|
|
| Fodermester??kan du se dig selv i øjnene |
| Forfatter:  |
fjordejer |
| Dato:  |
12-08-2007 21:18 |
|
Her for et par uger siden var jeg til en privat fest. Der var en del mennesker med som jeg ikke kendte på forhånd. Jeg faldt i snak med en fyr og hurtigt faldt snakken på hvilke job vi har. Jeg fortaldte at jeg arbejder som fodermester i en svinestald. Hans kommetar var:"føj..det er jo det rene dyreplagerrig. Hvordan kan du dog se dig selv i spejlet... Det er ikke første gang jeg høre lignende komentarer. Hvor er jeg dog træt...træt af konstant at skulle forsvare mit erhverv. konstant at skulle høre om i tv at nu er der endnu en sag om grisetransporter der ikke overholder loven, eller at nu er der en besætning hvor der er fundet ulovligt medicin eller søer med store skuldersår.  Hvorfor hører man altid kun om de brodne kar? Jeg elsker mit job. synes at vi gør alt hvad vi kan i det daglige for at søerne og grisene har det godt. Vi gør alt hvad vi kan for at undgå skuldersår osv osv. Der er mange ting der skal gøres bedre men fx langsigtede avlsarbejde for at give stærker søer uden skuldersår kommer ikke fra den ene dag til den anden Jeg er glad for mit job. Elsker arbejdet med dyr. Hvis jeg ikke kunne stå inde for mit arbejde ja så ville jeg da skifte erhverv med det samme. Det ville være rart hvis folk nogle gange satte sig lidt ind i virkeligheden før de stembler alle griseprodusenter og os der arbejder på virksomhederne som dyreplagerer. Måtte bare lige ud med lidt galle 
Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda EN RIGTIG HEST ER EN FJORDHEST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Gad vide om den fyr aldrig spiser flæskesteg eller svinekoteletter uden at tænke videre over hvor de kommer fra?
Only the mountain has lived long enough to understand the meaning of a howling wolf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi det er det pressen lever af ... |
Lisbeth Sejberg |
12-08-2007 21:26 |
|
... der er ikke salg i de gode og positive historier  Derfor er folks grundlag at dømme på meget unuanceret. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod. Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel fordi... |
Vibs 1 |
12-08-2007 21:28 |
|
Ja, fordi det er dem som "mishandler" dyrene, at vi hører om... Jeg er også en af den type, som nærmest tror, at alle grise, hvis de ikke er økologiske, bliver mishandlet. Jeg ved utrolig lidt om grise, ser ikke andet til dem, end når man på tv fortæller om, nu er dén og dén vognmand igen igen taget i at transportere grise nærmest til Jordan for at få dem slagtet lidt billigere, eller der stadig kommer mange med skuldersår... Jeg ser aldrig velfærd, læser aldrig om velfærd og hører ikke om det, så jeg ved ikke meget om det. At det så kan være mit eget problem, ja måske, men hvor skal jeg se den gris som har det godt? Den gris som har det skidt, er jo den jeg ser i tv... Jeg/vi spiser gris max 3 x pr. år, netop af samme grund... Nu kan du let tænke, at jeg/vi er idioter, fordi du ved bedre... men måske er det en ide/opgave for din fagforening, landboforening el. lign. Jeg ved i hvert tilfælde, at jeg meget langt fra er den eneste som har den holdning. Og - den holdning jeg har, er vel ganske rimelig, set i betragtning af, at der meget sjældent vises noget i tv om velfærdsgrise, grise som lever ordentligt, grise for hvem man tager vare på velfærd, trivsel og plads... Jeg vil meget gerne ændre holdning, men hvordan? Hvor ser jeg, at det fungere bedre end skuldersår, grisetransport o.l.?
Wrap sælges, mini bigballer, høstet august 2007. Nordjylland. Pris 200 kr. En hilsen fra Vibeke, højt fra Nord, hvor solen skinner http://www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| duttelut |
|
|
Åh kender det alt for godt, har også arbejdet i en svineproduktion og vores dyr blev altså passet super! Men som du siger måtte jeg også gang på gang forklare (forsvare) hvad jeg det gik ud på, for det er jo oftest deres uvidenhed der er irriterende!
Med venlig hilsen Laila Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne?? Holstenervallak til salg se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indse det |
|
|
bare, nogle erhverv får bare flere slag end andre, sådan er livet  Tænk hvis du var lærer? Vi kan jo ikke finde ud af noget som helst, elever ligger dårligt i internationale tests osv osv. Læger er også en udsat gruppe og sygeplejersker og hjemmehjælpere. Min konklusion må være at lukke ørerene for den slags kritik hvis man selv ved at man gør sit bedste 
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
fjordejer |
12-08-2007 21:43 |
|
når jeg ser tv ser jeg det altid med en kritisk holdning. feks tror jeg da ikke at alle muslimer laver bandekrimibalitet, begår massevoldtægt ol Jeg tror ikke at alle plejepersonalet på plejehjem og steder for phsykisk udviklingshemmede sidder og drikker kaffe dagen, lang og nermest overlader beboerne til sig selv og råber og skriger af dem fordi jeg har set at sådan er det på tv. . Nu er det jo ikke sådan at alle svineproducenter i dk bare lige kan lukke alle deres grise ud på markerne. Der er mange ting der godt kan forbedres og mange landmænd vil rigtig gerne. Men bedre vilkår for grisene koster penge. Underligt nok er næsten alle i det danske land enige om at svinene i dk ikke har det godt, men når fru jensen så står i supermarkedet og skal handle kød ja så er det det billigste som ryger ned i kurven ...og meget tit udenlansk svinekød(det bliver der solgt mest af)Og tro det eller lad værd de danske svin er faktisk voksede op under langt bedre forhold end i andre erupaiske lande som feks tyskland. Også hvad angår brug af medicin har dk strammer lovkrav
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det kan du sortere i ... |
Lisbeth Sejberg |
12-08-2007 21:49 |
|
... fordi du selv arbejder i et udskældt erhverv Heidi  Mange lever bare et utroligt firkantet liv med skyklapper på, hvor de vitterligt ikke får deres informationer andre steder fra end fra pressen. Spørg f.eks. mig hvad jeg mener om pressens dækning af Irakkrigen, det sluger jeg heller ikke råt, fordi min mand er ansat i forsvaret, så jeg ser og hører lidt mere. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod. Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det. Anders Lund Madsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja og... |
fjordejer |
12-08-2007 21:56 |
|
det iriterende er at dem der altid råber højest er dem der ALDRIG feks. har været i en svinestald og i øvrigt ikke har sat sig ind i noget som helst..men når de så står i supermarkedet vælger de så alligevel det billigste kød...Hmmm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grisevelfærd |
marhi |
12-08-2007 21:57 |
|
Jeg har nu længe undret mig over at man snildt kan få forpurret et rodeo i en fart (og ikke et ondt ord om det), man kan true div rideskoler og andre hestehold på eksistensen med foldkrav osv. (og ikke et ondt ord om foldkrav), men 65 mill. slagtesvin (ellerderomkring) må stadig gå på minimal plads uden grovfoder til at forhindre mavesår osv. Skulle mine heste have tilsvarende vilkår var det to kvm. Spiltov. Hele livet. Og ja, jeg betaler gladeligt ekstra og spiser lidt mindre kød, med GOD sovs og god samvittighed. Og jeg er sikker på mange gør deres bedste i situationen,men helt ærligt; langsigtet avlsarbejde for at søerne ikke skal få skuldersår ?? Hvad med at ændre liggeunderlaget ? Give soen mulighed for at gå rundt? Jeg kunne aldrig finde på at overfuse nogen til en fest, og jeg vil gerne vide mere om de faktiske forhold. Men jeg har da været i svinestalde der fulgte reglerne, og det var IKKE rart. Og jo det ville koste penge og en holdningsændring hos mange. Men man kan jo starte et sted ikke?
Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordejer |
Vibs 1 |
12-08-2007 22:03 |
|
Du har jo ganske ret i, at det man ser i fjernsynet... Når jeg ser i tv om grise"farmere", så har de for mig ufattelig mange dyr. Jeg ser i reglen - hedder det søer - som står inde mellem 2 metalstænger, hvor hun ikke kan gå ud fra. Her spiser hun, hun skider, hun føder, lever, ja er til hun dør. Så vidt jeg er oplyst, så er det hendes liv... Det kan jeg ikke kalde velfærd. Jeg kan ej heller kalde de dyretransporter man har fulgt på tv for velfærd. Ej heller alle de skuldersår.. Men rent faktisk, vil jeg gerne have en anden opfattelse af "grisehold", men hvor pokker skal jeg kigge hen? Seriøst, så ved jeg ikke, hvor jeg skal kigge, hvis jeg skal se en gennemsnits gris... Jeg køber 100 % sikkert dansk gris, de 3 gange om året hvor jeg køber. Jeg køber ligeledes øko, fordi jeg vil gøre mit til at støtte, at grisen har det så optimalt som muligt... Ligeledes med opvoksning, slagtning o.l. dansk dansk.
Wrap sælges, mini bigballer, høstet august 2007. Nordjylland. Pris 200 kr. En hilsen fra Vibeke, højt fra Nord, hvor solen skinner http://www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. det at forpurre rodeo ... |
Lisbeth Sejberg |
12-08-2007 22:03 |
|
... så tror jeg ikke hovedkræfterne bag "forpurringen" anser det som noget de "snildt" gjorde ... jeg tror rent faktisk det kostede om end ikke blod ... men så sved og tårer. Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu forholder |
fjordejer |
12-08-2007 22:15 |
|
det sig sådan at jeg har set 3 nybyggede farestalde (det er jo som regel i farestalden skuldersårene opstår) De var lavet sådan at søerne gik løse efter faring. kunne gå rundt, havde gummiunderlæg osv, og alligevel havde lige så stor procentdel skuldersår som i de tradisjonelle farestalde...så jo avlsarbejdet har altså også en del at sige. Man har i mange år avlet efter at få sørene støre og længer.for at få plads til så mange foster i soen som muligt og jo længer so jo flere patter og jo flere grise kan hun passe. Man glemte helt at fokusere på problemet med skulder. hvilket i dag betyder at mange søer er mindre "poldstret" på skulderne og mere modtagelige for tryk. Noget avlen gør meget for at endre på. Jeg har sågar på friland set søer med skuldersår. Skuldersår er på nuværende tidspunkt ikke helt muligt at undgå heller ikke i farestier hvor søerne går løse. Våres sør har alle gummimåtter og til dem der trodt måtter får den mindste rødmen på skulderen tildeler vi også nogle veste( en slags polsteret trøje som sidder på skulderpartiet. Hvis der ike sker bedring bliver soen taget ud af farestalden og anbragt i en sti med halm...som loven i øvrigt kræver det... Vores søer går i løsdrift i drægtighedsperioden, med halm, frøgræs til fri afbenyttelse. I løbe og farestald får de alle tildelt halm hver dag. Det gælder også smågrise og slagtesvin. Og loven siger i øvrigt at alle dyr skal tildeles halm som rodematriale HVER DAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlsarbejde?? |
|
|
""langsigtede avlsarbejde for at give stærker søer uden skuldersår"" Ha nogle færre "enheder", så de får noget plads.
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej ... |
anjasm (Gipsy) |
12-08-2007 22:16 |
|
Det er smadder svært! Jeg forstår dig godt! Heldigvis har vi vore egne frilandsgrise ... Normalt fik vi smågrise fra en gammel landmand, én af dem, hvor de går i gammeldags stier med masser af halm, krølle på halen osv. Og hvor ornen står op ad forværket, fordi han lige skal kløes Ha ha, stor charme ... Da han satte alle grise ud, pga. alder, var vi nødt til, at få smågrise fra én af "fabrikkerne" ... Jeg er ked af at bruge udtrykket, og jeg vil ikke dømme nogen, da jeg tror at de fleste gør deres bedste, ud fra de forudsætninger, der er. Men ikke desto mindre var det er sørgeligt syn. Min datter på, nu 12 år, har altid været med ovre for at hente grise ... Det ville hun selvfølgelig også den hér gang ... Hun kom stor tudende tilbage ... de måtte overhovedet ikke komme i stalden, og de grise vi skulle ha', var allerede i "udbakken" - take it or leave it - Vi tog dem, da vi ikke havde andet valg ... MEN, det vár sgu sørgeligt! Godt nok var de halekuperet, det er de jo, men der var ingen hale ... den var spist af de andre grise ... der var kun et stort åbent sår ... vi måtte have dyrlægen ud, og de fik noget antibiotika i 3 dage, så var det da ovre, og heldigvis havde de ikke tid til at bide hinanden mere, da de havde travlt med at rode i jorden. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på de andre grise, der nok så ud som vores ... bliver de ved med at bide hinanden? Når vi skal til ridestævne i en bestemt klub, er vi nødt til at gå forbi en svinefarm. Der er hylen konstant derinde fra. Er det normalt? Jeg anfægter IKKE dit arbejde, jeg tror du gør alt, hvad du kan, for at sikre grisene et godt liv. Når alt kommer til alt, er det jo lovgivningen den er gal med. Men jeg ville ønske for dig, at du en dag kunne se frilandsgrise folde sig ud. DE er SÅ dejlige, bla. havde vi én der samlede på sten osv. Inde i deres hytte lå der en fin bunke sten, lidt plastic og hvad, den ellers havde gravet op. Dejlige dyr ... Nok mere intelligente end heste, der aldrig ville samle på noget ... Pøj pøj med dit arbejde ...
There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´ (Leonard Cohan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grisestalde |
Sif (Tinna) |
12-08-2007 22:21 |
|
Jeg ved ikke helt. Jeg vil mene jeg har undersøgt sagen grundigt og set en del svinestalde gennem årene. Selv de gode svinestalde synes jeg ikke om. Det er ikke kun skuldersår, det er et liv på minimal plads og generelt hele mentaliteten. For slet ikke at tale om forureningen. Jeg spiser iøvrigt slet ikke gris medmindre jeg ved hvor den kommer fra, så jeg pudser lige min glorie inden nogen siger at økosvin har det ih og åh så dårligt.
------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren. Mmm lækre kager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vibs... |
fjordejer |
12-08-2007 22:26 |
|
der hvor jeg arbejder og i øvrigt i rigtig mange tradisjonelle stalde, står soen altså ikke hele sit liv mellem 2 metaldstænger. Hvores søer står 4 uger i tradisjonelle farebokse medens hun har smågrise. men resten af tiden (drægtighedsperioden) går de altså i løsdrift med dybstrøelse og med halm og frøgræs til fri afbenyttelse . der er stadig nogle gamle staldandlæg hvor søerne står bokset op hele livet, men det er altså ikke flertaldet og i øvrigt en staldform der er stærkt på vej væk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
Vibs 1 |
12-08-2007 22:41 |
|
Faktisk tror jeg, at det ville være givende for branchen, om man lavede en eller anden form for pr.. Om det var at følge livet som landbrugselev, livet i en svinestald eller hvad, det ved jeg ikke... Men jeg er med garanti langt fra den eneste, som har den holdning jeg har... Man får jo kun ændre opfattelse, hvis man ser, at det hænger anderledes sammen, end det man engang tidligerehar set... Tv er for mig det medie, som har givet mig syn for sagen i forbindelse med gris, har ikke selv været i en stald, og ser kun disse i tv. Der er det enten de omtalte transporter, skuldersår eller landmænd som fodrer søer som står mellem omtalte stænger... Jeg så for mange år siden, jeg var nok 10-11 år (er i dag 43) hvordan man slagtede grise. Det var virkelig slemt, det var i den grad dyreplageri, det var enormt slemt, i hvert tilfælde for en pige på den alder. Hvis jeg aldrig ser andet, så er det jo lige som den måde "man gør det på", altså i mit hoved.. Og jeg må ærligt tilstå, at jeg ikke selv opsøger et slagteri, jer er skræmt for livet, over det jeg så dengang... Vel også den måde, som gør at "vi" har en noget grum holdning til griseopdræt... At jeg så aldrig i livet kunne finde på at kommentere det, overfor hverken dig eller en anden til et selskab, det er en helt anden sag hver sit job, og bare man er glad for det, så synte jeg det er fint. Men rart at høre, at det ikke er hele livet jeres søer står sådan, det gør mig fatisk glad på grisens vegne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordejer |
marhi |
12-08-2007 22:45 |
|
Jeg synes det er rart at høre mere ! Tak for forklaringen ang. avlsarbejde. Og dit sidste indlæg viser jo at du jo ikke skal overfuses med det samme da. Men de "grimme" stalde findes jo endnu og lovligt. Kender selv landmandsuddannede der har måttet holde op af samvittighedsgrunde. Lisbeth Sejbjerg; det var ikke for at forklejne indstatsen, jeg fulgte godt kampen. Det jeg mente var at det (tilsyneladende) var så nemt at mobilisere modstand mod rodeo, og at det samme ikke er tilfældet i denne sag. Jeg har en gammel undren over vores måde at sætte dyr ind i et hierarki hvor kæle/hobby dyrene ligger øverst og skal ligge på silkeseng, medens "produktionsdyr" handler så meget om penge at de må behandles som ting. Jeg mener man måtte kunne finde en balance, eller hvad
Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
Raggie |
12-08-2007 23:05 |
|
Jeg spiser ikke kød fra dyr som ikke har et godt liv. Så derfor spiser jeg ikke kød fra feks. en stald som fjordejer arbejder i. Det lyder godt at søerne har dybstrø at gå i når de ikke ligger med grise, men det er ikke søerne vi spiser som koteletter...og nej jeg spiser heller ikke alm spegepølse... Jeg kunne heller aldrig drømme om at købe 5 kyllinger for 85,- eller købe andet en æg fra RIGTIGE fritgående høns, eller købe hønsesalat eller... Jeg kunne heller aldrig drømme om at købe noget som helst minkprodukt... OSV OSV Og jo jeg ved hvad jeg taler om  Men jeg drømmer stadig om mit eget lille sted med 1 ko m kalv, 2 grise, 6 ænder, 2 gæs, en flok høns, en flok duer, 2 får, 2 kaniner. Jeg får det så snart huspriserne falder igen 
En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!! Belgiske kæmper i blå og sort Silkehøns kyllinger Chabo kyllinger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åhhh ja... |
|
|
Nu har jeg lige læst denne tråd igennem... Og må desværre sige, at min mave reagerer, tankerne flyver, tårerne presser på og en vag følelse af kvalme mærkes... Jo...jeg har været på en svinefarm - tilmed en af DK´s største...og der var skam orden i sagerne... Jeg var igang med Landmandsuddannelsen... (Blev aldrig færdig) Efter den første arbejdsdag: Jeg tog hjem og gik i stalden og ordnede hestene...lavede mad til kæresten og mig selv...og vi talte selvfølgelig om hvordan dagen var gået for os begge. Jeg fortalte om min dag og jeg tog det pænt... Men om natten kunne jeg ikke sove - tankerne fløj rundt i hovedet på mig og jeg græd. Min kæreste mente, at jeg bare lige skulle vænne mig til det - der var jo mange nye indtryk. Næste dag var værre - endnu en søvnløs nat, jeg græd og kastede op. 3 dag - kunne jeg ikke klare, at være i stalden og sagde op. Der var rent og pænt i stalden - og jeg tror at alt var som det skulle være... Men jeg kunne simpelthen ikke klare, at dyrene skulle leve på denne måde. Vi kastrerede smågrise...tog dem op, vendte dem om, skar dem op, tog fat om kuglerne med fingrene og hev dem ud i et snuptag - FØJ hvor min mave vender sig bare ved, at tænke tilbage!! Og der er INGEN der skal komme og fortælle, at de ikke kan mærke det!!! Søerne lå eller stod i deres fine rene bokse/spiltove - de kunne træde et halvt skridt til siden og frem og tilbage. Og når de lå ned, kom deres ben over til naboen - som skulle passe på ikke, at træde på den liggendes so´s ben. Og der var også mange liggesår... Nu er det ved at være et stykke tid siden - men kan det passe, at når de skulle insemineres, så fik de lov at gå x-antal meter for, at komme derned hvor det foregik - for så, at få lov at gå tilbage igen? Måske jeg er sart - jeg kan ikke beskrive det godt nok med ord, hvad jeg følte i de tre dage jeg formåede, at arbejde på sådan en svinefarm. Øv hvor er jeg træt af udviklingen, når jeg tænker i disse baner... Vi behandler dyrene værre end... Bare fordi folk vil have kød på bordet hver dag. Åhh hvis bare folk selv skulle stå for pasning og aflivning af de dyr/kød de skulle spise!! Grisene i de alm. produktioner idag, ser aldrig andet end vægge, de ser aldrig en grøn mark, et træ eller mærker græsset under deres klove. Det handler om økonomi, jo flere smågrise, jo bedre. Der avles efter det - dyrene får sværre ved, at bevæge sig selv - bære vægten. Og det værste er, at grise faktisk er nogle utrolige intelligente dyr! Nej jeg må hellere stoppe her - jeg lader mig alt for let påvirke af dette. Nogle gange er det bedre ikke at tænke! Fjordejer: Dette er ikke for, at ramme dig på nogen måde. Der skal være nogen til, at passe de kære dyr. Jeg har bare ikke psyke til det - jeg tænker alt for meget over det der sker i det store og hele. Jeg ligger alt for mange følelser i mit arbejde - arbejde med Jerseykøer i et års tid og da jeg skulle stoppe... Ja der var jeg klar til at købe 2 af de yngre køer, som jeg var blevet lidt for glade for:) Landbrug og intense følelser overfor dyr hænger ikke sammen. Næææ - Kommer der engang jobmuligheder som dyrepoliti her i landet - så passer jeg nok bedre ind der:) May.
Vores Charmetrolde Tinkeren Cara Mia & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På banen igen. |
|
|
Allerførst vil jeg starte med at skrive at jeg er landbrugsuddannet, har insiderviden og er kommet i MANGE moderne (og umoderne) svinestalde og har hjulpet til. Desuden har jeg haft slagtesvin på friland og har pt. også grise. Yderligere har jeg brugt meget energi på at sætte mig ind i griseadfærd og -velfærd. Så kommer min prædiken om at grise er verdens 4. mest intelligente dyreart (1. mennesker 2. menneskeaber 3. hvaler/delfiner 4. grise). Grise er altså væsentlig klogere end heste og også hunde. Har i fx nogensinde lagt mærke til hvordan en gris søger øjenkontakt... Folk aner det bare ikke. Jeg ville absolut heller ikke kunne holde ud at se mig selv i spejlet hvis jeg arbejdede i en moderne svinestald... Som andre skriver, så er der måske rent, pænt og foder nok (bortset fra hos de drægtige søer som i perioder kun får et absolut minimum af foder for ikke at bliver for store), men der er stadig farebokse og grise på spalter og betonbund. Den smule halm som de får som rodemateriale er en sølle trøst for rodeadfærden, som en gris bruger så megen energi på normalt. Den adfærd kan sammenlignes med hestens fødesøgning, en gris bruger dagligt næsten lige så meget tid som en hest på dette, men dens føde er mere varieret. Det moderne svinehold svarer til at give en hest dens foderration i kraftfoder og så ingen grovfoder til at beskæftige sig med. Og den spand halm til hver grisesti, som jeg har været med til at give på flere gårde, rækker ikke langt. En halv time, så er det ikke spændende mere. Majsensilage ville være meget bedre, men også dyrere. Alle grise bygger huler/reder til at sove i medmindre der er alt for varmt. En drægtig so bygger en rede som er ca 4 meter i diameter og temmelig høj, det er naturlig adfærd. Grisene bruger endda at lave et lag af fx ørnebregner hvis sådanne findes fordi de holder utøj væk. Det er en indgroet adfærd, et instinkt og der er ikke noget at sige til at søer står og bider i forværket af stress når faretidspunket nærmer sig og udvikler stereotyp adfærd. Den kan slet ikke gøre som dens instinkter siger. Den kan ikke engang vende sig og har ingen halm som ellers kunne afhjælpe stressen. Søer kan ligge smågrise ihjel, det er derfor at fareboksen blev opfundet. Problemet er det samme hos frilandsproducenter, de har så forsøgt at afhjælpe problemet via designet af farehytterne, hvor der er et stykke hvor smågrisene kan søge ud og soen ikke kan nå med sin krop. Det hjælper , men det sker stadig at nogle grise bliver lagt ihjel, men jeg mener stadig at man kan designe sig ud af det, uden at det går ud over grisenes velfærd. Soen siger desuden nogle advarselslyde inden den ligger sig og de raske smågrise søger væk fra "farezonen" per instinkt. Jeg synes at der er så meget som man kan gøre for at øge grisenes velfærd i svinestaldene, men problemet er at det koster og ingen er villige til at betale prisen for bedre dyrevelfærd, så længe grisen stadig kan fungere fysisk. Det der er så forbandet trist ved grisene er, at man kan holde dem under forhold som er stærkt belastende for dem psykisk, men at de stadig kommer i brunst, får mange grise og tager hurtigt på i slagtevægt. Selvfølgelig er forholdene også meget belastende for dem fysisk, men det har heller ingen betydning da en gris bliver slagtet i en meget ung alder. (Hvis slagtgrisene var lidt længere om at nå slagtevægten ville de døje meget med mavesår pga. det kraftige og unaturlige foder (ligesom tyrekalvene)). Derfor mener svineproducenterne ikke at dyrevelfærd er noget at bruge penge på, så længe grisene alligevel "leverer varen" og forbrugerne alligevel er samvittighedsløse nok til at købe deres produkter. Regeringen/myndighederne er ikke villige til at gøre ret meget, fordi at der også er penge involveret, griseproducenterne leverer mange milliarder til statskassen pga. den store eksport. Det tør politikerne ikke pille for meget ved. Penge, penge, penge... Imens lider de stakkels, intelligente grise  Jeg behøver vist ikke skrive, at det svinekød jeg spiser kommer fra fritgående (ikke noget med betonløbegård, men skovbund), økologiske slagtesvin og det koster kassen, men jeg synes ikke at jeg vil være andet bekendt. Prøv at holde hunde på samme måde, så vil i se folk komme op af stolene og de er endda dummere end grise... Jeg ved godt, at jeg efterhånden har skrevet noget tilsvarende en hel del gange efterhånden, men jeg skriver det gerne igen og igen, fordi jeg synes ikke at man kan påpege grisens intelligens og den hårde medfart den får ofte nok.
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Mai - super godt skrevet!! Og ja jeg må indrømme, at jeg ikke mærkede nogen form for glæde blandt grisene der hvor jeg var... Jeg havde umiddelbart mest lyst til bare, at kunne lukke dem ud i friheden! Der hvor jeg arbejdede med køer, var der en enkelt frilands so - hun havde det godt og gik og hyggede sig. I mine pauser sad jeg ude hos hende og røg et par smøger:) Hun lagde sig gerne op ad mig og vi hyggede os rigtig! Hun fik smågrise som hun jo passede godt på! Landmanden var forment adgang forbudt - hun gik direkte til angreb på ham! He he...sikke han kunne løbe når han var nødsaget til, at skulle til og fra farehytten:) Jeg måtte gerne være sammen med hende og hendes smågrise - men hun kunne jo helt klart også mærke, at jeg ikke havde nogen intentioner om, at gøre noget ved hendes unger. Og vi stolede på hinanden... Nej jeg skal kun have dyr som kæledyr...og mon ikke jeg en dag også har et par grise gående? Og nej...jeg tvivler stærkt på, at jeg kan putte dem i fryseren, så derfor ingen flæskesteg til mig! Min søster og jeg har dog overvejet om vi hver især skulle have et par stykker og så bytte, når tiden er...måske det kunne lade sig gøre på dén måde. Meeen mine grise ville nok nærmest få lov at gå indtil de dør af alderdom:) May.
Vores Charmetrolde Tinkeren Cara Mia & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke læst alle |
|
|
Nu har jeg ikke læst alle kommentarer.. Heidi: Hvad du har skrevet øverst i tråden kunne min mand have skrevet. Til alle jer uvidende, der tror at alle grise, og kvæg for den sags skyld, går og har det så dårligt. Hvad med at tage ud og se med egne øjne hvordan det hele fungere i et moderne landbrug og så lad os diskutere dyrevelfærd der efter. Hvis i ind i mellem bladrer avisen igennem er der flere gange om året åbent landbrug. Åbent landbrug: er en dag hvor landmænd åbner deres døre for alle interesserede og man får en rundvisning og kan spørge løs om ALT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, jeg kunne |
|
|
godt se mig selv i spejlet, da jeg arbejde med grise... Men men men... Det er bare ikke ensbetydende med, at jeg mente at de boede under de bedste forhold...! De havde det godt, i de omgivelser der var, men på intet tidspunkt lykkedes det driftlederen, at overbevise mig om, at de ikke kunne have det bedre... Selv om han gjorde et ihærdigt forsøg. Der var så mange ting der kunne gøres anderledes, nemmere og billigere, men som folk med forstokkede ideer ikke ville se... Når folk hørte at jeg arbejde på et griseri, så kom kommentaren... "jamen det er jo fabrikker", hvortil jeg svarede "ja, det kan man godt kalde det"... For det var en grisefabrik, men det var bare ikke ensbetydende med, at vi ikke passede dyrerne efter bedste evne, under de forhold der nu engang var... Heldigvis var jeg ikke ansvarlig, så jeg havde ingen indflydelse på, hvordan de boede... Jeg kunne blot rykke dem lidt i trynen og klø dem bag øret, og håbe på, at øffes dag havde haft et ekstra lyspunkt. Jeg skal gladeligt indrømme, at jeg langt hellere så, at grisene havde store bokse med halm, havde mulighed for at komme ud osv osv., og jeg er sikker på, at rigtig mange problemer med skuldersår, øre/halebid kunne afhjælpes ved det... Men så forsvinder effektiviteten, og man får mere arbejde... Men et moderne griseri, har intet med dyrevelfærd at gøre, selv om, at dyrerne lever fint og virker glade, så skal man da være blind, hvis ikke man vil se, at de laver langt fra, hvad deres natur byder dem. Det er langt fra de fleste landmænd og deres ansatte der er onde dyrplagere... De har jo netop valgt det erhverv, fordi de faktisk godt kan lide at arbejde med dyr, og dermed kan de jo også godt lide dyr... Ligesom vi kan lide vores heste... Og er man ikke god ved sine dyr, så hævner det sig altså der hvor det gør ondt på landmanden, nemli på bundlinjen af regnskabet... Og man vælger altså ikke at blive landmand, fordi der er skidegode penge i det... Min tidligere arbejdsgiver (hvor jeg passede køer), plejede at sige "At være landmand er et liv i @!#$"... Bogstavelig talt... Det vælger man sq ikke, fordi man lige ser det som en fed indtjæningsmulighed... Der er mange andre områder, hvor pengene er betydeligt mere sikre, end i landbruget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved godt |
HGLarsen (Kastan) |
13-08-2007 10:48 |
|
At langt de fleste svinefarme behandler deres grise så godt som loven nu kræver de skal gøre - men det ændre stadig ikke min mening, at det er dyreplageri at de skal gå på beton gulv, og stå inde i en mørk stald dagen lang, hele deres liv. De skulle ud og rode i jorden istedet!
Pernille H. G. Larsen - Kastan - nu uden Yabadoo & Moonhaze Silver Spiral .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte lige at sige |
HGLarsen (Kastan) |
13-08-2007 10:50 |
|
At min familie altid køber frilands gris - vi vil hellere give flere penge, og spise en gris der har haft et godt liv, end at sparre penge og købe kød fra en gris der har gået inde i en mørk stald hele livet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den evige.. |
|
|
diskution om at landmænd mishandler deres dyr, kun tænker på penge og tilmed forurener jorden med alle deres kemikaler.. Jeg har opgivet, når folk kun ser det i fjernsynet, så er det altså svært at få et ordenligt indblik i tingene.. Nyhedsmdier tjener ikke på at skrive sukkersøde historier om grise der går ude og roder i jorden, eller køer der går på græs eller heste der lever et fantastisk hesteliv.. Nej, de tjener penge på de grumme historier om grise med skuldersår, køer der dør som fluer fordi de holdes inde og heste der misrøgtes.. Jeg er landbrugsuddannet og ved heldigvis at det er mindretallet der er onde mod deres dyr, hvis et dyr har det dårligt, producere den ikke det vi vil have den til..
Krone og bølge - En selvfølge samt Sorte Perler Frieserhingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
tasse ♥basse♥ |
13-08-2007 11:24 |
|
det samme høre jeg tit .. f.eks min farbror og kone de spiser ku frilands kød fordi det er ihh åhh så synd for grise der er inde hmm.. de spurgte mig om jeg ikk ville have frilands når jeg en dag ville ha mit eget og svaret var nej hvorpå de kigger måløst på mig. ja vi gør jo alt for at vores grise har det godt og man kan kun gøre sit bedste ja self har nogen skuldersår men det er ikk noget vi gir dem.. det er bevist det er en arvelig ¨sygdom¨ som du skriver ku afhjælpes med bedre avlsarb. super indlæg. gir dig fuldt ud ret.:)
en rigtig hest er en frederiksborg tabasko min skat elsker dig<3 hingst søges til bedækning af ponyhoppe på lolland!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
|
|
Jeg arbejder som fodermester på en kvæggård og hører også ret ofte om hvor skrækkeligt dyrene har det. Jeg synes vores dyr har det godt og jeg spiser med glæde det kød jeg får fra gårdens dyr. Jeg tager gerne mine veninder og familie hen på min arbejdsplads for at vise dem hvordan vores dyr har det. Så ja, jeg kan sagtens se mig selv i øjenene, ellers ville jeg da finde noget andet at lave...
Sælges: Prestige springsadel 17,5'' og Passier kombi 17'', begge med mellem bom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke mange |
fjordejer |
13-08-2007 18:01 |
|
Der har skrevet i tråden jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte .Men jeg prøver lige først at svare på nogle af spørgsmålene. anjasm: Det sker nogle gange at grisene bider hale, selv om landmanden gør alt for at forhindre det da det ellers ikke er til at sælge grisen og desuden er den udsat for at få infektioner i ryggen og dermed lammelser og selvfølgelig vil man undgå dette. Hvis man opdager halebid tideligt er det som tegel at iagtage holdet for tit og ofte er det kun 1 gris der bider og kan man finde den er problemet løst. Hvor jeg arbejder ser vi det af og til at en enkel gris er blevet bidt men vi får som regel altid fundet synderen i tide. Mener i øvrigt at det er uakseptabelt han hat givet dig grise med så nedbidte haler. transporter og slagterier vil ikke tage dem. Du skal da klart meddele ham at grise med halebid vil du ikke have. Du skriver at i nogle gange går forbi en stor svinegård hvor der konstant lyder skrigen inde fra. Grise skriger selvfølgelig på fodertidspunkter...MEGET højt. men ud over det vil du sagtens konstant kunne høre grynt, og skrig. Det er grisens sprog og når der er så mange ja så lyder det nogengange voldsomt når de snakker. Du skriver at jeg burde tage ud og se hvordan frilandsgrise har det. Jeg har arbejdet med frilandsgrise, og har set MANGE fritidslandbrug med udendørs grisehold. Og ja det er en fryd for øjet. Men det er jo nok bare ikke muligt at lukke alle danske svin ud på markerne. Horsespirit: du skriver at især kasteration gjore et voldsomt indtryk på dig. Jeg er da heller ikke i tvivl om at det gør ondt på de små grise og det er bestemt ikke det job jeg synes er det sjoveste at udføre...Men det er vel e færeste der vil æde ornekød . Hvad skulle vi ellers gøre aflive alle ornegrisene ved fødsel??? sædsortering har også været påtalt som en mulighed men også det synes flertaldet i dk er uetisk. I øvrigt bliver der også kastereret på samme måde både i frilandsbesætninger og økologiske. Mai: du skriver at det er frygteligt at grisene behandles sådan når de er så inteligente...Er det så ok med feks burhøns eller slagtekyllinger bare fordi de har knapt så meget hjerne?? Alle jer der siger at danske svin bliver mishandlet siger at i alle køber økologisk eller fra fritgående...Om det er korekt skal jeg ikke udtale mig om. Fakta er bare at flere og flere økologiske og frilandsbesætninger lukker ganske enkelt fordi der ikke er nok efterspørgsel på kødet. Hvis landmanden skal produsere dyrene under bedre forhold så koster det altså MEGET mere og hvis forbrugerne ikke vil betale for det så er det jo ikke en realitet. Landmanden og hans familie skal jo leve af landbruget pracis som mange andre skal leve af deres virksomhed. Og man bliver altså ikke rig af at have landbrug
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passer også grise |
|
|
Hejsa Tjaa jeg er også "dyreplager" Jeg passer også søer i farestalde. Og ærlig talt jeg synes vores søer har det godt, når man går i vores drægtigheds stald, hvor de går i dybtstrølse, med mere halm end man kunne drømme, kan man se de bare råhygger, de nyder det virkelig, løber rundt og ligger og putter halmen. Vi sælger 30 grise, og kasterarer ikke vores ornegrise, fordi vores aftager får kun kaseret 5% når de skal slagtes. Jeg havde nogen med ude der mente at det var synd for grisene, og de ændrede virkelig deres syn punkt. Der er mange landmænd der gerne vil vise deres stald frem for skeptikere. Jeg så i et landbrugsblad en so for sverige hvor de skal stå løse i farestalden, have det kæmpe skuldersår, og der stod at de også havde problemer der, så det hjælper altså ikke kun at de står løse. Jeg har også engang passet forsøgsdyr, og nøj jeg var virkelig en møgkælling mente folk, og kunne diskutere i timevis så det endte med når folk spurgte hvad jeg lavede sagde jeg bare jeg arbejdede i en zoo.. Hilsen Mia
Først efter at det sidste træ er fældet, den sidste flod er forurenet og den sidste fisk fanget, vil I erkende at man ikke kan spise penge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg arbejder på en kvæggård som har vundet priser for dyrevelfærd, men helt ærligt: man skal sku lede længe efter dyrevelfærd i dansk landbrug  . Køerne går på spalter med sengebåse. Der er gummimåtter i sengebåsene og der strøes et forholdsvis tykt lag halm dagligt. Men jeg kan ikke overse at køerne står og laver tungerulning (en stereotyp frustrationsadfærd som lidt kan sammelignes med en løve der trasker hvileløst frem og tilbage i sit bur) mens de står og kigger ud af vinduerne på græsset udenfor. Tyrekalvene skydes allerede før de er blevet helt tørre efter fødslen. Dette job har jeg dog HELT frabedt mig og jeg nægter at gøre det! Når den døde kalv køres væk, kan koen stå og brøle efter den i timevis. Det er BARE IKKE dyrevelfærd, og jeg tænker hver dag på de stakkels små tyrekalve som må lade livet for noget så ubetydeligt som at vi kan få et glas mælk eller en ostemad! Koens mælk var det jo egentlig meningen at den lille kalv skulle have... På den anden side: tyrekalvene slipper selvfølgelig for at blive en frusteret malkeko på spalter  . Det værste af det hele er, at der stadig er indenfor lovens rammer  . Og desværre er det ikke nogen garanti for dyrevelfærd at man køber "velfærdskød" eller drikker økologisk mælk som reglerne er skruet sammen på nuværende tidspunkt. Og minkproduktion: ja der har jeg også nogle måneders erfaring, og behøver jeg at sige at der ALDRIG kommer en pels indenfor dørene i dette hus? Jeg kan få helt kvalme når jeg ser en pels! Men her er det så at jeg retfærdiggører det jeg laver: jeg VIL, på et eller andet tidspunkt i mit liv gøre en betydelig forskel. Men for at kunne gøre en forskel er jeg nød til at se de hårde realiteter i øjnene og vide hvordan det foregår på et landbrug, hvilke mekanismer der er på spil, hvad mentaliteten hos landmanden er og hvad der skal ændres, for at vi kan få et landbrug, vi kan være bekendt. Dyrenes beskyttelse laver eksempelvis kød i samarbejde med nogle landmænd og de har folk ansat til at kontrollere, at dyrevelfærdskravene for et sådan samarbejde bliver overholdt. Med sådan et job kan jeg muligvis gøre en lille forskel, men jeg er nød til at vide hvad der forgår af grimme ting i landbruget og have den nødvendige uddannelse og indflydelse før jeg kan gøre det bedre. Så jeg hænger I lidt endnu. Jeg nyder det ikke og alle dyr bliver, af mig, sendt over på den anden side af regnbuebroen med tårer i øjenkrogen, men hvis jeg vil gøre en forskel må jeg bide tænderne sammen og se de grimme ting. Jeg bliver der bestemt ikke evigt og jeg gør hvad jeg kan for købe kød fra dyr, som jeg ved har haft det godt! Jeg er nemlig ikke blevet så inkarneret landmand at jeg har tabt mit dyrehjerte, og det sker heller ikke i den tid jeg er i live. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg indrømmer.. |
|
|
gerne at jeg har sagt nej til nogle jobs, hvor jeg ikke syntes stedet har været efter det jeg vil have.. Sidst var det kvæggård, hvor goldkøerne gik i en gammel stald med spalte, uden luft og de lå på nogle kedelige måtter.. Kalvene gik fælles og der blev ikke taget hensyn til den enkelte kalv og de kunne simpelthen ikke forstå at kalvene døde som fluer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DYrevelførd? |
|
|
Her hjemme har vi 10 fritgående grise, eller får vi snart. Har vi vært år, og de bliver så slagtet til jul. De kommer heller ikke ind om vinteren, de har sådan en ret stort "hus" nærmest de kan gå ind i med massere af halm. Og rigeligt med plads, så de får nogle muller. Det sjovt at se dem fise frem og tilbage i starten, fordi de ikke er vandt til det. Desuden køber vi ikke burhønse-æg, men frigående. Mælk er økologisk, og vores svine kød er næsten altid vores eget = dvs. lidt mere dyrevelfærd kan vi dog bidrage med, hvis man kan sige det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrevelfærd ... |
Sys |
13-08-2007 20:54 |
|
Dyrevelfærd - min bare !!! Grise trives ude i det fri, hvor de kan bruge deres tryner til at rode med, få deres små i hjemmelavede "reder" - og i det hele taget leve et NATURLIGT liv !! Jeg køber kun kød fra grise, som har levet et sådant liv. Det koster - ja - så jeg køber nok mindre kød end den almindelige forbruger. Og så er jeg temmelig ligeglad med alle de andre forklaringer om, at dyrerne har det SÅ godt i dertil indrettede stalde. Og det gælder også kyllinger - køber ikke kyllinger, der segner under deres egen vægt, som deres ben ikke kan bære længere. Jeg er ikke "frelst", men jeg forbeholder mig ret til at lægge mine penge, hvor jeg tror de gavner mest. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvor jeg da bare forstår dig. Vi solgte vores egen svineproduktion for et par mdr siden. Hold da op hvor har jeg hørt meget mundlort i den tid jeg passede grise. Og nej det er aldrig dem der råber højest der går efter det dyre velfærd kød. Det er heller ikke dem der prøver at sætte sig ind i tingene. De nøjes bare med at galpe op og gå til angreb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen har trådejer ret |
tasse ♥basse♥ |
14-08-2007 07:11 |
|
godt skrevet 
en rigtig hest er en frederiksborg tabasko min skat elsker dig<3 hingst søges til bedækning af ponyhoppe på lolland!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Fjordejer: Jeg ved ikke hvordan du kan få den idé, at jeg måske synes at det er iorden ikke at behandle mindre intelligente dyr ordentligt. Vås! Jenna: Hvad så når folk som virkelig har sat sig ind i sagerne også siger at de konventionelle danske grise har det ad Pommern til? At danske landmænd generelt sætter penge højere end dyrevelfærd er desværre en kendsgerning, men i mine øjne moralsk forkasteligt. Ligesom at de danske forbrugere gør det samme. De burde tage ansvar som de engelske landmænd og forbrugere og gøre mere ved dyrevelfærden. Prøv at forklare de uvidende om hvad fænomenet "englandsgrise" er. Jeg synes også lige at det skal nævnes, at den konventionelle danske ko har det væsentlig bedre end den konventionelle danske gris (ihvertfald køerne i løsdrift), selvom der stadig kunne gøres noget. Generelt spørgsmål: Hvor meget har i egentlig lært om griseadfærd på landbrugsskolerne? Hvad ved i? Jeg har selv gået på en landbrugsskole hvor man satte en dyd i at undervise i dyreadfærd, desværre er det ikke mit indtryk at det er noget man går ret meget op i på særlig mange landbrugsskoler, ikke engang Asmildkloster som ellers hævder at være en "svineskole". Men jeg håber at i kan modbevise dette.
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
|
|
Fjordejer: Du skriver længere oppe, at grisens sprog er grynt og skrig - som svar på en der har skrevet, at hun ofte kommer forbi en svinestald hvor grisene skriger enormt meget. Hvorfor pokker skriger frilandsgrisene så ikke under fodring? Grise skriger da kun når de er bange, slås og ved transport hvor der jages med dem mere end godt er! Problemet ved kastration er, at det er fabrikker vi snakker om - der er så mange smågrise, at det økonomisk ikke er muligt at bruge bedøvende midler... Vi kastrerer jo ikke vores heste, hunde, katte osv uden bedøvelse.. Og nej - jeg snakker ikke ud fra hvad jeg ser eller hører i medierne. Men af egen erfaring. Ja køerne har det bedre i DK end grisene - men stadig bryder jeg mig ikke om den grove udnyttelse vi foretager af dyrene! Og kan kun være enig med Mie. Kalvene tages fra med det samme - de får end ikke den første vigtige råmælk og dér hvor jeg arbejde, blev kalvene sat i båse lige foran køerne og de kunne kalde og kalde, men ikke rører. Tænk hvis vi selv blev udsat for det samme med vores børn... Nej vi mennesker tillader os, at behandle andre levende væsner som lo..! Minkfarme og kyllingeproduktion kender jeg også til - og intet af det kan gå ind under betegnelsen dyrevelfærd! Det kan være jeg er nostalgisk - men i gammel tid kunne man malke en ko, så der var til mælk og ost, uden at kalven skulle lide nød under det. Men sådan som udviklingen er - er der ikke tid til den slags "pjat" mere! May.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsespirit.. |
|
|
hvie en kalv ikke får råmælk, så er chancen for den dør godt nok stor.. Det er vist kun de allerdummeste der ikke giver kalven råmælk  Vi fjerner nvores kalve med det samme, fordi vi prøver at bekæmpe en sygdom der hedder Para Tuberkoluse, den sygdom får simpelthen dyrerne til at skide sig selv ihjel.. Heldigvis er der rigtig mange der er gået ind i kampen og prøver på at udrydde det.. Dette kan dog kun gøres hvis kalven fjernes fra moderen med det samme, ParaTB smitter gennem mælk og afføring.. Kalvene får så råmælk fra en råmælksbank, hvis deres moder er inficeret.. Kun mælk fra grønne køer (anses som raske), må bruges til kalve..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| englandsgrise.. |
tasse ♥basse♥ |
14-08-2007 10:28 |
|
ved en Kontraktproduktion af UK-grise stiller man krav om at søerne skal være løsgående fra fravænning til en uge før faring samt søerne skal have en god mængde halm hverdag. (kilde: dansk svineproduktion.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan.. |
|
|
Fjordejer... Du forstår virkelig at argumentere for din sag... Virkelig godt skrevet... Jeg er enige med jer alle sammen næsten i hvert fald.. Utrolig at Boon skulle skrive det... En ting jeg dog ikke helt forstår... Og det er hvordan I vil lave en holdningsændring over HELE Verden??? De danske grise lever under nogle af Verdens bedste forhold.. Og I tror at bare fordi I gjalder lidt op, så ændre hele Verden sig efter det, og stoppe svinebrug i stalde??? Hmm.. Hvis I får det igennem, så er jeg ganske imponerende.. Se lidt realistisk på det... Danmark producere 25 mill svin om året ca.. Det svarer til 1,5 milliarder kg kød... Hvis ALT det skal produceres på friland, så øfferne kan have det åhhh så godt, ja så er der sgu ikke plads til andet end grise i DK... Eller det passer ikke.. For det er ikke praktisk muligt at have frilandsgrise på den stive jord på Sjælland, Lolland og flere steder i Jylland.. Så der ville dælme blive et miløproblem på sandjorden i DK... Og når den er optaget af grise.. Ja så er der heller ingen kartofler.. Og ja undskyld.. Jeg vil altså have kartofler og brun sovs til min flæskesteg... Hvis det skulle blive sådan, så ville vores produktion falde til måske 10% af hvad den er i dag... Et lille regnestykke vil sige, at staten kun ville tjene penge på 150 mill kg kød... Hmmm. Det ville svare til 30kg pr. person i DK... * Alt eksport forsvinder... = Mange penge * Slagterier skal lukke... = Mistede arbejdspladser * Landbrug lukker.. Ja de andre skal bruge flere ansatte så der er arbejdspladser. Men men.. = De samme arbejdspladser til en 10% produktion. * Ekstremt mange grise koncentreret på et meget lille område... = Kæmpe miljøproblemer Og sådan kunne jeg blive ved... Er I klar til at betale den regning??? For hvis jeg kører regnestykket færdigt, så enten bliver kødet dyrere end guld. Eller også går DK og resten af Verden Fallit.. Og så kan I sgu hyle nok så meget op omkring, dårlige forhold i Danmark fra det offentlige... Boon som syntes I skulle tage at se lidt realistisk på det hele, fremfor at at leve livet på sukkersøde tanker om Morten Koch livet.. Vi lever i det 21. århundrede.. Lev med eller flyt!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BOON... |
|
|
det begynder de så at klage over til den tid.. Dobbelt moral er skønt i lille DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsespirit... |
|
|
Nu kan det godt være du mener at dyrene havde det bedre i gamle dage, men de landbrug jeg kan huske fra min barndom synes jeg bestemt ikke man kan betegne som dyrevelfærd. Hele vinteren stod køerne bundne i deres bås og det samme gjorde kalvene, det er muligt de fik et par dage sammen med køerne men så blev de altså bundet op. Jeg har i hvert fald set meget få bindestalde hvor der var kalve båse... Vores køer får lov at gå med kalvene i 2-3 dage inden de tages fra, her bliver ingen kalve skudt ved fødslen heller ikke vores Jersey tyrekalve, dem sørger vi selv for at fede op til slagt, så ved vi da at de får et godt liv. Vores køer kommer på græs så længe vejret er til det, sidste år var det først sidst i december de måtte blive inde, der kom de alligevel ind 5 min efter de var belvet jaget ud. Mie: Jeg forstår slet ikke at du kan arbejde et sted hvor du mener at dyrene har det så slemt, find dog et andet arbejde hvis du virkelig mener at de har det så dårligt.
Sælges: Prestige springsadel 17,5'' og Passier kombi 17'', begge med mellem bom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svinestalde |
|
|
Jeg må hellere starte med at indrømme at jeg ikke har læst hele tråden... Jeg arbejder også inde for landbruget, og her sidst jeg var på skole (modul 3) snakkede vi faktisk om pressen mm, og problemet er faktisk også os selv, for er der en stald hvor alt fungere som vil slå dørene op for pressen og vise og fortælle, så kunne man faktisk godt få nogle positive historier i bladet. Eller hvis man selv ville skrive en artikkel... Der er mange bud, men ingen gør noget - desværre... Horsespirit - jeg læste lidt af dit indlæg og stoppede så, for magen til manglende viden (eller hvad man skal kalde det) skal man da lede længe efter ... Ved ikke om der er flere, da jeg jo ikke har læst det hele... Mht pladsen ved svinene, så er der efterhånden også her så mange love at de i hvert fald har så meget plads at det vil svare til ca en hest på 160 i en boks på 3x3 (og det er der jo en del der ingen skrupler har ved)... Det kan måske give nogen en ide om pladsen i de stalde der opfylder loven (de andre stalde er der heldigvis ikke ret mange af, men det er jo så desværre dem der kommer i pressen). Det eneste sted en so har lidt trænge kår er i farestalden, hvor der endnu ikke er opfundet noget der kan beskytte smågrisene ordentligt mod at soen lægger sig på dem, men perioden soen er i farestalden er ca 2,3x5 uger om året, resten af tiden går hun i løsdrift (den kommende lov som træder i kraft 2013) Mht til strøelse, så skal ALLE slags svin, søer mm have strøelse dagligt eller andet rodemateriale (skal være godkendt), så det med at de ikke har det, er igen fra de få stalde hvor pressen "kommer" hvor loven ikke bliver opfyldt... Til dem der intet ved om landbrug, så tag at læs lovene, og husk at langt største delen overholder alle love på alle punkter !!! OG HUSK at var det ikke for landbrugets export, så havde DK ikke så mange penge !!!
Hingsteføl sælges: Don Juan xRDH xLauries Crusador Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| metjen... |
|
|
Vil du da godt lige være sød, at uddybe hvilken magen til viden jeg da lige mangler??? De ting jeg beskriver er det JEG personligt selv har oplevet da JEG gik på landbrugsuddannelsen... Og nej jeg har dælme ikke sat mig ind i alle love omkring landbrug osv. - Er det så ikke iorden, at komme med sin mening om dyrevelfærden??? Anne Mette: Jeg nævner netop RÅMÆLK - da jeg ved hvor stor betydning denne har - og nej, kalvene fik ikke råmælken der hvor jeg arbejdede. Og når jeg skriver gammel tid - tænker jeg ikke tilbage på landbruget da køerne stod i bindestald og aldrig så dagens lys - nej jeg tænker helt tilbage til dengang hver enkelt bonde forsørgede sin familie - dengang hvor hver enkelt familie havde en eller to køer. Og ja udviklingen betyder, at dette ikke længere er muligt - og derfor er det da også lettere at sætte sig tilbage i stolen og sige - SÅDAN er det. Og lukke øjnene for om DK´s dyr trives under de betingelser LOVEN byder dem. Ja jeg vil have lov, at komme med min mening når nu emnet er blevet bragt op. Jeg er ikke tilfreds med den måde dyrene lever på på diverse svinefarme, kyllingeproduktioner mv. Og derfor handler jeg ind derefter - Jeg kan ikke flytte bare fordi jeg ikke er tilfreds med udviklingen BOON1, men jeg kan leve derefter og forsøge, at gøre mit for ikke, at støtte den udvikling! Og hvad så med alle de landmænd der har måttet dreje nøglen om pga. den kære udvikling? Og hvor smart er det lige med de kæmpe store svinefabrikker der er bygget op nu - set i forhold til sygdom??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må da.. |
|
|
have været jordens dummeste landmand du var ved.. Det er alligevel første gang jeg hører at en landmand ikke giver råmælk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Til BOON1 og alle andre som er pro konvetionelt svinehold: Jeg ved såmænd godt at Dk ikke har plads til at sætte alle de grise som produceres på friland, selvfølgelig ved jeg det. Personligt mener jeg så at man godt kunne eksportere lidt færre grise, men der er for mange penge i skidtet. Men hvad er der i vejen med at gøre mere for dyrevelfærden end man gør? Fx lave flere englandsgrise eller have udendørs løbegårde til grisene, ja egentlig bare have grisene på en mere engelsk måde med mere motion, mere halm og mere frisk luft. Gøre mere ud af at landbrugseleverne og landmændene lærer mere om dyrevelfærd og svineadfærd end de gør? At få forbrugerne til at tage mere ansvar som fx englænderne, som kræver mere dyrevelfærd? Jeg vil klart synes at det vil være pengene værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En grund til |
|
|
Mai.. Det er der sådan set kun en grund til.. Den hedder konkurrence... Hvis vi gjorde det som du siger, ville vores produktion blive alt alt for dyr... Dansk svinebrug konkurrerer jo ikke mod sig selv... Men mod fabrikker i USA og Sydamerika som slet ikke har de samme regler omkring dyrevelfærd og miljø som EU har... De pumper vækstfremmere og andet i kødet og har ingen ting at tage hensyn til.. Gyllen pumper de ud i et hul.. Og det der ikke siver ned i jorden kører de ud på må og få.. Vandmiljøplan, våde områder, nitratudvaskning og meget andet er de fløjtende ligeglade med... Vil I gerne fremme sådan en produktion??? For den retning går det, hvis ikke vi i DK stadig kan konkurrere med dem... Boon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til BOON1 |
|
|
Nej, selvfølgelig ønsker "vi" ikke at fremme den produktion. Personligt ved jeg skam godt hvordan tingene hænger sammen, men jeg begriber stadig ikke hvorfor penge er vigtigere end dyrevelfærd, heller ikke selvom der er konkurrence. Jeg synes ikke at andres elendige holdning til dyr og miljø kan retfærdiggøre grisenes forhold i DK. Jeg tror afgjort at du ser mere sort på det, end det er nødvendigt. Jeg mener at vi rent faktisk har råd til de tiltag. Hvis bare stat, landmænd og forbrugere kunne arbejde sammen. Måske er det en utopi, men jeg arbejder da på sagen hver dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg gætter på |
|
|
At der er en del flere svin end heste i dk .. og da vi hører frygtelige historier om heste, ville det være unaturligt og måske endnu mere skræmmede, hvis man intet hørte om svin med ringe kår. Det der er det uhyggelige ved produktionsdyr fremfor hobbydyr er at det er pokkers svært at tro på at producenter og slagterier er uvidende og handle af manglende viden..
Dyrernes lidelser er helt sikkert lige slæmme .. men igen er folk profesionelle må de også sætte sig ind i velfærd.
Min holdning til fodermestre er at de står i et press og det kan i nogle tilfælde være svært at sige fra. Jeg missunder dem ligeså lidt som de beridere der ikke magter at sige fra overfor heste de ikke kan få til at fungerre. Men man vælger jo selv at arbejde med dyr og hvis man er der for økonomien alene så har jeg ik ondt i røven over at folk kalder en spade for en spade når folk gør noget dumt,på dyrernes bekostning alene for ikke at tabe ansigt eller penge.
Jeg ved godt at der hentydes til at vi som forudintagede kritiske forbruger (pga mediebilledet) er uvidende.. Men det er nok lige så forudindtaget som at sige at alle i svinebranchen er for hårde ved deres dyr.
Personligt kan jeg godt skelne imellem hobby og produktionsdyr. der er selvfølgelig en foreskel. Men med de stramme velfærdregler man feks kan indførre for hestehold så syntes jeg sku det er helt okay hvis man mener at svinebranchen lugter og ikke kun af gylle..(det skader jo landets økonomi hvis man indfører tilsvarende hårde restrikstioner på svin)
Dyreværnsbestemmelser burde i mine øjne først og fremmest have været strammet på poduktionsområdet.. det er jo netop her hvor jeg finde midholdelse og dårlige forhold er mest skræmmende og burde straffes hårdest.. (igen professionalisme hentyder til at uvidenhedsparagraffen ikke eksisterer)
Hvis man vælger selv at sko sin hest fordi man kke har tiltro til beslagsmede i området. Kan det i mine øjne være mere dyrevenligt end at skulle vente til en smed med fornuftig tålmodighed har tid.
Jeg tror at i måske netop som dem der har insigt og ønske det bedste for produktionsdyrerne. skal være dem der går sammen om at foreslå stramninger.. det kan forbedrejeres ry, særligt hvis i får det frem i medierne.
Hvilket alt andet lige må kunne øge salget af svinekød i dk .. hvilket kan presse priser op osv osv.
På handesskolen lærte jeg i sin tid, at afsætning og prisfastsættelse ved fri konkurrence er et spørgsmål om udbud og efterspørgel .. at efterspørgsel og dermed pris kan forhøjes ved god markedsførring.. og at goodwill er en effektiv metode for markedsførring.
Hvis du virkelig er så ked af jeres rygte så må i vel have et fagblad eller lignende hvor i kan skrive til..
Jeg syntes måske netop at dine frustrationer skulle gå ud over de brådne kar fremfor over folk der måske i bund og grund har samme holdning til dyrevældfærd som dig.
Lands End Hoppe F:Lancier MF: May Black
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære forbruger |
|
|
Husker du at tjekke at de fødevarer du køber er danske - eller tager du de billigste ??? For du er nemlig med til at bestemme hvor godt vi har råd til at vores dyr har det (groft sagt) ...
Hingsteføl sælges: Don Juan xRDH xLauries Crusador Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mai... |
|
|
Mai, hvem er det du vil have til at betale for mere plads til dyrene og udendørs løbegårde? Tror du selv på at forbrugeren vil betale for det, hvis udlansk kød er meget billigere? Eller forventer du at den økonomisk presset landmand betaler for det? Bliv politiker og ændre selv på det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor?... |
|
|
Hvorfor er det så lige, at det danske kvæg lever under bedre forhold end grisene gør... Men lønnen hos svineproducenterne er væsentlig højere end hos kvægproducenterne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jenna og andre |
|
|
Det er såmænd os allesammen som skal betale for det. Som Landy så rigtigt skriver, så er det et spørgsmål om markedsføring, oplysning og holdningsændring til hvad der er en acceptabel måde at holde dyr på. Og at kød koster. Det er ikke umuligt, slet ikke hvis man samarbejder. Alene sådan en ting som at få dyrevelfærd og -adfærd mere ind i undervisningen på landbrugsuddannelsen, det koster ikke meget andet, end at lærerne sætter sig ind i stoffet og kopierer fra nogle andre bøger. Viser et par film osv. Fortæller upartisk om andre staldtyper og alternativer, det sidste er nok det største problem... Måske kunne man også starte allerede i folkeskolerne, med at påvirke børnene til at blive dyrevenlige og ansvarlige forbrugere. Se på England, der er en anderledes holdning til svinehold. Så det kan altså lade sig gøre. Og nu har jeg ingen ambition om at blive politiker, jeg er ikke ret god til at lyve. Men jeg prøver at påvirke politikere, forbrugere osv. til at få øjnene op for at grisene fortjener meget bedre forhold, også selvom tegnebogen bliver lidt tyndere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et spørgsmål |
HGLarsen (Kastan) |
15-08-2007 11:00 |
|
Er der nogle griseavlere (eller hvad man kalder det?) som kan svare mig på, hvorfor en gris skal gå rundt på hårdt beton, istedet for strøelse? Halm eller spåner? f.eks. Det forstår jeg ikke. hvis man virkelig tænker så meget på dyrene, er det bare svært for mig at forstå hvorfor der f.eks ikke bliver givet strøelse så grisene (det åbenbart har det glimrende?) i det mindste ikke skal gå rundt på den kolde beton. Bare lidt undren herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tegnebogen hos svin |
|
|
er i år ca lig 0,- kr, og det til trods for en rimelig notering hele året indtil videre. når noteringen bliver under 7 kr kg så er det at de landmænd med meget gæld må dreje nøglen (hvis ikke før)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HGLarsen.. |
|
|
De fleste svin går faktisk løse i rigeligt med halm.. Læs evt. reglerne for hold af svin..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
HGLarsen (Kastan) |
15-08-2007 11:42 |
|
Okay. Men hvorfor er det nogle vælger ikke at lade deres dyr på på strøelse? Er det bare for at spare penge? Må indrømme at grisene faktisk har det bedre end jeg har gået rundt og troet, men mener stadig der kunne gøres meget, og at de kunne få det meget bedre - måske kunne de også få "foldtid", ligesom heste på et ridecenter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi deres.. |
|
|
staldsystemer ikke er lavet til det.. Men alle grise skal gå løse inden 2013.. Det er altså ikke gratis at bygge en superstald og som jeg har sagt før, hvis man ikke passer sine dyr ordenligt, så levere dyret ikke det man vil have dem til, for at det kan rende rundt.. Så helt skidt har dyrerne det nok heller ikke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
HGLarsen (Kastan) |
15-08-2007 12:45 |
|
Måske har de det ikke "helt skidt", men de har det heller ikke helt godt. Det er da dejligt at mange landmænd tænker over at behandle dyrene så godt som loven nu kræver det, men jeg mener nu stadig at det er en kæmpe mangel at dyrene skal stå i en stald hele deres liv, uden at komme uden for, hvor de jo rigtigt høre til. - især de steder hvor de ikke engang har strøelse, det er direkte usmaeligt at grisene skal gå rundt på koldt og hårdt beton.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med hestene.. |
|
|
kaniner, hamster og fugle der er spærret inde, døgnet rundt.. Hele livet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der ikke en eller flere ... |
Lisbeth Sejberg |
15-08-2007 12:52 |
|
... der lige kan ridse nogle ting op, da det er køer, jeg kender bedst. Hvor mange kuld smågrise får en so, før den bliver slagtet ?? Hvor gammel er en gris, når den har nået slagtevægt ?? Hvor mange kalve får en malkeko i sit liv ?? Jeg har altså en fornemmelse af, at disse produktions dyr ikke lider specielt mere, end mange typiske boksheste. Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Go' pasning = dyrevelfærd? |
|
|
I mine øje er god pasning ikke lig med dyrevelfærd. Dejligt at grisene bliver passet godt, men de lever stadig et ELENDIGT liv på spalter, for lidt plads, søer med grise er fixeret uden mulighed for at lave yngelpleje osv. ovs. Jeg kan IKKE forstå de 'landmænd' som tror at det er nok bare dyrene får nok at spise og ikke er syge. Det er i min verden det mindste af det. For mig er grisevelfærd, at de har mulighed for at rode i jorden, være sociale med andre grise og lave yngelpleje - når de har unger. Men selvfølge skal grise på friland også passes godt, fodres ordentlig og være raske. Det går begge veje. Hver dag kører jeg forbi en af mine naboer, som har grise på friland. OG jeg nyder synes hver evig eneste gang... Ved godt at alle DK's - i øvrigt alt for mange grise efter min mening - ikke kan gå ude, men bedre forhold med fokus på naturlig adfærd, og mere plads ville i høj grad være ønskeligt i langt den overvejende del af den danske griseproduktion. Jeg ELSKER også synet af en af mine andre naboer, hvis køer altid kommer på græs sommeren igennem - og jeg har også været inde i hans løsdriftstald om vinteren, som er den mest velventileret stald jeg nogen sinde har været inde i, køerne har masser af plads og virker meget ustresset. Se det er godt landmandskab i mine øje ... Dog kunne jeg aldrig finde på at sige det til folk, jeg mødte og som fortalte mig, hvad de arbejdede med. Men jeg ville nok tænke det. Sørgeligt men sandt for dansk svineproduktion er bestemt ikke noget at prale af - med få undtagelser. KH Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
HGLarsen (Kastan) |
15-08-2007 13:10 |
|
Jeg forstår ikke at man skal trække andre dyr ind i denne debat. Hvorfor retfærdiggøre det at lade grise stå inde hele deres liv, fordi nogle stakkels andre dyr gør det? Betyder det så også at jeg må slå når jeg bliver sur, fordi nogle andre mennesker gør det? Dog vil jeg også lige minde dig om, at heste kommer på fold - langt de fleste kaniner og hamstre har løbegård, og hvis de er i et bur indendøre bliver de luftet. De har faktisk også strøelse  Jeg mener desuden også det er dyreplageri at holde fugle i et lille usselt bur!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da lige op |
|
|
Havde ikke læst tråden før, jeg svarede. Men det har jeg nu. OG jeg må sige at de pro-konventionelle debatører herinde IKKE er med til at give landbruget et bedre ry... Godt I ikke skriver artikler til aviserne for at fremme landbrugets sag - som kommunikationsuddannet med STOR kærligthed til positive historier - vil jeg mene, at det ville være temmelig katestrofalt... Hatten af for Mie og Mai - kanon indlæg I har lavet... Og pro-konvetionelle, prøv dog at være bare en anelse selvkritiske i stedet for at kald alle os andre for dumme og uvidende. Mig kan I kalde udvidende - jeg har kun min viden fra den tid jeg arbejdede i Dyrenes Beskyttelse. Men det må da være med en lidt underlig smag i munden at I kalder de andre - som også er uddannet landmænd - for uvidende  KH Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
HGLarsen (Kastan) |
15-08-2007 14:55 |
|
Søs 1: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på banen igen:-) |
fjordejer |
15-08-2007 19:03 |
|
så fik jeg læst de mange nye indlæg på tråden  Mai: Du fremhaver selv at grisen bør behandles bedre fordi den er inteligent. Du skriver bla: "Prøv at holde hunde på samme måde og der er endda dummer end grise..."  Og :"Jeg synes ikke man kan påpege grisens intelligens og dens hårde medfart den får ofte nok... Du spørge også om hvor meget vi egentlig lære om grisens adfærd på landbrugsskolerne. Nu er jeg jordbrugsassistent. Det svare til faglært landmand, men jeg har bare taget uddannelsen på teknisk skole i stedet for...og ja der hvor jeg gik havde vi rigtig meget både om koens, grisens og hestens adfærd. Vi havde et fag der hed adfærdslære. Mange opgaver om emnet og vi var ude og se frilandsbesætninger osv. Så ja jeg vil mene vi belv undervist godt og grundigt i emnet . Jeg kan ikke udtale mig om hvordan det er på andre skoler. Horsespirit: Ang det du skriver med at "grisefabrikkerne" produsere så mange grise at det ikke kan betale sig økonomisk at få bedøvet grisene ved kasteration...Jeg vil gerne igen påpege at det Ikke kun er "grisefabrikkerne" Frilands og økologiske besætninger kasrterere på NØJAGTIG SAMME MÅDE...  Ang det du skriver om manglende råmælk til kalve så er det altså noget VÅS!!! Alle pattedyr er afhængig af råmælk. Får dyret ikke råmælk der der meget stor risiko for at det ikke overlever, så hvis det er korekt må denne landmand da være ualmindelig dum. Nogle gange malker man råmælken fra og giver kalven det i flaske. tror du ikke det er det der er sket??? Du skriver også at det ikke kan være meningen at du skal læse hele lovgivningen ang dyrevelfærd i landbruget for at have lov til at udtale dig. Jeg synes så at hvis man vil komme med så konkrete og hårde udtalelser så må man også kunne agromentere for dem og sætte sig ind i fakta.  Landy: Du skriver at du tror de fleste fodermester arbejder under præs...og mange tænker på økonomien alene... Selvfølgelig kan jeg kun tale for mig selv, men jeg elsker grisene og mit job.  Jeg synes dyrene i vores stale har det godt, og jeg nyder et stille øjeblik før fyraften og gå rundt og iagtage sørene når de ligger i løsdriften og sover i halmen, et hold pattegrise der drikker mælk eller en flok klimastalds grise der leger . Du skriver at der lige er kommet ny "hestelov". men at du heller så en lovgivning ang grisehold. Nu er det sådan at der er kommet en ny lovgivning, med bedre vilkår for vores grisebasser. Men lige som med heste loven er der nogle tidsfrister at løbe på med hensyn til nye staldanlæg osv. Det er vel også de færeste der ville kunne stå med en ny stald der opfylder den nye "hestelov" til den 1 år 2008??? Lisbeth: det er forskelligt hvor mange kuld en so får lov at få i sin levetid. typisk er det omkring 6-7 Det går ca 27 uger fra en gris bliver født til den er klar til slagtning. Boon: godt skrevet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lovgivning om svinehold |
fjordejer |
15-08-2007 22:23 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøver lige igen |
fjordejer |
15-08-2007 22:27 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordejer |
|
|
Jep Jeg skrev noget om lovgivning.. og jeg mente at detn bør strammes.. og efter alt hvad jeg kan læse i denne tråd så er de regler der findes på området og tilhørende frister MEGET lempelige i forhold til netop hestereglerne.. Hvor meget hensyn er der f.eks. taget til manglen på beslagsmede.
Det er for mig svært at forstå at du ikke slev får en klump i halsen over din branche når du jo netop har startet denne tråd for at debaterre HVORFOR andre ikke ser det på samme måde som dig. (siger ikke du skal have personligt dårlig samvittighed men måske ville lidt vilje til at gives skylden til dem der ikke har orden i tingene fremfor medier og forbrugere)
Vi fortæller stolpe og og ned om hvilke Indtryk vi har af branchen .. Men det er jo så fornuftig hos dig så du ikke kan se at dine kolegaer og konkurenter måske ikke har ligeså rent mel i posen, eller ligeså gode forhold..
Du kan måske en dag kan stå uden job i et arbejdsmarkeded der modsat nu er presset.. hvad vil du så gøre? skifte branche eller vælge en arbejdsplads med dårligere dyrevelfærd?
Mit indtyk er at ved at gennemtrumfe stramninger hurtigere ville man sandsynligvis kunen skille et par rådne æbler fra.
Du er som jeg enig i at Boon skriver noget fornuftigt.. problemet er bare at den eneste måde forbrugere kan gøre modstand på er ved at undlade at købe varerne.. og ja i konkurrere måske imod andre landes svineproducenter men jeg er ret sikker på at de hos dansk supermakred kalkulerer med et gest slag af andre kødformer når der er en kødskandale med det ene eller andet produktionsdyr.
Personligt tror jeg som Boon ikke på at kundeboycut er målrettet nok til at budskabet går igennem, og så tror jeg i øvrigt at der skal en genenrelt holdningsænding til hos producenterne for at udannelse er løsningen. (Hvem var det der foreslog det?) for som flere andre herinde hentyder til så komem en elev ikek lige og lærer sin mester om alt det nymodens.. og da slet ikke hvis det koster penge:-S
Lovgivning er vejen frem for bedre forhold (selvom jeg ikke er fan af at få trumfet det ned over hovedet selv og er den første til at pive over hestelovgivningen så kan jeg godt se at det kan være nødvendigt med stramninger og er det i hesteholdet også)
Jeg håber du tog den sidste del af mit indæg til dig .. for det var egenligt mit svar til dig (alt det andet var for at forklare min holdning)
DU siger: "Det ville være rart hvis folk nogle gange satte sig lidt ind i virkeligheden før de stembler alle griseprodusenter og os der arbejder på virksomhederne som dyreplagerer."
Mit svar: Hvis du virkelig er så ked af jeres rygte så må i vel have et fagblad eller lignende hvor i kan skrive til..
Jeg syntes måske netop at dine frustrationer skulle gå ud over de brådne kar fremfor over folk der måske i bund og grund har samme holdning til dyrevældfærd som dig.
For der er jo tydeligvis brådne kar i jeres brache hvorfor beskytte dem med lempelige regler og tidsfrister.. og hvorfor ikke informerre os "uvidende" om de nye tiltag og regler når nu vi får en grim smag i munden.. istedet for at kaste gallen i hovedet på os.. *G* vi kan jo ikke gøre for at vi ikke lige har set DIN stald de gange vi har være på grisevisit.
Lands End Hoppe F:Lancier MF: May Black
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fakta. |
fjordejer |
15-08-2007 22:42 |
|
er så bare at mange frilands og økologiske besætninger har måtte dreje nøglen om simpelthend fordi der ikke er nok efterspørgelsepå kødet og hvorfor vælger langt største delen af den danske befolkning det billige kød...og mange gange det fra udlandet, hvor grisene har det endnu værer...men samtidig råber op om hvor slemt den danske gris har det... Dobbelmoral!!! Langt de fleste landmand vil meget gerne producere grise under bedre vilkår, men forbrugerne vil jo ikke købe kødet når prisen ryger i vejret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landy... |
fjordejer |
15-08-2007 22:45 |
|
rigtig mange gårde har tit åben hus... dette bliver der anonceret med i lokal aviser. Det er ment som en dag hvor folk kan komme, kigge og stille ALLE de spørgsmål de ønsker, men underligt nok møder der næsten aldrig nogle op. der hvor jeg arbejder (og i øvrigt også de 4 andre steder hvor jeg har arbejdet) er der tit åbenthus og vi har også tit skoleklasser på besøg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konkurance |
kicja |
16-08-2007 22:37 |
|
-Jeg kan sagtens forstå det præs, de konventionelle svineavlere arbejder under. mange af dem vil gerne forbedre tingendene...og det skal lige siges at der er sket rigtig meget udvikling vedrørende dyrevelfærd de sener år og nye stramninger er på vej...De skal jo konkurere med den store verden for at overleve. Det er kinesiske, østerupaiske, og amerikanske kæmpefarme(ja de danske "svinefabrikker" er nærmest hobbylandbrug ved siden af). Der er kontrollen med miljø, dyrevelfærd og medicinforbrug betydelig dårliger end den er her hjemme. Det synes jeg folk skal tænke på, når de køber den billige polske bacon i Brugsen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja... |
fjordejer |
16-08-2007 22:41 |
|
folk skriger op om hvor dårligt de danske grise har det men når kødet så pludselig bliver dyrer så er den også gal...Hvis SÅ mange synes grisene har det så dårligt hvorfor er det så sådan at langt over den danske befolkning vælger det billigste kød??? Dobbelmoral!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups... |
fjordejer |
16-08-2007 22:59 |
|
Der skulle selvfølgelig stå :"hvorfor er det så sådan at langt over halvdelen af den danske befolkning vælger det billigste kød?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikke det er os |
|
|
Jeg tror ikke det er os, som er kritiske i denne tråd, der skriger op om de højere priser som flg. af dyrevelfærd. Så vi kan ikke svare på, hvorfor nogle vælger at handle så tåbeligt. Det er IKKE mig som køber hverken dansk eller udenlansk svinekød produceret på fabrikker!!! Aldrig i livet om jeg vil røre det med en ildtang.
Faktum er jo også at supermarkeder har ELENDIGT kød - og det er det udbud de fleste forbruger tilbydes. Og det de kan vælge imellem. Jeg køber selv øko og fritgående i gårdbutikker og via nettet. jeg bliver nogengange ret træt af at det ALTID er forbrugernes skyld - vi forbrugere skal jo også have noget at vælge imellem. Sjovt som alle er begyndt at købe økologisk efter butikkerne har gjort RIGTIG meget for at udvide sortiment og kvalitet på øko-varer. Især netto - ihvert fald den jeg så på bornholm - vi har ikke nogen. Jeg har købt øko gennem rigtig mange år - men blev så træt af supermarkedernes udbud at jeg gik på nettet på bølgen med Årstiderne. Det var VIRKELIG et kvalitetsløft i forhold til butikkernes. Skyld ikke kun skylden på forbugerne - men OGSÅ på supermarkedernes indkøbere !!! Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kød fra frilandsgrise |
fjordejer |
16-08-2007 23:06 |
|
Der hvor jeg handler...I forskellige supermakeder er der altså både frilands og økologisk kød i køledisken... Så det er vel bare at tage det i stedet for det billige...Men fakta er altså at rigtig mange vælger at købe det billigste...altså udelansk kød
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|