Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Slut med at hamstre ormekure
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 11:41

Sådan skrev Heste-nettet for 4 måneder siden første gang, men det er først nu endeligt bekræftet, at det sker pr. 1.oktober. Det sker således, som følge af EU direktivet om lægemidler til produktionsdyr og kravet om tilbageholdelsestid, at Sverige nu følger trop med Danmark.

Den svenske lægemiddelstyrelse luftede dengang, at man ville ans

[Læs nyhed]
0
0
Svar på denne tråd

God nyhed
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 11:47
endelig blev der sat en stopper for det.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Havefest - bryllup? Lej en grill med god plads
weberudlejning.dk

Svar venligst i tråden og ikke via besked

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 11:50

Det var da på tide.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

man kan kan jo
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 13:22

stadig købe både i england og holland.

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 13:25

Også, at det er en god nyhed.

Humor er, når man trods alt ler.

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

Skønt...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 16:01
så må vi bare håbe at resten af landene følger trop..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

På tide
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 17:29

Endelig langt om længe...

Håber flere kommer til fornuft:-)

En rigtig hest er en oldenborg

0
0
Svar på denne tråd

lyder til
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 20:06

lyder til folk herinde har penge nok, til 2 x gødnings prøver hvert år.

jeg syntes nu mere det er irriterende

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 20:19

...med tije *Fylkir*.

Når jeg véd, at min hoppe har orm, så snart der er orm i en stald 20 km. væk, så synes jeg dælme, det er træls, at man SKAL have lavet gødningsprøve og at DYRLÆGEN SKAL UD AT GIVE ORMEKUREN??? Hvad går der galt? Hvorfor må vi ikke længere selv give den, hvis vi endda har fået dyrlægen til at tjekke og skrive recept? Det fatter jeg altså ikke!

Stald Kolind

Sælges:

- Angloaraber-hingst efter Brahim OX

www.kijofreg.dk

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbruger.asp?userID=13180

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man
Forfatter: 
Dato:  13-09-2007 23:52

ikke har råd til 2xgødninge prøve på et år, så bør man ikke have hest, for så har man da ikke råd til noget som helst uforudset..

Den med at man ikke selv må give forstår jeg så tilgengæld heller ikke..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

123654
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 06:01

Råd til uforudset gizmomis?? det er da ikke uforudset at hestene skal have ormekur 2 gange om året?? Det er da med i mit budget ihvertigfælde.

Den irriterende del er at dyrlægerne skal ud og tage en prøve hvis man selv kan se l*rten er fyldt med orm.

Det er jo lige som konstateret at bæstet har orm så. Stik os en ormekur og lad os selv stoppe den i hesten som vi altid har gjort istedet for vi skal betale for at få en dyrlæge til at stoppe det i hesten.

0
0
Svar på denne tråd

give selv...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 07:56

... så vidt jeg har forstået må man give ormekur og lign. selv, hvis hesten er chippet eller man har det der kursus i medicinhåndtering. Hvis man har en uchippet hest og ikke har det der medicinhåndteringskursus, må man reelt set intet give overhovedet, altså dyrlægen må intet udlevere. Sådan siger min dyrlæge, at reglerne er. Det er fordi man vil have større indblik i, hvad der gives til konsumdyr.

Synes nu det er fint med recept på ormekur.

Tine

Hestens Urtehave

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind

0
0
Svar på denne tråd

de kan...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 08:08

de kan såmen sagtens købes i andre lande, så det problem er ikke løst.

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

Ikke dyrt for
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 09:20

Det er skisme da ikke dyrt at få undersøgt en gang hestepærer for orm - tror jeg giver 50-60 kr excl moms... og en gang ormekur koster knap 100 kr excl moms...

Her tages gødningsprøve 2 x årligt - og tjah, hvis man ikke har råd ti dét, så må man jo spare andre steder.

Her er der tale om 2 heste og 2 ponyer.

Kan forstå, hvis man brokker sig ifm undersøgelse for bændelorm, thi dette sker via en blodprøve.

Hvis hesten/ponyen er chippet, så må man jo selv give "krikken" den så omdiskuterede ormekur.

Så herfra - dejligt, at alle nu skal følge reglerne omkring indkøb af ormekur...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 10:24
Hos os bliver der taget gødningsprøve af 1 eller 2 heste. Dyrlægen mener at hvis de har, så har resten også. Den regning bliver så delt op så vi alle betaler en lille del.

Michelle

HUSK hjelmen - den er pænere end kraniebrud.

Gallakjole sælges

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg hele morgenen...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 10:31

...haft en debat kørende om præcis det samme.

Som mange skriver, så kan man stadig købe dem på nettet osv.

Og uden at tage stilling til noget som helt andet i denne tråd, og fordi jeg selv var i vildrede, så vil jeg gerne pointerer:

DET ER ULOVLIGT AT INDFØRE RECEPTPLIGTIG MEDICIN I DANMARK

- også selvom det kan fås på nettet osv.

Bare lige, så den er slået helt fast, og ellers kan I læse den tråd, jeg skrev, som hedder "Slut med ormekure i Sverige".

Jeg har desuden, for lige at spille med helt åbne kort, skrevet en mail til Shaila, der har forfattet artiklen, da jeg mener, at det ikke klart fremgår, at det altså er og hele tiden har været ulovligt at hamstre ormekure fra udlandet.

Just as you know, hvis I nu skulle få nogle gode ideer.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

tije *Fylkir*
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 18:06

du skriver lyder til folk herinde har penge nok, til 2 x gødnings prøver hvert år

Dertil svarer jeg at har man ikke råd til det, så bør man ikke have hest, da man så ikke har råd til uforudsete udgifter.. som der jo kan være en del af på en hest.. jeg skrev ikke at gødningeprøver var uforudsete..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

En god ting
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 18:37

synes jeg. Det er jo ikke for at irretere os hesteejere at der kræves recept, men nærmere for at sikre, at heste om 30 år stadig kan behandles mod orm. Mange ormemidler virker ikke mere fordi ormene er blevet resistente.

Alle heste har orm, men ikke alle heste kræver ormekur. Men her i landet har det været kutyme bare at hælde ormekur i hestene..just in case.

Det er jo kemikalier vi stopper direkte ned i halsen af hestene 2 x årligt uden at nogen synes det er "uhyggeligt". Dét synes jeg er en grim tanke.

Her på matriklen får hestene kun ormekur, hvis vi finder orm i hestepærene, og dyrlægen mener der skal ormekur til.. (jeg har givet ormekur 2x på 7 år)...

0
0
Svar på denne tråd

equilab.dk
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 20:58

Med hensyn til priser m.v. - så har jeg her i ugen taget gødningsprøver af mine 6 heste, sendte prøverne til equilab mandag. Resultatet kom på mail tirsdag.

Det viste, at 4 af hestene skulle have ormekur og een havde sand i gødningen og skulle starte behandling. Ormekurerne kom med posten onsdag morgen!!

Pris for undersøgelse, 4 ormekur, undersøgelse for sand m.v samt dyrkning for store blodorm (hvor svaret kommer efter 14 dage) : knap 600 kr.

Det er da billigt og legende let (Det kræver bare lidt tålmodighed, godt med kaffe, en stol og et varmt tæppe, når man skal vente på at hestene leverer varen) !!!

www.equilab.dk kan anbefales.

0
0
Svar på denne tråd

Tror ikke mine egne ører
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 21:37

Hvordan kan folk være så skide nærige, når det gælder den fremtidige mulighed for at kunne behandle orm.

Min hest som jeg snart har haft i 7 år, har aldrig haft orm og det vil sige aldrig behandlet for orm. I de 7 år har han været tjekket for orm, ved gødningsprøve 2 gange om året.

Og nej, vil ikke droppe gødningsprøverne pga. det.

Gødningsprøver skal man bare tage sig råd til, når man har hest hvis du spørger mig (og mange andre)!!!

Hvad vil du/I gøre hvis din/jeres hest bliver resistent over for alle ormemidler???

En rigtig hest er en oldenborg

0
0
Svar på denne tråd

Ormekure
Forfatter: 
Dato:  14-09-2007 23:18

Gælder det nye med recepter i sverige mon også ormekure til hunde og katte??

Er der nogen som ved det?

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 13:27

Jeg er så også en af dem der synes det er irriterende.. Jeg har også lige givet 775 kr for 2 ormeprøver på de små.. Det må jeg nok indrømme er alt for dyrt når man som os har 4 heste.. Og igen.. Alle ungheste har som regel orm og jeg kan íkke se noget glat i at behandle dem med ormekur 2-3 gange om året.. Jeg skifter så også produkt (læs forskelligt virksomt stof) så risikoen for resistens mindskes..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

Forskel...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 14:21

...der er tilsyneladende stor forskel på, hvordan dyrlægerne griber det an, alt efter hvor henne af i landet, man befinder sig.

Her SKAL alle have taget gødningsprøve. Hvis to heste har orm, er det ikke nok til at resten af hestene får ormekur, selvom sandsynligheden for at resten ikke har orm, er forsvindende lille.

Vi kan gud-ske-lov selv få lov at tage gødningsprøven, så dér sparer vi da i forhold til andre steder, hvor dyrlægen skal ud at tage den.

Men 60 kr. for at få undersøgt den? Det koster et par hundrede her pr. stk. Derudover kommer der jo så det, at hvis hesten ikke er chippet, så skal dyrlægen ud (hos nogle for anden gang) for at proppe kuren i dyret.

Men ja, jeg ærgrer mig, når jeg hos min ene hoppe kan se ormene i gødningen med det blotte øje. Så synes jeg, det er træls at skulle igennem al dét halløj med dyrlægen.

Jeg er nok én af dem, som I mener, ikke burde have hest. Jeg har ikke råd til uforudsete udgifter (her mener jeg ikke gødningsprøve), men jeg TAGER mig råd eller går i banken, om nødvendigt.

Jeg kan blive så rasende, når nogle folk siger, man ikke burde have lov at have hest, bare fordi men ikke er ligeså rig som gennemsnittet af befolkningen! Så længe hesten bliver passet og plejet ordentligt, så kan I vel da for seven være ligeglade?!

Stald Kolind

Sælges:

www.kijofreg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nej folk
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 15:04

kan netop ikke være ligeglade 8-)

Reglerne er indført, fordi der er enorme problemer med resistens overfor ormemidler i resten af verden - og det bliver der også i Danmark, hvis vi ikke passer gevaldigt på!

Jeg vil vældig gerne kunne blive ved med at bruge et ormemidddel, hvis der er brug for det (y)

Tænk på lusemidlerne. De virker ikke længere :-(

---

De fleste, der selv giver ormekur uden prøver, har misforstået det med orm (n)

Alle heste har orm, og det er godt for dem (y)

Ny forskning viser, at orm kan være med til at forebygge allergi og andre 'moderne' lidelser...

Det er kun de heste, der har mange orm, der skal behandles!

Ellers risikerer man at udrydde de ikkeresistente(de gode orm) og kun sidde tilbage med resistente orm (for der bliver altid nogen tilbage), og det vil jo være de resistente der er tilbage, når man har fået fjernet de ikkeresistente(de gode) med ormemidlerne brugt i flæng

Så det er altså for en gangs skyld virkelig noget der 'rager' os allesammen 8-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Der er intet der er godt, at det ikke er galt for noget andet...... :-P

0
0
Svar på denne tråd

NinA...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 16:09

...Jeg mente ikke, at folk skulle være ligeglade med orm og kure osv. Mente bare, at de skulle være ligeglade med, om andre folk havde råd til at have hest eller ej. Det må vel være folks eget problem, om de vil leve af havregryn for at få råd til at give en ormekur?

Stald Kolind

Sælges:

www.kijofreg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stald Kolind
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 00:38

Du kan prøve at kigge i det nye nr. af Equipage eller HEST, jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste om det - men der står om ham, der har lavet det firma, som Susse anbefaler ovenfor (y)

www.equilab.dk

Det er da billigere end at give alle hestene ormekur - og altså også meget bedre + at du får undersøgt for blodorm, som man ellers ikke aner om de har ;-)

Så ingen grund til jammer og klage :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Ja- hurra hurra- hurra...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 04:56

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det KUN er dyrlægen, der må give ormekur til kat?

Udekatte skal have 4 gange om året!

Og selvfølgelig vil man da overdosere kat/hund- med vilje!

Okay- jeg ringer til dyrlægen, der ringer recepten ind. Skal de se kattene, så har jeg ikke råd.

Og altdet ævlebævle- om at man ikke bør have dyr, når man ikke har råd. Stick it Up! Man får råd/tager sig råd.

Jeg må da hellere lukke min rødhvide lykkerider (han ER kastrat) inde. Jeg har da ikke RÅD til at han æder andre folks mus (og får orm). Han er en meget dygtig muse-, Mosegrise-, Fiske-jæger.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg
0
0
Svar på denne tråd

reglen er
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 10:36

vel god nok for at begrænse folks fros med ormemidler. Havde folk haft mådehold havde det været anderledes.

Kan godt forstå man jamre sig, hvis man har mange heste, og hver enkelt skal tjekkes. Det er vel det eneste rigtige. Min dyrlæge fortalte mig at to heste godt kan gå sammen og kun den ene har orm. Han talte noget om hestens immunforsvar og dens plads i hierakiet. Min unghest havde dog nul orm. Så det med at alle heste og ungheste altid har orm, passer ikke.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

I mange
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 11:53

stalde har man rutinemæssigt givet ormekur til alle heste hver sjette uge - det er der noget af problemet ligger (n)

Men bare vent

Snart kan I spare jeres penge, for så virker ormekurene alligevel ikke.

Og hvorfor bruge penge på noget, der er virkningsløst ?:-)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Jeg undres
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 18:11

Jeg fatter ikke helt jeres bemärkninger som: godt at det bliver stoppet o.s.v . Hvad kommer det folk I Dk ved at vi ikke längere kan köbe ormekur i håndköb ? Jeg undres.

Hilsen en der skal på apoteket og hamstre inden 1 Oktober

Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Ca. 11-12 år. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Se han på min präs eller hjemmeside. Ingen beskeder ang. ormekur. Sender IKKE ud af lande

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider