Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er det ok at slå dyr ihjel for sjov?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:35

Nej, vel? Eller i nogle tilfælde? Eller er det bare sjovt at slå dyr ihjel?

Som overskriften siger... Er det ok at slå dyr ihjel for 'sjov' skyld? Her tænker jeg på jagt.

Jeg HAR i mente at det i visse tilfælde er for at holde bestanden nede, men det er det jo ikke i alle... Jagt anses jo for værende en sport?

Inspireret af 'Wright Across America' på Zulu i går...

Jeg kan, ligesom Ian Wright, ikke begribe hvordan man kan få sig selv til at slå et smukt forsvarsløst dyr ihjel, et dyr der er panisk overfor mennesker. Man gemmer sig i en busk, overstænker dig med ræveurinlignende væsker for at tiltrække dyret, blæser i elghorn eller andekald og lokker de intet anende dyr frem fra deres skjul. Herefter bliver dyret skudt. Hvori lægger sporten?

Derefter siddes der ofte stolt på dets krop mens et billede bliver taget. Meget meget makabert i mine øjne.

Dette ender jo nok ud i en skænderi debat, for dette er et af de emner der er diskuteret i årevis - endnu er ingen blevet enige! ;)

Men jeg ved der er jægere herinde på HN og jer vil jeg gerne have frem. Hvorfor gør I det? Og ikke-jægere / imod jagt: Hvorfor er I imod jagt?

Hvilket af følgende billeder er pænest?

Mvh Bonnie

*Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did*

Gratis fotografering tilbydes: www.bjfoto.ridesiden.dk MODELLER SØGES!

Errare humanum est - men der må sgu være grænser!

0
0
Svar på denne tråd

man må
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:43

vel også have i mente at mange godt kan lide et stykke ægte vildt samt pelsen.

Men nogle bruger sikker sporten som dække for deres skjulte lyst til mord. Men tror det er de færeste.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:46
Ja det har du ret i, kød og pels samt prisen på dette spiller også ind nogle steder...

Mvh Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

ur instinkt
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:48

Min kæreste går på jagt og har selv skov, han siger det er et urinstikt hos mænd!

Jeg har aldrig kunne se charmen i at slå ihjel og så er det ligemeget hvad det er, men jeg vil hellere spise det dyr han har skudt i skoven, som har levet et frit

(hvor frit man end kan leve i vores små overendte skove i DK)en spise den gris eller ko der står på spalter, eller høne på for få m2.

(skal siges jeg er uddannet i landbruget, og ikke syntes ret mange af dyrene egentlig kan siges at have det ret godt hele deres korte liv)

En del af det er jo vildtpleje, han siger han må skyde 12 st i sæsonen, men han skyder 2-3 stk. og så sendte han et videoklip af en buk han lod gå, fordi som han sagde,"Den så, så glad ud og havde 2 damer med "

Problemet med jægere der ikke øver sig nok på at ramme rigtigt når de skyder, og så alle de der bliver kørt ned af biler er da værre, end at blive spist.

0
0
Svar på denne tråd

Jagt synes jeg
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:53

er ok. Det er jo ikke sådan, at man udelukkende dræber dyrene for "mordets" skyld.

Desuden har der jo været drevet jagt altid - nogle vil hævde, at det er en slags "drift" i mennesket af samme årsag. Den hopper jeg ikke helt på, skal jeg indrømme.

Men synes man ikke det er ok at skyde dyr, når man er på jagt og efterfølgende spise kødet, så er det vel heller ikke ok at slagte dyr på slagteriet?

Til gengæld kan jeg blive dybt forarget, når nogle fanger insekter og hiver benene af fx, mens insekterne stadig lever - det synes jeg bare er for væmmeligt, også selv om jeg selv klasker dem ned med fluesmækker, så snart jeg kan komme til det.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:53
Du har vidst misforstået et eller andet ved jagt 8-)

Jeg har selv jagt tegn og nyder at gå på jagt - jeg skyder dg ingenting endnu, det er jeg slet ikke god nok til.

Jeg kender ingen jægere der går på jagt for at dræbe forsvarsløse dyr 8-) Det handler om selv at finde og skyde sit bytte, samtidigt med at der er smuk natur om en.

det er sku da mere etisk at dræbe sin føde selv og vide det har levet godt, istedet for at købe dyr fra køledisken, der har levet i små bure for til sidst at blive skudt af en boltpistol.

iøvrigt er dvs lyd instrumenter altså ikke tilladte 8-)

Før maeh, nu LineFabæch
LineFoto.dk

Nu uden Queen :( men med Darling og Capzeda XX

Flere ting købes og sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:56

Jeg synes at det er noget svineri at gøre det for sjovs skyld. Jeg ville aldrig selv kunne skyde et dyr ved mindre det led eller noget i den retning! Jeg synes dog, at det er bedre at spise kød fra et dyr man ved har levet et liv ude i naturen med plads til at røre sig på i stedet for meget af det kød, man kan få i supermarkeder, som aldrig har set et græsstrå i hele deres liv! men som du skriver er meget jagt bare en sport hvor man skal blære sig med alle de stakkels dyr man har skudt, og det er det der er noget svineri!! Også at gøre det for pelsen - det er virkeligt klamt!

Mvh Julie

0
0
Svar på denne tråd

pelsdyr
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:01

Kaninpels er da ok, man spiser dem jo, men mink er sku for ondt, man fodre dem som kanibaler og hiver så pelsen af dem. aaadddh!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:01

Jeg vil gerne lige pointere at jeg ikke har lavet dette indlæg for at træde nogle over tæerne! ;)

Og nej, jeg aner intet om jagt, foruden det program jeg så igår... Men jeg kan se på jeres svar at jagt herhjemme er meget forskellig fra eks. i staterne - men ok der er de vel også skydegale, størstedelen af dem!

I programmet fortalte de stolte hvordan folk gik ud og skød et dyr, blot for det adrenalinrush det giver. En mand skød kun dyrene for at hænge dem op i sin pistolbutik...

Jeg kan godt se at emnet er dobbeltmoralsk, da jeg selv spiser ko eks. sommetider - dog sjældent (ikke at det gør det bedre).

Men igen: Hvordan kan man få sig selv til at se et smukt dyr direkte i øjnene og derefter tage det af dage? Jeg ville simpelthen ikke kunne få mig selv til frivilligt at slå et dyr ihjel, uanset om det er en ko, en hjort, en fugl selv myg har jeg lidt kvaler ved... :P

Enig med dig gsims - har også insektmishandling!

Line : det er sku da mere etisk at dræbe sin føde selv og vide det har levet godt, istedet for at købe dyr fra køledisken, der har levet i små bure for til sidst at blive skudt af en boltpistol. kunne ikke klappe mere i mine små hænder... Super godt sagt og hvor er det dog rigtigt!

Mvh Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:04
Naja - sommetider er kaninpels ikke kaninpels.. Ofte er det kattepels, der stammer fra dyr der har levet noget så forfærdeligt i mikrobure, uden mad og vand - faktisk kommer størstedelen af det kaninpels der sælges, fra Asiatiske lande, hvor dyreværnsloven er ekstrem mangelfuld, og hvor dyrene ofte pelses levende. Om det er kanin eller kat kan de færreste se...

Mvh Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

Min kæreste..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:08
... går også på jagt, samt hele hans familie og omgangskreds. Jeg har langsomt gjort op med mig selv at jeg egentligt synes det er ok. Nogle gange tager han afsted på jagt for at regulere i ræve, hjorte (eller hva søren de hedder de forskellige), harer osv., i forskellige dele af landet, hvis der er gået sygdom i skidtet. Pt. er der jo bukkejagt (slutter på søndag), og her går han her hjemme - i hans lejede jord og skyder - Dette har jeg dog noget sværrer ved at forstå, men altså.. bare bestanden forbliver den samme, og de skyder med omtanke (altså så de ikke bliver anskudt - eller hva de kalder det når de rammer dem knap så godt, og ikke dør på stedet). Desuden har jeg få den fornemmelse af at det ikke bare er det med at skyde et dyr som gemalen går op i, men selve det at tage afsted, og "lege" skjul ude i skoven - som han åbentlyst elsker at "opholde" sig. Altså med det menes der at jeg tror de fleste jægere er natur mennesker, og ikke kun tager af sted for at "pløkke uskyldige dyr".
Jægere kan vel synes det er lige så synd/"makabert" at ride på en hest - for det er jo ikke naturligt fra dens side?!

Mvh Anna

Miss Lunatic SOLGT!

Waltzing Matilde sælges!
Født d. 18/5-07, F: Max Højgaard KNN, M: MUtti Krogager DV DS, F: Splitau, MF: Allegro

0
0
Svar på denne tråd

HADER JÆGERE!!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:08

Tjaaah, JEG er meget imod jægere. Jeg holder Så meget af dyr. Jeg syntes de selv skal skydes også kan vi hænge deres hoveder op på væggen!!! Altså forstår i pointen?

Det er nøgagtigt det mennesker gør ved dyr! Ofte er der konkurrence om hvem der har fået det flotteste gevir, og sådan noget. Hvorfor kan de ikke bare leve frit som os? HVORFOR, skal man skyde dyr? Jeg er jo vegetar pga. Jeg syntes det er syndt for dyrene. Og jeg HADER også dem der SLAGTER dyrene, Halal slagteri eller hvad det hedder, pelse der bliver FLÅET af de små dyr mens de er levende, jægere der hænger dyrehoveder op på væggen. ALT dette for at tilfredstille en selv, for penge og for berømmelse.

Men sådan er VORES ART åpenbart.

Det syntes jeg bare er for MEGET!!!

-Man kan godt høre at jeg er en dyre elsker ikke??

0
0
Svar på denne tråd

Hvad for noget sludder mink
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:10

Fodres så gud da IKKE som kanibaler, mink fodres med afskrab fra kyllinge slagtningen.

Og jo, det sker fordi der ikke er ret meget fiske affald tilrådighed mere.

Længe leve folks totale uvidenhed...

.

Illum

.

Jubii heldigvis IKKE en bitter, misundelig sladrende "grim" kone...

0
0
Svar på denne tråd

fghjnthhdh
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:17

jamen dog.. det er jo også synd at skyde køerne og grisene og de små fugle.. bare for at vi kan få noget at æde.. tsk tsk.. jægere rov-jagter ikke vildtet.. de spiser det sku da.. det er altså ikke ligesom i afrika at de skyder elefanterne bare for hornene..

meget velholdt kieffer marzog at dressursadel 17" medium bom sælges.. 5500.- eller bud billeder på præs.
0
0
Svar på denne tråd

Jagt? For,Imod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:19

At forbyde jagt er nok noget der vil sætte sindene i kog hos mange.

Men at se plakat fulde jægere på ladet af firehjulstrukne biler med dåsebejere i den ene hånd og skarpladte våben i den anden, samt løsgående hunde der render rundt og jager vildt ud af sommerhusområder, det kan fa*** bringe mit blod op på solens temperatur. Det skal de bare prøve EN GANG TIL.

MVH. Kenneth Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

Farlig debat
Forfatter: 

Det er en farlig debat som vi aldrig bliver enige om.

Jeg kan simpelthen ikke forstå at man kan kigge et uskyldigt dyr i øjnene og så slå det ihjel og kalde det en sejr/sport Jeg syntes det er en underlig ting at nyde. At sige man nyder man er i naturen er for mig noget pjat, for dyrene som jo er en stor del af naturen ødelægger man så gerne!

Normalt lukker jeg øjnene og tænker ikke så meget over det, for jeg KAN ikke forstå det. Men hvis der er den mest perfekte date og han viser sig at være jæger, ja så er min interesse røget. Jeg vil aldrig kunne syntes at en mand er fantastisk hvis han syntes det er fedt at slå dyr ihjel.

LineFabæch: Jeg syntes ihvertfald ikke jeg misforstår noget, ligegyldigt om jægere elsker jagten, naturen, stilheden eller what ever, så slår de stadig dyrene ihjel.

Men jeg kan så heller ikke forstå folk kan kigge ind i et par brune øjne og blive sultne.

Kørte engang i en rundvisningsbus med min veninde og lige ved siden af os løb en masse smukke rådyr...det så bare så frit og smukt ud og min veninde udbrød "Aj den gad jeg sku godt have liggende hjemme i fryseren"...det fatter jeg bare ikke!

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 

Der findes gode jægere og dårlige jægere - som i alt andet.

En go jæger er i mine øjne en der går ind for vildtpleje, om det er her i DK eller i udlandet.

En dårlig jæger er dem som småbeduggede futter rundt i skov/på mark og bare SKAL ha noget med hjem, eller de jægere som i stor flot stil skyder halvtamme udsatte dyr.

For en go jæger er det vildtpleje, mad, naturoplevelser.

For en dårlig jæger er det egopleje, venner, frokost

Surt opstød fra en som kender begge verdener

En kat skal holdes inde på egen matrikel - neutralisering er en selvfølge!!

Ragdoll killinger født den 17-05

Papillon hvalpe født den 14-04

Belgiske kæmper i blå og sort

Silkehøns kyllinger

Chabo kylling

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:21

Lyder som om du har haft en p*ssed oplevelse, Kenneth?

Candymann - Der er ingen grund til at tage det ilde op bare fordi vi ikke deler synspunkt. Visse steder i verden bliver dyrene jo skydt for fornøjelsens skyld.. Det er skam ikke kun jagt i DK denne tråd handler om! ;)

Mvh Bonnie

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:26

det af bestanden skal holdes nede der gør mig sur.

Men når man ser et program i tvét hvor nogle jægere fortæller om at de altid har drømt om at slå et stort dyr ihjel, så bliver jeg arrig på dem.

Hvordan kan de nogen sinde være imponeret over deres egen indsats? Jeg mener, der er ikke mange dyr der overlevet at blive skudt, de er forsvarsløse og menneskerne har et gevær.

Ja det er vel nok nolge dygtige mennesker... hvad hvis de ikke havde et gevær? så er de røv og nøgler ude i denne så skønne omtalte natur... bvadr

Tina

Smart Kat I vallak på 9 år sælges.

Skovturshest sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jagt naturligvis
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 14:33
Jeg synes at jagt er helt ok, så længe det er for at regulere bestanden. De jægere jeg kender bruger altså ingen lokkemidler for at få dyrene på tæt hold. Jeg ved faktisk ikke engang om det er lovligt i DK, er det det?

Only the mountain has lived long enough to understand the meaning of a howling wolf

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:01

Min mening, ja jeg har en svoger der går på jagt, og vi diskutere livligt hver gang vi er sammen, jeg kan ikke se formålet men atskyde sagsløse dyr som bare passer sig selv, noget der kan pisse mig ef er at de kalder det for "vildt pleje" puha, jeg kan blive så gal, hvad de jægere der bruger mine katte som øvelse, hvor fedt er det måske lige

Jeg kan sige helhjertet at

JEG ER I MOD JAGT.

0
0
Svar på denne tråd

Raggie
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:03

Raggie beskriver så fint min holdning.

Conni

Greenguard grime/mundkurv sælges

str. full, brugt 1 time.

Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Raggie
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:10

har taget ordene direkte fra mine tanker.

Der er nemlig gode jægere - og desværre også dårlige.

Og måske for lidt kontrol, men kender ikke mere til det.

Mh

Charlotte

Digte & Festsange skrives

Se Præsentation

HJALDET

Alt kommer til den der kan vente

0
0
Svar på denne tråd

skyde dyr for sjov
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:13

Skyde dyr for sjov, er der vel ikke mange der som sådan gør. Men for suset, og at være i naturen på en skøn dag, og måske føle urinstinket kan jeg forstå. Og i øvrigt er jeg af den overbevistning at de fleste mennesker er normale i øverest etage, og ikke kun lave "mord" på dyr for sjov. Jeg er selv slagter, men nænner dog ikke at slå et dyr ihjel. Men jeg elsker kød, og spiser stort set alle slags. Og efter som jeg ikke sætter tænderne i noget der er levende, ja så er da jo andre der må gøre det for mig. For selv om jeg ved der er vegatare herinde, er det dog flertallet som nyder kød, og de kyllinger, kalkuner, gris, køer, får, ged, heste, vildt vi indtager, er vel slået ihjel af den "sjove" grund at vi kan fortære det.

Men ja hvis man har et billed i sit hoved af fulde folk med bajer i hånden, og skabladte geværer i den anden, drønen igennem den idylliske skov, med en flok stræmt vild, indeholden både unger og voksene, uden for sæsonen, ja så forstår jeg jeres foragt. Hvis ikke man har sat sig ind i tingene kan de nogle gange blive noget værre noget i vores små hoved.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:23

imod jagt så længe det foregår på en ordentlig måde. Der hvor min grænse går er når man udsætter dyrene for unødig lidelse i lang tid for at give unødvendige luksusting som f.eks. pels og skind.

Jeg synes da at det nederste billede er pænest, men hvad vil du bruge det til? Det kan jo være at manden på det øverste billede synes at et billede af vilde heste er langt pænere end en, der er dullet op med lyserøde bandager og andet tingel tangel - eller simpelthen en med rytter på. Det siger jo ingenting om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, kun at vi er forskellige.

Hingsteplag (½ PRE) sælges.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

tjaaah
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:24

synes det er ok at holde bestandene nede ved jagt.

synes det er ok at dyret har haft et godt liv, og er blevet aflivet hurtigt ved et skud uden stress (forhåbentlig)

-men kan samtidig absolut ikke forstå hvordan folk kan få sig selv til at skyde dyr,- og samtidig at synes det er fedt!!!

man må da være lidt glad for at slå ihjel...

Sophiec

HUSK!!! hesten er et levende dyr,- ikke blot en ridemaskine!!!

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:27
Awina *Amon*: Hvad er det du vil sige til mig? Ja, man slår stadig dyrene ihjel, og ja, der findes sikkert dårlige jægere der kun gør det for at få styret deres mordlyst, men jeg kender ingen der har det sådan.

Før maeh, nu LineFabæch
LineFoto.dk

Nu uden Queen :( men med Darling og Capzeda XX

Flere ting købes og sælges

0
0
Svar på denne tråd

tra-la-la
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:29

Christina Hansen: Uden vildpleje, vil der blive alt for mange dyr i pågældende område, og så går der højst sandsynlig sygdom i dem. For et par år siden fik vi for mange her i mit område, og her kom der svælgbremser, så rigtig mange dyr døde og kun de stærkeste overlevede. Sådan hænger livet og naturen altså sammen! Og de er da bedre at de bliver skudt og brugt til noget fornuftigt, end at de skal ligge og dø langsomt og pinefuldt af sygdom. Kan du følge mig?

Mig far er jæger, og jeg kender derigennem en masse andre jægere. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Raggie! (y) (Med undtagelse af at de "gode" jægere altså også kan nyde en god frokost når de kommer hjem :))

Dejligste
♥ ♥ ♥
♥ Med DSP'en Fanta & Welsh Cob'en Låddenhøjs Django ♥
Lækker Kieffer Wien DL sælges, se her: www.heste-nettet.dk/ma...4&t=195114
0
0
Svar på denne tråd

jagt...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:30

jagt er ok... så længe det ikke går ud over truet arter, og så længe dyret dør med det samme.. mennesket har altid jaget... that's life...

I' m me.... and I'm perfect...

Ægte GUCCI solbriller og LOUIS VUITTON taske sælges! se BILLEDER på min præ.

0
0
Svar på denne tråd

Hold nu op uvidende personer
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:39

Vi skyder hele sæsonen, er på jagt 3-4 gange om ugen enten for at skyde eller for at app. på godserne og ALT bliver spist. Enten havner det i vores fryser eller så kommer vildthandleren og henter det og sølger det til butikker.

Jeg bliver sgu gal i hovedet når folk rakker jagt ned som en helhed.

Nej i vil heller spise skramte sårede grise med traumer, kæmpe høner på tilbud, sødmælks/tremme kalve og køer der aldrig har set skyggen af græs, Foi gras og jeg kunne blive ved.

Næh ham bukken vi skød d. 16 maj kl seks om morgenen har haft et SKØNT frit liv med masser af damer som nu er med små lam. Han hænger nu på væggen (flot opsats) og hans skønne lækre kød ligger i min fryser til dejlig mad.

Så hold nu op med jeres pjat.

0
0
Svar på denne tråd

LotteJ
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:43

Hingsteplag (½ PRE) sælges.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

min mening...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:44

Min mening er at så længe dyret ikke lider voldsomt, så er det ok med jagt.

En dygtig jæger kan sagtens finde ud af at finde og skyde dyret stort set uden at dyret opdager noget som helst og det er i mine øjne ok.

Men selvfølgelig er det ikke ok at slå dyr ihjel for sjov - når du sige sådan, så tænker jeg straks på 14-15 årige drenge der brænder kaninbure med levende kaniner indeni bare fordi det "er sjovt at se dem brænde" osv...

Men jeg synes der er forskel.

Ligesom jeg synes der er forskel på slagtning af dyr.

Jeg synes det er ok at vi spiser kød, så længe dyret er holdt og slagtet uden at der er lidelser forbundet med det. Men det er ikke ok, hvis dyret skal forbløde og lide i flere minutter før de skal spises. Det ser jeg ingen fornuft i.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:45

det er helt ok. Jægerne gør, udover at skyde hist og pist, et stort arbejde ud af vildtpleje...dvs. bla ved at fordre dyrene om vinteren, eliminere syge og svage dyr mv mv...

Og hellere et frit liv og en dræbende kugle, fremfor hormonfoder for hurtigt opvækst og kødtilsætning, i for lidt plads og "pleje", der i mine øjne bevæger sig alvorligt på den kant der tangerer industriel, legaliseret og systematisk dyremishandling...

Så jo - op med riflerne og lad os spise noget mere vildt...

KH:) en der kvalmes ved masseproduceret low-quality kød, hvor livet ender i skræk op panik i et regulært blodbad og hvor vi i vores velfærdssamfund løfter vores moralske glorificerede pegefingre i flæng, og alligevel går efter den billigste pakke kød i køledisken...

Annette

rigtige piger rider hver dag
boks udlejes i lille privat stald
- direkte til skov...

0
0
Svar på denne tråd

lottej
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:47

-og du skal så bestemme at vi ikke må have en mening???

gider du lige...

du glemte forøvrigt at svare på om du synes det er sjovt at slå dyret ihjel???

du kommer kun med dine meninger om jagt generelt, jeg vil da egentlig gerne vide om du nyder selve "drabet".

oplys venligst os "uvidende" !

Sophiec

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke født igår
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:52

Jeg ved godt at ikke alt jagt i vores kære lille land foregår som det skal... men det gør ingenting.

Vi sørger for vores udsatte fugle HELE året og ikke kun i jagtsæsonen. Der er altid mad til dem, nogle vælger at benytte sig af det, andre forlader os og flyver andre steder hen. Det gør ondt i "Jagt-pungen" men sådan er det jo, længere er den ikke.

Vi elsker jagt som sport og lever og ånder for det hele året, træner vores hunde så de er de bedste apportøre så vi kan bibeholde vores faste pladser som gods app. hvor kun de bedste hunde for lov at komme. Hvorfor? Jo selvfølgelig fordi der skal samles rent? Og hvorfor det? Jo fordi alle fugle ryger ud på de danske middagsborde og uuuhmm det smager godt.

Når vi indviterer på middag ved folk godt hvad der vénter dem, lækker lækker hjemmeskudt mad

Der er råvildt, fasaner, ænder ja alt hvad der kan komme på hold nede i vores fryser. Se DET er sgu i orden mad.

I vores lille by er der aftale mellem alle jægere at alle de bukke som ikke tegner særlig godt ENDNU, skal have lov at gå nogle år endnu. Hvorfor skyde en lille buk på 14 kg. med ringe opsats når han kan gå og blive lækker i kød og måske opsats på et par år.

Sådan holder man bestanden af flotte bukke oppe.

Der er sgu ikke noget i verden som den 16 maj tidligt om morgenen hvor man ligger der på maven godt skjult af mosens høje buske og græs... og så pludselig kommer han ud i solen for at få varmen og græsse, så smukt et syn. Det er altså noget særligt. Dig/naturen oddsene imod dig, han springer, du ryster eller ja, så meget kan ske og han er borte. DET prøver man tit at han spnakulerer væk lige som man tror man har ham... er det ikke fedt!

Bortset fra det skal jeg spise noget af ham i morgen

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 15:55

Jeg tror du har set for mange splatter film. Spørger du folk på slagteriet om de har valgt jobbet fordi de syntes det er sjovt.

Jeg nyder spændingen i det og det er et urgammelt instinkt i mennesket, det er klare facts.

Du bestemmer at jagt er forkert, så du er vel en slags dommer af embede går jeg ud fra.

Jeg forstår bare ikke du hellere vil spise dyr fra et gustent slagteri... men der har dyrene det jo også dejligt lige til de dør

Men din mening er din mening og jeg kan da kun smile lidt af dig.

0
0
Svar på denne tråd

lottej
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:08

nu er jeg ikke helt klar over om du taler til mig eller trådstarter...

hvis det er mig, kan jeg kun smile lidt af dig...

jeg har på intet tidspunkt sagt at jagt er forkert,- jeg har bare ønsket det uddybet, hvorfor du kan lide jagt.

jeg kan ikke sætte mig ind i det, bevares,- men sådan er vi så forskellige.

når fx grise skal på slagteri bliver de da helt klart udsat for stress ca 1 dags tid. det er vel nogenlunde det samme som mange gladeligt udsætter deres heste for når de skal aflives på et slagteri... og nej, det synes jeg heller ikke er ok.

jeg kan bare ikke sætte mig ind i hvordan man kan NYDE at dræbe...

over and out for idag

Sophiec

0
0
Svar på denne tråd

misssophie ♣bjørnebandittenb
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:13

jeg har aldrig selv fået slagtet en hest, men hvorfra kan du dømme dem der har? har du nogen side været på et slagteri og selv SET hvordan det foregår.. hestene når faktisk ikke at stresse da de kun lige kommer ind og BANG... -at jeg så selv ville vælge en anden form for aflivning (sprøjte) er så noget helt andet, men jeg har forståelse for dem der vælger stagtning...

-synes dine holdninger er noget hellige..

Og hvis det kan forage dig, så ELSKER jeg at klaske en æderkop!

I' m me.... and I'm perfect...

Ægte GUCCI solbriller og LOUIS VUITTON taske sælges! se BILLEDER på min præ.

0
0
Svar på denne tråd

Tror nu
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:15

ikke at flertallet går på jagt for byttets skyld... Dem jeg kender, ligger da meget mere i, at de ser dyrerne i deres naturlige omgivelser... Og jægeren ser som ofte flere dyr, end vi "almindelige" folk... I samme område, som vi færdes... For de kigger jo efter dem...

Kan da egentlig ikke se, at det er bedre at få dyr fra slagteriet, der har levet en unaturlig tilværelse og reelt set ikke har en chance for at slippe, fremfor et dyr, der er blevet skudt, men indtil da har levet i dets naturlige omgivelser...

Jeg er ikke jæger, ej heller min mand, og vi nyder da at se dyrerne når de går på marken... Men vi nyder dem altså også når de er i flødesovs...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever (i NORA)

Anglo Araber hingsteføl sælges. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 153878/

Smuk Palominohoppe plag. www.heste-nettet.dk/lodge/8121/hest/ 1218

0
0
Svar på denne tråd

Jaaa...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:15

Hvorfor kan folk lide at fiske? Det kan jeg f.eks. forstå, jeg syntes det må være enormt kedeligt.

Jeg kan ikke beskrive det for dig... det er kun noget jagtfolk indbyrdes ved og har til fælles og det er en dejlig skøn fælles sport. Alle vores venner med få undtaglser nyder denne interesse og den breder sig år for år i vores lille land.

Her i hytten går turen også til Polen, Canada, Afrika og Sverige for at gå på jagt, og tænkt, her nyder vi det selv samme nedskudte dyr.

Men jeg kan ikke uddybe det for dig.

0
0
Svar på denne tråd

Zamangah...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:17
Du beskriver det godt... naturen er en gave at pleje og se på.
0
0
Svar på denne tråd

Et eller andet sted
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:18

hvad så med lus fx? Godt nok er det så små dyr, at vi ikke kan se dem, men det er da stadig dyr! Dem må man vel heller ikke slå ihjel, så???

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

sidespørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:21

hvorfor er det at en "død hest ikke lider" og det så er synd når jægere skyder vildt???

Vi har en flok krondyr der stortrives, men det ville de da ikke gøre hvis de bare skulle have lov at formere sig og aldrig blive skudt..

Hjortene bliver da solgt som trofæer, men jeg har aldrig oplevet de jægere der kom for at skyde dem som blodtørstige vildmænd...

Kødet bliver da også altid spist, vi har kun haft en der ikke ville have kødet, så det beholdte vi bare.

-ikke at jeg kan forstå dem der vil give 12 tusinde for at skyde et dyr, men det er så bare fordi det ikke er min hobby, men jeg har intet imod det...

Jeg har kun det forbehold at dyrene skal dø i første omgang og ikke lide, så er det fint med mig, jeg spiser jo også kød..

Reglen ved afskydning af krondyrene hedder så også at min far altid er med jægerne og anskyder de et dyr, så skyder han det prompte, for lide skal de ikke...

De venligste hilsner Marie...

www.sandersvig.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:24

Jeg vil hellere spise et stykke vildt som har levet naturligt end en "bur"gris. Til enhver tid!

Men der findes desværre også jagt"spassere" som dræber for at dræbe og ikke respekterer dyret som de dræber. Dem og griske landmænd som ikke tænker på dyrevelfærd, men på adrenalinkick og profit har jeg ingen respekt for.

Klapjagt bryder jeg mig heller ikke om, det er dælme for let for jægerne og dyrene får ikke en chance. Forstår ikke at dem som nedlægger bytte ved sådan en jagt er stolte.

Kort sagt, jeg har intet imod jagt (eller husdyrbrug), bare det foregår på en ordentlig og professionel måde med respekt for dyret.

Men, jeg er dobbeltmoralsk nok til at holde af jagtselskaberne, men direkte set har de jo heller ikke noget at gøre med dyrevelfærd.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Adian..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:29

til dig.

Min mand er også jæger, jeg har ikke jagt tegn, men er tit med alligevel.

Han og de jæger vi kommer sammen med skyder jo ikke bare vildt omkring sig fordi at de synes det er sjovt.

Vil de skyde for sjov, ja så tror jeg de tager en tur på skydebanen og skydder lidt lerduer

De er jægere fordi at de elsker at bevæge sig rundt i skovene/naturen. Og det er da langt fra hvergang de har noget med hjem.

Tit er oplevelserne jo nok i sig selv.

Og når de har tænker jeg : lækkert, mere mad i fryseren. Og jeg vil da hellere spise et dyr der har levet frit, end et dyr i fangenskab.

MVH Vipse

Egeskovgård

Bøgeflis til ridebane sælges.

0
0
Svar på denne tråd

at gå på jagt
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:29

Jeg synes det er noget sært noget at hidse sig op over jagt. Og hvad så hvis man kan lide det? Sålænge man er dygtig til det, kan jeg ikke helt se hvad der er så forargeligt.

Mænd har siden tidernes morgen slæbt døde dyr hjem og været stolte af det. Det er der sikkert også nogen kvinder, der har. Sålænge dyret ikke lider og ikke går til spilde, kan de for min skyld være "skydegale" hele bundtet. Jeg får ikke ondt i måsen.

------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.

Mmm lækre kager

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:54

Man kan vel forbinde jagt med slagtning af kvæg, svin osv...

Men den eneste forskel er, at i langt de fleste tilfælde jages der for sjov skyld (hobby).

Jeg synes, at jagt er ok hvis det er for at holde bestanden nede. Men jeg er stærk imod krybskyttere, som skyder eksotiske dyr bare for at få et trofæ (staves??) med hjem!

Mette

Hvad der ikke dræber dig,
gør dig kun stærkere...

*Westernsadel sælges*

0
0
Svar på denne tråd

i mine øjne
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 16:58

I mine øjne er jagt helt ok - når man spiser det dræbte dyr. Det er vel ikke værre end at købe kød i supermarkedet.

Trofæ-jagt kan jeg til gengæld ikke helt se pointen med - så hellere skyde med et kamera ;)

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 18:01
kunne aldrig få mig selv til at skyde et dyr.. men igen er vel ikk værre end at vi sspiser ko,gris osv.. men personligt kan jeg ikk lide fx krondyr synds det smager sødt og klamt.. og det med for pelsens skyld giver jeg ikke en skid for! så skal vi vel også skyde mennesker? har altid ønsket mig menneske hud som gulv tæppe

Elsker Min dejlige drømme hest! Ma Fila Noir.

0
0
Svar på denne tråd

Dobbeltmoralsk
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 18:59

Med fare for at blive lynchet...

Jeg vil faktisk hellere spise kød fra et rådyr, der har gået frit omkring og nydt livet, lige indtil en kugle gjorde en hurtig ende på det, end at spise kød fra en gris, der har haft liggesår, en ko, der har haft brækket halen, eller...

Jeg kunne ikke selv skyde et dyr, men ser man dyreetisk på det, så er det vel mest forsvarligt at spise et dyr, der har haft et fantastisk dejligt liv end at spise et dyr, der har levet et stresset liv i en produktionsstald?

At så de fleste jægere skal have et billede af deres bytte - det forstår jeg ikke en skid af.

Jeg vil derfor også lige pointere, at jeg langt foretrækker billedet af den levende kronhjort. Jeg nyder synet af rådyr, fasaner og harer, der pt. er vildt aktive i naturen, når jeg kommer ridende. Forleden aften så jeg en rå med 2 lam - de stod i lyset af den nedgående sol.

Min hest stoppede og kiggede - han var vist lige så betaget, som jeg var.

Bedste hilsner

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Jge har ikke jagt...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 19:12

på vores jord og vil heller ikke ha det nogen sinde.

Et! sted her i området, skal der være frit for dyrene at gå uden risiko for at blive skudt.

Men jeg kender en hel del af de jægerer der går her i området og de hygger sig jo med deres fælles ture i naturen. ofte er det uden udbytte med hjem, men det er da tydeligt at de nyder et afbræk fra dagens travlhed.

de har en hobby som de nyder, lige så vel som vi nyder vores heste.

så længe de sørger for at jagten foregår på en human måde og uden at dyrnene lider overlast, ja så kan jeg ikke se noget problem i det.

IMC.
UNDERVISER TIL KLASSISK DRESSUR SØGES
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=16&i=2951&t=2951
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg var en
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 20:19

vred teenager uden interesse i andet end heste og drenge, syntes jeg også at jagt var makabert. Jeg hadede når min far tog det grønne tøj på og traskede ud af døren. Jeg råbte op om mord og idioti.

Nu er jeg så blevet voksen

Jeg kan anbefale alle der HAAADER jagt og jægere, at deltage i en jagt som evt. klapper. En klapper er en person der går i en kæde sammen med med de andre klappere, og banker på træstammer og sten etc. med en stav, for at drive/trykke vildtet op mod kæden af skytter. Der kan man som novice opleve en jagt på nærmeste hold, og da man jo ikke har jagttegn (endnu), er det den eneste måde at komme tæt på.

Når man så har været klapper et par gange, så kan det tænkes at man syntes det kunne være sjovt at være personen for enden af haglgeværet, så melder man sig blot til et jagttegnskursus, det ofte forløber over en hel vinter og det følgende forår, som sluttes af med en jagtprøve.

Og pludselig en dag står man der med sit flunkende nye jagttegn og en god gammel halvrusten Baikal, klar til at prøve sin viden af.

Nej, sådan vil det ikke gå for alle modstandere af jagt. Men jeg kan altså virkelig anbefale at man søger at opleve det på nærmeste hold.

Der vil altid være jægere uden moral. Heldigvis er der flest af dem MED moral.

Jeg skal fx. snart ud og se hvordan man tapper en hingst for sæd. Jeg har altid afskyet tanken om det, og undret mig over hvorfor man dog ikke bare lader den stakkels hingstemand gøre det au naturelle - han snydes da for noget! Men nu har jeg så fået kontakt til en på en hingstestation, som har lovet at sætte mig ind i den "afskyelige" verden. Fint for mig. Bare hun vil lade mig trøste den stakkels hingst bagefter med et par håndfulde guffer...

De ting man hader og ikke ved noget om - bør man undersøge nærmere.

0
0
Svar på denne tråd

Klapjagt?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 21:05

Hej alle sammen.

Som jeg skrev i en tidligere tråd om min erfaring med jægere vil jeg gerne sige at jeg ikke er modstander af jagt.

Der er mange, ja faktisk rigtig mange der har en ordentlig og sober indgang til denne sport. Der skal være en vis regulering af vildtbestanden i Danmark. Har selv flere venner og familie der er jægere.

Der hvor kæden så springer af IGEN er klapjagten.

Det har intet med sober jagt at gøre. Det er en regulær nedslagtning af dyr.

God jagt er hvor man med sin hund og bøsse går en tur i skoven

Giver det noget er det fint, har man ikke noget med hjem, kan glæden ved en tur ud i det fri være en belønning.

Negativ eks.

Der hvor jeg har min hest opstaldet har de oplevet at jægere stod på en nærliggene betonbunker fra 2verdenskrig og skød hen over hovedet på hestene.

Det gør de ikke mere.

Mvh Kenneth Jørgensen.

0
0
Svar på denne tråd

Kenneth
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 22:14

Jeg er dybt enig . Klapjagt er unfair, som jeg også tidligere skrev, jeg forstår ikke at folk kan være stolte af et bytte nedlagt på klapjagt. Så hellere lerdueskydning, det er der da lige så meget jagt i.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Sikke noget vrøvl!
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 07:46

Klapjagt har da intet med nedslagtning at høre, nu bliver i altså liiige en tand for dramatiske. En klapperkæde er jo ikke så tæt, at dyrene ikke kan smutte bagom den! De TVINGES ikke i en bestemt retning, de kan sagtens undvige, hvis de finder ud af hvordan.

Kendskab til emnet ville klart være en fordel, når man har dramatiske tendenser

0
0
Svar på denne tråd

wnffagegweg
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 08:12

Jagt som naturpleje er HELT ok i min verden. Mens trofræjagt og jagt på dyr, der er opvokset i fangeskab og sat ud bare for at blive skudt er DYBT foragteligt i min verden.

Men ja - jeg tror også det er urinstinkt i mange mænd - at de får et kick ud af det, som kan være svært at forstå.

KH

søs

0
0
Svar på denne tråd

hos os
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 09:11

her hos os er harer og fasaner og spidsbukke no go... der var så og sige ingen harer i området for 10 år siden, men de få naboer her, har aftalt at dem rører man ikke, så nu har vi faktisk ret mange, deres værste fjende er bilerne..

i min have er der frugtbuske, det er til den rå med sit lam som vi om aftenen kan se æde lystigt af de små bær.. vi har sat 2500 graner på god jord for at dyrerne har endnu en remise på trods af at vores gærde er mega skov.. vi fodre når maden er knap, vi har jordskokker som dyrerne elsker...

måske skyder min mand en enkelt buk om året, måske en hjort..

en fordel ved at have en "skydegal" mand er, at han kan komme til undsætning hvis familien danmark har kørt et dyr ned, her er temmelig mange i "vores skove".. mange står desværre og bliver helt hysteriske og aner hverken hvor den kom fra eller hvor den rendte hen.. Mange kører bare, for .. nej det er da for klamt, var der nogen der så det ? formodes de at tænke..

jægere er ikke slagtere i værste stil, hvor mange syntes ikke BS Christiansen er sej fordi han kan overleve i en ødemark ? jeg kunne ikke, for jeg er en piveskid, kunne du ?

Det skal være morsomt, ellers er det ikke sjovt
shubidua

western sadel, Herreford Brand sælges

velholdt brun Kieffer dressur sadel sælges

så er det tid til at vaske heste og hunde :Shampoo sælges

0
0
Svar på denne tråd

Helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 09:23
Der er mange meter mellem hver jæger og der er rigtig mange fugle der flyver af H til.
0
0
Svar på denne tråd

Jagt...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 10:35

I har helt ret, hvis jagt foregår ordentligt, så er det da at foretrække frem for burgrise og tremmekalve. Men hvem siger, at vi der ikke bryder os om jagt, spiser burgrise og tremmekalve??

MEN måske har jeg været uheldig, men jeg har desværre set for meget til at jeg synes at jagttegn er noget, som almindelige dødelige bør have. Jeg har set skamskydninger i hobetal, og havde jægerne travlt med at komme hen og aflive dyrene. Næh det havde de sådan set ikke. Et skamskudt dyr kunne godt ligge 5-10 minutter, før de besindede sig til aflivning.

Klapjagt, her er jeg helt enig, det er skisme en sølle adspredelse, og det har da så vidt jeg kan forstå intet med vildtpleje at gøre. Halvtamme dyr, som bruges til levende skydeskiver - det er der jo kun en ting at sige til: FØJ!

LotteJ, du skriver:

I vores lille by er der aftale mellem alle jægere at alle de bukke som ikke tegner særlig godt ENDNU, skal have lov at gå nogle år endnu. Hvorfor skyde en lille buk på 14 kg. med ringe opsats når han kan gå og blive lækker i kød og måske opsats på et par år.

Sådan holder man bestanden af flotte bukke oppe.

Her er så noget jeg ikke helt forstår. Du venter med at skyde bukkene til de er store og flotte. Hvordan i alverden skal det holde bestanden af dem oppe? Man holder vel bestanden af sunde dyr oppe, ved at aflive de mindre sunde, eller er der noget jeg har misforstået?

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Berith...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 11:41

Jeg er til dels enig med dig i den sidste betragtning...

De skravlede dyr BØR afskydes, og en god skytte gør det også. Men da jagt er en sport og der findes mange jægere som dyrker den sport for at få et trofæ (like it or not), så "gemmes" der også store, flotte bukke, så jægerne har noget ordentligt at skyde. Hvis man gør begge dele - som ovenfor nævnt - så synes jeg man passer sine arealer til punkt og prikke.

0
0
Svar på denne tråd

har ikk noget imod
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 11:44

jagt overhoved har selv jagttegn som jeg tog i en alder af 16år

vi går på jagt på stranden efter ænder og gæs..

vi gør det for at holde bestanden nede ikk for at dræbe..!

og så smager det godt med en go vild and til jul eller mortensaften:)

tabasko toftedal min dejlige pruh hest:)

0
0
Svar på denne tråd

Mmm...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 12:04

Jeg synes, at jagt er helt i orden. Som flere har skrevet - hellere mad, der har levet et godt liv, end et, der har været en del af en "fabrik"...

Min bror går på jagt, og jeg har bedt ham om at skyde en hare - Vil simpelthen gerne smage, hvordan deres kød smager.

Der bliver skrevet en del om vildtpleje, men ingen har lagt fakta på bordet. Jeg mener, at der bliver skudt omkring 100.000 rådyr i Danmark om året...Alligevel bliver bestanden stadig større...Så naturen går altså ikke tabt, selv om der eventuelt skulle være en jæger, som rent faktisk synes, at det er sjovt at skyde et dyr.

Skulle jægeren ligefrem sidde og tude, når han/hun skød?

Jeg må indrømme, at jeg godt kunne blive fristet til at tage jagttegn, men da jeg ikke vil tage tiden fra hestene, så...

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 12:36

Personligt kunne jeg ALDRIG slagte et levende væsen. Og jeg har ærligt talt ikke begreb om, hvordan det kan være sjovt at tage livet af et dyr. Men jeg ynder da at spise vildt, det smager jo forrygende!

Når det er sagt, så er der jo også steder, hvor bestanden bliver så stor, at de ødelægger deres egne levesteder, og så er det jo godt at der bliver reduceret i bestanden. Samtidig er jeg glad ved tanken om, at det sker, når dyrene ikke har små kid, som jo skal have chancen for at vokse op.

Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 13:44
Nej det er ikke okay...

Mvh Heidi, hestene og hundene.

Jeg glææder mig til at se Baronessen fra Benzintanken som musical d. 8/7-07

Kieffer Wien sadel sælges - se min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Jaaagt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 13:47

Ja jeg syntes faktisk det er okay.

Jeg ville ikke selv se det sjove i at gå på jagt og jeg kunne ikke få mig selv til at skyde og slagte et dyr for sjov.

Men jeg spiser det gerne da det jo smager dejligt.

0
0
Svar på denne tråd

Et så dumt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 13:47
Spørgsmål, fortjener så gud INTET svar...

.

Illum

.

Jubii heldigvis IKKE en bitter, misundelig sladrende "grim" kone...

0
0
Svar på denne tråd

nixnixnix
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 14:48

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor i syntes det er okay...! Gu´ er det da ej okay!!! Det er så syndt, som jeg også har skrevet i en tidligere besked...!!!

DET SYNDT!!!...!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:54

Tja - fanatisme har vist aldrig gavnet nogen ;-)

Man kan anskue virkeligheden fra mange sider fra min side ser den sådan her ud.

Jeg er jæger, og det er jeg stolt af

Da jeg i tidernes morgen tog jagttegn var det i lutter protest - det var s... irriterende at gemalen kunne artsbestemme samtlige dyr i naturen, "der kommer en krikand" kunne han udbryde... havde han spurgt mig havde jeg nok sagt at det var en fugl af en slags ...

Nå jagttegnet blev taget - men nu skulle han så bare ikke gå og tro at jeg ville rende rundt og slå stakkels sagesløse dyr ihjel - nix nej - så dybt agtede jeg ikke at synke

Jeg er ellers vokset op i et jægerhjem - men sådan var min indstilling... dengang.

Jeg har i årene der er gået skældt gemalen huden fuld - hvordan han dog kunne nænne det? bambi er så sød ... lystmorder ...osv osv

Jeg trænede skydningen, det var sjovt - en evig konkurrence mod sig selv (og andre) og ingen kom til skade (dyr altså)

Hvor det så lige gik "galt" ved jeg faktisk ikke... men vi blev kontaktet at en lodsejer, jo han kunne attså ikke forstå at samtlige rådyr var i str mikro? om vi ikke ville passe jagten for ham? Måske vi kunne få rettet lidt op på sagerne..

Det svarede vi "jo tak" til - den følgende tid gik med at studere den eksisterende bestand. Hvilke dyr er der? hvordan er foderstanden? tilstanden?

Jeg var med på sidelinien da gemalen skød et af de udvalgt dyr - sikken oplevelse, jeg havde forventet et drama af den helt store model - skræmte dyr og blod over det hele men nej - 1 skud - 1 dyr sank stille sammen og dyret som stod ved siden af ... græssede videre?? Nu var en hel del af mine fordomme væk - for det var jo pludselig "rigtig" .. de svage dyr skulle væk.

Året efter sad jeg med riflen - på forhånd var der valgt 2 dyr ud - de trivedes ikke.

1½ måned senere sad jeg der stadig - i guder jeg havde set dyr - mange - men de levede alle endnu for det var ikke de rigtige - dem der i mine øjne skulle væk... Den næstsidste dag i jagtsæsonen stod den der - jeg skød - mit 1 "lystmord" lå nu foran på engen, død, den opdagede slet ikke at lyset gik ud...

Jeg sad og ventede inden jeg kunne gå derhen - granskede lidt hvordan jeg havde det? jeg var glad indeni - det føles rigtigt - den var ikke nær så stor som dens jævnaldrende - lidt tynd og pelsen så ikke for køn ud - følelsen af at have givet et prægtig dyr en værdig afslutning sneg sig ind - den havde jo ikke fortjent at skulle skrante i måske endnu ½ år for så at bukke under af sig selv... vel?

Siden er en del dyr døde pga mig men kun 1 gang har jeg skudt et dyr der ikke var valgt ud på forhånd - en flot lille buk - super på alle leder og kanter - men en dag kom han gående, hovedet hang og han virkede "træt" han gik underlig på sine bagben. Kort sagt han var langt fra "sig selv" - jeg skød - jeg kunne jo ikke så godt spørge hvad der var galt... Da jeg kom ud til ham var hans ene bagben sprættet op, formentlig efter et slagsmål med en ældre buk - det var et spørgsmål om tid for ham - hvor er jeg glad for jeg skød ...

kald det at slå ihjel for sjov - jeg er ligeglad - for mig er det et spørgsmål om ansvarlighed...

Ligesåvel som der findes dårlige hesteejere - ja så findes der og jægere der er uldne i kanten - men berettigere de nogen til at skære alle over en kam??

0
0
Svar på denne tråd

Kære lille "prohest"...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 16:07

Kunne det tænkes at dit svar bare er blevet ignoreret? Du har jo absolut ingen som helst argumenter hvorfor det skulle være "syndt" at skyde levende dyr.

0
0
Svar på denne tråd

jagt er ok
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 16:31

jagt er ok, når det er for at holde bestanden nede,når der rammes 1. gang og når det ikke gælder truede dyr.

Men dem som skyder dyr bare for at få deres hoved, horn eller pels burde tortureres længe(her tænker jeg specielt på dem som slår babysæler til døde med køller, og krybskytter i bla. afrika som dræber 1ton elefant for 1kg. horn)og køberene af specielt pels burde straffes og få frataget "deres" pels.

hund,kat,mår,sæl,ocelo...ørn,løveog tiger(og mange andre)skal beholde deres pels på, den skal ikke sidde på en halv fed europæer.

hvis der absolut skal gåes med pels, så gør det fra dyr som alligevel skal lade livet til mad, men der er nok ikke mange som er interesseret i en ko eller svinepels eller hvad med en menneske pels?(ik fordi de skal spises, men det kunne da være sjovt)

0
0
Svar på denne tråd

forresten
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 17:26

billede 1 er imponerende

Jeg kan se at han er buejæger - så er dyret skudt inden for ca 20 m - så han har GOD grund til at være stolt

Prøv lige selv at komme ind på 20m afstand af et stykke hjortevildt uden den opdager jer...

Billede 2... tja med zoom og det hele ... ret almindeligt

0
0
Svar på denne tråd

Illum...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 18:17

Hvilket spørgsmål er så dumt at det ikke kræver et svar??

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 18:42
hvad egentlig med lystfiskere ? .. hvor mange har ikke fisket som barn, eller nu som voksen ?

Det skal være morsomt, ellers er det ikke sjovt
shubidua

western sadel, Herreford Brand sælges

velholdt brun Kieffer dressur sadel sælges

så er det tid til at vaske heste og hunde :Shampoo sælges

0
0
Svar på denne tråd

Ja det spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 18:46
Skribenten begynder tråden med...

.

Illum

Kender du Anette Kokholm, chef for kanal 4 ??

0
0
Svar på denne tråd

der kan siges meget både for og imod
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 18:49

Mennesker der dyrker jagt som hobby, har jeg helt ærligt SVÆRT ved at forstå, faktisk føler jeg - utilsigtet - en slags afstand til dem... (sorry).

MEN altså - jeg kan jo også udmærket godt se at, det er vel bedre at gå ud og skyde sit dyr selv, end at købe et eller andet nedfrossent dyr i plastic - som måske ovenikøbet har haft et elendigt liv mens det levede.

Desuden ligger det jo nok i menneskets INSTINKTER - at det skal jage, altså i NOGEN menneskers instinkter.

Det var vel sådan vi overlevede før i tiden...

Så udfra den synsvinkel er det jo egentlig både ok og forståeligt nok...

Lystfiskeri er jo lidt det samme, bortset fra at "man" måske ikke lige synes det er HELT så synd for en fisk at dø som for et pattedyr.

Men altså - jagt er jo ikke værre end at et hvilken som helst menneske spiser et vilkårligt stykke kød.

Men som dyreven og vegetar - ER det MEGET svært at forstå glæden der stråler ud af jægerne når de kommer marcherende gennem skoven med deres stakkels fasaner hængende og dingle... og lignende... det er ubegribeligt... for mig.

Men som sagt... for og imod... well... det var ikke noget for mig ...

0
0
Svar på denne tråd

hehéhehe
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 20:10

ja, det er sgu i orden:)

går selv på jagt, og det er skide skægt

og helt ærligt. nu arbejder jeg i en svinestald. og se dét er synd for dyrene. og i spiser dem da alligevel, ik??

men fasaner og andre dyr, går ude hele deres liv indtil de blir skudt. eller dør af alderdom. det er sgu da sådan alle dyr burde ha det:)

man laver opdræt af fasaner, for så senere at skyde dem. jo:)

men de kommer ud i skoven når de er gamle nok og får lov til at gå rundt og hygge sig:)

og hvad så med den store dejlige andesteg?

det er en and, der sikker har fået cuttet noget af vingerne så den ikke ku flyve. og går bare rundt i et bur!!!

helt ærligt. latterligt!!

så hellere gå på jagt

Jeg ELSKER min ADP´er:)

0
0
Svar på denne tråd

Sørgeligt...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 20:13

Dybt, dybt dybt sørgeligt, at I overhovedet ikke sætter jer ind hvad der foregår på en jagt!!!

Gider ikke læse hele tråden, men kan tænke mig til, den er fuldstændig magen til den samme tråd, som kørte for 2 år siden...

BOON som selv er jæger med hund...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke orket
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 21:46

haft tid til at læse hele tråden...

MEN jeg er imod jagt ligesom jeg er imod burhøns osv osv.

Det der med det er for at holde bestanden nede...hmmm...hvorfor er det så lige at man opdrætter både fasaner og bukke i fagenskab som så sættes ud så jægeren kan få styret sine lyster

Jeg syns det er lamt at ligge der på lur med sin riffel og bagefter sidde der og være stolt over at have slået et uskyldigt individ ihjel...en der bare gik og passede sig selv... BANK du er død. Jeg syns det er vammelt og sygeligt...hvorfor er det spændende at slå et vildt dyr ihjel ? er det fordi det er sjovt at skyde på noget /nogen ? Hvorfor så ikke gå til paintball eller hvad det nu hedder laseraction?

Meld jer til forsvaret og bliv jægersoldater istedet...gør dog det...så får i også lidt modstand. Lad dog de få vilde forsvarsløse dyr vi har leve i fred og ro.

Vil du ha spænding så tag til Australien og dyk med hajer spring faldskærm eller noget.

NEJ til jagt og nej til burhøns. og begynd ikke på noget fis med at jeg også spiser produktionsdyr bla bla bla...for det gør jeg IKKE.

0
0
Svar på denne tråd

jagt til at klappeaf!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 21:53

Tjae... jeg har det som flere

klapjagt = underlig masse-nedslagtning

Trofæjagt = underlig unødvendig nedslagtning

Jagt som sober og forsvarlig/etisk regulering af bestanden og samtidig en lækker steg på bordet, er i mine øjne helt fin.

At jeg så ikke kan forstå at man kan NYDE at dræbe et raskt dyr er en hel anden snak!

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

Susan ♥Hannah♥
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 21:53
Susan ♥Hannah♥...du er da en engel

hvor er humoren på HN??!!

Elsker min ADP´er:)

0
0
Svar på denne tråd

Nej ! ...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 22:54
Det er slet ikk iorden at slå ihjel..

-Veo

Stald Nordlund

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

.

* Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig *

Går du ind for dyrevelfærd ? - www.anima.dk

0
0
Svar på denne tråd

I dont know
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 22:57

heej.

selfølig er det ikke i orden at slå dyr ihjel for sjov. men man slå heller ikke dyr ihjel for sjov når man jager altså vi skal vel også have noget at spise .. men selfølig ville jeg ikk have der var nogen der skulle slå en sød jordt eller noget ihjel , men sånden er fødekeden.

Mvh..

¤ Den søde Sorteper ¤

0
0
Svar på denne tråd

jagt !!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 23:13

Jeg syntes jagt er helt ok, hvad ville du helst være en fasan i skoven eller en burhøne eller opdrætskylling ??

Tænk på alt det jægerne gør for naturen, planter levende hegn graver søer fodre dyrene hele vintren. Alt det for for dyrenes skyld og ikke for de tre måneder om året der kan jages. Dernæst betaler de danske jægere millioner af kroner til skov og naturstyrelsen penge der går til vildtpleje dyreværnsforeninger osv. Og ja så betaler de også for at vi kan have et Sweeishunde korps der rykker gratis ud for dig når du har påkørt et stykke vildt midt om natten og ikke ved hvad du skal gøre.

Så jagt handler om meget mere end bare lystmord. Du ser det bare ikke, men tror det hele kommer af sig selv.

0
0
Svar på denne tråd

Siger du veo
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 07:23

Som glad befinder dig blandt personager der kaster med brosten, som ganske nemt kan slå ihjel...

Du er så dobbemoralsk, at det er til at knække sig over...

.

Illum

Kender du Anette Kokholm, chef for kanal 4 ??

0
0
Svar på denne tråd

Dumme spørgsmål kræver dumme svar...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 11:33

Veo, det er simpelthen det dummeste jeg nogensinde har hørt...

Hvad med et dyr, der lider?

Er det så heller ikke i orden at slå det ihjel?

Gud, hvor jeg dog så skulle brænde op i helvede mange gange...

Den, der ikke lever nu,

lever aldrig - hvad gør du?

Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Sport...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2007 22:12

Jeg synes aldrig det må blive en sport at slå ihel. Ikke om det er jagt, tyrefægtning eller noget helt 3.

Er du sulten er det i orden at skyde/kvæle en and for at få mad på bordet. Det er vel i bund og grund det vi har arvet som urinstinkt. Sult = find mad

I dag er der 3 ting du altid hører når du spørger en jæger om hvorfor han/hun går på jagt.

1. Der er så dejligt i naturen, bare sidde og nyder det hele. (Kan det ikke også gøres uden det er nødvendigt at slå noget i hjel ??)

2. Vi er nødt til at holde bestanden nede. (Tja, de jægere jeg kender hader f.eks. ræve og katte for de tager jo fasan-/agerhønseunger o.s.v. men hvorfor må de ikke tage ungerne ?? De har trods alt brug for føde for at overleve)

3. Vi plejer jo naturen og laver meget vildtpleje. (Indrømmet, men samtidig sættes der jo netop en del fugle ud hvert år så der er nok at skyde ??)

Jeg lærer aldrig at forstå nutidens jægere. Det skal absolut være noget levende der skal skydes på, det er langt fra nok med lerduer og skiver, ergo må der jo være et sus i at slå ihjel ???

Vi er jo langt forbi den periode hvor det er nødvendigt for at overleve.

Og så lige for en ordens skyld, så spiser jeg både gris, ko og kyllig, dog helst fra gammeldags levebrug.

Hilsen Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider