din hest eller hvor meget du forlanger af den. Menjeg kan sige så meget, at med ungheste kan det gå rigtig stærkt i perioder, og så lige pludselig går man ti skridt baglæns.
Nu ved jeg jo heller ikke, hvor din perfektionisme ligger henne, men det perfekte kommer ikke på en dag. Der er altid noget, der kan blive bedre, og en ridetur vil næsten altid blive dårlig, hvis man går ud med forventingen om, at i dag skal jeg ride den perfekte schenkelvigning, for man higer efter det perfekte, og overser måske de små fremskridt, der egentlig var- måske hesten reagerede lidt hurtigere på schenkelen, men man så det ikke lige fordi, overtrædningen ikke var perfekt.
Jeg kan så vidt jeg forstår, se at du har en hest med et lidt svært sind, som du er ved at lære at kende rigtig godt. Hvis man virkelig vil noget med sin ridning, så er man nøst til at sige fra, hvis man har en lige ved og nær hest, der på en god dag kan bringe en til toppen - for de helt gode dage ses sjældent til stævner, hvis de også er sjældne derhjemme.
Jeg kan bare ikke helt finde ud af, om det virkelig går skidt for jer, eller om det går skidt, fordi du har "for travlt" i forhold til hestens psyke. Nu må du ikke tage "for travlt" negativt, manglede lige bedre ord.
Nogle gange kan man bare låse sig fast på alt det, som man ikke kan, istedet for at glædes over alt det som man kan.
Jeg har også solgt hest fordi vi ikke passede sammen. Hver gang jeg sad på ryggen af hende, lavede hun rodeo, men alle andre kunne ride hende uden problemer.
Sedoj som jeg har nu, skulle have været min distancehest, og vi skulle have redet DM, hvis det stod til mig. Skader og uheld satte en stopper for den drøm, men jeg kunne på ingen måde finde på at skille mig af med ham... Mine ambitioner har bare ændret sig efter, hvad jeg kunne bruge ham til...
Så vidt jeg kan læse, så er du meget splittet, og du kommer selv med nogle gode argumenter for at beholde hesten. Jeg kender dig selvfølgelig ikke, men ud fra det du skriver, så føler jeg lidt, at du mest ønsker at beholde hesten, men er irriteret over det går for langsomt, og at du bliver overhalet af unghestene.
Men vi har alle prøvet at stå i stampe, på et sted, hvor der bare ikke sker noget, men der sker en hel masse alligevel, og pludselig er du ude på den anden side, og i kan nu tage et trin længere op ad stien.
Igen kan jeg kun svare generelt, for der er ikke ret mange oplysninger at hente på din præsentation eller omkring hesten.
Uanset hvad, så hvis du beslutter dig for at sælge, så vær varsom med, hvem du sælger til. Lad evt. køber komme på besøg og ride hesten over en periode. Da jeg købte Sedoj, fik jeg lov til at besøge ham på stutteriet i en måneds tid, hvor jeg bare gik og hyggede mig med ham, gik nogle ture osv. På den måde kan den evt. kommende køber danne sig et indtryk af hesten på gode og dårlige dage.
Det er jo en ikke en skam ,at indrømme, at man ikke passer sammen - det er jo trods alt to individere, der skal kommunikere. Men tag et godt kig på dig selv inden, og find ud af, om du virkelig vil sælge, og om du tror, at du vil få mere ud af en anden hest, end du får ud af udfordringen med denne lidt sværere hest...