|
|
| Hvor køber du din ormekur? Pris? |
| Forfatter:  |
zeusen |
| Dato:  |
26-06-2007 09:37 |
|
En lille undersøgelse. Hvor køber du din ormekur? (Apotek, dyrlæge eller?) Hvilken ormekur købte du sidst? (mærke eller aktive stof). Hvilken pris? Hvor mange ormekure har du givet din hest indenfor det sidste år, eller hvor mange plejer du at give din hest? Og hvis du giver forskellige, hvilke? Hvad er din totale omkostning ved at kunne give din hest ormekur? Tak for hjælpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg køber |
Linda ♥Shetterne♥ |
26-06-2007 09:42 |
|
gennem dyrlægen. Det er lidt forskelligt hvilket mærke, da man jo skal passe på med at bruge det samme flere gange i træk. Prisen variere en smule. Dr voksne får 2 gange om året (forår, efterår) og ungheste op til 3 år skal jo have 4 gange årligt.
Hilsen Linda Man bliver aldrig for stor til en shetlandspony!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur... |
Karina (Islænderfan) |
26-06-2007 09:44 |
|
En lille undersøgelse. Hvor køber du din ormekur? (Apotek, dyrlæge eller?) Hemmeligt.  Hvilken ormekur købte du sidst? (mærke eller aktive stof). Novomectin tror jeg nok det hedder. Hvilken pris? 150 kr Hvor mange ormekure har du givet din hest indenfor det sidste år, eller hvor mange plejer du at give din hest? Og hvis du giver forskellige, hvilke? 1 om året, men 2 om året når vi har føl. Jeg skifter imellem typerne af ormekurer. Jeg giver evnt en ormekur lige inden de kommer på en ny mark. Vi dyrker afgrøder i vores marker ( vi er landmænd), så hver eller hver andet år får de en helt ny mark der ikke har gået heste på i flere år, og som har været dyrket, og så får de altså en ormekur inden de kommer på sådan en helt fin ny mark, så de ikke slæber orm med derover. Hvad er din totale omkostning ved at kunne give din hest ormekur? ca 150 kr pr hest. Tak for hjælpen.
Med venlig Hilsen Karina Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormekur |
|
|
Ved dyrlægen, er ret overbevist om at han har snydt sig selv. Gav nogle og 80 kr for den, han holder dog fast på det er den rigtige pris. Navnet kan jeg ikke huske, men normalt plejer jeg og give omkring 150-200 kr for den, uden gødningsprøve.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
charkant |
26-06-2007 10:02 |
|
Den billige som kun tager alle alm orm giver jeg 100kr for vidst... Og den de fik sidst gav jeg 167kr for, den tager alt, og bændelorm. De er købt gennem min dyrlæge og hentet på apoteket.
Nu med min oldenborg Charkant Og New Forest/Araber Bl. Miss Hope Aloe Vera forhandler. Kontakt mig ved spørgsmål. 90dages tilfredsheds garanti eller pengene tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur |
|
|
Sverige 126 .- for 2 stk af den dyre  Lene
Halvpart på hest søges Salg af alle matreialer til fremstilling af 3d kort, se min butik på linket.. www.lenes3d.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur |
|
|
Hvor køber du din ormekur? (Apotek, dyrlæge eller?) dyrlæge
Hvilken ormekur købte du sidst? (mærke eller aktive stof). det kan jeg ikke huske, men det er den dyrlægen ville bruge mod netop de orm som mine heste havde.
Hvilken pris? det kan jeg heller ikke huske Hvor mange ormekure har du givet din hest indenfor det sidste år, eller hvor mange plejer du at give din hest? Og hvis du giver forskellige, hvilke? sidste gang mine heste fik ormekur var maj 2006, de har fået taget gødningsprøver siden men har dog ikke haft behov for behandling. tanja Hvad er din totale omkostning ved at kunne give din hest ormekur?
Kloge Frode maj 2001 charmerende Alfred februar 2004 lynet Gorm juli 2006
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos dyrlægen |
|
|
Jeg køber gennem dyrlægen (kan vel ikke købes andre steder i Danmark?) Jeg kan ikke huske navnet på de sidste, jeg fik udleveret. Inkl. gødningsprøve plejer jeg at give omkring 200 kr. Selve ormekuren mener jeg koster omkring 60-80 kr., kan ikke huske den præcise pris, men en ormekur til en hest er forbløffende nok billigere end en ormekur til en kat og en ormekur til en kat koster omkring 100 kr... Jeg plejer at få mine heste tjekket for orm 1-2 gange om året. Om de skal have ormekur afhænger så af resultatet på gødningsprøven, men jeg har endnu ikke oplevet at mine heste ikke har haft orm, så de har indtil nu fået ormekur ved hvert tjek.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
clanen1 |
26-06-2007 10:28 |
|
Jeg køber dem hjem fra sverige af en ven giver 300 svenske kroner for 4 styks., for der kan du få dem med æbelsmag som min hyppe elsker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
|
|
lidt hjælp : 1) Købte den igennem dyrlægen 2) Jeg kan ærlig talt ikke huske mærket 3) Jeg gav 274 kr. for hele "pakken" gødningsprøve+kuren 4) Jeg sprang over sidst år (efterår) . Hun plejer at få 2 om året forår/efterår Min totale omkostning må jo være 2 x 274 kr = 548 kr. om året Spurgte dyrlægen om det ikke var billgiere at købe på apoteket, da nogen herinde havde sgat det, men det var det ikke, da de så skulle udskrive en recept og det kostede også. Har enkelte gange købt over nettet eller fået udleveret ved dyrlæge uden gødningsprøve (men det er vist slut)
Med venlig Hilsen Mette R (Chanel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
26-06-2007 10:38 |
|
Holland, 70 kr stk incl levering til døren med fragtmand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormekur |
|
|
Hvor køber du din ormekur? (Apotek, dyrlæge eller?) Gennem dyrlægen
Hvilken ormekur købte du sidst? (mærke eller aktive stof). Ivermectin tror jeg nok Hvilken pris? 600 kr. inkl. gødningsprøver for fire heste (fik alle kur). Hvor mange ormekure har du givet din hest indenfor det sidste år, eller hvor mange plejer du at give din hest? Og hvis du giver forskellige, hvilke? Hestene tjekkes 2 gange årligt og behandles efter behov Hvad er din totale omkostning ved at kunne give din hest ormekur? Se ovenfor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan se at |
|
|
Jeg kan se at der er flere som køber deres ormekure i udlandet. I skal være opmærksomme på at det er ULOVLIGT at importere medicin til Danmark som privatperson.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
+ de tit bliver/er resistente over for midlet Jeg køber min ved dyrlæge hvis det nødvendigt, først får de gødningsprøve og derefter vælges hvilken, hvis de skal have.. Gav lidt over 200 kr for en prøve + 2 kure sidst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frisk mark |
JulieTaylor |
26-06-2007 15:05 |
|
Man kan ikke forhindre at hesten tager orm med ind på en fin, ny mark ved at give den en ormekur lige inden man flytter den. For det er kun de ikke-resistente orm, der dør, så man vil i alle tilfælde få orm med ind på den rene græsmark. Forskellen er så bare, at man laver et Eldorado for de resistente orm, fordi de pludselig ikke skal kæmpe om pladsen med de ikke-resistente. Normalt er de ikke-resistente orm med til at holde bestanden af resistente orm nede, men når man slår dem alle sammen ihjel, og så sætter hesten ud på en helt ny mark, "avler" man så at sige resistente orm, og det er vist nok ikke så smart. Af samme grund køber jeg ormekur gennem min dyrlæge til de heste, der er behandlingskrævende. Jeg kan desværre ikke huske, hvad jeg plejer at give for dem, men sidste gang skulle de i hvert tilfælde have MaxiMec. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
26-06-2007 15:15 |
|
Gud Jan jeg vidste da slet ikke at det var ulovligt, min far har de sidste mange år arbejdet i Sverige, så der plejer han bare at købe til vores heste. Det var godt at du gjorde os opmærksomme på det, så vi kan lære det  Vores heste for 2 gange om året, prisen ved jeg ikke da det er mine forældre der betaler.
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker  Tilridning/ridning tilbydes. 1000 kr. pr. måned
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igennem |
|
|
Dyrlægen, når det er nødvendigt. Prisen svinger afhængig af, hvilken kur det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sverige... |
Christine ♣Frugtblomster♣ |
27-06-2007 08:14 |
|
Får gennem bekendt i sverige. dobbelt pakke (fyrantel vet) koster 130 kr. (så det er kun 65 kr. pr. stk.) hilsen christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos dyrlægen |
DianaB |
27-06-2007 08:33 |
|
Jeg får lavet gødningsprøve hos dyrlægen, som så fortæller hvem der skal have ormekur. Der er ingen grund til at give ormekur, hvis hesten ikke har brug for det.
Jeg fik sidst udleveret Noromectin, og det kostede mig ialt omkring 400 kr for gødningsprøver og ormekuren.
Synes ærlig talt det er uansvarligt hvis man selv mener man kan administrere ormekur til sin hest, det er jo ikke for at genere hesteejerne, at det er blevet receptpligtigt.
DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur |
|
|
jeg køber hos min dyrlæge. køber ved behov sidste år blev det til 6 stk gange 5. og forskellige hver gang inden de hjalp. pris; 125 pr stk plus moms og forsendelse på 30 kr hver gang. i år er der købt 3 stk i forbindelse med vaccine mm så der er prisen "kun" 125 plus moms. trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
27-06-2007 12:11 |
|
ved godt det ulovligt, men helt ærligt, synes det for dyrt herhjemme efter reglerne blev lavet om. De får jo ikke hele tiden, så her er styr på det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
27-06-2007 12:19 |
|
Jeg mener,,,er det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krampe... |
JulieTaylor |
27-06-2007 12:35 |
|
Der er ikke "styr på det", med mindre du ved 100%, at du aldrig giver ormekur til en hest, der ikke med sikkerhed er behandlingskrævende. Hvordan kringler du det kriterie, når du ikke får lavet gødningsprøver? Selvfølgelig er det dyrt - hvis den bedste praksis også var den billige, ville det ikke være nødvendigt at lovgive. Men tænk på hvor dyrt det bliver, hvis der en dag ikke er nogle ormekure, der virker mere, og vi må se til mens vores heste kreperer af noget så åndssvagt som indvoldsparasitter. Før i tiden brugte man også at give slagtesvin antibiotika "for en sikkerheds skyld" Det koster jo at få dyrlægen til at stille en diagnose, så man kan lige så godt skovle en gang penicillin i kræene alligevel - så er man på den sikre side ... not! Dyrlæger i andre lande er misundelige på det danske system, fordi vi sandsynligvis får resistens senere end andre steder, hvor ormekur stadig kan fås i håndkøb. Hvorfor dog risikere at ødelægge det forspring for at spare en dyrlægeregning hist og her? Mvh Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla... |
|
|
Jeg ved det faktisk ikke, ved ikke om dyret nogensinde har set en ormekur  Hun får nemlig taget gødningsprøver ved dyrlægen, og der har ikke været noget endnu..
- Katten Michellino'er kan og vil! TANZ ♡ min dygtige lille dressurbasse (: hvor der er vilje, er der en vej Billeder af Musen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henter i Sverige |
|
|
Jeg køber mine i Sverige på et apotek. 2 stk 126.- SEK. Det er dæleme billigt. Nu skal jeg hamstrer næste gang for fra 1.oktober bliver det receptpligtigt i Sverige, men så bestiller jeg blot fra Holland, det er lige så nemt og ca. 100 kr. dyrere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jan |
|
|
Jeg tror faktisk godt de fleste ved det ikke er lovligt... jeg gør ihvertfald. Men som med så mange andre ting s.k.i.d.e.r. vi højt og flot på det. Sort arbejde og at køre for stærkt er også ulovligt, men det tænker man først over i det øjeblik det bliver opdaget  Jeg ER en bandit der ikke betaler overpriser for mine ormekure... Jeg indrømmer blankt... og jeg slæber gerne hjem af dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
27-06-2007 14:04 |
|
Julie, mine får 1 gang om året det bliver de ikke resistense overfor, de har ikke haft orm de gange de er blevet tjekket, så vil mene der er styr på det. Plage og føl er jo tit dem der er meget udsat siger man. Jeg vil ikke betale så mange penge, bare fordi der er nogen der har fundet på en ny lov, jeg synes det er fuldstændig urimeligt hvor meget mere vi betaler herhjemme konrtra andre steder. Vil du betale..., fint det jo hvad vi vælger, men jeg kan høre jeg ikke er den eneste. Ulovligt,,,ja det sort arbejde også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Én gang |
JulieTaylor |
27-06-2007 14:55 |
|
Én gang årligt? Jamen hvad nu hvis der er heste, der er behandlingskrævende 2 gange om året, og andre, der aldrig behøver ormekur? Det er da ikke nogen særligt effektiv strategi, og jo... resistens er en uundgåelig konsekvens af brugen af ormemidler. Vi kan ikke stoppe det - vi kan kun forsøge at forsinke effekten ved kun at give ormekur, når det er nødvendigt. Det er derfor, der er nogen, der bare sådan altså lige lissom har opfundet den dér dumme lov, ikk'  For igen at drage en parallel til antibiotika... giver du også din hest penicillin "for en sikkerheds skyld" en gang om året uanset om den fejler noget eller ej? Det er nemlig lidt det samme, og du kan spare MANGE penge, hvis du ikke skal have dyrlægen til at stille diagnosen, fordi du bare kan købe medicin på internettet  Mvh Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekure.. |
Gitte (Tyran) |
27-06-2007 15:00 |
|
tja.. Tyran fik en da han var 4 uger gammel, og har ikke fået siden, da han ikke har orm. julie fik da hun blev flyttet (generelt får de ca. 1 gang årligt) -men kun hvis der er behov for det. -jeg plejer at købe gennem dyrlægen, for at få det middel netop mine heste behøver. betaler mellem 100 og 200kr i alt pr. gang, men det bliver nok noget dyrere i fremtiden da jeg har skiftet dyrlæge pga. flytning.
mvh. Gitte & Julie & Tyran.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur |
Astriden |
27-06-2007 19:37 |
|
Jeg får den hos min far. Han er nemlig dyrlæge, så det er uden beregning. Sweeet! God sommer! Astrid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
27-06-2007 19:47 |
|
Julie, nu jeg så heldig jeg så godt som aldrig har syge heste, er der endelig noget med dem er det fordi de har "dummet" sig på folden. At de ikke er syge, mener jeg bestemt er fordi de ikke bliver pakket ind i vat og bomuld, de også ude endnu i dette vejr, her er ingen kære mor. Der er jo ikke nogen der kræver behandling flere gange årligt,da de gange de blevet tjekket ikke havde orm, ja rigtigt så skulle de ikke have ormekur, men at de får 1 gang årligt vil nok ikke være det værste der kunne ske. Vi bliver nok ikke enige om dette, men har lige givet mine og der ingen orm at se i deres afføring, dette må vel betyde der ingen er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest vil altid have orm |
DianaB |
27-06-2007 21:55 |
|
En hest vil altid have orm, og man kan ikke lige meget hvor meget man giver ormekur, fjerne alle ormene.
Hvis du bliver ved med at give ormekur, på trods af at hesten har et ormeniveau der ikke kræver behandling, er jo med til at fremme resistensen. Du kan ikke se alle orme med øjnene i hesten afføring.
DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormkur |
|
|
Jeg syntes det er bare så ærgerlig at der er mange folk der ved kun lidt om ormekur og hvordan skal vi " passer " dem. Resistense er meget farlig!! De findes hos små stronggylider som er MEGET resistent og spolrom har udviklede sig. Føl og plage kan let bliver smittes og vi har ikke noget medicin mod resistent endnu, derfor er det meget vigtig at passer på dem ormkur vi har nu. Tage altid gødningsprøve først og derefter behandelig efter behov. - Skuggi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormekur |
|
|
Alt efter hvad gødningsprøven viser - så afhentes der ormekur hos dyrlægen. Kan ikke huske navnet på kuren, da det afhænger hvor mange orm / hvilke orm, der er konstateret. Ved kun at midler er "skrapt" overfor de evt orm. Her foretages gødningsprøve 2- 3 gange årligt. Den dag, de kære dyr får ormekuren må de pænt blive i boxen i 24 timer. Herefter tømmes boxne fuldstændig - tørres ud inden der lægges nye spåner ind. Ved ikke om ovenstående gamle husgeråd stadig gælder - men jeg praktiserer det i hvert tilfælde... Og hvorfor så gødningsprøve m.v...??? Hvis det skulle ske, at vi af den ene eller anden årsag var nødsaget til at sælge hesten/ponyerne - så er der dokumentation for dette. Hvor mange gange læser man ikke i en salgsannonce - passet med smed, vaccinationer, ormekur m.v...!!! Lige så vel som vaccinationskortet udfyldes af dyrlægen én gang om året - lige så vel vil vi kunne fremlægge dokumentaiton for beskæring m.v.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ååååh! |
JulieTaylor |
28-06-2007 10:03 |
|
>>> Der er jo ikke nogen der kræver behandling flere gange årligt,da de gange de blevet tjekket ikke havde orm, ja rigtigt så skulle de ikke have ormekur, men at de får 1 gang årligt vil nok ikke være det værste der kunne ske.<<<<< Hvad er det, du ikke synes, er slemt ved at give dine dyr medicin for noget, du ikke aner om de fejler? Du snakker om at pakke heste ind i vat... men du hjemmebehandler dem med receptpligtig medicin for parasitter, de måske eller måske ikke har. DET er da at pakke dem ind i vat. >>>Vi bliver nok ikke enige om dette<<< Nej, men det er da også underordnet, når man bevæger sit på et debatforum  >>>>...men har lige givet mine og der ingen orm at se i deres afføing, dette må vel betyde der ingen er...<<<< Tja... alle heste har NOGLE orm, så dine har nok også haft et par stykker. Nu har du så aflivet de orm, der kunne slås ihjel af ormekuren, og så er der kun de resistente tilbage, som kan vokse sig store og stærke og formere sig til en ormebestand, du ikke kan slå ihjel med noget kendt middel. Tillykke med det. Hvis du synes, jeg er hysterisk, så er det fordi jeg for et års tid siden fik en hest ind på min mark, som var fuld af orm, og ikke lod til at reagere på nogen ormekur. Dyrlægen var helt oppe at ringe, og var sikker på at hesten havde multiresistente orm. Det vil altså sige, at man ikke KAN behandle den, uanset hvor meget ormekur den får. Med andre ord ville man være nødt til at aflive den. Heldigvis var der sket en fejl, og hesten var helt normal (bortset fra at den havde mange orm) - men i nogle timer fik jeg lige lov til at stege i min egen armsved, for nu var disse resistente orm jo kommet ind på min mark, hvor mine egne heste havde været udsat for dem... troede jeg. Nøj hvor var jeg bange. Det eneste jeg kan gøre for at udsætte den dag, hvor ovenstående skrækscenarie bliver til virkelighed, er at tage gødningsprøver, og lade være med at give ulovlige ormekure. Når jeg så hører om folk, der sk!der højt og flot på faren for resistens, og har besluttet at de er meget klogere end lovgivningen... så bliver jeg lidt rabiat. Det er ikke noget personligt At folk giver Buta og andre sager uden recept, er slemt nok, men det skader kun deres egen hest - ikke min. Men ormemiddelresistens kommer til at påvirke os alle, for man kan ikke undgå at de resistente orm bliver spredt. Så jeg føler mig i min fulde ret til at forarges over din nonchalante holdning til den gældende lovgivning. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
28-06-2007 10:38 |
|
Det vil sige, du altid også før den nye lovgivning fik taget gødningsprøver...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krampe... |
JulieTaylor |
28-06-2007 10:57 |
|
Nej, for det var i forbindelse med den nye lovgivning at jeg fik sat mig ind i hvad resistens vil sige, og hvordan det kan undgås. Før lovgivningen troede jeg - ligesom de fleste andre hestefolk - at resistens kom af at man aldrig skiftede mærke på ormekuren eller at man gav for små doser. Viden forpligter imidlertid, og jeg kunne ikke finde på at fuske med ormekure nu, ligesom jeg heller ikke fusker med penicillin, NSAIDs eller anden receptpligtig medicin. Ikke fordi jeg er et dydsmønster, der aldrig gør noget, "man ikke må". Men fordi jeg bestræber mig på at være en del af løsningen og ikke en del af problemet... for nu at sige det på den mest muligt vamle vis  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|