Jeg har lige for en uge siden stået i dit problem Nadia 
Jeg har lige solgt min pony til Norge som jeg selv red op fra ingenting til landsplan. Så blev jeg for høj og solgte den.
Mig og min mor + træner satte os ned og snakkede om hvad jeg skulle have af hest.
Min træner sagde en rutineret hest med massere af højde og gang. Den skulle lære mig op.
Jeg sagde jeg ville have en knaldgod 3-års som så passede med at når den var 3 gik jeg i 1.G og 4 års 2.G osv., så når jeg var færdig med gymnasiet så var den klar til noget MB-værk.
Min mor sagde den skulle være sød 
Efter lidt snakkende frem og tilbage nåede vi frem til at så længe vi ikke har flere millioner i baglommen så blev vi også nødt til at gå på krompomis med hesten kvalitet - og det havde jeg ikke lyst til. Jeg ville have noget godt materiale at ride rundt på.
Så valget faldt på ungheste. Vi var ude og kigge på en frygtelig masse ungheste alt fra 3 års til 7 års, nogle som kunne gå MB og andre som havde haft rytter på maks. 10 gange.
Mens vi kiggede på hest, gik det op for mig at jeg syntes at en 3 års var for meget, og ligeledes en 4 års. Ikke fordi jeg ikke tror jeg kunne håndtere det, men mere fordi jeg gerne vil starte lidt stævner snart 
Efter at havde været ude og kigge på hest i 3 uger og set +30 heste, fandt jeg en unghest på 5 års. Jeg kiggede på den et par gange og havde besluttet mig - men men men
Jeg fik tilbudt af samme rytter til 5 års, at prøve en 12 års som ku' alle dressurøvelser, 1'ere, 2'ere, piruetter, piaff, passage, traverser, fri trav osv., til rene 10'taller. Den var en hest på 172, perfekt størrelse til mig, rolig uden at være kedelig. Tre gode grundgangarter som jo er en selvfølge.
Det var virkelig virkelig fristende at tage den - for den 12 års kunne jeg tage direkte ud og starte DM på, hvorimod den 5 års vil det jo tage et par år 
Mine forældre sagde det var mit valg, og de støttede mig i hvad jeg valgte. Men efter at have snakket frem og tilbage omkring det med en berider, min træner, veninder og mine forældre valgte jeg unghesten.
Mest pga. der er mest kvalitet i den om nogle år. men man skal gøre op med sig selv omkring:
- Kan man undvære at være med til det sjove i nogle år?
- At der måske i starten kun vil være nedture?
- At det tager laaang tid at uddanne en unghest?
- Være parat til et par slåskampe?
- Havde pengekapaciteten til at skulle modtage meget undervisning?
- Måske ovenikøbet sende den i ridning?
Men som sagt er det noget DU skal afgøre 
Du er velkommen til at skrive til mig hvis du vil høre min overvejelser. Jeg har jo lige været igennem det, og jeg er 15 år.