Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vil skyde hest !!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:10

På forhånd undskyld for den dramatiske overskrift, men der er brug for så mange råd og vejledning som muligt.

En hest lånt på kontrakt til avl, er nu blevet til et problem.

Hesten har fået et føl hos låner i år.

Ejeren har været udrejst fra Danmark længe, dennes fuldmagt har underskrevet lånekontrakten, der er en kontrakt her fra Heste-Nettet.

Låner har fra hestens ankomst maj 06 - haft problemer med at få kontaktoplysninger på ejer. Låner har som det eneste haft adresse og telefonnummer på 3. mand der har formidlet kontakten imellem ejer og låner.

Der er 4 personer "impliceret" i sagen.

Ejer

fuldmagt

formidler

låner

Hesten har det godt, ser godt ud og fungerer uden problemer.

Låner havde for første gang kontakt med ejer da hesten havde folet. Vedkommende havde været udrejst længe da hesten blev udlånt.

Det havde ikke været muligt at få kontakt på nogen måde til ejer, fuldmagt (kun et alm. navn/efternavn og et cpr-nummer) samt formidler.

Ejer kontakter låner kort tid efter folingen og spørger om låner vil købe hesten. Det vil låner ikke da prisen er for høj. Ejer vil muligvis gerne have hesten tilbage efter fravænning til vinter. Der aftales at ejer skal vende tilbage med en endelig beslutning inden/senest en aftalt dato.

Låner får et mobiltelefonnummer som ejer kan kontaktes på. Ejer vil gerne besøge hesten under opholdet i landet, og det aftales at ejer skal ringe for at aftale besøg, så låner er hjemme.

Ejer ringer ikke.

Den aftalte dato hvor ejer skal give endelig besked, om hesten skal tilbage til ejer - overskrides.

Låner forsøger at kontakte ejer flere gange på det udleverede nummer. Nummeret er ugyldigt. Låner sender flere sms-beskeder, for at forsøge kontakt på alle måder.

Nummeret har ingen oplysninger når det fremsøges online.

Låner kontakter en advokat med heste i speciale, for at få råd.

Advokaten oplyser at den rette forbindelse skal gå igennem formidler, som har været den eneste reelle kontakt imellem ejer og låner.

Advokaten anbefaler at der sendes et rekommanderet brev til formidler.

Advokaten oplyser at låner må henholde sig til kontrakten, når låner har forsøgt at skabe kontakt til ejer på alle tænkelige måder. Kontrakten siger klart og tydeligt at låner må drage nytte af hesten.

Låner sender et rekommanderet brev til formidler, og beder om kontakt til ejer. Formidleren har været helt ude af kontakt siden ca. 2 måneder efter hestens ankomst til låner.

Efter knap 1 måned har låner intet hørt fra postvæsen eller formidler.

Ejer ringer og er uforstående overfor, hvorfor der står på låners hjemmeside, at hoppen er bedækket igen.

Ejer har ikke hørt noget om at låner ønsker kontakt via formidler (brevet)

Ejer og låner diskuterer over telefonen.

Låner forklarer hvorledes vedkommende har forsøgt at få kontakt til ejer. Forklarer om rådet fra advokaten og det rekommanderede brev.

Ejer godtager ej forklaringen.

Låner erklærer at der er sket en total misforståelse imellem ejer og låner, og ønsker at finde den bedste løsning på sagen.

Ejer kræver at drægtigheden fjernes hvis/når hoppen konstateres i fol ved scanning. Ejer vil medbringe pistol og skyde hesten foran låner, hvis låner ikke gør som ejer vil.

Ejer kommer med beskyldninger, og hævder at have været på låners adresse, på tidspunktet hvor ejer var i landet og ønskede at besøge hesten.

Låner var hjemme hele den weekend, og havde ikke haft kontakt med ejer.

Ejer vil komme til låner på en given dato, og få løst problemet. Ejer siger flere gange at vedkommende vil medbringe pistol og skyde hesten foran låner.

Låner ønsker ikke at afslutte telefonsamtalen uden at have fået brugbare kontaktoplysninger på ejer.

Ejer oplyser 2 mobiltelefonnumre der ikke kan fremsøges online (på computer under samtalen)

Ejer oplyser telefonnummer på fuldmagt, der er tilstede hos ejer under telefonsamtalen. Dette nummer kan heller ej fremsøges.

Ejer vil ikke oplyse sin adresse eller cpr-nummer - ejer har et meget almindeligt navn.

Låner siger direkte til ejer, at der skal være en mulighed for kontakt fremover. Ejer vil ikke opgive noget på sig selv.

Samtalen afsluttes med aftale om, at låner skal kontakte ejer telefonisk på en given dato, når hoppen er drægtighedsundersøgt ved scanning. Der foreligger endnu en aftale om, at ejer kommer til låner på en given dato.

Låner mener selv at der skulle have været mere fokus på oplysninger ved kontraktens udfærdigelse, men faktum er at det er datid nu.

Råd og vejledning af enhver art ønskes, og en god tone hele vejen igennem.

Hvis der sidder nogle computerstærke brugere derude, som på en eller anden måde, får fremsøgt eller gætter identiteten på nogle af de implicerede. Eller den der har skrevet dette, så hold det venligst anonymt.

Denne bruger vil blive slettet lige så snart der ikke er behov for svar i tråden mere. Der ønskes nåde og overbærenhed fra moderationen.

På forhånd mange tak for din tid og dit råd.

0
0
Svar på denne tråd

advokat
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:42

Ja hvis låner og ejer har overholdt kontrakten, så er der vel ikke noget at komme efter.

Ejer kan jo gøre med hesten,som vedkommende selv ønsker.

Men en helt anden ting er vel at hvis hesten er blevet brugt til avl,så er der papirer på hesten,som vel er opdateret på Landscentret,så hvis låner ønsker idenditeten på ejer så findes den vel der !!

Men Ejeren har vel ingen pligt til at oplyse sin idenditet,hvis der er en formidler andet end at vedkommende skal bevise sit ejerskab af hesten,hvis han/hun kræver at hesten udleveret,ellers er det jo tyveri.

Mvh Graven

Welsh cob sec D hingst tilbyder bedækning, holder ponymål.

Lejlighedsvis salg af Welsh cobs.Importerede dyr med fuld stambog .

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:42

hej

ja det er da en værre redelighed.. Kan i ikke slå hesten op hestedata og se hvem som står som ejer af hesten, der står adressen også..?

Ellers vil jg kontakte advokaten igen og høre hvordan i skal forholde jer

Jeg tror hvis det var mig at jeg ville have sendt et anbefalet brev til formidler om at hvis i ikke hører fra dem inden for 14 dage, har i krav på hoppen indtil næste føl er vendt fra

mvh.Liselotte

sælges

2 hingsteføl fra i år

2 års hoppe, 2 stk 2 års vallakker efter ibi light

1 hoppeføl fra i år

4 års efter midt vest da capo

www.123hjemmeside.dk/hegnsly

0
0
Svar på denne tråd

absurd sag
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:47

Ejer mener godt at låner kan betale en ekstra vinters opstaldning for hesten ud over det aftalte, men at give noget igen den anden vej? Han skal jo ikke bruge den, hvis han har tænkt sig at skyde den.

Det er vel heller ikke lovligt at selv aflive sine dyr med pistol, helt ærligt.

Med den slags maffiametoder ville jeg nok bare sige "værsgo" og sende en regning på den periode hvor hoppen ikke har været afhentet som aftalt.

Men det er lidt svært at forholde sig til sådan en "røverhistorie".

:Pia

*

Jeg går og mangler en lille brakpudser, grønthøster el.lign. som skal kunne trækkes af en gammel MF35. Billig, helst på Sjælland. Kontakt mig på PB eller mail.

*

0
0
Svar på denne tråd

Når der
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:47

er kontaktet en advokat er denne klart den bedste til at rådgive dig/hende, hvad med at ejeren får nummeret på advokaten og så kan de snakke sammen om tingene, for jeg går ud fra der ikke er gjort noget uden advokatens indblanden mht. ny bedækning osv.

Mendacem memorem esse oportere.

Brugen af døde heste hos DAKA:

www.dakabio-industries...sp#arr2573

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 09:59

Hesten har været handlet adskillige gange siden den blev solgt fra avler, men den er aldrig blevet ejerskiftet.

Avler er den eneste registrerede hos landscentret.

I kontrakten fremgår det ordret, at kontrakten/hesten ikke kan opsiges så længe den er drægtig eller diegivende. Den er diegivende nu, og har ikke været hos låner, uden at låner har haft nytte af den.

Hoppen har tidligere fået føl hos avler, ejer har/vil ikke avle.

Fra låner - tak for jeres tid.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 11:47

Tal med advokaten om, hvem der ejer hesten, når den ikke er ejerskiftet. Det kunne jo tænkes at det så er avler der ejer den.

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

Nøøj en rodet sag
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 11:55

Jeg stemmer også for, at al femtidig kontakt foregår gennem advokaten, for med den tone der lægges for dagen, med at medbringe pistol, vil sagen kun gå mere i hårdknude, af at låner og ejer kommunikerer. Advokaten vil kunne holde sig til ov og fakta og det er nok en god ting i denne sag.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

besynderlig historie
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:07

Det lyder fuldstændig vanvittigt.

Umiddelbart ville jeg da mene at ejer skal meldes til politiet for trusler.

www.strigler.dk

debatforum for hestemennesker med humor

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror denne
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:08

sag er så røget og speget, at vi "almindelige dødelige" ikke kender reglerne så godt, at vi kan råde dig.

Som Jane Ø skriver, så er låner nødt til fortsat at alliere sig med advokaten og lade al fremtidig kontakt gå gennem ham.

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:18

Jeg tænker, hvordan får man sit føl registreret, når man ingen ejerskab har? Ringer man bare ind og siger, den er min eller hvad?

Vi har været ude i en situation, hvor ejer var rejst til udlandet og en formidler skulle sælge x-antal heste for ejer, det er en mærkelig verden..

Held og lykke med at løse den.. Men ærligt jeg vil mene kontrakten er bindende og ikke andet, da al det telefoniske vel ikke kan bruges til noget..

Argumenterer du for begrænsninger, bliver det DINE begrænsninger!!

Lækker Dunfarvet kat.2 hingst stilles til rådighed for et begrænset antal hopper i 2007. Afkom kan ses for 2006 og 2007...

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:24

Låner takker for jeres engagement.

Advokaten skal have salær for at gå yderligere ind i sagen, hvilket kun er rimeligt.

Hoppen skal scannes på mandag.

Låner ønsker en fredelig løsning på misforståelsen, og vil vente med at inddrage advokaten yderligere, til der foreligger et resultat af scanningen.

Flere råd og kommentarer modtages meget gerne.

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:31

Låner har ment at det i kontrakten anførte, var det låner skulle forholde sig til, når ejer ikke kunne kontaktes.

Låner stiller spørgsmålstegn ved, om kontrakten retsmæssigt skal opsiges skriftligt.

0
0
Svar på denne tråd

det var da
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:31

... en besynderlig opførsel. Meldte ejer ud hvorfor hesten skulle skydes?

Jeg kan ikke forstå at du først skriver at du har fået navn og cpr-nummer på ejer, og så siden skriver, at denne ikke vil give oplysninger?

Jeg tænker også lidt om du er sikker på, at ejer er bortrejst? vedkommende kunne måske være indlagt på psyk?

0
0
Svar på denne tråd

indlagt
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:39

Med den sære opførsel tror jeg mere på vedkommende er i spjældet ;-)

Så har vi altså lært, at hvis vi skal låne hest af en person som ikke kan kontaktes (nej tak), skal der stå i kontrakten at hvis ikke besked gives ved hvert årsskifte/kontraktudløb, så fortsætter aftalen 1 år mere. Samt konsekvensen af HVIS den opsiges, og ejer så ikke afhenter sit dyr alligevel.

:Pia

*

Jeg går og mangler en lille brakpudser, grønthøster el.lign. som skal kunne trækkes af en gammel MF35. Billig, helst på Sjælland. Kontakt mig på PB eller mail.

*

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 12:50

Louise der står i øverste beskrivelse at cpr-nummeret var fuldmagtens ikke ejers.

Pia låner har indset at der skal udenforstående professionel hjælp til, hvis der på noget tidspunkt igen bliver brugt kontrakt.

Låner takker atter for jeres tid.

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:01
Det der slår mig, er at ejer under alle omstændigheder vil forblive anonym... Vedkommende har åbenbart en grund til at "gemme" sig, måske var det der, der skulle bores lidt... Ved du hvor den har stået opstaldet før, og så evt gå den vej... Det kunne være at "ejer" ikke er rettemæssig ejer... Meget mystisk opførsel...
0
0
Svar på denne tråd

123546
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:09

hej

jeg synes også at det er en meget mærkelig opførsel fra ejers side.. hvis du har fuldmagtens cpr nr så må man da kunne finde frem til vedkommende, og han må jo så kende ejer..

Ellers ville jeg starte ved avler og så gå igennem alle ejere af denne hest hvis i kan finde vejen..selvom det er et stort arbejde.

Prøv evt. at ringe til politiet om de kan slå det personnr op?

De plejer at være meget hjælpsomme..

mvh.Liselotte

sælges

2 hingsteføl fra i år

1 hoppeføl fra i år

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:10

Låner har forsøgt at få ejer til at opgive sin anonymitet uden held.

Hesten er hyppigt vist online, og fremgår med billeder, navn og identitetsnummer på låners hjemmeside. Hesten er så vidt låner ved, ikke meldt stjålet/bortkommet.

Afkommet er registreret hos landscentret hest, med låners navn og adresse.

Hesten og låneren har været til at fremsøge på et hvert tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:18

Låner ønsker ikke yderligere konflikter med ejer, ved at søge at afsløre dennes identitet på alle tænkelige måder.

Låner ønsker at forholde sig til, at ejer vil komme til låners bopæl på den aftalte dato, efter at hesten er scannet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:22

hvad så hvis vedkommende ikke dukker op??

mvh.Liselotte

sælges

2 hingsteføl fra i år

1 hoppeføl fra i år

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 13:53

Hvis ejer ikke dukker op på aftalte dato, vil låner føle det mindre konfliktsøgende, at forsøge ejer fundet med alle midler.

Når ejer og låner mødes, vil låner forsøge at lave skriftlig aftale om det videre forløb, så intet kan misforstås senere.

0
0
Svar på denne tråd

jamen hvornår
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 12:27

Jamen begge parter skal jo overholdekontrakten .

Og hvis låneren kun har fået lov til at lægge 1 føl på hesten, så er det da låneren , der ikke har overholdt sin del.

Selvom ejeren ikke har hentet hesten til aftalt tidspunkt,så har Låneren da ingen ret til at bare lægge et nyt føl i hoppen!!!

Hvorfor har låneren igen lagt føl på hoppen ???

Og ja selvfølgelig vil låner gerne have tingene fredeligt,men hun er da også nød til at holde kontrakten.

Selvom ejeren skal betale for det ophold som hoppen har haft på låners regning efter kontraktens udløb,så har ejer jo stadig brugsretten og ejerskabet af hesten.

Jeg vil, som de andre, foreslå at bruge advokaten,uanset hvad det koster.

Så ved låner da, at alle udgifter bagefter bliver betalt, og også at låner ikke gør noget strafbart.

Mvh Graven

Welsh cob sec D hingst tilbyder bedækning, holder ponymål.

Lejlighedsvis salg af Welsh cobs.Importerede dyr med fuld stambog .

0
0
Svar på denne tråd

hm jeg ville
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:12
jeg ville flytte hesten til et sted hvor ejeren ikke ville gætte den var og slæbe ham i retten og husk at have kontrakten med. jeg vil flytte hesten da han kan finde på når han blir kaldt i retten at ta hesten eller dræbe den og jeg ville selv flytte hen til nogle bekendte

Medlem af dhpv klubben.

Se regnbuen ikke regnen.

Jeg søger en hest i odense som jeg kan passe... Har i en så kontakt mig.

0
0
Svar på denne tråd

oplysninger
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 15:30

hvad skal i med et cpr nr?

det plejer man da ikke st skulle oplyse mennesker i mellem i den slags sager...

jeg kunne da bedre forstå hvis ejeren gerne ville have den slags oplysninger på den der låner hesten,for den der låner har trods alt noget af en vis værdi i sin varetægt.

SVEND 4 EVER!!!!!

www.heste-nettet.dk/fo...7/1279937/

skal du bruge en fotograf....så læs lige advarslen her

www.heste-nettet.dk/forum/6/54502/ 54502/

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

et værre rod
Forfatter: 
Dato:  13-07-2007 23:26

Standardkontrakterne her fra Heste-Nettet beder om et cpr-nummer. Både fra ejer og låner.

Låner har ikke overtrådt kontrakten, der er ikke en begrænsning på 1 føl. Ejer havde ingen ide om hvornår hesten skulle gå tilbage.

Det fremgår ordret i kontrakten at denne ikke kan opsiges så længe hesten er drægtig eller diegivende.

Advokaten anbefaler låner at bedække hesten igen, når ejer ikke kan kontaktes. Låner henholder sig til kontrakten, og i den fremgår det tydeligt at der ikke er nogen tidsfrist eller avlsbegrænsning på kontrakten/hesten.

Hesten bliver ikke flyttet fra låners bopæl, da det fremgår i kontrakten hvor hesten skal opstaldes.

Låner siger tak for jeres tid og pointerer atter at der aldrig har foreligget en aftale, hverken skriftligt eller mundtligt, vedrørende brugen af hoppen eller længden på dens ophold.

Hoppen har det godt, trives og ser godt ud.

0
0
Svar på denne tråd

Kontakt en privatdetektiv
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 04:11
De står i fagbogen- og kan finde folk for nogen få tusinde kroner.
Heste-ejeren mflr har vel hemmeligt nummer/ikke oplyst nummer. Det har jeg selv- så jeg står heller ikke på Krak. Ikke af andre årsager, end at det koster at stå i telefonbogen- uoplyst nummer er lige så godt som hemmeligt- men det koster ikke noget!

Det lyder simpelthen så rodet og skummelt, at man skulle tro, det var løgn! :-P

Med et cpr er formidleren til at finde?!

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

nu er det vel forbudt selv at skyde
Forfatter: 
Dato:  16-07-2007 07:30

Det er en underlig sag.

Låner har vel ifolet hoppen igen, da låner vel har følt at hun "hang" på hesten, da ejer ikke var kontaktbar over lang tid. Og låner derfor lige så godt mente at hesten kunne lave noget fornuftigt når den alligevel skulle stå i låners stald. Det er i og for sig meget fornuftigt, og en måde at retfærdiggøre at tage en hest på kost man ikke ejer og ikke aner hvad man skal gøre ved.

Men man må vel ikke selv aflive et sund og rask dyr, ved at man som lægmand selv skyder sin hest uden grund?

Det må man vel kunne finde ud af, nogen der ved det? Ellers er det vel at tage kontakt til politi, dyrevelfærdsorganisation, dyrlæge e.lign. Og bede dem være til stede når ejer har tænkt sig møde op.

Men hvorom alting er, så lyder ejer til at være helt ude over det man kan kalde en normal person. Den adfærd der her gives udtryk for, er en adfærd der er er fyldt med aggression, egocentrisme der tangerer psykopati, og en forvrænget opfattelse af virkeligheden. Så måske er vedkommende mere syg en man kan foretille sig, og dermed måske meget farlig.

Ærgeligt at politiet er så firkantede her i landet, og sjældent vil hjælpe i denne slags sager før en domstol har talt. men prøv alligevel. Og læg pres på med at understrege truslen, og aggressionen.

Lad os høre hvad der sker?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider