|
|
| Stamtavle |
|
|
Betyder det noget hvis man køber en hest, hvor man ikke må få stamtavlen med, hvad gør det ved videre salg af hesten ? Tak på forhånd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| besværligt |
|
|
dyret er jo mindre værd uden sine papirer og er den brændemærket kan den ikke få feks hestepas, FEI pas etc. karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stamtavle |
|
|
Sådan set er det ulovligt at sælge en hest, der HAR stamtavle uden at stamtavlen følge med. Så man klager til sælger, og beder om at de enten udleverer stamtavlen eller hvis den er bortkommet, fremskaffer en ny. Som Karina skriver, så er den værdiløs som konkurrencehest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte GC |
| Forfatter:  |
Kristina König |
| Dato:  |
30-07-2007 12:48 |
|
Charlotte - hvilken lov er det? Kristina
4 års DV vallak med kæmpe potentiale udlån/salg her Pony købes: 6-12 år, 145-149 stg, LB/LA dressur, god lærepony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke på den måde |
|
|
Ikke ulovligt så du kommer i spjældet.  Men ifølge LU's regler er det ulovligt. Når du får udstedt pas på din hest, så er der lagt vægt på at passet altid skal følge hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stamtavle |
Horseygirl |
30-07-2007 14:07 |
|
Har den stamtavle skal den også med ved salg - og forresten, alle brændemærkede heste har en stamtavle, uanset afstamning. Og endnu mere vigtigt, så skal man også have ejercertifikatet med. Det er der, at man har bevis for, at man ejer hesten. Ved ejerskifte skal sælger skrive under på at han har solgt hesten til ny ejer, hvis navn skal skrives på certifikatet som så sendes ind til Landskontoret for Heste. De registrerer navnet på den nye ejer og sender så certifikatet til den nye ejer. Det er rigtigt vigtigt at blive registreret som ejer hos Landskontoret, for hvis man mister stamtavlen er det kun den, som står registreret som ejer der kan få en ny.
- Chris
Jeg er voldsomt KLOG Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!! Sådan ER det, acceptér det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ejercertifikat |
|
|
Nu er det jo langt fra alle heste der har hestepas og ejercertifikat, det er kun heste født i '99 eller senere. Eller hest der har fået udstedt konkurrencepas senere end det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sorry... |
Horseygirl |
30-07-2007 14:13 |
|
Sorry, du har ret, det glemte jeg lige i farten (og her er der plads til en smiley der rødmer)
- Chris
Jeg er voldsomt KLOG Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!! Sådan ER det, acceptér det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhh |
|
|
Lige et spørgsmål til det CharlotteGC skriver. Er det ikke kun heste efter en kåret far der før lavet pas. Et konkurance pas kan da først laves når de er 4 år. Hvis jeg havde 2 heste helt uden papirer, og de 2 fik et føl sammen, ville jeg da ikke kunne få pas på føllet, eller kunne jeg?
Venlig Hilsen Anni og Hannibal!! Klik dig ind på min hjemmeside Åengensponygård Se hvilke ponyer vi har tilsalg på hjemmesiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stamtavle |
Horseygirl |
30-07-2007 14:49 |
|
Man kan kun få et følpas(stamtavle) på føl efter en kåret hingst. Følpasset kan så senere laves til et konkurrencepas. Følpassene udstedes hos Landsudvalget for Heste. Et konkurrencepas fås gennem DRF, men Landsudvalget laver dem for DRF. Du kan få et konkurrencepas på alle heste, ligemeget om de er efter kårede forældre eller ej. Er hesten ikke efter en kåret hingst, vil der bare ikke stå noget under afstamningsoplysninger på heste. Jeg ved ikke om du kan få et konkurrencepas før hesten er fyldt 4 år, men uanset om man har det eller ej, må den selvfølgelig ikke startes i konkurrence før den bliver 4 år.
- Chris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UPS... |
|
|
Ups fik lavet en skrive fejl, så denne sætning "Er det ikke kun heste efter en kåret far der før lavet pas." Skal lige lavs om til "Er det ikke kun heste efter en kåret far der få lavet et pas." Hvis heste der ikke har en kåret far, ikke kan få et pas, er det jo ikke alle heste der er født efter 99 der har et pas.
Venlig Hilsen Anni og Hannibal!! Klik dig ind på min hjemmeside Åengensponygård Se hvilke ponyer vi har tilsalg på hjemmesiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brændemærker |
Horseygirl |
30-07-2007 15:12 |
|
En hest, født efter 99, der er brændemærket har et pas, enten et såkaldt "følpas" eller et konkurrencepas. Alle heste kan få et konkurrencepas, uanset afstamning, men det er rigtigt, det er ikke alle der har et. Det der forvirrer er, at der er to typer pas: - Følpas, der bliver udstedt til føl efter kårede hingste - Konkurrencepas, der bruges til heste der skal gå konkurrencer på C-niveau og derover under DRF - dette pas kan alle heste få, uanset afstamning.
- Chris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må få og må få |
Ronjaven |
30-07-2007 15:24 |
|
jamen hvis der er papirer på hesten og du ikke må få dem med stikker der et eller andet under vil jeg mene jeg ville derved ikke købe hesten hvis det var mig.knuzz Katrine
© Yrja og Prins © Boks udlejes i lille hyggelig stald tæt på skov. Medlem af Huginn & Muninn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heeej... |
|
|
Okay, hvad ville i råde mig til hvis jeg gerne vil op og starte diskriks stævner og måske videre i nu, Han er travhest, og gamle gamle ejer har ikk ville give stamtavlen fra sig pga hun var bange for at han så blev brugt til travløb. ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Konkurrence |
Horseygirl |
30-07-2007 22:36 |
|
Du er nødt til at have stamtavlen hvis du vil starte på distriktsniveau og opefter fordi du så skal have et konkurrencepas. Taget fra DRF's hjemmeside: Landscenteret | Heste udsteder efter aftale med Dansk Ride Forbund, konkurrencehestepas i Danmark. • For heste med brændemærke eller frysemærke skal original stamtavle indsendes, for at der kan udstedes konkurrencehestepas Hvis din er travhest er den frysemærket så du skal bruge den originale stamtavle for at få et konkurrencepas. Hvad vil jeg råde dig til??? Som Ronjaven siger, lad være at købe en hest hvor du ikke må få papirerne med. Men det lyder som om du allerede har købt den, så må du jo have fat i tidligere ejer og se om du ikke kan få papirerne fra hende.
- Chris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ligegyldigt |
|
|
Hvis du vil starte stævner, så er det ikke en travhest du skal købe. Det får du begrænset glæde af. Men når han ikke er mærket, så betyder det ikke noget at stamtavlen er "bortkommet", dog mener jeg stadig at det er etisk forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke enig charlotte |
|
|
mange distanceryttere vælger nu travheste og de skal også bruge hestepas.  men ja i dressur+spring er det sjældent dem der gør sig bedst. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heeej.. |
|
|
Det kan godt være, men han springer 120 til træning og springer nemt 145 cm og kommer højt over, og han vender på en 25 øre. Så synes i skal droppe de negative kommentare til ham, mange kan slet ikke se han er travhest. Han har heller aldrig været brugt til løb..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|