Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jeg søger råd om indfangning af plage
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 22:46

Ja jeg skal have indfanget 2 plage. Den ene er vant til at være i hænder men har tabt grimen og vil ikke have den på igen. Hver gang vi prøver stikker han af. Den anden er ikke ordentlig tam og er ved at tabe grimen. Hver gang vi tager hånden frem for at tage fat i ham løber han. De går sammen med en tam pony. De har begge været i hænder hele sidste vinter og i løbet af sommeren når smeden har været der og ved kasteration. Den ene var med at plagskue i foråret, men nu har de gået og hygget de sidste 2 mdr. hvor vi bare har kigget til dem dagligt. Vi vil gerne have grimer på dem nu, så de kan komme hjem på en anden fold og komme mere i hænder da deres sommerferie er ved at være slut. Jeg vil gerne have nogle råd til hvordan vi griber det an. De går på 4-5 tønder land med masser af græs så de kan ikke rigtig lokks med mad. Vi kommer jævnligt med brød og æbler dette har ikke haft den store interesse. Foder har de også fået ind i mellem men det har heller ikke vagt nogen stor interesse. Spanden var dog sjov at lege med. smil

0
0
Svar på denne tråd

Spær folden af og få
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 22:55

den til at blive nysgerrige på jer- sæt dig et sted og ophod dig der så lang tid det nu tager...mellem 10 min -3 timer...der på skal du ikke tage hånd til grime...lad den først snuse til dig.. der efter kan du forsøge at klø den på hals- hver gang den bliver bange skal du trække hånd tilbage og vente på den rør først igen...

Det gør du nogle dage-

Når du kan klø den der hvor du nu kan nå- rejser du dig op og gør det samme - når den har tilid til at du kan klø den de steder du kan nå- så starter du med at rører den i hoved-derefter kan du sarte med grime...

Husk at din tålmodighed er det vigtigste- det kan betale sig at gøre det rigtigt fra start- det giver en tillidfuld hest der senere vil være meget letter at arbejde med...

Held og lykke

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

tak for rådet
Forfatter: 
Dato:  12-08-2007 23:13

Den som har tabt grimen kan man sagtens røre over det hele han kommer også løbende når vi kommer men så snart vi prøver at få grimen på ham løber han..smil

Den anden har jeg sat nede ved i 3 timer hvor han overhoved ikke viste nogen interesse. Når man får fat i ham kan man sagtes kæle med ham og han kan trækkes med osv. Når jeg sætter mig dernede kommer de 2 andre hen og snakker med mig og så holder han sig i baggrunden han kommer overhoved ikke hen. Jeg har trænet han skal tage et stykke sukker fra min hånd og det vil han gerne, men prøver jeg på mere så går han. Jeg har prøvet at skifte sukkert ud med nogle andre ting men det har ingen interesse. Han har kunnet tage sukker fra min hånd i 2 mdr. og vi er ikke kommet et skridt vider.

0
0
Svar på denne tråd

prøv at
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 00:05

få et reb om halsen af den der er mest tam - oftest vil den opgi når den tror at i har fat i den...

Så må i trække den ind i en stald med den anden løs bagefter - når først de er i boks er de lettere at komme til

0
0
Svar på denne tråd

Få fat i
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 07:48

en islandsk fanggrime. Den skal I bare diskret "kaste" over hovedet på hesten så har I fat i den fordi den automatisk strammer nedenunder og bliver til grime. Jeg vil tro at du kan finde en på www.jo-po.dk .

Hvis den er så nem at komme til så ville jeg forsøge mig med halsrem først. Lad en stå og nusse hesten, give den godbidder og aflede dens opmærksomhed mens den anden diskret tager en snor/halsrem omkring halsen. Så har I lidt hold på hesten og kan måske nemmere lægge grime på.

At afgrænse dem på et mindre område er også en ide. Pas dog på med at drive dem op i et hjørne da I risikerer at de løber igennem hegnet hvis de bliver presset. I kan måske leje en transportabel fangfold og begynde at fodre dem derinde?

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Faltona
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 09:00
Det var lige præsis sådan jeg havde tænkt mig at gøre for du har 100% ret i det du siger, men ville se om der var andre som havde et endnu bedre råd..smil
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du kan
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 09:51

røre ved den ene, så ville jeg spænde grimen op i nakkestykket, og så få den omkring halsen på hesten... Altså med din arm som forlænger og "samler" af grimen... Som regel står de stille, når de kan mærke at de er "indfanget", selv om de reelt set bare kan løbe, hvis det passer dem... Ved ikke om du forstår hvad jeg mener...?

For lige nu, er det jo bare fordi den nyder sin frihed, og den gider da ikke at have grime på, hvis den nemt kan slippe...

Og mon ikke den sidste nok skal følge med, hvis de andre begynder at gå "hjem"...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Anglo Araber hingsteføl sælges. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 153878/

Smuk Palominohoppe plag. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 1218

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  13-08-2007 11:43

...at lave en lille fangfold hvor du sætter vandet ind, lad vandet være der inde i nogle dage så de bliver trygge ved at gå der ind. Efter nogle dage kan du tømme vandtruget, men selvfølgelig kun i nogle timer, når du så kommer og hælder frisk vand op så kan du lukke bag dem imens de drikker. Det skal selvfølgelig være lavet af ordentlig materiale, tråd er vist ikke nok.

Held og lykke med fangsten.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider