|
|
| Sporemishandling? |
|
|
I mange indlæg bliver der skrevet, at spore er en grim ting, at de skulle forbydes i dressurklasserne og andre skriver stolt at hverken de selv eller deres børn, nogensinde rider med spore. Igennem de sidste 10 år, når jeg har pudset min datters hverdags- og stævneridestøvler, har jeg selvfølgelig taget sporene af for at rengøre dem. Jeg har aldrig oplevet, at sporene var beskidte på donen, men kun på den side af sporen, som vender ind mod hesten. Når hun rider ser jeg hun bruger siden af hælen og har aldrig set hende eller andre holde støvlen vinkelret på hesten, for at bruge donen. På stævnepladserne går jeg ikke rundt og tjekker hvor andres spore er beskidte, men der har jeg heller aldrig set nogen ryttere, sidde med foden vinkelret på hesten og sparket den i siden. Men jeg har en sjælden gang, set huller i siden på en hest efter brug af spore og har aldrig fattet hvordan rytteren har båret sig ad. - Og jeg ser det bestemt ikke som et stort problem i hverdagen. Selv om vores hest nu går middelsvær har min datter stadig ponyspore på ham, da hun synes det er total ligegyldigt, da hun ikke bruger donen. Hvorfor er der nogen der er så arve modstandere af spore? Hvis man skal bruge sporens don, hvordan gør man så det, uden at stritte med foden? Er sporen en så vigtig del af dressurridningen, at den gør en forskel? Sidder hjælpen til fremaddriften i sporen? Disse spørgsmål dukker op i mit hoved, hver gang nogen skriver om spore. Selv har jeg et meget afslappet forhold til dem, - sådan lidt - det står i reglementet at de skal bruges, - så skal datteren jo have dem på. Hvad er jeres mening og holdning?
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har også |
|
|
ofte tænkt, hvordan folk mon bruger sporen, siden de enten ikke kan ride på følsomme heste, eller netop er grotesk modstander. Jeg rider ikke med min hæl, men med min schenkel, dvs det er sjældent at sporen reelt kommer i brug. Og ja, jeg sidder så abselut heller ikke vinkel ret ind i siden på hesten (det er så løgn, en gang har jeg været nød til det, med en hest der ikke ville gå frem, selvom det ene ben hang udover bjergkanten!). På heste, hvor mine ben hænger længere nede, tager jeg de lange spore på, men igen det er nu yderst sjældent den rent faktisk kommer i brug.
Mvh. Tine Equi-work.com Åbner 1. juni 2007 Indsend din annonce nu ganske gratis!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider |
| Forfatter:  |
HeidiZ |
| Dato:  |
24-05-2007 11:41 |
|
tit uden spore, da jeg vil have min hest er naturligt fremme for mit sæde og schenkler. Den skal reagere promptet når jeg lægger benene til den, også uden sporen. Jeg rider også altid med et par alm spore, de er nok ikke helt pony længde, men de er i hvertfald ikke lange. Jo, jeg har givet mit hest hul i siden med et par spore  . Det skete faktisk en dag, hvor jeg ikke havde redet med sporene i en uge måske, men skulle træne mange øvelser (min tidl. hest gik også M dressur). Det var ikke noget slemt, og den var i forvejen lidt slidt i siderne, pga dækken og mine ben. Red den selvfølgelig uden spore, til hud/hårafskrabningen var helet. Havde ikke brugt sporen overdrevet, selvfølgelig havde jeg da lidt dårlig samvittighed, men vidste jo med mig selv at det ikke var noget som var sket ved vold. Jeg tror simpelthen bare, at hesten på tider hvor den er ved at skifte pels, er noget mere sart i huden, og der ikke skal så meget til, før den får slidtage? Oven i en vinters forbrug af dækken. Men jeg ved det ikke? Min gamle hest, ham havde jeg nogle gange hjul på til stævner. Han var måske ikke så meget fremme for mig, som han burde være, så det hjalp mig til at komme igennem banen (altså dressur). Den havde aldrig hul i siden. Jeg tvivler (og håber) på, at dem som måske får lavet et lille hul i siden, gør det med vilje. Nogle heste er altså bare mere sart end andre, og selvfølgelig skal der tages forholdsregler for det. Jeg ser intet galt i et fornuftigt brug af spore..
-HeidiZ Som til en hver tid sætter hestens velfærd først!! ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet... |
|
|
... er jo ikke de ryttere der kan ride, men alle dem der sidder og flagrer med benene - eller som - bevidst elelr ubevidst - misbruger sporen når de hidser sig op over at "hesten ikke vil". I de højere klasser har sporen sin berettigelse, og er helt ok, da det må forventes at rytterne evner at anvende den uden ulempe for hesten. Men det er et underligt signal at der SKAL anvendes sporer i de helt små klasser - hvor man ofte ser at folk reelt ikke er parat til at bruge dem korrekt. Selvfølgelig burde man som begynder have selvkritik nok til at bruge en spore uden dorn (når man nu skal have den på) - men det er de færreste der gør det, og der er nok også mange der overvurderer egne evner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer til hest |
|
|
Jeg er helt klart fortaler for sporer..  Spørgsmålet er om de bliver brugt korrekt! De udgør absolut ingen skade hvis de bliver brugt korrekt og kan faktisk virke som en supergod hjælper.. Jeg siger på ingen måde at det er ok at hamre sporer i siden af sin pony/hest, men har man en hest/pony med tendenser til sove gennem træning eller er lidt døv på schenklerne så kan det være en verden til forskel, mange gange skal man ikke andet end lige makere og så vågner hesten igen. Heste har trods alt ikke ligeså tynd hud som os mennesker, så det er jo en hjælp for hesten at de kan mærke vores signaler.. Selfølgelig er der folk der ikke kan finde ud af at bruge sporer, men syntes nu ikke det er et stort og generelt problem.  Og folk er tit for hurtige til at dømme folk med sporer, jeg vil sige at man ikke skal udtale sig om det før man har prøvet den enkelte hest både uden og med sporer. Som i så mange mange andre ting er det uvidenhed der den største trussel i hesteverdenen.  Jeg rider selv uden sporer (har dog prøvet at ride med sporer), men skal træningen være mere tydelig for hesten og er den "døv" på schenklen kunne jeg sagtens tage et par på. Jeg ved godt at det ikke var nogle direkte svar, men de er at finde i det jeg har skrevet. -Og jo jeg har set hvad der kan ske ved forkert brug.. Huller i siden på en hest efter ridning er dybt uacceptabelt og personen burde måske overveje at holde sig til at holde guldfisk.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
Tak for jeres gode svar og erfaringer. Ja det er et paradoks, at når man er nybegynder og tingene er sværer og nye, får man sporer på som kræver erfaring.
Hilsen fra Pony-mor. Som har 4 mentorer til hesten. Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer... |
Narni |
24-05-2007 14:17 |
|
Jeg er absolut for sporer. De er et super hjælpemiddel i ridningen og hesten bliver absolut mere lydhør for schenklerne uden at man sidder med donen direkte i siden på den. Syntes det er bedre med et let prik med en spore end at sidde og sparke med den ene schenkel uden reaktion. Mht huller i siden på hesten, så er der nogle heste der er super følsomme og tyndhudet. Min veninde havde nogle 1 cm ponysporer på og det var kugle sporer altså med rund/bød afslutning og ikke spidse. Hendes hest fik sår i siden efter hver gang - og det var ikke fordi hun sad med sporerne jaget ind i siden på hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig... |
LineFedders |
24-05-2007 14:34 |
|
med £isbeth (Baloo). Jeg rider selv en særdeles følsom og varm hest, og jeg har da sporer på (godt nok str. pony), men de er gode til markering, hvis reaktionen på schenklen udebliver. Problemet er, som £isbeth fremhæver, at mange uerfarne ryttere ikke anvender sporerne korrekt, og jeg ser heller ikke deres berettigelse i de mindre klasser, hvor jeg hellere vil se ryttere, der formår at ride med schenklerne og sædet, en ting, der for nogle, især ponyryttere, er en by i Rusland, fordi de fra starten har haft sporer på, og lært/opdaget, at det er en nem løsning. Pony-mor: aha, denne tråd  /Line
Nu single - glem Göteborg, jeg bliver i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Modstander... |
JulieTaylor |
24-05-2007 14:41 |
|
Jeg er en af dem, der mener, at det ikke burde være nødvendigt at ride med sporer i spring eller i dressurens L-klasser. Muligvis heller ikke i M og S. Det har ikke noget at gøre med at jeg tror, sporerne nødvendigvis gør ondt på hesten. De fleste ryttere kan jo godt styre sig, ligesom det er tilfældet med andre hjælpemidler. Men jeg synes, det er et ulogisk redskab at tillade - og sågar påkræve - i ridekonkurrencer. I de små klasser, hvor underschenklen må forventes at blive brugt en del, og rytterne langt fra alle har rutine til at bruge den med måde eller stor præcision, så jeg af naturlige grunde gerne, at man forbød sporer. For hestenes skyld. I de mere avancerede klasser, hvor hesten må forventes i stigende grad at kunne rides frem for sædet, uden den store indblanding fra underschenklen, kan jeg ikke forstå, hvorfor man overhovedet har brug for sporer. Derfor. Ikke fordi det er specielt meget mere syyyndt end så meget andet. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sasse... |
|
|
Sasse jeg vil give dig ret som sådan, men man skal altså lige huske på, at hvis hesten ikke vil gå frem eller er schenkeldøv er der altså en ridemæssig årsag eller hesten siger av... så skal man ikke sidde og jokke den i siden. Herudover så er det der med at hesten hud ikke er lige så tynd som menneskers noget vås. Hestene kan mærke en flue på deres skind og kan gå i panik over en bille der kravler på deres ryg, så de er meget mere ømfindtlige i deres hud end vi mennesker er. Så man skal tænke meget over hvordan man bruger ens sporehjælpere og sørge for at tjekke om man rider rigtigt og at hesten ikke har ondt.
Hestemassage tilbydes for 125 kr + kørsel (elevpris) Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek. Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spore !? |
|
|
Det lyder til at mange rider " skånsomt" m. sporer, men selv om man ikke rider m. hælen direkte ind i siden på hesten kan det godt gøre rigtig ond på hesten alligevel, har nogen af jeg nogen sinde prøvet at tage en spore og trykke den ind mod f.eks. sit eget lår ( med det tryk man normalt bruge med foden ) det gør altså ret ondt ( uden at sporespidsen er vendt direkte ind. Og jeg har set flere heste enten m. sår eller ar efter overdreven brug af spore, hvor man enten bruger det hele tiden eller har være ret hård en eller to gange, og har man ( som en skriver ) en hest der får sår hurtigt så har man et problem, FOR SÅ SKAL DER SLET IKKE BRUGES M. SPORER på den hest, jeg syntes nu det lyder mærkeligt at hesten er mere tyndhudet end andre lige på det sted. Jeg ved at det er påkrævet m. sporer og mange er rigtig gode til kun at markere og så slippe igen, men der findes altså også mange der nærmest sidder m. sporen ( eller siden af den ) konstant inde på hesten, og det er ikke ok. Så er det enten den forkerte hest til rytteren eller den forkerte rytter på en hest, som min gamle ridelære på Kolding rideskole sagde engang " man skal gøre sig fortjent til at bruge sporer ".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vdr. Alice's svar |
|
|
Selvfølgelig, prøvede nu også at få formuleret at det er en hjælper og ikke skal misbruges.  Det kan godt være huden ikke er særlig tyk, men jeg tror nu stadig på at de kan holde til lidt flere knubs end vi kan.. Ikke dermed ment at man skal hamrer sporerne ind, tror du har misforstået, jeg mener bare at sporerne rent faktisk godt kan bruges fornuftigt.. Uden at hesten falder fra hinanden.. Og helt klart, har man en hest der er særlig tyndhudet, burde man nok overveje at lægge sporerne på hylden, men det tror jeg da også folk gør.. Håber jeg da..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt med måde... |
|
|
En hest kan nemt trykkes alvorligt med en skarp/lang spore uden at den tager tilløb en halv meter fra hestens side, det kræver vel blot en tilpas vinkling af sporen. Nu rider jeg selv rundt med ponysporer på mine egne, for de kan vænne sig til dem, de er ret sensible overfor dem. Men desværre synes jeg ikke kan kan tage til et eneste stævne uden at se ryttere der konstant slår med benene, og dermed rammer hesten i siden for hvert eneste skridt den tager, med deres lange sporer og man tænker sit omkring hvorfor de aldrig har lært at sidde stille på deres hest før de udstyrer sig med hjælpemidler af den slags, i stedet for at lære og ride. Så sporer er vel nøjagtig ligeså slemme som man gør dem til, men nej - tror ikke det er udpræget rart for hesten at blive stukket i siden af et par skarpe sporer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg er for... min ellers altid bøllede unge dreng opdagede ikke engang at jeg havde taget dem på før han ikke liiige gad flytte sig for min shenkel og han fik et blidt dut.. han går skam lige godt uden men det er for mig et plus da jeg jo så ved at jeg ikke tærsker ham med benene og gør ham døv for dem.. og ja jeg rider med de lange "totursporer" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørger nok dumt |
|
|
Men er sporen ikke bare til at korrigere og sende "finere" og præcisere signaler til hesten i en given øvelse? Har da selv haft en superfølsom hest, som jeg ind imellem red med sporer på, men det var da til brug som ovenstående... Det er da ikke meningen at hesten skal gå frem for sporen... Det tror jeg da alligevel aldrig at jeg har hørt om før...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer... |
Regitz |
24-05-2007 16:38 |
|
Man kan nu også "klemme" sig fast med under schenklen og dermed "presse" med sporen ind i siden af hesten - dette give tit sporehul, og er set. Desværre  Mange gange kan det være en rytter der ikke formår at holde balancen, eller som feks "klemmer" sig fast om hesten. Sporen skulle jo gerne bruges til at forfine de små signaler. Nu beskriver en hvor ondt det kan gøre hvis man selv Prikker en spore ind i låret. - det er klart det gør ondt, men man skulle nu mene at de fleste heste har en langt større smerte tærskel end os mennesker, hestene bider og sparker jo hinanden på fold indimellem, og havde det været os menensker havde vi nok rullet rundt i smerte, men hestne går oftest videre uden "anmærkning" Så vil komme med den påstand at hesten smertegrnse ikke kan sammenlignes med mennesker. Jeg ved godt der findes mange forskellige typer heste, - men også mennesker. - det er bare min påstand - uden at jeg ved det med sikkerhed. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Alni82 »Alice EquiFit: Hvis en hest er schenkeldøv, er det så ikke fordi sporene er brugt for meget eller kraftigt? JulieTaylor: Er det netop ikke i de højere dressurklasser, at man bruger schenklerne og ikke kun sædet, når hesten eksempelvis laver galoppirouetter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sporer |
|
|
Jeg rider ikke pt, så jeg bruger selvsagt heller ikke sporer  Som ethvert andet redskab mener jeg at sporen kan misbruges men er harmløs hvis den bruges korrekt. Jeg har også altid lært at sporen er til for at forfine hjælperne med, og ikke for at skabe fremdrift. Derfor er det selvfølgelig svært at finde sporens berettigelse i de mindre klasser, hvor man ikke kan forvente rytteren er istand til at forfine signalerne. Her er chancerne for misbrug større selvom jeg er sikker på, at rytterne på niveauet ikke gør det med vilje (det er altså bare sværere at holde sine ben stille når man rider på lc-niveau istedet for m-niveau). Alni82 »Alice EquiFit«: Den der med at "hesten kan mærke fluer m.m. og derfor må den have en meget lav smertetærskel" holder ikke helt. Det lyder mærkeligt, men der er forskellige receptorer for "følelse" og for "smerte". Det betyder at selvom hesten kan mærke den mindste lille flue, der kravler på dens ryg, så er det ikke ensbetydende med at dens smertetærskel er tilsvarende fintfølende. Det siger også sig selv hvis du iagttager foldlivet - det er altså ikke småting der bliver taget i brug hvis en hest bliver sat på plads... Jeg ville nødig stå model til de bid og markeringer der bliver vist på foldene rundt omkring.
To try and fail is at least to learn. To fail to try is to suffer the loss of what might have been. - Benjamin Franklin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sporer |
|
|
Jeg syntes at det er bedre at ride med sporer, end at sidde og banke schenklerne ind i siderne på hesten. Et par sporer er et hjælpemiddel, som bruges i det øjeblik hesten ikke reagere på schenkelhjælpen. Sporene går ind og forfiner schenkelhjælpen, og kan hvis de bruges i rette moment få hesten til at træde bedre ind under sig. Man skal så abselut ikke holde et konstant sporertryk, men kun bruges som en strygen hen over hesten hud, for at ophøre når hesten reagere. Man bør aldrig ride med sporer for " syns skyld" eller fordi det "gør de andre", eller hvad der nu kan siges af undskyldninger. Man bør ride med dem hvis det er nødvendigt og man vel og mærke har den fornødne rutine som rytter til at kunne forbinde et par sporer som et hjælpemiddel og ikke som en straf for hesten.
Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden  Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponymor... |
JulieTaylor |
24-05-2007 20:04 |
|
Det kan der være noget om, og derfor har jeg også skrevet i en tidligere tråd om emnet, at der kunne være tale om et behov for sporer i de dressurklasser, hvor der er behov for en avanceret kombination af sideførende hjælpere... men så fik jeg smæk for at mene det Man kan ikke stille alle tilfreds. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer |
Lilar |
24-05-2007 20:46 |
|
Jeg har ofte læst herinde at sporer er SÅ slemme og at man nærmest er dyremishandler hvis man rider med sporer. Det vil jeg nu ikke mene, såfremt man bruger sporerne korrekt - dvs som en forfinelse af hjælpen og ikke til fremaddrift (hvilket man desværre ofte møder folk der mener sporer er beregnet til). Hvorvidt det skal være et krav eller ej til stævner ved jeg ikke. Selv rider jeg med sporer og har derfor ikke et problem med at skulle have dem på til stævner. Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den følsomme hestehud?? |
cat (in-the-bag) |
24-05-2007 21:08 |
|
"Hestene kan mærke en flue på deres skind og kan gå i panik over en bille der kravler på deres ryg, så de er meget mere ømfindtlige i deres hud end vi mennesker er." Nå, ja? Det kan jeg da osse?? - altså mærke fluer på mit skind, eller gå i panik over et eller andet kræ der kravler rundt på ryggen af mig??? Men samme heste, med deres angiveligt sarte og følsomme hud, kan klø sig ved gentagne gange at nappe i huden med tænderne - og det virker til at være decideret BEHAGELIGT for dem? De få gange en hest har prøvet at "klø igen" på mig på ovennævnte vis - der er det nu da MIG der har fået huller i skindet, store blå plamager og AV for den bareste fanden da osse?? Noget tyder altså på, at hestens skind ER mere solidt - og ufølsomt - end som så? (dernæst har jeg det som pony-mor: jeg har aldrig set hverken støv eller slid på sporens dorn, så det må være ret begrænset hvor meget den reelt er i kontakt med min hests sider??) Årsagen til, at man i dressurkonkurrencer skal bevise, at man formår at ride med sporer er vel sagtens fordi enhver hest MEGET tydeligt viser irritation, hvis rytteren IKKE magter at ride med sporer (det kan ses selv på 40 meteres afstand i regnvejr gennem ruden på en dommerbil...så hvis der er nogen der ikke dømmer herefter, så må det skyldes noget andet..?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Når I skriver at sporer er til at forfine hjælperne med, mener I så, at istedet for at bruge kræfter med hele schenklen, kan man vippe/støde med sporen i siden på hesten. Med de forklaringer i vidende HN-er kommer med her, forstår jeg mindre og mindre af, hvorfor nogen synes det er så forkert at bruge sporer. Spændende også at høre nogen af jeres meninger. Julie man skal da heller ikke stille alle tilfreds, men være tro mod egne meninger. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg.. |
|
|
rider med spore med hjul, og en dag skulle jeg ride min veninnes skøre xxer, rytteren der før havede redet hinde udbryder forarget, jamme så er du da selv uden om den går amork, til dette kunne jeg kun svare, det er ikke et spørsmål om hviken spore du rider med, men hvordan du bruger den og hesten gik fint. jeg giver rytteren sporer på nå de har benene i ro, jeg mener det er beder med et lille prik, end at de små skal sider og sparke løs. man påvirker et lille sted i et kort sekund, i stedet for et stort stede, med et los, der nok kan mærkes længe efter. selv om man i det højer klasser bruger sædet, er der jo en masse øvelser, hvor schenklen bruges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|