Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

spiser i sundt og grønt?
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 17:36

Ja indrømmet jeg er virkelig en klovn til at spise bare 100 g frugt om dagen. På arbejdet får jeg dog lidt, da der er en gratis frugtordning.

Men herhjemme - nej!

Sidst jeg købte blommer og vindruer, der røg de i skraldespanden i ubrudt emballage...ikke en havde jeg eller kæresten fået spist.

De fleste 'friske' grønsager jeg køber, oplever nærmere en forrådnelsesprocess end en tilberedning.

Jeg har desuden en frituregryde - der bliver anvendt flittigt.

Samt faretruende mange point inde på justeat.dk

Men jeg aner simpelthen heller ikke hvad jeg skal stille op med alt det grønne, i mit barndomshjem fik vi traditionel dansk mad (somregel uden den brune sovs) med et glas vand og det sunde var lidt kogte grønsager (læs:bønner) eller en salat m. agurk og tomat.

Jeg har dog taget affære med den brune sovs, er hvad man kalder et sovse-ører og foretrækker en form for dybbelse til kartoflerne.

Jeg er så (heldigvis og utroligt nok) ikke overvægtig eller buttet, men jeg har så heller ikke fået noget garantibevis med på min forbrændning...så det kan komme en dag.

Hvor lærer en grønsagsskovl, som mig så at gøre mere ved en broccoli end at koge den?

Et svar må jo være en form for kogebøger, ejer kun en der er sådan en flyttehjemmefra's gave, med hvordan man laver traditionel dansk mad.

Jeg ville gerne finde en kogebog der er 'sund' uden at være fanatisk, nogenlunde overskuelig hvor der er mulighed for at 'genbruge' de grønsager man har købt...

Så hvis nogle af jer ved hvad det er for en eller selv har en fantastisk kogebog, så lad mig gerne vide navnet...

Lever i som anbefalet m. 6 om dagen osv. ? eller bare sundt?

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

0
0
Svar på denne tråd

Godt så
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 17:42

6 stykker chokolade om dagen ja!
Eller meget mere hvis jeg skal være ærlig.

Elsker endda frugt, men er inde i en periode, hvor det bare ikke er det jeg har lyst til.

Jeg holder mig heldigvis også normalvægtig.. Faktisk er det sådan, hvis jeg ikke spiser slik og chokolade, så bliver jeg nærmest for tynd.
Det kan jeg sikkert holde fra døren, ved at spise korrekt. Men jeg gider ikke.

Det skal så siges, at mit liv er ret aktivt.

Ingen tvivl, mit liv burde være meget sundere - desværre er det bare svært for mig.

0
0
Svar på denne tråd

Frugt...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 17:46

Jeg elsker frugt og spiser langt flere end 6 om dagen

Grøntsager får jeg derimod ikke så ofte

Men salat er vi gode til her i huset

0
0
Svar på denne tråd

Nej jeg
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 17:57

er vist ikke lige så god til det med frugten. Jo af og til når jeg får et frugt flip, men 6 om dagen bliver det ikke til normalt.

1 års pinto hoppe forv. stg. 165-67 sælges

0
0
Svar på denne tråd

mere end 6
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 17:58

Jeg er vidst også godt med på den vogn, med at få rigeligt grønt - dog også rigeligt andet siger vægten.

Men jeg kan godt forstå at nogle har svært ved at få det spist, det skal jo tilberedes. Min aller hjertligste anbefaling vil være at købe en pose gulerødder og med det samme skrælle dem og skære dem i mundrette stænger og putte dem i en skål vand og stille dem der hvor du befinder dig, så ryger de lige så stille ned. Snackpeber er også fantastisk lækkert og kræver lige så lidt tilberedning som en pose haribo.

Hvis jeg var dig ville jeg smide frituregryden ud eller i det mindste stille den et sted hvor den var besværlig at komme til. Jeg synes nemlig tit det er tilgængeligheden der bestemmer hvad man vælger at putte i munden.

Aftensnack bruger jeg også, for jeg bliver altid lækkersulten om aftenen. Så i stedet for at bekæmpe min trang, så sørger jeg for at købe lækre frugter. Et fad med vindruer og ferskner ser meget indbydende og så ryger det jo lettere ned, men igen, det skal stå der hvor du er. Det skal ikke gemmes væk i et køkkenskab. Æbler, appelsiner og ananas m.m. bør skæres i mundrette bider og serveres på et fad. æblerne skulle eftersigende ikke blive brune hvis man hælder citronsaft over.

Nå ja og et meget lækkert tip: lav en monster lækker humus (citron, persille og basillikum har en afgørende rolle her) og brug den som dip til alle mulige grøntsager. Mmmm det er bedre end chips!

0
0
Svar på denne tråd

Elsker grønt
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 18:33

Her I huset spiser vi min 400g grøntsager om dagen pr pers - gerne mere. Elsker dem og vil slet ikke undervære dem som en del af min mad.

Udover det spiser jeg 2-3 stk frugt.

Desværre er jeg også meget glad for chokolade og andet usundt, så vægten går desværre den forkerte vej...

Kh Anja

0
0
Svar på denne tråd

Kogebog
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 19:07

Du efterlyser en god kogebog- de har en hos De danske vægtkonsulenter der hedder noget med GRØNT. Kan ikke huske den præcise titel, men det er ihvertfald en kogebog kun med grøntsager og den er altså ret god.

Du kan købe den på deres hjemmeside, også selvom du ikke er medlem.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 19:15

Ja, jeg spiser den anbefalede mængde frugt og grønt.

Jeg elsker både frugt og grønsager, så jeg ville ikke undvære det.

*Snepony*

Et godt liv skal man kæmpe for

(B.S. Christiansen)

0
0
Svar på denne tråd

Du skal bare i gang
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 20:56

Mon ikke du trænger til inspiration? hvad med et madlavningshold, eller gå på en super restaurant og bestil noget "grønt"

Du kan også starte med at skrælle en håndfuld gulerødder, skær dem i stave, sæt´dem i vand og vupti, så er de spist.

det samme kan gøres med agurker.

Jeg har serveret små blomkålsbuketter til nogt dyppelse bestående af avocado med hvidløg og creme fraiche rørt sammen, og alle var VILDE med det.

Det hedder YNDling, afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer ;-)
Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Jeps...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:04

... jeg spiser mindst de 600 gr. om dagen og i ærtesæsonen meget mere :-)

Vh Tine

Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

Ny konkurrence på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

Måske en ide
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:18

du kan bestille en fiske og grønt kasse- der kommer opskrifter med...

De bestilles her

http://www.skagenfood.dk/

Her finde du ligeledes mange gode opskrifter efter årstidens grønt..

Ellers tag en vejledning hos en Human ernæring konsulent- jeg er færdig om ½ år- så der er du velkommen

Mange af os har haft udvidet tilberedning metodik og har erfaring med at få mennesker til at ændre deres spiseadfærd...

Der er et hav af kogebøger på markedet- så bare kom på bib. eller i boghandleren.

Jo, og jeg forsøger selv at leve efter de 8 kostråd..

de findes her:

www.altomkost.dk/Forside.htm

Her kan du oxo finde opskrifter der er lige til at printe ud og efter årstidens grønt.

Ligeledes er der meget viden omkring hvorfor det er vigtigt at leve sundt..

For øvrigt er diabetes2 kost godt og sundt

Så her er muligheder nok, du sætter selv din begrænsning.

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Ja, sundt og grønt ... i aften
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:27
Ja, jeg elsker de fleste grøntsager og næsten alt frugt og kunne ikke undvære det grønne islæt på
tallerkenen - omend det helst skal ledsages af en eller anden slags kød/fisk/skaldyr, noget 'forbudt' stivelse og gerne lidt sovs/dressing/smør (afhængigt af hvilken slags kød og stivelse) til at smøre ganen. Her kommer lige et eksempel fra aftenens middagsbord:

En rigtig lækker salat, som er tyvstjålet fra min kærestes og min vietnamesiske stamrestaurant i Aix-en-Provence, hvor jeg har boet tidligere. Her er den i hjemmelavet version med kylling og hvidløg/chili-stegte tigerrejer, fintsnittet salat, bønnespirer, sukkerærtespirer, agurk, gulerødder, rød og gul peberfrugt, ananas, hakkede peanuts, frisk mynte og koriander - og ikke mindst den mest fantastiske dressing af en smule fiskesauce, vineddike, sukker, lime, sesamolie, hakket chili, hvidløg og gulerod.
I det hele taget tror jeg, at 'sjove' salater med lidt anderledes ingredienser (for eksempel frugt af forskellig slags) og gode dressinger er en god måde at få dækket dagens grønsagsbehov.
Alternativt er supper også en rigtig god facon; når du har kogt broccolien, så smider du den bare i en blender med en omgang god fond, lidt stegte løg, porrer (og evt bladselleri, hvis man kan lide det) og hvidløg, smager til med citron og lidt fløde/creme fraiche og smider måske lidt kogte basmatiris ned i suppeskålen - dette kan vist gøres med de fleste grøntsager fra squash til spinat og varieres via krydderihylden.
Held og lykke med det ;)
0
0
Svar på denne tråd

frugt og grønt.
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:44

jeg prøver...

Jeg elsker ovnbagte rodfrugter og hindbær. resten spiser jeg af tvang (ellers taber jeg mig jo ikke) . Jeg er rigtig god i kød og mælkeprodukter og rigtig dårlig i frugt og grønt. Men broccolisalat og vegetar -tærter, -pateér, -postejer og -gratiner spiser jeg ofte og det er en super vej for mig at få mange grøntsager.

♥♥
21 kilo er tabt !!
♥

0
0
Svar på denne tråd

frugt og grønt
Forfatter: 
Dato:  21-07-2007 21:59

Nej, jeg får langt fra den mængde frugt og grønt man bør få. Jeg får heller ikke den mængde jeg gerne vil have. Her hvor vi bor får vi "frisk" frugt og grønt én gang om ugen, torsdag, og de venter gerne med at lægge den frem til alt det gamle er udsolgt. Det resulterer i at vi som regel kun kan få rynkede peberfrugter og bløde agurker. Æbler er altid melede, hvis man overhovedet kan få det. Kan aldrig stole på at de har noget. Det er også forholdsvis begrænset hvad man kan få af frostgrøntsager, men det lykkes da at få lidt engang imellem. -spinat til frikadellerne, bønner og ærter, engang imellem kan man få en pose carotter.

Nej, på det punkt savner jeg godt nok DK, men sådan er det jo når man bor sådanne steder.

Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd

Frugt og grønt
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 00:35

Jeg forsøger at spise den anbefalede mængde, men jeg må indrømme at det er sjældent jeg får spist nok frugt og grønt i løbet af dagen.

Vi får enten salat eller grønsager hver dag til aftensmad, og så spiser jeg gerne frugt sammen med min morgenmad, og noget forskelligt grønt sammen med min rugbrød til frokost.

I kødsovs, lasagne osv kommer der altid revet gulerod i, måske lidt champignoner, majs eller lignende.

Så jeg gør hvad jeg kan for at spise grønt nok.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

frugt og grønt
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 12:09

Spiser jeg meget af,og hovedsaglig danske råvarer.Mest frugt spiser jeg dog sommer og efterår,hvor grøntsagerne er mere jævnt fordelt over hele året.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

Elsker grønt
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 12:39

Så jeg tror ikke jeg i gennemsnit får for lidt. Det kniber blot med at få lavet noget ordentligt mad til aften, når man først er klar til at spise ved 22-tiden.

Men jeg elsker salat, rå grøntsager er lige mig, og har altid været det. Rå blomkål, ruccola, rå champignon o.s.v.og så er jeg total tomatfreak.

En skål blandet grønt med evt, pinjekerner, eller blot peanuts og hjemmelavet dressing, eller blot en rigtig god olivenolie er da skønt. Evt. med fetaost eller nogle ultatynde "skiver" parmesanost, eller klodser af emmenthaler.

Ellers er der Dianasalat, som er rå blomkål pillet i buketter, agurk i grove tern, persille og hvidløg efter behag. Det kommes i dressing af et surmælksprodukt, med lidt mayonaise, salt, pepper, lidt dijon sennep, lidt tomatketchup (den må kke blive rød) og lidt engelsk sovs.

Eller en god Cole Slaw baseret på revne gulerødder, hvidkål i strimler, revet æble.

Eller den gode broccolisalat, med bacon og nødder.

OSV.

Til gengæld er jeg kun til kartofler når de er nye. Ellers spiser jeg aldrig kartofler, medmindre de er bagt eller på anden måde tilberedt på anden måde end kogt.

og så er jeg ikke den store sovsespiser, medmindre det er en god sovs baseret på grøntsagspure, eller lavet på en fond. Brun melklister er bare ikke mig.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 14:26
Jeg er desværre en af dem som hverken spiser frugt eller grønt.

Venlig hilsen

Kongehøj

Gift dig ikke til efternavnet Illum.

Det giver for mange problemer for folk her på HN

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 15:22

Ja, det gør jeg i stor stil. Jeg ELSKER grøntsager, men de skal være varme/tilberedt, kedelig salat gider jeg ikke. Frugt holder jeg også meget af, bare ikke æbler.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt
Forfatter: 
Dato:  22-07-2007 16:25

lide at tage to gulerødder og rive til morgenmad og så med rosiner i.

Desværre har den sidste pose gulerødder jeg købt været meget dårlig :(

jeg elsker grønt, men hader at gøre det spiseklart ;)

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er han en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider