Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så røg jeg ad helvede til !!!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:02

Sidder her med en megaøm lænd og haleben + lettere hjernerystelse - og alligevel slap jeg billigt, selv om jeg er MEGET forslået.

Min ellers rolige og dejlige oldenborg "tabte" mig i mandags

Han blev købt, fordi jeg - i min alder 54 år - skulle have mig noget rimeligt "jordfast" - og det er han da også, på trods af han kun er 6 år - men -

Jeg har lært ham at jeg sidder op via en tanteskammel, en solid en af slagsen, og det er gået rigtig fint. Han står fint stille, mens jeg kravler op. Det gjorde han også i mandags. Når jeg tænker tilbage, stod skamlen nok lige vel tæt på ham. Efter jeg er kommet fint op på gårdspladsen og vi skal videre, smider han ligesom sin bagpart lidt til venstre - mod skamlen! @!#$ når jeg lige at tænke, hvorpå det bare sagde KAPAUW !!! Han havde fået skamlen ind mellem bagbenene og panikkede totalt. Hoppede og bukkede i en uendelighed. De første 5-6 buk/hop holdt jeg mig på ham, men til sidst var jeg så højt oppe over sadlen, at jeg røg af.

Landede på min lænd - mest venstre side - og med hovedet ned på gårdspladsen til sidst. Gudskelov havde jeg ridehjelm på. Ellers havde jeg ikke kunne nøjes med en let hjernerystelse !!

Selv efter jeg røg af, fortsatte han med at springe og bukke helt vildt. Til sidst fik en af de andre piger fat i ham og han faldt til ro.

Det måtte bare ikke ske !!! Det var bestemt ikke hans skyld - men det sætter bare mig tilbage m.h.t. mod. Han er ellers rigtig rar og sød - og han blev selvfølgelig forfærdelig forskrækket og bange.

Nu skal jeg i løbet af et par dage op i sadlen igen - og jeg skal have hjælp !! Jeg vil ikke bruge skamlen mere - tør ikke - men må finde alternativer.

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:08

Av, sikke da en tur

Forstår godt at du ikke er helt tryg ved den skammel mere. Ville også selv have det sådan (er det muligt at hesten også ser den som farlig nu?)

Har I ikke en bænk eller noget som du kan bruge? Den står jo fast også selvom hesten render ind i den.

Pyha... du gør mig helt nervøs. Skal selv op på babyen på fredag - han har ikke haft rytter på i 2 måneder pga. skæv sadel, og så har sadelmageren sørme været så sød at sige at jeg ikke må bruge stigbøjlen de første par gange

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

Godt...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:09

... at det ikke gik værre.

Ja, det er bare slemt, når sådan noget sker. Og det kan sætte ens ridning rigtigt langt tilbage, hvis man hører til den nervøse gruppe af ryttere.

Det bliver ikke bedre af, hvis man har slået sig så slemt, at man er nødt til at vente med at stige op, til man fysisk er klar igen.

Brug tiden på at hygge med ham, så du ikke kommer alt for langt "væk" fra ham.

Pøj pøj med det hele!!!

Ann & Otto van der Zar

Hvornår ligger der 4 meter -og 100 kilo hund på gulvet?

Når Barbie & Batman er udvoksede!

Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!

0
0
Svar på denne tråd

mod og alder
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:13

Hvor er det en træls oplevelse, godt det trods alt ikke gik værrere, ja man bliver bare mindre modig med alderen, og jeg kan godt forstå du vil have hjælp til at komme op i sadlen igen efter den episode, hvis du bor på egen gård er der måske mulighed for at få sådan en beton ring (blomsterkumme)som man konstant ser på kommunale veje, de er kæmpe store og aldeles solide, kan ikke kommme mellem benene på hesten og gode at stå op på når man skal i sadlen.

Jeg håber du kommer i sadlen igen uden de store problemer og rigtig god bedring herfra.

0
0
Svar på denne tråd

Torian ...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:13

Jo - vi har en form for handicaprampe og har også en banket, begge dele kan bruges til opstigning. Han kan ikke ret godt lide, at man bruger stigbøjlen - velsagtens p.g.a. at trækket - og jeg har også fået ny sadel for nylig - af den grund havde jeg valgt skamlen som alternativ.

Jeg vil ikke bruge skamlen mere - det er for risikabelt efter dén tur, så vi må i gang med de andre alternativer.

Held og lykke med turen op på din baby - det skal nok gå !!!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Dejligt at blive forstået
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:18

Tak til både Chanel og Gabella -

Jeg skal nok komme i sadlen igen - for han er normalt sød og rar - rigtig oldenborger, men selvfølgelig ung og til tider lidt "kylling" p.g.a. alderen. Men kors hvor kan han bukke - og det håber jeg ikke, jeg kommer til at opleve én gang til.

Det er rigtigt - det bliver ikke nemmere med alderen - men holder så meget af ham, så skal nok komme i gang igen... men dejligt med lidt forståelse !

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Brug tiden..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 22:58

inden du er klar til at ride igen (fysisk) på at få afmystificeret ALT omkring den skammel, både for ham og dig..

Gå op og ned af den skammel 100 gange, både med og uden hest, lad ham kigge på den, snuse til den, mærke den, høre den vælte, se den vælte, stil den foran, ved begge sider osv osv osv.

Det er sådan man får en bundstabil hest, at øve at alt det tingel tangel som man bliver udsat for, IKKE er farligt.

Og jeg sidder ikke med en hård og bestemt mine når jeg skriver det her, tværtimod..

Er glad for at du trods alt er i et helt stykke, for det lyder ikke til at ha været en rar omgang!

Men altså, i mit hoved så skal du ikke undgå skamlen, snarere tværtimod. Ikke at du nødvendigvis skal bruge den fremover som fast opstigning, men brug den som træning i at ting der gør noget uventet, ikke er farligt.

Noget siger mig også at han burde lære at det med at stige op i stigbøjlen ikke er farligt, vi er som ryttere og hesteejere generelt lidt slemme til at undgå alt der er ubehageligt, farligt, gør hesten nervøs, vild, utryg osv., i stedet for at præsentere hesten for tingene, på en god og fornuftig måde.

Min tidligere hest Bossen er et glans eksempel på at man kan lave et omvandrende nervevrag om til en solid klippe ved at gøre alt muligt utænkeligt med og overfor sin hest..

Og selvfølgelig ikke vold, tvang, flooding eller lignende...bare hvis jeg er kommet til at lyde hård

Mvh og rigtig go bedring

Winnie

Du kan ikke forandre fortiden
men du kan ødelægge nutiden
ved at bekymre dig om fremtiden

Smuk brudekjole sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Winnie
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 23:06

You got at point !!!

Tak for inputtet - det er taget ad notam !!!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

fy da føj
Forfatter: 
Dato:  15-08-2007 23:15
Puha Sys. Godt der ikke skete mere med dig. Det lyder som en slem tur!

Ellers ville jeg egentligt bare tilslutte mig Winnie...

Held og lykke med at komme på din smukke dreng igen, og med de ømme steder.

Leder efter afkom. Se denne efterlysning: www.heste-nettet.dk/fo...086/21086/

En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd

Gudskelov for hjelmen...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 08:31

Men alligevel er det jo en gevaldig tur at tage når en hest går i panik på den måde. Meget skræmmende!

Jeg håber at du snart er frisk nok til at komme på ryggen af ham igen - også selv om det kun lige bliver til at sidde deroppe et øjeblik og blive trukket lidt rundt.

God bedring!

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

puhh... ha...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 10:20

jeg står også op via "ting" pga stivhed og skævt bækken og ryg, og står hvis det er muligt altid op via en stor stedn, den rykker sig ik :-)

Men.. det er frisk at du siger at du skal op igen indenfor et par dage

Med venlig Hilsen
Mette R (Chanel)
0
0
Svar på denne tråd

Hegnet...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 13:50

Hej

Hvis jeg ikke kan komme op uden noget at træde op på, bruger jeg altid noget 'fast' som de kender, i stedet for en skammel. Det kan være ridebanehegn af træ, en træstub, barrieren (hvis det er i ridehus) eller evt. får jeg et ben af nogen.

Det med løse genstande har jeg droppet helt, efter jeg selv har båret mig dumt af med en stol en gang. Ponyen spænede sin vej inden jeg kom helt op (det gjorde forøvrigt nass, da jeg landede på min hofte efter en solid flyvetur opad), fordi stolen vippede, og ponyen ikke lige var vant til der stod sådan en der.

"It's not why you're weak, but what will make you strong"
U2

Nu med bondegård!
Søger part til vores pony (gratis!), samt diverse gamle møbler, tjek mine annoncer :)
0
0
Svar på denne tråd

Skamlen er yt!
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 14:58

Nu har jeg virkelig gået og tænkt over det de her dage, hvor jeg alligevel går og tuller hjemme.

M.h.t. skamlen - den er droppet helt! Selvfølgelig kunne jeg desensibilisere ham m.h.t. skamlen, men uheldet kan være ude en anden gang - og han skal ikke have den mellem benene én gang til. Jeg tør det simpelthen ikke.

Næh - det bliver noget "fast" eller en hjælpende hånd.

Jeg kan godt selv komme op i sadlen, men det er som sagt hensynet til hesten - og den nye saddel - der gør, at jeg hellere vil stå på noget.

Tusind tak for alle de gode råd og fine opbakning. !!!

Skal ud og hilse på ham igen sidst på eftermiddagen - og i morgen regner jeg med - med hjælp! - at komme op og skridte en lille tur. Selv om jeg stadig døjer med smerter, er det blevet bedre - også med hovedet - altså - så godt det nu kan blive med det

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Sikke da en tur
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 16:41

du fik dig der. Håber at det går fremad med de ømme kropsdele.

Jeg synes, at du atter skal overveje, om skamlen skal dø eller ej. Det kan jo sagtens være noget andet, han får mellem benene en anden gang, og som han så flipper ud over.

Jeg starter altid med at træne med et tungt longereb (5 meter), som jeg svinger rundt om benene på hesten både foran og bagpå, over og under og alle steder, som kan forskrække og gøre dem paniske. På den måde er man lidt i sikkerhedsafstande for flyvske hestehove, da man kan svinge rebet fra afstand.

Du kan evt. starte med det, og når han er helt tryg ved den "slangelignende" tingest, der flagrer mellem benene på ham, kan du jo introducerede ham for skamlens "mystiske" lyde og væsen. Efter et stykke tid vil han vade rundt i den uden som meget som at vippe med at øre. Det kræver lidt tid, men den tid er bare givet så godt ud, og du undgår en r*vtur igen.

Som en så ganske rigtigt siger, så gælder det om at lære hesten at reagere korrekt, når den udsættes for noget ukendt og "farligt" ikke at undgå farerne, for de lurer jo om hvert et hjørne.

Pøj-pøj med genopstigningen.

Hilsen Line

.....med DESEADO (P.R.E)

0
0
Svar på denne tråd

Winnie...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 16:47

og jeg er helt enige: Vejen til en "bombesikker" hest er netop at fange alle de små som store ting, de reagerer "uhensigtsmæssigt" på - og så få ændret reaktionen.

Jeg forstår godt, du måske ikke har lyst til at gentage samme tur, men det er heller ikke nødvendigt, at du sidder op fra skamlen igen.

Som du beskriver det, lyder det til at det han reagerede på var, at han fik "noget" mellem bagbenene - og det er den reaktion, du skal i gang med at desensibilisere.

Du kan sagtens undgå skamlen, men hvad med. f.eks et stykke flagrende plastik, en longe, en gren i skovbunden eller i værste fald en rytter, der hænger i stigbøjlen...?

Det er ganske enkelt uvurderligt, at ha' en hest der reagerer fornuftigt i sådan en situation!

Iøvrigt vil jeg nok gi' dig ret i, at en let skammel er en dårlig ide - den vælter vel også ret let, uanset om hesten så bliver bange for den eller ej?

God bedring

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 16:58

Det kan jeg rigtig godt bruge - det med at træne ham til at have "noget" mellem bagbenene. For det var dét og ikke selve skamlen, der gik galt.

Deseado: Hvad er et "tungt longereb" ? Og hvor køber man det ?

Nu skal jeg lige have pusten igen - men vil da meget gerne have ham trænet - for i har jo ret !!! Har ikke før prøvet at "træne" en hest på den måde, så lidt input og gode ideer er velkomne -

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 17:47

Aj for pokker da osse!!! !!! !!! Fy for en tur!!!

Varme tanker herfra!! og et klap til hyppe!

HESTETRÆF VED DALMOSE (4261)

4. WEEKEND I AUGUST.

TJEK www.heste-nettet.dk/lodge/139390/

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Hej Sys
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 18:15

Jeg bruger "horsemanship"-udstyr, dvs en rebgrime med "knuder", der trykker de rigtige steder på hesten, samt tilhørende "kommunikationsreb" på fem meter og en "communication-stick" (en slags forlænget arm, så man kan røre hesten uden fare for flyvske hesteben). Rebet er kortere end en longe, er rundt og tungt, og har en tungere karabinhage. Jeg bor i Frankrig, og har købt mit udstyr der. Ved desværre ikke, hvor i DK, det kan købes.

I princippet behøver du ikke at investere i dyrt udstyr, hvis du skal vænne din hest til farlige ting, men jeg bruger det som mit daglige redskab, og rider også med rebgrime.

Hvis jeg skal give dig et par fifs ganske kort, så skal du træne ham fra jorden. Jeg regner selvfølgelig med at hesten respekterer dig og ikke vader ind i dig...ellers skal det på plads først.

I dette tilfælde hvor du skal desinsibilisere ham, gælder det om at udvise et neutralt kropssprog, du sænker skuldrene, slår blikket ned og har en neutral attitude. Inden du starter med rebet, skal du kunne røre ham over det hele, uden at han reagerer. Rebet er nemt at arbejde med, da man kan stå med skulderen og svinge rebet over ryggen, under maven, bag om rumpen og bagkoderne.

Start fx med at svinge rebet ved siden af ham, du bliver ved med svinge rebet selvom han bevæger sig, lad være med at presse ham til stå stille, bare følg med mens hans bevæger sig, vær neutral i dit kropsprog. Så snart han står stille holder du op med at svinge rebet og roser ham.

Ideen er at lære ham, at når han står stille, holder det "farlige" op med at være truende. Når han er tryg ved et svingende reb ved siden og står stille uden at reagere, kan du gå videre og fx svinge rebet omkring forbenene. Ideen er den samme. Du følger bare med og svinger, mens han bevæger sig, når han står stille holder du op. Rebet skal helt væk fra ham.

Det kan også være en hjælp, at du når du fjerner rebet, sænker hovedet på ham (det er her en rebgrime er en stor hjælp), da han dermed også lærer at sænke hals og hoved, når han bliver bange for noget.

Gå stille og roligt frem, lav øvelserne over hele kroppen og fra BEGGE sider, så han ikke kun er desinsibiliseret på den ene side. Dernæst kan du jo kaste dig over plastikposer bundet for enden af en pisk, paraplyer der slåes op og ned, dig der kommer springende og hujende med viftende arme og ben imod ham.

Inden længe har du en klippe af en hest, der ikke mere vil udsætte dig for en så uanstændig behandling, som du lige har fået .

Sig endelig til, hvis du har brug for hjælp undervejs.

Hilsen Line

.....med DESEADO (P.R.E)

0
0
Svar på denne tråd

Nå, Line...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 19:06

vi kommer da vist heller ikke op at skændes i den her sag...

Mht. "tunge reb" kan de købes færdige i bla. HMS & westernkredse, men tykt - 12 mm vil jeg tro - skødetov i bomuld & en kraftig karabinhage er glimrende til formålet.

Det skal være tykt og tungt, så det dels kan mærkes af hesten, styres af "rebføreren" og ikke riskikerer at vikle sig - utilsigtet - om hesteben m.m.

Start for- og oppefra: begynd hvor han kan se det, og bevæg dig gradvist ned mod ben og bagpart.

Skru gradvist op for "presset" - hvis han reagerer, så hold det eller let det evt. en smule til han slapper af igen, fjern det så og masser af ros.

Men meget andet kan bruges: Jakker, tæpper, plastikposer, presenninger, koste, stort set alt, der kan rystes, flagre, larme, gåes over eller under - jo mere forskelligt jo bedre.

Ud over det, er der to ting som en hest efter min mening skal kunne: Stoppe og stå stille.

Hvis dens reaktion på et stopsignal er tilstrækkeligt godt indkodet, vil du i langt de fleste tilfælde kunne afbryde en flugt reaktion, som hans bukketur jo reelt er.

Hvis den har lært at stå stille, til den får besked om det modsatte, vil du kunne afværge de fleste af de flugt reaktioner, som du kan nå at forudse...

Eksempel fra det virkelige liv: Jeg kommer galoperende på en smal skovvej med højt græs & bevoksning på begge sider.

I vejsiden, skjult af græsset ligger et rådyr og trykker sig, og idet vi er direkte ud for det, springer det op, praktisk talt mellem benene på hesten.

Jeg når lige at mærke at han letter, men får samtidig givet stopsignal - så står han med 4 ben skruet ned i jorden, og her bliver han stående, mens jeg lige får placeret mig lidt mere hensigtsmæssigt i sadlen og til jeg be'r ham fortsætte...

Det skal siges, at han er en stor drengerøv, vældig god til at opfinde "farlige" ting - og hoppe for sin egen skygge, hvis det er en af de dage - men han har indtil nu (han er 9 og jeg har haft ham fra han var 2) altid har kunnet bringes inden for pædagogisk rækkevidde vha. ovenstående fremgangsmåder.

Og så havde jeg iøvrigt heller ikke prøver at træne hest på "den måde" før jeg fik ham - men jeg har brugt den siden, og den virker også på de andre, jeg har!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Meget at tænke over
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 21:34

Tak begge to for meget fint beskrevet fremgangsmåde.

Jeg vil arbejde med ham fra jorden af - princippet med, at det farlige går væk, når han stopper er rigtig god. Jeg har ikke en rebgrime - kan en almindelig bruges, kan trensen? Eller fodrer det en remgrime? Kan en almindelig longe bruges ? Ellers må jeg jo prøve at få fat i den anden.

Det stopsignal du skriver om Dorte - jeg har faktisk brugt en masse tid på at lære ham at stoppe - og stoppe helt - for tøjlen, og det reagerer han utrolig fint på. Men altså bare ikke i mandags!!! Så hvordan lærer jeg ham det stopsignal så godt og integreret, at det også virker i en paniksituation ?? Det vil jeg MEGET gerne lære

Jeg har aldrig prøvet noget sådant før, men jer er VILLIG til at lære, lytte og prøve - håber så bare jeg kan gøre det korrekt !!

Foreløbig rigtig mange tak - jeg vender jo nok tilbage

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

du kan
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 23:50
AFLIV den
0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2007 23:56

det er jo egentlig et rigtig godt spørgsmål...

Reelt ved man først, om det virker, når paniksituationen opstår - og så er det jo skidt, hvis man så konstaterer, at det ikke gør.

Som sagt begrænser min erfaring sig til mine egne heste, så

konklusionen kan jo næppe betegnes som significant, men jeg vil da meget gerne forsøge at dele den alligevel.

Først og fremmest tror jeg, at gentagelse her som i mange andre tilfælde i den grad fremmer forståelsen.

Masser af stop, både når jeg træner fra jorden, går ture, leger/hygger på folden og rider - og ros/positiv forstærkning hver gang de stopper.

Stop betyder stop her - går der 2 skridt videre før de stopper, bakker vi tilbage til det sted, hvor de blev bedt om at stoppe.

Det skal altid være rart at være stoppet/stå stille; jeg ville f. eks. ikke begynde at rette på en dårlig parade, men ride frem og lave en ny, i hvert fald til stoppet var helt indarbejdet.

Stå stille er "helle" - jeg korrigerer, hvis de flytter sig, og rykker tilbage til udgangspunktet, men mens de står stille foretager jeg intet, ud over ros, til de bliver bedt om en ny øvelse.

Og ikke mindst skal stoppet trænes under påvirkning af gradvist stigende stressfaktorer: Blæst, larmende maskiner, jagtselskab på nabomarken...

Mht. til dit spørgsmål om grime og longe: Du kan sagtens bruge en alm. grime, men jeg vil absolut anbefale det tunge og tykke tov; en alm. longe er ikke nær så præcis at arbejde med.

God fornøjelse - og du er velkommen til at vende tilbage!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Reb grime og tungt tov
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 00:51

bruges på samme måde, som Deseado beskriver det, i Parelli´s system-

Jeg ville anbefale dig at sætte en anden op, inden du selv stiger op- evt. din træner- for at afgøre om det "bare" er noget mellem bagben der skræmte ham- måske han er blevet bange for at have en rytter ude af balance- så det ville være et tjek værd at forsøge med en mere fit rytter først-

Parelli´s hjemmeside er her:

www.parelli.com

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Flyvetur
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 03:19

Kender godt din følelse. For tre uger tog jeg også en ordentlig flyvetur, og landede desværre på min arm, så overarmsknoglen brækkede midt over - av siger jeg bare.

Nu kan jeg så gå her i 6 uger og vente på at lægerne tager stilling til om den skal sættes sammen med skruer. Under alle omstændigheder kan jeg ihvertfald se frem til mindst 12 uger uden ridning - surt.

0
0
Svar på denne tråd

jjj...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 08:58

Er helt enig med Dortes beskrivelse.

Og husk netop ideen med, at han holder fri, når han står stille. Det virker lidt underligt i starten, men gør stoppauserne lange nok til at de virkelig er "helle", som Dorte skriver.

Indøv stop/stå stille omkring alle aktiviteter. Hvis du fx står og snakker og har parkeret hesten bag ved dig, så hold øje med om han stille og roligt prøver at tage et skridt frem eller til siden. Stil ham hele tiden på plads, hvor du parkerede ham i starten og lad ham være. Acceptér ikke så meget som et enkelt lille skridt frem.

Når du er i sadlen, kan du også øve fuldt stop.

Stig ombord. Når du er kommet i sadlen, foretager du dig absolut intet. Og det må i starten godt være en lang pause, hvor han bare for lov at sove videre. Han skal lære, at en rytter i sadlen ikke nødvendigvis betyder "go". Han skal lære kun at gå frem, når rytteren giver ham besked om det. Lad tøjlerne hænge. Går han frem, bakker du ham på plads, slipper tøjlerne og slapper af, indtil han ikke flytter sig længere.

Jeg øver mit fuld stop i sadlen ved at ride frem for lange tøjler, når jeg vil stoppe, sætter jeg mig tungt på baglommerne (ikke noget med at klemme hårdt med knæene og tage i tøjlerne, for hesten vil naturligt forsøge at flygte fra pres og ubehag) evt medfuldt af et "Wouw". Stopper han ikke tager jeg fat KUN i den ene tøjle og drejer hans hoved helt om mod min støvle. Og så husk stoppausen, hvor han får sit "helle".

Det er jo ikke noget med at flå hans hoved ad led, men bare et let træk i den side. Jeg har kun gjort det med en rebgrime, og vil nok ikke anbefale det med et hovedtøj, da trækket i biddet jo er helt anderledes. Hvis du rider med hovedtøj kan du evt. lave en anholdning på begge tøjler.

Grunden til at jeg gør det på den måde er, at jeg også nogle gange rider uden grime eller hovedtøj, så mit stopsignal kan ikke indøves med en anholdning på tøjlen, for i sidste ende har jeg ikke nogen.

Ideen er bare at du indøver et signal, der betyder stop. I princippet kunne det også være et du slog dig på låret tre gange. Hesten skal bare have den samme besked for stop hele tiden, og så skal stop forbindes med at hesten får fri et øjeblik.

Øv det i skridt i starten, og du vil hurtigt opdage, hvor meget din hest lytter efter dit stopsignal. Hvis du øver dig på det, har du inden længe en hest, som du kan galopere for lange tøjler, og som planter alle fire ben i jorden, når du sætter baglommerne i sadlen og siger "wouw". Man føler sig til sidst som en helt John Wayne.

Og fortvivl ikke hvis det i starten virker anderledes og uoverskueligt. Det er også en rimelig ny verden for mig, men det er faktisk så logisk og ligetil, og det virker!

Hilsen Line

.....med DESEADO (P.R.E)

0
0
Svar på denne tråd

Tak ...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 09:40

Jeg takker for nogle supergode svar !!!

Min part rider ham i disse dage - og der har intet været. Så det har "kun" været skamlen.

Jeg vil fortsætte med "stop" og "parkering." Jeg kan se, at jeg har været på rette vej, men skal fortsætte meget mere konsekvent.

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

giv det tid
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 10:14

jeg tænkte at jeg lige ville blande mig, da min ellers rolige 5 års lavede præcist samme nummer for 14 dage siden, her fik jeg en ordenlig flyvetur..

Men da jeg ikke har andet end skamlen at komme op med, begyndte jeg at træne ham i at denm ikke var farlig.

Vi gik rundt om skamlen i nogle dage og trænede HMS på banen, det gav heldigvis pote :)

Så herefter fik jeg lige hjælp til at holde ham de første dage og var meget forsigtig ved skamlen, men nu efter 14 dage kan jeg selv komme op igen, uden at jeg skal holde i tøjlen imens.

Det er rigtigt lækkert:)

Så herfra vil jeg ikke anbefale dig at droppe skamlen helt, du skal bare vente til du har mod på det igen, så skal det nok komme...

Hilsen Amalie

Lækker Stübben Artus sælges se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

træstub
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 10:15

Hej.

Håber at du kommer i sadlen igen. Ude hos os har vi en go træstub der er i skammel højde. Den kan hestene ikke sådan lige få benet i. Den er ikke tungere end man kan rulle den.

sus

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt..
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 21:53

...at høre at du er i fuld gang med at overveje en masse ting omkring din hest og hvordan du gør ham sikker - iøvrigt en rigtig interessant, lærerig og positiv tråd!

Og helt personligt, er det da også dejligt at blive bakket op i sine synspunkter...

Jeg vil egentlig bare pippe to ting mere - det ene er at ja, jeg mener bestemt du skal ha fat i en rebgrime, og det andet er at det tykke tov kan du få billigt hos en sejlmager, på en større båd eller i en havn...

Ja det lyder lidt mærkeligt, men når man bor tæt på Hirtshals som jeg, så finder man mange spændende brugbare ting på havnen, og de folk der er der, er meget hjælpsomme.

Fortsat rigtig go træning.

Mvh

Winnie

Du kan ikke forandre fortiden
men du kan ødelægge nutiden
ved at bekymre dig om fremtiden

Smuk brudekjole sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

På havnen
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:24

Jamen - så må jeg jo ned på Helsingør havn og se, om de har tov jeg kan bruge i sejlerforretningen !!! Tak for en god ide !!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

god tråd
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 22:54
En af de bedste tråde, der har været herinde længe - uden mudderkastning og en masse gode tips, vi alle kan bruge - dejligt Mange hilsner Karina
0
0
Svar på denne tråd

Ha, Sys...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 10:46

jeg købte mit tov i skibsprovianteringen på Helsingør havn - godt nok for 7 år siden, men mon ikke de stadig er leveringsdygtige...?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Pudsigt ...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 11:14

Ej hvor pudsigt !! Jeg tager derned i dag ...

Skal i sadlen i morgen igen - med hjælp fra min søde part!!

Og i næste uge går jeg i gang med at træne ham fra jorden af - har nærstuderet Andrew Mcleans bog de sidste par dage - og sammen med jeres gode råd, føler jeg mig rimelig godt rustet til at gå i gang med arbejdet med ham !!!

Ja - synes også denne tråd er et flot eksempel på hjælp til selvhjælp Den har hjulpet mig meget !!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Samme båd :0(
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 12:41

Jeg fik sådan en tur i tirsdags af min hoppe, der tilfældigvis også er oldenborger dog men en god sjat fuldblod i, så hun er følsom men absolut til at stole på under rytter normaltvis altså.

Jeg bruger altid skammel for ikke at give hende det usunde træk og deraf er jeg også kommet ud af rutinen med at stige op i stigbøjlen så lidt tung er jeg vel hvis ikke jeg bruger skamlen.

Nå men hun var vågen for de høstede omme bag ved træerne ca 200 m væk og der var en gut der havde gang i en buskrydder endnu længere væk. Ja hun er vågen men som regel kontrollerbar. Nå, men jeg stiger op på skamlen sætter foden i stigbøjlen (en venlig sjæl tilbyder faktisk at holde hende, men karl-smart i en fart har jo styr på det og har gjort det 1000 gange før )men jeg må have været koncentreret om hendes ører og front og ikke have haft fokus på det højre ben jeg svinger over hendes kryds, ihvertfald rammer jeg hende lige bag ved sadlen. KAPOW!Et missil blev fyret af! I en stigbøjle, hævet over jorden fløj vi afsted og hun tabte mig lige ved indgangen til den store hal hvor jorden selvfølgelig er stampet hårdt pga den store trafik. Jeg mærkede at mit hovede knaldede i jorden, men hjelmen virkede 100% jeg nåede lige at tænke, godt vi skal have ridehjelm på her på ridecentret, ja ellers havde jeg nok haft det alligevel. Da jeg havde ligget lidt på jorden, fordi luften var slået ud af mig, kunne jeg mærke at alle lemmer var hele men følte mig noget forslået over det hele. Da jeg ville støtte på mit højre ben kunne jeg mærke en smerte op i bækken/hofte og efter noget tid kørte en god veninde mig så på skadestuen.

Den er god nok-bækkenet er brækket og det tager seks uger om at hele men smerterne kan vare i månedsvis. Jeg er ikke bange for at sætte mig op på hende igen, for jeg ved hvorfor hun stak af med mig, gjorde jeg ikke det ville jeg aldrig være kommet op igen. Men pga de her smerter kommer jeg nok til at få lidt hjælp fra vore handicapinstruktører om et par måneder, så jeg først sætter mig op på fuldblodsbamseline når jeg har styr på mine egne smerter og ved at jeg rent faktisk kan svinge mit højre ben op over ryggen på hende.

Jeg kan faktisk bruge mange af jeres input her, for selvom jeg ikke kan ride, så kan jeg bruge nogle af træningsmetoderne til at gøre hende fortrolig med at blive rørt på det følsomme sted bag sadlen, hvor hun jo også har en blind vinkel

og derfor ikke kan se hvad der rører hende.

Dejligt med en konstruktiv tråd for en gangs skyld.

Dette er ikke et klynke-indlæg, for jeg er ufattelig taknemmelig over at jeg ikke slog min ryg eller hoved trods alt. Det her kommer til at tage tid, forsvinder smerterne ikke så bliver det bare ridning med smertestillende sådan er det. Jeg kan og vil ikke undvære ridning.

Men Sys - du er ikke alene..

Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
For at få succes i verden er det ikke nok at være dum, man må også have gode manerer.
Voltaire
0
0
Svar på denne tråd

Buuser ...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 22:46

Det var godt nok en værre tur du tog, end jeg gjorde !!! Og de bedste ønsker for dig og dit helbred !!

Pudsigt at det var samme årsag til, at jeg tog flyveturen, du er så - åbenbart - kommet mere til skade end jeg, selv om jeg har smerter i mit bækken nu her på 4. dagen.

Godt at du også havde "kysen" på - ja, den tager jo af for det værste smæld i hovedet. Også jeg var glad for at have den på !!

Men det er da noget skidt med dit bækken! Jeg landede også på bækkenet, så måske skal jeg have det røntgenfotograferet, men jeg tvivler nu på, der er brækket noget, var til lægen dagen efter, som undersøgte mig.

Selv om det er oldenborger, kan de jo stadig blive forskrækket - kom dog bag på mig alligevel - og min har ikke vippet med et øre i de her dage, hvor min part har redet ham. Derfor har jeg nu alligevel lidt sommerfugle i maven til i morgen, hvor jeg skal prøve at komme i sadlen igen.

Jeg håber ikke for dig, at du fremover skal ride med smertestillende midler og jeg ønsker dig alt det bedste og er glad for, at du - som jeg - kan bruge de gode indlæg i denne tråd.

Knus og god bedring til dig !!!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider