotte vendinger. Når det så kommer til stykket falder ordene fra hinanden og man har i virkelighed ikke ret meget r'v i bukserne...Det er hestemarkederne vist et godt eksempel på... Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
rikkefh ♥fjordheste♥ |
21-09-2007 23:36 |
|
stakkels lille hest ...  men det er da godt at vide den er kommet et godt sted hen nu... 
Hilsen Rikke nu med part... Undulater til salg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det sædvanlige |
Vincent 1 |
21-09-2007 23:43 |
|
Denne episode bevidner jo endnu en gang bare om det svineri med heste, der finder sted på alle de forskellige markedspladser landet over... Levende dyr hører simpelthen ikke til sådanne steder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kit »Emmero |
HeidiZ |
21-09-2007 23:54 |
|
JEG VILLE bede folk om at forsvinde, og så lade hesten få fred et stykke tid. Derefter ville jeg snakke med en dyrlæge om evt. muligheden for at give den noget beroligende til at få den hjem på. Jeg ville aldrig behandle en hest så SVINSK, som de gør der. ALDRIG!!! StaldRohan: Du har købt hesten, ERGO er det også dit ansvar der ikke sker den noget. Uheld kan selvfølgelig ske, men det er ikke en umulig hest der kaster sig rundt i en trailer - det er en angst hest!! Og jeg nægter at tro på, at mange fine stutterier behandler deres heste dårligt - det er der sq ikke penge i. Og jeg har kommet de gode steder, og jeg har også arbejdet der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StaldRohan |
Vincent 1 |
22-09-2007 00:20 |
|
StaldRohan: At det sker mange steder... det retfærdiggør det vel ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ja ja |
|
|
anjasm du kan jo mene det hele er personligt rettet imod dig alt det du lyster - jeg skrev godt nok Jeg vil ikke direkte kalde det at svine til - men nærmere kalde det min egen personlige mening om et hvert menneske der vil give en sådan udtalelse om en sådan en hændelse. Men tag det som du vil. Det kan godt være at "klaveret" ikke spiller sådan, men det burde det måske gøre! - Jeg kan ikk se det ahr noget at gøre med at rase mod virkeligheden- igen er det MIN personlige mening hvilket jeg så vidt ved vi alle har og er i vores ret til, inklusiv at skrive. hvor vidt mine kræfter kunne være bedre anvendt i en forening mod markeds heste eller ej fordi jeg som du skriver "raser mod dig og alle andre der prøver at se virkeligheden i øjnene" gider jeg kort sagt ikk sige andet til end igen er du afsporet, for jeg raser ikk mod nogen, jeg giver min mening med, ligesom alle andre- og osse i en diskution hvor ikke alle mnogensinde vil være enige på HN. Men jeg vil så sige at jeg ikke ville ha et problem med markeder hvis ikk folk kom med ulæsselige heste, ukyndige, med udmagerede dyr mv. Var forholdene og hestevelfærden ok - har jeg ikk et problem med markeder så at sige. Du siger flg: Det pudsige er bare, at hestehandlere har gyldne vilkår pt. Men hvor skal vi også ellers gøre af de mindre gode heste, avlet på mindre gode hopper med middelmådige hingste, fordi mindre gode hesteejere synes det er så yndigt med et lille føl? - Jo se, for mig er det egentlig meget simpelt. De såkaldte mindre gode heste, avlet på mindre gode hopper med middelmådige hingste er bl.a. heste og ponyer der ender i gode hjem og ikk hos hestehandlerne nødvendigvis. problemet er ikk de såkaldte mindre gode heste som ofte ender med at blive gode og resultatvisene heste, men de mennesker der igen køber/sælger til hestehandlere, og hestehandlerne selv! hvis det der med det du skriver menes er at heste uden papirer el. blandinger o.lig. ikk er noget værd, ja så får du igen ikk ret fra min side. For det er igen ikke hestene men menneskerne der er noget galt md. Det er menneskerne der er skyld i disse ting stadig får lov at finde sted. Om så det er politikerne, handlene, sælgende o.lig. kunne vi sikkert diskuterer meget om - men eftersom det ikk er det tråden er til har jeg ikk i sinde at gøre det. Nu kan jeg igen ikk se at mine indlæg er direkte rettet mod dig i den forstand i det jeg tydeligt hele tiden gør opmærksom på at det er generalt jeg skriver - jo der står dog i første indlæg fra mig- anjasm: Hvis du mener at næste gang skal den nok gå pænt op tror jeg dælme du kræver en kursus i hestepsyken! Ja det var måske groft sagt men jeg kunne ikk lade være. - dog er størstedelen af dette indlæg omkring heste og deres psyke mv. og ikk omhandlene dig endnu engang. Men man ser det man vil se. Du mener mine indlæg er grove - det er igen op til dig selv. Der er faktisk ikk ret meget andet end 1 linie i 1 indlæg der kan defineres som groft. En større sammenhæng - Hmm nu kender jeg da en del mennesker og sammenhænge men i det man ikk skal nævne navne herinde er jeg jo nødt til at refererer til alle som nogen jeg bare kender - den store sammenhæng hva så end den er hvilket jeg er sikker på er forskelligt os alle i mellem, kan jeg kun sige en ting til og det er- hmm den store sammenhæng er generalt i verden bare at dyrene ikk ahr det godt nok alle steder, der findes for meget mishandling el. mennesker med kundskaber der burde blive frisket op. Vi kan sikkert alle blive enige om at det vi hver især definerer som mishandling generalt skulle stoppes- desværre sker det bare ikk natten over.
Jamen tillykke - jeg ville heller ikk være bleg for at ligge en unghest ned - HVIS det er den sidste udvej (og nej jeg har ikk i sinde at tegne forklare og definere det nærmere da indlægget så blir meget mere uhyggeligt langt end det er) - og det var slet ikk et denne tråd var til!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Ja cirka sådan så det ud i foråret, da mine plage skulle på græs... Den ene, som har været i hænder fra dag 1 og kørt trailer med sin mor da han var lille, synes det var sindsyg åndsvagt, så slutteligt endte han med at falde ned af rampen fra lastbilen - og ja så har han gået hjemme hele sommeren. Mig dyrplager - nej det mener jeg ikke selv, men jo folk har travlt... Det er ufatteligt at tænke at op mod 60-80% af den danske hestebestand eksempelvis har mavesår, men hvis man spørger til dette fænomen i dette fora, har alle heste f.eks. fri adgang til "godt hø eller wrap". Alle i dette fora har heste efter alle foreskrifter, hvordan i alverden kan det så være den er så gruelig gal med så mange heste ??? Synesd en danske "selvfede" holdning skinner meget igennem og ja der melder jeg pas... Hvorvidt man har tacklet lige denne specifikke situation korrekt vil jeg slet ikke være dommer overfor, men grib lige i egen barm og se om der ikke er enkelte ting i jeres dagligdag andre kunne opfatte som underlig omgang med heste - så perfekte kan vi mennesker heller ikke være så dette ikke er tilfældet... Lidt ude på et sidespor måske, men som tidligere skrevet i denne tråd, så drages der nogle hurtige konklusioner bag tasterne af og til...
Hilsen Camilla www.ac-arabians.dk 2 års ox hingsteplag sælges 1 års ox hingsteplag sælges 1 års palomino hingsteplag sælges - super forædlerstamme. Se mere på ovenstående HP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla (AC-Arabians) |
HeidiZ |
22-09-2007 11:57 |
|
Folk siger jo heller ikke, at uheld ikke kan ske, og hvis de gør, så er folk dyremishandlere.. Selvfølgelig kan hesten falde osv. og det er bare uheldigt. MEN her er der jo tale om en hest, som er bange og stresset og vil væk. Den skulle ikke bare tvinges op i den trailer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Plag... |
22-09-2007 12:09 |
|
´Til alle jer, som så dygtigt fortæller om hms og diverse måder, at træne en hest, til ikke at skabe sig, når den skal i trailer- i må hjertens gerne komme og forsøge jer med min hoppe på 6 år. Hun har siden jeg fik hende(2 år nu) været total umulig. Vi kan starte fra enden af og så må i så byde ind- hvor jeg gør det forkerte... 1: Trailer, 2 hestes trailer- hun bliver trukket hen til rampen, får lov til, at snuse osv. IGEN TVANG! Skillerummet er taget ud til ære for damen, så den er bredere osv.. Det går også fint indtil, vi vil spørge hende om hun vil ind- så begynder balladen. Hun rejser sig- ikke bare sådan lidt- men mange gange hvor hun faktisk er ved, at gå bag over. Hun er ikke til, at stoppe. Hvis der så går en bag hende, uden at røre eller sige noget til hende, så slår hun bag ud. Hun har utallige gange sprunget reb eller karabin hagerne, fordi hun går amok. Vi har haft en trailer læsnings expert ude, som det heller ikke lykkedes for, hun gav op efter 3 dages arbejde á 8 timer. 2: Dyrelæge- lige så snart hun skal tjekkes, scanne o.lign så rejser hun sig og slår med forben og bagben. Og hvis det ikke kan holde dyrelægen væk, ja så smider hun sig. 3: Smeden- hun slår igen og bliver ved til hun smider sig. Dog har vi været nød til, at give hende noget beroligende for, at få hende beskåret. 4: Træning- under rytter rejser hun sig og for vogn brager hun afsted og lægger an til at smide sig. Hvem vil gå i lag med hende? nogle frivillige? Jeg bruger dagligt hms på hende og det virker ikke. Hun bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, men hun er ikke modtagelig. Hun er aldrig blevet slået, dog er hun blevet skældt ud. Den eneste gang denne hest har været samarbejds villig, var da hun skulle ifoles- der lavede hun ingen nummer. Hun er ikke normal og hun bliver det heller aldrig. Hun er varm. Jeg kan godt forstå at jeg fik så fin en afstammet hoppe til den pris jeg gav. Sælger gav problemerne vidre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| plagen.. |
22-09-2007 12:22 |
|
HeidiZ: citere lige dig: "Folk siger jo heller ikke, at uheld ikke kan ske, og hvis de gør, så er folk dyremishandlere.. " Jo det er lige nøjagtigt det de gør! Pga. hestehandleren er en mand og at han i det hele taget er en hestehandler- så er det for ham ikke tilladt at lave noget så menneskeligt, som at lave en fejl... Jeg ville godt have set alle dem, som kalder det her dyreplageri- læsse den plag som her er omtalt. Jeg vil skyde på 97% af dem vil opgive og stor tude. Og de sidste 3% ville være bange for plagen. Jeg er så harm over, at folk flyver op og kalder folk for dyremishandler, mange gange på baggrund af en fejl. Jeg er selv lige blevet hængt ud på HN og min egen hjemmeside som dyremishandler af en pige, som jeg redte en pony fra. Iflg. dyrelægens vudering og mange behandlinger, så redte vi den og dens ufødte føls liv. Grunden til hun hænger mig ud er, at jeg ikke ville sælge hoppen tilbage til hende.  Folk kan kalde mig hvad de vil- så længe de selv kan se deres egne fejl og stå ved dem! Camilla (AC arabians): Giver dig fuldstændig ret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så igen |
|
|
1. plagen skulle ha været trailer vant hjemmefra. Ellers kunne man ha ventet med at sælge. 2. er det ikk muligt og det er fordi hesten er så varm at intet lader sig gøre- ja så burde den slet ikk ha været solgt videre men evt aflivet. Hvem ved, er det virkelit fordi den er så varm en hest og der egentlig ikk kan gøres noget, så kan det jo være der er mange andre ting "galt" med den osse, og med mindre folk blir oplyste om det el. lig. bør dyret ikk sælges videre, men aflives. Der er osse en evt. væsentlig forskel på om en hest "bare" er sådan- eller det kommet som traume af et eller andet. Nu tænker jeg lidt på det du siger Ivory26 med din hoppe og i henhold til hvordan og om man ovrhovedet kan arbejde med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit ansvar ja.. |
|
|
for lige at svare: Heidi Z: Men at min vallak på daværende tidspunkt ikke ville læsses kan jo ikke laves om. og nej han kastede sig ikke i en trailer.. !! Han gik ved siden af rampen som jo nu en gang er af jern. og det er møguheldigt. og vupti så var jeg mishandler. Det giver ingen mening i mit hovde..!! og vinzent Z. Nej det retfærdiggør det på ingen måde.. Men det jeg ville håbe var at man ville se sig lidt mere om. og ikke altid kun skyde skylden på div. hestehanldere. indenfor den så højt respekterede dv verden (og alle andre steder hvor der er penge i heste) er der virkelig grimme sager. Jeg har været vidne til at et højt respekteret stutteri tog en 3 års rå hingst ind fra sommerfold. puttede den i longen og "gav en en omgang" dvs 3 kvarter for fuld kraft og sænkede hesten farten fik den en i røven. for så var den lettere at arbejde med når den kom ind i stalden!!! flot!!
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ivory26 ♣Stutteri-Birkedalϖ |
HeidiZ |
22-09-2007 17:16 |
|
Jeg er absolut heller ikke for, at man smider om sig med ordet dyremishandling for så er det netop, at folk ikke lægger mærke til når der virkelig sker dyremishandling!!! I den her situation mner jeg bare, at man går for langt. En hest som smider sig sådan ned, det ikke normalt. Jeg havde valgt at takle situationen anderledes, helt sikkert!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad F... |
|
|
jeg ved godt at avler skal gøre noget mere med deres føl, før de sender dem af sted... men jeg synes ikke man kan skylde skylden på avleren i dette tilfælde! Det er de to mennesker som står og hivet og trækker i plagen. dette er simpelthen dyremishandling, og af en meget grov karakterer! Jeg synes vi i Danmark skal uddanne vores betjente til at kunne se forskel på dyremishandling og alm omgang med heste( ved godt der er forskellige meninger om alm adfær overfor heste, men mener i dette tilfælde at de skal uddannes ift hesteloven!). for disse betjente ved tydeligvis ikke at det der forgår foran næsen på dem er dyremishandling. håber at i alle er med på ideen, og støtter op om den... Da dette ikke burde kunne finde sted i Danmark, og slet ikke med politi til stede!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var i der stadig??? |
|
|
Ved i hvad nyt-hesteliv og dyrenes beskyttelse var altså også til stede. Samt politi og dyrlæge, den er sag er blæst helt ud af propersioner, specielt af alle jer som ikke var til stede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
|
|
Det er da alligevel et godt træk... Så kunne du jo have boet der, sammen med hesten, indtil den bestemte sig for, at trailere ikke er farlige... Og så vil jeg da sige, at du da har en rigtig flink hest, når den lader sig styre af mennesker, når den VED hvem der er stærkest... Generelt synes jeg godt nok at det er plat, at folk sidder der og dømmer sådan en episode, på den måde det gøres... Mine grunde herfor har jeg allerede nævnt, så det gider jeg ikke at gøre igen... Men det er så fantastisk nemt at være hellig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset hvike udskyldninger |
|
|
man kan finde på, så er det noget S:V:I:N:E:R:I: det der sker på videoen. Hvorfor pokker har I der var der og nu forsvarer det ikke grebet ind..?? Jeg fatter nada. Og ja, jeg har arbejdet i en stald hos en handelsmand som bl.a. tog på markeder. Så jeg har set alle "tricksene" til at læsse en hest. Og ved det ikke behøver være sådan. Godt jeg er blevet klogere. Føj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zamangah |
|
|
Det har jeg da selvfølgelig, han er ganske flink - det kaldes gensidig respekt. Og jeg er sådan set ligeglad med om det havde taget en uge før jeg fik ham i traileren hvis det var det, det krævede for at det ikk ville ende som på videoen- det kaldes så at ha tålmod! Men jeg havde så nok valgt beroligende middel i stedet såvel som dem på videoen osse kunne ha gjort det, og som en dyrlæge burde ha vurderet nødvendigt. Men igen - det blir vi alle aldrig enige om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor mange så? |
|
|
Jeg Var på egeskov den dag!! Og jeg var der fra kl. 7.30 om morgen.. Noget af det først jeg lægger mærke til da jeg kom ned til hestene, var denne ikk særlige hestevenlige behandling, af den stakkels plag..!!! Jeg troede flere gange at nu gav den op..!! Og Jeg var ved at komme op at skændes me ham (ejern) som står og hiver i den stakkelse hest...!!! Han kunne ikke forstå hvorfor jeg kaldte ham dumme svin?! (Hvilket han er) jeg kan sige han er brutal, og ikke særlig venlig stemt!!! alle hans heste så ud af @!#$..!!! Men så heldigvis at Nyt Hesteliv købte den stakkels hest senere.. nu kan den da få et godt liv, som den fortjener  Mvh Øjen videnet..!
*** En hest er en ven for livet, og ikke et legetøj *** Efterlyses, min gamle pony hoppe Lajka..! nogen som ved hvor hun er? hun har måske skiftet navn til Sasha (eller hvodan det nu staves?) se billedere a
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hdtyjykgui |
|
|
jeg var der og ingen af de heste der var der havde det godt højst de to tre private der var der med en hest hver... det var så synd. de fleste var føl og totalt sky, og de andre var gamle ensomme ponyer med føl de kan lige havde næring til
Medlem af dhpv klubben. Se regnbuen ikke regnen. Jeg søger en hest i odense som jeg kan passe... Har i en så kontakt mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nogen... |
|
|
nogen var ret sølle!!! Og de burde aldrig hav lov til at komme ind.. Jeg er af den mening at dyrelægen ikk gjorde nok..!! Men en ting kan jeg sige, at det glæde mit hjerte at se nogen af de få velplejede dyr som var der 
*** En hest er en ven for livet, og ikke et legetøj *** Efterlyses, min gamle pony hoppe Lajka..! nogen som ved hvor hun er? hun har måske skiftet navn til Sasha (eller hvodan det nu staves?) se billedere a
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt- hesteliv |
putte72 |
22-09-2007 23:45 |
|
Hej Der står om Mickey, på deres hjemmeside. Han får det vist godt nu... Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
|
|
Nåååh... Er det det man kalder det... Her gik jeg og troede, at det var fordi jeg var klogere end hesten, at de alle er søde og velopdragne krikker... Nå... Nok om det... Jeg er sikker på, at du gjorde hvad du har fundet bedst... Ha' en god dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sød plag... |
Tine (Ib) |
23-09-2007 19:24 |
|
... jeg har lige nusset med ham hos Nyt Hesteliv, og selvom han er lidt nervøs, har han det godt nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan en klaphat... |
|
|
af en hestehandler og ikke mindst den dyrlæge som forsvarer deres uansvarlige handling. Jeg forstår ikke at der ikke er en af de ansvarlige hn mennesker som lige tog en snak med den dyrlæge om hvilke metoder man bør benytte over for dyr og hvordan velplejede heste bør se ud...sådan at det markeds heste næste gang bruger en dyrlæge som har respekt for dyrene. Jeg har selv ved et marked på sjælland været ude for det samme og tog straks kontakt til ledelsen, og forlangte at der kom en dyrlæge som blandt andet ikke bare sad på sin brede røv og drak bajer med hestehandlerne, men en som var der til dyrenes fordel. og hvis jeg skimter noget som ikke er som det skal være ...ja så er jeg medskyldig hvis man ikke reagerer... så det gør jeg omgående, og man kan jo altid kontakte kredsdyrlægen pr tlf og bede dem komme og tilse markedshestene/dyrene hvis man ikke syntes at det er ok. lige en opsang...og et godt råd til næste marked 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| årrrh gud :O |
Sunrise-XD ♥Elisabeth♥ |
24-09-2007 17:20 |
|
Sådan havde jeg og aldrig behandlet mine ponyer ? Bare hvis jeg kommer til a slå dem bliver jeg så ked a det s; ? Hvordan kan man være sådan imod sine dyr s; ? Der er jo heller ikk nogen som behandler deres børn på 1år på denne måde. fik helt ondt i maven da jeg så vidoen xD .. Sys det er skræmmende !! giver i mig ret ?
Sunrise min lille lyserøde engle, jeg elsker dig højere end alt andet :bb' Lyset i mit liv. du får mig til a føle mig elsket. (l'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg så DET! |
|
|
Hej Som en af de få mennesker her på HN så jeg dette, og var til stede hele tirsdag og onsdag! Og ja jeg så også da de skulle læsse denne plag, og også da de kom trækkende med den lige da de havde købt den. Og nej selvfølgelig er det værken særlig sjovt at kigge på, eller særlig optimalt. Men mishandling? NEJ! Selvfølgelig var den stresset eller forvirret, - kald det hvad i vil. Men mere sørgeligt syntes jeg det er at der skal sådan noget til at samle en masse mennersker, og så mange dårlige ord fløj rundt i luften! - Man taler ikke om når der er flotte heste! - og folk der var dernede vil give mig ret i at der var mange gode heste! De færreste så hesten 10 min efter alle folk var gået. Der stod den og spise af et kæmpe hø-net og var ganske rolig og så meget tilpas ud. desuden vil jeg lige tilføje at der var rigtig rigtig mange flotte og fine heste. Vi snakkede flere gange om vi sjældent havde set så mange flotte heste, og vi sagde ikke én gang at der var en der så skidt ud!!!  - Nanna
BTR - Bedst Til Rodeo eller er det Bindslev - Tversted - Rideklub Man kan til tider værer i tvivl Aalestrup Naturefterskole 04/05
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| årh... |
putte72 |
24-09-2007 19:53 |
|
Hallo.. I må da ikke have set ordentligt omkring... ved ikke hvor mange heste der var, men det er sku ikke mange smuksakker der får ny ejer derhenne... Lange hove, skæve ben... jo der var osse noget skidt imellem Men der var osse nogle pæne, som de godt kunne være bekendt. Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja jeg var der |
|
|
og så hele situationen... er ked af at sige det, men de mennesker der stod udenom og råbte og skreg af manden gjorde ikke situationen meget bedre... Tværtimod. Hesten blev ikke slået eller tæsket de prøvede med kræfter og reb. Jeg siger ikke det er den bedste måde at gøre det på, men for helvede hvor blev jeg sur på nogle af de kællinger der stod rundt om og råbte og skreg. Jeg er ikke den store tilhænger af markeder, men kommer på Egeskov, Vorbasse og Hjallerup bare for, at kigge, og det er det samme show de samme kællinger laver hver eneste gang, der er en hest der ikke lige går op på HMS manér. Her var der tale om en plag, der ikke er vant til noget som helst. De er altså ikke nemme! Har selv lige købt en som har været i hænder fra dag 1, men da hans skulle læsses satte han sig også bare på rampen, jeg valgte dog efter 3 timers forsøg uden magt, at få dyrlægen ud at berolige ham og så kunne han skubbes op. Men synes ærlig talt at folk blæser tingene for meget op, og det lille klip der er vist gør ikke sagen bedre.
Uddannet negletekniker og laver smukke negle fra 300 kr. Heste og ponyer til salg Samt heste og ponyer tages i ridning og kommission Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mickey |
|
|
Det er da utroligt hvor gode de folk, der har set IRL, er til at vurdere situationen. I må da være pro til at vurdere hestens adfærd. Hvorfor skulle dem der ikke har set det IRL og kun har set videoen og billederne på Nyt Hestelivs hjemmeside, vide noget om det. Skam jer netfolk  Nåh... Udover det påvirkede videoen mig rigtig meget. Så meget at jeg skrev til Janne fra "Nyt Hesteliv" og spurgte hvordan det gik den stakkels plag. Til de interesserede: Jeg har fået svar fra hende som lyder: ***...*** Hej Patricia Det var en frygtelig mishandling af så ung en hest. Sikke en start på sit unge liv!!! Det går rigtig fint. Han er begyndt at blive tryggere og farer ikke sammen mere som han gjorde det det første døgn. Han blev omgående dyrlægebehandlet og fik smertestillende og stivkrampe. Han går nu sammen med en 23 års fuldblodsvallak og de går som far og søn. Vi håber han kommer sig helt. Han kan have hjernerystelse og hans ryg kan også have taget skade. Det må tiden vise, men han skal nok få det godt. Jeg skal skrive mere om ham på min hjemmeside, men døgnet har kun 24 timer... Vi har navngivet ham Mickey. Med venlig hilsen Janne Junker nyt Hesteliv Spedsbjergvej 81 5491 Blommenslyst ***...*** Det er mit indtryk at hun er en kanon sød dame, der faktisk har en relativ stor viden om heste. Jeg synes, hun gør et godt stykke arbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
lestat |
25-09-2007 16:47 |
|
Patricia, ironisk nok frembringer du en pointe, som jeg er sikker på, du ikke mener sådan.. Fordi hvordan i al videste verden skulle folk, der ikke har set det IRL, vide en bønne om, hvad der i virkeligheden skete? Stakkels plag, ingen tvivl om det, men ret skal være ret, og jeg der ellers tager hatten af for Janne Junker, bliver så arrig over, at hun skriver på deres side, at mændene slog og mishandlede den! Det er nemlig ikke korrekt. Men overdrivelse fremmer forståelsen. Ud over at hesten nu for god pleje og pasning, som den absolut har fortjent ligesom enhver anden hest. Så var den faktisk tam på markedspladsen, så grunden til den farer sammen, er muligvis fremmede omgivelser og nye lyde. Det er ihvertfald ikke, fordi den ikke kunne røres ved i forvejen, jeg var selv henne og kæle for den, da den stod ved lastbilen bagefter. Og ja den havde mange skrammer både på ben og i hovedet og resten af kroppen, så den har helt klart trængt til at blive efterset grundigt og efterfølgende holdt øje med.. Så ingen tvivl om, at den sikkert har godt af at komme derhen, hvor den nu er..
Argumenterer du for begrænsninger, bliver det DINE begrænsninger!! Lækker Dunfarvet kat.2 hingst stilles til rådighed . Afkom kan ses for 2006 og 2007... Cremellohoppeplag sælges, tjek min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange var der stadig??? |
|
|
Nu er det jo ikke første gang der har stået sjove ting på deres hjemmeside. Har i alle glemt debatten om den lille ponyhoppe som skulle sættes samme med de 2 hingste? Jeg har i hvertfald ikke, og jeg var også til stæde på egeskov, og kan heller ikke nikke genkendende til den beskrivelse af mishandlingen. Men den flok k*ll*nger som råbte og skreg omkring det stakkels dyr, hjalp bestemt ikke noget på situationen. Hvis de nu havde holdt deres mund, ville stressniveauet heller ikke være kørt op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
lestat |
25-09-2007 19:13 |
|
Sylvia, nej den historie kender jeg ikke, men lægger da et nysgerrigt øre til, hvis man må høre den?? Evt over en pb..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo kanon reklame. |
|
|
for hestehåb. og lad os nu lige huske på igen at det er et firma der skal tjene ind til at hestene for foder, ordentlig pleje osv. Det er er jo ikke en privat person der har besluttet sig for at redde "den stakkels" hest for at give den et godt liv. Det er en virksomhed som køber og sælger heste. Hov det kaldes vidst en hesteghandler,, gør det ikke?? og som i mellemtiden "sælger parter" og søger midler til at holde hestene godt gående. og at de får den rette hjælp.. Det er et godt initiativ, ingen kritik der. Men et sted der netop har brug for reklamen i at købe "mishanlede heste" og sælge dem igen når de har det godt. (til en noget anden pris!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StaldRohan... |
Tine (Ib) |
25-09-2007 21:32 |
|
... nu er det jo ikke Hestens Håb, men derimod Nyt Hesteliv der har købt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld det havde |
|
|
jeg misset.. Men umiddelbarrt ser det ud til at væree stort set det samme. Jeg ved bare ikke hvordan deres priser er når hesten bliver såkaldt "frikøbt" (solgt i min verden!!)Om det er noget de tjener på eller om det "kun" er omkostninger de får dækket..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StaldRohan... |
Tine (Ib) |
25-09-2007 21:41 |
|
Er ikke helt inde i, hvordan det fungerer hos Hestens Håb, men Nyt Hesteliv sælger aldrig hestene videre. Nogle af hestene kommer i plejefamilie, men de vil altid være ejet af Nyt Hesteliv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jer... |
Jean39 |
25-09-2007 21:57 |
|
..."vidner"...der står og råber dumme svin og råber ad manden...har I tænkt over hvordan dé virker på et menneske i en i forvejen klemt situation? Man står dér med en hest der kaster sig rundt...en flok mennesker de råber dumme svin til én, og trusler om politi og jeg skal komme efter dig...hvordan tror I gloriebehængte at I ville reagere? Jeg ville nok blive endnu mere frustreret og ville bare have den hest væk... Jeg har desværre selv stået i den situation hvor jeg hjalp med at læsse en hest der havde mange sår på benene (og den ville ikke læsses), en del højtgalende kvinder stod og skreg af os at vi var dyrplagere og at vi skulle stoppe fordi hesten var fuld af sår ...de vidste så ikke at sårene var et par dage gamle...i stedet for at gale op som sindsyge og skabe en endnu værre stemning, så tag dog og hjælp eller lad i det mindste være med at dømme før I kender virkeligheden. Iøvrigt så var jeg også engang med til at læsse en hest der smed sig på rampen...vi lod den ligge dér 5-10 min...så rejste den sig og gik op...akkurat ligesom et barn der ikke fik sin vilje...siden var det ikek noget problem at læsse den.
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mickey |
|
|
han er en dejlig hingst, eller han var, han er blevet vallak nu. men har har fået et godt liv, hos nyt-hesteliv. har været der i praktik, og han er en vidunderlig hest at arbejde med. mange hilsner fra stine
En god heste træner kan få hesten til at gøre alt, en fremragende heste træner kan få hesten selv at ønske det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mishandling/uvidenhed... |
|
|
Øhhh det JEG ser på billederne er en stresset hest. Alt det virak på markedspladsen og nu alle de der råber og nogen der trækker og hiver. Den er stresset og derfor overgiver den sig til "løverne". Der er i mine øjne ikke noget "direkte" dyremishandling over det. Hesten er blevet stresset op og det kulminerer i at den smider sig. Selvfølgelig er det synd for dyret er det er blevet så stresset og vælger at opgive. Men at den vælger at opgive på dette tidspunkt hænger ikke kun sammen med den akutte læsnings-situation, det er en kulmination på en lang stresset dag. Og på den baggrund kan man ikke kalde manden dyremishandler nok mere uvidende. Da den så kommer på benene igen vælger den alligevel at kæmpe med løverne om sit liv og kaster sig bagover og pisseuheldigt står der en trailer -dumme hest der ikke lige så sig bagud! Ingen af mændende kan stadig kaldes mishandlere, måske dumt ikke at have plads nok -men mishandlere?? Det sidste af klippet?? Tja hvis jeg endelig havde fået krikken så langt op i bilen så havde jeg filme også forsøgt at skubbe den det sidste -Så nu er jeg nok også mishandler?? Ja pisseuheldig situation for det stakkels kræ -men dyremishandling???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pisseuheldig = Pisse ligeglad |
|
|
Eller vælger køberen ikke, at sætte sig ind i, hvad det er for et kreatur han har købt. Det er jo ikke ligefrem en hamster, der kan tages med hjem i et bur, vel... Pisseuheldigt er det også, at et 3 årigt barn skolder sig fordi det kommer i nærheden af en kogekedel. Host... Hvornår er det ikke op til den der er klogere, at tage hånd om situationen og frem for alt forebygge uheld???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misrøgt er værre! |
|
|
Det er på ingen måde acceptabelt at hesten bliver sat i en så stresset situation, som vi ser på filmen. Det er på ingen måde acceptabelt at hesten bliver solgt videre flere gange på samme dag fra den ene uvidende hestehandler til den anden. Men jeg hidser mig ikke voldsomt op over denne episode, da jeg synes dette er rimelig uskyldigt i forhold til de ting andre heste udsættes for på markeder og hos hestehandlere. Der findes heste på disse markeder der har været udsat for månedsvis af sult, misrøgt og vold. Dét synes jeg er meget, meget værre! Det stress de udsættes for ved at blive bugseret rundt i kaoset på en overfyldt markedsplads med skrigende børn og voksne, alt for mange heste, mangel på hestekyndige mennesker og generel mangel på organisering kan give hesten skader på psyken, der er langt værre end en skramme på kroppen. Der eksisterer desværre nogle pengegriske hestehandlere, der er ligeglad med hestevelfærd, men kun håber på at indkassere nogle kroner på et marked!
Plejehjemsplads til ponyvallak søges i Københavnsområdet. Se profil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige præcis |
|
|
SuperHanne: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
Ex-Blondie78 |
30-12-2007 16:53 |
|
Ok, indrommet..jeg har ikke laest hele traaden...og nej, markeder er ikke stedet at saelge heste. Jeg var ikke til stede under denne haendelse...men jeg mener man bor passe paa med at domme folk paa baggrund af et 30 sekunders video klip, der er taget ud af en sammenhaeng. Grunden til at en hest ikke straks rejser sig efter et fald, kan jo ogsaa skyldes, at den har faaet slaaet luften ud af sig, og lige har brug for at sunde sig. Som nogle har naevnt laengere oppe, saa hjaelper det heller ikke paa situationen, at folk stimler sammen i en kodrand...men de udviser jo nok bare den samme mentalitet som ved et trafik uheld.
My love for horses seems unremarkable to me. It is part of my blood, my soul and my history.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|