Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

må din hest se sin bedste ven død?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 17:32

Jeg fik jo desværre min dejlige Peggy aflivet i går. jeg havde gået og bekymret mig lidt omkring hvor det skulle gøres. de stod nemlig 3 heste sammen i en kæmpe løsdrift, men hvor der ikke var tilknyttet nogle dicideret gårdsplads, møding eller lignende.

jeg altid har fået at vide at de andre heste ikke må overvære en aflivning og da slet ikke se den døde hest bagefter. derfor blev jeg noget forbløffet at dyrlægen anbefalede at vi gjorde det lige ved indhegningen ( den er ligesom afskræmet med tykke buske på begge sider og går 8 m. ind fra stien, hvor Daka stadig ville kunne komme til.) Dyrlægen fortalte nemlig at der var blevet forsket i, at når hestene er meget tæt knyttet, som de 3 ( Canne, Peggy og røde) var, var det godt at de fik lov at se den døde hest, da de så ikke vil gå og søge og kalde på den efterfølgende.

kort efter hun var blevet aflivet, trak vi røde og Canne hen til hende. Canne gik selv pænt hen til hende, snusede til hendes mule, hvorefter den fik et par slik og nogle puf, og da der ikke kom en reaktion, prustede han og gik væk. så trak jeg ham ned og han blev vaccineret, og så begyndte han at kalde på hende, så vi gik pænt derned igen, og hun fik samme tur af ham, og så vendte han sig væk igen, og så kaldte han ikke mere på hende.vi gjorde det samme med røde. og han var også helt rolig.

jeg har ellers altid troet at heste endelig ikke måtte komme i nærheden af den døde hest, men den myte er i hvert fald for mit vedkommende aflivet.

men hvordan har i med det? og hvad er jeres erfaringer?

mange knus Jeanett

lige et billede af Pex og Canne.

0
0
Svar på denne tråd

jo - du har gjort
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 17:44

rigtigt...

En hest der bliver flyttet, efterlader ofte de andre i søgen og kalden. Når de oplever en død artsfælle, forstår de hvad der sker og er sket.

Pointerer også hermed at jeg taler om SMÅ hesteflokke...

KH:) én der synes det er så sørgeligt for venskabskredsen når de savner deres foldkammerat, der i mit tilfælde skal oversættes med min hoppe der er sendt til hingst...

Annette

rigtige piger rider hver dag
boks udlejes i lille privat stald
- direkte til skov...

0
0
Svar på denne tråd

Klart...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 17:51

Da min hoppe blev aflivet efter 4 timer med tarmslyng, var hendes "føl" på 4 år og hendes bedste ven ovre og sige farvel. Føllet nussede hende på mulen og "vrimmede" til hende, sådan stod hun ca. 2-3 min så gik hun hen og spiste græs.

Min hest bedste ven stod bare og kiggede på hende, men han vidste godt hvad klokken havde slået.

Efterfølgende blev de lukket på fold og de vrinskede ikke en gang. Normalt var de ved at dø når hun ikke var på folden, men de vidste hun var væk.

Derfor mener jeg det er bedste at bedste venner ser deres døde ven.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 18:14

Min hest må gerne se sin døde ven.

For 2½ år siden blev hendes bedste ven aflivet og der blev set skvævt til os, da vi talte om at min hest skulle hen og sige et sidste farvel, til sin døde ven.

Derfor blev det ikke praktiseret og det bevirkede at hun gik og kaldte og sørgede i 14 dage - hun tabte sig og var helt slukket i øjnene. Jeg havde SÅ ondt af hende og det smertede mig virkeligt, at jeg ikke bare var fuldstændig ligeglad med om der blev set skævt til, at vi gik hen med hende.

Så skulle de ske en anden gang at jeg har en hest som har en ven der dør, så får den lov til at sige farvel, for det tror jeg virkeligt er vigtigt for dem.

Mange hilsner fra Anja.
www.hestefolket.dk
0
0
Svar på denne tråd

Min sagde også farvel
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 19:44

Min hest var også henne at "sige farvel" til sin ven Fandos, da han blev aflivet.

Han pustede ham lidt ind i næseboret, da der ikke kom svar gik han hen og skubbede lidt til hans bagben og så forstod han godt, at han var væk og gik hen og græssede.

Det skal dog siges, at min hest var meget ked af det i lang tid bagefter, men det tror jeg var fordi, han i en eller anden hesteforstand har savnet sin bedste ven - de var meget tæt knyttede.

0
0
Svar på denne tråd

jo det må den godt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 20:05
men den tråd der var fpr tid siden med hende som havde alle de hest som stod på rad og række og så hinanden falde til jorden som var det en konsentrationslejer det var at træder over dyrevelfærdsgrænsen for mit vedkommende...

Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.

"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "

0
0
Svar på denne tråd

a hvad..
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 21:10

Tanja.

Kunne du lige komme med et link til den tråd

Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være
Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Limelight
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 21:15

For lige at hjælpe dig, hvis du har sat en søgning igang, handlede det "vidst nok", om en dame som havde en pokkers masse heste men ikke formåede at ha' dem længere, hun ville ikke sælge dem eller forære dem væk, nej de skulle aflives.

Der var en hulens masse ballade om det, men jeg kan ikke huske navnet på tråden. Jeg tror nok det var i nordsjælland hestene stod, og også der de blev aflivet på rad og række mens flere mennesker så forskrækket til mens det skete!

- Someone, correct me if im wrong ?

- Jeg "tror" det er, det som Tanja snakker om

Candyflosss forever - Medlem af AWR

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  29-06-2007 21:22

Min "erfaring" + hvad jeg har hørt er også, at hestene godt forstår, hvis deres ven stiller træskoene.

Vi havde en connemara pony som blev et godt stykke over 30. En dag kunne hun bare ikke mere, og lagde sig ned på folden, for ikke at rejse sig igen. Eftersom hun bare lå der, og var umulig at få på benene, ringede vi efter dyrlægen for at det ikke skulle tage så lang tid for hende. I al den tid hun lå på folden, indtil dyrlægen kom, stod min Tulle tro ved hendes side. Da hun var død, var begge ponyerne hun gik sammen med oppe og snuse og undersøge, for derefter at forlade stedet hvor hun lå, vende tilbage til maden og leddet - og kaldte på intet tidspunkt efter hende.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

(... Jaja, og Plethesten & Rejsemissen selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her

0
0
Svar på denne tråd

ja det er en god ide
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 11:12

min hoppe blev aflivet ved folden hvor de andre gik. de stod og kiggede på og da hun var faldet om var der aldrig mere en der vrinskede efter hende, de stod lidt og kiggede og resten af dagen til daka kom gik de ikke op i det hjørne

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

tror jeg
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 11:49
Jeg har også altid hørt at det ville være en god ide at hvis man har nogle hest der er tæt knyttet så ville det være en god ide at lade dem se at deres ven er død..det er i hvert fald også såen med hunde..når vores hunde bliver aflivet så får vores andre hunde lov til at se dem når de var døde..det har gjort at vi ikke har haft hunde der gik og ledte efter hinanden da de viste hva der var sket..

Husk at leve livet min ven, dagen der gik kommer aldrig igen

Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne

0
0
Svar på denne tråd

her så
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 12:08
de andre også at deres ven "faldt" (fik aflivet på den anden side af folden ved vejen så daka kunne komme nemt til ham)de var efterfølgende henne og snuse.. hans bedste ven kunne ikke rigtigt forstå det alligevel og stod i flere dage og lyttede efter ham..

Tinna

0
0
Svar på denne tråd

jeps det er den
Forfatter: 
Dato:  30-06-2007 18:31
men kan simpelthen ikke huske hvad tråden hed.

Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.

"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider