Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så STOP dog, børn!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 22:30

Uuuh, jeg er SÅ frustreret!

Jeg er desværre en af dem der har en fold der støder op til en offentlig "smålandevej", og det vil sige at der kommer en del mennesker forbi, og deriblandt også rigtig mange børn.

Børn fra ca. 6 år og opefter får også lov at gå/cykle rundt på vejene, fordi de ikke er så trafikerede, og her kommer problemet.

Jeg har sat "Hestene må ikke fodres"-skilte op, på de sider af folden der vender ud mod vejen. Dette ved jeg at børnene har læst, og hvis ikke har jeg stille og roligt fortalt dem at de ikke måtte fodre hestene, og også gerne fortalt hvorfor. Alligevel er der to piger på omkring 7-8 og 9-10 år der bare ikke vil respektere det.

Nu syntes min far at de var så søde da de kom og ringede på og spurgte om de måtte fodre hestene, at han gav dem lov, uden at tænke over at når man først én gang har sagt ok til børn, tager de det som en selvfølge, at så må de gerne det altid - også uden at spørge

Det var præcis det der skete dagen efter, da de to piger kom med nedfaldne æbler og tilfældigt græs og planter fra vejkanten.

Jeg gik ud, stille og roligt, og sagde med alvorlig tone at de altså ikke bare måtte gå og fodre hestene. Og det stod der også på skiltet (den store pige havde læst det).

Men de her børn er ikke københavnerbørn for ingenting, så det kunne da godt være at de ikke måtte fodre dem, men så ville de da ihvert fald prøve at ae dem på mulen, henover hegnet som der selvfølgelig er stød i - det der provokerede mig mest her, var at den ene forsøgte at ae hestene, imens den anden holdte "vagt"?!?

Jeg spurgte dem om de ikke havde forstået hvad jeg sagde, for ellers ville jeg gerne snakke med deres mor, så hun kunne fortælle dem "reglerne". Det så ud til at virke, for de cyklede da hjem kort til efter.

Men jeg VED at det ikke har virket på sigt, for jeg har haft problemer med samme to piger for kun 2 måneder siden, hvor de også trodsede mit ønske om at hestene ikke må fodres, ved at smide alt hvad de kunne finde i vejkanten ind til dem - affald eller græs, de var ligeglade.

Jeg er desværre ikke typen der er god til at være "hård i munden", og slet ikke når jeg godt ved, at folk gerne vil fodre hestene ved vejen af god mening, men hvad kan jeg sige som får dem til at forstå OG respektere mit ønske?

Jeg er ikke bleg for at ringe til deres mor (jeg tror jeg kan finde nummeret i tlf.bogen), men jeg syntes måske bare at det var lidt overdrevet?

Andre der har haft samme problem, og hvad gjorde I?

Military-rytter

uden tøven :-D

Og skabs-westernrytter ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 22:46
Hvad er Københavnerbørn???

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

Anja1420
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 22:54

Der er børn der bor i københavn

Den her familie bor normalt i københavn, de har bare et "sommerhus" på vejen.

Jeg var ikke ude på at støde nogen, så hvis det er tilfældet, vil jeg gerne beklage.

Når det er sagt, vil jeg gerne have svar på det indlægget handler om, og ikke en analyse af hvilke ord jeg bruger.

Military-rytter

0
0
Svar på denne tråd

forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:00
Ja jeg forstår altså ikke helt problemet... Jeg kan da godt forstå at de ikke må give dem alt muligt mærkligt at spise.. Men hvorfor må de ikke ae dem på mulen...Hvis folk ikke må sige hej til dine heste må du jo flytte dem et øde sted hen hvor der ikke kommer nogle forbi..
0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:04

Jeg tror nu jeg havde ringet til deres mor.

Det er jo også deres sikkerhed.

Det er hamrende irriterende når man ikke kan have sine dyr i fred, så man ved hvad de har fået at spise, plus at jeg bestemt ville blive sur hvis andre mennesker bare var gået ind til dem.

Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges...

Frieserhoppe 5 år sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Nusser12
Forfatter: 

Hmm... det var måske en dårlig idé at indrykke sådan et indlæg så sent på dagen.

Hvis du nu læste hvad jeg havde skrevet, så ville du forstå hvad mit problem med at de ville ae dem var.

Det skal ses i en helhed, ikke som enkeltstående tilfælde!

Military-rytter

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 

Jeg er heller ikke helt med på, hvorfor de ikke må give dem æbler?

Jeg får helt dårlig samvittighed nu - der hvor min søster bor er der ikke langt til en gård, og vi går tit en tur forbi foldene med æbler fra haven til hestene... er det forkert?

0
0
Svar på denne tråd

Vibha.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:12

Ja, jeg ved jo ikke om de kunne finde på at gå ind til dem, hvis ikke det var fordi der var stød i hegnet. Men tanken har da strejfet mig.

Dejligt at høre at der er andre end mig, der syntes det er møgirriterende at ens ønsker ikke bliver respekteret.

Før i tiden var jeg ligeglad med at der kom nogle børn engang imellem og gav dem noget brød, og græs fra vejkanten. Men ligepludselig tog det overhånd, og der var børn ved folden flere gange om dagen, og de havde alle nogle "gotter" med til hestene. Nu har jeg kun to heste, og børnene havde nok forskellig mad med til 20 heste.

Derfor valgte jeg at nu måtte det stoppe, inden at en af hestene fik en forstoppelse (den ene led meget af det for nogle år siden).

Men jeg vil da overveje at ringe til deres mor (eller far - hvem der nu tager tlf.), hvis det sker igen.

Tak for dit indlæg ihvert fald.

0
0
Svar på denne tråd

det er jo børn
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:12

Vil det virklig sige at da du var lille pige og drømte om at få din egen hest at du aldrig klappede de heste som stod i nærheden.

Det kan godt være at det er mig der er dum og ikke forstår hvad du mener... Men jeg kan virklig ikke se problemet. Jeg har da altid syntes det var hygligt når jeg så nogen klappe min hest.

0
0
Svar på denne tråd

GitteAnd
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:16

Det er altid en god idé at spørge ejerne om det er okay at give hestene æbler (eller andet), når man går en tur forbi dem.

Både fordi at de kan have sarte heste i folden (som også kan finde på at slås om jeres lækkerier), men også for at ejerne ved præcis hvad hestene har fået, hvis de skulle være så uheldige at én af dem fik en forstoppelse.

Det er altid lettere for dyrlægen at behandle en hest korrekt, hvis man ved hvad den har fået - har en uvidende forbipasserende giver hesten en plante som var giftig, dør hesten jo af det, hvis ikke ejeren ved at den har haft adgang til sådan en plante.

Der er mange mennesker, som jeg åbenbart forgæves har forsøgt at udtrykke, som ikke tænker over dette problem, så du er langt fra den eneste.

Military-rytter

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:16

Hvorfor må hestene ikke fodres? I såfald, kan du jo skrive en grund til det på skiltet.

Nu er jeg selv en af de yngre grupper, og tror ikke at det hjælper at true med forældre og ''bank'' osv. De opfatter dig jo mest som en sur mokke og tænker: Nå hun skal da bare være sur over ingenting!

Måske ville det evt. være en god ide at vise dem hestene inde fra folden af og lade dem klappe evt. en af de rolige heste og forklar dem venligt at Pontus eller hvad den hest nu hedder - ikke kan tåle godbidder og at Pontus kan risikere eller en af jer kan få stød ved at sige goddag til hinanden.

Dermed, TROR jeg at børnene vil få et godt forhold til 'Pontus' og dermed når de går forbi folden, tænke: Nåh, Pontus skal ikke få stød og ondt i maven og så bare stå lidt og kigge og gå forbi.

» .. ann-sofie THE Girl.

Hvis du ikke giver mig ret .. så .. så er du bare.

DUM ! >:)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:17

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har aldrig hverken klappet eller fodret heste som jeg ikke havde tilknytning til.

Og vil bestemt reagere, hvis nogle gør det med vores.

Og at flytte dem til et øde sted, ikke tale om, det er vores ejendom og derfor er det os der sætter reglerne.

Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges...

Frieserhoppe 5 år sælges...

0
0
Svar på denne tråd

Nu forstår jeg bedre
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:19

Så blev det lige skåret ud i pap... Er nok lidt træt...

Men jeg kan godt forstå at du ikke vil have at der skal stå 20 børn og fodre dine heste... har du prøvet at forklare dem at heste kan blive meget syge af alt det mad.

Hilsen Anja som nok heller snart må gå i seng

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:21

Nej jeg må indrømme, at jeg aldrig har tænkt på det på den måde, man vil jo bare forkæle de søde heste lidt, og så elsker min lille niece, når vi går ned til dem ;)

Nu får hestene max 1 eller 2 små æbler/gulerødder hver, kan det skade?

Men på den anden side, så kan jeg godt se, at hvis der er flere end os der giver dem bare 1-2 æbler, så løber det jo op.

Av jeg føler mig helt dum nu :(

0
0
Svar på denne tråd

Nusser12
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:26

Du har helt tydeligt ikke forstået hvad jeg mente.

Jeg beskrev problemet med at de fodrede mine heste, på trods af mit ønske om at hestene ikke skal have mad fra forbipasserende (pga. risikoen for forstoppelse, da der kommer MANGE børn forbi min fold).

De her piger har, som nævnt, FØR trodset mit ønske, og derfor holdte jeg lidt øje med dem. Det næste de gør er at den ene prøver at ae hesten (selvom der er stød i hegnet, som jo som bekendt gør ondt at røre), og den anden holder "vagt".

Jeg vidste ikke præcis hvad der foregik, jeg kunne bare høre at pigen der holdte "vagt", pludselig siger "skynd dig væk, hun kommer".

Jeg kan så se da jeg kommer derud at de ikke har fodret dem, men forsøgt at ae dem - fint nok! Men hvorfor lave det nummer med at holde vagt???

Det korte af det lange med "det store problem omkring at ae en hest fra den anden side af hegnet" var, at det var det der fik mit bære til at løbe over - da jeg fandt det provokerende.

Hvis ikke du har prøvet noget lignende, så kan jeg godt forstå at du tænker "herregud, det er jo bare børn". Men det tænker man altså ikke den dag man står med en syg hest, som måske har spist en masse meget frisk brød (som en del heste ikke kan tåle), eller en giftig plante!

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:28

Kom lige på en ide mer, hvad med at lave et skilt med: Må kun få græs ?

Altså går udfra at der er græs på dine folde

» .. ann-sofie THE Girl.

Hvis du ikke giver mig ret .. så .. så er du bare.

DUM ! >:)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:29

Når ungerne bliver ved, så er det på sin plads at ringe til de højere magter, altså forældrene.

Dog ville jeg først prøve en mere pædagogisk tilgang.

Næste gang pigerne står der. Så snak med dem om, hvilket konsekvenser deres handling kan have.

Ellers, så må forældrene på banen.

0
0
Svar på denne tråd

hilse ved hegn
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:33

Nu mener jeg da egentlig, engang for mange år siden, at have læst i min børnehestebog, at man ikke må hilse på heste over et hegn - slet ikke fodre, af årsager der er blevet nævnt, men altså det var noget med at hesten jo kan få lyst til at tigge om godbider og så få benet i hegnet.

Så jeg kan egentlig godt forstå, at du ikke vil have alle mulige til at rende og lokke dine heste hen til hegnet.

Ideen med at lade dem hilse rigtigt på dem og forklare dem hvorfor, synes jeg lyder meget sympatisk og pædagogisk korrekt, på den måde slipper du også af med dit eventuelle sure-mokke-image.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, nu...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:37

begynder det at blive den diskusion jeg havde håbet på

Vipha - stadig rigtig glad for at se at vi to tænker ens. Jeg mener jo også at når det er mit jord de går på, så bestemmer jeg også hvordan reglerne er! Færdig arbejde.

Kong *gulerod* - som jeg skrev har jeg hver gang jeg har haft chancen fortalt børnene, stille og roligt, at de ikke måtte fodre hestene, og jeg har også forklaret dem hvorfor.

Det er gået rent ind hos langt de fleste, undtaget de to omtalte piger - derfor min irritation og håb om at nogle herinde kunne give mig et godt råd.

Jeg ER ikke typen der er en sur mokke, men det er ikke altid en fordel.

Det med at lade dem komme ind i folden og sige hej til hestene, har jeg skam også gjort. Men der er ikke den mindste chance for at jeg vil lade lige netop de to piger her, komme ind til dem - de tror jo at så kan de bare gøre det en anden gang også. De respektere simpelthen bare ikke hvad jeg siger - igen en grund til mit råb om hjælp.

Pas på ikke at udstille mig som en gimpe der lever i en beskyttet boble og ingen må komme i nærheden af hvad der er mit! Sådan er det slet ikke! Det er episoden med de to piger, og intet andet - der har aldrig været problemer med de andre børn.

GitteAnd - det er præcis det som du skriver, der kan blive et problem. Hvis alle kommer og giver godbidder, så kan det løbe rigtig meget op.

Alle er klar over, hesteejere/-kender som andre, at der ikke er nogen der gør det i ond mening, så du skal ikke være flov over det. Bare tænke over at ejeren måske gerne vil vide hvad hestene får at spise

0
0
Svar på denne tråd

Kong gulerod
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:43

Det er prøvet - det var igen de her to piger der fik ødelagt det, ved at give dem tilfældige planter, der vokser i vejkanten, plus at de rente rundt ude på vores nabos mark og plukkede hans wrap

Derfor var det nemmeste at sige at det INTET måtte få - så er der intet at være i tvivl om.

Det er p*** ærgerligt at det lige netop er to piger, der skal ødelægge idylen, og jeg kan ikke lade være med at glæde mig til skole-sommerferien er slut og de tager tilbage til københavn.

0
0
Svar på denne tråd

Mingo og Jane Ø
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:49

Mango: Jeg har prøvet at fortælle dem hvad konsekvensen er, men de virkede ikke som om de lyttede.

Nu ser jeg det lige an, for det var bestemt ikke en tom trussel, da jeg sagde til dem at jeg ville ringe til deres mor, så hun kunne forklare dem "reglerne" (håber bare at hun er mere samarbejdsvillig, end hendes piger).

Jeg forsøgte nemlig at få fat i deres forældre, allerede første gang de to piger trodsede mine ønsker - desværre uden held!

Jane Ø: Ja, de har jo endda advaret herinde på heste-nettet (under nyheder) omkring det med at hestene bliver fodret af forbipasserende, så jeg er jo nok ikke den eneste der har det ønske.

Og du har også helt ret i det med at de kan få benene viklet ind i hegnet - heldigvis har jeg et par heste, der respektere hegnet, men det er jo et spørgsmål om hvor længe de gør det, hvis folk, som du siger, lokker dem med mad fra den anden side.

0
0
Svar på denne tråd

pyh ha da
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:51

nu har jeg ikke læst ALT hvad alle har skrevet... men...

er helt klar på at man ALDRIG må fodre heste man ikke kender...

Man kan aldrig vide om der er noget de ikke kan tåle, om græsset i grøften udenfor folden er sprøjtet eller hvormange andre der har stopfodret disse heste til kolikgrænsen med gærede nedfaldsæbler.

Jeg tror måske jeg ville gå hårdere til værks hvis jeg havde det problem.

"uvedkommende ingen adgang"

"ADVARSEL, hestene kan bide og sparke" (eller noget lignende)

eller sætte trådene i hegnet sådan at hestene ikke kan stikke hovedet over til dem og tage imod.

og hvis intet virker, dobbelt hegn. Et hejn til hestene og et længre ude til menneskene :-) så man simpelthen ikke kan nå ind til dem uden at gå IND i hejnet.

jeg forstår dig fuldt ud. Jeg vil også vide hvad min hest får at spise. Der var da vist noget i avisen om heste der havde fået kolik af gammelt brød som forbipasserende fodrede dem med...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er allergisk over for fodring...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2007 23:58

Ja jeg kan blive så stjerne tosset når jeg ser folk fodre andres heste, og selvfølgelig har det en grund.

For mange år siden havde jeg en stor sort oldenborghoppe, som var i 11mdr med føl. En dag kommer jeg tilfældig ud og ser nogle børn stå og fodre hende på folden med rugbrød, og ikke kun en skive, men 2 hele rugbrød som de havde fået hos bageren gratis.

Inden aften, fik hun voldsom kolik, dyrlægen blev tilkaldt og intet hjalp, så der var kun kejsersnit tilbage, og så lade hoppen dø. Desværre døde begge, og jeg græd snot i flere uger.

Derfor er fodring af mine heste strengt forbudt, sådan en succes skal jeg ikke have gentaget. Kald mig bare en mokke, men sådan er mine regler.

Med venlig hilsen

Merete

Stutteri Winther - shetlænderavl

Føl og plage til salg med gode papirer.

www.123hjemmeside.dk/stutteri- Winther/

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:13

HelleEmilie : ja, det har jeg også tænkt på (det med et ekstra hegn), men idet at mine heste ikke altid kommer hen til hegnet (der kommer jo som sagt mange mennesker forbi hver dag - specielt her i sommeren), når folk står med alt muligt, jamen så kaster de da bare tingene ind i folden. Så et ekstra hegn vil desværre ikke hjælpe

Og de kan ikke få hovederne over hegnet længere, da jeg har gjort det højere.

Jeg har også tænkt på at sætte ord på som "Hestene må ikke fodres - politiet kontaktes hvis dette ikke overholdes", men det kunne jeg godt selv se, nok var lige i overkanten

Men jeg er rigtig glad for at høre, at der er andre der heller ikke tillader fodring af hestene over hegnet.

Nu blev jeg jo også spurgt om ikke jeg selv engang var en lille pige, der drømte om at få min egen hest - og selvfølgelig var jeg det, men jeg har altid lært at man ikke bare fodre dyr uden at spørge om lov (til ejerne, selvfølgelig).

Det ved jeg godt ikke er standarden, men det BURDE det være!

Winther: Sikke en historie, det er jeg rigtig ked af at høre

Men den giver mig da bare endnu mere mod på at få stoppet de her piger, da jeg (som nævnt tidligere) har en hest som er lidt sart, og har haft forstoppelse en del gange - jeg ville blive virkelig bitter hvis hun døde fra mig, pga. mad som fremmede havde givet hende!

Så tak til jer begge to, det er rart at få bekraftet at man er i sin gode ret til at forbyde fodring fra forbipasserede.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:18

"Hestene må ikke fodres eller klappes, da de lider af pest..."

Ej, måske ikke. Jeg har svært ved at se, hvad der kan hjælpe. Men rigtig ærgeligt, at et ekstra hegn ikke er muligt.

Egenligt tror jeg, at et skilt med begrundelsen for fodring-forbudt, vil virke mest.

Håber ihvertfal, at projektet lykkes for dig.

0
0
Svar på denne tråd

Mingo...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:28

Haha - det ville højst sandsynlig virke, hvis børnene altså ved hvad pest er

Og mange tak.

Tror jeg vil prøve at skrive grunden til påbuddet - kan jo håbe på at det virker. Og ellers må jeg jo ringe rundt til forældrene, og håbe at DE vil hjælpe. Ikke at jeg syntes det er videre ophidsende, men jeg vil bogstavelig talt gøre alt for mine heste - det er jo MINE børn

0
0
Svar på denne tråd

Æbler.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:37

Jeg kan godt se problemet i det.

Hvis Store heste for mere end 6 æbler om dagen, kan det give problemer med maven. :D .

www.123hjemmeside.dk/soebygaard- hestepension

Min ikke helt færdige hjemmeside.

Prisen passer nu !.

Hestepensionen - for alle

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan nu
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:44

heller ikke se problemet i at de aer hestene :s

Tag en snak med deres forlældre, og hvis det ikke hjælper, så sæt dobbelt hegn op..

------------------------------------ ------------------------------------ -

Læs om mine dyr på Ratster Zoo og Joy06

--

Killinger og tamrotter til salg læs mere HER

--

Hundetræf i Fredericia i august læs mere HE

0
0
Svar på denne tråd

RasterZoo
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 00:53

Som sagt tidligere, skal mit startende indlæg ses i en helhed, IKKE som enkeltstående tilfælde!

Mht dobbelthegn, skrev jeg følgende til

HelleEmilie : ja, det har jeg også tænkt på (det med et ekstra hegn), men idet at mine heste ikke altid kommer hen til hegnet (der kommer jo som sagt mange mennesker forbi hver dag - specielt her i sommeren), når folk står med alt muligt, jamen så kaster de da bare tingene ind i folden. Så et ekstra hegn vil desværre ikke hjælpe

Og de kan ikke få hovederne over hegnet længere, da jeg har gjort det højere.

0
0
Svar på denne tråd

Fodring forbudt
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 01:11

Engang gav min Far min pony en agurk. Ponyen kastede voldsomt op Og hestes fordøjelsessystem er ikke indrettet til 2-vejs-trafik, så det var meget alvorligt! Kostede mig et dyrlægebesøg på en søndag aften, avs...

Hvis jeg havde fold op til en vej og jeg så folk fodre hesten med andet en græs fra grøftekanten de stod i ville jeg løbe ud til dem og skræmme dem fra vid og sans. Ikke ved at råbe og true, men ved at fortælle dem at det var meget farligt, at hesten kunne dø at det og så videre. Og det er jo ikke engang løgn, heste kan sgu da godt blive mega syge af at få en spandfuld rådne æbler eller et rugbrød! Tænk på hvor nøjagtigt vi afmåler deres foder, ikke et gram for meget må de få.

0
0
Svar på denne tråd

''SuperHanne.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 01:15
Hm. Nu tænker jeg ! Heste kan ikke kaste op ? :P. eller er det bare mig ?

www.123hjemmeside.dk/soebygaard- hestepension

Min ikke helt færdige hjemmeside.

Prisen passer nu !.

Hestepensionen - for alle

0
0
Svar på denne tråd

hegn...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 06:52

Hvis de bare får af vide, at de må ikke røre hestene, jamen så er det jo næsten klart de vil gøre det. Det er børn!!

Jeg ville istedet, forklarer de to piger stille og roligt, at dine heste altså, kan blive syge, hvis de får andet mad end det du giver dem, så kan de godt forstå det. Piger i den alder er utrolig facineret af heste, og du kunne jo evt invitere dem på besøg en dag og lade dem klappe. Det vil garanteret betyde en masse for dem. Så kunne du jo bruge tiden på at fortælle hvorfor, de ikke må give hestene noget at spise. Tænk på hvilken god oplevelse, du kunne give de to tøser.. De vil gå gennem ild og vand for dig og måske kunne i lave en aftale om, at de også hjalp dig med at holde lidt øje med om andre giver dem noget.

Det er selvfølgelig ikke dit job at give dem en fed oplevelse, men hvis det kunne bane vejen for en god stemning og at de hører efter, er det vel bare at prøve.

Husk bare lige at få lov af forældrene. Så er de jo også blandet ind i hvad ungerne laver.

Håber du kan bruge mit forslag..

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

0
0
Svar på denne tråd

smittefare
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 07:11

det bedste skilt jeg nogensinde har sat på min ponys boks var engang der var en eller anden form for smitsom virus i stalden. de stod i 14 dage med 40 i feber og kunne og ville ingen ting. jeg var på selvpas og skulle således egentlig bare undgå at andre end jeg selv havde kontakt. jeg satte et skilt på boksen hvorpå der stod 'Shaine vil ikke snakkes med grundet smittefare' det virkede. rideskolebørnene og deres forældre gik langt uden om.

Det er nok ikke så nemt i dette tilfælde. jeg havde klart kontaktet forældrene for at høre hvad deres bud på at holde pigerne væk var. det er jo trods alt dem der kender pigerne bedst.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville også
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 08:10

blive tosset hvis nogen fodrede mine heste på folden..og også på min far, som havde sagt ja!

Men at folk står og aer mine heste, om de så står og holder vagt, det kan ikke få mit @!#$ i kog.

Gik de ind på folden, ville jeg igen blive tosset.

Her i området ligger der faktisk en fold, hvor der på hver pæl, står at man ikke må gå ind til dem og ikke fodre dem, efterfulgt af en lang pædagoisk forklaring. -Umiddelbart ser det ud til at virke!

0
0
Svar på denne tråd

skilte...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 08:30

heldigvis har vi ikke det problem, her er der en grøft imellem og børnene kaster ikke tingene så langt - heldigvis...

men kan godt forstå din frustration - ville også blive træt af at folk fodrede mine dyr uden at spørge.

Kender nogle der har heste inde i "byen" (læs miniby) og rundt på deres hegn er der skilte med en fin lille tekst, noget i stil med "Hejsa - da vi har sarte maver må vi ikke fodres - vi kan nemlig ikke tåle andet end det mad vi får af vores ejer"

det lader til at virke -på trods af at der vader børn på vejen hver dag...

Håber at de kommer til at forstå budskabet...

Hilsen Gitte

Babette, Bonnabell, Bonita, Bella, Belle Fleur & Belle étoile filante....

0
0
Svar på denne tråd

andres heste
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 08:33

Jeg havde for nogle år siden et par føl og deres mødre gående på folden, den ene var en shetter og de er unægtelig søde som små, ham her var virkelige kær at se på, og han elskede når man stillede sig op og så på ham, så lavede han alle de kunstner han nu kunne finde på i en alder af et par mdr.

De fleste naboer, venner, venners børn og selvfølgelig også vores egne unger kunne stå længe og bare nyde synest af ham, og han nødt det, der faldt næsten altid en gulerod eller et æble af til mødrene som selvfølgelig også nød opmærksomheden, så alt var mere eller mindre idyl.

Iøvrigt respekterede alle at de var en hestefold og at de selvfølgelig skulle holde sig på den rigtige side af folden.

Så en dag i efteråret ser jeg pludselig at der står en helt klasse med børn inde på vores fold, ca 25 styks, jeg løber selvfølgelig derud, og bliver mødt af vores nye nabo( har købt hus længere de af vejen) Hun kommer mig smilende imøde og siger at de holder børnefødselsdag og lige ville klappe ponyerne, Iøvrigt fortæller hun mig at hun ved alt om heste og at hun dyrker horsemanship på højesteplan, Jeg er ved at tabe både næse og mund, er normalt ikke mundlam, men får kun fremstammet at jeg gerne vil have at de forflytter sig til den anden side af vejen og at jeg ikke vil have at hestene får lagkage rester.

Hun bliver sur og siger til ungerne at "den sure dame" ikke vil have at de hygger om hestene, og at de skal gå hjem.

Jeg står tilbage og er fuldstændig færdig, Jeg checker hestene, jeg ved jo ikke lige hvormeget lagkage de har spist osv, tager hestene ind og er faktisk rystet.

Kort tid efter ringer det på døren og det er så moren der står i døren og skælder mig huden fuld, over at jeg har bedt dem gå væk fra folden.

Jeg har på det tidspunkt fået nok og fortæller hende at jeg altså ikke har noget i mod at man klapper mine hest, de må også gerne stå på den rigtige side af hegnet og se på felix kunstner osv. men jeg vil ikke have at der er nogle der går ind på folden, overhovedet.

Jeg fortæller hende at her i huset har vi regler der siger at hvis vores børn har venner med hjemme må de ikke gå ind på folden, uden at have cykelhjelm på, uden at jeg ved det og holder opsyn. det er reglesættet her, jeg vil ikke skulle ringe til forældre og sige at deres børn er kommet slemt tilskade.

Moren forstår ikke en brik, men går og er sur, så jeg forventer mig det værste.

Vi har så ikke haft problemer af denne at siden, så det er jo godt.

Men i går, da vi kom hjem fra en tur, og sætter bilen, ken vi høre børne stemmer i haven, jeg går om i haven og hvad ser jeg, 3 børn og 2 forældre, boltre sig i svømmepølen.

Både min mand, vores børn og jeg står og glor, de har ikke opdaget os endnu, jeg var så den første der kunne sige noget, og spørger hvad de laver, de smiler og siger hej, det var sådan et dejligt vejr, og så ville de lige tage sig en dukkert.

Jeg blev så gal at jeg bare oplyste dem om at dette ikke var en offentlig badeanstalt, at de mennesker jeg ville have i pølen dem skulle jeg nok selv inviterer, og at de altså ikke havde fået sådan en invitation.

Iflg. dem var jeg underlig, det kunne vil ikke skade at de bruget pølen når nu ikke vi var hjemme, og de havde ikke råd til at tage på ferie.

Se sådanne naboer, de ødelægger mere en de gavner.

Jeg behøver vil ikke at sige at vi ikke har noget med dem at gøre til dagligt.

jeg venter spændt på deres næste "sjove" indslag.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

)))
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:03

hmm jeg ser ikke helt problemet, da jeg var lille når vi så var i sommerhus, lå der en gård med 2 store heste, som vi tit var oppe at snakke med, og gav dem os en gulerod i ny & næ... mon det var forkert gjort. ??

kan huske min søs og jeg vi elskede at stå på den anden side at snakke med disse store flotte heste de nu var.

Stolt ejer

Af

Hagi Håbegård.

MvH Cille79

0
0
Svar på denne tråd

ha ha...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:14

den med svømme tur kender vi alt for godt..

det ene år kom vi hjem og opdagede en lang sø der strakte sig fra vores bassing, hend over gårdspladsen og ud på vejen.

Bassinget var tømt godt for vand og det var tydeligt at der havde været gæster på besøg, som ikke havde brugt stigen for at komme op i det over 1 meter høje bassing.

Det gentog sig flere gange, men stoppede brat da jeg gik på uanmeldt besøg hos en mor, hvis børn ret ofte var på gale veje.

Ungerne var ikke hjemme, nææ de var da på vej over til mig med badetøjet.

ang. det at andre fodre mine dyr, ja så bryder jeg mig heller ikke om det. Har heldigvis endnu ikke haft problemer med naboer på det punkt. Men jeg synes det er helt ok, når folk står ude på den anden side af hegnet og aer mine heste.

Har da flere gange indbudt sådanne små unger, til at komme ind og hilse på gamle dixie, som elsker at blive nusset og aet.

Men jeg har dog en gang smidt folk ud fra min ejendom.

en af vores bekendte fortalte at han havde været ude for at besøge os, men vi var ikke hjemme. Men det var en ældre mand med to hunde og en hel flok børn. de gik rundt inde i stalden og hilste på alle hesten.

Vores bekendt ringede til og og med hans hjælp, fik vi dem smidt ud.

Efter to dage, ja så kom de sørmer igen.

Denne gang var vi hjemme. Min mand undrede sig godt nok, da der pludselig kørte en bil ind på hans lastbil parkeringsplads. Ud steg en mand og to hunde samt en hel flok tøser.

Min mand spurgte om han kunne hjælpe dem med noget, nææ de skulle da ind og hilse på hestene.

Nej det skal i ikke var min mands svar. Den gamle gut blev gal og begyndte at skælde min mand ud, for det skulle han fandmer ikke bestemme.

så kan det ellers være min mand rullede sig ud og med store ord fik han fortalt at de intet havde at gøre på vores ejendom og hvis de en gang til, bevægede sig ind her, uden vores tilladelse, ville de blive politianmeldt.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:17

... gerne vil have kontakt til heste der går på fold, skal kontakten gå via de hestes mennesker.

At man har hest betyder ikke at man har børne-zoo eller har uanede midler til de dyrlægeregninger der følger efter uhæmmet fodring med alle mulige underlige ting - eller giftige planter fra grøften.

Så folk skal bare holde snitterne væk!

Jeg ville vælge et dobbelthegn i den fold mod vejen, og så ikke bruge folden i skolesommerferien og weekenderne hvis det er der problemer.

Det er ærgerligt at man ikke kan bruge sin egen grund som man vil og skal tilpasse sit hestehold efter andres forgodtbefindende - men det er åbenbart nødvendigt.

Og kald mig bare en sur mokke, men jeg har også holdningen at folk simpelthen bare skal holde snitterne fra min hest.

Hvis nogen af de andre i stalden har besøg, og er med deres gæster på folden eller i stalden, må han selvfølgelig gerne snakkes med. Og da min tidligere hest stod på en besøgsgård var det også fint at han fik gulerødder og blev klappet - under opsyn af gårdens ejer.

Men INGEN skal give min hest foder over hegnet og man skal ikke begynde at klappe eller på anden måde prøve at lokke hestene hen til hegnet.

Baloo er nederst i hierakiet, så bliver der fodret eller nusset ved hegnet er det ham der får bank - og jeg har også set resultatet af fodring med upassende ting (død hest). Så som sagt - folk skal bare holde sig væk fra hestene - også selv om de går ude og man synes de ser søde ud.

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:32

godt forstå at du ikke vil have at de fodre og klapper dine heste.

Ring til moren og forklar hende at heste altså ikke er legetøj og at hendes børn kan komme til skade, de kan jo både blive sparket og bidt.

- Jannie

Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig

0
0
Svar på denne tråd

Jette Skovgaard
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:35

Jeg er fuldstændig mundlam - har folk ingen respekt for andre mennesker . Forstår godt, at man ikke vil have, at andre fodrer ens heste osv. Jeg var blevet stjernetosset.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 09:53

Jeg synes det værste er, at folk ikke respektere ejenedomsretten og bare vader ind.

Ville også selv blive tosset, hvis nogle unger rendte ind til min uden lov og specielt fodrede ham.

Kunne det ikke hjælpe med evt. at tage kontakt til forældrene og sige (lille hvid løgn), at en af hestene til tider kan være ret utilregnelig overfor fremmede og før har gjort det og det?

Det værste er næste efter at have læst i det nye Equipage, at heste i hegn betragtes som løsgående og man som ejer kan komme til at erstatte, hvis der sker en fremmed person noget.

Hilsen Eva L & pletfætteren Buller

0
0
Svar på denne tråd

hestehegn
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:09

Jeg ville da ringe til børnenes forældre og meddele dem reglerne OG at eventuelle dyrlægeregninger pga. forkert fodring ville blive sendt til dem. Samt at du ikke vil være ansvarlig hvis tøserne får sparket knoppen af.

Hvor er jeg glad for at jeg ikke bor ud til vejen.

Ville ikke have noget imod at folk hilste på dem udenfor folden, men jeg vil sådan set godt vide, hvad mine krikker spiser.

Det er fint nok de som har tålmodighed til at tage hele lokalområdets børn ind og holde pædagogiske foredrag OG tackle når halvdelen af dem bagefter tror de er blevet faste hestepassere, men jeg har så ikke lige tid eller lyst til at lege fritidshjem, jeg har heste fordi jeg nyder at passe dem selv.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var blevet tosset.
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:13

Først ringer du til forældrene og fortæller dem pænt men med store ord, at du ikke er et fritidshjem og ikke ligger dyr til deres piger.

Siver den ikke ind, spørger du om de er interesseret i at betale dyrlægen samt erstatning til en ny hest.

Gentager pigernes besøg sig, så er det ganske enkelt en politianmeldelse for ulovlig indtrængning.

Jeg fatter ganske enkelt ikke at folk ikke læser indlægget, for der står gentagne gange at hun har forklaret pigerne problemet.

Endnu en FjordFan.
.

Ejer af guldklumpen Sylvia.

0
0
Svar på denne tråd

Kjøwenhavner børn
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:26

Til børnene i den alder, skal det pensles meget ud, sig hårdt og kontant at hestene kan dø af mad, især for meget og forkert, så burde de forstå det. Jeg kan godt forstå dig der.

Men med det at de ikke må ae hestene på mulerne kan jeg ikke forstå? Hestene kan bare gå hvis de ikke gider det, det er folden vel stor nok til Får pigerne stød ja så får de stød, og passer på hegnet en anden gang.

Til Inger: Nøjj jeg ville blive fløjtende rasende hvis det havde været her, sikken dog en nar - troede han at det var en rideskole eller lignende? - utroligt og så endda en voksen.

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

MissBuffie
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:27
Det med dobbelthegnet var også til det med fodringen, og når du skriver de ikke må ae hesten så bliver det også kommenteret

--

--

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor. ikke fodre andres heste...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:31

Fordi:

1. heste kan som regel ikke tåle græs som er slået med en plæneklipper(det er gæret pga. varmen fra maskinen - men dette ved ikke hestemennesker sjældent)

2. Frisk brød, især hvidt brød kan give kolik (det er jo forskelligt hvor meget den enkelte hest kan tåle - nogle er meget sarte i maverne)

3. Det kan ske at uvidende kommer til at give hestene rådne æbler - igen ikke godt for maverne

4. Græs/andet grønt samlet ind fra tilfældige grøftekanter/haver kan være sprøjtet med ukrudtsmiddel(f.eks. fra evt haveejere som ikke øsnker ukudt i græsset foran deres ejendom

5. Selv en enkelte par frugter kan give kolik/forstoppelse ved meget sarte heste(heldigvis er det ikke normalen, men alligevel - og nogle heste kan godt finde på at prøve at sluge et helt æble, med den følge at det kan risikere at sætte sig fast i halsen)

Ja der er mange ting som gør at man ikke bør fodre andres dyr.

Mht. til de to piger. Hvis du har overskud til det, kunne du måske prøve at invitere dem ind når du er der og tage en hest hen de kunne snakke med, måske lære dem at strigle mv. og så aftale at hvis de skal have lov til dette(og evt. en lille ridetur) skal de overholde de regler du sætter op, og de må kun komme ind efter aftale. Vær pedagogisk og vis dem hvorfor heste skal omgåes med fornuft, lær dem at kende og tag gerne en snak stille og roligt med deres forældre.

Mvh. Ulla

PS! jeg har ikke læst alle svarene herover og ved derfor ikke om der er andre som har stillet samme forslag.

0
0
Svar på denne tråd

Tosset
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:43

var jeg også blevet.Vi har en som er rimelig sart i sin mave,og kan lige forstille mig hvad der ville/kunne ske.Kan da godt forstå at børn gerne vil ae hestene,men heste er ikke et stykke legetøj som nogen tror.Ved da godt de ser noget så søde ud,og man får lyst til at klappe dem,men det kan gå meget galt.Hvad nu hvis de 2 piger TROR de er blevet så gode venner med hestene at de kan går ind i folden UDEN tilladelse/opsyn af ejeren??,ja jeg tør ikke tæke på hvad der så kan/ville ske.Her har vi en hingst og han skal da ikke have besøg i folden af børn uha nej.Så her sætter jeg også grænsen.

Så MissBuffie kontakt forældrene og fortæl dem hvad der kan ske,og at du ABSOLUT IKKE vil have at dette sker igen.

Haflingerhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Nej, jeg vil heller ikke have
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 10:50
det, og det efter nogle piger havde været inde og "rette" i manen og halen på de islændere vi havde dengang. Jeg fik fat i en, og vi har egentlig ikke haft bøvl siden. Til gengæld er mit rygte nok ikke det bedste i byen hos visse folk, men som sagt - ingen bøvl. Folk kommer gerne herned, men spørger først. Vi ved jo ikke hvad der foregår når vi ikke er hjemme. De må da gerne snakke med dem på den rigtige side af hegnet, bare ikke fodre. Mine forældre bor på en gård i et stort turistområde, og de bøvler med at folk fodre. Her for 14 dage siden kom 3 småpiger og spurgte om de måtte låne et toilet. ja da, og så ville de gerne snakke med hestene. Jeg var derude og gav dem lov, de skulle bare blive ude på vejen på den rigtige side af hegnet. Lidt efter gik jeg ud, og hvor sad de, oppe i kirsebærtræet og mæskede sig. Hestene var de da ligeglade med. De fik at vide hvordan man opfører sig og sendt hjem. Øv for alle de andre børn der kan opføre sig ordentlig.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg slår mig på den med de IKKE må fodre
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:04

Jeg slår mig på den med de IKKE må fodre

Kender nogle som mistede deres hest, da de blev ved med at komme og give muggen brød fordi de mente moderen til børnene at var godt.. heste kan jo tåle det. NOOOT!!!

Hesten blev syg og døde af det-- ikke aflivet.. Nej den Døde selv af det.

Og ja folk som er opvokset på landet har mere indsigt i hvad man må og ikke må. det er der ikke noget forkert i at sige.. (bare for at støtte hende som oplever problemet)

Og selvom hendes heste står ud til vejen.. så skal folk F... respektere at dyrene ikke må klappes, fodres mm.

Det er jo samme problematik med hunde.. og når så hunden bider.. skal den aflives.. TRODS folk ved de ikke skal klappe en fremmede hunde.

0
0
Svar på denne tråd

Altså!!!
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:23

Sådan som jeg ser det er de ligesom to unger der kommer hvor jeg har min hest.. Dine er bare sødere imod hestene

Men du må simpelthen skræmme dem og sige at hvis de ikke holder sig væk fra nu af så ringer du til deres forældre ... Så skal du få nummeret på forældrene og så bare lade nummeret ligge inde ved telefonen og ingenting gøre indu... Kommer de så igen efter du har givet dem truslen så må du ringe til deres forældre og fortælle hvordan landet ligger...

Det kan godt være at det lyder hårdt men hvis du bliver ved med at sige at de skal holde sig væk og de ikke gør det så må man ringe til forældrene så de kan holde øje med sine børn.

Vi har nemlig også lige haft to tøser der kom (for 1 uge siden første gang) og tog privatte rosetter der hænger på boksene af og stak ind til hestene , hvor de efter slog på boksen ind til en hest der ikke er glad for besøg og til sidst kaldte den ene pige en hest hen til vinduet (nogle af hestene har vindue ud til en plads) når hesten så kom for at sige hej, så spyttede den anden pige på hesten så den selvfølgelig blev forskrækket ... Det blev så opdaget og de blev smidt ud den dag.

Jeg mener så at det var de to tøser jeg så igen igår. Men da jeg ikke helt vidste og det var balademagerne eller to piger der bare er vilde med heste, så nøjes jeg denne gang med at fortælle staldpersonalet at de skulle holde øje med dem ... Men det er sådan nogle tøser man skal ringe til deres forældre med det samme og ikke give dem flere cancher.

Undskyld hvis der er mange fejl eller hvis det er meget uforståelligt :)

MvH Cathrine

SpringRytteren på DressurHesten

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan sagtens følge dig
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:38

Jeg kan sagtens følge dig!

Jeg lavede for noget tid siden et indlæg om, at min nabo stillede en masse discount-kattemad ud til min kat på vores fælles svalegang. Og der mente en stor del af HN da, at "JEG DA I HVERT FALD IKKE KUNNE TILLADE MIG AT BEDE DEM PÆNT OM AT LADE VÆRE, FOR SÅ SKULLE JEG FANDME BARE LAVE EN INDHEGNING TIL MIN KAT, SÅ DEN IKKE KUNNE GÅ UD PÅ MIN NABOs OG MIN FÆLLES SVALEGANG!!!" :P

Jeg synes jo bare det var en smule træls, for pludselig anede jeg ikke hvor meget dyret fik at spise. PLUS at han brækkede sig ustandseligt, fik diaré osv., fordi han er så sart mht. foder.

Jeg skrev dem et rigtig velment og venligt brev, om hvorfor jeg ville blive glad, hvis de lod være. Og det gjorde de! :) Nu er de så flyttet ;)

Ved desværre ikke hvad du mere kan gøre, når det du allerede har gjort, ikke hjælper

Tine & Tulle
Det klinger! :D

Så flytter Tulle med mig til Svendborg... :)

0
0
Svar på denne tråd

Tine M (Tulle)
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 11:40
Alle dyr skal holdes på eget matrikkel (dvs OGSÅ katte), og det er et fælles areal ikke..

--

--

0
0
Svar på denne tråd

Har selv været
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 12:43

en lille ride-unge der kiggede med store øjne på alle heste på fold og drømte om at eje en af dem og udvalgte hvad for en jeg syntes var pænest osv.

Man kunne da godt stå og drømme lidt ved sådan en fold og ja, jeg har også en sjælden gang plukket lidt græs til dem, men altid kun græs, kløver og mælkebøtter og i små mængder.

På en eller anden måde vidste jeg at sådan var det. Man måtte ikke plukke alt muligt eller give dem andet end helt friskt håndplukket græs. Måske havde jeg læst mig til det i "læs-let-grundbøger for hestepiger" fra skolebiblioteket eller måske fordi min familie har dyr og kender nogen grundprincipper.

Det er dog helt sikkert at hvis en venlig ejer havde henvendt sig til mig og sagt at man gerne måtte kigge men ikke fodre hestene fordi sådan og sådan havde jeg rettet mig efter det.

Hvis jeg i dag ser forbipasserende børn bukke sig ned og plukke en lille håndfuld græs til hestene så er det ok. Men bruger de langt tid på at tømme omegnen for alt muligt eller især hvis de medbringer brød og andet så vil de få at vide at det må de ikke.

Og ingen børn på folden overhovedet ! Af voksne fortrinsvis kun hestefolk. Specielt hvis der er uopdragne og børlede ungheste på folden.

Hvis du mere end een gang har sagt til de børn at de må ikke fodre hestene så ring til deres mor. Fortæl dem at håndfodring får heste til at nappe og de snupper en finger så let som ingenting + heste er meget sarte og det kan koste dem livet eller hende en stor dyrlægeregning hvis børnene kommer til at gøre noget forkert.

At ae heste kan også trigge at de napper og endelig...hvis tøserne cykler langt nok...så kan det sprede alt fra forkølelse til kværke etc. i hele landsbyen.

(Sjovt nok ser man tit voksne på markeder eller til stævner som glad kører hænderne rundt i hovedet på den ene hest efter den anden. Man volds-nusser ikke andres heste på den måde. Et lille stryg på halsen til heste man kender kan være ok, men lad være med at gå og rå-klappe en hel stævnestald. Kender en med en meget køn sort hoppe der faktisk blev helt bokssur til stævner af den uvane. Hvis de gjorde det når han sad på den steg han af og klappede folk i ansigtet. Så fattede de det som regel.

Så kan du ikke appellere til børnene må du prøve med forældrene. Evt kan du bare sige at hestene er begyndt at bide og de er ret farlige .

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Ratster zoo
Forfatter: 
Dato:  02-08-2007 12:48
Booork bork bork bork.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

Så flytter Tulle med mig til Svendborg... :)

0
0
Svar på denne tråd

Wauw...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 16:49

Mit problem er jo nærmest vand i forhold til jer to, Jette og Inger.

Det er jo grotesk!!

Tænk at folk kan være SÅ ligeglade, og ikke kende forskel på privat og offentlig og dit og mit!

Tusind tak til jer alle, for de mange gode råd. Rigtig mange syntes jeg skal prøve at snakke med forældrene, og det er jeg helt enig i, for de to piger her, kan jeg bare ikke komme igennem til.

Jeg har så ikke set pigerne idag (kan se det meste af folden fra huset), så måske det alligevel virkede at jeg ville ringe til deres mor. Man har jo lov at håbe

Der er stadig en del der ikke forstår at jeg ikke vil tillade at de aer mine heste, og det tror jeg er fordi vi ser meget forskelligt på sådan en sag.

Groft sagt er det fordi jeg ikke kan se om de fodre eller bare vil røre hesten, det har også noget med stødhegnet at gøre (plus at de kan få viklet benene ind i hegnet, som en pige i denne tråd fortæller), og ikke mindst har det noget at gøre med at begge mine heste ikke er vilde med hænder, der flagrer rundt fra alle sider.

De var begge meget hovedsky da jeg købte dem, og når der kommer fremmede og vil røre dem i hovedet, bliver de bange.

De kan jo bare gå deres vej, det er rigtig nok, men når de nu tror at de får en godbid ved at gå hen til hegnet, så er det da klart at de gør det!

TinaStormy: Syntes det var en super cool måde at få folk til at fatte pointen med "hænder der køre rundt i hovedet på hestene" Al respekt for ham der gjorde det

Mht. rådet om at invitere børn ind i folden, har jeg, som nævnt, også gjort (og gør stadig engang imellem, når jeg har tid).

Men som der er flere der siger, er heste ikke legetøj, og specielt ikke mine. De har begge, ved et uheld (jeg vil lige slå fast at de hverken er farlige eller ondskabsfulde, men de er i den grad levende dyr, hvis naturlige flugtinstinkt ligger præcis på rygraden, hvor det SKAL ligge), kommet til at både sparke og løbe ind i mig (intet alvorligt), så derfor har jeg ikke mere end én af gangen med i folden, og det bliver på den betingelse at de holder mig i hånden! Igen - dyr er IKKE legetøj!!

Men der er ikke en chance for at jeg vil lade lige præcis de to piger her, få lov til at hilse på mine heste inde i folden.

Det er der ikke af den simple grund, at de spørger kun én gang! Når de har fået lov første gang, jamen så må de vel også anden, tredje og fjerde gang. Surt show, for dem!

Og den ene af de to piger her rider på rideskole, så hun burde vide bedre end at fodre med alt muligt, men måske bliver de ikke "undervist" i sådan noget!

Jeg skrev dette indlæg, for lige at runde af på denne tråd.

Jeg kan se at jeg har fået mine holdninger igennem til langt de fleste af jer, og det glæder mig at se at der er så mange der er enige i at man hverken fodre fremmede heste, ELLER forsøger at lokke dem til hegnet, for SLET ikke at gå ind til dem (kan jeg stadig ikke komme mig over)!

Tusind tak for alle jeres råd, det er helt sikkert at det bliver prøvet af, og jeg krydser i den grad fingre for at det virker, så jeg igen kan have mine heste i fred (jeg har nemlig heller ikke købt mine heste, for at underholde hele nabolagets børn)!

Mange hilsner

Carina

Tine M (Tulle): Tusind tak - jeg sad faktisk og overvejede om hende "Ratster zoo" forsøgte at hjælpe, eller bare ville lukke lidt galde ud. Kan nu se at det nok var det sidste

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 17:26

Jeg vil heller ikke have at folk fodre mine heste!

For ikke så længe siden, have jeg sat mine to store heste, på en lille fold på gården, i ca. 20. Da jeg kom ned og skulle hente dem, løøb der en lille pige (8-10år) rundt EFTER dem, for at klappe dem!! Og de var begge to godt oppe at køre + at folden var MEGET lille. De skulle bare ud på den mini fold mens jeg ordnede bokse. Da hun så så mig blev hun helt genert og jeg må nok indrømme, at jeg var temmelig muggen.. Især da hun så benægtede alt Åndsvage unge!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 17:26
der skulle stå 20 minutter
0
0
Svar på denne tråd

FODRING FORBUDT
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 17:52

Alle er velkomne til at fodre mine heste - så længe de kommer og spørger mig først. og i øvrigt vil jeg selv overvære dette da jeg vil være sikker på at mine heste ikke får muggent brød og andre underlige ting!

Jeg havde engang mine heste hjemme i haven i et par dage. På et tidspunkt var nogle af nabo ungerne rendt ind i vores have ( ) Og rendte rundt inde i folden som ikke var så stor igen. Min 1'er pony er meget rolig. og vallakken på 164 var også sød og rolig, men kunne godt finde på at jage ponyen væk når der var mad, og da børnene ikke var særlig store kunne de hurtigt komme i klemme og til skade.

Udover det havde ingen af dem sko på, men rendte rundt i bare tæer- Godt så!

Børnene fik pænt en forklaring om at de skulle blive på den anden side af hegnet (og i øvrigt ude af vores have!). Og det forstod de nu godt.

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med pigerne. Forklar dem hvor galt det kan gå, hvis de giver hestene noget de ikke kan tåle. Og at de ALTID skulle spørge dig om lov først, inden de sagde hej til hestene.

Hvis det ikke virker skal de bare en tur over knæet Nej så må du få fat i deres forældre. bare forklar dem hvad en dyrlæge regning hurtigt kan løbe op i, så skal de nok holde deres møgunger væk!

Hilsen sandra - der HADER uinviterede små gæster!

Nu uden Luminator.

Men stadig med de dejlige tøser

Midnights Medina, og Stormarkgårds Tequila <3

0
0
Svar på denne tråd

Du bestemmer.
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 19:04

Jeg synes ikke du behøver at forklare, begrunde og lege pædagog over for de to piger. Det er din fold og dine heste, derfor er det dine regler der gælder. Hvis de ikke kan forstå det når du siger det pænt til dem, så må du sige det mindre pænt.

Det er da almindelig opdragelse at man ikke fodrer på andres dyr.

Gurli.

0
0
Svar på denne tråd

puha den er lang denne tråd
Forfatter: 
Dato:  03-08-2007 20:53

men jeg har simpelhen gjort flg: Min fold ligger om til mine naboer (undre det nogen...) og da de flyttede ind - gik jeg op til dem (begge) og fortalte dem stille og rolig at det ikke var okay at fodre over hegnet pga...og at hestene kunne blive...og at jeg ville temlig stram i betrækket hvis jeg opdaget at der blev fodret over hegnet...

Den ene nabo (de er flyttet) har to børn - som gerne måtte komme ned og med ind på folden SAMMEN med mig, var jeg der ikke var det FORBUDT..

Nu gik det hverken værre eller bedre end at en dag ringer en anden nabo der heldigvis var hjemme og spurgt om det var okay at ungerne rendte rund inden på folden (og de havde en veninde med + hundehvalp) mens de satte den mindste op på min lille pony..

NEJ er du sød at smide dem ud...

Da jeg kom hjem gik jeg lige ind til naboen og fik deres historie, hvorefter jeg røg op til ungerne - snakkede med deres forældre (venindens mor var der også) hvorefter forældrene kaldte på ungerne og jeg fik så mulighed for at give dem en ordenlig skideballe med dertilhørende karantæne i 14 dage...hvor jeg overhovdet ikke ville se dem på min ejendom eller i nærheden af mine dyr..

Det hjalp forældrene var også rigtige gode til at håndhæve det, og siden ringede de altid før de sendte ungerne ned til mig...

At tale med forældrene kunne være en mulighed (- skælde ungerne ud, i hverfald ikke første gang )

Held og lykke

Gør livet til en fest, rid islandsk hest!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider