|
|
| Hestehandler må man det? |
|
|
Lige et spørgsmål...Må en hestehandler gerne tage bøje prøve på heste som han kommer ud for at kigge på, jeg mener at have hørt at kun dyrlægerne må tage bøje prøver på hestene, men måske tager jeg fejl, har bare oplevet det idag derfor spørger jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
|
|
Jeg ville ikke lade ham gøre det. Kun dyrlægen har gjort det, når vi har købt hest.
Rønnebjerggård... Smuk hoppe 3½ år, 155 cm sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bøjeprøve |
|
|
nogle personer har så stor erfaring at de godt kan udføre en bøjeprøve, men personligt ville jeg blive stik tosset hvis en ikke udlært person gjorde det på en af mine heste... Har man ikke forstand på dette kan man gøre skade...
Hingsteføl sælges: Don Juan xRDH xLauries Crusador Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx |
|
|
Jeg ville bestemt heller ikke lade ham gøre det!! Kun dyrlægen og min meget kompetente smede-guru (min gamle smed som har været i faget i mange mange år) må gøre det ved mine heste.
Maria
Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mente det nok |
|
|
Jeg mener også at det kun var dyrlæger som måtte gøre dette, derfor slog det mig også da jeg så en meget gammel hestehandler gøre det...han var så gammel at han blev bange for den ellers rolige ponyen da han skulle tage det sidste ben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
jeg foretager altid selv bøjeprøver men har også været i praktik hos en dyrelæge og ingen af hestene er skadet eller døde af det i nu hehe
AYLA FORE EVER ZENTA FORE EVER ANIMALS FORE EVER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
forsikringsselskaberne udfører også bøjeprøver - og det er sgu ikke dyrlæger der er hestekonsulenter i forsikringsselskaberne (har lige omforsikret min hest).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx |
|
|
Selvfølgelig er der ingen lov omkring bøjeprøver og hvem der må udføre dem... Og hestekonsulenterne er forhåbentlig også "uddannet" i, hvordan de skal gøre. Men at lade en hestehandler eller andre gøre det...no way.Man kan faktisk lave "mere skade end gavn".
En veninde til mig skulle engang sælge en pony. Køber var fra et stort ridecenter og "vidste alt om heste". Da han kom, ville han også lave bøjeprøve på hesten. "Aldrig i livet", sagde vi og han blev så sur, at han kørte... Bare ærgerligt!
Maria
Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trillian |
|
|
jamen de ved jo godt hvordan man gør det rigtigt! det ved man sgu ikke om hestehandleren gør... man må godt selv udføre bøjeprøve, HVIS man kan det! Men ville personligt heller ikke lade andre end dyrlægen gøre det på min hest! kh m
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig i |
|
|
livet om der var en 'almindelig' person der skulle bøje min hestes ben på den måde... ALLE, selv en dyrlæge, kan bøje en hest halt hvis ikke de har forstand på hvilke punkter der skal bøjes og hvor stor belastningen er, og ja det er faktisk temmelig svært at belaste hvert ben ens. Jeg holder på at det er dyrlægens job, og kun dennes, og hvis jeg skal have ny forsikring så skal der alligevel laves en ny sundhedsattest/handelsundersøgelse, og det gør min dyrlæge og ingen anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm..! |
| Forfatter:  |
tasse ♥tabasko toftedal♥ |
| Dato:  |
10-07-2007 10:54 |
|
ville oss bli stik tosset hvis en hestehandler gjorde det på min .. kun en dyrlæge ville få lov!!
tabasko toftedal min dejlige pruh hest:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsikringsmedarbejderne... |
|
|
kan godt have en dyrlægeuddannelse. Jeg kener en, som arbejdede med hesteforsikringer i Alm. Brand, og hun var uddannet dyrlæge. Jeg ved naturligvis ikke, om alle, der har det arbejde, er dyrlægeuddannede, men nogle af dem er i hvert fald. Venlig hilsen Sinne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvem har... |
|
|
Jeg er simpelthen nød til at spørge. Er her nogen der nogensinde selv har oplevet at en hest er blevet overbøjet? Jeg spørger fordi jeg også altid har fået tudet ørene fulde med hvor farligt det kan være for hesten. Nu har jeg godt nok ikke oplevet så mange andre end dyrlæger der har bøjet heste, men jeg har absolut heller aldrig oplevet at en hest er blevet overbøjet. Heste bøjer jo selv når de ligger ned med en vægt de færreste vil kunne gøre efter - eller?? For ikke så længe siden var jeg til foredrag hos Hestedoktoren. Her var en masse rigtig dygtige smede, dyrlægeer o.a. Her blev der bla. sået tvivl om hvorvidt bøjeprøven overhovedet var anvendelig for noget som helst. Dels fordi man altid kan bøje en hest halt, forstået på den måde, at det er et spørgsmål om graden af bøjning sammen med tiden. Vi kan heller ikke sidde på hug ret længe før vi er halte hvis vi gav og til at løbe straks efter at vi rejste os. Dels fordi at en ømhed kan være ganske forbigående og ganske harmløs, lige såvel som det modsatte. Conni
|
|
|
| Conni... |
|
|
...for mit vedkomne er jeg ikke specielt bange for at hesten får skade, så ville jeg nok ikke gå med til en bøjeprøve overhovedet, men mere 'bange' for hvad resultatet af en ukompetent persons bøjeprøve ville blive, for kan man bøje hesten halt og overbevise sælgeren om at er noget rivende galt, men man er villig til at købe den for afslag... Jeg ville ikke kunne stole på den over en dørtærskel, netop fordi det i min verden er dyrlægens job, og hvis min hest dumpede en bøjeprøve af dyrlægen ville jeg i første omgang vente 14 dage, og få den bøjet igen, er den stadig urent gående, jamen så er det røngten, andet stoler jeg ikke på, og nej, man kan faktisk ikke bruge en bøjeprøve til noget synderligt, andet end at skabe en smule ro i sindet... At bøje hesten halt, er ikke svært, man skal 'såmænd' bare belaste punkterne for meget, eller i for lang tid bla. og derved skabe en urimelig situation for hesten, eller et dårligt underlag. Og hvem står ved siden af og selv tager tid, eller kommenterer overfor en 'gammel garvet hestehandler' over underlaget...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps... |
|
|
Jeg har hørt om en dyrlæge der har bøjet flere heste halte, kender selv 2 stk der har været gennem handel ved ham, sjovt nok så er samme heste gået gennem andre dyrlæger både før og efter han bøjede dem. Så ja, man kan sagtens bøje en rask hest halt, hvis man ikke gør det rigtigt. Mvh Mette
SUPER FLINK OG COOL VALLAK SÆLGES 8 ÅR 168 CM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja - jeg |
|
|
har også oplevet en dyrlæge der "bøjeprøvede" hesten så voldsomt på det ene forben at den faldt...herefter meldte den total pas på at få løftet det andet forben...(hvorpå idioten erklærede dyret utilpasset, uomgængelig og uopdragen)(hun sku' tale sku'hun!) Så hestehandler, dyrlæge eller almindelig lægmand...bestemmer man vel selv...og så er det jo bare at gribe ind hvis det hele bliver for voldsomt... KH:) én der aldrig betalte for omtalte dyrlæges "bøjeprøvebesøg"...og efter ballade og dialog om regningen blev dyrlægen fyret fra dyreklinikken...
Annette rigtige piger rider hver dag boks udlejes i lille privat stald - direkte til skov...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|