Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kan det passe?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:50

Hej, hmm tænke på om der er nogen der har lagt mærke til at der ingen friserhingste der tilbyder bedækning?

jeg har kigget og kigget men ser ikke nogen,,?

Nogen der måske har en ide om hvorfor der ikke er nogen?

Hvad tror du grunden er til det?

Har du bemærket at der ingen er?

Sig din mening og hvorfor du tror at der ikke er nogen

Sisse pas på dine dyr, det er dit ansvar:)<3

0
0
Svar på denne tråd

friserhingste
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:52

Det er måske fordi der ikke er nogen friserhingste der er kåret i Danmark??

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:53

Hej..

Fordi der ikke er nogle GODKENDTE frieser avlshingste i dk.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hvem ved?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:54

Jeg ved det ikke? men mon der ikke er et par stykker?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

11111111111111111
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:54

Det er der en god grund til, og det er fordi der ikke er nogen avlsgodkendte hingste i Danmark.

Der skal du enten have sæd fra Holland eller gøre din hoppe derned..

Så enkelt er det

En frieser er et valg for livet

opstaldning 4*4 boks,10 tønder land ,fodring 3 x daglig, foldtid alle lyse timer,lys på ridebanen, udlukning +indlukning, container + skurvogn. KUN 800 kr incl hø/halm

0
0
Svar på denne tråd

Nogen der ved
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:55

Hvorfor? Kan de ikk blive godkendte her i danmark eller hvad?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 10:57

De fleste frieser avlere jeg kender tager til holland og bruger hingstene der.

igen der er ingen godkendte hingste i dk

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 11:07

Stadig ingen der ved Hvorfor der ingen danske friserhingste er her?

Sisse,pas på dine dyr, det er dit ansvar:)<3

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 11:14

der er ikke nogen der har været gode nok..

kåring osv af hingstene foregår i holland og det er et nåleøje...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2007 12:27

Mener det har noget at gøre med, at de i Holland er yderst intresseret i at holde "styr" på avlen, så frieseren bliver ved med at holde et vist niveau, derfor er der kun kårede hingste i Holland.

Du finder heller ikke kårede hingste i andre lande.

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener at der er sådan det hele hænger sammen. Jeg har fået det forklaret engang, men det er noget af det der ikke har hængt helt ved. Min svigerfar har friesere og kender en del avlere der er inde i det hele.

0
0
Svar på denne tråd

ingen frieserhingste i DK
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 10:15

Hej Sisse - du søger svar på hvorfor der ingen frieserhingste er i DK til avlen. Her kommer mit bud på et svar:

For det første er det utrolig svært at få godkendt en hingst til avl. Den skal opfylde en frygtelig masse kriterier og test for overhovedet at kunne blive midlertidigt godkendt og kan først efter en årrække blive endelig godkendt efter bl.a. en afkomsbedømmelse.

Bedømmelsen af hingste foregår KUN i Holland.

Det er ikke helt rigtigt, at der kun står avlsgodkendte hingste i Holland. Såvidt jeg er orienteret er der efterhånden blevet solgt en del af de gode hingste til USA - der står vist en enkelt i Mexico, en i Afrika og et par stykker i Tyskland.

Når man vælger hingst til sin hoppe, skal man i sine overvejelser også se på indavlsprocenten og derfor tror jeg at der ikke er nok grundlag for at have en hingst i DK (endnu)

Der er simpelthen ikke nok hopper endnu i DK til at holde hingsten igang (det bliver hurtigt noget indavl).

Frieserstambogen er en lukket stambog og man har gjort et utrolig flot og hårdt stykke arbejde for at nå dertil, hvor vi er nu.

Man stiler hele tiden mod perfektion og derfor er FPS rimelig strenge med kvaliteten. FPS fastholder stambogen i Holland for fortsat at arbejde videre med at forbedre frieseravlen.

For det andet - der findes også frieserhingste i DK, der bedækker. Men man skal bare være meget opmærksom på, at selvom man står med en stambogshoppe, så kan afkommet ikke blive optaget i stambogen.

Disse hingste har heller ikke gået igennem de samme test for gener, temperament, sygdomme etc. etc. som de avlsgodkendte hingste har.

Men det er jo en hel anden snak (piratavl) som vist er så godt og grundigt debateret andre steder i dette forum og derfor stopper jeg hér.

Håber du kan bruge mit svar.

mange hilsner
Rikke

I mit hjem, er jeg dronning :)

Frieserhesten midtjylland

Se billeder af mine friesere på min hjemmeside:
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider