|
|
| hjælp, hund trækker! |
|
|
Da hundene ikke må gå fri i skoven har jeg dem i en flex line så de kan løbe lidt rundt og snuse lidt(jeg har to).. men min labrador, bliver så ivrig at hun løber rigtig hurtigt frem og der kommer et hårdt ryg i snoren og man er nærmest ved at stå på hovedet hver gang. hun har en alm. sele på, da jeg bestemt ikke bryder mig om hun skal rykke så hårdt i et halsbånd, også da hun skal forbinde halsbåndet med at være "slapt" når vi går plads. (hvilket ikke er et problem).. Det er meget ubehageligt at gå sådan på en tur. for det er meget ofte hun gør det, løber hurtigt frem og strammer snoren hårdt. hun går dog ikke og trækker konstant, kun disse hurtige ryk og stopper så igen.. er ikke intereseret i at skulle kalde på hende konstant når linen er ved at blive stram af flere grunde. det eneste jeg kan komme på som skulle kunne hjælpe er en "gå pæn sele".. men men men..jeg er bare så meget imod at bruge sådan nogen hjælpemidler der går mod hunden og er ubehagelige. men hvis den kun vil stramme når hun er helt ude i linen og ellers ikke genere/hænge løs vil den hjælpe enorm meget. (f.eks. hvis hun får snoren under benene trækker hun overhovedet ikke når linen bliver stram.) og det må fungere efter samme princip. er dog bare i tvivl om at når det er en flex line som jo gør en smule modstand når hun går frem, at den så bare vil stramme allerede når hun taget det første skridt, for så er det jo ikke noget vi kan bruge..det skal kun virke når hun løber helt ud og strammer linen hård op. hjælp, er der ikke nogen kloge hundemennesker som har en god ide til at hjælpe med dette.. det skal være en hundevenlig løsning. vh,maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan varmt anbefale |
| Forfatter:  |
Ronjaven |
| Dato:  |
25-05-2007 22:43 |
|
dig en gå pænt sele har nemlig haft en foxterrier som konstant trak og da hun fik en sele på var det slut med trækkeriet og hun har gået pænt siden. mvh katrine
© Yrja og Prins © 3D kort forfattes næsten alle anledninger Medlem af Huginn & Muninn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
|
|
vi lærte i sin tid i hundeskole, at vi når hunden trak i snoren konsekvent skulle gå den modsatte vej så hunden tydelig kunne se at den ikke bare skulle trække og så hunden på den måde accepterer at det er dig der er herre og bestemmer hvor lang snoren er/ hvor hurtigt det skal gå. Det har været effektivt ved vores hund, sålænge man brugerd et af og til og lige minder hunden om at det er dig der bestemmer på den her måde.
Det andet vi har lært vi kunne gøre, hvis den med at vende om ikk evar muligt var at holde godt øje med hunden, for den meste kan man jo se når snoren er ved at være slut og i samme øjeblik hunden trak at give den nogle små korte ryk i snoren, lidt som irriation som holder op med det samme den ikke trækker mere, som ros for at den ikke trækker mere.
Samtidig har vi så når hunden trak altid givet kommandoen ikke trække i bestemmt tone også rost den når den holdte op.
Alt sammen meget hundevenlige løsninger, men de skal ligesom sit, dæk osv holdes ved lige og anvendes konsekvent ellers er arbejdet jo forgæves da man bliver ukonsekevnet og hunden hurtig finder ud af at det er dig der bestemmer.
Hyggehejsa Renana
Stak så Ole en dag i trav, stod med et ved det store hav! Øjet skinnede, tåren randt, intet mere i verden bandt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundesnor |
|
|
Renana.. kender rigtig meget til træning af hunde, har selv gået mange år. med min tidligere hund og også med hende her og den anden jeg har, som i øvrig er en engel at gå med.. hun snuser bare rund og rykker overhovedet ikke, hun stopper så snart snoren bliver stram.. at gå plads er heller ikke noget problem med labradoren, dette kan hun med løs snor.. men problemet er at hun bliver så ivrig når hun kommer ud i den lange snor og løber hurtigt frem til snoren ikke er længere og der kommer det der ryk, hun har godt med fart på..(snoren kan blive 8 meter) det med at rykke i snoren ville hun desværre være bedøvende ligeglad med, da hun er så fokuseret på at komme i skoven.. vi har prøvet mange ting, uden noget har hjulpet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ronjaven |
|
|
Ronjaven: hvor meget skal der til før selen strammer til?? er det så snart der kommer den mindste modstand eller skal der lidt mere til?? da den ikke må stramme ved en flex line, som jo har en lille modstand når den rulles ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Brug du bare "gå pæn selen" så skal din hund nok få skrav sår af det. De var smarte da de kom frem for nogle år tilbage. Men den laver slid sår på din hund under "armene" så jeg ved ikke hvor "venlig" den er. Metoden er ellers god nok. Ved brugen af kvæler samt sele styrker du hundens muskler i henholdsvis bryst og hals muskler. Du kunne ligeså godt sende den en tur i motions center. Forstå mig ret.  Derfor virker din "sele" ikke som ønsket på din hund. Til sidst mærker den "den" ikke og derfor trækker den. Der er 3 muligheder ud over dette. 1) Gør som oven nævnt, gå væk fra hunden når den trækker, det skal man gøre mange gange. HUSK rosen når den så gør hvad du beder den om. 2) Næsten som ovennævnt, du skal stå stille og blive stående indtil din hund kommer hen til dig, den skal jo være opmærksom på sin fører uanset om man er i skoven eller går på en sti. Det er dig der "bestemmer" hvor hurtigt det skal gå. Husk igen rosen. 3) Den mere efftektive er "Halti- grimen" Den går rundt om ved næsen når hunden trækker så strammes halti grimen, så snart den ikke trækker løsner den sig igen (En ros i sig selv). Så stopper den med det samme med at trække. Og nej den skader ikke hunden. Hvis du vælger halti grimen så brug evt komandoen "gå pænt" Det tager lidt tid men så finder den hurtigt ud af når du giver hende "gå pænt" komandoen så skal den "sænke" farten. Dens effektivitet skyldes hunden ikke har muskler ved næsen,der ved kan du ikke styrke dens muskel der. Dette skal bruges som en midlertidigt løsning. Skulle problemet opstå igen kan den påsættes igen. (Den vil til at starte med enten slå en koldbøtte eller kører snuden hen af noget græs eller jorden). Dette vil den gøre de første par gange den er i brug. Der efter vil den gå normalt. Ud over ovennævnte eks, vil jeg bruge en kort snor imellemtiden mens hunden trænes. Så har du "mere" styr på den mens den trænes når så hunden reagere på dine konmandoer så kan du igen prøve med flexi linen. God fornøjelse med træningen 
Se vores hjemmeside på www.stald-arthur.dk Undervisning samt opstaldning tilbydes i Fårvang kig på vores hjemmeside for mere info. Dejlig 2 hestestrailer udlejes i Fårvang/Tilst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "min hund"... |
|
|
Ja, hjemme hos os er hundeopdragelsen meget mit bord, selvom det egentlig er mine forældres hunde... Men jeg gjorde det, ligesom med mine heste, at når den virkelig trak i mig, så vendte jeg lynhurtigt om og gik den anden vej. I lange tider nåede vi ikke ret langt væk hjemmefra, fordi det mest bestod i frem og tilbage, men ret hurtigt fandt hun ud af at det ikke hjalp at trække, vi kom jo aldrig ret langt. Men derudover så vil jeg sige at jeg ikke synes du skal være så bange for at lade den gå og trække i halsbåndet. Grunden til at den trækker nu er jo sikkert fordi der ingen gener er for hunden ved at trække. Men hvis den fik halsbånd på, så ville det nok gøre ondt og være knap så fed en oplevelse for hunden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy |
|
|
Ordet "Ondt" ville jeg ikke bruge i forbindelse med skift til halsbånd. Men tværtimod et andet "træk" end det normale i selen.  Bare så det ikke lyder fældt at hunde har halsbånd på 
Se vores hjemmeside på www.stald-arthur.dk Undervisning samt opstaldning tilbydes i Fårvang kig på vores hjemmeside for mere info. Dejlig 2 hestestrailer udlejes i Fårvang/Tilst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en grime |
pjemm |
26-05-2007 08:34 |
|
Jeg havde prøvet alle de fine opdragelsesmetoder på min 50 kg lab-blanding, men han har simpelthen ikke hukommelse til at huske hvad jeg bad om for 10 sekunder siden, der er så meget der skal opleves og hans opmærksomhed flagrer rundt som en sommerfugl. En halti virker virkelig, hunden slapper faktisk mere af når den har sådan en på. Jeg måtte så købe en shetlændergrime til min, fordi haltien var for spinkel og han gnubbede den af hele tiden. Så nej, han syntes da ikke det var det fedeste i verden, men til gengæld fik jeg ikke smadret hverken knæ eller arme - og jeg gider ikke have min hund på plads på 1½ times skovtur, det er ikke derfor vi går. Så blev han kastreret af helt andre årsager og sjovt nok har det gjort at han ikke trækker mere, så vi er gået tilbage til halsbånd. Gå pænt seler som skærer sig ind i armhulerne ville jeg holde mig langt fra. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vente vente vente |
Lounala ♥Lounala♥ |
26-05-2007 10:18 |
|
Nala har lært en VENT kommando, hun spurter nemlig også ud og rykker i flex'en. Når jeg skriger veeent, slapper hun af, og efterhånden har hun lært hvor lang snoren er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjkhkjghjghjgj |
Krøldimmer |
26-05-2007 11:03 |
|
Ang halti-grimer... jeg har vist set for nylig at de osse fåes som seler.
Distractions - hjemmegroede fraktaler Sweet Leaf - texel, merino & kæledyr  Salg af marsvinekalender Nu med champ i huset - DKCH SCH NordV-06 Obsessions Fru Kristoff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sele... |
|
|
jeg har også læst godt om halti grimen,som flere skriver. men der står at den IKKE må bruges i forbindelse med flex line.. derfor jeg har smidt det ud af hovedet igen..(måske fordi den vil rive hovedet til siden eller lign. da der jo er en lille modstand når hunden går frem?)er sikker på at alle de "hjælpemidler" man kan få til det er beregnet til at bruge kun i forbindelse med at gå plads og i en forholdsvis kort snor. og ikke noget til at hunden skal gå "fri" mange meter frem.. vi gør allerede ofte det at stoppe op når hun gør det med at løbe hurtigt frem og rykke, og hun sætter sig også med det samme eller kommer hen. men så snart hun får lov at gå igen så løber hun voldsomt frem igen.. syntes det virkeligt er svært da hun jo skal løbe "frit" og ikke gå i en kort snor. så vil det være meget nemmere. grunden til jeg ikke vil have hende i halsbånd med flex linen er at hun skal forbinde halsbåndet med at gå plads(løs snor) og ikke gå og trække/rykke i det. hun går også og næsten ikke kan få vejret i halsbåndet og trækker/rykker bestemt ikke mindre af den grund.. det kan også give mange skader på hunden med et hård ryk i halsbåndet.. (ja ligesom gå pæn selen kan under banene) tror bare ikke hun vil lave det ryk da hun jo ved det vil stramme til og hun godt ved hvor lang snoren er, også nu. og selen skal jo ikke stramme hele tiden, kun når hun løber frem og laver det ryk og så slippe igen. men ved den trykker et dumt sted og generer meget og jo heller ikke er særlig venlig for hunden. jo derfor jeg er så meget i tvivl. syntes godt nok det er svært at finde en god løsning på det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship |
TheSpirit *hest* |
26-05-2007 12:24 |
|
Jeg omgår mine hunde samme måde som mine heste.. Benyt dig af horsemanship, eks: når den trækker, så stop op. Stil dig foran hunden, marker din zone, ved at gå imod hunden, så den bakker bagud. Gå frem, og hunden vil følge dig i den afstand du har angivet. Gentag dette hver gang hunden trækker. Min hvalp på et halvt år følger mit venstre ben, om jeg har hende i snor, eller løs, medmindre jeg angiver andet. Hun er som en drøm at gå med.. og jeg nyder hver tur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Det jeg ikke forstår Maja1981 det er at det er vigtigere for dig den har flexen på end at den lærer at gå ordenligt.  Jeg har brugt halti sammen med flex. Ja den tager hovedet til siden men den rykker jo ikke lige frem hovedet af hunden med den på. Som sagt så er alle trænings metoder bedst med en "kort" snor. Da der jo bedst er "kontakt" med hunden når den er tæt på. Når der er styr på komandoen så kan den komme op på de 8 meter igen. Du kan jo sagtens lave kort snor ud af en flex hvis det er det det kommer an på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
For mig lyder det som om hun laver en slags udfald. Dete r rigtig svært at sige hvad det helt præcist er, når jeg ikke har set hunden, men please lad være at købe alt mulig udstyr som strammer når hunden trækker! Du skriver ikke hvor gammél hun er, men det har også betydning hvis du skal vælge en god sele, der tager hensyn til din hunds krop. HAr hun tendens til at lave et jævnt træk=trække hele tiden, så skal hun ikke gå med flex-line, da hun får succes ved at trække. Hunden oplever: "Der er noget der dufter godt! Det MÅ jeg bare hen til." Trække trække trække "nej hvor heldigt, snorren blev længere da jeg trak!" Derfor er flexlinen en dårlig ide! Jeg har en ung hund som trak rigtig meget før, og jeg brugte kun en alm. line. Jeg købte en selv til unge hunde, og satte den på ham. Han trak stadig rigtig meget! MEn det gjorde ikke så meget, for med selen på, blev hans krop ikke skadet. (Som kroppen gør hvis hunden trækker i halsbånden). Jeg brugte mange forskellige snore, både alm. og flex, og han trak afsted. Da jeg havde gået sådan i en måned, gik jeg en tur. Snoren var stadig i selen. Han kom ud og fik brugt noget energi, og på vej hjem, da han var træt, satte jeg snoren i halsbåndet. Han fik ros for ikke at trække, og da vi havde gået sådan 15 meter, kom snoren tilbage i selen hvor man godt må trække! HAn har nu lært at man ALDRIG trækker i halsbåndet, for han har aldrig fået succes med at træke i halsbåndet. Kan du se hvad jeg mener? JEg vil tro din hund er super aktiv og har så meget energi, som hun ikke kan komme af med, og derfor farer hun ud i snoren. Når hun trækker bruger hun energi på det, og det synes hun er dejligt fordi hun har så meget energi. Hun kan ikke komme af med det på andre måder. Sammeligning: Et barn skal tisse, men der er ikke noget toilet. Barnet tisser i bukserne fordi det ikke kan holde sig. Nej barnet synes ikke det er fedt at tisse i bukserne, og er våd bagefter, men det kunne ikke holde sig! Det samme sker der med hunden. HAr så meget energi som hun bare må af med, og det hjælper at lave de der udfald. Det gør godt nok ondt at få et sådan ryg, men "presset" er lettet fra hende. Kør ud i hundeskoven og slip hende i stedet for. Der kan hun løbe lige så meget hun gider! En anden ide kunne også være at træne lidt mere med hende, så hun får brugt hjernen, for så bliver hun træt. smid godbidder hun skal søge efter, gem noget legetøj som hun skal finde. Og hvis jeg har ret i at hun trækker af de årsager jeg har nævnt, så tror jeg hun stresser meget nemt. Giv hende nogle godbidder, for de øger spytproduktionen hvilket gør hun ikke kan stresse så meget, og lad være at lege meget bold´, pinde osv med hende, for så sresser hun, og det er ikke sundt. (Hvis jeg har ret i at hun stresser nemt, ellers så leg endelig med hende )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dnhakjha |
|
|
Stald Artur: grunden til hun har flexen på er jo at hun skal kunne gå en tur og få lov at snuse og løbe lidt rundt da hun jo ikke får noget ud af at gå pænt på plads hele vejen(hvilket stadig ikke er noget problem) lonni: er helt enig med dig at det er det hun gør! nej hun trækker ikke hele tiden, kun de der ryk og så stopper hun igen og så ligepludselig løber hun frem igen og rykker. Hun er 1,5 år og det skal lige siges at begge mine hunde har løbet frit på tur til for knap et halvt år siden. og har kun gået med snor når der trænes plads og selvfølgelig i byen og lign...(vi bor laangt ude på landet hvor det ikke er et øje) men da det desværre blev nødvendigt med snor måtte vi ud og købe flex liner så de stadig kunne løbe lidt og snuse. så det er ikke en snor hun har været vant til siden de var hvalpe(begge mine hunde er næsten lige gamle)og der var aldrig problemer når de gik løs, de blev begge lige i nærheden af mig hele tiden. Jeg vil meget gerne bruge det med at stoppe op når hun begynder at løbe frem og rykke.. det gør vi også når min kæreste er med og gå med hende.. ellers er det jo meget svært når man går med to hunde,da det vil gå ud over den anden som går så pænt. men labradoren sætter sig altid med det samme eller kommer på plads hvis hun bliver bedt om det(det er iøvrigt en meget lydig hund) da jeg har gået meget op i at træne dem positivt allerede helt fra små. men hun kører meget op labradoren når vi er på tur, det er stort set kun i skoven hun bliver så ivrig.. men hun falder også til ro i løbet af turen og slapper mere af og laver stort set ikke det der ryk mere.. HUn vil slet ikke tage godbider i starten af turen, hun er så fokuseret på at komme afsted. jeg har altid trænet med godbider og belønning og det er ofte at i starten af turen vil hun slet ikke have godbider, hun tænker kun på at komme videre.. normalt er hun meget madglad, hun er jo labrador  jeg tror bare jeg prøver det med at stoppe op når hun rykker, så må jeg bare gå med hundene en af gangen desværre. lige et spørgsmål?? når nu min kæreste er med og han går med hende og jeg går med min, den anden.. kan han så stadig stoppe op med labradoren mens jeg går videre med den anden??? for hun bliver bare endnu mere ivrig for at komme frem så. dette er bare ikke nemt med to hunde. det er normalt mig der lufter dem i hverdagen og han er med en eller to dage i weekenden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Jeg ville gå med dem hver for sig indtil den går som du vil have det. Det er altid nemmere. Ellers må den anden gå løs imens. Den skal jo adlyde dig selv om den anden er løs eller går i flex Jeg har selv været ude for det samme og det er derfor jeg skriver i denne tråd. Min den store er også vantil at gå uden snor i de første 1½ år af hans liv. Der boede vi også ude på bøhlanden med den nærmeste nabo 1 km væk. Havde og HAR stadigvæk ikke problemer uden snor der går han bedst. Men efter vi er flyttet til "byen" hvor i området det er påkrævet han SKAL have snor på så er det jo sådan, jeg havde det samme problem med trækkeri. I og med jeg har dårlig ryg så blev det hel*eds ture for mig. Så først så stoppede jeg 1000 gange det hjalp 9 ud af 10 gange. Men så fik vi et problem med andre domminerende han hunde. Han bliver monster sur når han hunde stiller sig op og gør af ham, det gider han ikke. Så han brøler som om han er rigtig farlig og "hopper" snoren ud. Det ryk i snoren smadre min ryg, så jeg købte Halti grimen, det virkede med det samme, så nu kan vi gå forbi andre han hunde der gør bare ved et "nej". Jeg har den dog altid med i lommen og bliver jeg i tvivl om han vil gøre noget så får han den på så jeg er helt sikker, men det sker sjældent i dag at jeg bruger den. Tit går jeg også med 2 hunde, det er svært at lære den ene noget når der er en anden. Så jeg trænede alene og gik en tur mere med den anden til han gik pænt. Han gik med kort snor og hun med Flex uden problemer. I dag går han pænt i flexen også. God fornøjelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uuuh... |
|
|
seler... jeg får knopper af seler. Vi har pt. 6 hunde der alle går fri ved fod, uanset hvad. det lærer de fra små af da vi ikke kan bruge snor i vores "sport". ALLE hunde kan lærer det og vi har efterhånden haft en del træk-hunde igennem heroppe, alle har lært det på ca 30 min. og så kan man fri ved fodt uden at forlade føreren. Det er så nemt... vel og mærke hvis man ved hvad man skal gøre på det rigtige tidspunkt så misforstå mig ikke. Selv min store dumme mastiff kan, og Russlen også... og her snakker vi altså om træning af hunde der ikke er så mega meget mindet for at lystre sammenligenet med vores labbere altså. Så få fat i en god træner, og så ikke mere sele, det er en bjørne tjeneste du gør dig selv. Selvfølgelig kan din hund lærer at gå lige så fint i en snor, men det handler med hunden ligesom med hesten om respekt, og der toro jeg i er gået fejl af hinanden. Nåh men håber det bedste for jer, er ikke meget for at undervise i "hund" på nettet, for der bliver altid ballade her i hønsegården 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundetræning |
|
|
LotteJ.. ved ikke om du har læst det hele jeg har skrevet, men som sagt går hun perfekt plads, med eller uden snor.. dette kunne de begge da jeg havde haft dem en måned eller to. jeg kan dække dem af og gå og kalde dem til mig uden problemer. jeg kan bede dem om at blive liggende og de bliver der til der bliver sagt fri igen... osv. osv.. så det er ikke lydigheden der ikke er på plads.. men de har jo siden de var hvalpe fået lov at rende frit når vi var på tur. og kun i snor når der skulle trænes plads og i byen og lign. så hun har aldrig været vant til en lang snor hvor der pludselig er en grænse til hvor man kan gå. det er det der er problemet og så fordi hun bliver så ivrig for at komme frem.. vi har i dag prøvet det med at vende om og det hjalp en smule. så løb hun bare tilbage igen med fart på.. når vi bare stopper så sætter hun sig, men løber frem igen og rykker så snart hun får lov at gå igen. så tror vi prøver det med at vende om.. så længe jeg blev bagved med min den anden så hjalp det. så må jeg prøve i morgen at gå med dem hver for sig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|