|
|
| Gårdejer. |
| Forfatter:  |
Line ♥Rubina♥ |
| Dato:  |
26-07-2007 19:01 |
|
Hejsa. Vi regner med at købe gård inden for de næste 2 år, og jeg har derfor funderet over det at være gårdejer og have hestehold  Til jer som har gård med heste, hund og evt. børn! Føler I, at I har god tid til det hele: Ride, muge, strigle, hygge, nyde og sørge for jeres heste?? Og samtidig tage jer af jeres partner, børn, venner m.m.?? Eller er tiden en mangelvare  
Anyone can sympathize with the sufferings of a friend, but it requires a very fine nature to sympathize with a friend's success.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kort og godt |
|
|
ja... tid er en mangelvare.. der skal prioteres.. og er ungerne små så er tiden endnu mindre, har man køkkenhave, jeg kunne blive ved.. vi har fundet ud af hvor der slækkes, så vi kan nå det vi helst vil alle sammen.. hestene
Det skal være morsomt, ellers er det ikke sjovt shubidua
kompostorme, tag selv western sadel, Herreford Brand sælges velholdt brun Kieffer dressur sadel sælges
tid til at vaske heste og hunde:Shampoo sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er bare |
Egeskovgård (Vipse) |
26-07-2007 19:22 |
|
ikke timer nok i døgnet. Jo, men det kræver nok lidt planlægning, kompromiser, og at alle hjælper alle. Jeg ville rigtig gerne have en køkkenhave. En kæmpestor en. Men prøvede sidste år, og ved at det skal jeg så ikke have. Vi købte gården feb 2005. Og mangler stadig meget. Vi arbejder mange timer hver i sær, har 25 tdl ikke meget men nok. 4 børn, 7 heste i stalden pt. Manden er jæger, jeg vil gerne ride lidt mere. Nu er vores børn 14, 13, 9 og 3½ år. Så de kan heldigvis hjælpe hinanden og os. Og det gør de gerne. Ind imellem siger de nej, og det må vi så bare lave vores planer om efter. Men for det meste er de søde til at hjælpe. Vi satser på at om 3-4 år er vi færdige med en del af de store projekter, og det skulle gerne hjælpe lidt på det hele. Men vi vil alligevel ikke bytte tilbage til et liv i villa-kvarteret. Og det vil ungerne heldigvis heller ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan |
|
|
kun tilslutte mig HippieLee.Det er lidt hårdt at være gårdejer, men det er alt sliddet værd. At gå ud til hestene tidligt om morgenen og fodre, at gå ud på folden og hygge når det passer dig, bruge 5 min her og 10 min der...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
|
|
jeg syntes også tid er en mangelvare. ud over børn, hunde, heste og æsler skal vi også bruge tid på istandsættelse. Nogle gange overvejer jeg bestemt om det er det hele værd.
Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges... Frieserhoppe 5 år sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123546 |
|
|
Der er Aldrig tid og penge nok - sådan er det bare, man lærer hen ad vejen at indgå en hel del kompromisser og betale sig fra nogle af de ting man bare ikke kan nå. Men, der er også mange gode timer, og det er lækkert at have hestene hjemme. held og lykke med det Miriam
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
ja det er livet men vi tænker da ofte på hvad i alverden folk i lejlighed bruger deres tid og penge til for alle vores penge og tid går udelukkende til børn, dyr og gården. men det handler jo om at priotere her i livet. og vi valgte at blive plejefamilie så vi havde noget mere tid hjemme. men det er det værd, syntes vi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tid en mangelvare |
|
|
Vi mangler altid tid, vi købte gård i 97, og har efterhånden været huset og staldene igennem, men det har altså også taget 10 år, vi mangler stadig en del, men det er småting i forhold til det vi har været igennem. Vi har 5 børn, som alle har fritidsinteresser, de 2 store er flyttet hjemmefra nu, 2 heste, 2 ponyer, 20 køer, høns, katte, 2 hunde og nogle får, vi passer selv markerne ca. 25 tdl. og vi arbejder begge, jeg har en lille gårdbutik med åbningstider udover min normale arbejdstid, osv osv. men jeg ville ikke for alt i verden bytte med en lejlighed i byen, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle få tiden til at gå med. Det er selvfølgelig hårdt med små børn, men det er det vel altid, mine veninder, som er bymennesker, klager til stadighed. Jeg tror at når man vælger at have gård, så vælger man det fordi den er en livsstil, vil man ikke ofre den tid det koster, finder man hurtigt ud af det, og så er det jo bare om at sadle om. hilsen jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som nu... |
|
|
har lukket hestene på fold efter nattens torden, nyder nu kaffen i stilhed inden jeg skal på job.. det mest vidunderlige er sgu stilheden.. vi har også snakket om at hvis vi for 20 år siden havde købt et parcelhus, så kunne vi have haft betalt ud og siddet med ny bil og udenlandsrejser, mærketøj og !! en bog ?? strapudemaj? man er kronisk lidt bagud som gårdejer, også selv om at vi ikke har så meget jord som mange af jer andre.. men hva faen  vi når DET jo nok.. hvad DET så end er 
Det skal være morsomt, ellers er det ikke sjovt shubidua
kompostorme, tag selv western sadel, Herreford Brand sælges velholdt brun Kieffer dressur sadel sælges
tid til at vaske heste og hunde:Shampoo sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hippie lee |
|
|
du har fuldstændig ret roen der er det er noget af det bedste. vi har desværre heller ikke så meget jord 3,5 tdl. før var der ca 80 tdl. til og vi har stærke planer om at købe noget af det tilbage, landmanden og nuværende ejer ved det bare ikke endnu...  Nej det er en anden charme ved at bo på landet og det er landmandens forhold til hans jord det er et helt liv for sig selv. em landmand der fx har 300 hkt. sælger aldrig bare 2 tdl. nixen bixen heller ikke engang til overpris nej der er kun et tilbud man kan give en landmand og det er køb af mere jord ha ha.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gårdejer |
|
|
Jeg har kun været gårdejer i knapt et år og ja, tiden er i høj grad en mangelvare, men nu er jeg også alene om alt og studerer. Men jeg ville ikke bytte. Min gård ligger efter mit hoved et af de smukkeste steder i verden, op af Limfjorden. Det er en gammel Præstegård fra 1877 og hold da ferie hvor er det upraktisk. Der skal laves en masse og det koster en hel husleje for en mellemstor århusianerlejlighed at fyre den op. Men til gengæld har både jeg og dyrene masser af plads og smukke omgivelser. Alene den 3 tdl land gamle, men forsømte have gør det til et dejligt sted, med alle de store gamle træer (fredsskov). Og det at jeg kan se hestene fra næsten alle mine vinduer, ligesom der er den hyggeligste lille lystbådehavn meget tæt på (ja faktisk to). Mine heste kunne på denne måde komme i løsdrift og jeg kunne få en lille ridehal.  Hvis beliggenheden havde været dårligere, så er jeg ikke sikker på at jeg ville have syntes at det hele var så vidunderligt. Så sørg endelig for ikke at gå på kompromis med den slags. Gården kan laves om, men den ligger nu engang hvor den ligger.
Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er da andre muligheder |
MariNi ♥Galant Fuglebjerg♥ |
27-07-2007 09:30 |
|
end lejlighed - gård. Jeg har selv et dejligt hus i en lille landsby uden for Haslev - og ja stilheden er vidunderlig. Min hest er så opstaldet på en gård, uden rideskole men med ansat personale. Lille ridehus, pæn udendørsbane, kæmpe udendørsbane og skov. Der er da stadig meget der skal laves / vedligeholdes med et gammelt hus, men der er ikke så mange bygninger, og haven er kun på 700 m2, så der er tid og råd til andet, alt efter temperameng. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har boet |
|
|
på en gård i 2 år nu, og vi elsker det. Jeg er selv opvokset på en gård og har prøvet lejlighed og villa, men føler først jeg er kommet hjem nu. Men det er en tidsrøver og nogle gange surt og træls. Man bruger alle sine penge på vedligeholdelse og alle mulige projekter. Nu har vi været heldige og købe en gård som ligger perfekt med 6 tdl land, renoveret indvendigt med spa og hele gøjemøget, 5 mintter gang til indkøb, skole, idrætshal, børnehave, vuggestue 10 minutter til stand og skov og mit arbejde ligger 10 minutters kørsel derfra. Vi har børn og jeg ville aldrig flytte helt ud på landet, da det ville give for meget transport og ingen fritid til os selv. Her kan kammeraterne bare komme ned, og de nyder der er plads til dem. Man skal være sikker på at man har penge nok til at renovere og stadig kan rejse og forkæle familien. Nogen gange er det surt og stå op 05.00 en kold vintermorgen for at fyre og fodre, men det giver en tilfredsstillelse når hestene gumler og huset er varmt. Jeg nyder og have min egen stald hvor jeg bestemmer. Ungerne elsker og have en stor have hvor de skal sælge jordbær m.m. fra til næste sommer, vi skraber alle mulige dyr sammen. Det bedste er vi ingen naboer har tæt på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|