Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fodring af vild killing. Vinter?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 09:36

Jeg er kommet lidt i vildrede og håber, I kan hjælpe: Jeg har i de sidste par uger fodret en lille vild killing, som har taget bo i vores have. Jeg tror den er blevet forladt af sin mor og jeg vil gætte på at den er ca 12 uger nu. Den bor i vores rhodendendon-bed og kommer springende og mijaver hver gang jeg åbner døren, så hvordan kan man andet end at lade sit hjerte løbe af med sig og give den noget at spise. Jeg er så begyndt at fodre den fast hver morgen og aften med killingefoder og kattemælk blandet op med vand. Den er absolut ikke tam, men man kan godt få lov at kæle den mens den spiser, men ellers er den ikke til at komme i nærheden af. Den er sund og velplejet og ser foreløbig ikke ud til at fryse.

Min mand er lettere utilfreds med at jeg er begyndt at fodre den, for så lærer den jo aldrig at klare sig selv. Så ja, jeg har selv startet "skruen uden ende". Vi har selv en kastreret hankat, som kilingen er helt vild med og han "accepterer" bare dens tilstedeværelse.

Mine spørgsmål er nu:

Kan den uden problemer bo ude hele vinteren ude at fryse? Eller hvad kan man gøre for at hjælpe den (ud over at fodre den). Den er jo vild og bliver hurtigt skræmt.

Er det dumt at blive ved at fodre den? Kan den stadig nå at lære at klare sig selv, selvom jeg har fodret den i to uger?

Har I haft erfaring med at det er muligt at gøre sådan en lille fætter håndtam, så den evt. kan blive en del af familien og være indendørs når det er rigtig koldt?

Jeg frygter vinterens komme og den virker lidt fortabt.

Med venlig hilsen Iben
Nu Frue i Huset!
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 09:39

...nu når du er begyndt at fodre den så må du ikke stoppe nu.

Jeg ville bruge lidt mere tid til at gøre den lidt mere tam og lokke den til dig så snart den er der.

Var det i min have den var havde jeg nok fanget den og taget den ind så den kunne gøres rigtig tam inden den bliver alt for stor.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249

& Holbæks Shiloh KNN *

*Fjordhoppe 9 år sælges* heste.dyregalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=58631

*Fjordhoppen Munkhavens Cilla efterlyses !

0
0
Svar på denne tråd

Tak men..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 09:44

Jeg synes det er forkert at skræmme den ved at fange den og gøre den tam. Jeg tror det er en meget langsom proces, som ikke skal fremtvinges ved at spærre den inde i et hus, så den bare bliver endnu mere bange...

Vil gerne høre, om den uden problemer kan klare en vinter, hvis man bare fodrer den dagligt? Eller skal man gøre noget mere for at hjælpe den?

Med venlig hilsen Iben
Nu Frue i Huset!
0
0
Svar på denne tråd

Hus...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 09:50

Hvis I har et sted, hvor der er overdækket og hvor killingen også holder til, så kan du lave en lækker sovekasse til den.

Du tager to flamingokasser af samme str og sætter dem sammen, så der dannes en hule i midten - du kan evt skære hullet større, hvis den ikke kan komme ind der ved "håndtagene"...

Den er dejlig varm og du kan evt lægge et håndklæde i den, hvis du synes at katten skal have lidt at ligge på...

Sådan nogle har mine staldkatte at sove i og de ELSKER dem. Når de altså ikke lige slænger sig høet... ;-)

Mht at gøre den tam, så er du godt på vej - den kommer når du kommer og har mad og du kan røre ved den, når der er mad, så det skal nok komme - den bliver sikkert aldrig noget kælekat, der vil elske at blive båret rundt på; men den kan sagtens blive en rar og omgængelig kat...

Held og lykke med den lille mis :)

Tanja

Se min smukke tinker på min præsentation....

shetlændervallak søger nyt hjem - lige påbegyndt træning til kørsel. Forhør nærmere ved personlig besked.

0
0
Svar på denne tråd

Udekat
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 09:53

Den kan sagtens klare sig ude hele året. hvis i har et sted hvor der er tørt og læ, kan du jo evt lave en sove/spiseplads til den.

Jeg havde en vild-hankat som besluttede sig at spise her sammen med mine staldkatte. Han var RIGTIG vildkat, voksen og så frygtelig ud. Efter tre-fire år endte han med at acceptere mig og jeg kunne sågar røre ved ham og han nød det tilsidst, men var stadig meget på vagt og bange for alle andre.

Han blev dog kørt ned her i foråret...

Dermed vil jeg bare sige at den lille killing, skal nok blive tam hvis du ønsker det og er rolig og ihærdig når den kommer og spiser.

God fornøjelse med det lille kræ, og godt for den er du er der.

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

vilde killinger
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 10:01

Hvor er det dejligt at læse at du tager dig af killingen, forsæt endelig med det.

For et par år siden fødte en vildkat der fulgte med huset her to killinger, de første ca 12 uger så jeg dem ikke, men med tålmodighed fik jeg indfanget dem med et fiskenet og tog dem ind på badeværelset til at starte med havde jeg dem i et håndklæde så de ikke rev og bed, de fik ikke lov til at komme ud, men var storlt set hele tiden sammen med mig sad med dem tit hele aftenen når jeg så fjernsyn. Det blev to helt fantastiske tamme katte ud af det.

Hilsen Diana

Min hjemmeside
Opstaldning tilbydes i boks eller løsdrift på stevns
0
0
Svar på denne tråd

Flamingo
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 10:05

Hej Tanja

Tak for svar (også til Nell). Hvor finder jeg sådanne flamingokasser? Skal jeg bare sætte de to åbne ender mod hinanden og så lave et hul som indgang?

Dejligt at I er så hurtige til at svare, når man har brug for det

Med venlig hilsen Iben
Nu Frue i Huset!
0
0
Svar på denne tråd

Tillykke med katten...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 10:18

Ideen med de to flamingokasser er god - jeg ville så lægge lidt halm i bunden for at isolere mere og et gammelt håndklæde ovenpå.

Med en god soveplads og mad hver dag kan missen godt bo ude.

Men husk at få den neutraliseret når den bliver kønsmoden, ellers ender det med strinteri over det hele og med en kat der kommer til skade i slagsmål, hvis det er en hankat eller med 2-3 kuld om året hvis det er en hunhat.

Det med at en kat kan "klare sig selv" er en fantasi hos folk der ikke gider passe deres katte. Katte er ikke lavet til at leve vildt i den danske natur, og dem der gør det lider under det.

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

Katte kan ikke klare sig
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 12:31
I den danske natur uden hjælp. De lever i hvertfald ikke ret længe og har et kummerligt liv.

Vi fik vores Gammel-Stribe på samme måde som du (og en masse katte, så husk at få den lille neutraliseret!), hun kom dog i selvskab med en frygtelig gammel hankat (som dog havde et hjem), og da hun gik ind og spiste af vores unge hankats mad, så begyndte vi at fodre hende ude. I dag ville jeg have ladet hende gøre det, så var hun blevet hurtigere tam, men vi kunne ikke kønsbestemme- og jeg var bange for at Simba ville strinte. Det gjorde han dog aldrig. ;-)

Reglen er: Man skal ALDRIG begynde at fodre medmindre man vil påtage sig ansvaret for katten 100 %. Er man begyndt at fodre, så er katten ens ansvar 100 %!
Man må IKKE holde op med at fodre- katten dør af sult, og det er dit ansvar.

Nu finder katten sig i, at du rører den, når du fodrer, så bliv ved med det! Sid hos katten, snak med den, lær den, at du ikke er farlig, men god for lækkerbidder og kæl. Lad VÆRE med at prøve at tage den op før den selv kommer hen til dig og spinder. (Kom jeg til- og det satte tæmningen meget tilbage).

Sørg for et sted katten kan søge ly for vind og vejr, du kan også bygge et lille hus til den i haven.

Gammel-Stribe blev tam, for så vidt, jeg kunne røre hende, og nogen gange løfte hende op, men hun levede vildt (og var en stor jæger). Vi fik tit mange hyggelige snakke: Hun kunne ikke miave rigtigt (det kan vildkatte sjældent, da miaven er killingeadfærd, som kun tamkatte beholder i voksenlivet, hvor vi mennesker, så at sige er deres "mor"),
så hun lød lidt som en blanding mellem en frø og et vækkeur, men når jeg kom ud, så kom hun hen: "Kvææk, kvææk, kvæææk?!" Hvor er min mad i dag? Godt du kom! Er nutidens børn ikke forfærdelige? Og så sagde jeg noget til hende... Det var ret hyggeligt!

Desværre fik hun så 4 yndige kattebørn- alle hunner- alle meget vilde... De *blev* tamme med tiden, men vi havde temmelig mange halvvilde katte. Vores Tricolora flyttede dog ind hos os som 12 ugers- fra vild til tam på ½ time. ;-D Hun valgte selv at gå ind en dag- og hun er blevet her siden.

Jeg vidste meget lidt om katte den gang- ellers var historien blevet meget anderledes! Men jeg har lært en masse dejlige mitter at kende, og ike mindst lært en masse om katte-dfærd.

Flamingokasser kan man nok få i et supermarked/købmand, hvis man spørge om de har et par, du må få.

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Xtiny...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 12:38

Jeg har allerede fået fat i en stor flamingokasse med låg. Og halm og håndklæde er jo nemt at skaffe. Så i eftermiddag skal jeg igang med at "bygge hule".

Jamen på jeres svar kan jeg jo så se, at jeg har gjort det rigtige. Fodre og snakke med den og bare tage det stille og roligt uden at presse den til at blive hurtigere tam. Og ja, det lille pus er mit ansvar nu... og det ansvar tager jeg med glæde på mine skuldre

Med venlig hilsen Iben
Nu Frue i Huset!
0
0
Svar på denne tråd

Jamen så, er der jo kun
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 13:07
Tilbage at ønske god fornøjelse med den lille mis! (Y)

(Heldige kat, der er havnet et sted, der vil tage ansvar. (Y) ).

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Tæmme den
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 20:14

Min er faring er helt klart, at det ingen sag er, at tæmme en kat, heller ikke selvom den er blevet halvstor. Du er allerede kommet langt, ved at du kan få lov at røre den når den spiser. Mit bedste råd, er ikke at overskride dens grænser. Altså ikke løfte den eller på anden måde holde den fast.

Så snart den lugter noget lækkert fra huset, vil den også begynde at komme derind hvis du lader den. Det er i hvert fald min erfaring.

Så hvorfor ikke lade den og din egen blive kammerater. Katte har jo stor glæde af hinanden. Det i hvert fald vigtigt at den bliver tam nok til at kunne komme med dig til dyrlæge så den lige kan blive steriliseret og få ormekur, engang når den er tam og gammel nok.

0
0
Svar på denne tråd

Katte...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 21:13

Jeg fangede engang en vildkat på ca. 8 uger. Den holdt til udenfor huset i nogle buske. Staklen kaldte en hel nat og fulgte efter os, når vi gik ud - men forsvandt altid, når vi bevægede sig mod den.

Jeg endte med at lægge en portion tun ud og så ellers kaste mig efter den i bedste football stil .

Den var bestemt ikke glad for min indblanden og hvæste inderligt af mig. Vi indleverede den på det lokale dyrehospital, hvor den kradsede vetrinærsygeplejersken og egentlig var dømt til en hurtig aflivning - vild som den var.

Trods det startede jeg den store telefonkæde og fandt til sidst et hjem til killingen. Dens nye ejer kørte til dyrehospitalet, som egentlig frarådede hende at tage katten. På vej hjem i bilen tog hun den op - og da jeg ringede til hende samme aften, kunne jg høre den kravle spinnende rundt på hendes skuldre.

Den blev faktisk en rigtig solskinshistorie. :) Om den stadig lever, ved jeg ikke, sidst jeg hørte om den, var den et par år gammel.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Gul er vor tids sort...

0
0
Svar på denne tråd

"Flooding" og
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 21:33
tvangstæmning er det samme. Hvis man kan leve med at lukke en vild kattekilling inde og "floode" den med indtryk. Den bliver tam af det.

Flooding betyder man overvælder dyret med sanseindtryk, så det ender med at "give op"- det bliver tit tillært hjælpløst.

Af forståelige grunde (min Tricolora er én af dem), så er jeg ikke tilhænger af det- medmindre kattens liv er i fare- eller en anden MEGET god grund. (Nyt hjem akut).

Det med at vildkattekillinger er vilde altid- er noget vrøvl. Men der er forskel på katte, Tricolora bryder sig ikke om at blive løftet uvarslet- hendes søster der var vild- meget vild! I 4 år.- Kunne man løfte som man ville- hun ælskede alle mennesker. Ellers kunne vi ikke komme tættere på end 3 meter.

Det var hende, som dyrlægen efter endt neutralisation sagde, den var en god kat. Mens vores Rumle (tam født inde):"Den der løb rundt på hylderne"- og så fik han "Blikket" meget misbilligende!. ;-D Så vildkatten var tam og tamkatten vild. Katte!

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

1...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 21:50
du må ikke stoppe med at fodre den nu for så vil den i hvert fald ikke overleve i vintren så mit råd er at hvis i har et skur så lav en dejlig hule til den og foder den inde i hulen på den måde har den en change for at finde hulen

hej

bare husk at ponyyen er det vigtigste næst efter jesus og familien:-)

0
0
Svar på denne tråd

katkatkat
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 08:12

Tak for alle jeres svar. Den futter allerede lidt rundt inde i huset når vi åbner hoveddøren. Men lige så snart, der er høje lyde eller pludselige bevægelser SPRINTER den ud ad døren igen. Igår nåede jeg dog så langt at jeg kunne få lov at ae den UDEN at der var mad involveret. Min mand havde desværre (mens jeg var hos hesten) forsøgt at løfte den med en stor rift på hånden til følge. Han fik derpå strenge instrukser om at lade være indtil katten er meget mere tryg.

Så ja - vi har vist fået et ekstra lille familiemedlem

Med venlig hilsen Iben
Nu Frue i Huset!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider