hej hej
ville bare lige fortælle om vores super tur på heste ryg.
vi red afstde søndag i uge 28, mig selv og mine tre dødtre på 9 11 og 13år, kæresten kørte afsted i bilen med telt og alt baggagen .
vi startede i kolding, hvor hestene var blevet transporteret til af en megte hjælpsom veninde og hendes mand.
vi startede ud fra dalby rideskole og skulle ride til PONYGÅRDEN I HADERSLEV... hmm så var deT dog lige at kortet som jeg ellers troede var nøje tilrettelagt, måske ikke var så tilrettelagt alligevel.. så det endte med at vi lidt i elleve om aftenen stadig ikke var nået frem. hvor vi ellers ifølge planlægningen skulle ha været fremme omkring 21,30 tiden. jeg var efterhånden begyndt at blive lidt urolig da det lynede og tornede længere væk og det kom tættere og tættere på. lyset var også ved at forsvinde. Så jeg bestemte mig for at vi skulle ride ind på den næste gård vi stødte ind hvor vi kunne se at der evt var mulighed for at hestene kunne overnatte. Vi kom kort tid efter, lige uden for hejlsminde, forbi et sted hvor vi kunne se en springbane omkranset at et flot hvidt hegn. Beslutsomt red vi ind af vejen mod gården og krydsede alt hvad jeg kunne og bad til at vi måtte lade hestene overnatte... vi fik banket på huset og en kvinde kom ud. Hun var eventyrlig sød og forstående og sprang ud af nattøjet i en ruf og kom ned og hjalp med at få hestene installeret for natten.. Stedet var super dejligt og flot. vi fik fodret hestene og puttet til natten og straks rasede uvejret ned over os med kæmpe tordenbrag og klare lyn.. heldigvis var vi hestene kommet i stald inde..så kom kæresten tilbage og hentede os og vi kørte afsted til PONYKLUBBEN I HADERSLEV. Kæresten forklarede at han ikke lige havde kunnet præsentere at sætte vores telt op da det ik var det nemmeste med en brækket arm. PONYKLUBBEN I HADERSLEV havde derfor tilbudt os at overnattet i rytterstuen...
Vi fik hurtigt spist noget mad fra en tankstation, kom hen på rideskolen og spiste kage og chips pg brak varm kakao derefetr lagde vi os til at sove..
MANDAG
over middag kørte vi tilbage til hestene fik sadlet dem og vi red de siste 17km hen til ponyklubben ad landevejen..
da vi ankom, fik vi ordnet heste og installert dem på en dejlig fold ligeud for vinduerne til rytterstuen. så fik vi gang i en engangsgrill vi havde købt og fik grillet lidt pølser, hvidløgsflute og stegt kylling i rytterstuens ovn... sikke en dejligt måltid. om aftenen hyggede vi med slik,chips og cola.. da klokken var omkring et om natten var vi alle trætte og hoppede iseng.
Tirsdag
mine to små sønner var ikke med på turen, de var på ferie med nogle venner, karin og willy. de ankom til ponyklubben i haderslev tirsdag morgen, da min yngste søn jonas havde fødselsdag. det fejrede vi med gavejagt, rundstykker og rigtig lækker sønderjysk honningkager flot pyntet med slikkepinde flag og lys. over middag kørte karin og willy atter afsted igen med campingvogn på sleb mod en campingplads længere nede i sønderjylland.. vi fik pakket alt grejet sammen, sadlet heste og forsatte vores tur imod åbenrå egnen(skulle 12km på den anden side af åbenrå).egentlig ret sorgmodigt at skulle videre, da ponygården er et super lækkert sted og helt kanon søde mennesker dernede, der virkelig fik en til at føle sig velkommen... men afsted kom vi da,for det var jo også spændende at opleve nye steder, må dog indrømme at min bagdel ikke var helt ening om at den skulle forsætte på hesteryg, av hvor gjorde den dag ondt, griner men afsted skulle vi..
vi red langs hærvejen det meste af vejen til åbenrå, så super lækker smuk natur og dejlige stier.vi valget en kort overgang at følge et stykke ad hærvejen vandre rute, hvilken var endnu smukkere, lige indtil vi kom til en lille bitte bro over en bæk,der bestod af brædder og bjælker på tværs,da blir man lidt bekymret når man rider på an varmblods palomino på 600kg og da det var umuligt at komme udenom broen måtte vi jo over.. Den mindste af ponyer og den modigste blev trukket over først for det var vi sikker på at den kunne holde til, og den lille hotspot vippede ikke med et øre.så kom turen til min dejlige dreng. han pustede og prustede men ville jo absolut ikk lade os tro at han var en kylling så han små løb over. nu var jeg ikke mere bekymret for om den skulle holde til vægetn af vores heste så jeg bad mine to andre døtre trække over, først den ældste af mine piger shanice med hendes arber pony sally, sally tog et skridt ud på broen, bestemte sig for at den var meget farlig og sprang over på den anden side i et kæmpe hop. til sidst kom domenic med hendes partspony suprise, den vippede lidt med ørene men fulgte så ellers pænt med over... vi forsatte turen med et stort smil på læben og små grinede lidt over at ingen af os havde tænkt over at der måske kunne komme en bro eller lignende på stien..
da vi ankom til åbenrå skulle vi igennem nogen af byen og videre mod tinglev. vi ankom om aftenen hos helge og britta i stald tjørnehøj,7 timer efter vi satte os i sadlen. kærsten havde imellemn tiden opsat telt og grillet aftensmad. så alt vi skulle gøre var at sætte hestene i stald og fodre... da det var gjort fik vi spist en hel del til aften og vi var fuldstændig udkørte så der gik ikke lagt tid før vi var i soveposerne og snork sov..
ONSDAG
dagen efter kørte jeg ind til kliplev efter frisk franskbrød og kakao. vi spiste et dejligt morgenmåltid, selvom klokken vist var ved middagstid.. vi slappede lidt af inden vi igen pakkede teltet sammen igen, fik sadlet hestene og forsatte til frigård camping i kollund ved kruså. Der valgte vi at ride på de små landeveje igennem små landsbyer, total dejligt uden ret meget trafik og utroligt smukt landskab. kæresten havde en lidt kedelig dag, for indtil vi dukkede op i kollund var han nødt til at køre runft eller gå en tur så er fire timer lang tid. han var nødt til at vente på os i kollund, da min mor som vi skulle ned til på camping pladsen ik anede at vi kom på hesteryg. hun trode bare at vi kom og skulle overnatte nogle dage... vi fulgtes med kæresten de sidste par km ind til camping pladsen. Da vi så stod udenfor min mors campingvogn 1hest og tre ponyer var min mors øjne ved at falde ud af hovedet, hun trode simpelthen ikke sine egne øjne. vi red tilbage til kruså hvor hestene skulle overnatte ved claus. Der fik hestene en dejlig græs mark med meget lækkert græs helt for sig selv. så kom kæresten og hentede os og vi kørte ned på campingpladsen til min mor igen. fik aftensmad og gik kolde..
TORSDAG OG FREDAG
Der valgte vi at lade hestene slappe af og blive udhvilet godt. der hyggede vi os på campingpladsen, tog ned til hestene en enketlt gang om dagen tilså dem, nussede dem lidt og gav godbidder. fredag kørte jeg et smut til vejle efter hestetrailer,og tilbage til kollund.
LØRDAG-
Der hyggede vi det meste af dagen, efter en tidlig aftensmad tog vi op til hesten og sadlede dem. og red til stranden hvor vi badede med hestene, travede og galopere i vandkanten og hestene hyggede sig og nød det og de øvrige strandgæster nød vist også synet at fire hestetossede hunkøn og der ponyer ridende i vandkanten..
Så red vi tilbage til stalden. læssde to af hestene og hentede baggage og kørte mod vejle. puttede hestene for natten og tog hjem... gik i sneg og sov mega længe søndag... imens vi sov søndag formiddag have en der hedder finn hentede de sidste to heste i kollund.
det var en kanonsupoer tur og vil gerne gøre det igen, på trods af de små mindre heldige ting... det er en opklevelse for livet..
Den eneste rigtig trælse ting ved turen her, er alle de forbandede skovsvin der smider ders dåser i vejkant og rabatten. Aldrig har jeg set så mange dåser på vejene og hvor er det dog sørgeligt at folk ikke tænker sig bedre om. dels ser det forfærdeligt ud, skader miljøet, men kan også skade diverse dyr, samt sådan nogle hestetossede pigers heste når man rider en tur som denne. heldigvis slap vores heste med to mindre skrabninger men det kan jo ende grueligt galt ved at træde på sådan en dåse.. en opfordring til alle, ser i nogen smide dåser så forklar dem på en venlig måde hvad der kan se, at det dels akder miljøet men også dyr heste...
der vil på et senere tidspunkt komme billeder på vores hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/stald- wernegren