Hej Nina
Ja, jeg bruger Royal Canin fordi det er det eneste mærke som opgør mængden af kød i tørvægt og de indeholder derfor væsenligt mere kød end alle andre mærker - herunder også det rigtige fritte foder som fx. Frankie the ferret og det der fra vital kraft er jo (når man tjekke indholdet) stor set gnavermad - der er alt for meget grønt i (korn, ris, maj)
Så på dyrlægens opfordring bruger jeg RC - går så efter de varianter som netop har et højt indhold af animalsk protein samt maget lavt indhold af fibre. Det vigtigste er at det er KØD som står først på ingredienslisten - hos RC næsten altid Tørret fjerkræ.
Det giver mig nogle forskellige at vælge imellem (de vil jo gerne have lidt variation)
Jeg bruger p.t.
Outdoor 30; Protein 30%, Fedt 20%, Fibre 2,3 %, Aske 6%
Sensible 33; Protein 33%, Fedt 22%, Fibre 2,8 %, Aske 6,8%
Skin Care; Protein 33%, Fedt 22%, Fibre 7,5 %, Aske 6,2% Der er lige i overkanten af fibre - men pynter på pels og skin når de fælder.
Active Mature 28; Protein 28%, Fedt 23%, Fibre 2,7 %, Aske 5,4%
Maine Coon 31; Protein 31%, Fedt 20%, Fibre 6,5 %, Aske 7,5%
Kitten 34; Protein 34%, Fedt 20%, Fibre 2,6 %, Aske 6,8%
Har altid fået at vide at det var disse 4 ting jeg skulle kigge efter at have tjekket at kød var første ingrediens og det var animalsk protein (ofte fjerkræfedt)
Protein altid omkring de 30% - fedt omkring de 20-22, fiber 3-6 % og aske ikke over 7-8% - helst så lavt indhold af aske og fibre som muligt, da begge hæmmer deres foder passage og belaster systemet udne at tilføre dem noget fornuftigt (de kan ikke udnytte fibre og aske er noget vi desvære ikke kan komme uden om, men det er så vidt jeg ved ingen plusser ved aske)
Så ja, Med disse krav er det ikke lykkes mig at finde et fornuftigt frittefoder så derfor vælger jeg kattefoder (af god kvalitet - det belønner sig dog ved at det som kommer ud i den anden ende ikke lugter så slemt og der ikke er så meget af det som mår de har prøver noget andet - så ja det kan god betale sig i længden at købe RC - jeg jo køber endda 400g poser - så længe jeg kan købe 4-5 stk af dem for 99 kr. så bliver det ikke billigere.
Desuden suplere jeg med rejer/fisk, kylling(tilberedt) og råt/stegt oksekød - derer vist nok noget med svinekød men kan ikke huse om det kun er råt - så det går vi bare uden om.
vores 2 nuværrende fritter er begge fra sidste år, så vi er ved at være over teenager årene og vi har også fulgt en i graven sidste år, så vi syntes selv i er klædt på - så spørg bare
hvis der er noget du er/bliver i tvivl om.
Charlotte