... mene, at 4-5 gange om ugen er for meget for en hest..
professionelle springer ikke så meget på deres heste..
dressuren er RIGTIG vigtig, når man vil springe, og er der ikke tid til den, så fungerer spring altså ikke...
hvis man springer fx 5 gange om ugen, er der kun 3 dage tilbage til dressur + ture mm.
jeg ville mene at 2 gange springning om ugen er passende, men ikke rigtig hårdt begge gange..
havde jeg hest selv, villle jeg:
ride springundervisning fx tirsdag (der er hårdt, da der er run på hele tiden jo)
springe selv fx fredag.. men ikke rigtig spring. her taler jeg om bom træning, tempospring, vendings-øvelser, rid-skråt-på-springet-øvelser, skift-antal-galop-spring-mellem 2-3 spring øvelser (sætter 3 spring op efter hinanden med nogle meter imellem. første gang tager man fx 3 galop spring mellem nummer 1+2 og 4 galopspring mellem 2+3.. og gangen efter, bytter man.. ogden ene gang kan man ride 2 galop spring mellem 1+2 og ride fx 5 mellem 2+3.. osv )
alle disse øvelser skal være med til at få bedre samarbejde mellem hest og rytter. det lærer hesten at lytte til rytteren, og det lærer hesten at stole på at når rytter holder hest tilbage hen mod springet, så er det, det bedste, og der skal ikke sættes spørgsmålstegn ved det.. (dette gøres ved mindre spring, ikke spring på over en meter, alt efter hvad man normalt springer)
så ville jeg prøve at få 2x tur om ugen. den ene gang hvor det skal være fysisk hårdt, for bedre form, og for at hesten får lov at give den gas og sådan, og en gang hvor man tager det mere roligt, og skridter traver en lang tur, stille og roligt (og dette så være hestens "fridag", for jeg mener ikke, at hesten har bedst af at få helt fri en dag om ugen)
antal dage på tur, ville også afhænge af vejret)
og så er der 3 dage tilbage til dressuren, den ene dag med undervisning.
jeg ville så afveksle noget af det med en gang i køreliner en gang imellem, en slapper tur uden sadel, og en "rigtig" fridag en gang imellem..
___
mht det med at træne de der springøvelser på små spring, det virker altså..
jeg havde part på Chanell, som er en rigtig glad og dygtig springer.. hun kan dog godt nogle gange ville løbe stærkt hen til springene, og det kan blive lidt svært at få afstandene helt til at passe, fordi hun ikke helt stoler på, at når du beder om et ekstra galopspring, så er det rigtigt..
jeg tog så en dag, hvor jeg trænede de der øvelser med hende.. først over bomme i trav.. ikke om hun ville trave, så hun galoperede over de sidste, hvilket endte med, at hun jo ramte bommene, fordi de var lagt til travtrin. til sidst begyndte hun at stole på, at når jeg bad hende om at trave, var det bedst.. sådan lidt lær af dine fejl hest..
og vi øvede alle de der øvelser, og bagefter var hun en helt anden at springe på.. hun lyttede 100% på, hvad jeg bad hende om, og sagde jeg, at vi skulle vente og tage et ekstra galopspring inden springet, så gjorde vi det. bad jeg om fremdrift, for et galopsprin mindre, så fik jeg det..
og da vi kom til undervisning gangen efter, lyttede hun stadig, og det gjorde hun så lige siden.. - dog kunne hun godt have brugt øvelserne en gang imelle, men det var der ikke rigtig mulighed for.. - derfor ville jeg gøre det en gang om ugen - og det kan kun anbefales til andre

___
håber det svarede på spørgsmålet, og at det ikke blev for langt