|
|
| Katten lider under varmen. |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
10-06-2007 21:41 |
|
Jeg har en slem mistanke om, at min ene kat lider under varmen i dag = let dehydrering. Han måtte næsten bæres ind fra sin plet i haven (ellers et godt sted han havde fundet: 1½m. over jordniveau og i komplet skygge) og han var noget desorienteret. Det lykkedes mig at lokke ½dl. vand i ham og han har været viklet ind (under halvstore protester) i et håndklæde vredet hårdt op i koldt vand. Han er dog stadig døsig, så jeg lukkede ham ud i haven her til aften igen (temperaturen er lavere ude end inde) og han søgte straks op på sin plet igen. Jeg bliver helt sikkert ikke populær (hos katten), hvis jeg forsøger at bruse ham over med vand (15-20gr. varmt) og han vil helst ikke sætte poterne på det våde håndklæde. Skal jeg bare give pokker i dyrets protester og køre hårdt mod hårdt med vand og håndklæde? Han brummer så ynkeligt, så det er næsten at forulempe ham, når han har det skidt i forvejen . Vi er lidt delt i to lejre i huset mht. hvad vi skal gøre. Er der ikke bedring i morgen tidlig, så må dyrlægen lige få et kald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Førstehjælp |
|
|
Hej Camilla Almindelig førstehjælp til mennesker siger at legemet skal køles ned, så mon ikke det også gælder katte?!?! Et opvredet håndklæde lyder som en god løsning, hellere det end haveslangen  God bedring med det lille pus! Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vådt viskestykke... |
Tine (Ib) |
10-06-2007 21:48 |
|
... her køles 2 stk. sorte katte ned med våde viskestykker. Viskestykkerne er ikke drivvåde, og kattene har intet imod det, tror faktisk de nyder det. Vi har også ekstra vandskåle på de steder de ofte passerer, på den måde husker de på at drikke og gør det lidt oftere.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Deltag i konkurrencen på vores hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for varmt for katten |
susan 2 |
10-06-2007 21:51 |
|
ja vores lille kat er oså skidt tilpas . kan slet ikke finde ro . har tædt for en blæser og nu sover han lidt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis den er syg... |
|
|
... så havde jeg givet hul i dens protester og så havde jeg skyllet den ned med bruseren. Heller en levende og sund kat der måske er gnaven over at være blevet våd (flere før ham har jo overlevet vand) end en kat der ligger og dehydrerer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vores den ene MCO ligger om dagen i brusekabinen (slukket gulvvarme) eller i arbejdsværelser på stengulvet. Den anden befinder sig i skyggen i haven og gerne nær fuglebadet. Først drikker han en masse:  - og så bliver han meget træt, så er det jo godt at kunne køle tæerne og hagen mens man tar en slapper. 
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min kat |
Xmille |
10-06-2007 22:18 |
|
min hellig birma lider også, men jeg har fået hende klippet og det gør jeg hvert år, så det ikke bliver så varmt og ulideligt for hende. hun nyder sin nye sommerpels 
Hilsen Camilla. Rodeo aflyst, tak for kampen. Stort skulder klap til alle der skrev under. Super godt gået 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny status. |
Camilla (Felur) |
10-06-2007 22:24 |
|
Efter at have ringet til nok de første tre vagtdyrlæger med mistanke om blæresten (det har vi desværre ret stor erfaring med...), så fik jeg en grundig telefonisk vejledning i undersøgelse af katten. Blæresten er det ikke, da katten slet ikke reagerer på halvkraftige tryk i de nedre regioner. Han ville faktisk gerne nusses. Jeg fik derimod lokaliseret smerten til brystkassen/mellem ribbenene. Han har formentligt været oppe at slås, men der er ingen ydre tegn (måske et trykket/brækket ribben?). Vagtdyrlægen sagde, at det kunne godt vente til i morgen tidlig. Nu ligger han halvapatisk og sover. Vejrtrækningen er normal men snuden er lidt lun. Men hvad kan man forvente i denne hede...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nåå - det var godt. Sikke en lille bisse, der gider slås i denne varme. Hvid du er bekymret for om han har væskemangel, kan du tage lidt torskerogn eller andet han er vild med og blande det op med vand. Så kan du få lokket noget mere væske i ham. God bedring mes ham.
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
Camilla (Felur) |
10-06-2007 22:31 |
|
Fin idé - dur bare ikke i lige præcis dette tilfælde. Han er så disponeret for blæresten, at selv den mindste forskydelse i foderet kan forskubbe balancen og forårsage et nyt udbrud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vores lille sorte har det også varmt for tiden. Han plejer altid at putte i vores seng, og gerne om natten, men ikke for tiden. Nu er hans nye yndlingssted i vindueskarmene. -Og vi er lige flyttet til Grønland. Havde aldrig troet katten skulle lide under varme når man boede her, men her er dejlig varmt.  Mvh Naja P.s. god bedring med den dehydrede misling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt mine |
Kiki |
10-06-2007 22:53 |
|
virker egentlig ikke synderligt påvirkede af varmen. Men de er så også indekatte og jeg har vinduer stående åbne (så de ikke kan komme/falde ud) i alle rum. Det virker helt fint. Havde endda en der lå i sengen og puttede i dynen i lang tid i går. Men tror da de har fundet ud af at blæseren er lidt rar at ligge i rækkevidde af. De sidder også en del i vinduessprækkerne, men det gør de nu året rundt. Min lejlighed er nu også rimelig kølig i forhold til udendørs. Så det er nok derfor de ikke lider helt vildt under det.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt mine |
Kiki |
10-06-2007 22:56 |
|
virker egentlig ikke synderligt påvirkede af varmen. Men de er så også indekatte og jeg har vinduer stående åbne (så de ikke kan komme/falde ud) i alle rum. Det virker helt fint. Havde endda en der lå i sengen og puttede i dynen i lang tid i går. Men tror da de har fundet ud af at blæseren er lidt rar at ligge i rækkevidde af. De sidder også en del i vinduessprækkerne, men det gør de nu året rundt. Min lejlighed er nu også rimelig kølig i forhold til udendørs. Så det er nok derfor de ikke lider helt vildt under det.
En mulighed for at lokkelidt mere væske i katten, kunne evt. være at bløde noget af dens normale mad op i vand. Hvis den ellers vil spise det. Jeg puttede isterninger i deres vand tidligere, så det kunne holde sig koldt i længere tid. Den ene kat synes så bare de var super farlige. Så den plan er droppet igen og jeg gik tilbage til at skifte det lidt oftere igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov havde |
Kiki |
10-06-2007 22:58 |
|
lige glemt at det altså ikke virker når man trykker stop, hvis man opdager man har glemt noget i et indlæg, inden godkendelsen blev færdig. Det må i undskylde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Norsk skovkat |
|
|
Jeg har givet min kat et fryseelement, som han har ligget og sovet op af flere timer i eftermiddags. Så jeg sørger bare for at have et element i fryseren, og når det andet er tøet op, så bytter jeg. KH Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kattepine |
|
|
Missemor og hendes killing, der begge er sorte, ligger i stalden og hygger sig i et køligt hjørne. Stalden er så absolut det koldeste sted på matriklen, idag var der kun 17 grader derinde. Mitch (missemors et-øjede killing fra sidste år) er hvid og er ikke synderligt påvirket af varmen. Men den sidste måneds tid har oversiden af hans ører været solskoldede!!! Jeg prøvede en enkelt gang med Faktor 15, men det slikkede han af igen med det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal gå stærkt! |
Bandana ☻Skyggen☻ |
11-06-2007 00:04 |
|
hcis kræet er så afkræftet må det smides under den kolde bruser øjeblikkelig (men få naboen til at holde den imens!) Når den er rask, må den barberes fuldstændig nøgen og smøres i solblogger faktor 80 mindst 2 gange daglig og lægges i linolie natten over. Så skal du se, så har du hurtigt en rigtig sommerkat.
Hvem fa´en er Monty Roberts??? I would like to have an english motto here (or just some very cool lyrics from a song) but english is not my best 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bland foderet op med vand |
|
|
Selvom katten får specialkost, og absolut ikke må få andet end dette, kan man ofte have held med at udbløde noget af tørfoderet i vand og servere det for katten. Det er ihvertfald værd at prøve, selvom man tror, ens kat siger nej tak. De har det med at overraske, de kræ.  Der findes vist også vådfoder til katte med tendens til urinvejslidelser. Spørg din dyrlæge. Min får jeg ekstra væske i ved at tilbyde ½ spsk vådfoder blandet op med 1½-2 dl vand, alt efter, hvor meget han selv har drukket i løbet af dagen. Salvia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas lidt på det opblødte foder |
xtiny |
11-06-2007 01:46 |
|
I varmen, det må ikke stå hele dagen, da det *kan* blive dårligt. Jeg giver det i mindre portioner flere gange om dagen, hvis der er behov for det. Man kan evt give lidt kogt koldt vand med salt i (1 liter kogt vand til 1 tsk salt), men jeg ikke lige, om katte med nyre/blæreproblemer må få det? Mine er glade for ventilatoren i heden, så pt er mit sofabord meget attraktivt, da blæseren lige rammer der uden at blæse for meget. Den stå på "swing"- så luften kommer i bevælgelse over et størrer areal. Men de virker ikke som om de lider, den, der ligger ovenpå skærmen, må nærmest være kuldskær... 
Mvh xtiny
♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣
"Have no fear of perfection, you´ll never reach it" Salvador Dali
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vand i foderet. |
Camilla (Felur) |
11-06-2007 07:10 |
|
Det har vi brugt i nogen år for at sikre et vist minimumsindtag af vand. Her til morgen har han spist, drukket og tisset... lidt. Vi kører afsted mod dyrlægen om en halv times tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og diagnosen er: |
Camilla (Felur) |
11-06-2007 12:30 |
|
Bidsår.
I kampens hede lørdag morgen (så kom jeg da ellers lige op i en vis fart!) har katten "reddet" sig et bidsår lige bag det ene forben. De har sloges næsten helt oppe på terrassen, så katten har været ret territorial, så det gik (i følge lydene) pænt hårdt for sig.
Såret var jo selvfølgelig blevet ømt og det var gået lidt betændelse i.
Så en gang antibiotika og kontrol om uge. Så til alle hunde og katte i Skævinge og omegn: katten er løs igen om et par dage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flaske med frossent vand |
|
|
Til afkøling af diverse smådyr (har brugt det til kaniner) er det enormt populært at putte en halvliters sodavandsflaske med vand i fryseren. Når vandet så er frossent, putter man flasken i en strømpe og lægger den et sted hvor dyret kan komme til at ligge op ad den. Det nyder de absolut.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|