Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nogle med skildpadder?
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 00:00

Jeg går lidt og leger med tankerne om at anskaffe mig en skildpadde eller to. Problemet er bare at jeg ikke rigtig ved, hvilke jeg skal anskaffe mig?

Nu er skildpadder jo ikke de mest blodtørstige dyr, men er der nogle som er gode for "begyndere"? ;D

Har hørt at sumpskildpadder lugter? Er det rigtigt? Og de skal jo have et slags terrarium? Hvor stort skal det være?

Har i selv skildpadder? Smid gerne et billede her ind :-)

Håber i kan hjælpe lidt.

Kh. Patricia Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 00:46

jeg har en dejlig russisk Landskildpadde på ca. 3 år.

før ham havde jeg en græsk landskildpadde...

jeg syntes personligt selv at landskildpadder er mest interessante.

det du nok skal tænke på når du vil have sådan et skønt skjolddyr, er hvor meget interesse du vil have for den.

nogle gør meget ud af det, og har flotte udendørsanlæg og flotte anlæg i hele boligen, for at de små venner kan være en stor del af familien.

andre har som jeg, et enkelt skjolddyr, gående i et terrarie, som kæledyr og fordi det ser godt ud.

Man skal sætte sig godt ind i sagerne før man anskaffer sig sådan et dyr! og det kan godt koste flere penge end man lige føst regner med!

du skal først og fremmest finde ud af hvilken skildpadde du vil have, da dens levevis skal tilpassses derefter!

så skal du sætte dig ind i:

hvad den spiser

hvor meget plads den skal have

hvilket klima den har brug for (varme og uv, bl.a)

hvilken indretning den skal have i sit terrarium

-og mange andre nødvendige ting...

du er velkommen til at kigge forbi mig og en masse andre søde skildpadde-mennesker på:

www.krybdyrforum.dk

der kan du få en masse god info, om hvad man gør som nybegynder af et lille sødt skjolddyr

lige et billede af min dejlige BO

Russiske landskildpadder elsker at klatre og gå på opdagelse. Så jeg har indrettet hans terrarie med en masse gode ting fra skoven (de lever nemlig i skovområder)... for at han trives og ikke keder sig, skifter jeg indretningen en gang hveranden måned, så han får lidt forandring. Nogle gange kommer der lidt ekstra grene ind, så an kan få lidt flere ting at udforske, og andre gange er der mindre "proppet" i hans terrarie.

her er der f.eks. ret mange ting hos ham, og han eeelsker det bare

her i sommersæsonen, kommer han en del ud, men jeg sørger alligevel altid for, at der er masser af frisk græs i hans terrarie, han kan boltre sig i og spise. Jeg skifter nyt græs hver dag, bortset fra hans fastedage. En skildpadde har godt af at have fastedag en gang imellem, og voksne skildpadder en gang om ugen.

det er også alid vigtigt at de har et lille bassin, da det holder deres afføringssystm sundt, og så de kan søge vand at bade i når de føler de har brug for det.

håber du fik noget ud af mit lange indlæg...

M.V.H
Katja Gonzalez
Hundeluftning tilbydes -Gibskov kommune, se mere på min profil!

0
0
Svar på denne tråd

skildpadder
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 01:20

Jeg har 4 sumpskildpadder af typen Scripta elegans og jeg vil på det kraftigste fraråde at man anskaffer sig disse! De er ganske enkelt for store som "kæledyr", de er ofte meget agressive og det kommer bag på mange hvad det kræver når det lille skjold på størrelse med en femkrone pludselig er voksen.

De er nemme og søde som små men selvom de er billige i indkøb så er de hammerdyre i drift hvis de skal behandles på den rigtige måde.

I starten kan man nøjes med et lille akvarium men til 2 voksne skildpadder skal man minimum have et akvarie på 400 liter. Tjek lige hvor meget det koster... selv som brugt i den blå avis er det dyrt. Hver gang akvariestørrelsen ændres skal man skifte str varmelegeme og pumpe og det skal være gode pumper til mindst 1200 kr for at de kan rense bare nogenlunde for skildpadder sviner helt utroligt.

Når skildpadderne begynder at lægge æg... og det gør de selv uden en hanskildpadde... nøjagtig ligesom høns... så har du 400 liter varmt vand med knust æggemasse i... padderne fatter nemlig ikke at det er deres eget æg som de lige pludselig opdager i vandet og bider i skallen- der går et par timer og så kan jeg love dig for at du Det STINKER! Når jeg kom hjem ku jeg nogle gange lugte det allerede ude i opgangen.

Dertil kommer at vandet er fyldt med salmonella... ikke en fed kombination især med børn og skildpadden lever jo også til den tid.

Alene til pumpe, varmelegeme og lys bruger jeg 4000 om året i strøm... Det er DYRT når først de er udvokset.

Hvis man bliver bidt så klipper de til. De har næb som papegøjer og jeg har fået klippet min blomme på pegefinger af og måtte til læge og få stivkrampevaccination- jeg sidder i dag med et flot ar.

Nu er det sådan at jeg er faktisk ret glad for mine padder selvom det måske ikke virker sådan... men jeg er sikker på at der er en langt større glæde ved at have en landskildpadde... Sidste juleaften lækkede mit 400 liters akvarium... og det er ikke første gang at silikonen har skulle lægges om fordi padderne har haft fat i det. 400 liter vand på gulvet sviner ret meget og det er IKKE noget man gider bruge tid på juleaften... Nu bor jeg heldigvis i eget hus men akvariet har også lækket i lejelejligheder- i sær på trægulve er det IKKE et hit.

Hvis du endelig vil have en skildpadde så læs på nettet og lån bøger på biblioteket. Det giver en basal viden. Til september er der reptilmesse i Rødovrehallen og det er mit bedste bud på at du finder noget som er lidt specielt. Til den tid kan du have sat dig ind i hvad du godt kunne tænke dig- og endnu mere vigtigt hvad du ikke kunne tænke dig. En skildpadde har du stadig om 20 år så det kan godt betale sig at lægge energi i at vælge den rigtige.

Mine sumpskildpadder er noget jeg har arvet fra eksen... havde ikke selv valgt dem... så var jeg nok over i noget moskusskildpadde som den nemme Sternotherus Odoratus... som lugter lidt deraf navnet men kun når man tager den op og den bliver kun 12 cm i diameter.

Maria med colored cob Samson & welsh cob Enricca

Rideklub Vestsjælland (RKVS) & Kildegaards Ridecenter

Vensskabsstævne d. 30. juni og 1. juli 2007 i D4 - 4400 Klb.

se mere på www.kildegaardsridecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

sumpskildpadde
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 08:08

hej jeg har 2 guløret sumpskildpadder på knap et et halvt år.

de br i et 100 l akvarie det er vigtigt der kommer ilt i vandet ellers rådner det men det er ikke et tidskrævende eller dyrt dyr overhovedet og de lugter kun hvis vandet rådner

skriv hvis du vil vide mere om dem :)

AYLA FORE EVER
ZENTA FORE EVER
ANIMALS FORE EVER
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 10:40

Tusind tak for jeres svar!! :-)

Og sikke en dejlig padde du har, Gonzalez :-)

Jeg tror at jeg vil gå efter en landskildpadde. Men nu vil jeg først igang med at læse en masse om dem.

Hvilke prisklasser ligger skildpadder ca. i? Har hørt at de godt kan være helt oppe omkring 1500 kr?

Kom gerne med flere billeder :-)

Kh. Patricia Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 14:05

hehe tak

du skal regne med at de ligger på 1500 de fleste steder. jeg vil fraråde dig at købe en baby-skildpadde som begynder, altså en padde under 3 år! baby-kildpadderne er sværest at holde i live så at sige, de er meget krævende og man skal virkelig holde øje med dem. men en skildpadde på 3 år vil være ideel.

jeg vil mene at man stadigvæk skal have stamtavle til de græske, da den er en fredet dyre-art ellers.

men læs en masse om de forskellige landskildpadder, så du kan finde ud af hvad der passer dig bedst

M.V.H
Katja Gonzalez

0
0
Svar på denne tråd

rettelse:
Forfatter: 
Dato:  15-06-2007 18:10

rettelse skrev "altså en padde under 3 år"

mente under 2 år!

M.V.H
Katja Gonzalez

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider