Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Man eller manke?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:42

Nu har jeg som helt ung lært, at det lange hår på hestens hals hedder man og den forreste del at sadellejet, der hvor man måler hesten hedder manken.

Jeg er udemærket klar over, at ikke-hestekyndige mennesker kalder hestens lange hårpragt for manken, men jeg ser flere og flere herinde kalde manen for manke?! Især ved racer, der skal have masse af hår og hovskæg.

Hvorfor nu det?

Er det man eller manke?

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:45

at det er folk, der ikke har den store forstand på heste, der kalder det manke

ligesom dem der siger hesten er brun med sort man...Ja selvfølgelig har en brun hest det

0
0
Svar på denne tråd

man og manke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:45

jeg er fuldstændig enig i den forklaring.

hvorfor nogen kalder det nogen andet, ingen anelse

Mvh Rikke

Ejendom i nordjylland med 8 ha jord, tæt på skoven sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Hesteforstand
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:49

Jamen jeg så lige for et øjeblik siden en annonce på en friser, hvor der stod, at den havde meget manke, underforstået lang og tyk man.(Regner jeg med?)

Forleden var der en bruger, der viste forskellige hingsteemner til sin hoppe herinde. Der var et af valgkriterierne også, om hingstene havde meget eller lidt manke.

Og det er da hestefolk, der er herinde, er det ikke?

Jeg møder det oftere og oftere, også mellem hestefolk.

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:52
Jeg ved også godt hvordan tingene hænger sammen, men kan forvirringen skyldes at håret på en løve hedder manke?!?

Sjetmandspony - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

manken
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 08:58

I tilfældet TWH hingstene troede jeg faktisk hun mente den skulle have et velmarkeret sadelleje, altså markeret manke, ikke lang man.

Måske det i gamle dage hed mankehår, fordi det sidder fast på manken - og man så har forkortet det? For jeg kan også huske jeg som lille barn lærte det hed en manke (af min ikke heste-interesserede familie)

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:10

på min hest er det hele bar man.. hehe..

Ved godt hvorn det hænger sammen, men siger altid man, og det er om det hele

0
0
Svar på denne tråd

Forklaringen på
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:22

at mange kalder man for manke, er sikkert den at manke er et normalt brugt udtryk om dyr/mennesker der har en stor hårpragt. Og da de fleste heste har noget af en hårpragt, er det vel derfor man kalder det for manke.

Desuden står der følgende i nudansk ordbog:

manke

[ZmHQgS] subst. -n, -r, -rne
1. det lange hår som sidder bag på halsen af en hest, og som sidder rundt om ansigtet og bag på halsen af en hanløve og visse andre dyr =MAN d hun børstede hestens manke e løvemanke
2. forreste del af ryggen hos heste og kvæg
d hesten havde en bred manke
3. (spøg.) langt, tykt hår på hovedet af mennesker
d han har en kraftig manke

Så manke og man er faktisk det samme ;)

Camilse og Looksen

Pandebånd sælges

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må så krybe
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:31
til korset og erklære at hjemme hos os hedder det bare hår. Ellers man. Jeg er også oplært som barn om den benhårde forskel mellem man og manke (o; Hold op hvor man terpede...
0
0
Svar på denne tråd

M Pedersen
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:36

Ja, og med to hesteinteresserede storesøstre kan jeg love dig at jeg er blevet punket, hvis jeg tillod mig at lave fejl på det område!

Der er vel ikke noget bedre end at rette på sin lillesøster?

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:40

Indtil for 13 år siden troede jeg også, at håret hed manke, men så startede min datter til ridning.

Og det kan nok være at jeg fik læst og påskrevet og nok også grint lidt af, at manken var der man målte ponyen på det højeste sted - og manen var håret.

Skal vi nu til at sige det "forkert" igen

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

da jeg var barn
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:49

kaldte vi det også en manke, altså manen, men i dag ved jeg godt hvad manken er og hvad manen er ... heldigvis har man lov til at blive klogere med tiden

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Man el. manke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:51
Haarene er manen og manken som du beskriver.

Ellers er en manke vel en loeves haarpragt.

Mvh. Bodil

Mor til to vidunderlige piger ;-)

Freya 16.05.03

Frida 17.02.07

"Livet leves forlæns, men forstås baglæns"

Søren Aabye Kierkegaard

www.123hjemmeside.dk/ familienkauffmann

0
0
Svar på denne tråd

En man kan vel
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 09:54

godt være "en ordentlig manke".

Den korrekte betegnelse er selvfølgelig man, men netop på meget hårfagre ehste kan man vel tale om en ordenlig manke ligesom man kan sige det om mennesker.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 10:29
hører man så aldrig ordet mankemål.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

mankemål
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 10:33

Fordi det hedder stangmål, båndmål(ikke så brugt mere), pibemål eller gjordmål, når man opgiver målene på en hest.

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

manke vs man
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 10:45

Ja, jeg er også opflasket med at håret hedder man.

Men skal vi nu være helt korrekte, så der hvor man måler hesten hedder jo lansemærket...(har jeg da lært) og det er lige foran manken. Og manken er jo bare en del af ryg/halshvirvlerne, som har lidt længere torntappe end resten. (det er derfor de "buler op")

Men jeg kan da godt forstå hvis folk har svært ved det, for som andre nævner så hedder løvens hårpragt manke, og det er også det slangord mange bruger om mennesker med meget/stort hår.

Og hesten er vist det eneste dyr, hvor håret bliver kaldt man.

Jeg kunne også godt foranlediges til at tro at det var en doven forkortelse af manke.

Og dog. På engelsk hedder manen MANE (men dette oversættes til manke hvis man kigger i ordbogen), og hestens manke hedder WITHERS. To ord der ligger dejlig langt fra hinanden. På engelsk hedder løvens manke så vistnok også MANE...

Mvh. Anne.

What doesn't kill you

Makes you stronger!!

Quidquid latine dictum sit altum viditur.

(alt på latin lyder dybsindigt)

0
0
Svar på denne tråd

Forskel...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 10:48

Jeg er også en af dem der er oplært med at hestens "paryk på halsen" hedder man. Dertil bruges en MANKAM til at redde den med. Der er ikke noget der hedder en mankekam, så det er vist meget nemt.

Jeg har også lært at det er den del der sidder foran sadlen der er manken.

Jeg tror ikke nødvendigvis at folk der siger manke pr automatik er uvidende hestefolk, tror mere det hører sammen med hvad de er flasket op med, for i gamle dage, sagde de fleste faktisk manke.

Især de gamle "hestemænd" (morfar og oldefars tid).

Jeg har en veninde der er noget ældre end jeg selv (oppe i 40-erne) hun rider dressur på distrikt og landsplan og har vræet aktiv jagtrytter de sidste 15-20 år. Springryttter som barn osv. så hun har været indenfor hesteverdenen i utallige år.

Hun ved mangt om meget, og alligevel siger hun manke, i stedet for man.

Jeg påtalte det den ene gang, hvortil hun svarede at det vidtse hun godt, men da hun som barn havde vænnet sig til at sige manke, blev det ved med at hænge fast.

Ligesom folk der siger "iterende", selv om de godt ved at det hedder "irriterende"

Hilsen Christine

0
0
Svar på denne tråd

ok, troede
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 10:54
at det var det første stykke af hårene, der blev kaldt manke og resten man. For folk siger jo, at man skal gribe fat i manken. Men det må så være folk der tror at alle hårene hedder manke.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 11:45

Stangmål?

Jamen så må manken hedde stangen, den troede jeg sad et andet stad.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 11:50

Du skal da også have alt skåret ud i pap!

Er det gear-stangen, du ikke kan finde? Bare fordi jeres har et 'ekstra gear'!

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

hov hov
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 11:50

Så så ponymor - ikke drikke af natpotten inden du sætter dig til pc'eren

Eva

Stengårdens DSP'er - Smukke ponyer med både personlighed og talent!

Helt super og meget nem springpony kat 2, snart til salg

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 11:59

Det var altså ikke mig der begyndte med den stang. Det var Janne og Grev Axel.

Suk - troede lige, at nu forstod jeg det hele med stang og man og manke og gear.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

Tjae...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 12:00
Jeg er principielt ligeglad. Hesteteknisk er det to forskellige ting, men ifølge ordbogen er det ligeså korrekt at kalde det manke som man. Manken kalder jeg nu forresten lansemærket, bare for at være på tværs.

Og vi fatter jo godt hvad folk siger når de snakker om manken. Så ser jeg faktisk ingen grund til at fluekneppe. En hests knæ er jo heller ikke et knæ. Og forknæ er noget værre sludder at tale om. Så længe man forstår hvad der menes er det mig ligemeget hvad man kalder det.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 12:05

Jeg er også oplært med at manen er hårene og manken er knoglen lige ved sadlen.

Men hører også flere og flere kalde manen for manken.

Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges...

Frieserhoppe 5 år sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Man og manke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 12:33

Jeg er også vokset op med at hårene er manen og overgangen mellem hals og ryg er manken.

Det hedder forresten stangmål fordi man bruger en stang når man måler

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

det der
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 12:47
med knæet på forbenet har jeg også undret mig over. Det svarer vel mere til vores håndled. Men vil nok lyde lidt dumt at sige hestens håndled.

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

Pony-mor
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 12:58

Så er billetterne forresten kommet, men jeg VIL altså IKKE sidde sammen med dig, hvis du ikke kan de rigtige udtryk!

JANNE

Trailer sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

man-ke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 13:19

Jo manken er kun det lille stykke omkring lansemærket.

Men personligt synes jeg at manke lyder meget bedre, og alle ikke-hestefolk kalder det hele for manke, så det gør jeg også selv, synes det lyder så underligt at stå og sige "man"... manke det ved man da hvad er

0
0
Svar på denne tråd

manken,...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 13:23

Jeg tror nu nok jeg er opflasket med at manken er den knogle som stikker op ( på ikke fede heste ) der foran sadlen, den som også er gjort plads til i udformningen af en sadel.

det er vel også derfor det hedder en markeret manke?

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 13:24

Ok - Janne.

Jeg melder mig fluks til et aftenskolekursus for uvidende ponymødre og deres hestehår.

Hilsen fra Pony-mor.

0
0
Svar på denne tråd

min ridemærkebog
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 13:36

og den ved vi jo allesammen indeholder de absolutte sandheder inden for korrektbenævnelse af hestenkropsdele.

Der hedder hårenen manen, knoglerne manken og kun en af knoglerne hedder landsemærket (bare for lige at pointere at Tullermus også laver fejl). endvidere finder vi her betegnelsen forknæ om det sted på hesten forben lige over piben som buler lidt ud og udgør et hængselled.

bagknæet finder vi iøvrigt på fosiden af bagbenet, som leddet oppe over hasen.

af andre betegnelser jeg meget sjældent i min daglige tale benytter mig af kunne nævnes bovspids, som er en knoglespids der stikker ud midt på bringen (ikke at forveksle med bugen som for de fleste mennesker bare er under maven).

så er den ged da vidst barberet.

0
0
Svar på denne tråd

juhuuu...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 16:02

Juhuu så havde jeg ret :D :D - og jeg har ikke engang nogensinde haft åbnet en ridemærkebog :)

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

Line (Calano)
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 18:51
Selvfølgelig gør jeg det
Lansemærket er dér på manken, hvor stangmålet ligger.

Men at kalde det, der svarer til håndleddet for et knæ er nu engang en tilnærmelse af rang.

Point proven: Hesteterminologi er ofte noget sludder. Men så længe man forstår hvad der menes er det jo ligemeget hvad man kalder det. Vi ved jo også godt at når ikke-hestemennesker siger "næsen" mener de mulen.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

Terminologi
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 21:08
Er det ikke et fint ord? ;-)

Det handler om de fagudtryk, som man anvender- tadaa- indenfor forskellige fag. Som når et tømrer taler om et "smig" (længe hørte jeg det nu som et "smil" :-P ;-D ), som er en samling hvor to skråtskårne brædder mødes- fx øverste hjørne af en dørkarm.

Nu var min mor håndarbejdslærer (for guds skyld IKKE håndgerning!! Da præsten sagde "håndgerning" til hendes begravelse, ventede jeg næsten på, at hun ville sætte sig op i kisten og dundre: "Det hedder HÅNDARBEJDE" ;-) Nå, det var et sidespring), og aktiv indenfor NTF (Nodisk TekstillærerForbund- læg mærke til at det nu er tekstil, altså stof). Hun beskæftige sig med at udarbejde en terminologi, dvs en ordbog for de forskellige fagudtryk på svensk, finsk, dansk, færøsk og islandsk. Og norsk- men jeg kan ikke huske, hun var i Norge, derimod var hun til kongres i alle de øvrige lande.
Heraf lærte jeg, hvad en terminologi er.

Også hobbies har deres, en sejlsportsmand vil insistere på, at riggen på en skonnertrigget galease ikke bare er "de der reb, der holder sejlene oppe" ;-) Og en skonnertrigget galease har en anden sejlføring end en brig.

Jeg er også vokset op med man og manke, som præcise angivelser af hestens anatomi, og en mankam måtte vi IKKE bruge, da den slider manen unødigt. ;-) (Jeg havde ellers sådan en flot éen med hestesko og hestehoved på... Ak ja. ;-D )

Terminologi bruges mellem fagfolk, så man er sikker på, at man snakker om det samme- men som slang, kan det også definere en in-gruppe fra alle andre. ;-D Computernørder er slemme til det nogengange!

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 21:27
I det nye Ude og Hjemme er der en artikel om prinsesse Mary, som ligesom kronprinsen "foretækker brune heste med sort manke" - altså jeg da næsten lyst til at sende en mail til dem og forklare lidt om heste-fagudtryk

Nu med den skønne Sebastian i armene og lillebror i maven

- men uden Athene hest

Se Sebastians hjemmeside på www.123hjemmeside.dk/SebastianFBR

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 21:29
EEJ, det var sgu da i Billedebladet (som jeg bladrede lidt i hos lægen i dag) jeg så det med mary

Nu med den skønne Sebastian i armene og lillebror i maven

- men uden Athene hest

Se Sebastians hjemmeside på www.123hjemmeside.dk/SebastianFBR

0
0
Svar på denne tråd

Sort manke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 22:11

Hmm vil det så sige at hun foretrækker brune heste med en sort plet på ryggen

Mvh

Mette & Lunapigen

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

HKH Mary
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 22:26
Foretrækker brune heste med sort hårlag på stykket fra manen til lansemærket. ;-)

Men det illustrerer jo meget godt mit indlæg om terminologi, fagfolk (og nørder) véd hvordan en brun hest ser ud- det gør lægfolk ikke.

(Men jeg kender en brun hest med brun man og hale: www.heste-nettet.dk/forum/4/150210/ 150210/ hjælp søges til farvebestemmelsen)

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider