|
|
| Studerende med hest? Hvordan økonomisk? |
|
|
Hej derude. Jeg er begyndt at spekulere meget på, hvad der skal ske med mine kære heste, når jeg starter på uddannelse. Der må være en del studerende herinde, som har hest, selvom de er under uddannelse og pengene er små. Jeg flytter nok til Odense eller København for at tage uddannelse, og er det overhovedet muligt at få en hest med? Hvordan ser jeres budget ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| find en mand... |
|
|
det er da nemt nok, du finder en mand med penge  - Ej jeg er studerende, og bruger bare meget meget sjældent penge på mig selv. Vi bor i hus og mangler ikke noget, men jeg betaler af min su til hesten, og jeg helt sikker på jeg ikke ville kunne få det til at fungere hvis jeg også skulle betale husleje, mad osv for en SU. Jeg supplere min indkomst med et job ved siden af, hvilket gør at jeg ikke altid har tid at komme ud til hesten i weekenden, hvilket stinker lige så meget som at være på arbejde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan lade sig gøre |
|
|
men du må prioritere - både din tid og dine penge. Hvis det er ligemeget for dig om du kommer til Odense eller KBH, ville jeg klart vælge Odense hvis du vil have hesten med. De fleste ting er altså lidt (meget) billigere her end de er i København, af hvad jeg kan høre på min søster og læse i de forskellige indlæg herinde - Så min fornemmelse er klart, at det bliver nemmere at få økonomien til at hænge sammen her i Odense. Jeg har dog ikke boet i København så jeg kan selvfølgelig ikke sige det 100%, og det er klart at hvis din uddannelse er bedre der, er det en dårlig idé at flytte til Odense bare for hesten. I sådant et tilfælde ville jeg overveje andre alternativer, men der er da garanteret studerende i KBH der kan få deres hverdag til at hænge sammen selvom de har hest. Jeg selv klarer hestene ved at have job ved siden af og ved hjælp fra mine søde forældre, der også har dyrene opstaldet 
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget nemt |
| Forfatter:  |
mknudsen |
| Dato:  |
17-09-2007 19:31 |
|
SU, Job samt SU lån. Et godt opstaldningssted. Sys ikke pengene er det største problem, mere tiden. Jeg arbejder fast hver anden weekend, og så alt hvad jeg kan i ferier. Sys ikke jeg lever specielt sparsomt hvad angår tøj, byture osv. Men havde da klart flere penge hvis hesten ikke var der, men det er nu også rart at have et lille fristed, hvor man ikke skal tænke på eksamner, lektier osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læg et budget |
|
|
Prøv at finde ud af hvor meget det koster at have hest og bo i Odense hvor du regner med. Her et et eksempel Indtægt: SU: 4222 udbetalt job max: 3703 udbetalt Lån: 2483 Ialt indtægt: 10408 Udgifter: Husleje: ca. 2200 Hesten optald: ca. 2500 Hest andet. 1000 Andre udgifter, telefon m.m.: 1000 Mad: 2000 Ialt udgift: ca. 8700
Hilsen Line Susi prisesse hesten Verdens dejligste shetter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kæmpe forskel... |
Tine (Ib) |
17-09-2007 20:17 |
|
... der er kæmpe forskel på, at være studerende med hest i Odense og København. Jeg har prøvt begge dele og Odense er uden tvivl meget billigere. Selvfølglig kan det lade sig gøre, det er et spørgsmål om priotering
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Jeg studerer og har to heste. Lige nu fungere det ganske fint, men det skyldes nu også, at jeg forsat bor gratis hjemme hos mine forældre. Til februar skal jeg dog flytte til Århus og så kommer budgettet selvfølgelig til at se noget anderledes ud. Men hvis jeg ellers ikke tømmer tøjbutikker og tager i byen hver fredag og lørdag, så tror jeg nu nok det skal kunne lade sig gøre. Det handler kort sagt om priotering og vil man det, så kan det godt lade sig gøre rent økonomisk. For mit vedkommende er det heller ikke økonomien der er genere, det er snarre manglen på tid til hestene, der i perioder godt kan genere mig en hel del.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg studerer |
|
|
Jeg får omkring 3000 i SU i måneden, og har en husleje på næsten det samme. Så for at have råd til ponyen (ca. 1000 kr i måneden), har jeg et job ved siden af skolen... Man kan jo f.eks. fodre en del billigere ved at "blande" selv. Derudover kan man cykle/køre lidt efter opstaldningsstedet, så det ikke bliver på ridecenteret inde i byen - der er i hvert fald nogle penge af hente.
Tine & Tulle Det klinger!  I think I need sunrise - I'm tired of the sunset...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for jeres indlæg  Ja, hvis der er mugighed for det, flytter jeg også til Odense, men min uddannelse kan jo kræve at jeg skal til Kbh. For eksempel hvis jeg vælger at gå i storesøsters fodspor og læse til dyrlæge  Men det lyder til at det rent faktisk kan lade sig gøre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummlum |
|
|
Jeg er selv "fattig studerende" i Odense - dog bor jeg pt hjemme ca 35km derfra da jeg blev skrevet for sent op til et kollegieværelse. Som flere siger tror jeg ikke problemet er penge, men derimod tiden. Sidste år havde jeg og min søster en hest sammen i Odense, mens jeg gik i 3. G og hun på uni. Vi havde inge problemer med at får tingene til at hænge sammen, men vi var jo så også to. Hvis du ender i Odense er du meget velkommen til at kontakte mig mht rideskole/job/mm. I odense er det slet ikke så dyrt, som flere har været inde på. Kollegieværelse(HCØ): 1500 pr. mdr ALT inkl. Rideskole(SAM): ca. 1500 pr mdr næsten alt inkl SU: 4300,- =1300,- tilbage til mad og andet. Så ja, et arbejde vil nok være en god ide (og det er ikke svært at finde noget i Odense, hvis man ikke er kræsen har jeg fået fortalt) Og så kan man pludselig klare sig helt uden at skulle tage et lån 
*Anne*
~ Hestens fejl er rytterens fejl ~
Læderridestøvler str41/47/37 + diverse stævneudstyr sælges. Billder på min præsentation. Søger part i Odense og omegn - skriv gerne en PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sdgiwpeg |
Klapperlap1 |
17-09-2007 21:36 |
|
Fordi opstaldningen i området ved København er så dyr, er det desuden uhyre almindeligt at tage tilsvarende høje priser fra partryttere. Nu ved jeg ikke om trådstarter har intentioner om noget sådant, men jeg ved, at mange studrende herovre er økonomisk og tidsmæssigt afhægige af parter. Der skal for eksempel arbejdes mere for at få råd til den dyre opstaldning = mindre tid til at ride. Hvorvidt dette er forsvarligt i forhold til fx akut opstået sygdom, er et andet meget omdiskuteret emne. Personligt ville jeg låne min hest ud eller sælge, hvis jeg skulle studere samtidigt. At gå på en vidregående uddannelse er som et fuldtidsjob; især hvis man vil udmærke sig, eller bare gerne vil gøre noget ud af sin uddannelse og fremtid. Endvidere sker der så mange nye ting i forbindelse med studiestart i en ny by. Det er et helt andet liv, som begynder. Så jeg vil mene, at man virkelig skal overveje om man vil beholde hesten. /Klapperlappen
Tro, håb og kærlighed - men størst er kærligheden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldningspriser i kbh |
|
|
Du skal kun en lille 1/2 time væk fra københavn af,før opstaldningspriserne falder en hel del,nogen steder op til 50 %. Så det kan altså godt betale sig at kigge i Roskilde området,det er for det meste også rimelig nemt, at komme til med det offentlige.
Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan hænger det sammen |
|
|
Jeg lever absolut ikke på en sten, jeg har råd til tøj, byture, ordenlig mad, materialer til studiet osv., og det hænger også fint sammen med hesten. Hvordan det kan lade sig gøre? Økonomi: SU, SU lån + job. Tid: Ridecenter med fuldpas - dvs. ud- og indluk, udmugning samt fodring. Transport: 7 minutter på cykel. Jeg er netop flyttet fra Århus til Herning for at læse, og det gør det klart lettere for mig at have hest. For det første er opstaldningen noget billigere, jeg giver ca. 1650 for opstaldningen, alt inkl. Fordi det ligger så tæt på, sparer jeg i øvrigt de 300-500 kr. til transport, jeg ville skulle bruge i Århus. Tidsmæssigt er det skønt at jeg ikke behøver tænke på udmugning, strøning, fodring, indlukning og lignende - jeg kan bare komme når det lige passer. Nu har jeg en 3-års, som alligevel ikke skal rides hver dag, så de dage det brænder på tidsmæssigt, kan jeg bare lige hoppe på cyklen, tage ned og sige hej og give ham et klap og måske en strigling, og jeg kan være hjemme igen en halv time efter. Jeg ville ikke kunne have hest i København. Jeg tror jeg ville køre sur i det hele hvis jeg ikke havde råd til at have et socialt liv ved siden af studiet og hesten, der SKAL bare være råd til lidt fornøjelser i mit liv. Nogle kan spinkle og spare og leve af pasta og havregryn, men ikke mig. Kan du?
Cavallo støvler sælges - se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjah... |
|
|
jeg er også på SU og har 3 heste. Har SU, SU lån, 2 rengøringsjob og underviser på rideskolen hvor 2 af hestene står 6 timer om ugen (ialt 13 timers arbejde om ugen). Derudover lukker jeg heste ud på rideskolen om morgenen i hverdagene, som også giver lidt. På min rideskole koster det 1250 om måneden inkl. alt. ´Vi muger selv ud, men brænder det på en dag er der mange der er villige til at hjælpe. Tiden fungerer også fint. Arbejder bedst med studiet om aftenen efter jeg har været i stalden, så lukker ud om morgenen og muger mine to bokse og kommer igen senere og underviser og rider. Min 3. hest er en 2 års og hun går i løsdrift hos min veninde med fuld forplejning til billige penge . Selvom jeg arbejder meget ved siden af SU'en er det det hele værd. Jeg elsker mit liv som det er nu og føler mig da bestemt også priviligeret ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har overvejet at finde mig en part, hvis jeg endte i Kbh. Men problemet er at min hest ligesom ikke er til at ride for andre. Selvfølgelig vil nogle herinde sige, at selvfølgelig kan hun rides af andre, men i hendes 13 år lange liv har der altså ikke været andre end mig, der har kunnet ride hende, så hun brugte sig ordentligt. Jeg er indstillet på at arbejde ved siden af, men vil helst ikke tage for stort SU lån. Jeg er vant til en travl hverdag, så det bekymrer mig ikke så meget med tiden (endnu i hvert fald!), jeg plejer at få det til at hænge sammen på enten den ene eller den anden måde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|