|
|
| Kender du din hests fortid |
|
|
Ja jeg er igen på nattevagt (22-07) og i dag var jeg en tur forbi efterlysningerne her på HN - Ikke et sted jeg ellers har min færden. Mens jeg skimmede overskrifterne om heste folk søger, lagde jeg mærke til at der jo også er en del "fortid søges" annoncer. Jeg tog mig selv i den tanke at jeg ikke gad bruge krudt på at finde mine hestes fortid i nogen vid udstrækning - og så var det at realiteten kom til mig... Jeg kender deres historie allerede. I hvert fald langt det meste. Min første pony på 6 år min mor købte til mig, købte hun af en bekendt der havde samlet den op på et marked. Nogle arbejdskolleger til min mor overtog den 1½ år efter og jeg ved de har trukket min. 1 føl på den. Den anden pony på 6 år købte hun til mig i Padborg. Og dens historie indtil dens 4 leveår er ukendt. Den døde sidenhen som 16 årig på vestsjælland stadig som vores pony. Canasta var min første "rigtige" hest. I banken afsted det gik for at få ham finansieret. Han blev købt som 5 års direkte fra avler, og da jeg 5 år senere valgte at skille mig af med ham, har jeg af en eller anden grund altid holdt mig orienteret om hans ve og vel. Min mor købte på et tidspunkt, mens jeg havde Canasta, 4 årige Kilinga. Hun er købt i sønderjylland, med en ejer udover avler og min mor. Vi har kontakt til avler - det er nu dejligt. Chance som er min lille cremebolle købte jeg i Scotland da hun var 6 år. Hun er Welsh og jeg bruger hende til avl. Hun er nu andår, og stadig den dejligste lille hyggepony. Chance har jeg købt af en dame jeg ikke længere har kontakt til, og den dame havde hende direkte fra avler i England, som jeg har sporadisk kontakt med Nogle år efter salget af Canasta valgte jeg at nu måtte tiden være inde til at have mine egne konkurrenceheste igen, jeg kunne ikke bare låne. Jeg købte den 1½ årige Ca-Dia direkte fra avler. Ca-Dia er nu 4 år og er stadig hos mig, hun bliver bedre og bedre. Leia blev indkøbt for 1½ år siden - Rutine må der til for at være med i sporten, og jo flere gode heste man har at springe på jo flere spring får man i kroppen. Leia kender jeg historien på nogle år tilbage. Jeg har hende fra en norsk pige, som igen har hende fra en af Oles bekendte - de har hende fra Sverige hvor hun også har gået i sporten. Leia er til salg nu, fordi hun er for stor til mig har jeg måtte indse. ØV. Min mor har sidenhen lagt Dejó på dengang 3 år til sit hestehold og for at jeg kunne ride endnu en god hest. Dejó der nu er 4 år har hun fundet i Ungarn og købt ham direkte fra avler. Så faktisk ved jeg hvad jeg vil og behøver at vide...
Dejó *Kilinga* Former known as Linse *Dejó* Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid... |
|
|
På nogle af mine heste har jeg kendt til fortiden og for enkelte fremtiden. Den hest jeg rider nu, er ikke min, men kender til hans historie.
Mvh Maria En god hest har aldrig en dårlig farve. Gammelt ordsprog
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestens fortid |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
06-08-2007 00:09 |
|
Ja jeg kender Diablos fortid - han er købt direkte hos avler, fik ham hjem da han var 7 måneder. Har kendt ham siden han var 3 uger gammel. Nogle gange er man nødt til at kende hestens fortid for at vide hvorfor den reagerer som den gør. Diablo bryder sig ikke specielt om mænd, og det hænger nok sammen med at det var en mand der gav ham grime på første gang (da han var knapt 7 måneder), gav ham ormekur og fravænnede ham. Det første "ubehagelige" han oplevede i sit liv var en mand. Skal jeg købe hest igen, så kunne jeg helt sikkert godt finde på at købe et føl igen - men kun hvis jeg smatidig har en ridehest, for det er længe at gå i næsten 3 år og vente på at kunne ride sin egen hest. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender mins |
|
|
fortid.. men hun blev også købt som 2 årig direkte fra avler... min gamle hest kendte jeg også overfladisk fortiden på (ved hvem der har ejet ham hvornår).. de heste jeg havde som barn kendte jeg tilgengæld intet til..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest... |
|
|
...ja han er jo så ikke min mere. Selv vil jeg helst vide alt hvad der er at vide om hesten, og derfor køber jeg HELST føl! Således købte jeg også dengang min 9 mdr. gamle BØLLE af en gavtyv! Således har jeg kendt hele hans historie - da jeg solgte ham i februar sørgede jeg for at den ny ejer fik hele historien netop fordi jeg selv går så meget op i det. Og det var sandheden uden omsvøb! Hun fik et word-dokument med HELE historien fra jeg fik ham hjem, til start af træning, også når det gik skidt... når han skiftede opstaldningssted og hvorfor... ALT! Hun har fået en CD fyldt med billeder, og ja, der kunne ikke være mere på CD'en. Jeg skrev til avler (som jeg jo købte af og holdt kontakt med hele tiden), at hun købte ham og de fik begge oplysninger om hinanden, og har så vidt jeg kan forstå også kontakt med hinanden. Umiddelbart er mit indtryk af køber, at hun er meget glad forat have al den viden om ham. Avler var meget glad for at vide hvem der nu havde hesten. Jeg har stadig kontakt til køber fordi det er vigtigt for mig, da jeg et eller andet sted jo nok altid vil se ham som "min baby". Jeg sørger dog også for ikke at genere køber overflødigt - synes jeg selv. Jeg har hende på msn, men som regel lader jeg hende kontakte mig når der sker noget nyt... ellers skriver jeg mest til hende hvis der lige er noget jeg synes hun skulle vide. Når vi snakker sammen skulle man tro vi har kendt hinanden altid - det er jo fantastisk at finde sådan en person, og jeg er stadig meget glad for at hun er ejer af "den bette".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortid |
|
|
Jeg kender/Har kendt fortiden på de fleste af mine heste. En hest købte jeg som 9 års af en bekendt som havde ejet hesten siden 3 årsalderen. Jeg havde selv haft part i den fra 4 årsalderen og et par år frem. En anden( min søsters) har vi købt af en familie(også avleren) som har været vældigt oplysende om hendes fortid. En tredje kender jeg delvis, takket være hesteinfos efterlysning. En fjerde kender jeg fuldstændig, er nemlig selv avleren. En femte er købt hos en avler. Den sjette er købt af en privat person.(kender ikke så meget fortid) En syvende har stået i samme stald som jeg gennem en årerække. En ottende kender vi ikke så meget til, da den kom igennem dyreværnet.
De Rige Har Mange Glæder, De Fattige Har Mange Heste... Jeg Har Begge Dele...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yeps jeg gør |
|
|
Monty var hos tidligere ejer siden han var en lille fed hingstebamse på 2 år og før det rendte han rundt hos avler sammen med andre hingstebamser og hyggede sig så ja jeg kender hans fortid og derfor har det også taget halvdelen af den tid det normalt ville ta at få sådan en som ham trafik og tur sikkert og springklar...
Til min elskede søn: Når jeg har dig i mine arme, og du smiler tillidsfuldt til mig. Så bliver mit hjerte fyldt med varme, Du lille mand hvor jeg dog elsker dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjo sådan da |
|
|
Jeg kender fortiden, mere eller mindre, på næsten alle vores dyr. Freja; noget omtumlet tilværelse inden jeg fik hende, har gennem årene (9!) fundet mere eller mindre ud af hvor hun har været/ikke været de første 5 år af hendes liv. Comet; købt hos avler, ganske nemt. Fatah; købt hos avler, nu solgt. Frederik; købt af MarieH herinde fra, som fik ham fra avler. Cicero; købt på marked 4 mdr gammel (mor var solgt), så han må jo have levet med sin mor de første 4 mdr  Marqis+Aisha+Yenka; har vi selv avlet, godtnok var Yenka slet ikke noget vi havde planlagt. Stella; købt hos avler. Schanell; vi ved hun har været 4H pony inden sælger fik hende og sælger havde hende i ca 4 år. Coco; igen købt hos avler. Dolly; vi ved at hun var hos avler til hun var 6 år gammel, herefter solgt som ridepony, men endte med at stå et godt årstid hos hestehandler her i DK, men hun er nok den vi kender mindst fortid på.. Tror det var dem... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender du din hests fortid |
fanne (Lotte) |
06-08-2007 01:00 |
|
Både og. Jóka har været lidt omkring, men ikke mere, end at jeg har hørt om hende også fra hendes unge år. Hera er købt hos avler, og kom til os da hun var 7 måneder. Sæla er ligeledes købt hos avler. Fantur er Sælas føl. Magnus er købt hos avler og kom til os da han var et ½ år. Castello fik Mia af min veninde, der havde føbt ham som avlshingst. White Star købte vi, som 3 års af nogle, der havde købt ham fra avler. Fresh ved vi intet om bortset fra de 3-4 uger sælger havde hende 
Hilsen Lotte Lykkelig ejer af: Islænderne Jóka fra Varming - Hera fra Højbjerg - Sæla fra Nymark - Fantur fra Fannegård Shetlænder Magnus Miniature Castello Pinto White Star og Ukendt race Fannegårds Fresh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
|
|
Vores ene, har vi haft fra helt lille. Den gamle, ved vi alt om hans fortid. Den ene pony ved vi også alt om. Den anden ved vi ikke så meget om, desværre. Vores frieser ved vi desværre heller ikke alt om. Har stadig kontakt til tidligere ejere, og det er vi glade for.
Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges... Frieserhoppe 5 år sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xgxcbvbxb |
Jungle |
06-08-2007 01:19 |
|
Vi er glade for Linse er endt hos dig Vicky - det kunne ikke have været bedre 
Mailunds Apache 100 % dressurrytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja og heldigvis |
Illum |
06-08-2007 07:38 |
|
For det. For ellers havde vi godt nok misforstået hinanden ( jeg havde misforstået Smukke Ganger) mere end bi (jeg) gjorde. Og heldigvis at jeg havde kendskab til den fortid, for så kunne jeg hurtiger finde løsninger og så ellers vente 1 år eller 2 på at der ville komme den heste frem der var gemt et sted der inde...
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min første |
|
|
plethest købte jeg hos Torben Andersen i Rønnede. Hun var 10 år dengang, og jeg fik papirer med på hende. Papirene var på polsk, så hun er derfra. Hun har haft nogle føl, men var/er ellers en sød og meget tålmodig hest. Hende solgte jeg til Albertslund kommunale rideskole, og kigger nogen gange forbi, og snakker lidt med hende. Hun har det rigtig godt. Lakridsen (Lakaj) købte jeg af en pige, som havde købt ham som 3 års af Frederiksen i Skibby. Hun havde selv redet ham til, og solgte ham til mig som 7 års. Nu er han 9, og skal aldrig sælges. Han er verdens bedste ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angel var i sin |
RatsterZoo ♥Joy og Rottweiler |
06-08-2007 07:50 |
|
mors mave da jeg købte hendes mor, så hendes fortid er jeg sikker på.. De andre er jeg ikke 
------------------------------------ ------------------------------------ - Læs om mine dyr på Ratster Zoo og Joy06 -- Killinger og tamrotter til salg læs mere HER -- Hundetræf i Fredericia i august læs mere HE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskriv |
Lene ♣Granat♣ |
06-08-2007 07:56 |
|
Min første pony Lady, havde to ejere før mig, og jeg købte hende af en der havde haft hende fra hun var et ½ år. Siden jeg solgte hende har hun vist haft en del ejere rundt om på Sjælland. Min anden pony, Ladys føl, avlede vi jo selv og solgte da han var 7. Ham aner jeg desværre ikke hvor er. Granat blevet købt som 5 års. Men kender avler, så ved kun alt for godt hvilken opvækst han har haft. Hubert har jeg ikke nogen fortids-historie på, men købte ham som værende 1 år, men dyrlægen siger 3, så han har sikkert allerede været omkring. Nu skal han være hos mig, og gå og hygge sig med ham den gamle pensionist. Får jeg så engang børn, så har jeg en dejlig pony jeg kender, og som er ordentlig trænet, så ungerne kan hygge sig i trygge rammer. "Bruce" har jeg lige købt hos en hestehandler. Han er uden papirer og ingen af dem kunne huske hans navn. Men dyrlægen skyder ham til 6 år. Han var ret tynd, havde ingen muskler og dlemme tænder(hvilket jeg godt var klar over da jeg sagde han skulle med mig hjem). Men han har med garanti heller ikke haft det nemt. Ridningen er helt hen i skoven på ham, men udover det er han tillidsfuld, og nem at håndtere.
Med venlig hilsen Lene Lykkelig sponsor af: Hubert, Granat og Deuces Never Looses Opstaldning fundet til mine to bavianer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps... |
|
|
Jeg kender Milan ud og ind. Jeg har nemlig selv avlet ham, så må sige at jeg kender fortiden ganske godt 
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan. Ejet af: Frosti - hustyrannen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De fleste |
|
|
De fleste af vores er jo hjemmeavlede, så ja. Dem jeg har købt kender jeg også fortiden på. Roselil's avlere kender vi, og hun har været 2 steder siden som børnepony. Sexy Rose's avlere kender vi også, Rose er vokset op hos os, og har været 2 steder udover hos sin opdrætter inden hun kom "hjem" igen. Bella har jeg købt hos opdrætter. Men jeg kender da mine egne afkom bedre, jeg ved hvorfor de reagerer som de gør i bestemte situationer. Det er jo absolut langt fra altid sælgere oplyser ALT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De første to... |
|
|
... heste jeg havde kendte jeg nogenlunde fortiden på. Dibber købte jeg da hun var 8 år - jeg havde kendt hende fra hun var 4 og ved at hun før da havde været ejet af to piger i Hillerød. Monty købte jeg da han var 8. Jeg havde kendt ham fra han var 3 og sælger havde selvfølgelig fortalt mig lidt om ham fra før da (hun havde haft ham fra han var 2 år) Baloo købte jeg da han var 3. Jeg ved at han er fra Irland og vist kommet til Danmark som 1½ årig - andet ved jeg ikke rigtigt - og der er jo nok heller ingen mulighed for at finde ud af noget.
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid |
|
|
Ja. Anastasia er købt som 5 års (fyldte 5 år 2 uger efter jeg købte hende) direkte fra avler. Selvfølgelig ved jeg ikke alt hvad hun har oplevet, men jeg ved at hun kun havde været udenfor sit miljø en enkelt gang, da hun blev sendt i tilridning. Ellers havde hun tilbragt sine 5 første leveår på den gård hun stod da jeg købte hende. Har stadig kontakt via mail til sælger/avler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja kender... |
|
|
foriden på alle vores, men det er jo også allesammen hjemmeavl  Det er nu meget rart at vide alt om ens kære pus, lige fra hver lille skramme til hvad deres væremåder udtrykker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortid |
|
|
Frigg har jeg kendt siden hun var lille, jeg fik hende som 1- årig . Charlie ved jeg ikke så meget om , jeg købte ham som ca. 15-årig, og hende som jeg købte ham af, købte ham et år før. Før det sted har han været ved en dame i 4-6 år, men før det ved jeg ikke noget om hans fortid. Jeg vil tro han har været stævne pony, De tidligere ejer har også snakket om at han måske har gået som ride lejer-pony. Daisy har vi næsten lige købt, hun er 8 år og har altid boet samme sted, lige fra føl af 
Hilsen Louise ©Charlie, Frigg & Daisy© Vores hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid |
|
|
Jeg ved en del om Cassios fortid, men der er da ind imellem ting jeg godt kunne tænke mig at vide mere om. Hende jeg købte ham af havde købt ham af en hestehandler da han var 5 måneder gammel. Hun havde ham så til jeg købte ham 4 år senere. Der er ingen papire på ham, så jeg ved ikke noget om forældre osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh.. |
|
|
Darling var 3½ da jeg fik hende, og hun var avlet der hvor vi købte hende. Hendes avler er nu død.
Capzeda gik på en mark(næsten uden foder/vand og menneskeindblanding) indtil han var 4½, derefter blev han tilredet osv. af tidl. ejer.
Queen vidste jeg desværre ikke så meget om, andet end at hun var blevet redet lidt for hårdt i sine ung dage og derfor var begyndt at blev uridelig, hvorefter hun blev solgt til der hvor jeg købte hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid... |
|
|
Den eneste jeg har kendt fortiden på var Marengo. Jeg købte ham af min svigerinde og fik ham ved fravænning. Lady kender jeg ikke fortiden på. Jeg ved hvor jeg selv har købt hende og har stadig kontakt hertil:) Elvira på 5 år kender jeg heller ikke fortiden til. Ham jeg har lånt hende af vandt hende ved Hjallerup marked og før det havde hun været ved en hestehandler. Lucky ved jeg nok mest om. Jeg kendte forrige ejer som havde en lille flok heste. Han havde på et tidspunkt lånt hende ud til et sted for evnesvage. De hyggede sig vist med at gå og pusle om ponyerne. Forrige ejer købte hende fra Hadsund rideklub hvor hun havde gået som elevpony. Hun var dog begyndt at blive ret strid og tørrede gerne rytterne af på barrieren. Så hun blev solgt. Mere ved jeg dog ikke om hendes fortid. Både Lady og Luckys fortid er efterlyst inde under efterlysninger. Da jeg synes det er rart at vide lidt om hestenes fortid. Både for at vide lidt om deres adfærd og hvordan de ellers har været under deres opvækst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Cæsars fortid kender jeg. Han er avlet og vokset om hos hans ejer, han gik som foldbums indtil jeg lærte ham at kende  Helle ved jeg intet om, men det generer mig nu ikke xD
Cæsar af Fredensberg Mit livs lys <33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid |
Line Rønn |
06-08-2007 09:06 |
|
Ronaldo blev som plag solgt til militaryrytteren Ole Bay men "heldigvis" blev Ronaldo ikke så høj som forventet så Ole solgte ham til mig. Jeg har nu ejet ham i halvandet år og han bliver hos mig resten af sit liv  Woodstock har jeg kun ejet i nogle måneder, men jeg købte ham af en pige på Fyn som havde haft ham i 2 år, så hun købte ham altså da han var 2 år. De første år ved jeg desværre ikke hvor han var, kan se at han er opdrættet hos en Brian og der står i hans vacc.bog at han ejes af Ane. Så jeg må være hans 4. ejer. Begge heste er 4 år 
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker  Böckmann stævneskab købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja næsten da... |
inger christensen |
06-08-2007 09:06 |
|
emdegårds shila er jo hjemem avlet og efter min gamle avls hoppe lakhila. lakhila er købt som 4 års af et venenpar som ejede hende fra hun var føl/plag og jeg har kendt hende lige side hun var føl. shila er jo som sagt hjemme avlet og jeg har selv tilredet hende/pluds hendes mor, så man må jo nok sige at jeg kender hendes afstamning/liv 100%. emdegårds comtesse e rjo efter emdegårds shila og kun 1 år. hun er jo også hjememavlet så der kender jeg alt til hende. Herman er indkøbt til vores datter, men ham kender vi også til, via sælger som har ejet ham sidne han var føl. gamle dixie, kender vi kun lidt til. fra før hun var ca 8 år, er der ingen der ved noget. vi købte hende for ca 10 år siden og har kun info. omkring hende fra tidliger opstaldningssteder og folk der har set hende. Tidliger ejer vil ikke give sig til kende, selv om vi har forsøgt at kontakte personen, men hun har nok dårlig samvittighed over den måde hun behandlede ponyen på. dixie var rent ud sagt vanrøgt da vi købte hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kendt fortid |
|
|
Min første hest købte jeg da hun var 13 af en dame, som havde haft hende siden hun var fire. Hun havde købt hende af en dame, som havde købt af avler, men kun ejet hende ganske kort tid. Nu bor hun hos en dame, som jeg ofte har kontakt til, og hun har haft kontakt til avler, så fortiden må vist siges at være fuldt oplyst. Til november kommer hun tilbage til mig. Luna har jeg købt som to-års af avler, så der har jeg fået hele hendes livshistorie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På nogle af dem... |
|
|
Malima: Er købt hos avler... Ruby: Har fået det meste af Rubys historie, om hvordan tidligere ejer købte hende, som en afpillet unghest, brugte hende til konkurrencer,og til sidst solgte hende, akut og derfor billigt, med føl ved siden... De næste år, har været brugt på konkurrence, hvor hun til sidst pådragede sig en seneskade, og var igennem al tænkelig behandling, men hvor det ikke lykkedes at få hende til springhest igen... Så havnede hun hos hende vi købte hende af, hvor hun gik som hygge/skovturs-hest... Og ja, så købte vi hende... Luna Best: Afdanket koldblodstraver fra Sverige, hvor hun er registreret med 2 afkom og en sølle pengepræmie... Blev købt af tidligere ejer i DK, hos en hestehandler, og har fungeret som fruens ridehest og kørehest... Så købte vi hende... Luna er lidt speciel, og har vist et par lig i lasten, men ikke graverende. Tobias: Købt v. Horsens, hvor han havde fungeret som ridehest og tilkørsel var påbegyndt... Føllene: Kender vi jo af gode grunde alt til... Bailey: En pony der stod til at blive hjemløs, som vi så har overtaget. Tidligere ejer købte ham hos en hestehandler på Hjallerup marked for 6 år siden... Og nu har vi ham så... Fru Captain: Købt hos hestehandler, hvorfra hun har været udlånt til en rideskole, og fungeret som elevpony... Men må indrømme, at jeg meget gerne vil kende hendes tidligere fortid, for der ligger meget arbejde i den pony... Og en eller anden må have stået for at få hende gjort til den formidable pony hun er i dag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortiden... |
|
|
Ja,kender næsten hele hans fortid,pånær 1 år. Cirkelines kender vi ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke så meget |
|
|
Jeg kender ikke så meget til mins fortid. Prøvede for et par år siden at finde ud af noget, og fik da også lidt respons. Men det hele er stadig meget overfladisk og usikre oplysninger. Ved dog hvem der havde ham før mig, og før dem igen. Og sidstnævnte mente det var omkring Ørbæk (Fyn) de købte ham (pudsigt hvis dette er rigtigt, for så er han kommet "hjem" igen ) og gætter lidt på det måske kan være Ørbæk Marked - uden jeg dog har noget at ha' det i. Fik afvide at hans far skulle være Malibu II (New Forest hingst), men de daværende ejere har ikke nogen registrering på at hingsten skulle have bedækket ikke-New forest hopper. Så enten er han ren NF'er og jeg ikke har papirerne, eller også så er han vist bare en pony af ubestemmelig herkomst - hælder selv til det sidste  Men egentlig er det jo også lige gyldigt, han er hos mig nu og kommer først herfra igen når de evige græsmarker engang kalder Selv om det selvfølgelig kunne være sjovt at se billeder af ham som føl og vide om han altid har haft den store personlighed  Min gamle pony kendte jeg ikke noget til, andet end at han VIST NOK var fra Jylland et sted.
KATRINE .:. MED "DAMP-HESTEN" VALDE .:.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
I de fleste tilfælde har jeg kendt til mine hestes fortid... Malou blev købt direkte hos avler som 3 års og hende ved jeg alt om(fik endda en hel masse følbilleder med da jeg købte hende )... Bullers fortid kender jeg så ikke alt til, men mødte ham for første gang for ca. 7-8 år siden, så lidt ved jeg da...
Sagde Kristina... Lykkelig ejer af Skumfidussen & den lille sorte En rigtig hest har 4 ben og et godt hoved!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjah... |
|
|
Figos fortid kender jeg helt tilbage fra fødslen, ligeledes med Jay-Jay... Min gamle fjordpony vidste jeg nul om, og det irriterede mig utrolig meget, bl.a. derfor købte jeg en hest m. papirer
------------------------------- Linnea Jay-Jay & Figo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min dejlige gamle hest Bozsik (Basse) var før jeg købte ham kørehest på konkurrenceplan. Han blev kørt af Lars Monk indtil han og hans makker løb løbsk, smadrede den helt nye marathonvognvogn og kusk før de endte ude ved Epona rideklub. Så var det slut med den kørekarriere. Min nye lille prinsesse er købt direkte fra avler så hendes fortid består af klap, kæl og masser af guf  Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
|
|
Jeg ville godt kende Tulles fortid. Jeg ved hun blev købt af en slagter på fyn tilbage i 1991, og har siden -meget mod sin vilje- gået elevpony indtil jeg fik fingrene i hende. Men hendes temperament og væremåde tyder på, at hun ikke har haft det særlig fantastisk fra hun blev født, og til hun blev købt der på fyn... Så spørgsmålet er, om jeg overhovedet gider i kontakt med de mennesker der har ejet hende!
Tine & Tulle Det klinger! 
Så flytter Tulle med mig til Svendborg... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i min flok |
|
|
Kender jeg fortiden på de fleste. Tinkerhoppen Milady Unique har jeg haft i 2½ år. Hun er købt af Rikke (Francis B her indefra), som havde købt hende af den hestehandler, der havde importeret hende. Hendes føl fra i år, Mr. Sullivan kender jeg jo af gode grunde også  Så er der Pinocchio. Han er nu 2½ år og har siden fravænning boet hos den pige, som jeg købte ham af. Trisse - en shetlænderhoppe. Tja - jeg ved at jeg er hendes 3. ejer (inkl. avler) - hun har haft en grim oplevelse som føl med at falde i en å og skulle redes op. Hos tidligere ejer har de ladet hende stå meget i tøjr for at kunne komme til hende. Her har jeg ladet hende gå sammen med de andre, for hun kommer sammen med dem - selvom hun ikke er den nemmeste at fange. Og så har jeg lige købt Sandfords Hjalte og Sandfords Ilja (faktisk så nyt, at de ikke er nået på præsentation endnu) og de er begge købt direkte hos avler og skal forhåbentlig her fungere som avls- og køreponyer, når de bliver gamle nok. Og så var der gamle Knold - hende har vi desværre lige måttet aflive pga alderdom. Hun havde nået at bo her i snart 6 år og inden da havde hun aftjent 15 år som elevpony på HOSK - der er dog ingen, der kan huske, hvor hun kom fra inden da. Tanja
Se min smukke tinker på min præsentation.... shetlændervallak søger nyt hjem - lige påbegyndt træning til kørsel. Forhør nærmere ved personlig besked.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps... |
|
|
kender Apollos fortid. Min veninde har ejet hans mor, som hun solgte til sin bror ( hvor hun er endnu ) og han havde Apollos far gående - vupti så kom Apollo ! Så Apollo første gang da han var 14 dage gammel og hentede ham da han var 6 mdr. og har ham stadig. Han skal ikke væk fra mig med mindre det bliver livsnødvendigt.
Ingen kender dagen før solen går ned......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae... |
Tullermus |
06-08-2007 12:32 |
|
Min gamle pony Joy ved jeg blev importeret fra Irland af Krølle-Jens, som byttede den med en anden pony, hvorved Joy kom til hende jeg købte den af. I Irland havde hun efter sigende lavet et par føl og været med til at få Irish Draught bestanden udvidet, så hun fik da gjort sit i forsøget på at redde en uddøende race.
Nipsen Ask købte jeg som 4-års på Stutteri Ask, hvor hun var født og opvokset, så der var ikke så meget at vide dér. Hun endte sit liv hos mig knap 4 år senere grundet skade.
Den næste køber jeg forhåbentlig direkte fra avler. Han er født i år, så der kommer jeg til at vide alt. Nu må vi se hvad der sker. Jeg skal lige ud og kigge og se ham IRL og så skal der forhandles pris, men udfra billeder og afstamning er jeg ganske og aldeles forelsket...
/Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja da... |
Britthn |
06-08-2007 13:05 |
|
Min første hest, Sally, blev født hos min onkels nabo. Jeg begyndte at passe hende, da hun var 11 mdr., så jeg havde ret godt styr på hende... Lotus, som hed Unicorn på stamtavlen, var næsten otte, da jeg købte ham. Fandt ud af, at han havde været rideskolehest i Vedbæk i 1,5 år. Men ellers vidste jeg ikke mere om ham. Knightley så jeg første gang, da han var fire dage. Jeg købte ham knap en måned senere, så han har reelt aldrig haft andre mennesker end mig. Det samme gælder med Abby. Hun var bestilt, så avlerne ringede til mig, da hun var bare 10-12 timer. To dage senere så jeg hende, og så var det vist det...
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nuværende |
Sys |
06-08-2007 13:27 |
|
Ham jeg har nu - Asterix - blev købt ved avler, så ja - kender hele hans livhistorie. Roman - købt af avler i komissionsstald - fik ikke så meget oplysning om ham - men én herinde havde passet ham som ung, så der fik jeg lidt mere at vide. Frost - købte ham som 8-årig, anede ikke meget om ham, men via et stort detektivarbejde fik jeg nørklet hele hans livshistorie op - og det var jeg glad for - Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Kender intet til fortiden på Basse og Bjango, de er begge importeret fra udlandet, men Rozie fik vi da hun var et år og før det havde hun bare gået på en mark... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Fantastiske Fantacy |
|
|
Freja blev købt af en tilfældig da hun var 4. i dag er hun 15 og ser hende stadig ind i mellem. Frida blev købt af en som havde kontakt til avler. hende ved jeg også hvor er nu. Honey blev ligesom Frida købt af en som havde kontakt til avler, og hende ved jeg også hvor er. Fanta blev købt af avler og går stadig hjemme i baghaven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nogenlunde |
|
|
Falcon har været vidt omkring og puslespillet er bestemt ikke helt - men jeg kender lidt til flere og flere brikker - bl.a. med hjælp fra folk herinde der har kontaktet mig. Det eneste jeg har gjort selv var at kontakte avler der stadig bor samme sted som for mange år siden - så adressen i hans papirer passer stadig. Han blev dog solgt fra avler som føl - men de har hørt om ham hist og pist. Han er flyttet meget rundt fra ejer til ejer allerede som ung og gik på et tidspunkt til norge og sverige inden han landede på Mors hvor jeg fandt ham for 2½ år siden. Efter hvad jeg har fået stykket sammen har han i hvert fald været hos 20 forskellige igennem tiden... Det kan da mærkes på ham på flere måder at han har haft mange ejere/passere på flere måder - og der gik noget tid inden han hittede ud af at nu skulle han være hos mig. Jeg har haft sendt ham i "pasning" i forbindelse med skoleophold - og her kommer det mig til gode. Man sætter ham i en ny boks og straks giver hesten sig til at æde - for nåh ja - nu er det her jeg er... Jeg synes det er sjovt at finde ud af lidt mere om en hest's fortid fordi det kan forklare hvordan hesten reagerer den dag i dag... Dog har jeg ikke selv gjort en indsats for det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortid |
|
|
Kender Báras (den store) fortid fra hun var 1 år, der blev hun købt af sælger (kender sælger rigtig godt), af avler i Jylland, og da hun var 4 købte jeg hende.
og den lille købte vi af avler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg har |
|
|
været heldig. Da jeg overtog Musse fulgte der en adresse på opdrætter med og hun har heldigvis fortalt mig om min dejlige hest lige fra fødsel og til da hun blev solgt til hende jeg overtog hende fra + plus Mette har ladet mig få kopi af alle de ting der blev sagt og gjort inde i retten om Je Taime inde i retten. Og Mette og jeg bruger samme dyrlæge så min dyrlæge har jo også kunne fortælle en masse posiktive ting om min lille plet hest. Gulli Bine har jeg kendt fra hun kom ud af hendes mor- Og kender begge forældre. De 2 plage har vi jo selv avlet . Junker kom ind i mit liv for 10 år siden der var han 15 år. Ham ved jeg ikke helt så meget om. Power for 2 år siden. Hun er en hollands sports pony der er impoteret at JM horses i Nordjylland. Og skulle have været springpony, blev forfangen og så fik vi hende forærende. Og nu er hun Simon lille pige. Andet ved jeg ikke om hende. Personlig kan jeg godt lide at kende min hestes fortid.
Hilsen Marianne Olesen Stald-MariBo Distancerytter i bedste western stil...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stort set... |
|
|
Jeg ved stort set også havd jeg skal vide om de heste jeg har nu. Ligeledes har jeg stadig kontakt til de heste jeg har solgt, også selvom de er solgt videre fra de jeg solgte til, så det gælder også den anden vej  Shulay Gold Fever - Ved han er avlet i UK og også af hvem, har kendt ham siden han var 2½ hvor jeg fik ham hen, og har kontakt til Wendy Norris som jeg købte ham af. Ved hvad han har lavet siden han kom til Dk! Sisca købte jeg af avler og har kontakt til dem. Dalí SS, købte jeg af avler som havde solgt 50% til Oxara Arabians. Har kontakt til begge. Shaklan Ibn Saskatoon, Har kontakt til avler af ham, Tyskland. Perseus, er den eneste hvor jeg gerne ville vide yderligere. Har kontakt til det stutteri jeg har købt ham af som har haft ham fra 3 års - ved han er opdrættet i Tyskland, men har ikke kontakt til avlerne. Pyrit, Mit "oldebarn". Købte ham af avler (som købte moderen fra mig ) og har kontakt til denne. Twister, Har kontakt til tidligere ejer i Sverige. Ved han er avlet i Holland på et stort stutteri, men har ikke kontakt til dem. Min plan er at sende dem en mail meget snart med lidt billeder og opdatering på ham  Jeg synes det er dejligt at kende meget af historien bag sine heste, og prøver så vidt muligt altid at holde kontakt med tidligere ejer/avlere. Og ligeledes når jeg sælger heste!
Mvh Juliette Salg af OX-hingste af høj kvalitet. Bedækning ved avlsgodkendte hingste tilbydes Stolt ejer af Shulay Gold Fever, Dalí SS, Perseus, Shaklan, Twister, Pyrit og Sisca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja det gør jeg - Tjano blev i tidernes morgen solgt fra avler til en sød pige som solgte ham videre til mig da han var 3 år gammel og jeg har haft ham lige siden. Tjano er 18 år gammel idag. Joke købte jeg hos avler da han var 3 mr gammel - han er 4½ idag.
Mvh Heidi, hestene og hundene. "Anything forced or misunderstood, can never be beautiful." ~ Xenophon
Kieffer Wien sadel sælges - se min præs. Nu med hjemmeside 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Ja, jeg kender min nu 12 årige hests fortid. I hendes unge år, tog jeg mig af hende. Kendte hendes mor og søskende. I en periode, har jeg ik set så meget til hende. Men i feb 07, fik jeg hende så endeligt, som min egen. Hun kommer fra avler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej desværre... |
|
|
Jeg har lige købt en 7 års Trakehner vallak, med papirer og pas, den havde kun stået 1 måned i danmark hos en salgsstald før jeg købte den - så jeg kender desværre intet til hans fortid. Men kunne rigtig godt tænke mig at finde ud af noget. Der står avleren i tyskland i hans pas, så der kunne man jo starte, men hvis nogen har ideer til hvordan man ellers kan opstøve informationer fra tyskland, så kom endelig på banen. Tænker om de måske har lige som os landskontoret for heste, hvor ejer skifter bliver registreret? Hyacint Kilen, har jeg købt direkte hos avler Åse og Henning Urup fra stutteri Kilen, hvor hun har haft den bedst tænkelige opvækst og er en tillidsfuld og glad hest. Isola kender jeg også historien på, hun har også haft det godt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|