Jeg fik jo desværre min dejlige Peggy aflivet i går. jeg havde gået og bekymret mig lidt omkring hvor det skulle gøres. de stod nemlig 3 heste sammen i en kæmpe løsdrift, men hvor der ikke var tilknyttet nogle dicideret gårdsplads, møding eller lignende.
jeg altid har fået at vide at de andre heste ikke må overvære en aflivning og da slet ikke se den døde hest bagefter. derfor blev jeg noget forbløffet at dyrlægen anbefalede at vi gjorde det lige ved indhegningen ( den er ligesom afskræmet med tykke buske på begge sider og går 8 m. ind fra stien, hvor Daka stadig ville kunne komme til.) Dyrlægen fortalte nemlig at der var blevet forsket i, at når hestene er meget tæt knyttet, som de 3 ( Canne, Peggy og røde) var, var det godt at de fik lov at se den døde hest, da de så ikke vil gå og søge og kalde på den efterfølgende.
kort efter hun var blevet aflivet, trak vi røde og Canne hen til hende. Canne gik selv pænt hen til hende, snusede til hendes mule, hvorefter den fik et par slik og nogle puf, og da der ikke kom en reaktion, prustede han og gik væk. så trak jeg ham ned og han blev vaccineret, og så begyndte han at kalde på hende, så vi gik pænt derned igen, og hun fik samme tur af ham, og så vendte han sig væk igen, og så kaldte han ikke mere på hende.vi gjorde det samme med røde. og han var også helt rolig.
jeg har ellers altid troet at heste endelig ikke måtte komme i nærheden af den døde hest, men den myte er i hvert fald for mit vedkommende aflivet.
men hvordan har i med det? og hvad er jeres erfaringer?
mange knus Jeanett
lige et billede af Pex og Canne.