Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvornår er det enden?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 20:39

Jeg har ikke været på HN meget længe da jeg har koncenteret mig og gamle kæmpe.

Jeg sidder nu i et stort dilemma, og bliver ved med at spørge mig selv om hvornår man trækker grænsen.

Det handler selvfølgelig om min højt elsket, dejlige, smukke kæmpe.

For dem som ikke kender historien om kæmpe,er den kort her:

Kæmpe er gammel GP hest fra tyskland, han har uden tvivl levet et hådt liv i ride sporten rundt på dressur banerne der nede, han har store hud lapper i hver side fra spore og har næsten ingen følening der.

Han havde nogle turbulente år inden han kom til DK og blev solgt et par gange inden jeg en dag faldt over hans salgs annonce på nettet, da jeg søgte efter min gamle hest. (min gamle hest ledte jeg efter i mange år, og da jeg fandt kæmpes annonce troede jeg, jeg havde fundet min gamle hest, det viste sig dog at kæmpe var min gamle hest´s hel bror)

Jeg var slgt på stædet og efter div små problemer blev han min.

Lige efter han var fyldt 15 ankom han til stalden, og blev med tiden min største kærlighed.

Kæmpe blev efter et års tid begynde blind på det højere øje, ( her i mellem kunne jeg indsætte lange historier, men jeg har jævnligt fortalt dem her på HN så for ikke at gentage mig selv og for at komme til sagen undlader jeg dem her)

Der har været gange hvor jeg troede det var enden, pga gentagende spiserørsforstoppelse, men han har altid kommet oven på igen.

Kæmpe er i dag 19 år.

De sidste 6 mdr har han starte nogle D og C stævner og det er gået ok.

Jeg paser godt på ham, han er min guld klump. Han fik i vinters taet røngten for at sikre mig han var ok, og beskeden var at han var 100% ren i røngten og ikke en skygge af gigt eller slid.

Han bliver hver dag efter end ridning, vasket med muskel shampoo og bliver masseret 30 min.

ligeledes for han spechal foder og div tilskud.

Alt i alt alt der kan gøres og købes for penge bliver stillet bliver gjort.

Han blev med tiden 100% blind på det højere øje og for ca 3 mdr siden opdagede jeg grå stjer også i det venstre øje.

Her må må jeg hellere indskyde at kæmpe nærmest lever for stævne (jeg rider ikke længere stævner på ham pga gigt, faktisk rider jeg ham slet ikke mere selv da jeg desværre ikke kan) men men en sød pige har haft i ridningen men jeg nussede og passede med glæde.

På det sidste har jeg langt lidt mærke til at han har forandret sig, han er stadig den dejlig kæmpe, der vil kysse hele tiden, der følger mig i hælene over alt, der vrinsker efter mig og bliver utolmodig hvis jeg har fokus på ham hele tiden, men han er begyndt at isolere sig fra de andre heste på folden,og kun holder sig til hans "kæreste". han sparker og bider efter de andre heste, noget han aldrig har gjort før.

Lige ledes er hans blind hed blev værre.

Han var til stævne i weekenden, og der kunne jeg ikke kender ham længere, han elsker stadig at komme på banen, han elsker at vise sig frem og spille lækker, men i weekenden var han bange for alt, han gik total i baglås og begyndte at små stejle (hvilket han ALDRIG har gjort før).

Han er nu ca 50% blind på venstre øje, dvs ca 75% blind i alt og det blivere sværre og sværre for ham.

han søtter sig til mig, for det er alt han har tilbage og støtte sig til.

Det blev hans sidste stævne, han kommer ikke længere ud, da det ikke længere ville være for hans skyld.

Men hvad gør man?

hesten er ellers frisk og glad, fejler intet i benene, ryggen nakken og tenderne...

Men han er blind...

det er så inderligt svært for mig, han er mit et og alt, min store kærlighed og det eneste faste punkt i mit liv, og hvis nogen er jer har læst lidt af mine indlæg igennem tiden kan i måske huske kampene jeg har taget for at beholde ham.

Jeg har altid sagt at når han ikke kunne konkurere mere og bruges til det han elskede slukke det ende, men for pokker hesten er jo glad og frisk, jeg havde aldrigtroet det skulel være synte der sagde stop for det.

Hvordan kan jeg med god samvittighed sætte en stopper for han liv når han stadig giver mig et glad velkomst vrinsk når jeg kommer i stalden? når han ikke har ondt?

Er det overhovedet nu jeg skal sige stop?

pengene betyder intet, og alt det bedste skal og for han.

jeg har også undersøgt mulighederne for en øjen operation, men ingen dyrlæger tilråder det når hesten er så gammel og har grå stjer på begge øjene.

hjælp mig kære HNér, jeg har virkelig brug for det nu.

Hilsen en dybt ulykkelig Heidi som elsker sig dejlige kæmpe så forfærdelig højt.

8det blev vist lidt lagt alligevel, og tak til alle dem der kom så langt)

Mvh Heidi og kæmpen, Sir Sandro.
Hvem sagde at det ikke var størrelsen det kom an på?
0
0
Svar på denne tråd

1111111111111111
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:02

Ved du hvad Heidi, jeg kan sætte mig 100% ind i hvordan du har det og jeg ved hvor meget du tænker og føler omkring det at skulle tage et valg. Uanset hvad andre siger er det KUN dig der ved hvornår beslutningen skal tages, det er kun dig der tilbringer din tid med hesten og kun dig der ved om Kæmpe klarer sig fint eller om han begynder at få problemer af at mangle så mange % af synet. Du er den som ved inde i dit hjerte hvornår det er nok, for det er dig der kender Kæmpe 100%. Der findes så mange gode og dårlige råd om aflivning, men jeg ved at kun du har løsningen og hvornår du mener det er nok. Gå efter hvordan Kæmpe klarer sig i flok og i det daglige, så ved du hvornår tiden er inde.

Det gør mig ondt at høre og jeg føler med den smerte du bære. Du vil træffe den rigtige beslutning med tiden, det er jeg sikker på..

Lenette

En frieser er et valg for livet

opstaldning 4*4 boks,10 tønder land ,fodring 3 x daglig, foldtid alle lyse timer,lys på ridebanen, udlukning +indlukning, container + skurvogn. KUN 800 kr incl hø/halm

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:08
Jeg føler med dig :(
Står også selv med en gammel hest som lakker mod enden.

Det jeg kan sige til dig er hvad jeg har fået at vide af andre;

Den dag det skal være er du ikke i tvivl.

Dog vil jeg sige at det for mig ikke lyder optimalt, for en hest som næsten er blind, at gå i en større flok.
Det er klart det må være skræmmende for ham og gør ham nervøs at han ikke kan læse de andre mere.

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at få kæmpe på fold kun med sin ven. Var det ikke muligt ville jeg flytte ham til et sted med kun en enkelt foldkammerat. Gerne en lille pony, som ikke kan skade ham. og så lade ham gå der, og så se hvordan han tager det. Bliver han ikke glad for den løsning ville jeg vælge aflivning.
Selvom det er rigtig hårdt :(

Lukas ryger nok til vinter, sidste vinter tog rigtig hårdt på ham...

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland
0
0
Svar på denne tråd

Dit valg
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:16

Ja det er jo dit og kun dit valg. Hold op hvor må det være svært. Hvis jeg skal komme med mit "bud" på hvad jeg ville gøre, så ville det være at give ham sprøjten inden vinteren kommer. Ja det er hårdt, men en hest der ændre humør må (efter min mening) også være påvirket af ikke at kunne se.

Så hellere lade hans liv slutte med værdighed, end at han synker mere hen.

I har heldigvis haft nogle kanon gode timer sammen og dem kan ingen tage fra jer -husk det.

Jeg håber du kommer frem til det valg der er det rette for dig og din kæmpe.

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

inspiration
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:22

Jeg synes, du skal kigge lidt på dette link. Måske kan det give dig inspiration til et liv udenfor banerne for din dejlige kæmpe.

Blind horses

0
0
Svar på denne tråd

IHHH altså...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:23

Sikke en trist historie med ham den store dreng..

Jeg har fuldt med i jeres forløb, og du har gentagne gange kæmpet en kamp for ham, og fået ham på ret køl hver gang..altid!

Denne gang er det bare rigtig svært at råde syntes jeg, ihvertfald at kunne se lyset for enden af tunnellen...øv.. Jeg syntes det lyder som om han føler sif utryg blandt flokken på folden, og eks. stævnepladser osv.. og det er nok pga at hans syn er så svækket, at han føler han skal være på forkant med evt. "farer" på sin vej..(ved ikke om du forstår mig??) Det er jo også en hest der har en alder nu hvor han ikke kan opereres/medicineres ud af det..

Når en hest ikke kan leve som hest mere, altså bliver afhængig af vores hjælp til at klare hverdagen syntes jeg ikke det er ok at holde liv i dem mere. Heller ikke selvom det var min egen hoppe på som nu er 19år.. Jeg vil ikke have hun skal leve for min dårlige samvittigheds skyld, eller lign. Hun har tjent mig siden hun var 3år, og hun skal herfra som den stolte dame hun nu engang er, og ikke som en krøbling i rullestol, hun skal kort sagt herfra med æren i behold. Hvilket jeg ved du også har det med kæmpen Heidi, men når det er ens egen gamle ven der pludselig skrænter, og ikke naboens..ja så bliver det jo altså hårdere og meget meget svært-MEN - nødvendigt at tage sit ansvar alvorligt når den gamle ven skrænter...Åh altså føler virkelig med dig og den store dreng...

Jeg håber det hele ender ud på en god måde for jer begge

Krammer Margit

En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:28

Mange tak for jeres svar, jeg føler mig så "lorst" lige nu at det virkelig er rat at høre fra jer.

jeg har taget mig selv i fele gange at tænke, bare han dog havde et dårligt ben, havde ondt eller andet... men synet, det er simpelhen ikke til at holde ud at det er det der skal blive enden for ham.

Flere dyrlæger mente ellers at når det i forvejen er så sjældent at en hest for grå stjer, ville det nærmst være en usansynlighed at den fik det på begge øjne, men suk sådan er det.

jeg må prøve at og om jeg kan angere en enkelt fol til kæmpe og kæresten, dog skal vi betale ekstre 200 om mdr for at få lukket på enkelt fold, men det gør jeg nu glædeligt for både kæmpe og hans fold kæreste hvis det kan hjælpe på det.

Han er simpelhen mit et og alt, ja jeg ved slet ikke ´hvordan jeg skal forklare det så man bare har en fornemmelse af hvad den hest betyder for mig.

Her er et enkelt billede af hans største bedrift men hans var min.

Her opnåede han som 19 årige (og næsten blind) at blive kvallificeret til distrekt mesterskaberne i dressur i MB1.

(et stævne han desværre ikke kommer til at diltage i)

Jeg nåede at få et enkelt dressur stævne på ham inden mi eled gav op, et stævne han hjælp mig ignnem, hvor det udelukkende var hans fortjeneste at vi fik en 2 plads med hjem, ved at hjælp mig igennem hele programmet, men hans rutine, opmærksomhed og dygtighed.

0
0
Svar på denne tråd

pyha..
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 21:31

det må være hårdt, det eneste jeg kan råde dig til er at følge dit hjerte, du ved når tiden er inde..keg krydser fingre for jer begge

held og lykke med det hele

knus sandie

0
0
Svar på denne tråd

Lidt idéer...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 22:55

Hej Heidi

Jeg har tit fulgt med i dine historier om din hest.. Og uden at kende hverken dig eller hest - eller have erfaring med blinde heste, så vil jeg alligevel her komme med mine bud på, hvad der måske kunne gøre det nemmere for en blind hest...

Umiddelbart vil jeg tro, at alfa og omega, hvis en blind hest skal trives er, at den kan fortsætte et så normalt hesteliv som muligt..

Her mener jeg med både ridning og fold og ???

Og jeg vil umiddelbart sagtens tro, det kan lade sig gøre - især med den indsats, du er villig til at lægge i det.. (Har Bent Brenderup ikke også en helt blind hest??)..

Jeg tror sagtens en blind hest kan gå på fold, hvis det kan arrangeres, at den resten af sine dage går på en fold som den kender - altså en fold som den også gik på inden den blev helt blind, så den kender hegnet, bunden osv. - det vil nok give den tryghed..

Derudover skal den nok have en selskabshest, som den også kender fra før den blev helt blind... så den igen føler sig tryg..

Og med hensyn til ridningen, så vil jeg igen mene, at det sagtens kan lade sig gøre, hvis man tager de rigtige forbehold - altså konstant husker, at man er hestens øjne... Og at den vil være 100 % afhængig af dig... Dette kunne jeg nok også forestille mig vil kræve en overgangsperiode..

Men jeg er altså er sikker på, at jeg har hørt op til flere historie om blinde heste, der er blevet redet.. (hvis nogen kan huske eksemplerne, så kom gerne frem)..

Men det er selvfølgelig nok meget nemmere sagt end gjort.. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at det sikkert vil være meget besværligt at have en blind hest med alle de forbehold, der skal tages...

Men hvis det er det eneste, der gør den "syg", og den ellers stortrives, så kan det vel sagtens lade sig gøre at "handicap"-indrette stald + fold til den..

(ok - og her fik jeg lige en vild idé.. Tænk hvis man kunne sætte lyd på hegn.. Sådan så hesten kunne høre, når den nærmede sig hegnet på folden - lidt ligesom lyden ved lyssignaler... I virkeligheden er det måske bare det der skal til - at se lidt på, hvordan samfundet er indrettet til blinde mennesker og så få nogle idéer derigennem...)

Nå, det var så bare lidt inspiration herfra..

M.v.h. Jenny

Stübben springsadel sælges se billede her
0
0
Svar på denne tråd

Stakkels Kæmpe
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 23:20

Puha, stakkels Kæmpe og stakkels dig - måske nok mest stakkels dig, fordi du som den ansvarlige hesteejer skal tage dén beslutning, som vi alle gruer for...

Du og kun du kan - i samråd med dyrlægen - afgøre, hvad der er bedst for Kæmpe...

Puha, hvis han så bare(!!!) havde været halt, når han var på fold, så var man jo slet ikke i tvivl om, hvad man skulle gøre...

Men et skjult handicap - hvilket nedsat syn eller intet syn jo må være - dét er straks værre...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Arme dig og
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 02:30
Stakkels Kæmpe.

Da jeg læste historien stod det mig lysende klart, at Kæmpe skulle dø.

Men hallo, hvad med pigen?
Og godt nok kan han kun se 25 %, men han er en god hest. Kan hans rytter så ikke starte ham i noget mindre?

Så længe Kæmpe kan og vil (måske ikke med dig), så har han et godt liv (hans anden rytter?).

Men jeg ved det ikke!

Jeg er ikke tilhænger afat holde handikappede dyr i live, hvis de lider.
Hvis Kæmpes anden rytter vil- så jo ja.
Det er DIN hest- og hvis du kun kan få en ny via forsikringen, så forstår jeg dig også!

Jeg forstår også, du er i tvivl.

Uanset, hvad du beslutter- så er det godt nok. Du kender og ejer dyret.
Jeg synes måske, at han og anden rytter burde tage chancen: Han vil og kan. Mister han trivslen, så er der kun éen vej.

Mvh xtiny

"Green is the prime color of the world, and that from which its loveliness arises."
Pedro Calderon de la Barca

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

som andre skriver
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 16:52
er det kun dig der kan træffe afgørelsen.
Men vil lige fortælle mine oplevelser med blind hest.
En blind hest, kan sagtens have et godt hesteliv, hvis man tager det hensyn der skal til.
Kender en der er totalt blind på begge øjne, men stadig går for vogn, som enspæder, 2 spand og 4 spand.
Hesten har fuld tillid til ejeren, og går som en seende.
Her er der bare sørget for en kendt fold, en kendt fold kammerat, og derudover ingen andre heste i samme indhegning, da han ikke har mulighed for at læse andre heste, og derved vil trækker for sig selv, for ikke at komme i konflikt.

Pga stutteri ophør, sælges flere miniatureheste med papir.
7 årig helplettet knabstrupperhoppe, kåret i knn og dmhf.
3 årig brun hoppe.
2 årig rød hingst (kun til show)
6 årig knabstrupperhoppe, kåret
0
0
Svar på denne tråd

Trygge rammer
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 17:35

Mine forældre havde på et tidspunkt en ko der var 100% blind medfødt, vi har selv haft en avlshoppe der var 100% blind på det ene øje pga. grøn stær.

Fælles for dem begge var at de fungerede super så længe de havde trygge rammer. De kunne sagtens gå i flok, også store flokke, bare det var med andre dyr de kendte.

Så så længe du kan tilbyde ham trygge rammer, så synes jeg du skal lade ham leve. Hvis du en dag får behov for at flytte ham, så lad ham få fred.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 18:33

ALTSÅ Heidi dog.

Jeg vil sige at så længe han er glad og tilfreds så ville jeg lade ham leve, det er jo ikke "så" vigtigt for dig om han kan "rides" eller ej. Så kan du stadigvæk hygge om ham som han tydeligvis elsker, det er der ingen tvivl om.

Så skridt ham selv så i får noget hygge tid sammen, 19 år er jo meget for så stor en hest der har været alverden igennem.

Jeg ved godt det er svært for dig, det ville det også være for mig med Petit. Men jeg synes du skal nyde ham til han selv siger fra. evt kun starte stævner hjemme på hyggeplan så han ikke helt synker ned. Han skal måske også lige vende sig til hans hans syn på nr 2 øje ikke er hvad det har været. Tænk hvis det var en selv, så skulle man også lige tilvendes.

Håber det bedste for dig og Kæmpe.

Se vores hjemmeside på www.stald-arthur.dk

Stor lys hestestrailer med lav egenvægt udlejes efter aftale i Sabro eller Tilst ved Århus.

De stolte ejere af:

Petit, Animation, Black Bell og Eher Enzar.

0
0
Svar på denne tråd

blind hest
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 18:55

Bent Brenderups Hugin er jo et godt eksempel på en blind hest, der tilsyneladende trives og har fuld tillid til sin ejer. Så vidt jeg ved har den en boks, som den kan gå ud og ind af som den vil til en lille fold uden stød i, som den kender ud og ind.

Nøglen til trivsel for sådan en hests vedkommende må være at give den omgivelser, som den kender godt, og ikke at udsætte den for nye foldkammerater. Held og lykke med det.

Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 19:13

Mange tak for alle jeres svar, også selv om det er utrolig svært at læse dem, fordi det er så smærtefuldt at tænke på.

Selv om penge ikke er nogen hindring, er jeg næsten ved at nå smærte grænsen, med opstaldning spechal foder og div tilskud runder det 4000,- om mdr og jeg har faktisk ikke mere at give af, hvis ikke det var fordi jeg boede ved siden af mine forældre så jeg kunne få noget aftens mad, så var jeg endelig kommmet på den efiktive kur jeg længe har snakket om

Og jeg skal give yderligere 400,- hvis jeg skal have ham på en fold sammen med hans fold kammerat.

Men dem finder jeg jo nok også...

det havde måske været nemmere hvis den var født blind, eller hvis det ikke havde angribet det andet øje.

Jeg ved simpelehen ikke hvad jeg skal stille op.

Jeg tror at min umildbare plan er at nu giver jeg ham lidt tid, han er jo glad og frisk, og så vil jeg fortsætte med nussen og hygge.

Men jeg har også tænkt på at han ikke skal gå vinteren i møde hvis han ikke er sig selv...

Selv om jeg stadig klamre mig til et lille håb om at han måske kunne vende sig til han syn, og blive lidt den gamle kæmpe.

men jeg er meget nervøs for at når han nu ikke længere kommer med til stævner og bliver redet aktivt, at han vil falde sammen, som han har gjort hver gang han har været syg af spiserrørs forstoppelse.

Jegvidste jo da jeg købte ham at han skulle blive ved mig til det sidste, men jeg er slet slet ikke klar til at det er nu

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider