Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Barring?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 21:46

Jeg sidder her og tænker på, hvor udbredt barring egentlig er?

Jeg ved da godt at der findes mange ufine metoder fra skruppelløse hestemennesker rundt omkring, men jeg blev dog overrasket, da jeg selv var vidne til en hest der blev barret lige foran øjnene på mig.

At jeg så kort tid efter opdager, at pågældende rytter vandt et temmelig stort stævne, gør jo ikke ligefrem sagen bedre :-(

Ærgeligt, at vedkommende skal opleve at metoderne virker!

Vickie

Tidligere Vickie (Zheena)

Med smuk Connemara :-D

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du mener...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 21:48
-baring i bred forstand tror jeg det er MEGET udbredt! Desværre...

Forhandling af Marstalls foder - se www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

Samme som Tine
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 21:50
Min opfattelse stemmer godt overens med Tines - det er meget udbredt - i større eller mindre grad
0
0
Svar på denne tråd

barring...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 22:06

... er jo mange ting, men alle former for barring er jo forbudt.

De grelle tilfælde er jo dem man hører om, når de bliver opdaget, det er også dem der bliver taget hårdest fat på, heldigvis.

Hvad mange ikke tænker over, er at man lige inden man skal ride sin klasse, lader hesten springe et spring der måske lige er i overkanten for den, som den måske liiige piller, så den husker at få benene med sig på banen. Det er også barring, men bare sværere at påvise og gøre noget ved.

0
0
Svar på denne tråd

Barring...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 22:09

Nu findes der jo mange former for barring, og det er udbredt. Jeg har set følgende:

Bom over vandgrav blev sat stramt fast så den ikke kunne rives ned.

Falsk grundlinie (bommen lagt ind i springet) - nogle gør det af uvidenhed, andre bevidst. Det kan diskuteres hvorvidt det er barring, for det er sjældent at hesten ikke kan bedømme springet alligevel (men det opfattes som barring).

Hesten fejlrides bevidst så afstanden ikke passer, og den river ned. Men det er svært at bevise at den bevidst fejlrides.

En hjælper smider bommen op i hestens ben på vej over springet - det synes jeg er det mest modbydelige, for der har hesten ikke en reel chance for selv at gøre noget bedre.

Det er meget svært at definere barring, og jeg mener også at hesten skal lære at tænke selv, så den kan springe sig ud af uheldige situationer uden at rytteren skal bære den over.

Jeg har fået nedslag som jeg måske kunne have forhindret ved at ride anderledes, men jeg mener da ikke at det kan betragtes som barring - så er al springning jo barring, for det er jo de færreste heste der går gennem deres springkarriere uden at rive bomme ned og uden at slå sig i ny og næ.

Men at skabe en (farlig) situation som hesten ikke selv er herre over (smide bomme op i benene på den), og at påføre den smerte (blistring, søm i bandager osv.) under springning, det hører ingen steder hjemme.

Hilsen fra LISE

KONGELUNDENS RIDEKLUB - www.kongelunden.com
PART PÅ FANTASTISKE RIGOLA! LANG RYTTER + LILLE HEST = GOD JORDFORBINDELSE :)

0
0
Svar på denne tråd

Lise...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 06:59

Jeg kunne ikke være mere enig - desværre, var det jeg så ikke acceptabelt. Det var nemlig træneren, der løftede bommen op i benene på hesten idet rytter og hest sprang over.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

arghhh
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 07:25

bliver sgu så gal over det.. kan folk ikke lide deres dyr eller hva?! Det er så synd for hestene...

Æv,,,

mette

0
0
Svar på denne tråd

til et stævne???
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 07:30

baring til stævner er ike tilladt jbvf DRF´s reglemnet. Men hvordan folk træner hjemme kan ingen blade sig i, desværre.

Så mit spg er om det du så skete til et stævne eller blot til træning?

Ser du sådan noget til et stævne, så vil jeg anbefale dig at kontakte TDéren, hvis du ikke ved hvem det er så gå i sekretariatet og spørg efter denne person. Det skal straffes!

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Barring
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 07:48

Det var ikke til et stævne. Havde det været det, havde jeg snildt kunne melde det.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 07:55

nogle TD er også remeligt ligegald hvis det er et "navn" så er det såmen også tilladt med vægtgamacher og andre sjove ting.

Og det sker til stævner såmen hver weekend..

DM for Seniorer i Dressur

på Broholm Hestecenter

den 26-29 Juli 2007

http://www.broholm-rideklub.dk

DRF mesterskab i dressur for Junior og Ungrytter

på Broholm hestecenter

den 7-9 Sepyember 2007

0
0
Svar på denne tråd

Tjahh...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 08:04

Nu er barring (altså den slags hvor bommene løftes) ikke tilladt - heller ikkeunder træning erhjemme, så kan det bevises (foto eller video) kan pågældende rytter/træner udelukkes fra stævnestart i en periode.

Noget helt andet er - at folk bruger vægtgamacher (dehjemme selvfølgelig) generer mig knap så meget, selvom jeg personligt finder det unødvendigt.

0
0
Svar på denne tråd

10vildeheste
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 08:11

hvor står der at man ikke må træne hjemme som man ønsker?

Ikke at jeg går ind for barring, men at jeg emner ahvd der sker på ens egen matrikel kan ingen styre.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Barring
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 08:14

Det er især også blevet populært, at lave en høj smal oxer, med højere forkant end bagkant, sådan at hesten fejlbedømmer og river ned. Har desværre oplevet flere TD'er der skulle overvåge opvarmningsbanen, se igennem fingre med dette.

Og tro endelig ikke at den med pigge i gamacherne er en gammel udgået metode.

Til sidst er der også tricket med en tynd, men tung, jernstang lige foran og lidt højere end den lodret den hænger foran. Hesten kan ikke se den og rammer den. Den er mere smertefuld end en alm. træbom fordi den er så tynd.

Og så er der alle dem, der bestiller lange, kantede bomme hjem sydfra. Disse er ufattelig hårde og der skal 2 personer til at løfte dem.

Så hvor meget dyrevelfærd er oppe i medierne, så er barring altså stadig en udbredt metode.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Men...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2007 09:29
Nu stiller jeg et rent teoretisk spørgsmål.

Hvad er værst i jeres øjne -at en bom løftes op i fusserne på hesten så den lærer ikke at stole helt på højdebedømmelsen af springe og derfor springe en tand ekstra til eller at rytteren bevidst vælger at fejlbedømme afstanden og få et dårligt spring, så hesten ikke kan stole på sin rytter?

Jeg mener faktisk, sidstnævnte er værst. I første tilfælde mister hesten ikke tillid til rytteren som pilot mens den i sidste tilfælde lærer at "hvis jeg gør som piloten deroppe siger kommer jeg til at få et akavet og ubehageligt spring". Jeg mener jo, at noget helt essentielt er, at hesten skal have tilliden til at rytteren bringer den sikkert gennem banen.

/Anna
0
0
Svar på denne tråd

Anna m.fl...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 21:23

Det er da også utroligt amatøragtigt at sætte hesten så forkert af at den rammer springet selvom den gør sig umage!

Da jeg red høje klasser på Calina kunne jeg af og til mærke at hun ikke var helt skarp når jeg varmede op. Hun havde dog ingen nedslag. For lige at "vække" hende red jeg så gerne en rimeligt stor lodret (max højde på banen eller op til 10 cm højere, ikke noget vildt). Jeg sørgede for at lægge hendes afsæt tæt til springet plus at jeg løsnede tøjlen en smule mere end ellers. Det gjorde at hun lige gjorde sig lidt ekstra umage med at springe - også det spring jeg gjorde det ved. Hun fik så godt som aldrig nedslag ved det, men sprang efterfølgende mere til.

Det vil jeg ikke mene er barring, men det fungerede sikkert meget bedre! Kunsten må være at presse hesten næsten til grænsen, f.eks. ved at lægge den tæt, uden at det bliver umuligt-tæt! Er det en kvik hest virker det, er det ikke kan man lige så godt droppe al den slags!!!

Jeg vil lige skynde mig at tilføje at jeg ikke vil anbefale heller den slags "skærpening" hvis hesten skal gå en klasse der er svær for den, eller hvis den ikke er rolig og har overskud til at kunne tåle lige at blive vækket lidt.

Tine

Forhandling af Marstalls foder - se www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

ingen af delen anna
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 22:04

Hesten vil selvom den ikke oplever at det er rytteren der laver fejlen når bommen løftes op i tæerne på den få en dårlig oplevelse. jeg mener at hvis man skal barre, eller mere korrekt touchere, så skal det gøres ved at springe en okser bagfra. her kan rytteren ride korrekt hen, hvis det er en klog hest ser den sig for og river ikke ned. hvis den er knap så klog river den ned første gang og kigger sig derefter for. en 'dum' hest vil med rimelig sandsynlighed blive ved med at rive ned og vil derfor være temmelig uegnet som springhest til andet end øvning.

Jeg forstår jo ikke man står og kigger på noget man mener er forkert. enten må man gå sin vej eller råbe op. man kan ikke bare stå og stiltiende samtykke for derefter at brokke sig over det på nettet.

Med hensyn til vægtgamascher, så vil jeg gerne se paragraffen i reglementet hvor maksimumvægten for gamascher er beskrevet, ligesom paragraffen hvor de lange bagbensgamascer forbydes også gerne må hentes frem hvis nogle lyster at forsøge at finde den.

internationalt er der regler for den slags, men nationalt kan du ride med 2 kg gamascher på hvert ben, også til DM, uden at gøre noget ulovligt. man kan ride med dodaboots, stramme gamscher etc. uden at der kan gøres noget ved det. fremmedlegemer er ikke tilladt i gamscherne, det kan vel så principielt fortolkes således at dodaboots ikke er tilladt, men jeg har endnu ikke mødt den TD'er der mener at de ikke er tilladt, ligesom jeg endnu ikke har mødt en person der mener det gør ondt på hesten at gå med dem.

touchering er temmelig udbredt, nok ligeså meget fordi rigtigt mange er uvidende om hvornår et spring er svært at bedømme for hesten. hvor mange gange ser man ikke hjemme til træning at okseren bliver gjort lettere ved at lægge bagbommen ned på jorden i den ene side fremme ved forkanten, det er jo principielt også touchering, det er svært for hesten at bedømme. Dette gøres jo når hesten har stoppet et par gange på okseren.

eller hvad med når i til dagligt varmer op på kryds. har i så altid de anbefalede 10cm mellem bommene på midten? ellers er det overordentligt svært at vælte.

skridter i nogensinde over hævede bomme, eller traver? det er også en af de mere udbredte former for touchering. den kan ses hver eneste uge til ridestævner. ryttere der lige skridter hen over krydset før de rider ind, eller endnu bedre hvis der er en cavaletti at skridte hen over.

jeg bruger ikke selv barring eller touchering (hvis jeg gjorde tror jeg ikke jeg turde skrive det her alligevel) men jeg rider ind imellem med lange gamscher bagtil. Det har for mig givet gode resultater og en mere forsigtig hest uden den har behøvet at slå sig. dodaboots var nok bedre end de lange, men det er der ikke lige penge til pt.

0
0
Svar på denne tråd

1212212
Forfatter: 
Dato:  25-07-2007 23:50

hej lige et spørgsmål, jeg er ikke så klog på det område , men hvad er touchening og hvad er dodaboots, jeg har nemlig ikke hørt om disse ting/metoder. Jeg er nok lidt for meget hygge rytter, kender kun den hvor man slåer bom op på hestens ben, hviklket jeg er meget modstander af og har også godt hørt det med søm og glasskår.

Opstaldning tilbydes
0
0
Svar på denne tråd

Et spørgsmål mere...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 00:52

- hvad er fidusen i "lange gamascher bagtil"? -hvad er det? -hvordan virker de?

Der findes åbenbart raffinerede metoder, jeg aldrig har hørt om.

Gurli.

0
0
Svar på denne tråd

touchering og gamascher
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 06:42

touchering er når man bygger et spring der er svært, men ikke umuligt at komme fejlfrit over. man rider som rytter præcis som man skal og giver hesten chancen for at springe sig fri hvis den blot tænker sig om.

ved barring får hesten ikke chancen for at springe sig fri, der vil den altid få nedslaget uanset hvor hæjt den springer over.

Det var den korte version, jeg kan kun anbefale at i søger på det efter kl 23. det har været diskuteret et par gange snart på træning.

dodaboots er nogle gamascher hvor der indvendigt i gamaschen sidder to forhøjninger, en på hver side af senen. når man lukker gamaschen rammer disse senen. når så hesten sætter af og lukker op rammes en refleks i bagbenene der gør at de istedet for at trække benene ind under maven lukker ud som vi gerne vil have dem til.

lidt samme effekt kan man få med helt almindelige forbensgamascher spændt fast på bagbenene, eller hvis man vil bruge flere penge på det, kan man jo købe de lange bagbensgamascher fra eskadron.

Det er vigtigt at man ikke rider med gamscherne hver gang. De er til brug til de stævner hvor det tæller lidt at den går fejlfrit. jeg rider altså al min træning og langt størsteparten af stævnerne på almindelige gamascher. når så jeg rider et sjællandsmesterskab eller lignende, så får den de lange på mens vi holder klar.

0
0
Svar på denne tråd

3232323232
Forfatter: 
Dato:  26-07-2007 11:35
ok, mange tak for svaret, så har jeg lært noget nyt i dag

Opstaldning tilbydes
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider