Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

vores hund knurer af mig
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:13

vores shæferhund på tre år elsker at være sammen med os her hjemme og de andre kan godt få lov at se det ben hun nogle gange får men jeg må ikke nærme mig eller snakke til hende når hun har fået det så knure hun af mig jeg er ikke bange for hende men hvorfor er det kun mig mvh helene

hej ogogogogogogogogogogog...gogogogogo
0
0
Svar på denne tråd

Signatur?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:17
Hvad ialverden betyder din signatur??

mvh PiaR
quantum in me fuit

Havefest - bryllup? Lej en grill med god plads
weberudlejning.dk

Svar venligst i tråden og ikke via besked

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er det ...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:23

... hun siger til hunden, forstår jeg godt, den knurrer

Mvh. Lisbeth

Tag solbriller på når du skal "nyde" HN´s nye "fantastiske" farver, det føles temmelig tosset, men det hjælper ...... måske.

0
0
Svar på denne tråd

hvad fo
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:27
siger hvad til hunden

hej ogogogogogogogogogogog...gogogogogo
0
0
Svar på denne tråd

kan være
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:34

hunden ikke accepterer dig som leder og derfor knurrer den når den har benet for i vilde flokke spiser føren altid først så tror du skal arbejde på og blive alfa hund

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth Sejberg
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:44

Ooh ja - det er da selvfølgelig derfor den knurrer.

Klog hund :D

Hvem ville ikke knurre hvis en eller anden sagde hej ogogogogogogogogogogog...gogogogogo??

mvh PiaR
quantum in me fuit

Havefest - bryllup? Lej en grill med god plads
weberudlejning.dk

Svar venligst i tråden og ikke via besked

0
0
Svar på denne tråd

hundene
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 22:51

det er nok godt det ikke er en jack russell du har så...den ville ikke finde sig i at blive tiltalt på den måde!!

BIRGER BORTLØBET. Min grå og hvidstribede Birger er forsvundet fra Koglevej. Den har halsbånd på med telefonnummer, og læser Statskundskab på 4. år. Dusør gives

ped@pedogmo.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 23:09
Generalt tror jeg bare at man skal lade hunden have sit ben i fred. Har læst et sted, kan ikke huske hvor, muligvis Anders Hallgren at det er af gammeldag overbevisning alt det med, at man skal kunne tage benet fra hunden, spise før hunden og gå ud af døren før hunden (eksempler). Det er ikke rigtig, men hvis man tværtimod til daglig er en god leder, som aktivere hunden hensigtmæssigt, vil den på en positiv måde opfatte dig som leder ( ikke dominerende) og derigennem have tiltro til at den godt kan overlade sit kødben til dig. Men hvorfor tage benet fra den, når den nu har fået et lækkert ben. Tror også jeg ville knurre , hvis der var nogen, der tog et skønt stykke kage fra mig.

Søger stabil lille hest el pony mellem 146-155. Den skal kunne det grundlæggende dressur og være rolig, fornuftig og 100 % trafiksik. uden unoder ridemæssigt og i stald.
Max 18000
0
0
Svar på denne tråd

Pepi...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 09:15

Det har ikke noget med at gøre om man kan tage lige netop det kødben fra hunden, men om at man kan tage noget fra hunden hvis den har fat i noget den ikke skal.

Og kan man ikke tage et kødben, kan man sikkert heller ikke tage noget andet hvis den synes det er lækkert.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan træne
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 09:35
"Det er MIIN!" (eller som i Matador: "Det er en tysker!") Irene Jarnved gør det også.

Jeg har altid trænet det med mine hunde, netop så når hvalpen render med noget dyrt, så skal den aflevere. Det er nu en lidt anden kommando, der hedder: Slip! (Hos os: Aflever grej! + Dyyygtiig!) Det er også smart, hvis hunden render med den dyre oksesteg! (Eller høreapparater- da jeg fik høreapparater, spurte de om, jeg havde hund. De havde åbenbart en del kunder, hvor hunden havde gnavet apparatet til atomer. ;-D )

Men man tager en hundekiks og viser hunden, så siger man med dyb stemme: Det er miin.
Når hunden vil tage godbiden: NEJ! Det er miin.

Når hunden så i 5- 10 sekunder ikke vil tage godbidden, siger man: "Værs´go`! I et lyst muntert toneleje.

Hos os skal hunden slippe kødbenet uden knurren, da børn og hunde SKAL enes, men børn skal også lade hunden i fred med sin mad! Det går begge veje.
Mine hunde har altid fået "Værs´go´!" når de fik skålen foran sig. Jeg har aldrig holdt hundene fra deres mad!- Men den éne gang, jeg glemte det, ville hunden ikke spise!

Men jeg er vokset op med hunde, og har haft hund i over 20 år, så meget "kører" pr automatik mht opdragelse.

Hvis du synes, det er et problem, at hunden knurrer af dig- så prøv at løse det. Lad hunden være i fred- eller prøv at træne "Det er miin!" med godbidder.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

-Dan Greenberg
0
0
Svar på denne tråd

Styr jer dog...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 09:54

Når man har asperberger forstår man ikke ironi!!! Men tager alting bogstavligt. Tag lige og svar hende ordentligt!!!

Hej Helene

Når hunden knurrer ad os har det INTET at gøre med lederskab eller ej. Men hunden ser dig som en trussel i forhold til kødbenet. Måske har hunden oplevedet du har taget det fra den el. Og så knurrer de altså ad os.

Mine hunde knurrer også ad mig i nogle situationer, hvis jeg gør noget ved dem, de ikke vil have. Det er ok. De ved jeg respekterer deres knurren - og flytter mig. Så der sker aldrig noget andet.

HVis man prøver at stoppe sådan en knurren risikere man at fjerne hudnens truesignaler. Det vil sige, at de holder op med at knurre men bider så med det samme. Og så har man - dumme - mennesker som siger, at hunden ikke engang advarede dem.

Hvis du går ind på min hjemmeside www.hundeskolentrofast.dk kan du læse en artiklen om hunde der knurrer.

KH

Søs

KH

Søs

Part/rytter søges i 9460 Brovst-området. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

søs 1...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 17:34

Selvfølgelig skal man respektere at hunden knurrer, men hunden skal også respektere at man godt må tage noget fra den!!

Hvis den nu har taget noget den ikke må få at spise, så skal man kunne tage det fra hunden.

Hvis det f.eks. er noget chokolade din hund har taget og man vil tage det fra hunden, vil du så lade den få det hvis den knurre af dig...??

Nej den holder ikke helt, i hvert fald ikke efter min holdning!

Men sådan er vi måske så forskellige??

Jeg ville mene at det er almindelig opdragelse at man kan tage benet eller andet fra en hunden.

Lene :-)

0
0
Svar på denne tråd

benet fra hunden
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 19:03

Hvis ikke hunden har lært at man tager noget fra den, skal det læres.. Det er ikke naturligt bare at tage noget spiseligt fra den. Ulvene forsvarer også deres mad ligegyldigt om de er højt eller lavt i rang, for det handler jo om overlevelse.

Der er vist en artikel i vi med hund, i et gammelt blad. Det omhandler netop det, og der skal byttes i starten med noget andet. prøv at se på www.vimedhund.dk om du kan finde artiklen.

Uddannet Hestemassør & Dyrekinesiolog www.naturmagi.dk

Uddannet hundeinstruktør hos Irene Jarnved

0
0
Svar på denne tråd

123 stini
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 20:44
Nu skriver jeg jo ikke direkte for at man ikke skal kunne tage noget fra sin hund. Selvfølgelig skal man kunne det. Men hvis det ikke er indøvet, så kan jeg da godt se, udfra hunden, at den forsvarer sit kødben. Men hvis man til daglig laver samarbejdsøvelser, vil man nok også kunne tage ting fra hunden. Eks ja --- nej øvelsen.

Søger stabil lille hest el pony mellem 146-155. Den skal kunne det grundlæggende dressur og være rolig, fornuftig og 100 % trafiksik. uden unoder ridemæssigt og i stald.
Max 18000
0
0
Svar på denne tråd

vi med hund
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 21:18

Artiklen er på www.vimedhund.dk under psykologi træning, den hedder knurrer din hun af dig.

Tror du måske kunne få glæde af ar læse den.

Uddannet Hestemassør & Dyrekinesiolog www.naturmagi.dk

Uddannet hundeinstruktør hos Irene Jarnved

0
0
Svar på denne tråd

hunden
Forfatter: 
Dato:  08-09-2007 21:25
er du den yngste i flokken den ser måske dig som en der har laver rangorden end sig selv eller en trussel mode dens ben

ismuleelsker
0
0
Svar på denne tråd

Lene mmm
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 12:05

Så er vi uenige. Jeg forsøger aldrig at tage noget fra min hund = de har ingen ressourceforsvar over for mig. Er jeg så i den situation (hvilket er uhyre sjældent) at jeg skal tage noget fra dem, er der ingen problemer i det - fordi de ikke forsvarer deres ressourcer over for mig.

KH

Søs

KH

Søs

Hørte dette citat på P1 og synes det er SÅ godt, SÅ rigtig og SÅ meget det jeg tror på.

Princippet om et øje for et øje

gør hele verden blind

Citat Gandhi

0
0
Svar på denne tråd

LIge lidt læsning om emnet
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 12:07
Hunden vogter over madskålen, kødbenet m.m.

HundeNyt nr. 6 1999 af Søs D. Jensen

Knurren ved madskåle, kødben, legetøj eller andre ressourcer, som hunden opfatter som vigtige, bliver tit håndteret forkert. Man siger, at det er fordi, hunden vil bestemme, at den er dominerende eller vil højne sin status i flokken. Det vil den ikke. Tværtimod. Hunden knurrer og vogter, fordi den ikke har tillid til os.

Ofte har sådan en hund som hvalp været igennem et "træningsforløb", hvor familien jævnligt har fjernet madskålen, mens dens spiste. Eller taget kødben, legetøjet eller andet fra den. Når den har knurret, har den fået skæld ud eller det, som er værre. "Vi skal jo kunne tage alt fra den, fordi den kan komme til at spise noget, som er farligt for den". Sådan lyder forklaringen altid. Og det er fuldstændig rigtigt, at vi skal kunne tage ting fra vores hunde. Men dette "træningsforløb" er den direkte vej til et alvorligt adfærdsproblem, som i hvert fald kan ende med, at hunden bider. Når en hund tilstrækkelig mange gange har fået skæld ud for at knurre, forsvinder denne adfærd, og hunden bider 'uden varsel'. Den må jo ikke knurre og kan derfor ikke advare først.

I naturen respekterer alle uanset rang, når et flokmedlem har et ben eller en anden ressource. Kun i situationer med stor mangel på føde, kan et medlem med højere rang finde på at bruge sin dominans til at tage noget fra et medlem med lavere rang. Det er derfor meget unaturligt for en hund, at vi tager noget fra den uden at give den noget andet.

Vi skal lære vores hunde, at vi ikke udgør en trussel. Mens hunden er hvalp, laver du en masse bytte-øvelser med den. Byt det stykke legetøj, den leger med, med et andet, som den har lige så meget lyst til. Eller en lækker godbid. Byt benet med et andet lækkert ben. Hav den regel, at du ALDRIG tager noget fra hvalpen, uden den får noget igen, som den lige så gerne vil have. Den regel skal gælde resten af hundens liv.

Også situationen med madskålen skal trænes. Gør dit ophold ved hundens madskål til noget rart. Sæt dig ned ved siden af den, mens den spiser. Brug dæmpende signaler som at smaske, kigge væk fra. Af og til lægger du en godbid ned i madskålen. På den måde bliver hunden vant til, at du rækker ud efter skålen. Når du senere skal fjerne noget mad fra den, har den tillid til, at den får noget andet godt i stedet.

Når du skal træne situationen med kødbenet, kan du sætte en snor på hunden, så den ikke kan løbe sin vej med benet. Giv den kødbenet. De første mange gange sidder du bare ved siden af den og er fuldstændig uinteresseret i kødbenet. Du skal sidde med siden til hunden og smasker, kigger væk m.m. Når den er tryg ved det, begynder du at kæle med den. Start bagfra og brug rolige bevægelser. Efterhånden, som din hund slapper af, kan du flytte hånden længere og længere op mod dens hoved. Til sidst kan du bytte kødbenet med noget, som er lige så interessant for hunden.

KH

Søs

Hørte dette citat på P1 og synes det er SÅ godt, SÅ rigtig og SÅ meget det jeg tror på.

Princippet om et øje for et øje

gør hele verden blind

Citat Gandhi

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 16:31
du er sikkert fuldt ud leder for din hund! Tror absolut ikke det har noget med lederpositionen at gøre. I en ulveflok (som hunden jo stammer fra) er det alfa parret der spiser først, men når de så har overladt byttet til de resterende medlemmer i flokken (hvis I giver hunden et kødben eller det bare ligger ubevogtet på gulvet). Hunden der nu har "byttet" er i sin fulde ret til at beskytte det! hunden/ulven vil knurre af nogen der prøver at tage det, og det har intet med lederskab at gøre! Men når først man har overladt noget til et andet medlem af familien, tager man det altså heller ikke tilbage (sån er det i hundens/ulvens hoved). Min gamle hund er HELT klart leder, men hvis han går hen til min unge hund mens han har et ben, ja så knurre den unge hund altså. Det er helt naturligt. Den gamle hund tager heller ikke benet, men går bare lige hen for at se om der skulle ligge noget i nærheden. I hundens verden er det meget uhøfligt at tage mad fra andre, selvom man har en højere status.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-09-2007 17:09

Lad dog hunden have sit ben i fred...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider