|
|
| Hvad skal jeg gå efter??? |
| Forfatter:  |
chilimus |
| Dato:  |
31-07-2007 14:01 |
|
Hej allesammen. Her kommer mit første indlæg! Jeg er mor til 2 små piger på 1 og 3 år og jeg kunne godt tænke mig at finde en hest vi alle sammen kunne få glæde af. Jeg har ingen ambitioner om konkurencer, dressur og alt i den retning, jeg vil bare gerne have at mine piger får et dejligt venskab med det dejlige dyr som en hest nu er. Jeg kan godt selv lide at ride men har ikke gjort det i over 10 år, så jeg er vist stadig en splinternybegynder. Hvad slags hest skal jeg drømme om? Hvor gammel skal den være? Hvor høj? ( jeg er selv 170 cm) Jeg synes ikke så godt om shetlandsponnyer og fjordheste( bliver altid bidt af dem...) Den skal udelukkene være til hyggeridning og være et roligt gemyt uden for mange ben der vælter rundt på gulvet( og jogger mig over tæerne..) Håber I har nogle gode råd!
Hilsen Chilimus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1232113 |
|
|
Hej jeg vil nok forslå islænder, dejlig heste, især hvis man gerne vil have en man kan blive tryk ved, når man ikke har redet i mange år. Har ikke islænder selv, men kender flere der har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flokdyr? |
chilimus |
31-07-2007 14:14 |
|
Men har en islænder ikke bedst af at gå sammen i en flok?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flokdyr |
|
|
Alle heste er flokdyr. Så du burde anskaffe dig to, hvis du skal have dem hjemme 
Mvh. Natasha Part på Pilgaards Queen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det... |
TinaCR |
31-07-2007 14:23 |
|
Har alle heste. Ingen er tjent med at stå alene. Hvis du mener flere af samme race, skulle jeg da ikke mene at der er et problem i at have Islændere sammen med andre racer. Jeg sad ellers og tænkte Fjordhest (er nu aldrig blevet bidt), da de er børnevenlige, rolige og godt kan tåle ikke at blive redet hver dag. Ellers er Haflingere også nogle rare ponyer. Men kig dig lidt omkring - der er sikkert en masse dejlige blandinger derude som passer til jeres krav.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chilimus |
|
|
Jeg håber at du forstår at jeg ønsker dig og dine børn det bedste når jeg foreslår at du melder dig ind på en rideskole og får undervisning der et par år indtil dine børn er blevet lidt større og du selv lidt mere erfaren i hesteverdenen. Heste kan være livsfarlige hvis de ikke håndteres korrekt og under stadig og rigtig opdragelse. Ud fra de få ord du har skrevet gætter jeg på at din erfraring med heste er ganske beskeden. Det er der intet galt i, men for at få glæde af heste og kunne nyde dem sikkert, kræves der bare meget mere. Nyd et par gode år på rideskole inden du kaster dig ud i så stor en ændring i dit og din families liv, hvor du også vil have muligheden for at lære nogle søde piger at kende, samt have masser af tid og råd til dine poder.
Conni Keltic Maccoy - Valentins Emma - Maggie May - Holms Prinsess Of Picasso - Madicken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En kraftigt |
Eva Lydeking-Olsen |
31-07-2007 14:26 |
|
bygget pony på ca. 140 cm til dig selv eller en lille hest på 150 cm (de fås for meget mindre end en stor pony)- den vil også pigerne kunne få glæde af når de er lidt større. Og så en mindre, super-børnepony, mens de er små.
Vores yngste søn har en kraftig 110 cm superbørnepony - han vokser fra den nu indenfor et halvt års tid, men han er 10 år og høj, pigerne har kunnet passe den til de var 12. Vi er ved at sluse ham over på vores RARE nordsvenske 156 cm, da vi jo ved at barnet tager en vækstspurt her om lidt - så vi prøver at springe de mellemstore/større ponyer over...som han alligevel lynhurtigt vil vokse fra.
Men skulle jeg ud og lede efter pony til ham, ville jeg vælge New Forest eller Knabstrubber.
Jeg synes det er vigtigt at der er en GOD højtrejst hals på hesten, mister man balancen, bliver man hængende.
Superbørneponyen kan iø formentlig lånes når vi ikke skal bruge hende mere...
Vi har fravalgt islænder, fjordhest og haflinger da de er for egenrådige til begyndere.Og welsh da jeg ikke endnu har mødt nogen jeg brød mig om, til begyndere (til mig selv OK).Blandinger af fjord+ noget andet KAN være super, men man kan også risikere fx araberens tænding kombineret med fjordhestens massive hals og det er heller ikke en begynderegnet kombination.
Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se under arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring- gode terrænmuligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv.. |
Søde ♥Elvis♥ |
31-07-2007 14:27 |
|
Fjordhest. De er søde og rolige og en rigtig familie hest. Jeg synes selv at de er utroligt søde. GØR LIVET TIL EN FEST, RID FJORDHEST.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle heste... |
|
|
..Har bedst af at gå i en flok! Og det er uanset om det er en islænder eller engelsk fuldblod. (blankt indrømmet er min personlige holdning at det tangerer psykisk mishandling at have en hest alene) Jeg ville anbefale en god familiehestetype - uanset racen. lad være med at bide dig fast i en bestemt race, men beslut dig for hvilke egenskaber hesten skal have. En stor etterpony eller lille hest vil sikkert passe fint til din størrelse, og vil ikke være for stor til at børnene kan trækkes på ture og omgås den. Hvis du skal have hesten(e) hjemme vil jeg anbefale en ridehest til dig og en rolig, børnevant, mindre og ældre pony som selskab og som børnene kan lære at omgås. Måske en i også kan køre med?
£isbeth & Baloo Accidental rudeness occurs alarmingly often. Best to say nothing at all, Albus Dumbledore
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| connemara |
|
|
hej jeg ville anbefale en connemara pony når nu den skal passe jer alle, en stor etter. de er utrolige nemme at omgås og har et rigtig godt temperament mvh.Liselotte
sælges 1 hingsteføl fra i år 2 års hoppe efter midt vest ibi light 2 stk 2 års vallakker efter ibi light+ 3 års 4 års efter midt vest da capo www.123hjemmeside.dk/hegnsly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal |
|
|
have en gammel godt brugt pony- en der har været med til lidt af hvert og bare skal have et godt hjem. Har den en ven du kan få med for at give dem begge et godt hjem er det super- der findes en masse derude der heller end gerne vil af med ponyer, der har tjent familien og nu bare går og keder sig. Det kan jo være at du ka få sadeltøj og andet med. Skriv gerne under på kontrakt om forkøbsret. Den må gerne være 15-18 år, de kan jo holde længe- find en der er passet med smed, tandlæge og ellers er i orden i alle 4 ben. Så kan dig og tøserne hygge jer og få en masse glæde af en gammel hyp- og en gammel hyp få et nyt liv med indhold. MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 122121 |
|
|
jo islænder har best af at gå i folk , men gælder alle heste. og det behøves ikke at være samme race, min araber har gået sammen med to islænder, det gik fint, og nu går han sammen med to traver, er det underligt hvis han lider af personlighedsspaltning ( kan ikke stave)  , nej spøj til side, jeg har også den holdning at man skal have to.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
chilimus |
02-08-2007 15:24 |
|
Tak allesammen! Jeg er klar over at det kræver den rette håndtering at have en hest. Jeg har en kusine som jeg drømmer sammen med. Hun har haft hest lige så længe jeg kan huske og er MEGET erfaren indenfor hesteverdenen. Vi vil købe hesten sammen og deles om den + at hun vil undervise mig indtil jeg får ordentlig styr på det hele. Jeg kan berolige jer med at jeg ikke vil sætte hverken min 3 årige eller 1 årige op på en hest lige med det samme. Det kommer nok først om nogle år når de er fortrolige med hesten. Omkring selve hestevalget har jeg fulgt det først råd der faldt herinde ( tak for det) og kigget lidt efter en islænder. Jeg har set en meget smuk 21 år gammel avlshoppe , som blev tilredet for et par år siden. Hun er meget velholdt og i virkelig god form og ser ikke så gammel ud som hun er. Hun beskrives til at have et dejlig gemyt. I den helt anden grøft har vi kig på en hingsteplag som først kan tilrides om nogle år...  Jeg er i vildrede om hvad jeg skal vælge ( jeg kan desværre ikke vælge en løsning midt i mellem da de er for dyre). Der er for og imod begge dele... Hvis vi ender med at købe en af dem, er det menneingen den skal gå sammen med andre et lejet sted. Hvad siger I? Ville i have betænkeligheder ved at købe en hoppe på 21 år? Jeg skal jo ikke bruge den til væddeløb...  Hilsen Chilimus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville ikke |
|
|
jeg ville ikke købe en hest på 21 år. man ved aldrig hvor længe de holder. jeg ville hellere ikke købe en hingsteplag, da sådan en kræver en erfaren hestemennneske. hvis jeg var dig, ville jeg kigge videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omkostningerne... |
|
|
ved at holde hest ligger næppe uder 2000,- pr. md; hvis I begynder at lægge et tilsvarende beløb til side nu, vil I relativt hurtigt kunne se Jer om efter mere egnede emner... Med mindre vi taler heste i den helt dyre ende af skalaen, er anskaffelsen den mindste post på budgettet; en hest til 15.000,- er lige så dyr i foder, smed, dyrlæge, udstyr m.m. som en til 45.000,- En hest på 21 kan ikke forsikres, så hvis den lægger sig om på ryggen og dør dagen efter den er kommet hjem, er det bare ærgerligt; en plag, der "kan tilrides om nogle år", vil på det tidspunkt I første gang kan ride på den, formentlig ha' kostet jer minimum 50.000,- ud over anskaffelsesprisen. Så jeg ville slå koldt vand i blodet, regne på budgettet en gang til og så vente til den rigtige hest dukker op...  God jagt! Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastiske Fantacy |
|
|
jeg ville også foreslå en connemara. har en enkelt gang anbefalet en connemara til en familie nogenlunde magen til din, og de havde glæde af den, til den en dag måtte aflives pga. sygdom. deres børn lærte meget, og havde ufattelig meget glæde af ham. ligesom jeg selv har lært meget og haft meget glæde af mine connemaraponyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes 21 år er en fin alder... |
Havila |
02-08-2007 18:54 |
|
Til den form for hygge du skal bruge hoppen til, synes jeg det er fint den har et par år på bagen. En islænder kan jo blive helt op i 30'erne, så der er sikkert mange gode år tilbage i hende endnu... Vi har selv haft ældre heste herhjemme, og jeg synes det er dejligt at ride en ældre og erfaren hest. Synes det ville være ideelt til en begynder hest. Dine børn vil elske det... 
Venlig hilsen Nanna ♣ Madiken India Irish Cool Kaiza Honey Bee (til salg) ♣ Hvorfor nøjes med én - når man kan få tre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er 21 ingen alder |
xtiny |
02-08-2007 19:31 |
|
For en islænder, de bliver under gode omstændigheder gamle, dog en avlshoppe- ja tja... Jeg er forudindtaget, jeg har redet islænder som lille barn (4-6-7 år)- med min søster som co-rytter. Jeg synes, de er rigtig gode familieheste, som alle kan ride- men en god hest koster kassen. Der er meget forskel i højden på dig og de små piger, så de vil afgjort have mere glæde af en lille pony- og du af en noget større. Hvem skal ride? Hvis behov er det? Hvad med en lille til pigerne og en større til dig selv? Islænder bør man vælge af egoistiske grunde! Det er en dejlig hesterace, og de ekstra gear er fede, men man skal også kunne bruge dem. Ellers er det bare en meget dyr lille hest. (Med et dejligt temperament!  )
Mvh xtiny
♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣
"Have no fear of perfection, you´ll never reach it" Salvador Dali
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
Trine *Tika og Freja* |
02-08-2007 19:46 |
|
Hvis jeg var dig så ville jeg helt klart vælge den på 21. Jeg tror at et hingsteplag ville være for stor en mundfuld for jer lige nu. Hvorimod den ældre hoppe lyder som et godt førstegangskøb. Min egen første pony var 20 da vi købte hende og hun har bare været super lærepony som vi desværre måtte aflive i foråret 28 år gammel...
Knus fra Trine *Tika og Freja* -- Nu uden min dejlige Tika -- ♥ rest in peace my love ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejza... |
|
|
Jeg ville helt sikkert også anbefale dig en connemarapony!  De er tilpas store så både voksne og børn kan ride dem. De er utrolig omgængelige, og finder sig i stort set alt. Og så er de jo yderst charmerende og smukke  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen ville |
|
|
jeg anbefale- de kan blive op til 35 år- og hvis den ikke er redet så meget er den ej slidt i led og lemmer- måske du kan få den i folet til foråret- det er hygsom at få en føller og så har du en afløser... Det at du har en "erfaren" på sidelinien er super... MVH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| familiehest |
|
|
Jeg sad også og tænkte fjordhest.. De er virkelig dejlige dyr. De kan både gå med børn og voksne. Men ellers kan connemararacen også bære voksne ryttere..
-Julius og Laura- Hinnerup Rideklub HIRI
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når dine børn... |
|
|
- er så små som de er og det skal være hest til børnene også, ville jeg ikke købe en hest på 21. Der går jo nogle år før dine børn rigtig kan få glæde af at ride og selvom en islænder kan blive gammel, er risikoen for at de meget hurtigt må sige farvel til deres hest, alt andet lige, noget større når I starter med en hest i den alder. I øvrigt synes jeg du først og fremmest skal købe hest til dig selv. Der er desværre ingen garanti for at ens børn deler ens interesser, selvom man prøver at påvirke dem! - taler af erfaring  Gurli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, nu får jeg nok verbale ørertæver, men jeg mener bestemt ikke at en fjordhest er en god ide! De er stabile og omgængelige, når de er "velopdragne", men kan hurtigt tage magten fra et barn eller en uerfaren rytter / ejer. Alle de fjordheste jeg har kendt, har på trods af et roligt gemyt, haft brug for en stærk lederfigur. Ellers kan det hurtigt ende i en hest der går når det passer den, æder når det passer den, står når det passer den osv., og i disse situationer, er en solid fjordhest ikke bare et lille nips man kan tumle, mens man har et barn på armen. Ligeledes synes jeg at en plag eller unghest ikke er den rigtige retning at gå i, især ikke da der er børn involveret. Du har i forvejen 2 børn at holde styr på, du har ikke behov for endnu et! En islænder kan være en mulighed, men de fås bestemt også med krudt i r***! Jeg vil ikke anbefale en bestemt race, men som det vigtigste kriterie, en ældre stor 1'er pony eller lille hest med et roligt temperament. Det vigtigste er at hesten er stabil, velopdragen, "bombesikker", gennemprøvet og vant til lidt af hvert hvis den skal have så små børn omkring sig. Og også herfra, det er super at du har en erfaren person med i dine planer!
Rose - og Kongejordens Cardiff Springsadel købes: Kieffer Norbert Koof, 17"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rose, jeg må |
|
|
give dig ret. En fjordbolle ER en dejlig hest men jeg ville aldrig anskaffe en til min datter, ene og alene af den grund at de generelt (ved der er undtagelser) har deres egne meninger og er hamrende stærke og så kan en lille purk sidde og hive og slide nok så meget, men vil den frem går den frem hvis ikke man ved hvad man laver. Erfaring fra tidligere ridt på fjordboller understøtter min teori så det er ikke "bare" noget jeg slynger ud  Chilimus: ville også vælge hoppen på 21 frem for en unghest, specielt hvis de kan blive så gamle som flere siger herinde. Ellers så ud og kig dig omkring, hestehandlere og private. Der er trods alt nogen gange gode og rolige heste ved de forskellige hestehandlere. God fornøjelse og held og lykke  Hilsen Betina
Lykkelig ejer af Cuba, min lille gule. Bebs i maven- Termin Jan. ´08 (altså mig) Mor til 4 årig guldklump :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|