Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jeg her ude af mig selv
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:39

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at oprette denne tråd, men jeg prøver.

Som overskriften fortæller er jeg lige ved at gå ud af mit gode skind. Hele denne historie handler om hvor lidt forældre bekymrer sig om deres børn og den manglende respekt for dyr.

(Lidt forhistorie)

Vi bor på en dejlig gård hor der er masser af plads, derfor har vi valgt at leje den gamlehestestald ud til tidligere ejer der har sine får gående, hvilket fungere rigtig godt.

Stuehuset er så stort (340m2 i grundplan) at vi har valgt at leje stueetagen ud til en enlig mor med 2 piger 10 og 12 år og så selv bo på 1´ste hvor der er mer end plads nok til os. Det fungere også upåklageligt.

Nu begynder det:

Pigen på 12 år har fået sin egen pony sammen med en veninde den er opstaldet på rideskolen, men de vil gerne have den hjem i sommerferien og har spurt mig flere gange om det kunne lade sig gøre! Vi har desværre ikke græs nok og så kunne jeg bare forstille mig at de 2 piger ikke ville kunne styre det med en hest hjemme, så svaret var nej, hvilket de blev skuffet over.

Så spørg de ham der har lejet stald og foldt til sine får om den ikke kunne gå i indhegningen sammen den fårne!

De bliver enig om at det er bedst vis den går selv så de laver en lille fold på 10 x 13 m til den som den kan gå på hele sommerne!!!

Da pony kommer hjem starter de med at ride 1 ½ time rundt i hele byen kl. 22, hvilket jeg ikke syntes er ok.

Dagen efter rider de hele dagen fra tidlig formiddag til sen eftermiddag. Haven er redet op tæsket rudt i hele byen, redet på MIN ridebane, brugt MINE spring som var sat sinssynt op med vanvittige afstande og bomme på jorden redet uden opsyn af en voksen og ingen sikkerhedsvest. Jeg var lamslået...

Går pænt ind og banker på og spørg til hesten og hvorfor de har redet i haven osv. Hvilket mor ikke ser det store problem i...

Spørg om de ikke har lavet nogle regler nu hvor hesten er kommet hjem! Nej det har de ikke, for pigerne er jo så dygtige at de ved hvad de laver og har at gøre med, NOT.

Fortæller at jeg er dybt skuffet over at de bare bruger min ridebane uden at spørge og at hun syntes at det er ok at de selv ligger og springer uden opsyn.

Så følte at det var sævrt at trænge igennem, fik dog fortalt at det jo ikke er lejetøj men et levende dyr de har med at gøre. Jeg får af vide at nu skal jeg jo ikke gøre det til et problem:-(

I går aftes var de alene hjemme og pony stikker af fra den tæsker rundt i haven og datteren bliver trukket i gården efter pony.

I dag rider de af sted 2 stk på pony uden ridehjem ned gennem byen son er strækt trafikeret.

Jeg er så bekyrmert for at der skal ser nog og så skuffet over forældrenes manglende indgriben, jeg som har haft med heste at gøre i 20 år for bare afvide at det ikke er noget problem, men jo for helvede det er et kæmpe problem, jeg har sagt at jeg ikke vil være tilskuer til det... Men hvad mere kan jeg gøre og er det mig der er helt galt på den!

HJÆLP

(Sorry det er langet)

0
0
Svar på denne tråd

Sige at
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:49

enten må de følge visse regler (fx ridehjelm) for at den kan stå hos dig, eller også må de få den tilbage til rideskolen.

Du kan sige at det er fordi at du ikke vil være vidne til noget slemt som der kan se i sådan en situation.

Så enten følger de reglerne eller også kommer ponyen tilbage til rideskolen. Det er jo trods alt jer der ejer stedet, og det er nok ikke så godt at blive uvenner med jer :-)

Mvh

Charlotte

Horses Are Like

Potato Chips

You Can't Have Just One

0
0
Svar på denne tråd

ikke at jeg har forstand på det
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:50

men jeg tror ikke, at du kan gøre noget ved at de rider uden hjelm osv.

Men du kan ihvertfald forhindre dem i at ride på din ridebane og i din have!

prøv at tage en snak med ham, der lejer fold ud til dem. det kan være at du at du kan få ham til at bruge hovedet og opsige lejemålet!

et ægte smil kan oplyse en hel by

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:53
Du kan jo nok ikke gøre så meget med moderens symspunkter, men når det er din bane, din have, dine spring og din gård som den står på, så er det vel dig der sætter reglerne for hvor der skal rides.

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har så heller
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 14:54

aldrig redet med sikkerheds vest, og fik det heller ikke påduttet, de 3 måneder jeg gik på rideskole da jeg var 10..

Men at de rider uden opsyn og ødelægger haven kan jeg godt se er et problem, jeg syntes du skal snakke med ham der lejer stalden af jer, og sige at det går ikke med pony, kun hvis han vil betale ekstra for at de anlægger have bagefter..

------------------------------------ ------------------------------------ -

Læs om mine dyr på Ratster Zoo og Joy06

--

Killinger og tamrotter til salg læs mere HER

--

Hundetræf i Fredericia i august læs mere HE

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:03

Ja, jeg kan godt se dit problem. Jeg tror, hvis det var mig, at jeg havde sagt, at hesten ikke kunne stå der mere, pga. som der har været inde på, at du ikke vil være vidne til en ubehagelig situation. Hvis moderen ikke engang kan forstå det, så må du tage en snak med ham der ejer fårene og fortælle det som det er. Synes virkelig det er frækt af moderen, at lade pigerne stå med det alene og på sin vis lade dig stå med problemerne (selvom hun nu godt nok ikke kan se noget problem ).

Må indrømme, at jeg altså aldrig har redet med sikkerhedsvest og har sådan set altid redet turridning, både meget trafikerede steder og mindre trafikerede steder, men 2 uden ridehjelm på én pony i et trafikeret område, det er simpelthen for meget, at moderen ikke kan se problemet der!

Med venlig hilsen Bluie, Heidi og nelle
0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:08
da rystende at den mor ikke kan sætte grænser. vi har talt med fårmanden og han er rystet, så fortalte han at de ikke kunne ride på pony da den havde overanstrengt bagbene og er stok halt. Det var lige præcis det jeg havde forudset i mandags. De egner sig jo slet i til at have dyr, jeg har så ondt af lille pony.
0
0
Svar på denne tråd

Når jeg nævner
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:16

sikkerhedsvest er det når de springer, ellers ikke...

Jeg under selv 4 piger på 14 og 15 år de rider altid med vest og jeg syntes bestem til er fornuftig og det er jo påkrævet i ridebanespring for pony.

Jeg syntes at det grænser til sindsygehed, pony er jo så helle ikke så sød, den stejler meget og er vild det var derfor de kunne købe den billigt af rideskolen da den ikke kunne gå i rideskolen. Pigernes forældre syntes at det var helt fantastisk for deres piger kunne jo tæmme den!!! Yha right.

0
0
Svar på denne tråd

så længe.
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:23

de opholder sig på jeres ejendom, er du i din gode ret til at kræve bare minimum af regler, når det gælder ridning.

hvis ikke de kan forstå det, må den flyttes tilbage på rideskolen.

IMC.
trense til klassiskdressur sælges. helt ny.
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=213876&t=213876
0
0
Svar på denne tråd

Ledskov
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:32

Jeg har heller ikke haft ridespring på ved spring.. Og er underligt nok aldrig faldet af når jeg har sprunget, heller ikke da jeg red på en nu død pony der hedder Palle uden sadel, og hvor den istedet for hovedtøj havde grime og træktov...

Du kan jo begynde at fortælle moren om konsikvenserne, som fx at HUN betaler fo en ny have..

Enlig mor med 2 børn har næppe råd til det, så tror godt det kan åbne hendes æjne, bare lidt

------------------------------------ ------------------------------------ -

Læs om mine dyr på Ratster Zoo og Joy06

--

Killinger og tamrotter til salg læs mere HER

--

Hundetræf i Fredericia i august læs mere HE

0
0
Svar på denne tråd

Er det din
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:36

ejendom de bor til leje på??

Hvis det er så

1. Ham der har lejet sig ind hos jer må da overhovedet ikke tage dem ind uden at spørge jer først

2. der må da ikke rides i jeres have uden at spørge jer først.

3. der må da under ingen omstændigheder benyttes andre faciliteter end dem de har i lejekontrakten...

Hvis det var min have der var pløjet op var jeg da eksploderet!!!

Mendacem memorem esse oportere. *

Brugen af døde heste hos DAKA:

www.dakabio-industries...sp#arr2573

Søger du opstaldning på Amager? Læs her først: www.heste-nettet.dk/forum/5/406745/ 403953/

0
0
Svar på denne tråd

skulle have en skideballe
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 15:40

var det noget der foregik på min ejendom, fik de piger simpelthen en skideballe, man rider da ikk på en pony når den lige er kommet hjem, ej heller en hel dag og da slet ikk hvis ponyen er halt hvis det var mig ville jeg true med dyreværenet hvis de ikk behandler den ordenligt, men jeg blir også vildt hys hvis folk ikk behandler deres dyr ordentlig..

du har ret til at sætte visse regler på din grund, og så må de rette sig efter det. uanset om moren, mener de har styr på det eller ej.

JANE PEDERSEN...
RIDEVENNER SØGES...

STØT DYRENES BESKYTTELSE DET ER EN GOD SAG.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 16:17

pu ha jeg er også helt måløs...

desværre sker sådan noget fordi folk (mor og børn) er uviden! uvidenhed er en rigtig grim ting når det handler om dyr! da dyr jo ikke kan forsvare sig selv.

måske du skulle tge en snark med moderen (som jeg ved du har prøvet uden held, desværre) og byde hende på en kob kaffe eller ligende, og fortælle hende hvad det handler om, når man har taget ansvaret for et dyr, og ikke mindst i at man har fået børn!

at en hest KAN være et farligt dyr, hvis man ikke bruger hesten og sig selv på en rigtig måde...

sådan prøve og sige det pænt til hende...

og hvis ikke det virker ville jeg smide dem på porten, mild sagt!

som du selv siger bryder du dig ikke om at være vidne til det, og i så fald der skulle ske en af pigerne noget!

mvh lise...

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 16:26

Luk den stakkels pony ud sammen med fårene, så den får noget selskab, en hest kan godt gå sammen med får, og så har den da lidt mere plads.

Gør dem klart at haven og ridebanen incl spring osv. er forbudt område.

Og luk øjnene for resten... de rider den sikkert som de plejer at gøre når den står på rideskolen - det bliver nok svært at gøre indsigelser imod... man kan selvfølgelig prøve at trænge igennem med et par gode hestevenlige råd indimellem...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er forarget
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 16:33

I ejer stedet !!!

Informér moderen om, at hvis det gentager sig med ridning i haven, ridning på din bane og brug af din spring uden aftale OG under opsyn - så ryger den tilbage på rideskolen. Selv om de lejer sig ind hos DIN lejer, så er det jer, der bestemmer. Han bestemmer ingenting.

Drop at byde på kaffe og lignende! Fortæl det i en sober, men bestemt tone, der indikerer at dette er IKKE til debat.

At de så skamrider ponyen i flere timer, den er lidt sværere..

Det var dog en uansvarlig opførsel fra moderens side.

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

stakkels Pony
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 16:35

Mit hjerte bløder for den lille pony - desværre er der mange små ponyer rundt omkring i Danmark der lider samme skæbne

Øv, de piger skulle virkelig ikke have hest...

;-) Mvh. Dorte (med Sara og Ludvig og nu også verdens smukkeste hingsteføl)

0
0
Svar på denne tråd

i bund og
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 17:02

grund er det jo ret nemt for dig at stoppe det vanvid...

du ejer stedet og har vel derfor også bemyndigelsen til hvad der skal og må foregå på din grund og i dit hjem...?

Har fåreejeren lov til at leje ud uden at forhøre sig hos dig? hvis ikke..jamen så er problemet hans og han må opsige dem da han ikke havde bemyndigelse til at leje "dit" areal ud til pigerne...

-ellers må du selv opsætte nogle skriftlige grundregler for hestehold på DIN ejendom, som pigerne og deres mor må skrive under på...fx al ridning foregår med ridehjelm..lån af ridebane aftales med dig først, evt beløb på leje af div faciliteter aftales..(spring,bane)..skal der springes foregår det med ridevest OG hjelm osv...-måske vil de synes at det er SÅÅÅ besværligt at de flytter pony'en tilbage til rideskolen hvor der forhåbentligt er opsyn med dem...

Og ellers må du ta fat i den tunge ende og LÆRE dem hvad det indebærer at ha og eje en pony og sørge for den optimalt..for de er nok ikke onde af natur..nej..nok snarere uvidende og ganske simpelt uerfarne som hesteejere...

Respect is commanded
-not demanded!

Kennel Brak's Bullmastiff..kig forbi min hjemmeside og smid en hilsen i gæstebogen..

0
0
Svar på denne tråd

helt ude af dig selv
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 17:51

er måske lige voldsomt nok...

I virkeligheden er det jo meget enkelt. Sæt dig ned og list de krav op, DU HAR, for at tillade dette hestehold. Besøg moderdyret med skrivet i hånden - forklar hende, at så længe det er dig der betaler ejendomsskat på matriklen er reglerne sådan. Og så iøvrigt pointér at du ikke gider at spille bussemand overfor nogle unger der ikke er dine. Det må være en forældreopgave.

Held og lykke med "tilpasningen"...

KH:) én der er tolerant, men ikke gider at være til grin

Annette

rigtige piger rider hver dag
boks udlejes i lille privat stald
- direkte til skov...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2007 17:58

Jeg forstår ikke, - du sagde jo nej til at den måtte komme? Hvorfor er den der så alligevel?

Jeg havde som alle de andre har sagt, - sæt hælene i og sig DIN gård = DINE regler for hvordan, hvornår og hvor man rider henne!

- Kan de ikke forstå det, så må de flytte ponyen, færdig.

Typisk forkælede unger hvis forældre ikke aner en skid, ØV!

Rollo

- Si hoc legere scis, nimium eruditionis habes...

R.I.P.

♥ 08/07-88 - 27/04-06 †

Alme'ti Z; My soulmate, I will always love you.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider