Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

bruger du bremse ?
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:37

hej alle hestetøser/fyrer :)
jeg skriver ikke for at skabe en hård debat. men derimod fordi jeg sad og blev lidt eftertænksom (JA SOMMERFERIE )

bruger i bremse på jeres heste ?

altså hvis i rykker man eller lig.

der hvor min hest står går vi stortset alle meget op i horsemanship - akademisk ridekunst og ja hele molevitten.

og jeg kunne ikke finde på at bruge bremse til min hest- nu er den så også så sød

men hvorfor/ ikke

fordele - bagdele :) ej ulemper ??

håber på en god debat
vh AK

vejen der ikke starter i hjertet ender blindt..

0
0
Svar på denne tråd

ved dyrlæge besøg
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:42

ved dyrlæge besøg når hun skal have beroligende -ellers så smadre hun hele stalden... men det er lige så meget for hendes egen skyld... -hun er dog blevet bedre og det er kun indimellem efterhånden at der er behov for det...

men eller så bruger jeg ikke bremse -er ikke fan af den ting...

I' m me.... and I'm perfect...

Ægte GUCCI solbriller SÆLGES -se mere på min præ.

0
0
Svar på denne tråd

fo at ...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:43

Nej bestemt ikke blot for at rykke man eller andet dagligdags værk.

Jeg har kun villet gå med til at bruge den på store heste der fx har været hysterisk bange for smed eller dyrlæge så den er direkte farlig for sine omgivelse.

Jeg syntes bestemt ikke det er noget der skal bruges til bare at rykke man. Hvis hesten hopper rundt for at få rykket man er det jo pga en unødig ubehag, så må man finde en anden måde at gøre det på.

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

Bremse
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:45

Ja, langt hellere bremse end div. bedøvende midler - virkningen er jo den samme, only bliver dyret ikke fyldt med kemikalier og den går over så snart man tager bremsen af.

Det skal lige siges bremsen kun bliver fundet frem hvis hesten er helt håbløs og springer rundt og sparker. Havde bremse på ponyen den anden dag fordi han havde sparket smeden.

"It's not why you're weak, but what will make you strong"
U2

Nu med bondegård!
Søger Løvehoved kaninunger, part til pony (gratis!), samt diverse møbler, tjek mine annoncer :)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:49

jeg synes det er rigtig dejligt at læse I kun har brugt den (bremsen) når hesten har været til fare for sig selv :)

sådan som jeg cirka forstår det (og mennesker selvf)

jeg synes desværre bare jeg har oplevet tit at hesten ikke lige stod stille da benene skulle skylles - på med bremsen (meget forkert efter min mening) jamen jeg synes det er skræmmende, at fordi hesten ikke står stille når benene skal skylles (hvilket ejg mener burde være en dagligdags ting- eller i hvert fald noget de er vant til) så får den lige et skud smerte i mulen...

men min mening-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør ikke
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:49

Har ikke nogen bremse, så det giver lidt sig selv :)

Men dyrlægen brugte for nogle år siden en bremse på ham, da han skulle have raspet sine tænder. Det gik fint og vi slap for bedøvelse. Året efter vidste han dog hvad den der tingest betød og der var vi nødt til bedøvelsen - ellers kunne dyrlægen slet ikke komme i nærheden af ham Nogen gange tror jeg altså den hest har en hukommelse som en elefant :)

Jeg kan dog godt finde på, at hvis han begynder at skape sig eller ikke vil trækkes med - vi er ikke altid lige enige på det punkt -, at tage et greb om det yderste af mulen og glemme til et kort stykke tid. Det har vel et eller andet sted lidt den samme funktion som en bremse, dog i en dog kortere tid - ofte ikke mere end ½-1 minut :) Men han stopper med sit pjat og begynder at "høre efter mig" igen.

Det skal dog lige siges, at det er yderst sjældent jeg har brugt denne lille "self-made"-metode :)

Kunne aldrig finde på at bruge en bremse selv, men det er lige så meget fordi jeg vil være bange for at gøre noget forkert. Så hellere fagfolk som f.eks. dyrlægen eller smeden, hvis den skal bruges.

KATRINE

.:. MED "DAMP-HESTEN" VALDE .:.

0
0
Svar på denne tråd

bremse
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:50
Det er kun dyrlægen der gør der her, og hvis det bliver nødvendigt, men det gør det heldigvis sjælden :)

SPRINGSADEL SÆLGES.

Sådan indsætter du billed.

I don't suffer from insanity...

..I enjoy every waking moment of it..

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg en
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 16:55

af dem der stadig indtil nu får min bedøvet når han skal have smed, og er så heldig at have fået endnu en problem hest der kræver det sammen.

Bortset fra det. Pt er det stadig kun nødvendigt med smed ca 1 gang hver 9 - 12 mdr. så jeg foretrækker bedøvelsen frem for mere fysisk ubehag. I det min ville stejle og gå bag over uanset hva man gør ved ham i skræk hvis det står til ham. Jeg ser ingen grund til at bruge bremse så ubehagen for ham blir forværret på det fysiske plan hvor hans problem i forvejen ligger, og har været så slem som den har. Man kan mene hva man vil om bremse, men ingen i verden får mig til at gøre det mod min med det han har været igennem og er bange for. Det ville kun forværre alting igen.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 18:21
Da min hoppe skulle håndprøves, insisterede dyrlægen, på at der skulle brems på min hoppe. Selvom hun altid står helt stille ellers.
Det gjorde hun også da samme dyrlæge scannede hende knap tre mdr før.

Men ja bremsen kom på, og hun fik da også udført håndprøven. Til gengæld var det farligt at stå ved hovedet af hende, hvor jeg jo så stod da hun absolut ikke brød sig om bremsen.
Så dyrlægen følte sig sikker, på bekostning af min sikkerhed 8-)

Jeg kunne forestille mig dyrlægen kom fra en krampe der var ved at tage livet af dyrlægen siden hun insisterede på bremsen ved min.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 18:39
Nej, det gør jeg da ikke. Min hest rolig og velopdragen og har tillid til mennesker (også dyrlægen!).

*Snepony*

Et godt liv skal man kæmpe for

(B.S. Christiansen)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 19:36

Jeg synes bremsen fungerer fint, når det er nødvendigt!

Min får den fx. på den ene gang om året han bliver klippet - har desværre ikke selv en klipper, så det er svært at vende ham til den langsomt, og med bremsen står han stille. Synes faktisk ofte at bremsen er et bedre valg end bedøvelse v. dyrlæge. Nogle af vores heste kan IKKE lide at blive stukket, og desuden er de jo rundtossede i lang tid efter, hvor bremsens effekt holder på det sek. den bliver pillet af. Samtidigt tror jeg på at hestene kan lære at accepterer ting, som klipperen bedre med bremsen på, hvor man jo siger at de intet kan lære / huske ved bedøvelse.

Hvis han tosser på staldgangen (er meget voldsom, når jeg fx. sprøjter med vand, på trods af gentagne små forsøg), kan jeg med hånden være bremse, og dermed hurtigt få det overstået - på den måde kan jeg nu mange ting unden "hånd-bremse", som før var håbløst.

Det til skal det dog siges at bremsen bliver KUN brugt hver, når jeg skønner hestene kan være til fare for mig eller andre i stalden

0
0
Svar på denne tråd

Kun af dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 20:36

Bremsen kommer kun på hvis det er nødvendigt, dvs. ved dyrlægebesøg hvor der er fare for personskade, og hvor der ikke er mulighed for at træne situationen, ellers er det et spørgsmål om træning.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study."

Francois Robichon de la Gueriniere (16

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 20:39
neeej har heller ik en ;)

© ZINZANO ©

Min springhest.

0
0
Svar på denne tråd

Kun hvis...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 20:49

... det er tvingende nødvendigt.

Jeg har heller ikke en bremse, men har til gengæld fingerkræfter der kan tage ved, hvis det er nødvendigt. Og bruger man kun fingrene er man også sikker på ikke at stramme om mulen for længe - for så KAN man ikke holde ved.

Inden for de seneste 5-7 år har jeg brugt det 3-4 gange i alt - alle sammen her i vinter, hvor Baloos staldkammerat var meget ked af at få ordnet muk på sine ømme ben.

Det er en situation vhor det var tvingende nødvendigt - både for at få det overstået hurtigere og for hans ejers sikkerhed mens hun ordnede benene.

For at rykke man ville jeg aldrig bruge det. Baloo kan ikke fordrage at få ryket man - så den bliver klippet. Hvis han synes at det er en plage skal han ikke udsættes for det - det er der simpelthen ingen grund til!

Jeg betragter ikke brugen af brems som et problem - så længe det gøres med varsomhed og ikke misbruges.

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

lukiluke
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 20:53

ja smart at bruge bremsen ved vanskeligheder som fx klipning og hvad der ellers kan være af problemer i løbet af året, for så virker din lille smarte håndbremse så din hest lyn hurtig husker hvad der skal ske og står panisk stille. hmmm hvad med at træne din hest til at være med under forløbet fx med vand på staldgangen. når du skriver på trods af små forsøg. det handler ikke om små forsøg, det handler om et stort arbejde hvis du skal lære din hest hvad den skal være bange for og ik. du har fundet ud af hvor nem det er med bremsen hesten står nu fuldstændig stille og hvor er det en farlig vej i er på vej ind af, du vil oftere og oftere undeskylde sig selv over at bruge den mere og mere. men lov mig om nogle år når du bruger bremser for at kunne få din hest til at stå stille når du skal stå op på den, at du tænker dig et sek. om og opdager at nu er grænsen nået.

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

kan blive nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 21:02
aldrig var der blevet brugt dette og går bestemt ikke ind for det, men min hest skulle havde bagsko på og efter jeg havde haft gieopraktor, og han havde slået forkert, er hun fuldstændig psygisk ødelagt, hun er bange for mænd nu, hun er bange for hamre og larm... og har brugt denne smed i 2 år og der har aldrig været noget lige indtil sidst efter ham giopraktoren har ødelagt hende, hun panikkede fuldstændig, sparkede ud, kastede sig i kæderne og både smeden og jeg var fuldstændig rystet... så han blev nødt til af tage den på, fordi det var ved af gå helt galt, hun fik et søm i strålen.. så fremover må hun bedøves... det er så kedeligt, begrund af er geopraktor
0
0
Svar på denne tråd

I særlige situationer
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 21:12

Jeg har en bremse, og har haft den i brug et par gange.

Jeg købte den, da hun skulle have antibiotika i en periode. Jeg havde ikke haft hende så længe og havde derfor aldrig prøvet at give hende den slags, men hun gik helt i panik var livsfarlig for sine omgivelser.

Der valgte jeg bremsen, for der var ikke tid til at træne det med hende, da hun jo skulle have sin medicin. Efterfølgende har jeg trænet med hende, og nu er der ingen problemer med dette.

Bremsen kom i brug igen for en måneds tid siden, hvor hun fik en slem skramme, som skulle renses med sprøjte. Det passede bestemt ikke damen, så der valgte jeg bremsen fremfor at blive tromlet af hende.

Mvh

Mette & Lunapigen

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

Når min Jack
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 21:15

skal stikkes så får han bremse på. Det viste sig for et par år siden ved et tandlægebesøg, at hans tunge har været skåret op i begge sider ca. 8cm som efterfølgende er syet, tror selv at det er derfor han ikke har det bedste forhold til dyrlæger.

Kan putte en 8x6m stor pressenning over hovedet på ham, få han til at springe op på og gå ind i alt muligt, men en dyrlæge - så står han af...

Mvh Gitte
Mor til Tera 2½ år +1

Ejer af Jack D. smuk broget hingst og Balder en skøn nordbakke
*

Baroksaddel sælges (ikke min)

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 21:46
Og skal man bruge en bremse for at rykke man aldrig hørt noget så sindssygt...

Illum

.

Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle...

.
Skadefro nej, men ganske tilfreds....

.

Kan selv, men takker ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Bremse??
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 22:35
Nej har ikke brugt det på hverken Emil eller Spot da hun var i live. Heller ikke da han stod med en flænge i knæet og dr. dyr stak fingeren i den for at se hvor dyb den var. Han gloede med og prustede hende i nakken, og så kunne jeg ellers fodre ham med de guffere jeg havde i lommen. Selv antibiotika o.l. kan jeg selv sprøjte ind, da jeg bare gør det, og han ved jeg ikke vil gøre ham noget ondt.

Men vil ikke afvise at bruge den på en anden hest, eller Emil hvis han lige pludselig skulle gå amok en dag smeden eller dr. dyr var der...

Leder efter afkom. Se denne efterlysning: www.heste-nettet.dk/fo...086/21086/

En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd

Har brugt dne et par gange
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 23:43

Jeg har et par gange haft bremse på min hest, første gang da han skulle kastreres - han var bedøvet (først beroligende i blodet og så lokalbedøvelse), men han ville stadig sparke dyrlægen. Han er så angst for dyrlægen at når han skal stikkes så er han nødt til at have bremse på.

Nu har jeg dog skiftet dyrlæge og håber på at den nye dyrlæge kan stikke ham uden bremse.

Jeg kan uden problemer rykke man på ham, og da han i vinters fik klippet sine koder med maskine (pga muk) var det intet problem(og jeg fik ikke engang hjælp til det).

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

bremse for at rykke man
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 00:08
det har jeg da aldrig oplevet trode kun det var i gamledage de bruget dem på de "vilde" heste som skulle skoes. men at den tages i brug når hesten skal have rykket man nåå men det var jo ikke det du ville høre.

NEJ jeg bruger aldrig bremsen og jeg vil ikke eje en.
0
0
Svar på denne tråd

jamen hvorfor
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 00:57

ikke?

Mange tror, at bremsen virker ved at tilføje hesten smerte - men den virker modsat - den bedøver.

Bremsen virker som en slags akupunktur. Det var ved brug af brems på heste, at lægevidenskaben fandt ud af det med endorfiner (y) Hjernens eget bedøvelsessystem (y)

Bremsen virker godt på de fleste heste, og hvis man ikke misbruger den, har hesten heller ikke noget imod at få den på! Vores Grandi fik brems på hver dag i 100 dage sidste år - han stak selv hovedet ind i den, men han kunne s'gu ikke lide nålen med penicillin, der kom bagefter

Men at bedøve en hest for at rykke man - nej, det kunne jeg ikke finde på (n) Grandi fik pjuskeman af den grund ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 01:00
hvorfor kunne du ikke det nu når din hest åbentbart syntes at det var så hyggeligt at den selv stak hovedet der ind?

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

Smeden har
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 01:00

kun brugt bremse 1 gang i de over 2 år jeg har haft Silas.

Han er normalt ikke bange for hverken smede eller dyrlæger , men da han skulle have skåret en flintesten ud af en meget øm hov, gik han i baglås, men stenen skulle ud og på kom bremsen, selv med den på gjorde "herren" lidt oprør og ville sætte sig på numsen, men vupti kom stene ud af hoven og af med bremsen og frem med guffer...(seancen havde vel taget ca. 1½ minut)

er ellers tilhænger af "overtalelses metoder", men her var hesten til farer for både mennsker og sig selv...

( man har vel principper for at kunne bryde dem )

Whatever you say or do - it always returns to you!

0
0
Svar på denne tråd

Fordi hesten
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 10:50

ikke kunne fordrage at få rykket man - så var der da ikke en idé i at bedøve ham for det :-(

Hvis du ikke kan lide at gå til tandlægen, kan du vel stadig ikke lide det, selv om du bliver bedøvet ?:-)

Det hjælper lidt, men det er da ubehageligt alligevel :-(

Især hvis man forbinder det med noget ubehageligt 8-)

Nej, det ville jeg synes var urimeligt, men hvis hesten har brug for en brems, så skal man bruge den fremfor at lade være (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

tak for en god debat :=)
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 12:22

som det første :)
ja kan jo næsten fornemme på jeres svar i er ved a falde ned af stolen , når jeg skriver bruge bremse til at rykke man (jeg gør ikke selv !!) men troede faktisk helt ærliugt det var meget normalt. da de steder jeg har været har det været normen.

men er meget positiv overrasket over at høre mange kun bruger den i farlige situationer :)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 12:58
Det er meget sjældent jeg bruger bremse på mine heste, faktisk er det kun min DV den har været brugt på. Det har været de 3 gange hun er blevet klippet, de første par gange var det også nødvendigt med lidt "saftevand" men sidst gik det kun med bremsen, så mon ikke det kan klares helt uden hvis det bliver nødvendigt igen...
0
0
Svar på denne tråd

Aldrig...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 13:17
dvs. jo engang imellem når de får raspet tænfer, ellers aldrig. Det burde ikke være hverdagsbrug for nogen ryttere!!!
0
0
Svar på denne tråd

Kun sjældent
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 13:29

Her bliver den kun brugt meget sjældent- og kun når det er for smedens skyld. Har fx en pony, der NÆGTER at få beskåret forben- trækker det hele tiden til sig, når smeden forsøger at skære noget af. Så kommer bremsen på mens han skærer, og den er ikke nødvendig, når de skal raspes og heller ikke ved bagbenene.

Men smeden kan ikke få ordnet hovene, hvis ikke den får brems på- og hellere det, end ponyen skal gå og få snabelsko!

Bruger så vidt muligt ikke beroligende medicin, hvis der er en vej udenom.

Prima welsh hingsteføl sec. A sælges

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Næh...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2007 13:44

Sådan en har jeg aldrig ejet.

Men omvendt, synes jeg ikke den er så slem som den ser ud, og hellere bruge bremse på hesten, end kæmpe med den på anden vis.

Hvis dyrlægen trak en frem og ville bruge på fx den hest der virkelig hader dyrlæger, ville jeg da også synes det var ok.

Men indtil nu har vi klaret os fint med list og overtalelse ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider