|
|
| Ridning og hedebølge.. |
| Forfatter:  |
Mette89 |
| Dato:  |
09-06-2007 21:50 |
|
Hej HN  Jeg står i den situation, at jeg ikke helt kan finde ud af, hvor meget og hvor lidt dressurridning, min pony kan tåle her i varmen. Han er lige blevet 4 år, og vi er gået i gang med "seriøs" træning.. Jeg varmer ham altid grundigt op, og sørger for at "køle ned" efter ridningen. Han er blevet rørt hver dag igennem den sidste måned... Men hvor mange minutters intensiv ridning vil I spå, at han kan klare på en hed dag som i dag? 
Hilsen Mette med fjollerdyret Felix <3 Tænk aldrig på hvad du ikke kan - Men kun på hvad du kan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jegville |
Krampe |
09-06-2007 21:59 |
|
vente med at ride til om aftenen, synes klart det for varmt ride i de varme timer i øjeblikket.. Rid om aftenen f.eks ved 21 tiden så kan i sikkert træne som i plejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rid normalt på andre tidspunkter. |
|
|
Rid som normalt før kl 7 om morgenen eller efter 9 om aftenen. Der er vejret godt.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
helt klart vente med og ride til det blev aften. Jeg personligt syntes det er alt for varmt og ride om dagen i øjeblikket. Og jeg ved at Amour hun gider det heller ik i den varme. Og der er da ik noget så skønt som og ride en dejlig sommeraften. Men det er så bare hvad jeg ville gøre. HILSEN KARINA.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmen |
|
|
Jeg ved ikke for meget intensiv træning din hest kan klare, men mon ikke du hurtigere får nok af at ride end hesten får nok af at gå. Jeg rider på alle tidspunkter, også i den værste varme. Jeg gør det med den baggrund at når jeg skal til stævne bliver der ikke taget højde for varmen, så vil jeg hellere være vant til at kunne ride under alle forhold. Jeg tager selvfølig hensyn til hesten (og mig selv), men ride det gør jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som du plejer |
|
|
Du skal da ride som du plejer, hvis du kan holde til det , kan hesten også. Jeg rider tre heste dagligt og da jeg starter kl 9 kommer de næste ved 11 og 13 tiden, det er godt at de er vandt til dette og da heste ikke er så pivede som ryttere er brokker de sig ikke så ofte. Jeg synes alt for mange ikke rider fordi det er regnvejr, snestorm, eller solen skinner, så hvornår blir deres heste så holdt i form.
Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rid... |
|
|
rid enten tideligt eller sent, vil dog måske mene at at det ikke behøver at være på så extreme tidspunkter som sylvia påpeger, men bare om formiddagen eller om aften... Selv har jeg redet to heste i dag, en kl 10 (det var fint temperatursmæssigt, og så en tur i fjorden med hesten da vi var færdige  nøøøj hvor vanden tdejligt, syns ponyen også  heeh) og så red jeg hesten fra 18, hvilket også var fint rent temperaturmæssigt, self er det stadig en smule varmt, men det er dog stadig passende, for både hest og ryter 
Don't imitate, innovate ! "Venner som er stille engle der løfter os op når vores vinger har problemer med at flyve" ت MSN/mail - julieschack@hotmail.com ت
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg træner altid først mine efter kl 20 for jeg synes det er for varmt om dagen, så bliver jeg irritabel hvilket påvirker hestene.
Mvh Heidi, hestene og hundene. "If you live to be 100, I hope I live to be 100 minus 1 day, so I never have to live without you." ~ Winnie The Pooh ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da ikke ekstremt |
|
|
Jeg rider tidligt og sent, fordi det passer ind i mit skema. Desuden kan jeg slet ikke holde ud at ride med ærmer og lange bukser midt på dagen og smider jeg tøjet for noget lettere, så er jeg ganske enkelt skoldet. Vi har hverken vand eller vind i mit område til at køle hest og rytter ned. Desuden er temperaturen skøn på disse tidspunkter.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aften... |
|
|
Rid tidlig morgen eller sen aften.. Det muligt at hestene skal være vant til at gå stævne i hedebølge. Men derfor behøves man jo ikke ligefrem at "udforske skæbnen".. Tror hesten ville sætte pris på lidt køligt vejr, så heller ikke piloten koger over deroppe! Jeg ved flere eliteryttere vælger at gå i stalden kl. 5 om sommeren så hestene er redet inden det blir alt for varmt. Og hvis der er nogle der rider mange stævner, så det nok dem. Man kan jo os vælge at hestene får stævnefri i juni juli når varmen er værst. Det måske os en mulighed. Selv er jeg meget pivet. Rider kl. 21.30 om aftenen hvis det endelig skal være.. Og ellers blir det i bikini, til stor fornøjelse for det mandelige publikum men jeg kan bare ikke lave andet end ligge på standen når det er så varmt som det har været idag.
Med Venlig Hilsen Anne Kathrine Jensen
GØR LIVET TIL EN FEST - RID IRSK SPRINGHEST!
SAMSUNG Z710 med 3,2 megapixels kamera sælges! Helt ny, ikke simlås. Kr,- 1500. eller bud Skriv for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
|
|
jeg står i præcis sammen situation som dig. En 4 års, hvor træningen er ved at blive mere seriøs. De sidste dage har jeg redet om aftenen, for ellers kan jeg heller ikke selv holde det ud. Idag red jeg dog ganske kort tid om eftermiddagen og når man først sidder der, synes jeg egentlig ik det er så slemt. Det er mere det at skulle skifte klip klapperne ud med lange støvler der midt i heden der afholder mig fra det. Men foretrækker altså om aftenen i disse dage og så vasker jeg hesten bagefter og husker salt/elektrolytter i hendes foder 
Hilsen Mette Med Korsvangs Salina og Luna Kender du en der skal giftes? Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends. Se min præs.for pris og info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Grunden til, at jeg ikke red så længe i dag, var fordi, at jeg havde det varmt (og havde glemt at tage solcreme på!). Der blæste jo en fin brise i dag, og da jeg sadlede af, var hesten faktisk tør igen. Jeg tror sagtens, at hun havde kunnet tåle en længere ridetur. Heste kan generelt tåle mere varme, kulde og regn, end som vi mennesker tror (og selv kan). Så tag du bare ud og ride! 
***** Snepony *****
If the aborigine drafted an IQ test, all of Western civilization would presumably flunk it. Mahatma Gandhi Adventure is the result of poor planning. Blatchford Snell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rhodos |
|
|
Vi var 2 på ferie i grækenland, gik en tur op ad et højt bjerg, så et par heste der gik ved en privat gård, manden stod udenfor og vi spurgte og han ville leje sig selv og to heste ud til os, vi ville så gerne ned og ride i strandkanten, manden sagde ok men det er tidlig morgen eller sent aften, mine heste skal ikke rides i varmen. Det ville jeg nu heller ikke gøre med min egen, men selv i Grækenland hvor de ikke har det bedste behandle dyr rygte, red private ikke midt på dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grækenland... |
|
|
Da jeg var på Gran Canaria sidste år lejede vi også et par heste og var oppe og ride i bjergene. Det var et super sted, men helt perfekte forhold for hestene. (det var en tysker der havde det, tidliger prof. springrytter, som så var flyttet derned). Vi kunne også vælge mellem at ride om morgenen eller efter kl. 17 og helst senere. Men det er jo også et lidt andet klima der er dernede og deres heste er måske mere vænnet til det. Synes alligevel det var dejligt at se at der blev taget hensyn til hestene ... (altså ikke at jeg mener, at man ikke tager hensyn hvis man rider om dagen herhjemme. Det er jo som sagt et andet klima her, men mener stadig at aften er mest optimalt).
Hilsen Mette Med Korsvangs Salina og Luna Kender du en der skal giftes? Tylstrup rideklub tilbyder ridetime ifb. med polterabends. Se min præs.for pris og info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider kun |
Illum |
10-06-2007 08:45 |
|
Inden 8 morgen når det er så varmt. Ikke om jeg vil byde Smukke Ganger den varme... eller fluer, myg og klæg
Illum . Nuevo Rich...As if.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme her |
|
|
selvom der er skygge iskoven som hun står tæt på er der nu hest bremser i luften og det er da en lidelse så vi rider tidlig eller sen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke bremser |
Illum |
10-06-2007 10:41 |
|
De er ikke fremme endnu, det er KLÆG. Og de er slemme og sultne... De bider og det gør ondt.
Illum . Nuevo Rich...As if.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lukke ind |
|
|
hvor min hest går på fold er der ingen skygge, jeg tager ham ind kl 12 giver ham en skyller og så ud igen efter 16, måske lidt pyldret men jeg vil ikke have han er tvunget til at være i solen nu hvor der er hedebølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Formiddag aften... |
|
|
Jeg rider enten om formiddagen (8-11) eller om aftenen (18-20, når det er så varmt. Hvis jeg havde mulighed for det, ville jeg sikkert ride tidligere eller senere, men nu er bussen og jeg ikke helt enig i køreplanen 
Den glade passer af Aramis:D Indtil han er solgt:(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hedebølge? |
|
|
Jeg rider når det passer mig... varmt eller ej, min hest er ligeglad . Jeg galoperer bare lidt mindre og måske også nogle kortere ture end jeg ellers ville tage. Og så får hun et koldt bad når hun kommer hjem.
Wer Pferde ohne Fehler sucht, und Mädchen ohne Mängel, hat nie ein gutes Pferd im Stall, und nie im Bett einen Engel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette89 |
|
|
Rid tidligt om morgenen eller sent om aftenen.Intensivt vil jeg ikke gøre det mere end ½ time. Jeg rider selv tidlig morgen,eller aften ved 20-21 tiden. For hverken hesten eller mig er det godt at ride i den varme midt på dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmen... |
|
|
Mine heste er godt nok ved at koge over i den her varme. jeg ville godt nok ikke byde dem at træne i den her varme. lige de her meget varme dage har de enten haft fri eller blevet redet efter 21.00. da der ingen skygge er på folden har de gået ude om natten og inde om dagen. Det er vigtigt at tage hensyn til hestene i den her varme. det er ikke en varme de er vandt til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommervarme |
Pernille ♥egost♥ |
10-06-2007 17:15 |
|
rider ik min hest i denne varme ,  går ture med ham nænner det ik gider dårligt selv at gå op og handle i varmen
min hest gør m,it liv værd at leve .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lsihfoshgfpsh |
|
|
jeg skylder min over med vandslangen på bringe og kryds hvis jeg rider om dagen men prøver og holde det til aften
AYLA FORE EVER ZENTA FORE EVER ANIMALS FORE EVER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvis Smukke Mule ikke var blevet ædt levende i skoven af alle de latterlige insekter, havde jeg redet når det passede mig, men så'n som det er ligenu, bliver det gerne efter kl 18...Andet er ulideligt!! Overvejer dog at ride inden jeg starter arbejdet i stalden dvs ved 7 tiden om morgenen, men er bare ikke morgenmenneske 
Lykkelig ejer af Mufasa, den skønneste fuldblod =)
Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|