Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

De heste man ikke glemmer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 15:29

Jeg sidder her, 1½ år senere og føler ikke jeg er kommet ét hak videre. Er bange for det her bliver halv lang, - hvis ikke meget langt.

Jeg synes ellers selv jeg har haft min del af heste og ponyer igennem livet.

- Wendy som vi mistede da jeg var 4 år. Hun var den første pony jeg red på.

- Rollo, som vi mistede da jeg var 15 år, hun havde været i familien fra hun var ca. 7-8 år og til hun blev ca. 34-35 år. Hun var den der lærte mig alt, den jeg lærte at springe på, jorde stupmarker og den jeg turde galoppere henover markerne på, uden sadel eller hovedtøj og med armene strittende ud i vejret. Var hårdt at miste hende.

- Marie, som var min lille "dumme" shetlænder, har aldrig prøvet en pony der bed mig så meget, - en hel sommer havde jeg et permanent mega blåt mærke på det ene lår. Men jo ældre jeg blev, jo gladere blev jeg for hende og vi kunne bruge mange timer på bare at sidde og nulre hoveder. Hun kunne 100% fornemme ens humør, og satte man sig ud på folden var hun der med det samme for at stå og puste en i hovedet og nulre en i håret. Da jeg traf beslutningen om at hun skulle aflives var jeg ikke i tvivl, der var ingen gnist i øjet mere og hun stod og kiggede ind i en mur hele dagen og selv ikke en pose der raslede kunne få liv i hende.

- Lóa, som jeg solgte og i dag ikke aner hvor er. Aldrig har en pony smidt mig af så mange gange, men gud hvor var hun smuk og fra jorden af ville hun bare trisse bagefter mig som en hund.

- Chanell, jeg ved hun har det godt idag, og det gør savnet meget nemmere. Hun var den der gav mig modet tilbage efter Lóa og vi har haft nogle hyggelige ture, og hun gav mig mit første føl hvor jeg var med til hele folingen.

- Uffe var Chanells føl, og er ikke længe siden jeg var ude og besøge ham hvor han bor idag. Det lille føl er blevet stort og flot. Jeg savner både ham og Chanell, men de er i live og har det som blommen i et æg, så jeg ved de har det godt.

Men så er der Meti... Alme'ti Z var jeg nede og kigge på, helt nede på Lolland/Falster. Måtte ikke købe ham for min mor, sådan helt. Men efter 2mdr endte han alligevel med at komme hjem til mig d. 6 August '05.

- Aldrig har jeg været så spændt og så stolt.

Han så herrens ud! Pelsen var tør og mat, snotten stod ud af ham, hans hove var skrækkelige tiltrods for han skulle ha' sko på altid pga. spat/gigt og han var forfærdelig tynd.

- Men han var MIN og der var bare noget over ham, som gjorde at fra det sekund jeg så hans annonce vidste jeg bare at HAM måtte jeg eje. Han skulle hjem til mig, længere var den ikke.

Der var en masse fusk i handlen, - bl.a. glemte sælger lige at oplyse mig om hans allergi, det faktum at hun havde købt ham fra en veninde fra slagtning for ca. 1/4 af det jeg gav og at hun lige havde lovet veninden at han aldrig skulle derfra.

- Lige efter hun havde fået ham fra veninden røg han til salg.

Men vi valgte ikke at køre sag, for ikke om MIN Meti skulle tilbage dertil.

Han var en speciel hest, i starten havde jeg lidt problemer med at ride ham. Vi var på vej ud over skrænter, på vej ind i glasfacader, i fuld galop og stejlning udover en stærkt befærdet hovedvej og andre "spændende" ting.

- Men med tiden lærte jeg at forstå og kende ham, og kunne mærke når problemerne opstod og derved fandt jeg ud af at ride ham ud af det og så gik det godt.

Alle de ture vi tog uden sadel, bare et hovedtøj på og så hen og finde noget at klatre hele vejen derop på.

Har altid været bange for store heste, men mit Metipjok, ham stolede jeg altid 100% på.

Nogle gange ville han ta' de vildeste legeture på folden med mit føl, - han troede helt klart selv at han var en 3 års vildhingst tiltrods for spat, gigt, støvallergi og 17 år på bagen.

Man kunne stå eller sidde i timevis i stalden hos ham og han var stå og ville nusses og sidde på skødet af dig som en lille hund, og allerhelst - slikke dig i heeele hovedet, allerhelst lige efter han havde nydt sin lakrids-agtige fedtede saltsten, mmm :-D

Selvom jeg til tider får dårlig samvittighed overfor de andre heste i mit liv, - så var Meti bare min soulmate. Han var bare min dreng, jeg var så stolt af ham.

Men netop også pga. disse skavanker han havde, kunne jeg se at han holdt op med at lege ligeså meget som han plejede med føllet. Galopturene blev kortere på folden og vejrtrækningen mere besværet på rideturene og sommeren var på vej = mere allergi og mere behandling.

Så beslutningen blev truffet.

- Den 27. april '06 tog vi vores sidste skridttur, han fik så mange æbler han overhovedet orkede og så blev han kørt til slagteren.

Det syn af at en fremmed kommer hen og tager min hest og går fra mig, glemmer jeg aldrig. Der gik ikke længe, men bare det at stå helt alene på gårdspladsen og vente på at han kom galopperende væk derfra virkede som ekstremt lang tid.

- Kan huske det var det eneste som jeg tænkte på, ventede på lyden at hans galopperende hove. Kan huske min onkel kom hen og klappede mig på skulderen og gik igen.

Insisterede på at se ham bagefter, fordi ellers ville det sidste syn være ham som gik væk derfra i live og det kunne jeg ikke bære. Jeg vidste det ville være blodigt, men ingen havde forklaret mig hvad de ville gøre ved hesten bagefter jo.

- Ikke at synet var SÅ slemt, mere det med at min Meti, min soulmate, han var væk!

Han led ikke af slagtningen på nogen måde, men i dag er jeg sur og skuffet over min familie pressede mig til det. Jeg ville 100x hellere ha' fået ham lagt ned og sove derhjemme ligesom Marie og Rollo.

Men idag 1½ år senere kan jeg ikke tænke på ham uden at jeg sætter mig til at tude, - jeg tænker konstant om jeg traf den rigtige beslutning. Vi KUNNE ha' forsøgt at behandle hans ben og lunger, min tante sagde der VAR muligheder.

- Men jeg tænker mest sådan fordi jeg er så egoistisk at jeg bare vil ha' ham her igen ved mig. Jeg VED det var bedst for HAM, og de behandlinger bare havde givet mig kort tid mere, som måske havde hjulpet men havde ikke været fair i længden for ham, at forsøge alt muligt bare for at jeg kunne ha' ham hos mig.

Idag er jeg glad for at jeg endelig er flyttet hjemmefra. Jeg flyttede værelse derhjemme fordi jeg ellers plejede at kunne se ud på hans plet på folden mens jeg sad ved computeren. Og nu var den bare tom?

At se ud på den folde tom. Den tomme stald. Hans tomme boks. Og hans sadel som stadig hænger nede i sadelrummet.

Jeg må ikke sige et ord om Meti til min mormor, det kan hun ikke klare for så "sætter hun sig til at tude".

Min onkel og tante ser ham stadig som min fejl, at jeg købte ham og gældsatte mig op til begge ører for ham.

Min mor kan da godt forstå at jeg savner ham, - sådan har hun det med Rollo, for Rollo var HENDES soulmate. Men jeg får stadig den der, "Du får nok en ny hest engang" fra dem alle.

Men jeg vil jo ikke ha' en ny hest, - jeg vil ha' Meti!

- Fatter ikke hvorfor jeg ikke kan komme videre. Jeg ved det var det rigtige for ham, jeg ved han har det godt, jeg har mistet ponyer før og var da ked af det, savner dem men kan sagtens snakke om dem uden jeg sætter mig til at tude. De er dejlige minder.

Men Meti, - ham vil jeg bare ha' igen og bare tanken om at det er så uigenkaldeligt og han er væk forevigt, er bare så svær.

Jeg savner at se hans totalt salige ansigt dengang der var børnefødselsdag i haven og de gad klappe hans mule, - han var bare helt elektrisk over alle de her enormt søde små unger, og de gad klappe ham!!!

Eller da vi lavede hegn, og en kammerat forsøgte at give ham øl :-D Dét gad han ikke. Så prøvede jeg med citronsodavand, - se dét var sagen! Så når jeg havde en citronsodavand delte jeg med Meti, var den eneste han ville ha'.

Savner at se ham og Uffe starte fra foldens start, ta' turen i FULD galop med 180 km/t hele vejen ned i den anden ende, helst med alverdens buk, spring og hvin.

Nu der bare kun nogle snottede får på folden. Den anden er blevet til urtehave. Stalden går fårene i og nogle gange hunden. Sadelrummet skal snart rives ned, min sadel er støvet og aner ikke hvor det hele skal hen.

- Og min soulmate er bare væk.

Sådan går det vel, de holder ikke evigt. Vi nåede kun at få 9 måneder sammen, men de 9 mdr vil jeg aldrig glemme.

Han var min store dreng... Vil han altid være.

- Vores sidste søndag.

Puha, har bare en vild tudedag over ham, igen. Han var og bli'r noget helt specielt.

Rollo

• Marsvinefoder Sælges • Sheltie Han Sælges • DDR Ram Sælges •

R.I.P.

♥ 08/07-88 - 27/04-06 †

Alme'ti Z; My soulmate, I will always love you.

0
0
Svar på denne tråd

et indlæg fra mig
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 16:21

jeg har haft part på en pony som var noget HEEELT specielt for mig, savner ham hver eneste dag, han er aflivet nu...

ved hvordan du har det...

knus fra Malou & Ribbon

* jeg er ejer af verdens smukkeste haflinger *

0
0
Svar på denne tråd

ponyer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 18:26

Har du ikke nogen nye billeder af Uffe, det kunne være sjovt at se hvordan han har udviklet sig.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

pjemm...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 18:38

Han er gået fra smuk til endnu smukkere hvis du spørger mig :-D

Har desværre kun nogle dårlige nogle, da min mors kamera er noget værre møg! (N)

Desværre det bedste jeg har :/

Men han er blevet stor og noget så smuk og hold OP hvor han ligner sin far!

Rollo

R.I.P.

♥ 08/07-88 - 27/04-06 †

0
0
Svar på denne tråd

Uffemand
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 18:40

Han ser dejlig ud.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

jeg mistede
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 18:41

min øjesten i 2003 hun blev 10 år vi var soul mates og savner hende hver dag og græder tit over hende glemmer hende bare aldrig

ELSKER DIG FOR EVER AYLA

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

Soulmates
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 18:43

pjemm; Fandt faktisk lige et til, måske ikke så flatterende men hva' ;-D

bombur: Der er bare nogle af dem man aldrig glemmer eller kommer sig over :/

Ind i mellem synes jeg det er døduretfærdigt, men omvendt vil jeg hellere ha' det sådan end ha' været oplevelsen foruden!

Rollo

R.I.P.

♥ 08/07-88 - 27/04-06 †

0
0
Svar på denne tråd

Rollo- hold op- jeg forstår dig
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 20:07
Jeg har flere (to) gange været ved at købe en skimmel islænder, for jeg holder meget af islandske heste.
De har bare éen fejl: De er ikke Assi!

Jeg ejede ikke Assi, han var ridestedets (Endrupgaard). Han var hård i munden- og gav mig mine dårlige ridetekniske vaner med slatne tøjler- til gengæld lærte han mig, at man kan styre og bremse med vægten! Jeg har redet slalom på vægt alene mellem en række tentorpæle uden tråd! ;-)
Og så vrinskede han, og brummede- når JEG kom- den ene usle gang om ugen. Så uforstandig jeg var- så ville han gerne ud med mig.

En dag var han væk- solgt uden varsel.

Så red jeg Grana (også skimmel) en hoppe, som man ikke måtte bruge pisk på bagtil- så bukkede hun! Hård i munden, men jeg hang på hendes bukkespring- den ene gang, jeg klaskede hende på skulderen rystede hun på hovedet så ørene blafrede. Så havde vi en aftale om, at jeg brugte pisken bagtil- men hun bukkede mig ikke af. Små bukkespring talte ikke!
Og mit livs galoptur ned ad bakke i snevejr med indlagte bukkespring. FRYD!

Hun blev også solgt, så red jeg andre heste (hoppen på min præs), men lysten var røget.

Og i dag har jeg måtte erkende, at det ikke er nok for mig at ride på rideskole, at jeg vil have min egen hest, men at jeg frygter kemien aldrig vil være der igen!
Ikke "bare" en hest- kun en "speciel" hest.

Jeg ved ikke, hvor Assi, Grana, Hrefna mflr endte, da de blev solgt i 76-77-78, en del kom med til USA, da Beth Hauge (Perhner) og Frits flyttede hele møllen og solgte gården. Da var jeg stoppet for længst.

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

jepper
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:22

Siba, en skøn hest jeg passede da jeg gik i klub.

Hun bed, sparkede, og gjorde det for at ramme, ved alle bortset fra mig! Ridelæreren gik til sidst kun ind i boksen bevæbnet med en pisk, jeg striglede uden at hun var bundet, kravlede rundt under maven på hende, jeg kunne ALT med hende! Hun blev solgt videre. fandt hende på en rideskole flere år senere, mere sur end nogensinde, kort tid efter blev hun aflivet pga spat i begge bagben.

Jeg holder af de heste jeg har ejet, og ham jeg ejer nu, ingen tvivl om det. men de er ikke Siba, hun har sat sit aftryk så dybt i mig at ingen tager hendes plads, og det ønsker jeg heller ikke at der er nogle der skal! Jeg får aldrig et så specielt forhold til en hest igen, og det er fair nok.

Jeg er bare glad for at det var mig hun åbnede op for, at det var mig hun valgte, og jeg er glad for den tid vi fik sammen.. Det har taget mig mange år at kunne sige det, men det er dèr jeg er nu, og det er skønt at tænke tilbage på alle de gode ting uden at det gør ondt mere ..

Venligst Louise.

0
0
Svar på denne tråd

Puha, glæder mig ikke...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:59

...til den dag min fjordkrikke, nu gennem 15 år, skal afsted til de evige græsmarker!!!

Hun er nu 22, så jeg håber på mange gode år endnu, men man ved jo aldrig.

Hun har været en rigtig møghest. Jeg kunne overhovedet ikke styre hende, da jeg som 11-årig fik hende og i årene efter. Men nu er det bare ligesom om, at hun ved hvad jeg tænker, og jeg ved hvad hun tænker.

Har købt to fjordbakker mere her i sommer, og de er da søde og dejlige... Men det er bare slet ikke det samme som dejlige, gamle Ronja!

Tror ikke jeg nogensinde får det samme forhold til de to andre, som jeg har til hende - jeg er jo vokset op med hende.

Jeg måtte fælde en lille tåre, da jeg læste dit indlæg - det lyder bare så hårdt og trist

Men held og lykke til dig!

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 23:10

Puha

Jeg har en del heste jeg bare savner

Casio - En hest der var på min rideskole, han var den dejligste hest nogensinde, jeg elskede ham virkelig højt, gjorde alt for at ride på ham mere end den ene gang om ugen, men han var desværre halt i meget lang tid, og rideskolen valgte at aflive ham, nåede aldrig at sige farvel til ham

Joey - igen en hest fra rideskolen, Han kom fra hestehandler fordi vi manglede heste på rideskolen, første gang jeg så ham tænkte jeg bar " wow han er stor" men alligevel ville jeg op og sidder på ham, jeg stolede bare så meget på ham, vi var et makkerpar, når noget var galt gik jeg ind hos ham og han trøstede mig, men da rideskolen lukkede, røg han tilbage til hestehandler, og jeg måtte ikke få ham for min mor, var grædefærdig - Han mangler i mit liv.

Albert - Han Var/er min øjesten, red ham i to år, vi var virkelig et makkerpar, intet kunne skulle os ad, jeg elskede ham så meget - Men da jeg tog på efterskole solgte ejerne ham til den anden part , aldrig har jeg været så ked af det, han fyldte så meget i mit liv, fylder stadig meget i mit liv, det er den eneste gang jeg har været ude for at min mor har sagt at jeg gerne må få en hest, for hun kunne også godt li Albert,. Jeg savner ham ufatteligt meget

Så er der jo også Pride - Dejlige dreng, blev desværre aflivet, nåede kun at ha part på ham i 3 måneder

Men elsker ham stadig

Puha hvor er det egentligt underligt at nogen heste som man har mistet for så mange år siden, stadig betyder så meget for en..

Sandra nu uden hest
Tilhænger af duerne <3
Danske mestre - 2006/2007
F.C.København
PONYLAND KAN ANBEFALES
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider