Har du spillet teater nogensinde? Bare skoleteater f.eks.? Det gælder om, at du er så meget PÅ de første 2 minutter, du træder ind i klassen. Eleverne ved godt, at de skal sætte sig og klappe kaje, og gør de det ikke så snart du åbner døren med et frisk højt og klart "god morgen", så skruer du bissen på. Allerede på vej hen til klassen, skal du falde i karakter; rette ryggen, gå rytmisk (tag gerne sko på, man kan HØRE).
Når først de har fået respekt for din konsekvente optræden, kan du meget nemmere slække senere i timen.
ALDRIG, ALDRIG love noget (rundbold, legetime). Først når eleverne har bevist, at de kan håndtere mere frihed kan de få det - som en belønning.
Vær ikke bekymret for det faglige. Det er sjældent, der er kroner på vikarkontoen til 7.-8. klasse. Hav gerne opgaver klar, der kan smides til mindre klasser (op til 5., ca.). Nogle skoler har vikarmapper, man kan kopiere fra. Brug dine frikvarterer på at finde lærerne til din næste klasse - selvom den lærer du vikarierer for, ikke har lagt nogen vikarbesked, kan klassens øvrige lærere have mange gode idèer til opgaver. Du er ikke ansvarlig for, at de når pensum, men du er ansvarlig for, at de timer, du har ikke er spildt for eleverne. Men der er masser af muligheder - bare brug din fantasi.
(Dit indlæg trak mig lige 10 år tilbage, hvor jeg kørte vikar mens jeg læste - gode år, lærerige, men også krævende. Ville ikke have undværet det for alverden
)