|
|
| Holdning til overarbejde. |
|
|
Jeg arbejder på en gård med malkekvæg og jeg overhørte en lille kommentar på mit arbejde idag: Samtalen omhandlede en ansat på en nabogård, der gerne ville hjem til fyraften, og det syntes mine kollegaer og chef var noget mærkeligt noget  . "Så kan man jo ikke arbejde på landet" var kommentaren (typisk bønder). Jeg er nyansat, så ville ikke lige plapre alt for meget op, men jeg vil skisme da også helst hjem til fyraften! Jeg vil hjem til mine heste, katte, kæreste, venner, familie osv og ha et liv! Når jeg har været væk 9 timer, synes jeg faktisk at dyrene har været længe nok alene hjemme. Jeg arbejder for at leve, ikke omvendt! Men hvordan har i det med det? Er det virkelig unormalt, gerne at ville hjem, når man allerede HAR spenderet 8-9 timer på sit arbejde og energien er ved at være brugt? Ja, jeg undres  Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej da... |
|
|
Nej da for søren, jeg tager også hjem når jeg har fri, medmindre jeg lige er igang med at putte et barn eller lign. i vuggestuen som ingen lige kan overtage, eller får en sludder for en sladder i kiosken når jeg bliver afløst. Jeg har ikke travlt med at komme ud af døren, men jeg bliver bestemt ikke bare fordi jeg skal - for så vil jeg betales for det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som ansat i landbruget ... |
| Forfatter:  |
Lisbeth Sejberg |
| Dato:  |
10-08-2007 18:10 |
|
... har du selvfølgelig de samme rettigheder til at forlade arbejdspladsen til aftalt tid. Noget andet er, hvis der lige opstår et eller andet akut, som man bliver nødt til at hjælpe med. Men det har i vel snakket om, hvordan det tackles og til hvilken betaling ?? Dansk landbrug har problemer med at rekruttere god arbejdskraft, så de bliver sgi snart nødt til at skæve lidt til andre erhverv. Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fyraften |
|
|
Man har vel fri når man har fri. Men i visse erhverv kan det være praktisk at kunne blive lidt længere i tilspidsede situationer, og fx på en gård er det nok ikke lige så velset at tage hjem til fyraftens-tid, hvis kreaturerne lige er stukket ud af indhegningen, eller en fødsel lige er gået igang og der kræves hjælp, eller der er kommet et læs halm og tunge regnskyer truer i horisonten... - Men det er jo så også særlige situationer der så er på tale. Og ligegyldigt hvad - så kan man jo have ting derhjemme der ikke KAN udsættes. Mon ikke de mere mente at det drejer sig om holdningen, om man under ingen omstændigheder vil blive længere end til fyraften, eller om man godt kan blive lidt længere i en akut situation mod så at få tidligere fri en anden dag? - det må vi da håbe de mente 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilspidsede situationer |
|
|
Jeg har selv arbejdet i en branche, hvor der er en meget travl periode, hvor der nemt kunne forekomme overarbejde. Og det er da også OK, men når ens arbejdsgiver pludselig forventer, at man arbejder 45-60 timer om ugen fra marts - juli, så er det altså ikke OK længere. Så min grænse går klart ved konsekvent overarbejde gennem længere tid. Det er simpelthen ikke acceptabelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Ved landbruget, i hvert fald de steder jeg har været ansat, er det som om der sætter en stor ære i at få lov at knokle i timevis til hver en tid. Folk er helt stolte når de fortæller at de først var færdig kl 01.00 og startede igen kl 05.00  . Og at de ALDRIG har diskuteret løn, men bare accepteret hvad der nu engang gik ind på kontoen til den første. Selvfølgelig kan der opstå noget akut, men der er næsten altid noget akut på en stor gård...Hvordan overarbejde afregnes har vi snakket om, men jeg tvivler på at der går ekstra løn ind på kontoen, men nu må vi se. Jeg har som sagt ikke været der så længe og har ikke fået min egentlige rigtige løn endnu, men jeg kan nemmest forestille mig, at en diskussion om overarbejdsbetaling vil ende med, at jeg bare får besked på, at jeg kan ruppe r*ven. Jeg forstår ikke, at der ikke snart sker holdningsændringer indenfor det erhverv. Det er ikke så underligt, de har svært ved at få kvalificeret, dansk arbejdskraft  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overarbejde |
|
|
Jeg har selv arbejdet med malkekvæg og er uddannet faglært landmand. Jeg har selv oplevet holdningen hos min arbejdsgiver, at man bliver på jobbet indtil dagens arbejde er gjort, og er der ikke tid til frokostpause, ja så får man ikke frokost. Generelt har jeg bare knoklet derudaf, men til sidst har jeg dog også sagt fra. Selvom man ikke har hus, ægtefælle, børn og dyr man skal hjem til, har man da stadig krav på fritid! Så nu arbejder jeg ikke indenfor denne branche mere - og de dårlige arbejdsforholdene er en af grundene. Jeg mener da også, at nogle landmænd skal oppe sig lidt mht. arbejdsforholdene. Selvfølgelig sker der altid noget uforudset, når man har med dyr at gøre. Man kan jo ikke bare gå hjem, når en ko er i gang med at kælve. Men generelt tager jeg da gerne noget overarbejde for at tjene ekstra penge.
*Snepony*
Et godt liv skal man kæmpe for (B.S. Christiansen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset hvilken virksomhed ... |
Lisbeth Sejberg |
10-08-2007 19:59 |
|
... man taler om, så er det da OK, at ejeren/ejerne knokler 80 timer om ugen, det er deres valg. Men ansatte har altså krav på ordentlige forhold. Overarbejde kan man ikke tvinges til, men tager man det, skal man da betales for det. Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overarbejde... |
|
|
Lige fortiden arbejder jeg på et plejehjem, og der kan man heller ikke altid bare gå når man har fri - eller dvs. at nogen gør det, men de er godt nok ikke populære blandt andet personale... Det er ikke fordi man ikke må gå, men fordi man ikke gør det arbejde færdigt man er i gang med... Kaffe-vognen tømmer jo ikke sig selv, og hvis fru Hansen er på WC, kan man jo ikke bare sige: "Rigtig god dag, nu vil jeg gå for kl. er blevet 15... Aftenvagten kommer kl. 16 og hjælper dig af igen..." Så lidt afhængig af hvornår jeg går, skriver jeg da bare en ½ time ekstra på min seddel... Men en af grundende til at de fleste landmænd har den holdning, at man bliver til arbejdet er færdigt, er nok at de selv gør det... Og nogen mennesker har desværre utroligt svært ved at sætte sig i andres sted... Da min mor blev uddannet Svine-fodermester, var det osse holdningen og det er efterhånden mange år siden... Synes måske at en holdnings ændring var ligt på sin plads, men det kommer nok, når der ikke mere er nogen der gider søge ind for faget... Man kan jo se hvad manglende ansøgere har gjordt ved pleje-personalet,og hvordan nogen politikere reagere på det... Og har man overarbejde skal der enten falde afspasering(?) eller ekstra i lønposen... Selv om jeg ikke har børn, mand eller dyr hjemme, vil jeg meget gerne have fri, når jeg regner med at have fri - hvad der nu står på skema'et... Så jeg synes ikke at det er en forkert holdning du har... Jeg har jo den samme... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I virkelige krisetider! |
NinaL |
10-08-2007 23:49 |
|
. kan overarbejde vel nok accepteres - MEN KUN - hvis man er varslet i god tid! Man har vel også et liv udover arbejdet??? Min sølle mening er - at man har et arbejde for at udfylde de betingelser, der står i ansættelseskontrakten - hvilket man jo også selv har accepteret - da man fik jobbet. Dermed mener jeg ikke - at arbejdspladsen kan kræve - at man står til rådighed ud over de gældende betingelser jfr. kontrakten. Går det ud over privatlivet og den personlige tolerence - så er det dybt forkasteligt, hvis arbejdspladsen kræver mere! Som sagt - i akutte situationer - så kan det være OK - hvis medarbejderen kan finde evt. pasningsordninger til børn eller dyr osv ... Men jeg kender desværre til tilfælde, hvor der ikke tages sådanne hensyn - og så er det urimeligt!!! Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den griber jeg lige Perle ... |
Lisbeth Sejberg |
11-08-2007 00:04 |
|
... er plejepersonalet så ikke selv skyld i deres situation ?? Det arbejde der bliver lavet, efter man egentlig har fået fri, hvor ser man lige det henne ?? Næh arbejde der IKKE bliver gjort, det ser man ... ikke omvendt. Jeg arbejder også lige nu på et plejehjem, der er der da personale på hele tiden, så man ikke kommer i den situation du beskriver. Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
NinaL |
11-08-2007 00:17 |
|
Lisbeth.  Når jeg nu lige læser Perle's indlæg - så kan jeg da godt se - at man ikke bare lige forlader en patient/klient - der sidder på toilettet - og ikke kan klare sig selv ... Selvfølgelig er man da lige nødt til at se til - at vedkommende klarer den. *s* Du har så sandelig ret i - at man ikke ser dét arbejde - der ER blevet gjort! *s* Det minder i høj grad om en græsplæne ... Hvis den er slået - så ser ingen det - men hvis den er langhåret - så ser ALLE det! *sss* Men igen Lisbeth. Desværre er det i nogle (mange) kommuner sådan - at der ikke er plejepersonale nok.  Min mor får hjemmehjælp (hver 14. dag) - men tit får hun at vide - at de ikke har "nogle hænder" (hader det udtryk!!) - men dét betyder så - at min mor ikke kan få gjort rent - og nogle gange går det en hel periode på 30 dage - hvor hun ikke får ordnet hjemmet.  Dém der så kommer er "flyvere" - eller "blå" medarbejdere ... Dét betyder så igen - at de er vikarer. Vikarer tjener næsten dobbelt så meget som de faste - så hvorfor så blive fastansat - hvis de alligevel bliver kaldt ud dagligt - og ovenikøbet kan sige nej tak.  Der er noget - der tyder på - at systemet er forkert!!! Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth... |
|
|
Der hvor jeg er fortiden som afløser, går de fleste dagvagter senest kl 15, hverdag er der en der bliver til 15:30 for at overlevere 'rapporten' til aftenvagten, den ene der møder tidligt... Mellem kl 15:30 og 16 møder resten af aftenvagterne ind, og så skal de jo lige havde repporten osse... Derfor kommer der et slip, hvor de kun tager nødkald, og toilet besøg er ikke nødkald... Det er sikkert forskelligt fra sted til sted, og jeg kan jo kun tale ud fra det jeg ved og har prøvet... Og du har ganske ret, det er kun det arbejde der ikke bliver gjordt, som stikker ud... De fleste gør dog deres arbejde færdigt inden de går, og nogen endda mere til... Men tror det er ved at være slut, da vi har en 'center leder' der ikke vil lave om på noget, og kan man ikke li' lugten i bageriet, er hendes mening, at man kan finde noget andet... Det betyder jo så bare, at dem der er tilbage må løbe endnu hurtigere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg.. |
|
|
arbejdet indenfor landbruget og da vi havde robot, var det et sandt helvede, på tre døgn kunne jeg sagtens have 30 timer, hvis det virkelig kørte skidt.. Spørg om jeg var træt af mit arbejde i de weekender.. Jeg stod selv med det hele om min mester var rimelig ligeglad, for de var jo ikke ham.. Man kan ikke bare køre, når der er brug for hjælp.. Har oplevet det flere gange.. En ko der er ved at få kalv eller der skal køres halm, heldigvis var min meste i sådanne situationer god til at give mad hvis det trak udover 30-60 minutter..
Krone og bølge - En selvfølge samt Sorte Perler Frieserhingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Coop danmark |
Per Jørgensen |
11-08-2007 07:44 |
|
Kvickly i City 2 Tårstrup, arbejde jeg som bagersvend, jeg gik til tiden hver dag pga. de vil ikke betale overarbejdspenge, derfor fik jeg en fyresædel af varehuschefen med 8mdr. opsigelse, men jeg er lige glad, mig skal de ikke pisse på, livet er langt og verden er stor, så op i røven med de arbejdsgiver der tror de har fået slaver indenfor i deres virksomhed.  Jeg er for gammel til at finde mig i arbejdsgivere sindsyge tankegang, vil de ikke betale, så lav lortet selv.  venlig hilsen Per Jørgensen
Tro på dit hjerte og følg din sunde fornuft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perle og NinaL ... |
Lisbeth Sejberg |
11-08-2007 12:46 |
|
... jeg kan sandelig også sagtens se problemet, som det bliver beskrevet. Men der er kun medarbejderne til at påtale det umulige i den situation, for hvor bliver der kørt rovdrift på plejepersonalet mange steder ... men så længe de finder sig i det, så går det jo fint, set fra skrivebordene der skal bevilge personaletimer. Per Jørgensen ... til din udtalelse til sidst  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overarbejde |
|
|
Som fængselsfunktionær bliver vi ikke altid varslet og kan tvinges til at blive på job. Dette hører med til jobbet og det ved vi, nøjagtig ligesom i feks. politiet. Hvis vi ikke kunne accepterer det, så skulle vi har valgt et andet job. Det er heldigvis sjældent at vi bliver tvunget til at møde ind. Men generelt har vi meget overarbejde, da der er mangel på fængselsfunktionærer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er svine- fodermester |
kicja |
11-08-2007 14:58 |
|
og i mit erhverv kan man altså ikke altid varsle overarbejde i god tid. For det meste når jeg har overarbejde er det pga en vanskelig faring, et foderanlæg der er i stykker eller et vandrør som er sprunget. Men ellers syners jeg min arbejdsplads er rimelige hvad overarbejde angår. Jeg er der at og til et par timer mere men holder så bare fri en anden dag når jeg skal noget. Nu er min opfattelse så også at der er værer når man arbejder med kvæg. Det er som om at mange kvagbrug ikke rigtig er fuldt med tiden hvad personalepleje andgår. Hvor i mod der er rigtig mange gode steder med svin hvor arbejdsforholdene er i top. Men vil man arbejde inde for landbruget med dyr må man være indstillet på at dyrene også skal passes weekender og helligdage og at der kan opstå akutte situationer 5 min før fyraften som man ikke bare kan køre fra. Der er jo levende dyr...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke muligt |
Illum |
11-08-2007 15:02 |
|
At undgå på landet hvis man er en ansvarlig fodermester eller det er høst tid. Hvis man hænger sig i tiden, så skal man finde noget andet at lave...
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...
Sjovt ALLE sadler til salg har NÆSTEN ikke været brugt heller ikke selv om de er ældre . En "skabs HN person" er useriøs....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
kicja |
11-08-2007 15:18 |
|
Det er rigtig nok at at er man en ansvarlig fodermester eller det er høst tid kan man ikke bare skride. Men det er altså en realitet at der er mange steder hvor landmanden forventer man står til rådighed 24 timer i døgnet. der er jo også dem der har børn, dyr, familie og et liv der hjemme... Min kæreste var engamg andsat et sted hvor de forventede at han var på arbejde man til fredag kl 7-19 (nogle dage længer) og hver 2 weekend fra 1-16. Det synes jeg ikke er rimligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvægbrug.. |
|
|
jeg vil sige at efter vi fik karusel, blev der virkleig personale pleje.. Vi skulle malke en gang om dagen og meget sjælden var der overarbejde.. Det var kun hvis der kom dyrlæge, klovbeskære eller andet.. Jeg var ikke ansvarlig, men havde stadig et par overarbejdstimer i ugen.. Ham der var medansvarlig, kunne få halvt så mange timer, hvis han lavede noget og ikke bare sad foran computeren og søgte efter udenlandske tyre i flere timer hver morgen..
Krone og bølge - En selvfølge samt Sorte Perler Frieserhingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|