Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Unghest eller rutineret stævnehest?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:11

Hej :b

Jeg skriver her fordi jeg er meget i tvivl om hvad der er klogt at vælge.

Jeg har taget den beslutning at min ene pony, Silver snart skal sælges. Jeg vil gerne have noget tid til at lære min kommende hest at kende have noget tid som junior rytter.

Lige nu er jeg 15 og har 1½ år tilbage som ponyrytter.

Spørgsmålet e r så bare. Er det klogeste at købe en unghest eller en gammel rutineret springhest.

En rutineret springhest kan man lære af, bliver stabil på hest, nogle mener jo at det er en meget sværovergang, men det kommer vel an på så meget?

Men en unghest kan man jo være heldig atr komme længere med. Den er "forhåbentlig" flere penge værd når man sælger end når man køber. Og den "gamle" taber jo pænt meget i værdi.

Det er de tanker jeg har gjort mig.

Men jeg ved stadig' ikke hvad det klogeste ville være? :/

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

& Toftegaardens Silver Sock

<3

Helt ny Kieffer trense str. pony sälges

0
0
Svar på denne tråd

Gode overvejelser...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:17

... du har gjort dig.

Det kommer jo helt an på dig selv (det' klart...).

Hvad vil du?

Vil du ud at starte igen næste weekend?

Eller vil du lægge stævneræset på hylden i nogen år?

Med en rutineret hest kan du forhåbentligt have mange gode år med og mange gode oplevelser på banerne. Hesten ved hvad det drejer sig om og kan hjælpe dig sikkert igennem.

Med en ung hest, så kan du sætte dit helt eget præg på den, men ansvaret for hestens træning er så også helt og holdent dit. Men det er sørme også en fed fornemmelse, når hesten en dag udfører en øvelse og du stolt fra sadlen kan tænke: "Dét har vi lært sammen!"

Der er fordele og ulemper ved alting.

Gratis hestekalender 2007

OPTIMALsadel.dk - for optimale bevægelser!
0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:22

Der var en jeg ikke havde tænkt over :)
Når jeg siger unghest mener jeg ca 4 år. Dvs, den må starte LC klasser, spring altså :)

Jeg tror jeg ville have svært ved at undvære stævnerne helt. Bare jeg kunne komme ud og starte nogle små "babyheste" stævner.

Men vi ville aldrig have råd til at købe en god ma-s hest. Det ville højest være en middelfgod, la-mb hest. Så om jeg vil satse på en unghest med potentiale eller en ok la/mb hest er jo endnu en overvejelse :)

Man kan jo være heldig/heldig med begge dele ..

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

<3

0
0
Svar på denne tråd

Nadia...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:32

Nadia: Nu er en hest der kan gå LA-MB jo ret rutineret, og det kræver en DEL mere teknik at springe hest end pony. Hvor man med lidt træning hurtigt kan starte LA på en 2'er pony tager det noget mere tid med en hest. En god fejlfri hest på LA-MB niveau koster typisk på den anden side af 100.000.

Hvis man vil gøre sig på MA-S niveau derimod så skal man også have mere end en enkelt hest.

Selvom du får en hest der kan gå LA-MB vil du nok skulle starte en del LC-LB på distriktsplan før du kommer op i højderne.

Jeg synes helt klart du skal købe en hest med lidt erfaring, og så have det sjovt i junior/young rider championater der typisk går i LB-LA og så kan du overveje en unghest når du har redet hest nogle år.

Hilsen fra LISE

KONGELUNDENS RIDEKLUB - www.kongelunden.com
PART PÅ FANTASTISKE RIGOLA! LANG RYTTER + LILLE HEST = GOD JORDFORBINDELSE :)

0
0
Svar på denne tråd

nkjnjknk
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 23:44

Lise Rohden: Jeg mente heller ikke at den "evt unghest" jeg ville købe skulle komme til at gå Ma-S så har jeg formuleret mig forkert :)

Jeg mener bare, at man kan bruge mange penge på en middelgod La-Mb hest som måske aldrig kommer til at vise "noget" men det ville da også være sjovere at ride sin egen unghest op på det niveau og så blive ok på det niveau og så samtidig ikke miste de store penge af salgsprisen når vi sælger den.

Håbeer det var lidt mer forståeligt :)

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

<3

0
0
Svar på denne tråd

Nadia...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:06

Nadia: Okay :-)

Bare husk det er "svært" at springe LA-MB, det kræver lang tids træning at springe MB, det er sværere end at springe pony og du vil nok blive overrasket over forskellen.

Jeg tror du har mere glæde at at få en rutineret hest at ride i nogle år - en hest på 8 år der kan gå LA og som har bare en anelse kapacitet kan du sagtens sælge igen som 12-årig uden det store tab. Dermed får du foden indenfor, først i LB, så LA og måske MB. Herefter har du måske erfaringen til at ride en yngre hest op i klasserne.

For at sætte tingene lidt i perspektiv, så har jeg en bekendt som jeg arbejder sammen med om sommeren, Hanne Hyldahl, hun har en del heste og er meget dygtig og knokler røven ud af bukserne. Hun er ved at bide sig fast i LA og MB på heste hun selv har redet op nu (nu begynder hun for alvor at vinde stævner), og hun er godt oppe i 20'erne.

Jeg håber du finder dig en super hest, om du så vælger et ungdyr eller en hest du kan få hesteerfaring på.

Hilsen fra LISE

KONGELUNDENS RIDEKLUB - www.kongelunden.com
PART PÅ FANTASTISKE RIGOLA! LANG RYTTER + LILLE HEST = GOD JORDFORBINDELSE :)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:12

Du har ret i alt det du siger. Men det er stadig svært, jeg kan se fordelene i det hele :D

Og når man har "bidt sig fast" i det ene så glemmer man at tænke over alle ulemperne :/

Men en god La hest på 8, er heller ikke gratis. Jeg ved at vio ikke er fattige, men flere vi har ikke råd til at investere så mange penge som jeg ved en god hest i den alder koster. så skal man da være heldig...

Og lille en ting mere. Jeg har aldrig rigtig sprunget stor hest, men hvorfor er det så meget sværre, forstår det ikke s:

Det er den samme skabning, og med den ponyavl dewr er nu om stunder er de begyndt at ligne hestene mere og mere.

Forhindringerne er støøre, ja, men det er hestene også :)

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

<3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:24

Det er meget teknisk sværre med en stor hest. Den tager større galopspring, så hvor du lige kan snige et ekstra galopspring ind på en 2'er rundt i en LA-MB på 90-100 cm, kan du altså ikke være med sådan en stor en. Der er også mindre plads at komme rundt på i et ridehus, med sådan en stor krabat. En 2'er, der måske ikke er helt så lydhør for hjælperne kan vel trækkes rundt i et sving i en La, hvorimod det ganske simpelt er umuligt med en hest.

*Flicka*
Do you have sweet dreams? I have!
'Cause I have the best and sweetest dream doll
Dun Dream Doll
0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:29

Men ikke alle ponyer kan bære at tage for mange galopspring og ikke alle kan tåle at man trækker rundt i svingende :)

Nå, men nok om det. Jeg ved stadig ikke hvad jeg vil :/

Selvom Lise Rohden er meget overbevisende :)

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

<3

0
0
Svar på denne tråd

erfaringen tæller
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 00:52

Hei Nadia...

jeg syntes du skal snakke med din berider, og høre ham/hende ad, de kender dig og dine evner, og selv om du sikkert har styr på en del, så er det stadig meget krævende med en unghest; der er hele tiden ting der skal tages højde for, vokseværk osv og stævne start, ja der er lang tid til.

Jeg ville helt klart anbefale dig at finde en erfaren hest, som kan give dig noget mere erfaring, og nogle gode ture på banerne unghesten kan du finde og træne lidt med undervejs, hvis det endelig er det du gerne vil, og så får du jo begge dele, men der spiller økonomien jo en stor rolle.

Og jo der er, sjovt nok, meget stor forskel på at ride hest og pony:O)

held og lykke

Karoline

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 01:17

Selvfølgelig snakker jeg med min træner om det :) Ponyen er jo heller ikke solgt endnu så der går jo også et stykke tid endnuu

Men det kunne jo være rart at få nogle gode råd/erfaringer også :)

NadiaDahl.

Med Nørlunds Penny Lane

<3

0
0
Svar på denne tråd

hej ...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 06:51

Hvis du ikke har erfaring med at ride hest, ville jeg ikke vælge en ung. Min søster har fx redet lidt på min hest siden hun var ca 12 en gang imellem, og da hun faldt for aldersgrænsen synes hun stadig at overgangen var svær fra en stor 1´er pony- til hest.

Mange vil gerne ud og finde en hest "folk ikke har set". Men du kan ikke altid se om hesten har lysten til at springe større baner, eller om du ender med en "stop-hyp". Og jo - selv en LC bane kan virke stor, hvis du tvivler det mindste på din nye hest.

Og en ting er banerne for hest - afstande, højde osv. Men i en ung hest skal der også ligges mange timers grundridning de næste mange år, og der vil komme nogle problemer og "magtkampe", som unge ryttere ikke har erfaring eller mod til at takle. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor meget hjælp man vil modtage - Har man mulighed for at sende den i ridning nogle måneder, hvis man kan se det begynder at gå den forkerte vej? osv, osv.

Lige med hensyn til forskellen pony/hest: Kiggede den anden dag resultatlister fra dist stævnet i Skive. Ca 35-40 ryttere red 0 i en LB klasse, og der var 16 sløjfer!

I en ponyklasse ville nr 12 - 16 måske have 4 fejl hvis vi taler distriksstævner - Så der er en helt anden kamp og erfaring blandt hesteryttere. Og med en ung hest + rytter kommer der ofte en lang periode hvor man ikke kommer i nærheden af sløjfer. Det skal man også have i baghovedet: kan man tåle at køre til stævne med sin unge hest, og gang på gang være tilfreds med at man har givet den " en god tur"? Eller vil man gerne kunne give lidt gas, og ride efter placering?

Mange ting spiller ind.. Men som tidligere nævnt: Rådfør dig med din ridelærer. Det er personen der kender dig og din ridestil bedst. Og prøv så at springe lidt hest i fremtiden, inden du anskaffer dig din egen. Så har du et bedre grundlag for, hvad du går ind til.

Mvh Mona

Sortbrun hoppe 7 år fra nordjylland - fortid søges

Kig gerne på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 06:56
Hvis du har evnerne synes jeg du skal satse på en 4 eller 5 års og så "vokse" i klasserne sammen med den. En virkelig god lærehest koster på den dyre side af 100.000,- og de penge kan du få rigtig meget talent for blandt de yngre heste.
0
0
Svar på denne tråd

tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 08:26
Det gør an på hvor mange penge du har at købe hest for.

Jeg havde ikke pengene til en stævnerutineret hest, så jeg købte en 7 års der ikke havde gået noget - men har kapaciteten.
Hvis jeg havde haft pengene, ville jeg helst have haft en rutineret..

Mvh. Line

Fotografering tilbydes:
LineFoto.dk
Med Darling og Capzeda XX
Flere ting købes og sælges

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det kommer an
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 08:42

på dine penge- en god hest der går stabilt M med evner for mere koster nemt 150.000kr. Det ville absolut være at foretrække.

Så kunne du få nogle gode ture og videre udvikle dig.

Ellers skal du satse på en brugt hest på 12-14 år der går noget stabilt LA- den koster vel 50.000-75.000kr.

Skal du helt i bund med pris er det måske en god ide at købe en velredet dressur hest der ikke er sprunget så meget og af en eller anden grund ikke har evner til at nå længere i dressur- den kan købes fra ca. 25.000kr, og det er ofte velholdte heste der har bevist deres holdbarhed.

Køb gerne en der ikke har så meget højde- de er billiger og det gør det nemt for dig at komme over på en stor hest. En god lille stor hest med springtræning der går stabilt, kan vel købes for 50.000kr. Det er absolut mit bedste bud, hvis du ingen penge har til den øvet M hest med evner for mere.

Så er der unghesten- uden rutine og uden at have bevist sin holdbarhed- den kan købes fra ca. 15.000kr.

MVh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 10:14

Jeg har lige for en uge siden stået i dit problem Nadia :)

Jeg har lige solgt min pony til Norge som jeg selv red op fra ingenting til landsplan. Så blev jeg for høj og solgte den.

Mig og min mor + træner satte os ned og snakkede om hvad jeg skulle have af hest.

Min træner sagde en rutineret hest med massere af højde og gang. Den skulle lære mig op.

Jeg sagde jeg ville have en knaldgod 3-års som så passede med at når den var 3 gik jeg i 1.G og 4 års 2.G osv., så når jeg var færdig med gymnasiet så var den klar til noget MB-værk.

Min mor sagde den skulle være sød ;D

Efter lidt snakkende frem og tilbage nåede vi frem til at så længe vi ikke har flere millioner i baglommen så blev vi også nødt til at gå på krompomis med hesten kvalitet - og det havde jeg ikke lyst til. Jeg ville have noget godt materiale at ride rundt på.

Så valget faldt på ungheste. Vi var ude og kigge på en frygtelig masse ungheste alt fra 3 års til 7 års, nogle som kunne gå MB og andre som havde haft rytter på maks. 10 gange.

Mens vi kiggede på hest, gik det op for mig at jeg syntes at en 3 års var for meget, og ligeledes en 4 års. Ikke fordi jeg ikke tror jeg kunne håndtere det, men mere fordi jeg gerne vil starte lidt stævner snart :)

Efter at havde været ude og kigge på hest i 3 uger og set +30 heste, fandt jeg en unghest på 5 års. Jeg kiggede på den et par gange og havde besluttet mig - men men men ;D Jeg fik tilbudt af samme rytter til 5 års, at prøve en 12 års som ku' alle dressurøvelser, 1'ere, 2'ere, piruetter, piaff, passage, traverser, fri trav osv., til rene 10'taller. Den var en hest på 172, perfekt størrelse til mig, rolig uden at være kedelig. Tre gode grundgangarter som jo er en selvfølge.

Det var virkelig virkelig fristende at tage den - for den 12 års kunne jeg tage direkte ud og starte DM på, hvorimod den 5 års vil det jo tage et par år :)

Mine forældre sagde det var mit valg, og de støttede mig i hvad jeg valgte. Men efter at have snakket frem og tilbage omkring det med en berider, min træner, veninder og mine forældre valgte jeg unghesten.

Mest pga. der er mest kvalitet i den om nogle år. men man skal gøre op med sig selv omkring:

- Kan man undvære at være med til det sjove i nogle år?

- At der måske i starten kun vil være nedture?

- At det tager laaang tid at uddanne en unghest?

- Være parat til et par slåskampe?

- Havde pengekapaciteten til at skulle modtage meget undervisning?

- Måske ovenikøbet sende den i ridning?

Men som sagt er det noget DU skal afgøre ;)

Du er velkommen til at skrive til mig hvis du vil høre min overvejelser. Jeg har jo lige været igennem det, og jeg er 15 år.

Rhea

- Nu uden Amiro

Søger unghest med dressurkapacitet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider