|
|
| Hund muligvis hd hva gør man? |
|
|
Hej Jeg søger nogen som måske ved hvad jeg skal gøre med min hund. jeg har en boerboel (mastiff) på 10 mdr. ham er blevet pin_hip testet (hd tested) og har ikke fået et særlig godt resultat. Nu er jeg jo godt skuffet over at ha givet 9000 kr for ham, og så kan han ikke bruges til arvl men han er jo ikke syg af det, så jeg vil jo sedfølig ikke aflive ham eller sende ham tilbage til sælger. men at give så mange penge for noget jeg enlig ikke har fået sys jeg er snyd! og hvad vis ham om 2 år er blevet så dårlig at ham ikke kan leve mere pga det. Så er der jo ingen garenti fra sælger mere. Nogen der ved hva jeg skal gøre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Spender |
| Dato:  |
26-05-2007 14:27 |
|
Jeg ville nok være ret ligeglad med pengene, og få hunden gennemtjekket i røntgen (kender ikke den omtalte test), og derefter følge ham og se om han fik smerter, og når han sikkert en dag får smerte, så enten smertelindre eller aflive.. Og nej, han kan ikke avle, men derfor kan han da være en dejlig hund alligevel? Hvor tidligt kan man begynde at teste for evt. HD? Troede faktisk det var noget man kunne ret tidligt? Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du har købt |
Illum |
26-05-2007 14:30 |
|
Ham med henblik på alv og du har oplyst sælger om dette så glæder der nogle regler. Spør i mastiff forbundet.. Har han stambog, mener så er hans forældre vel testet ?
Illum... . Super Jack Russell hanhvalp 3 mdr. til salg. DKK bog,færdig vac. Sælges IKKE til folk der IKKE er hjemme hele dagen. Han har et fantastisk sind og er hurtig i opfattelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har været der også |
|
|
Min Golden Retriever fik taget rtg. billeder som 9-måneders da jeg ikke syntes han opførte sig som en 9-måneders hvalp burde. Det viste sig han har E-status på begge hofter. Min Balto er primært købt som familiehund, men havde da håbet på at vi også skulle noget lydighed og agility - de drømme brast så.. Han er efter avlsgodkendte forældre med fin hd-status, men det er jo ingen garanti overhovedet. Jeg kontaktede avler og efter lidt snik-snak frem og tilbage fik jeg halvdelen af købesummen tilbage. Avleren foreslog at jeg "bare" kunne aflevere hunden tilbage eller selv få ham aflivet med det samme, og få alle mine penge, men vi havde jo allerede knyttet bånd, og familehunden har jeg jo, omend hans liv nok ikke bliver så langt. Balto bliver 3 år til sommer og vi skal nok være glade hvis vi ham 1-2 år endnu. Berith.
DE GULE ER BEDST - TIL HVERDAG OG FEST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HD ved hund |
|
|
Vi har en hund på nu 6 år, som fik konstateret HD i grad E (værste grad), da han var lige godt et år. (Var blevet undersøg tidligere, men det viste sig åbenbart først senere) Da vi meget gerne ville beholde ham, blev han opereret med guldakupunktur af Dyrlæge Gregersen i Aalborg. Siden operationen har han fungeret som en helt almindelig, sund og rask hund, blot skal man passe på, når han leger med andre hunde. Han blev B-hund i DCH sidste år. Vi fik pengene tilbage fra avler. Så der er muligheder, men som de andre siger, kan du aldrig avle på den.
Vh. Christina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ndwkldsa |
|
|
Min mors blanding af Schæffer og Golden Retriever har også Hd.. E og D.. Han går nu på vandløbebånd og det er fantastisk at se hvad det har gjort for ham.. Han var på kanten af aflivning for 2½ måned siden.. (Han er 11 måneder gammel) Han er idag fuldstændig fjollet og vild mede at løbe.. Hun tager ham så i snor 1. gang han lægger sig ned efter leg.. Det er tegnet til at han nu er træt.. Og hvis han så skal herop 1 dag og lege med vores giver hun ham 1 smertestillende.. Det er faktisk nok, for at kunne holde ham kørende.. Han skal så opereres når han er omkring 1½ år gammel, hvis det bliver nødvendigt.. Men foreløbigt går det fint med vandtræning alene..
Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha... |
|
|
tror desværre det er udbredt for racen... der var en på at hold i min klub og hun har også HD. Hun kan leve med det, men ikke bruges til avl. (Eller også havde hun kun en meget lille smule så hun godt måtte bruges til avl alligevel, kan ikk lige huske det).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Illum |
|
|
siger, så er der jo garanti på hvalpe ligesom der er på alle andre "varer". Du skal få din hund HD-fotograferet og få klarhed over hvor slemt det står til. Dernæst kan du så kontakte opdrætteren og finde en løsning. Hvis du har købt din hund hos en seriøs opdrætter har du også fået en kontrakt på hunden, men uanset hvad, så gælder købeloven. Du kan dog ikke kræve pengene tilbage hvis hunden ikke er påvirket af det eller hvis du ikke specifikt har fået skrevet i kontrakten at hunden er købt med henblik på avl. Hvordan du er dækket ved jeg ikke. Det afhænger helt af den individuelle sag; hundens HD-status, hvad kontrakten siger osv.
Islændervallak søger rytter/udlånes. Voksen hanhund ønskes omplaceret. Se præsentation for mere info.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber sandlig ikke |
|
|
du havde været mindre skuffet fordi det blot var en Lab til 4000.- du havde købt. Du har vel sat dig ind i racen inden køb, deres stærke og svage sider. Især hvis du havde påtænkt dig at avle...??? Gennemtjekket linierne og forældrene? Købt hos en seriøs opdrætter? Dernæst har du vel oplyst om, at du søgte en avlshund, og måske derfor garderet dig for nogle garantier? Dernæst hvis man køber en 8 ugers hvalp, så er det ligesom at vinde i Lotto at tro den er avlsegnet. Især med en race med så lille en population som din. Hvis du vil sikre dig en avlshund skal du af med mange gange de 9000.- Held og lykke med din hund, det er normalt at få redution i pris hvis den er invaliderende ramt af HD. MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PinHip test |
|
|
Pinhip testen er en røgent undersøgelse og det bliver så regnet ud i procent. ja både moren og faren havde flotte resultater i den pinhip test som sælger/ opdrætter gik meget op i . det er en skala fra 0- 100. hvor de skal ligge tættest på 100 for at have rigtig flotte hofter. hvor både mor og far ligger over 90 procent men min hund ligger på 30. i kontrakten stod der at denne test skulle laves inden hunden fyldte 1 år. så det har vi sedfølig gjort,
Dejlig Dv-blaning 5 år sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er stadig |
|
|
ikke garanti for en hund er avlsberettiget. Men den skal selvfølgelig kunne fungere som en almindelig gennemsnitlig familiehund. (Hvis andet ikke er aftalt) Altså hvis dyrlægen mener det er invaliderende, i har aftale/garanti vedr. HD, og i har opfyldt jeres del af garantien. (Om resultat inden for et år etc.) Har i fodret hunden korrekt, der er ikke tale om en skade, overmotionering etc. Jamen så har i krav på en ny hund. Mange vil jo bare ikke af med deres hund, og avler og køber finder en fælles løsning, evt reduktion/godtgørelse i pris. Dernæst er der jo operationsmuligheder, træning etc som beskrevet tidligere i tråden. Gør det i samråd med en dyrlæge, men husk ligeledes at din race langt fra er udvokset, og hvis der "blot" er tale om løshed i hofterne, kan resultatet blive bedre med tiden idet den stadig er meget løs i knoglerne. Men avlsberettiget bliver den næppe. MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg forstår simpelthen |
|
|
ikke hvad der for for noget du snakker om. Jo lavere indextal (strammere) hunden har jo mindre risiko for at den udvikler HD. Penn-Hip metoden bruges til at måle hundes løshed i hoften. Jo strammere den er (lave tal) jo mindre risiko har den for at udvikle HD. DKK laver til gengæld også indextal. Dette er beregnet på noget andet. Her er et højt indextal godt. Og skal være over 100 for at være godt. Tror du ikke du blander nogle ting sammen? Hilsen Helle
Hvis du ikke vil have en prop så prøv en Irish Cob Helles Irish Cobber Nu med kåret hingst 2 x fløj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nysgerrig |
angel23 ♥rintje♥ |
27-05-2007 01:47 |
|
Synes i bliver ved med at referere til hd som noget hunden udvikler... Hos mennesker er det noget man er født med, og ikke noget man udvikler. Altså en underudvikling af selve hofteskålen... Er bare nysgerrig???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ehm... |
|
|
Har de ikke nogen garantier i det avlsforbund der gør, at sælger skal refundrere ½ af købesummen eller give en erstatningshvalp, i tilfælde af HD (og andre avls-minusser)? Har selv en hund med en c og en d hofte... Men den fungerer fint på alle områder, og vi mærker aldrig til det... Men selvfølgelig kan hun ikke avles på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HD... |
moon-face |
27-05-2007 16:55 |
|
min onkels hund har hd.. og han var på hospitalet og fik sådan noget medicin .. sådan noget smertestillende. og sådan og det gik lidt i sig selv.. ,men han ville kunne holde et par år måske så ville han begynde at lide. han er idag godt 4 - 5 år og han har lige haft en tur på hospitalet hvor han halter... og han og fået et eller andet og nu tror de allerhøjst han holder 1 år mere eller sådan noget. var det mig.. ja ikke får at være ond så havde jeg aflivet den lige så snart det begyndte at kunne ses på hunden. for hunden får jo intet godt ud af alt det medicin man propper i den. så hellere aflive den så den ikke får så ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HD... |
Tine (Ib) |
27-05-2007 16:58 |
|
... hvis det er en DKK hund, må en eller anden garanti træde i kraft. Jeg ved at flere HD-hunde er blevet hjulpet af hundesvømning, men har ikke selv erfaring med det.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Deltag i konkurrencen på vores hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi ta først |
|
|
HD billeder når vores schæfer er 1.5 år så de er udviklet helt , det betyder meget . Du må ha fået noget på skrift med din hund ang. returret ved HD m.m ? Du kan ik regne med at få afslag i prisen ,Men du kan sende den retur hvis HD er så slem at der ik må avles på den inden for den race / evt byt til anden hvalp... Held og lykke
Bella 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har også |
|
|
sådan en HD hund, med C-hofter. Vi har gennem det sidste halve års tid haft MANGE problemer. Jeg har skrevet om ham før herinde, men kort opsummeret, er han nu på smertestillende dagligt, da han havde ondt og pludselig ændrede sind - blev nervøs osv. Jeg var meget i tvivl om vi skulle være "hårde men fornuftige" og aflive ham, men valgte at give ham en chance på smertestillende. Det hjalp også - på bagbenene, men så begyndte han at slikke forporten . Detr resulterede i et sliksår og han begyndte at halte på forbenet. Ydermere skar han sig i selvsamme pote for en lille måned siden, og blev syet i trædepuden. Det har måtte syes om to gange, da han fik revet det op. Han slikkede desperat ved skift at forbinding osv - og haltede meget. Nu er såret så helet - og han er på binyrebarkhormon. Det tager det værste af slikkeriet, men han halter stadig. Ja - ærligt talt er han en hund, der opfører sig som en på 11 i stedet for de knap seks år han er. Han virker trist og tager ikke sine "labrador-jeg-er-glad-løbeturer. Så vi aner pt. virkelig ikke hvad de skal gøre - dyrlægen mener at det evt. kan være gigt i forbenet pga. alle de år han har gået ondt o aflastet bagbenene. Så her er det noget rigtigt øv - men ligefrem aflive ham, puh den er hård. Og selvom han virker lidt nede, er han jo stadig typisk labrador - venlig og kærlig, øv! Så her er alt bestemt ikke lyst - men du har jo lov at være mere heldig! . Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
en schæfer der blev HD foto som 1 års og fik B og D .Fik så taget foto om igen da hun var 1.5 år og der sagde de B og C ? Det er en nu 2.5 år tæve jeg træner konkurance med , og der er ikke noget med hendes hofter hun vender på en 5 øre og løber kanon stærkt . Jeg kunne levere hende tilbage men hun er MIN! 
Bella 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|