Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vikar på skole - erfaring
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 15:48

Hej

Efter at have taget min studentereksamen i år har jeg som mange andre valgt at tage et sabbatår.

Jeg er blevet tilkaldevikar på min gamle folkeskole, men de har endnu ikke haft brug for mig. Imens jeg har ventet på at blive tilkaldt er jeg dog kommet noget så grundigt i tvivl om hvorvidt det lige er mig at være vikar. Jeg har kigget lidt efter andre job, men umiddelbart er der ikke rigtig noget når man bor på landet med dårlige offentlig transport, så jeg vil jo gerne klare mig med det vikarjob.

SÅ nu søger jeg erfaringer. Hvem kan klare sådan et job? Jeg har altid været den stille pige, og har aldrig brudt mig om at være midtpunkt. I folkeskolen var jeg stræber og fik det højeste gennemsnit ved 9. klasse afgangseksamen, og min studentereksamen er lige afsluttet med et gennemsnit på 8,9 (gammel skala) så jeg kan jo ikke være dum. Alligevel er jeg meget i tvivl omkring hvorvidt jeg vil egne mig til jobbet. Jeg er ikke så selvsikker så jeg har ikke rigtig styr på hvordan jeg skal klare de stride 7. klasser, og ved at kigge på lidt folkeskolepensum står jeg rent faktisk af ved 7. klasse med reduktionsstykker osv. for det er ikke matematik pensum i gymnasiet, så det vil kræve lidt genopfriskning hvis det skal lykkes.

Har du prøvet at være vikar eller kender du nogle som har været det så du kunne give erfaringer videre vil jeg blive meget glad. Jeg har hørt flere skrækhistorier omkring hvordan vikarer er blevet psykisk nedbrudt, men det kan da ikke være tilfældet kan det?

Knus Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 16:05
...skal leve af KUN vikarlønnen må du hellere "melde dig" på mere end en skole.
Så er dét sagt.

For at "overleve" i et klasseværelse, især som vikar, skal du faktisk kunne tage en del "bøvl" - og i øvrigt være parat til at smide håndklædet (eller matematikbogen) og løbe efter hjælp hvis ungerne er for stride.
Du skal være bevidst om dine egne grænser for hvilken adfærd/opførsel du vil tolerere - og sige fra.
Lad være med at tro, du skal være "venner" med ungerne - du skal være lærer = "en voksen".

Når det er sagt:
Det er sjovt og udfordrende og du vil helt sikkert lære en masse.
Bare HUSK: Bed om hjælp, hvis du har svært ved at tackle ungerne.
Det er OK - der er helt sikkert "en eller anden" ungerne kender, der kan komme ind og "skælde dem ud og sige, de skal være søde" hvis du har brug for det.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
Om vores tur til Colorado
0
0
Svar på denne tråd

lalalalaaa
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 16:37

hey

Jeg går i 7. klasse :O Når vi får nye lærere ind begydner drengene at gøre alt mugeligt, Bytte om på navnene osv (ikek får at få dig til at ombestemme dig men så du ved hvad vi 7. klasser laver :O ) Du skal nok også venne dig til at støvnivoet (staves xp) er meget højt, og der altid er nogle "smarte" drenge... Du skal ikke være bange for at sende nogle uden for døren det plejer at hjælpe i timerene hvis min lærer smider den der larmer mest ud.

Sorry hvis det ikke hjalp men sådan er det men du kan være heldig at få en artig klasse.

*** Engang Pony pige altid pony pige ***

~~~~

ubs ubs! Tb'er her!

Sådan gør vi når vi rider hvor cocker, rider hvor cocker en Søndag morgen :O!

~~~~

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 16:39

Jeg arbejdede som lærervikar på min gamle folkeskole her forrige år.

Jeg havde som regel 20-36 undervisningstimer om ugen, så jeg havde ikke brug for at være på flere skoler, så det behøver ikke være noget problem. Men det var selvfølgelig også på en skole i KBH-området med 3 klasser på hvert klassetrin plus et par special-klasser, så der var jo nok af timer der kunne bruges vikar i.

Ellers er jeg enig med 99E (Y)

Det er ikke lutter lagkage at være vikar. Man skal forstå at sætte sig i respekt, men dog uden at blive hende den sure mokke, for så ender ungerne bare med at være endnu mere trælse. Men de skal vide at du er den voksne, så du bestmmer! Lykkes det, så kan det tilgengæld også være et ganske givende job, som helt klart kan modne én meget.

Og igen enig med 99E: Vær ikke bange for at bede om hjælp når det hele koger over!!! Det har jeg selv måttet gøre, og jeg syntes selvfølgelig det var VILD pinligt bagefter. Men sådan må man ikke tænke, for selv lærere der har været lærer i mange år, kan risikere at skulle hente hjælp til en klasse og hellere det, end at det hele ender i ragnarok.

Og man hører ikke for det næste gang man træder ind i klassen. Tværtimod kan de nogle gange få lidt mere respekt for én, for så sjovt synes de heller ikke det er at få en skideballe af rektor ;-)

Mvh
Cavan
Stifter og formand:AHNA
Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
0
0
Svar på denne tråd

Respekt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 17:53

Hmm...Ja, jeg har også tænkt meget over det at sætte sig i respekt for ungerne. Mine erfaringer med børn er at jeg har været spejderleder for piger i alderen 6-12 år og det er da gået ganske godt, men der er man både leder og ven med pigerne så det er jo slet ikke det samme.

Jeg giver det en chance og tror på jeg kan klare det. Ellers er der jo ikke andet at gøre end at smide håndklædet i ringen og finde mig noget andet.

Pt. er det ikke et problem med pengene. Jeg regner ikke med at få mange timer da det er en lokal skole med kun 1 klasse på klassetrin BHKL.-6. og 3 klasser fra 7.-9., men jeg bor hjemme og vil bare gerne have lidt erhvervserfaring og udvikle mig personligt, så det er ikke for pengene at jeg gør det.

Jeg har tidligere arbejdet som weekendafløser i Slagelse Sygehus centralkøkken, men det er også det eneste, så jeg vil gerne prøve noget nyt.

Men med min mindre fremtrædende selvsikkerhed og store selvkritik er jeg bare bange for at jeg kan risikere at miste mere på at blive vikar end jeg vil vinde.

0
0
Svar på denne tråd

Teater
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 22:17

Har du spillet teater nogensinde? Bare skoleteater f.eks.? Det gælder om, at du er så meget PÅ de første 2 minutter, du træder ind i klassen. Eleverne ved godt, at de skal sætte sig og klappe kaje, og gør de det ikke så snart du åbner døren med et frisk højt og klart "god morgen", så skruer du bissen på. Allerede på vej hen til klassen, skal du falde i karakter; rette ryggen, gå rytmisk (tag gerne sko på, man kan HØRE).

Når først de har fået respekt for din konsekvente optræden, kan du meget nemmere slække senere i timen.

ALDRIG, ALDRIG love noget (rundbold, legetime). Først når eleverne har bevist, at de kan håndtere mere frihed kan de få det - som en belønning.

Vær ikke bekymret for det faglige. Det er sjældent, der er kroner på vikarkontoen til 7.-8. klasse. Hav gerne opgaver klar, der kan smides til mindre klasser (op til 5., ca.). Nogle skoler har vikarmapper, man kan kopiere fra. Brug dine frikvarterer på at finde lærerne til din næste klasse - selvom den lærer du vikarierer for, ikke har lagt nogen vikarbesked, kan klassens øvrige lærere have mange gode idèer til opgaver. Du er ikke ansvarlig for, at de når pensum, men du er ansvarlig for, at de timer, du har ikke er spildt for eleverne. Men der er masser af muligheder - bare brug din fantasi.

(Dit indlæg trak mig lige 10 år tilbage, hvor jeg kørte vikar mens jeg læste - gode år, lærerige, men også krævende. Ville ikke have undværet det for alverden )

Yours Truly
:-) ÆlleBælle :-)

Jeg søger springpart (Kbh.'s Vestegn/Amager) - se her
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider