|
|
| GLOBAL-OPVARMNING AAARGH!!! |
| Forfatter:  |
prohest ♥hypper♥ |
| Dato:  |
07-08-2007 21:54 |
|
Der kommer snart global-opvarmning!!! I følge nyhederne er det begyndt, og om tyve år, er det meget slemt!!! Det er jo en Skandale!!! Jeg kan slet ikke slappe af!!! Vi kommer jo til at fryse ihjel!!! AAARGH!!! HVAD SKAL JEG GØRE??? Vores oldebørn vil dø!!! Og der værste ved os mennesker er at vi syntes at det er så ååååh forfærdeligt i starten. Men to dage efter glemmer vi det igen  1. Sluk for alle elektroniske ting inden du går ud af døren. 2. Kør meget mindre i bil. 3. Brug ikke sprayers, men hvis man kan rulle ting. 4. Tag denne besked meget alvorligt!!! VÆR MED TIL AT HJÆLPE FOLKENS! VI TALER OM ALLES LIV HER!!! OM HELE VERDEN!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Global opvarmning ... |
Lisbeth Sejberg |
07-08-2007 21:59 |
|
... hvor man fryser ihjel ... er der noget, der ikke helt stemmer der ??  Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så skal jeg have mig min helt |
|
|
egen rendegraver så jeg kan komme ud af indkørelsen Det ville være fedt Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| global |
Trymur |
07-08-2007 22:06 |
|
global opvarmning er det vist sådan at det vil blive varmere og varmere og vores gledsigere (staves)vil smelte og de store indlands ferskvands søer vil så strømme ud i saltvand og der får vi så problemet, for når de to slags vand i det ekstreme mængter.. så vil der blive istid... hehe er ikke så klog og kan ikke huske det hele, men tror nok cirka det var sådan det ville forgå  men hæng mig ikke ud for det jeg har skrevet for er ikke helt sikker på det er 100 % skrevet rigtigt... men noget i den retning
MVH Line ......Gør livet til en fest, rid islandsk hest......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da lige fast ... |
Lisbeth Sejberg |
07-08-2007 22:21 |
|
... der er noget om snakken  Den her side beskriver emnet på en temmelig morsom måde >>>> www.sevaj.dk/forbruger/dommedag/ istid.htm Snyd ikke jer selv for menupunktet "Kravlenisser"  Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth haha |
|
|
Det var da en af de bedre sider, jeg utvivlsomt vil gøre brug af til mine fremtidige rapporter på seminariet  Min mening blev tilkendegivet i et tidligere indlæg af denne slags og jeg gider ikke skrive det igen Det var nemlig langt. Det er absolut ikke spas gak og løjer, det essey eller hvad man skal kalde det, Lisbeth Sejberg har linket til. Det er egentlig en slags udvidet geografitime. Ang. CO2 er jeg ikke for doven til at pudse min glorie - igen! Jeg cykler og kører tog og bus - færdig. Min fars køer prutter, men de er økokøer, hvilket ikke gør methangassen mindre skadelig. Dog ved jeg, at man i Australien, arbejder på en vaccine, der får får (fårfårfårnejfårfårlam) til at udlede mindre af denne hyggegas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ha |
|
|
den kommentar med det bliver nok svært at sælgesin bolig hvis en gletsher er på vej ind over den ... hehe Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dtflaeituawvljesvf |
Gitte C (Gila) |
08-08-2007 08:35 |
|
Lisbeth - det var da den sygeste side jeg længe har set! Gad godt møde sidens ophavsmand... - vedkommende må være en spøjs personlighed!! Men bortset fra det, så deler jeg din bekymring, Prohest. - og ja, desværre foretrækker mennesket ofte et liv med skyklapper, for "Vi dealer med problemet når det kommer..." (Men så kan det være MEGET for sent!) - eller også slapper man af og tænker "Nå, der sker nok ikke noget i vores tid!" (... mon folk bare er ligeglade med deres børn/børnebørn og kommende generationer?!?) Vi bør jo ikke bare vente på at verdens politikere gør noget, men starte ude i de små hjem - Mange bække små... ... - Jeg tror sgi lige jeg starter en miljø-tråd! 
Gitte C Cheval Liberté hestetrailere Udlejning af 1-hestes-, 2-hestes og autotrailer Breyer Modelheste o.a. hestelegetøj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalaa |
Sørine |
08-08-2007 09:50 |
|
Det er sjovt at mange tænker jordens undergang når nogen tænder en bil, men ikke tænker yderligere over at sterilitet truer menneskeligheden i mindst ligeså stor en grad. Ikke at man skal se bort fra global opvarmning, slet ikke, men man hjælper lige så meget menneskelighed ved at købe en naturlig shampoo (nogle shampooer er dokumenteret skadelige for mænd) som ved at tage cyklen.
Provokerende og yderst levende fisk. (Kun døde fisk flyder med strømen.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
Åh, den side har jeg set før. Glem ikke at besøge "Sprogskole"!  Trymur:
Det er korrekt at en opvarmning sandsynligvis kan føre til regional kuldeperiode, pga. ændringen af visse havstrømme, men det er ikke det samme som en istid! Og global opvarming kan ikke gøre en istid alene. Andre faktorer som f.eks. Milankovich-effekten (den måde jorden roterer om sig selv og solen på) og pladetektonik, er mindst lige så vigtige. De sidste ca. 2 mio. år har der været istider on-off. Hver istid har varet ca. 100.000 år og hver mellemistid har varet 10.000-15.000 år. Inden for disse perioder har der så været større eller mindre events som har lavet større eller mindre udsving i klimaet. Vi er nu ca. 10.000 år henne i vores interglaciale periode. I slutningen af de sidste mange interglacialer har der godt nok været en hurtig øgning af temperaturen, og tidsmæssigt er vi jo også i slutningen af "vores" interglacial. Men hvad der skyldes kvartærets cyklus (Kvartær er den geologiske periode vi lever i nu), og hvor meget der skyldes vores udledning af diverse sager, ved vi vel i virkeligheden ikke. Men sådan er det jo som regel med fremtiden. 
/minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalaa |
Sørine |
08-08-2007 10:05 |
|
Minski  Var lige inde at kigge, tænkte nok du var geolog eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle |
prohest ♥hypper♥ |
08-08-2007 22:02 |
|
Tak for alle jeres svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ¨bummelum |
|
|
Minski: Nu hvor du jo er "prof", har jeg da lige et spørgsmål ang. dette emne  Nu har der jo været noget snak om, at polerne er ved at bytte plads - og at de nu gør det hurtigt nok til at vi kan måle dem, hvilket jeg har fået at vide, førhen var umuligt. Det sidste år skulle de angiveligt have flyttet sig ca. 55 km. Ved du hvilken indvirkning, hvis nogen, dette vil have på spørgsmålet om global opvarmning? Selvfølgelig vil global opvarmning ikke direkte være oversag til en ny istid, men det er da en stor hjælpende hånd så at sige. De sidste 30-40 år har især havene undergået store forandringer, og derved også havstrømmene. Pga. opvarmningen er et bestemt område omkring Grønlands vestkyst og Canada(kan simpelthen ikke huske hvad området hedder - men det er tættest på Canada)pludselig blevet tilgængeligt for bla. trawlere, der for blot 50 år siden ikke kunne nå dette punkt pga is. De rejer(og fisk) der før opholdt sig i dette område følger med smelte vandet, der er koldere end der hvor de originalt kom fra, som lige så stille flyder sydpå. Dette danner vel så en ny form for strøm, og må da have en hvis indvirkning på miljøet? Disse kolde, nydannede strømme, har de ikke en kølende effekt på på de lande og have de passeere, eller er jeg helt galt på den?
Anne
~ Hestens fejl er rytterens fejl ~
BURBERRY <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Golfstrømmene |
|
|
Hej Anne Med forlov tror jeg godt jeg kan svarer på dit spørgsmål. For et X antal år siden (mener det er mere end 50 år) var en del af Canada nok nærmere betegnet lige omkring Hudson Bay belagt med is. Dette islag begyndte så småt at smelte og derved fylde meget mere end de stablede isbjerge. Det kølige smeltede vand havde ingen andre steder at flyde hen end ud i det Atlantiske Hav. Her ved vi jo at de berømte golfstrømme har deres daglige gang. Den varme golfstrøm passerer gennem Stille Havet nedenom Australien til Det Indiske Ocean nedenom Afrika til Det Atlantiske Ocean helt op til Island og Grønland hvor vandet afkøles og strømmen returneres bare med koldt og dermed tungere vand. Altså vil den varme golfstrøm passerer langs med havets overflade, men den kolde strøm som sendes retur vil synke til havets bund og dermed passerer langs hermed. Men når det is der engang lå i Hudson Bay smeltede og brød igennem de bristede dæmninger ud til det Atlantiske Hav blev der derved tilført mere koldt end det "øko-system", som man vel kan kalde Golfstrømmens bane for, kunne klare. Altså blev hele det nordlige Atlantiske Hav afkølet og det kolde vand sank ned til bunden. Altså gik den naturlige "sløjfe" med indkommende varmt vand og udgående koldt vand pludseligt sat i stå fordi det kolde vand afkøler og dermed sætter en stopper for at det varme vand kan passerer. Summa summarum vil de pludselige afkølede have indvirke med en drastisk ændring i vind og vejr og en ny "istid" blev til. Altså har det kolde vand en kæmpe effekt på landene verden over. Man spørger så sig selv idag: Kan lignende situation opstå igen??? Svaret er JA det kan der godt fordi omkring denne sløjfe har vi stadig Grønland og Island, hvor der især ses på Grønland lignende smeltede søer med koldt isvand. Det er vel bare et spørgsmål om tid før den smeltede mængde isvand er så stor at den vil påvirke og afkøle på samme måde som isen fra Hudson Bay gjorde det. Det er noget med at hvis haldelen af Grønland smelter vil havene stige med omtrent 6 meter. Nogen siger forskerne bekymrer sig for meget, jeg vil nu mene de har hele verdens gode grunde til det  Se evt dette link for bedre forståelse af Golfstrømmenes daglige gang samt den omtalte sløjfe ved Island og Grønland: www.phys.au.dk/tilbud/pages/klima/ Jorden5.jpg
Med Venlig Hilsen Nanna Høst Nielsen Nu uden Viktor Helfin men med parthesten Nørlunds Raballer Wonder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Nanniefine: Hudson Bay, nemlig, det var det farmand sagde  (Han har arbejdet i fiskeribranchen, nærmere rejebranchen i knap 35 år - så havde fået det fortalt af ham, men det glippede lige med navnet) Havde en større diskussion igang om dette emne for en smule tid siden, og ville bare høre om jeg havde forstået det korrekt, og havde udledt noget korrekt ud fra infoen - det havde jeg så  Tusind tak for dit svar!
Anne
BURBERRY <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne nellemann |
|
|
Prof og prof... Der er vidst også en geofysiker herinde. Men jeg har ikke set hende i tråden. Angående polskifte, skal man huske skille de geografiske poler fra de magnetiske, når man taler om vandrende poler. Ellers bliver det noget rod. (Hvis man søger på "pole shift" på nettet, kommer der en masse af dette rod op ) Nu tildags vandrer den geografiske nordpol ca. 10 cm om året, og menes at skyldes ændret massefordeling på overfladen pga. sidste istid. For en mere hardcore polvandring skal der langt større ændring af massefordelingen til. Med mindre at vi bliver ramt af noget udefra som ville tippe jorden, skal sådan masseomfordeling sandsynligvis stamme fra kappen (et sted dybt inde jorden, som vi i grunden ikke ved særlig meget om). Jorden buler mere ud ved ækvator end ved polerne og er med til at stabilisere jorden når den roterer, så den ikke tipper. Hvis jorden pga. masseomfordeling alligevel skulle tippe hurtigere end de 10 cm om året den gør nu, vil det naturligvis skabe ballade, bl.a. ville udbulningen ved ækvator skulle flytte sig hurtigt, med gigantiske flodbølger og andet skidt til følge. Men som det er nu regner man vidst ikke med at polvandringen skulle foregå specielt hurtigt. Hvis der sker noget kan det tage mange mio. år, og derfor skal vi nok nå at tilpasse os. Der er aldrig tale om at polerne skifter 180 grader så nord bliver syd og omvendt (så skal vi da rammes af noget fra rummet der slår os helt ud af kurs - og så dør vi jo alligevel )) De magnetiske poler skifter en gang i mellem (ingen forudsigelig cyklus som f.eks. de kvartære istider), og de skifter bogstavelig talt plads. Som du nævnte flytter de sig de med 50 km om året nu, og jordens magnetfelt er aftagende. Ved en polvending vil magnetfeltet nærmest være sat ud af spillet, og vi vil blive bombarderet med en masse partikler fra rummet som vi magnetfeltet normalt beskytter os fra. I bedste fald kan vi opgive alt der hedder elektronik i værste fald bliver vi svitsede (is bliver vidst ikke vores største problem ). Sådan som magnetfeltet ændrer sig nu (også selv om det er hurtigt) er der vidst ikke noget odiøst i. Det er sket en del gange i vores nuværende mellemistid. Desuden er magnetfeltet kun aftaget med 10% de sidste 200 år. Forud for en polvending er det svagere end hvis man halverede det nuværende magnetfelt, og tillige vil det stå så svagt i et par tusinde år før polvendingen rent faktisk indtraf. Med andre ord er der intet der tyder på at det bliver i denne uge.  /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| termohaline pumpe |
|
|
Til det NannieFine skriver om Golfstrømmen vil jeg lige tilføje at det tilførte kolde vand jo er ferskt og DERFOR ikke synker ned, men i stedet blander sig med det varme saltvand øverst (som hun også skriver). /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| geofysiker/meteorolog |
|
|
Jeg skal nok komme med et indlæg, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg tror ikke min arbejdsgiver bryder sig om at jeg skriver lange indlæg i min arbejdstid... 
Marie Stud.Scient.
"hvorfor gøre tingene nemt, når det kan gøres besværligt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der var du |
|
|
Jeg håber ikke at rettelserne til mit indlæg bliver alt for lange...  /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
Det er da slet ikke noget at grine af, det er et seriøst problem. Vi har haft meget om det i skolen. Hvis havene stiger kan vi miste mange dyreracer, jorde, osv osv. Et andet politisk problem: Lad os nu sige at der er en istid på vej (ret mig hvis jeg siger noget om grønlandspumpen?) den er på vej til Danmark. Vi har ikke noget at gøre og vi må flygte - forstil jer at vi skal flygte længere ned til de 'varme' lande - tror I på at de vil lukke os ind? Når vi idag ikke lukker deres flygtninge/indvandre ind? Uff.
» .. ann-sofie THE Girl. Hvis du ikke giver mig ret .. så .. så er du bare. DUM ! >:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| minski |
|
|
Bare rolig .
Marie Stud.Scient.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalaa |
Sørine |
09-08-2007 14:15 |
|
Kong gulerod: Ja det tror jeg bestemt de vil. Du kunne eks flytte til Tyrkiet der til den tid er medlem af EU (meget sikker teori).
Desuden er de diktatoriske landes største problem mangel på uddannelse og lavt bruttonational produkt. Hvis en masse godt uddannede EU borgere kommer derned vil det rette op en stor del af problemerne. (Sagt meget konkret for ikke at kede jer med mit politik)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
af en eller anden grund er jeg temmelig trær af al den snak om global opvarmning. okay, selvfølgelig passe på miljøet, men har på en måde svært ved at tage globalopvarmning seriøst når alle for et par år siden snakkede om at vi var på vej ind i den næste istid p.g.a. en meget kold sommer... Der har desuden lige været en udsendelse på dr2, hvor der endda var en dansk forsker med.. De mente ikke at temperatur svingningerne havde noget at gøre med CO2 udslippet, men med solens aktivitet... det viste nogen kurver fra flere 100 år siden som ikke passede med mængden af CO2, men derimod faldt godt sammen med solens aktivitet.. Og det får en til at tænke:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Jeg må indrømme at jeg ikke kan forstå så mange mener at det "ikke er så seriøst et problem". For det er der jo enormt meget der peger imod at det er! Ligesom for 30-40 år siden, sådan er det i dag - politkerene vifter det væk, for lige nu har vi det jo helt fint, ikk?
En del af problemet er vel, at det mange forkusere på er hvordan ozonlaget efterhånden er ved at blive noget hullet, men ikke på hvad dette kan/vil medføre. På den måde tysses der jo ned om hvad der sker/kan ske, og mange tager ikke problemet så seriøst som det burde.
Noget meget skræmmende er, at mange slår det hen - for det sker jo ikke i vores livstid. Nej, man må jo give folk ret i, at en istid ikke kommer sådan *bang* indenfor 5 år. Men hvis vi ikke snart gør noget drastisk for miljøet/øko-systemet, så er vi om en 20-30 år så langt ude, at det kan begynder at være svært at bunde. Forandringerne vil ikke ske i så en fjern fremtid, som mange tilsyneladende går og tror.
Anne
BURBERRY <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalaa |
Sørine |
09-08-2007 21:18 |
|
Det er et stort problem, men at politikerne ikke gør noget ved det er helt forkert:
På G8 topmødet, var de vigtige lande repræsenteret, selv USA med pres fra tyskland og dk, og man blev faktisk nogenlunde enige til sidst.
Connie hedegård har været ude i København for at vise hvordan man kunne spare 1 ton CO2 og hun kæmper for at få et stort klima møde i 2012.
Jeg er inde i den politiske verden, og der bliver gjort rigtig meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Megne til skræmmekampange |
Sune |
09-08-2007 21:22 |
|
Magen til politisk skræmmekampange skal man da lede længe efter. Men hvad, så har politikerne noget at tage sig til og fremstå som de sande frelsere af den jord tjahh og forkerne har fundet ud af at der pludseligt er rigtigt rigtigt mange penge i komme med dommedagsprofetier, forkerne vælter sig rund i penge pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror at |
|
|
et "problem" også er, at det måske er for abstrakt for folk at forestille sig, at den verden som vi kender faktisk er en dynamisk størrelse i evig forandring. At vi selv kan have en finger med i spillet på nogle områdee er ret trist (og tåbeligt), men det føles OGSÅ abstrakt, for folk går jo ikke rundt i deres daglig dag og føler sig særligt forurenende ("jorden er jo så stor"). Hvad der bliver menneskets undergang kan kun tiden vise, men ret sikkert er det, at undergangen kommer på et tidspunkt, ligesom den er kommet så mange gange før for andre arter på planeten. Det interessante for os er om vi selv brillierer ved at hjælpe den på vej. Det kunne se sådan ud - hvis vi altså når det... /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prohest ♥hypper♥ |
smukke-ped |
09-08-2007 21:36 |
|
prohest ♥hypper♥...næ nej...du nårslet ikke at få hverken børnebørn eller oldebørn inden du dør af en slem solskoldning...
BIRGER BORTLØBET. Min grå og hvidstribede Birger er forsvundet fra Koglevej. Den har halsbånd på med telefonnummer, og læser Statskundskab på 4år Dusør gives. . . Svend4ever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm...1 |
|
|
Ja, jeg synes ikke det er sjovt mere.. HELLER ikke hvis der er en, som skrev en flot stil  JEG vil da meget gerne leve laengere, og jeg vil da ikke have at mine boern eller boerneboern skal doe, pga at menneskerne idag ikke aabner sine oejne! Jorden er jo ved at blive skoer! desvaerre er der ikke mange, som kan se det.. nej, solen skinner jo udenfor saa er det hele jo no ok.. Ja tak for kaffe!!
¤Nathalie¤ Island.. Hjem kære hjem! Sölvabakki<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| solens opvamrning, ozonlaget |
|
|
minski: tak for din rettelse til mit indlæg. En rimelig vigtig detalje ang det ferske vand. Jeg kan slet slet ikke sætte mig ind i at folk skubber dette meget aktuelle problem fra sig på den måde og kommer med anklagere om inhabile politikere og pengegriske forskere. Ja politikere er kendt for at blæse samtidig med at have mel i munden... og ja der findes da helt sikkert nogle forskere derude som nyder godt af deres løn. Alt dette er jeg helt med på Men for syv søren... det er der jo ikke noget nyt i. Selvfølgelig skal man forholde sig kritisk til hvad man får kastet i hovedet. Men det ændrer da ikke på at jorden er i markant forandring hvilket man virkelig får øjnene op for hvis man har set Al Gore´s "En ubekvem Sandhed". Beskyldningerne ændrer heller ikke på folks snæver synede "mig mig mig-indstilling". Det er netop denne indstilling som bekymrer mig allermest. Det at folk ikke tager initiativ ved eksempelvis at forandre småting som at handle ind i indkøbsnet, skærer ned på brugen af emballage, lade være med at bruge skyllemiddel, støtte de økologiske landbrug, tage cyklen/offentlige istedet for bilen osv osv. Hvorfor vælger folk at tage skyklapper på og oven i købet skyde bolden videre??? Brug dog krudtet på at gøre noget. Jeg fatter det simpelthen ikke. Hvad er det der er så ubehageligt ved at gribe i egen barm? Til Sune: Ja politikerne og lovgivningen er tunge at danse med til tider. Jeg vil nu gemme titlen Sand Frelser til de borgere som rent faktisk gør noget ved problemet. Til Sørines liste over gøremål kan jeg da tilføje de høje afgifter på firehjulstrækkere, samt den høje parkerings afgift på benzin drenvne biler i byen hvor man derimod kan parkere gratis hvis man kører i en el dreven bil. Disse er der endda indrettet helt specielle parkerings båse til. Det er de "små" ting der gør en forskel. Til Regina ♣Zappa♣: Ja det er rigtig at fokus primært har været på hele verdens CO2 udslip i henhold til det tynde ozonlag over Nordpolen. Dog har man fundet ud af at hvor der førhen har været mere is på bla Grønland og Island har isen refelekteret solens stråler tilbage igen. Dog har man registreret at der især på Grønland er store områder med smeltevand. Dette smeltevand har en tendens til at absorbere solens stråler istedet for at reflektere dem. Ergo resulterer denne absorption af solens stråler i at vandet opvarmes og man derfor mister effekten med at solens stråler forlader jordens sfære igen. Altså oplever man her drivhuseffekten fordi ozonlaget er med til at holde på varmen. minski: ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Med Venlig Hilsen Nanna Høst Nielsen Nu uden Viktor Helfin men med parthesten Nørlunds Raballer Wonder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige nogle ting |
Sune |
09-08-2007 22:51 |
|
"Men det ændrer da ikke på at jorden er i markant forandring hvilket man virkelig får øjnene op for hvis man har set Al Gore´s "En ubekvem Sandhed".!" jo det kan du have ret i men du glemmer lige flere ting, for det første er det jo bevist at klimaet igennem årtusinde har øndret sigt voldsomt... faktisk meget mere end nu! og den gang var det ihvertfald ikke menneskeskabt. Vi er en tid med høj solpletaktivitet som beviseligt har betydning for klimate ... heller ikke menneskeskab ligeledes er vores verdenspoler ved at vende (hvilket de har gjort før for tusinde år siden) hvad betyder det for klimaet? betydning må man formode det har. (heller ikke menneskeskabt) ingen ved reelt hvad betydning en højere CO2 koncentration har(lige på nær at fotosyntesen vil øges) Hvorfor snakker politikerne kun CO2 når der er langt være drivhusgasser som produces i langt større mængder? osv. osv. Sune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Al Gore en fortabt politiker |
Sune |
09-08-2007 22:54 |
|
Har du / I iøvrigt undersøgt om der er belæg for alle Al Gore´s påstande i "En ubekvem Sandhed" nej vel? Sune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endelig |
|
|
Så kan jeg endelig blande mig lidt. Internettet virkede selvfølgelig ikke da jeg kom hjem til kollegiet... Bare fordi man ikke ved 100% om CO2 er årsagen til at middeltemperaturen er steget betyder det ikke at vi skal være ligeglade. CO2 er en drivhusgas og forøgede mængder vil bidrage til opvarmningen. Vores klode er et meget komplekst system, hvor alle økosystemer, gasserne i atmosfæren, jordens indre og solens aktivitet har stor indflydelse. Det er MEGET tydeligt at CO2 indholdet i atmosfæren er steget eksplosivt siden industrialiseringen. Mængden af metan i atmosfæren er også steget voldsomt. Ozonlaget ødelægges af CFC-gasser og freon, men det har ikke noget med drivhuseffekten at gøre. Ozonlaget beskytter mod UV-stråling, da disse stråler spredes højt oppe i atmosfæren af O3, som ozon hedder. Gletcherne i alperne er på tilbagegang, men på fremgang i Norge og New Zealand. Nedbørsmønsteret ændrer sig, så der kommer mere nedbør i de egne, hvor temperaturen stiger mest. Global opvarmning betyder ikke at alle steder på kloden bliver varmere. Der vil være områder, hvor der bliver koldere, men opvarmningen vil være størst på de høje breddegrader. En anden ting er at vi slet ikke kender alle de naturlige periodiske svingninger, der er i vejret på længere sigt. Vi har kun god data ca. 40-50 år tilbage. Godt nok har man prøvet at bruge modellerne på fortiden, men der er for mange ukendt variable til at give et detaljeret nok billede. De modeller der bruges nu til at forudsige fremtidens klima er rimeligt gode, men bliver bedre med tiden, som vores viden vokser. Men selv i den mest konservative model lover at havet stiger min. 3-5 m inden for de næste 100 år, hvis al CO2 udledning stoppes nu. Vi skal dog ikke glemme at uden drivhuseffekten, så ville middeltemperaturen på jorden være -15 celsius. Det er abstrakt selv for mig, som ved en del om det. Dog kan vi selv gøre en masse for at hjælpe vores planet. Købe økologisk, slukke lyset og førsøge at bruge mindre strøm. Tage cyklen på arbejde eller bruge offentlige transportmidler. Huske at genbruge indkøbsposer, bruge plastikbeholdere istedet for engangsplastikindpakning. Et kæmpeproblem for planeten er at den tropsike regnskov fældes med skræmmende hast. Træer og planter er med til at nedbringe mængden af CO2 i atmosfæren, så de er også meget vigtige. Hold da op, hvor blev dette indlæg langt...
Marie Stud.Scient.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der slet intet |
prohest ♥hypper♥ |
10-08-2007 17:26 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalaa |
Sørine |
10-08-2007 18:09 |
|
Du dør ikke. Du kan støtte greenpeace eller andre miljøorganisationer, eller melde den ind i en politisk ungdomsorganisation der går op i klima, eller stemme på et parti der går op i klima om et par år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prohest ♥hypper♥ |
|
|
Læser du overhovedet indlæggene ovenfor? Velfa: Husk også lige at rose foraminifererne og kokkoliterne.  De små organismer gør et kæmpe job (lige som planterne) med at aftage kulstof. /minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Global opvarmning... |
Mercury |
10-08-2007 20:01 |
|
Bliver det for varmt, skal der bare flere pirater til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla... |
|
|
Det er til at brække sig over. Alt det ævl der.. tsk tsk.. Jamen altså.. Magen til politisk skræmmekampange skal man da lede længe efter.  Det er vel for at, "skræmme" os til at leve sundere. *lol* Vi er vel kommet, for at leve til vi dør? Så lad os da gøre det. Lev dit liv. Nogle gange de medier der.. suk...
Hilsen 007.DK Team Tude Kiks, udleverer gratis tudekiks til alle, fåes nu også med chokolade smag. Til dig som fortjener det!  Kleenex medfølger, til de ekstra trængende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke ped... |
Jean39 |
11-08-2007 08:02 |
|
BIRGER BORTLØBET. Min grå og hvidstribede Birger er forsvundet fra Koglevej. Den har halsbånd på med telefonnummer, og læser Statskundskab på 4år Dusør gives. Læser din kat staskundskab på 4. år  Ellers en interessant tråd, læser med og lærer en masse 
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agent 007 |
prohest ♥hypper♥ |
12-08-2007 13:33 |
|
Jamen agent 007, det er jo et vigtigt emne. Og jeg forstår ikke hvorfor du kan tage det så stille og roligt! Det er jo hele verdens undergang vi skriver om!  Det forstår jeg bare slet ikke... Hver gang jeg tænker på det, føler jeg bare at jeg må Gøre noget! Jeg er så også igang med at skrive et brev til Anders Fogh Rasmussen... (håber han vil læse det...) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fghdtyjyjk |
|
|
hmm nårmere 120 år ikke 20 så ville jeg jo være 32 år da jeg døde og det kan jo ikke passe så slap af og vi fryser ikke vi bager ihjæl
Medlem af dhpv klubben. Se regnbuen ikke regnen. Jeg søger en hest i odense som jeg kan passe... Har i en så kontakt mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej men... |
prohest ♥hypper♥ |
13-08-2007 10:33 |
|
Nej, men det starter om 20 år! Det er faktisk allerede startet nu. I england er der kommet meget store oversvømmelser, og det er lang tid siden de sidst har haft så meget oversvømmelse, og jeg syntes faktisk også at det begynder at regne i Danmark. I Grøndland har isbjørnene det sværre ved at finde føde fordi isen er ved at smelte væk. I Indien er det over 50 grader i SKYGGEN! -Jeg syntes allerede den Globale Opvarmning er godt påvej! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|