Hej Sisse - du søger svar på hvorfor der ingen frieserhingste er i DK til avlen. Her kommer mit bud på et svar:
For det første er det utrolig svært at få godkendt en hingst til avl. Den skal opfylde en frygtelig masse kriterier og test for overhovedet at kunne blive midlertidigt godkendt og kan først efter en årrække blive endelig godkendt efter bl.a. en afkomsbedømmelse.
Bedømmelsen af hingste foregår KUN i Holland.
Det er ikke helt rigtigt, at der kun står avlsgodkendte hingste i Holland. Såvidt jeg er orienteret er der efterhånden blevet solgt en del af de gode hingste til USA - der står vist en enkelt i Mexico, en i Afrika og et par stykker i Tyskland.
Når man vælger hingst til sin hoppe, skal man i sine overvejelser også se på indavlsprocenten og derfor tror jeg at der ikke er nok grundlag for at have en hingst i DK (endnu)
Der er simpelthen ikke nok hopper endnu i DK til at holde hingsten igang (det bliver hurtigt noget indavl).
Frieserstambogen er en lukket stambog og man har gjort et utrolig flot og hårdt stykke arbejde for at nå dertil, hvor vi er nu.
Man stiler hele tiden mod perfektion og derfor er FPS rimelig strenge med kvaliteten. FPS fastholder stambogen i Holland for fortsat at arbejde videre med at forbedre frieseravlen.
For det andet - der findes også frieserhingste i DK, der bedækker. Men man skal bare være meget opmærksom på, at selvom man står med en stambogshoppe, så kan afkommet ikke blive optaget i stambogen.
Disse hingste har heller ikke gået igennem de samme test for gener, temperament, sygdomme etc. etc. som de avlsgodkendte hingste har.
Men det er jo en hel anden snak (piratavl) som vist er så godt og grundigt debateret andre steder i dette forum og derfor stopper jeg hér.
Håber du kan bruge mit svar.