Undskyld jeg er så langsom til at svare, men jeg har lige pt. ikke internet hjemme...
Problemet er nøjagtigt som du siger, Pony-mor... Han forstår det ikke - og det er sindsygt svært for mig, at prøve at få ham til at forstå.
Han vil for det første uden tvivl mene, at jeg gør problemet større end det er. Fra hans synspunkt (eller hvad man kan sige), kan han jo ikke se nogen forandring på Plethesten.
Jeg tror ikke engang jeg kan få ham til at forstå, at en sadel kan gøre skade hvis den ligger forkert.. Det er sgu ikke ham der har lært mig at sadle en hest, kan jeg godt love jer for 
Jeg tænker så det knager... Nu må jeg lige snakke med mine forældre først. Jeg er trods alt kun på SU, men håber på at få tid til et fritidsjob næste år.
Engang havde en pige part på plethesten... vist helt fra hun blev født. Hun var selvfølgelig rigtig glad for hesten. Hun begyndte så at blive temmeligt skuffet/jaloux jo mere Plethesten blev brugt til undervisning af elever - hvilket forårsagede en ret bestemt røvfuld fra Plethestens ejer om, at "hvis hun ikke kunne lide lugten i bageriet... ..."
Jeg er meget, meget forsigtig med at stille mig op og klage vedr. brug af Plethesten. Det har kostet skænderier og meget frustation + gråd fra min side, at få ændret på hestens forhold. Hun er jo ikke min som Tulle er, så jeg har ikke så meget at skulle have sagt - men jeg prøver.
Indtil videre er spiltov blevet til boks, og boks blevet til løsdrift. Pelham er blevet til muffebid (men desværre kun når jeg rider), og en mere optimal sadel er taget i brug...
... Problemet er jo, at JEG ikke kan forbyde andre, at ride på "min" hest. Og jeg er så åbenbart den eneste der kan "styre" plethesten - men det forhindrer bare ikke de andre i at ride sig en tur. De har jo lært det samme, som jeg lærte engang: Problemer løses nemt ved et skarpere bid (eksempelvis)
...