|
|
| Haflingeren - en sofahest? |
|
|
Hej. Jeg har fået en idé. Det er ikke sikkert at jeg nogensinde vil få den ført ud i livet, men jeg må lige forhøre mig ad.. Jeg skal sælge min elskede araber da hans gang ikke duer til min ryg. Jeg kan ikke længere ride ham pga min gigt.  Så var det jeg tænkte at hvis jeg skulle have hest igen, så skulle det være en hafliger da jeg har en opfattelse af at det er en hest med en dejlig blød gang. Men tager jeg fejl? Jeg ville bruge den til western. Hilsen Benedicte
Så blev den ged vist barberet BISPAR OX ER TIL SALG.SE MERE PÅ VORES PRÆS.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| western/haflinger |
|
|
Hej, Hvis du går ind under western kan du finde en tråd hvor en har spurgt om netop haflingeren til western. Jeg synes den er glimrende!! Der er mange gode eksempler på at de har gjort det godt i de forskellige disipliner.. Om de har en god og rolig gang? Tja det kommer jo lidt an på størrelse osv. mange af dem har jo en lidt kort gang,og det er vist en smagssag hvad man synes om at sidde på dem. Prøv dog at se om ikke du kan få lov til at prøve lidt forskellige,gerne med westernudstyr,da det jo er noget anderledes at sidde i en westernsaddel. Mvh Hotbandit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hotbandit |
|
|
Hej.. Jeg ved godt at haflingeren er super til western. Jeg er veninde med Mia Haugsted som har Stentor som jo er super dygtig. Men jeg tænker mere på gangen hos haflingerern. Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haflinger |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
17-05-2007 22:18 |
|
Jeg har prøvet en enkelt, i en kæmpe reining sadel til mine små korte pusselanker, men det jeg fik at vide var, at de var meget forskellige. Nogen er sofaer, andre er det ikke. Jeg syntes måske ikke hun havde den ultimative gang til min ryg, men dog ikke svær at sidde på, ikke et stort rygsving eller gummibold. Du kunne også kigge efter en fjordblanding, hvis du kan finde en som har bevaret deres sofagang men måske er lidt mere sporty og smart i det. Hvis du alligevel er til de kraftige er der jo også tinkeren. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træder igennem |
|
|
Om haflingerens gang er blød er svært at svare på, det kommer jo an på hvad man som rytter føler er blødt eller ej... Dernæst så kan man heller ikke skære alle haflingeres gang over en kam, for de kan være temmelig forskellige. Jeg synes min ældste hoppe er super dejlig at ride. Hun har fremdrift og træder igennem. Man sidder behageligt på hende og føler sig på ingen måde som en gang bankekød, når man stiger af  Men det er en smagssag. Det der nok især også får mig til at føle det behageligt er, at jeg sidder på en robust hest. Jeg føler mig stort set altid meget mere afslappet og hjemme, når jeg sidder på ryggen af en mere robust hest end jeg gør, når jeg sidder på de spinkle typer. Jeg synes, du skal tage ud og prøve nogle haflingere og se om det er noget for dig. Det er den bedste måde du kan få besvaret dit spørgsmål på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Min er det |
|
|
jeg vil kalde en sofahest  Hun er det messt behagelige at sidde på, jeg rider kun i min lammesadel og jeg følger hende 100% i den og føler at jeg sidder direkte på ryggen af hende.
- Bedækning 2007 welsh sec A. hingsten Bjerregårds Balder .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haflinger |
|
|
Jeg vil tro at haflingere er lige så forskellige som alle andre racer  Jeg har redet et par stykker der har været meget bløde og nemme at sidde på, men også en jeg næsten ikke kunne sidde på i trav. Det er jo det samme med arabere (og alle andre). Nogen er nemme at sidde på og andre er ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv det |
|
|
Benedicte ♥Bispar♥ Du kan jo når Bispar engang er solgt finde nogle Haffere du syntes om, og så tage ud og prøve dem, og se om det virkelig er noget.
Jeg har en paint/haflinger (paflinger) blanding, hun har en total lækker gang, men jo, det kommer meget an på hesten, de er så forskellige. der er kun at prøve sig frem og evt. inden du kører landet tyndt skrive til ejeren/sælgeren og forhøre sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haflinger... |
|
|
Min venindes haflinger er ikke umulig at sidde på, men heller ikke en sofahest... Godt nok ligner han en sofa, men det er en helt anden sag 
Mvh. Lykke Sælges: 1 blandingshvalp (Karelsk Bjørnehund/Border Collie) han Tilbydes: Portrættegninger af din hest eller yndlingshest laves Billeder af hvalp og tegninger kan ses i min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sofaheste ;-) |
|
|
De haflinger jeg har redet, har været "sofa-heste" - dog synes jeg at fjorhesten er endnu mere "sofa-hest". Egentlig er det et ret godt udtryk synes jeg - faktisk har jeg tit tænkt at min egen fjord-blanding er blød som en sofa at sidde på - selv når hun traver - jeg tror ikke hun har ret meget mere rygsving end en islænder der tølter - uden dog at have prøvet dette  Det er dejligt aflastende for ryggen i hvert fald 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke haffer |
Sia |
18-05-2007 21:14 |
|
Hvis du har dårlig ryg må det eneste rigtige være en islænder med en behagelig tölt. Så skal det bare være en naturtölter og ikke en der skal tvinges i tölten. Jeg red en hvor man bare satte den i gear og så sad man helt stille og slappede af - men pas på!! Det er vanedannende!!
Lille lommehund søges til godt hjem på landet - gerne ældre skilsmissehund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Det kan vel bedst afgøres, ved at komme ud og prøve nogle haflinger (Nok den gammeldavs type )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Hej. Tak for alle jeres svar. Jeg har også selv tænkt mig at prøve mig frem. Men årsagen til at jeg skrev herinde, er fordi jeg ikke ved om jeg skal have ny hest når Bispar er solgt. Og jeg tager ikke bare ud og prøver en hest som jeg allerede fra start ved at jeg ikke vil købe. Har også tænkt på en islænder, men nu er jeg bidt at western, og selvom jeg har set islændere gå western, så er det jo ikke den mest perfekte hest til det. Den skal have lov til at være islænder hvis i forstår? Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En haflinger |
|
|
med en blød trav er bedre end en islænder i tølt  Annuschka som er min svogers, er den blødeste hest, jeg har siddet på Og jeg red ponyer uden sadel hele min barndom  Hendes datter, Annika  er endnu ikke tilredet, men min svoger var 'oppe' i sidste uge, og kunne fortælle, at hun var ligeså sofa-agtig  Man sidder på en lyserød sky 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ahdajksd |
Anna-S |
19-05-2007 06:59 |
|
Jeg rider også en haffer vallak engang imellem - han er så blød at sidde på i alle tre gangarter. Den bedste beskrivelse af hans gangarter er at det føles som at sidde i en sofa 2 flyttemænd bærer rundt på  Der findes den gamle type haflinger og den moderne type. Den jeg rider er halv af hver. Jeg ved ikke om det er en fordom at tro at den gamle har blødere bevægelser end den moderne? Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Målet er en tur på ryggen af Flicka Startvægt 1/4-07 : 78,5 kg Mål: Under 70 kg Tabt: 1,9 kg Vægt nu: 76,6 kg 28/4-07 Stop Rodeo i DK - SKRIV UNDER NU! www.anti-rodeo.underskrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm min mening |
|
|
Det jeg har erfaret er at de små "lavbenede" krikker (dem jeg har redet) har haft en meget kort gang, hvilket min ryg ikk kunne være med til. Så hvis du vil ha en haffer, vil jeg tro du skal kigge efter den sportye type, som har "lange ben"... Men ud og prøv der er ikk andet at gøre... Mvh Vibber
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min ryg |
|
|
Min ryg og naboens haffer, den går bare ikke, så det er ikke alle haffere der er sofa heste. Jeg ville nok vælge en islænder hvis det var mig. Den eneste min ryg rigtig kan holde til er en islænder/fjordheste blanding, han har den skønneste gang man kan forestille sig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligt... |
|
|
Jeg syntes det er utrolig meget forskelligt. Specielt når vi snakker nogle lidt brede og kraftige racer. For tinkeren er umiddelbart også en sofahest lige som fjordhesten også er det. Men problemet er, at endten har de gangen og kan bære sig selv fint, og dermed er fine at sidde på, eller også har de ikke ret meget gang, og så bliver de lidt stikkende at sidde på eller meget humpende fordi de netop er kraftige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islænder |
Sia |
19-05-2007 09:27 |
|
Selvom du ikke mener en islænder er egnet til western så vil jeg alligevel sige at den er mere egnet end haflinger! En islænder er ofte meget mere udholdelig og mindre doven = reagere hurtigere og på mindre hjælpere. Men dit valg. Jeg er bare ikke enig i at haflinger er mere egnet
Lille lommehund søges til godt hjem på landet - gerne ældre skilsmissehund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
clanen1 |
19-05-2007 10:08 |
|
Jg ville os sige at du enten skulle finde en god fjordhest eller islænderen til hvis du har dårlig ryg. På min gamle fjordhest havde hun bare den LÆKKERSTE trav hvor du bare sad stille og roligt ned i sadlen. og hun var ikke den brede type fjordhest. islænderen har jeg en beskedt som har solgt sig oldenborg for hun har dårlig ryg og købte islænder for den har jo ikke det store ryg sving og den er hun super glad for og får ikke længere ondt når hun rider..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smag og behag... |
Dorte S |
19-05-2007 12:56 |
|
Lad mig starte med at sige at jeg er typisk dressur rytter, ikke aner en dyt om western, MEN er haflinger ejer og har redet en del andre haflingere. Min erfaring er at jo større og dermed stort gående en haflinger er jo blødere er den at være på. Der findes en del små haflingere (også godt kårede) som er meget pony prægede i deres bevægelser og derfor langt mindre behageige at sidde på. Min egen haflinger har de blødeste bevægelser og der kombineret med en ordentlig sadel er det skønneste sted at sidde. Så mit råd er kom ud og prøv nogle forskellige heste, haflingere såvel som andre småheste racer og mærk efter hvad der fungere for din ryg. Vi kan jo alle bedst li' den småhesterace som vi har i stalden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haflinger |
|
|
Jeg havde part på en haflinger, og har redet på et par stykker (dressur/tur osv) Og alle har været de mest sofaagtige heste, jeg nogensinde har redet! Så der må være noget om snakken  Kan sagtens huske, hvordan det var at komme op og ride nedsidning på min dengang nye DV. Hold K... det var svært! Hoppede rundt som en sæk kartofler... Men efetr et par måneder (var ikke så gammel igen), kunne jeg så side rigtigt. Men det var helt anderledes, i forhold til den, som jeg havde redet så længe... Men en haffe lyder som et fint valg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sia... |
ladyhawk |
19-05-2007 22:36 |
|
Sikke en gang pladder du skriver. Hvorfor tror du en Haflinger bliver kaldet en Alpequarter??.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteskift... |
|
|
Jeg rider fjordhest og har gjort det i maaange år. Gry er nem at være på, når hun ellers har bæringen med. Hvis hun ikke har det og ellers sætter af i slagtertrav, kan hun få mig til at lette 20 cm for hvert skridt, hun tager. (Forudsat at jeg har ladet sadlen blive hjemme). Jeg har haft problemer med min lænd. I en periode red jeg en ung oldenborger - og når lænden var værst, måtte jeg opgive at ride ham. Gry virkede derimod nærmest løsgørende på lænden, og hun kan altså præstere et vist rygsving - selv om hun ikke er stort gående. Min søster har en ung varmblodshoppe med tre ganske gode gangarter, hun er superbehagelig at være på i alle tempi. Hun er desuden skabt til at bære rytter med sin ovale form, hvor Gry er rund og bred. Haflingere kan være meget brede og flade i sammenligning. Tænk på, at du skal skærve over væsentlig mere (skal der så også en westernsadel på, kan du lægge lidt mere til bredden). Jeg tænker, om det måske var en løsning at ride mere bæring i din araber, undersøge om sadlen kunne være mere ideel ift. din ryg, måske kunne en ridefysioterapeut være en idé at tage med på råd? Det ville være så ærgeligt at sælge hesten blot for at finde ud af, at problemerne gentager sig hos den næste. Det kan selvfølgelig være, at din araber er af typen, som har en gang, der rykker rytteren fra hinanden, og så forstår jeg godt dit valg. Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Hej Mette. Tak for dit svar. Endnu en grund til at Bispar skal sælges, er at jeg ikke længere er til en hest der er opmærksom som man kalder det i saglsannoncen. Han har et super temperement, men når han en gang i mellem tænder op (han er jo araber), så bliver jeg simpelthen så bange og det duer ikke. Når jeg igen skal have hest, så skal den være rolig. Mens at ændre på hans gang vil kræve utrolig meget arbejde som jeg ikke selv kan lægge i ham, og som jeg ikke har råd til at min træner lægger i ham. Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest... |
|
|
Hejsa. Har lige stået i samme dilemma, jeg havde en SUPER SKØN fjordvallak, jeg har haft lige fra han blev født, han er i dag 5 år gammel, men jeg har været nødt til at sælge ham, jeg kunne simpelthen ikke tåle de stød fra traven op igennem min ryg, så enten stod den på letridning eller også måtte jeg finde på noget helt andet, galop var nærmest umuligt for mig... Han får ellers ros for at være nem at sidde på og det er han da egentlig også, men ikke til folk som har dårlig ryg! Jeg tror det er svært, hvis man ikke selv har ondt i ryggen, at vurdere om den ene race er bedre end den anden, for den er virkelig en individuel sag... Jeg var selv MEGET hug på at få mig en islænder, jeg har redet islænder for nogle år siden og var faktisk glad for det, men var på det tidspunkt inkarneret stævne rytter i dressur, det er dog stoppet nu og tænkte at så var det nok tiden at finde sådan en istedet for... Men de få ture jeg har tid og mulighed for kontra at smide min. 30.000.- i en naturtølter så blev valget noget helt andet, nemlig en dejlig varmblods hoppe til avl og skridtture i skoven og så har jeg min oldenborg/fuldblod til et par ture om ugen... Det passer mig meget fint, jeg skal dog stadig ride letridning, men det er altså også nemmere på en stor hest, end en pony... Så jeg må sige at mit valg har i dag gjort at jeg ikke har dårlig samvittighed over at de ikke bliver brugt mere end de gør og jeg kan tage ud og ride når ryggen er til det. Mvh. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhaaa... |
|
|
elsker din hest... har siddet og kigget på ham, ærgeligt han ikke først blev sat til salg i efteråret, Så Hvis Oswald ikke holder i benene kunne jeg få din  nå men har også selv været haflinger ejer. og min hyggehaflinger blev solgt til western til en Kvinde med bækkenløsning, så hun kunne ikke tåle en stor hests gang... men min lille haffer havde ikke så meget gang, det var perfekt og hun har ham stadig efter 6 år
¤Sara¤.
-It's nice to be important, but it's more important to be nice! Toronto er ikke på toppen og venter kun på dommen Billig opstaldning og sommergræs i Haslev tilbydes. Søger AKUT makker til Toronto
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sara... |
|
|
Tusind tak for de pæne ord om Bispar. Han er også super dejlig. Jeg kan desværre ikke holde på ham helt til efteråret, da han nu bare står og stortset ikke bliver brugt. Det er jo smadder synd for ham. Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. Haflinger |
Jakpot ♥LoveLucas♥ |
20-05-2007 21:03 |
|
Min kusine har en haflinger. Jeg ved ikke rigtigt, men den har godt nok ikke en ret god "gang". Det er måske også bare fordi den ikke er blevet redet ret godt siden den er kommet ud til hende. Efter min mening, og hvad jeg har prøvet, synes jeg ikke haflingeren har den "blødeste" gang.
Søger pony! Mellem 4 og 8 år Min. 1,45 Max. 1,48 Dressur talent Jeg søger den rette pony til mig Jeg er en dressurrytter son gerne vil nå langt. Har du den rette pony så må du meget gerne skrive til m
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponygangarter |
|
|
Du skal ihvertfald gå uden om dem der har ponygang, for de gør det bestemt ikke bedre med gigten.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia. Søger Billig Passier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|