|
|
| Købe hest på afbetalning? |
|
|
Nogle som har prøvet det? Fortæl, fortæl? Hvordan forgik det? Hvor meget betale du så "ejeren" at hesten? - Nu er det sådan at jeg er faldet for en rigtig lækker Cremello hingst til 35.000 kr kun. Ejeren er gået med til at jeg kan afbetale hver måned til hendes konto selvfølgelig. Men jeg ved ikke? Hvordan præcist og hvor meget hver måned evt? Jeg har pt allerede 11.000 kr - så det da noget af det jo. Der kommer kontrakt på det hele selvfølgelig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas nu på |
| Forfatter:  |
Tine (Ib) |
| Dato:  |
14-05-2007 21:39 |
|
... du skal jo afdrage 24.000 kr. hvis vi nu siger hun er large og vil lade dig afdrage i 2 år, så er det 1000 kr. om måneden oveni alle de udgifter der er på hesten. Når du er så ung synes jeg at du sætter dig selv meget, meget stramt. Du bor i Kbh.området ikk? Dvs. gennemsnitligt 3000 kr. i faste udgifter (lavt sat) + 1000 kr. til afdrag også er der de udforudsete udgifter. Det er ikke for, at tage modet fra dig, men jeg synes det vil være dumt, hvis du skal afdrage så mange penge.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Alle urtemix leveres nu i praktiske spande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad være |
|
|
Der har været så mange tråde herinde med folk der har købt på afbetaling, hvor der af en eller anden grund er gået galg. Find en part og vent til du har pengene med at købe din egen.
Mvh Alice... (tidligere Alice Manette og Alice >>Lanett<<)
Diverse rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Se præsentation for billeder og oplysninger. Priserne kan forhand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad være |
|
|
Der har været så mange tråde herinde med folk der har købt på afbetaling, hvor det af en eller anden grund er gået galt. Find en part og vent til du har pengene med at købe din egen.
Mvh Alice... (tidligere Alice Manette og Alice >>Lanett<<)
Diverse rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Se præsentation for billeder og oplysninger. Priserne kan forhand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kort sagt: lad være! |
Camilla (Felur) |
14-05-2007 21:43 |
|
Hvis man ikke har pengene, så er der to løsninger: - Vent til du har sparet dem op (og med det rådighedsbeløb, som du måtte have for at kunne betale udgifterne til hold af hesten, så skal der ikke mange måneder til).
- Lån dem i banken (men så har du så OGSÅ et lån at afdrage henover alle de andre udgifter).
ALDRIG penge mellem private! Der skal så lidt til, før det går galt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Låner ikke i banken eftersom de skal have over det dobbelte tilbage - spild af penge da  - Og der kommer kontrakt på vores aftale som bliver lavet af advokat - det helt sikkert  Det bliver 2900,- for opstaldning, plus smed 1000,- 6 uge. Evt andre ting. Dvs omkring 3500 kr regner jeg med om mdr - plus så afdragning på 1000,- om måneden. Det 4500,-. Pt tjener jeg 5000,- om mdr på SU - men jeg skal arbejde nu for jeg dropper studiet pga af depression og stress - så vil jeg op og arbejde til at tjene 7.000-9.000 om mdr i stedet for  - Måske kan jeg låne af min morfar - han behøver jo ikke SÅ mange penge tilbage pr måned som en evt sælger nok gør. Tak for jeres svar. - Når man nærmest ser drømmehesten foran sig lader jeg det ikke passrer denne gang: Min ene drømme hest ER smutte fra mig og dett lader jeg ikkke stå på igen. sorry.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et hurtigt regnestykke. |
Camilla (Felur) |
14-05-2007 21:57 |
|
Lån i banken: 35.000 kr. til 8,75% i rente over 24 måneder = månedlig ydelse på 1600 kr. I alt renter i lånets løbetid: 3.400 kr. Hvis I skal til at betale en advokat for arbejdet, så tager han sig sikkert pænt betalt. Banken er desuden ofte noget mere fleksibel mht. tilbagebetaling - det vil en privat ikke være. Og hvad hvis den private kræver lånet indfriet før tid? Nej, jeg bifalder absolut ikke lån mellem private. Jeg har set for mange eksempler på, at det går galt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan går dit regnestykke op... |
|
|
hvis det er 2900,- til opstaldning og 1000,- til smed hver 6. uge, så er du allerede der oppe på ca. 3600,- i snit pr. mdr. Hvad med at lægge penge til side til dyrlæge, tandlæge, udstyr osv. Og er der i de 2900,- inkluderet både godt foder, hø/wrap og udlukning på fold osv. For så er det da ret billigt når vi tager i betragtning at det er på Sjælland. Og med det du siger du får i SU eller senere løn, har du så husket at tage højde for det der trækkes til skatten og AM-bidrag? - og skal du slet ikke have nogle penge om måneden til tøj/biografture/hygge osv.? Bare lidt tanker herfra, som kunne gøre det hele lidt kedeligt/træls i længden, hvis ikke der er taget højde for det. Og du skriver at du vil have fuldtidsarbejde i stedet for studie, da du har stress og depression... Er det ikke at tage munden for fuld?- dem jeg kender som har haft bare på grænsen til stress eller depression, de har ikke kunne arbejde tilnærmelsesvis fuldtid... Håber du får taget højde for det hele inden du kaster dig ud i noget som evt. ikke hænger sammen økonomisk. Mvh. Ditte
Husk at smile til verden... så bliver det hele meget nemmere og du bliver kønnere at kigge på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
LouiseHertz |
14-05-2007 22:02 |
|
Nu køber jeg Speedy på afbetaling, dog kun over 3 gange da jeg pludselig skulle modregne noget negativ løn (18.000,-) og derfor var lidt presset hvis jeg skulle betale det hele på én gang. Det er gået fint indtil nu; de to første rater er faldet til tiden og hverken jeg eller sælger har klaget over noget som helst. Nu står Speedy på Amager (midt i skoven og med kort afstand til ridehus og rideklub) og jeg gi'r 1700,- for fuldpas, så det kan altså gøres for noget mindre end de ca. 3000,- Mvh Louise Hertz.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| woopwoop |
|
|
Jeg betalte Gabriel på afbetaling, da jeg selv skulle betale ham - dog var sælger nogle søde mennesker jeg har redet ved og kendt i mange år, så der var ingen problemer og det foregik uden renter 
Kia
Is that the end of a fighter? To simply give up in the end.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Jeg har snakket med min læge omkring mine valg - tak ! Mht til pengene for jeg en bankrådgiver på fredag til at se alt igennem. Nu var jeg bare interesseret i at hører om nogle havde erferinger med løn af private:
I opstaldningen er alt inc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afdrag... |
JulieTaylor |
14-05-2007 22:06 |
|
Jeg kan slet ikke forstå, at sælger vil være med til den ordning. Det lyder sandelig gavmildt, for du skal formodentlig ikke stille nogen sikkerhed, og hun ved jo ikke om du skamrider hendes hest, så den ikke er værd at hente igen, hvis du skulle have svært ved at betale. Jeg ville låne pengene i banken, hvis jeg var dig. Og som hesteejer ville jeg aldrig, aldrig sælge en hest på klods til en pige på 18 år, som jeg ikke kendte. Ikke noget personligt om dig. Men det kræver en del tillid at have 25000 ude at svømme på den måde. Kan dine forældre ikke hjælpe dig med at kautionere for et banklån? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen hvorfor spørger du egentlig... |
|
|
når du ikke rigtig er interesseret i vores meninger... Vi prøver egentlig bare at komme med de besyv, som vi kunne være bange for at du ikke selv har taget højde for. Men held og lykke med det da - jeg ville bare aldrig gøre det. Så hellere banken, de er til at tale med hvis man er en ok kunde. Og som Camilla (Felur) siger er de oftest mere fleksible med afbetalingsperioden (og til at snakke med hvis en rate må udskydes evt. pga. en uventet dyrlægeregning) og der risikerer man ikke på samme måde som hos en privat at lige pludselig vil de have alle pengene på én gang her og nu. Mvh. Ditte
Husk at smile til verden... så bliver det hele meget nemmere og du bliver kønnere at kigge på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
LouiseHertz |
14-05-2007 22:11 |
|
For mine 1700,- får Speedy foder 2 gange dagligt, hø og halm ad libitum og bliver lukket ud og ind 7 dage om ugen. Endvidere er der spåner til fri afbenyttelse og hvad dertil ellers hører. Derudover er der god daglig kontakt til dyrene fra staldens ejer, da stedet ikke er det største. Ved at den store gård i nærheden tager 1000-1500 kr. mere pr. md. (alt efter om de skal muge for dig) for stort ser det samme, og det synes jeg altså er mange penge. Mvh Louise Hertz.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg har solgt flere heste på afbetaling med stor succes. Det er vigtigt at man skriver at hesten skal stå opstaldet et sted indtil købsummen er betalt, og skal den flyttes skal det aftales med sælger, ellers anses dette som kontraktbrud og sælger kan hente hesten, samt overholdes afbetalingerne ikke kan sælger komme og hente heste Og hvis hesten ikke passes forsvarligt med foder, dyrlæge og smed i afbetalingsperioden så kan sælger annullere kontrakten og hente hesten. og det indbetalte tilbagebetales ikke. Men betragtes som for leje af hesten. Knus Jette
Rigtige Kvinder Rider OX-araber  Beautiful Arabians for breeding, show & Riding Vi henter & bringer din hest til fair priser. Amlet Arabians
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dasfsaf |
|
|
Og HUSK den der skriver under skal være myndig, er køber under 18 år skal købers forældre skrive under på kontrakten. Ellers er den intet værd da de ikke er myndige. Knus Jette
Rigtige Kvinder Rider OX-araber  Beautiful Arabians for breeding, show & Riding Vi henter & bringer din hest til fair priser. Amlet Arabians
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har kun gode erfaringer. |
|
|
Sys du skal gøre det, hvis ejer altså er til og snakke med. Få udfærdiget en kontrakt og hvordan at beløbene skal betales og sådan. Synes ikke at det at man ikke er født med en sølv ske i munden skal holde en tilbage for at have samme glæder som alle andre.  Desuden sys jeg at man får et eller andet tættere forhold til sælger og hvem vil egentlig ikke gerne ha kontakt med sin gamle mule.  Men overvej det og regn ud hvor meget du har at gøre godt med hver måned, det er ihvertfald en god ide at få gennem tænkt økonomien før man kontakter sælger så man ikke siger at man har flere penge end man egentlig har, som kan betale hest hver måned. Man skal heller ikk sætte sig selv for stramt, lidt sjov skal der jo også være plads til ved siden af, ikke?  Held og lykke med det.  Mvh -Christine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Og du har selvfølgelig tjekket at opstaldningsstedet du ønsker tager hingste ind? Og rent faktisk lukker dem på fold, men at de ikke bliver nedprioteret pga de er hingste? Du har vel været ude og ride ham, når nu han er drømmehesten, ikke? Har ikke købt nogle af mine to på afbetaling. Ejer en hingst og en hoppe, og jeg skulle lige hilse at sige, at førstnævnte ikke er nem at opstalde her og der, hvis man ønsker. Heldigvis er det ikke aktuelt for mig. Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købe hest på afbetaling |
|
|
Jeg ville klart vælge banken til at låne penge hos. At låne privat kan blive noget rigtig rod. Banken kan også hjælpe dig med om økomomien kan holde. Jeg synes 500 er lidt at lægge fra til dyrlæge. udstyr mm. En enkelt dyrlæge regning kan tømme hele ens opsparing for et år. Jeg lægger selv 1000 fra og det går lige. Nu kan det godt være du har snakket med din læge om stress og depression, men tror mig det er meget stressende at have hest og fuldtids job samtidig. Jeg er tit og ofte første hjemme efter kl 20 om aftnen og jeg tager afsted kl 6:40. Det er meget lange dage så jeg synes du skulle overveje det nøje. Tror ikke din læge ved hvor meget tid der går med hest.
Mvh Karina
Du burde købe dig en Tyrolerhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Amlet: Dejligt at hører fra dig. Du må meget gerne skrive hvad i skrev i kontrakten og ellers hvordan det har gået ? Hvor meget betalte vedkomende for hesten om mdr og hvor lang tid strækte dét sig over  Jeg er skam interesseret i jeres meninger og erfaringer absolut - men generalt når i ikke selv har prøvet det er det kun meninger i øser ud med og jeg ville gerne have nogle erfariger ind i dette indlæg  Men tak for jeres svar og jeg har skam alle svar i baghovedet. Jeg kan ikke låne af mine forældre - vil ikke lægge den byrte på dem, de skylder allerede til lånet fra bilen. NU har jeg også sagt at jeg laver en nødkonto med en del penge inden køb og så stadig vær mdr ligger en 300-500 fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| beklager... |
|
|
uden at lyde gammel klog, suens jeg ike dit budget kan bære at have en hest. Find en part, og spar op imens, så du kan købe en hest privat. Tro mig at lægge 300-500 kr til side pr mdr er småting når man har hest., de rækker ike til noget som heslt. har du feks indkalkuleret emd en forskring af hesten incl sygeforsikring? den koster snildt 4000 pr år, dvs 330 kr pr mdr... sygesko? hvem siger den altid kan gå med standardsko. sygebeslag koster væsenlig mere (ringsko etc) undervisning? beklager, jeg finder projektet usikkert, og må pådrage dig mere stress når økonomien strammer til Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes det lyder |
|
|
meget risikabelt. 3500 om måneden til hest, når den står, der hvor du vil stille den er meget meget lavt sat!! Det kan da godt være du stiller dig tilfreds med foderet, men jeg ved, at størstedelen på pågældne sted selv fodre ved siden af, fordi hestene ikke får det bedste. Så kommer der undervisning. Så kommer der gulerødder. Så kommer der udstyr. Så kommer der tandlæge. Så kommer der dyrlæge osv osv osv. Hvis du har planer om at give 2900 i opstaldning, hvilket jeg syntes er dyrt, i forhold til det jeg har foreslået dig tidligere (du skal jo også selv muge på ark, så det kan ikke være det, der tæller hos dig), så skal du mindst mindst mindst regne med månedlige udgifter på 4000, og her er slet ikke iberegnet undervisning. Hvis du har planer om at købe en hingst, skal du lige ligge kastrering oveni. -For et halvt år siden tog ark ihvertfald ikke hingste ind! Derudover, mht erfaringer med afbetaling, så har jeg kun dårlige imellem private...som de fleste andre i denne tråd. Evt lån igennem spartacus, hvis du virkelig vil sætte dig selv så hårdt fra starten af.
Mvh. Tine Equi-work.com Åbner 1. juni 2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stoooppp |
igormus ♥søholms♥ |
15-05-2007 08:27 |
|
sig mig er der ikke nogen her inde der har lidt fornuft, at have hest er en luxsus... og det er noget man må spare op til, hvis man ikke bare har pengene. Afbetaling og lån jeg mig!
har man ikke råd til at spare op, har man helle ikke råd til at låne.
og der er massere af drømme heste, og der kommer en igen når du har sparet op!!!
kærlighed og penge kan ej sammenlignes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
|
|
Med mange af de andre, VENT TIL DU HAR RÅD TIL DET. Jeg er selv studerende, og har absolut ikke råd til at købe hest nu selvom det er min største ønske, og nogle gange har jeg været fristet og været ved, at hoppe på noget afbetaling, men alligevel har fornuften holdt mig tilbage. Jeg synes det er vigtigere at mit budget kan bære et hestehold, nu har jeg haft hest før og jeg ved hvor dyrt det kan gå hen at blive. Du skriver, at du dropper ud af skolen pga depression og stress? Det vil da gøre dig endnu mere stresset hvis du skal finde dig et job og være sikker på at tjene nok til hesten. Og som ufaglært kan det godt koste dig mange arbejdstimer at tjene SÅ mange penge som du satser på. Jeg lider selv af stress/angst/depression, men jeg har valgt at prøve at fokuserer på skolen selvom det er sindsygt svært, men jeg ved hvor DUMT det er at droppe ud, jeg har gjort det før, men denne gang skal det lykkedes for mine drømme bliver mere realistiske med et eksamensbevis på hånden, og det synes jeg også du skal fokuserer på i stedet for en hest. For du skal vel genoptage studie igen på et tidspunkt og så bliver økonomien igen stram og tiden knap med hest osv. Lad være med at blive en drop-out... Been there done that og det giver endnu lavere selvværd når man gør det. Dette er min erfaring, og tro mig jeg har været meget igennem så lyt til hvad jeg siger...
Uddannet negletekniker og laver smukke negle fra 300 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ))) |
|
|
ville jeg aldrig gøre !!!
Stolt ejer af Hagi Håbegård  KØBES HEST OVER 1.70... Herman Springer KK Ultra bid søges... BØRNEPONY SØGES Mvh Cille79
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes.. |
nuopl06 |
15-05-2007 09:11 |
|
det lyder som en meget inkompetent(eller i alt fald knap så velbavandret) læge der billiger dig i at gå fra studiet pga dep/stress og til et fuldtidsjob!  - tro mig! et fuldtidsjob er IKKE vejen frem hvis du lider af stress og dep - slet ikke ved siden af hest der jo også tager tid  Mht at låne penge/købe på afbetaling vil jeg ikke blande mig - men man skal sikre sig at man har råd til ALT - dvs både at holde hesten(alt inkl.) og afdraget og umiddelbart lyder det ikke særlig realistisk i mine ører, for hvad med undervisning,kastration af hingst(det er vel ej billigt) m.m ? Men for lige at se tingene fra den anden vinkel har jeg selv solgt en uden at pengene faldt kontant ved overtagelsen - MEN det er til en nær veninde der havde ham i sin varetægt i forvejen (hun har en gård). .jeg vidste at han aldrig ville kunne få et bedre hjem . Vi lavede den aftale at beløbet skulle være betalt inden for en bestemt tidsgrænse vi blev enige om (og vi har naturligvis kontrakt) Men jeg ville nok aldrig have gjort det til en vildt fremmed - og slet ikke til en der ikke er myndig da du rent juridisk ikke kan hæfte for det. (så hvis ejeren af cremelloen læser med her så HUSK foræældre/værges underskrift !) Evt så lav en låneaftale og skriv salgsbeløbet skal forfalde indenfor fx 1 år hvis du ønsker at købe ham. og læg et depositum på ca 25% fra start. Og som andre skriver - HUSK at tjekke muligheden for hvorvidt hingste er velkomne - vi tager heller ikke hingste hos os.
Nuopl06 Med dressurdyret Davina <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02 |
|
|
Tine mht til ARK - så kan man jo være for eller imod. Mener heller ikke at de tager hingste ind - de har heller ikke faciliteterne til det Men fodringen fejler ikke noget - der blev skiftet foder sidste efterår - og der er faktisk næsten ingen (=meget få) der stadig fodrer med deres eget foder. Så kan man så sige at foldene ikke er det bedste og at foldtiden er begrænset... Men hvis man skal stå et sted med ridehus, så er der ikke så mange valg i området.. Jeg ved godt at der er mange gode steder i Vestskoven, men så skal man ride til ridehus, og det er måske ikke lige sjovt om vinteren. Min hest står på ARK om vinteren, men bliver flyttet væk 3-4 mdr om sommeren Jeg synes også at 6-700 kr udover staldlejen lyder som rimeligt lavt sat til de faste månedlige udgifter - det kan jeg i hvertfald ikke klare den for. mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hephey |
|
|
jeg købte selv mango på afbetaling... det har fungeret rigtig fint, jeg kendte så ejeren i forvejen og havde redet mango et år inden...
Vores største had tilhøre de mennesker vi holder allermest af, for de er, de eneste der kan give os alt, og alligevel nægte os det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
15-05-2007 09:28 |
|
Hej Sandra Det lyder da dejligt at du har fundet drømmehesten, der findes ikke nogen bedre fornemmelse. Og at du så har fået sælger med på afbetaling, det er da bare helt super for dig  Som sælger ville jeg nok ikke gå med til det selv, for det er stadig mange penge. Jeg har selv lige solgt et føl på afbetaling, men jeg gik kun med til det fordi prisen kun var 10.000 kr. Vi lavede en god kontrakt på det og det hele er gået rigtig godt indtil videre. Du må meget gerne sende mig en privatbesked hvis du vil spørge om noget  Håber for dig at du finder en løsning.
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne... |
|
|
nu har jeg af flere omgange givet adressen til bla der hvor din står på sommergræs, hvor der er ridehus 500 meter væk inkl i pris. Går man over på den anden side af skoven, så er der hele 5 steder med ridehus på matriklen, dvs ikke noget man skal ride efter. -Og det er til en pris lavere end ARK. Jeg har intet imod ark, syntes det var hyggeligt da jeg red der, men omvendt syntes jeg, at når man ikke har alverden i penge, så må man prioritere. Jeg syntes at når man kan få det samme som ark, billigere mindre end 5 km væk, ja så burde man overveje det. Mht foderet er jeg da glad for det er ændret. Hertil skal det siges at jeg selv har overvejet ARK som opstaldningssted, men det var før reglen om hingste blev taget i brug 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tine... |
|
|
Hej Jamen jeg er da enig i at hvis man sætter sig for stramt økonomisk bliver det ikke sjovt i længden. Jeg har da også perioder hvor jeg sagtens kunne finde andet at bruge pengene på, men nu har jeg valgt at prioritere servicen og faciliteterne om vinteren. Jeg kunne også sagtens stå helårs på mit sommergræssted, men det kræver bare at jeg skal skridte 10-15 min gennem en bælgmørk skov for at komme til ridehus om vinteren, og så ved jeg med mig selv, at så får jeg ikke redet særligt meget. (Det er afprøvet) mht privat afbetaling, så har jeg ikke prøvet det. Men da jeg købte min anden hest lånte jeg pengene i banken, og afdragede over et års tid Det kunne kun lade sig gøre fordi jeg boede hjemme og arbejde 30 timer ugentligt. Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En anden ting |
|
|
hvad med forsikring? Den skal vel have en livs, syge eller uanvendelighedsforsikring? Eller alle 3?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på din su |
Signus |
15-05-2007 13:33 |
|
Jeg vil ikke blande mig i det andet,men du skal være obs på, at du i efteråret stadig er afhængig af ikke at tjene for mange penge, når du har fået su i foråret. Det er faktisk ikke voldsomt meget, du må tjene ved siden af, så pas på, du ikke får et smæk der. Du kan selv tjekke satserne på minsu.dk, mvh Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej med dig |
|
|
Hvis det er hesten for dig ville jeg gøre det. jeg har selv 3 heste, hvor af den ene skal med mig igen her til oktober (står på græs nu), den anden skal være herhjemme som kørehest til min mor, og mit føl er til salg, da det er svært at få en hingst opstalden, plus at jeg ikke kan bruge ham for om 3-4 år, men skal ud at købe en springhest her nu, så det vil sige at jeg skal have min dressurhest (frieseren ) med mig, plus min nye springhest mens jeg går på skole, og jeg har ca 5000 kr udbetalt om måneden, og ud af de penge skal jeg betale stald, smed (kun hver 2-3 måned da de går uden sko) dyrlæge en gang om året hvor de skal have ordet tænder og vaccineres, og så får de olie oveni det foder de får på den rideskole de skal stå på. og jeg kan godt få det til at løbe rundt. jeg har ikke haft en hest der har været syg de sidste mange år. så har aldrig dyrlæge ude andet end en gang om året, for ved rigtig pasning og pleje = ingen syge heste. bruger heller ikke dækken på min mere end i november, december, jjanuar, febuar, marts, så får de det af, og det er kun regndækken de går, og alligevel har de en fint tynd pels (igen ved rigtig fodring og pasning ), og selvom de får dækner af så tidlig, ingen syge heste. så kan godt lade sig gøre. så køb du bare hesten hvis det er den du vil have..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og du har |
|
|
selvfølgelig undersøgt om stedet vil have en hingst opstaldet  Ville heller aldrig lave sådan en aftale, hverken den ene eller anden vej,men det er så dit valg. Karin
Hoppeplag efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges. Hingsteføl efter Salisbury Vejleby født 07.05.07 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest på afbetaling - |
|
|
Jeg købte Odessa på afbetaling og dét uden hverken at skrive kontrakt eller noget andet. Der var "kun" en mundtlig aftale samt et tillids-grundlag. Nogle vil nok kalde det naivt og dumt, men det gik nu uden problemer alligevel  Startede med at betale sælger en del af købesummen, hvorefter jeg betalte af hver måned. Det månedtlige beløb var ikke et fast beløb, dog var der en minimumsgrænse men ellers betalte jeg hvad jeg selv synes at jeg havde råd til den pågældende måned.
Hilsen fra Louise (& Odessa). Hjemmeside om Odessa - tryk her!
Næsten nyt Gorenje køleskab sælges (214 liter) - læs mere på min hjemmeside eller herinde på Markedspladsen! Flotte Equipage og Hippologisk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
15-05-2007 15:21 |
|
Hej Sandra  Hvis du vælger at låne til at købe hest for så lån i SPARTACUS. De har langt lavere rente end banken og så er de experter i hestefinansering. www.spartacus.dk De stiller godt nok nogle krav før du kan låne, men det er krav som 10% i udbetaling og forsikring på hesten som du jo skal have alligevel for at dit køb er dækket ind. Jeg synes det er en rigtig god idé at du låner til hesten hvis du selvfølgelig kan klare det økonomisk. Desuden vil jeg lige komme med en personlig erfaring når nu du skriver at du lider af stress og depression. Jeg har selv været der. Og min hest er den BEDSTE terapi jeg nogensinde kan få! Så tøv ikke en kende.. Køb dig den hest du er lun på. Hellere før end senere. Held og lykke med det  Kram L
Dansk Varmblod - Findes der andet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| emmapeel |
Elsoma |
15-05-2007 15:21 |
|
Det holder ikke den med: for ved rigtig pasning og pleje = ingen syge heste. Alle kan skade seg, og eller bli syge selv ved 100% optimal pass og pleje! Og man kan iallefall ikke regne med at man aldri behøver besøg af doktor dyr. Senest lørdag aften ble jeg oppringt om jeg kunne transportere en 3 års til vetrinærhøyskolen. Hun hadde skadet seg på fold, et ganske lille sår, men dypt og det rant leddveske ud. Hun måtte i narkose og de regnet med at hun skulle være indlagt i minimum 14 døgn! Og jeg kan fortelle dig at den hesten blir passet og plejet etter alle kunstens regler! Til trådstarter: Jeg ville nok ikke droppet ud af skolen og købt på afbetaling. Og jeg er enig med en skribent lenger opp, om din læge har gått god for det, ville jeg overveje at finde en annen læge. For falder du i en riktig depresjon,vil du ikke overskue noe fuldtidsjob, kanskje ikke hesten heller! Og jeg er ganske overbevist om at "drømmehesten" nok skal finnes senere hen også. Du må være klar over at om du ikke kan greie det økonomisk mister du hesten igjen og vil trolig på toppen af det sitte med gjeld som skal betales (og uden hest).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elsoma |
|
|
det ikke sikkert det virker for alle, men for mig gør det. og for familien.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Nini: Mht til min stress og depression over at du synes det DUMT at droppe skolen. Well - jeg taler IKKE om sådan nogle ting derinde, det har jeg heldigvis min læge til - og i sammenråd med. Så omkring hvor dum jeg er at droppe skolen - behøves ingen kommentarer tak. - Jeg ved heller ikke om det bliver til noget. JEg skal først snakke med min bankrådgiver og min studievejleder. Muligvis kan jeg låne pengene af min morfar - til selve hesten. Det kan 100% også vær jeg vælger at fuldfører min skole - og derved så bare spare op i ét års tid mere (Hvilkent pt nok er mit fortrukne)
Medmindre jeg finder en lånehest - så låner jeg den et års tid - men det mega svært at finde en - desværre. Men det sku svært et valg - Det også svært når man nu står uden parthest fordi ejeren har sagt en op fordi hun ville have en turpart nu når hun ikke er gravid mere  - Tak for de postive og opmunsterende indlæg/kommentár :) Det lyder som om de fleste har haft gode ERFARINGER mht til afbetalning. Jeg kigger lige lidt på det der spartaus TAk. ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ung og penge |
|
|
Hej trådstarter, jeg håber at du er med endnu. Her er lidt af det du selv har skrevet - Droppe ud af skolen
- udbetalt SU 4500-5000
Får man SU når man er droppet ud af skolen?? - Droppede ud af skolen pga. stress.
Så nu vil du gerne arbejde 8 timer dagligt + transport + 2-4 timer med hest??? Tror du ikke at man får stress af at gå på arbejde?? Forventede udgifter til hest 4.500 md. Vil ikke låne af forældre da du skylder den for lånet til bilen??`??? Æeh, du har vel flere udgifter en afdrag på bilen, så hvor vil du finde pengene, når du forventer at bruge 4.500 på hest ud af 5.000 kr i indtægt. Hvid du skylder dine forældre for et billån og overvejer at skylde fremmede for en hest, så er du ganske sikkert på vej til at begå nogle fejltagelser der vil begrænse dig voldsomt resten af din ungdom. Tænk dig meget grundigt om. Det bedste du kan gøre er at spare op og vente, eller sælg bilen  Conni - der aldrig ville sælge en hest på afdrag, hverken til fremmede eller venner, kontrakt eller ej. Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Conni ... |
|
|
Conni: Ikke mig som har en bil. Men mine forældre skylder penge for DERES bil til banken! Jeg skylder INGEN penge væk nogen steder - så dum er jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farligt |
|
|
Jeg syns det er rigtig dumt at satse på en afbetaling. Hvad gør du hvis du bliver mere syg af et fuldtidsarbejde?? Jeg kan love dig at med stress og en depression, så kan man IKKE arbejde fuldtids. Det magter kroppen bare ikke! Specielt ikke hvis du har studeret. Det er altså noget andet at arbejde fuldtids. Hvis du ingen arbejde har, hvordan vil du forsørge din hest og dig selv UDEN penge?? Tro mig du får intet på bistand der tilnærmelsesvis gør at du "overlever" både en hest og dig selv. Hvad gør du hvis din hest bliver alvorligt syg?? 300kr sat af om måneden hjælper ikke langt! Med mindre du har sparet op i flere år. Hvorfor ser du ikke bare i øjnene at du ikke lige pt har råd til det og så spare noget mere sammen, så du er på den sikre side når du køber hest. Jeg har sgi også set mange drømmeheste forsvinde ud i det blå fordi jeg ikke havde råd. Sådan er det, det oplever man mange gange i livet. Pøj pøj mette
Undervisning tilbydes; se min Præsentation Mette Lodberg V/TeamLodbergRidersCoaching
Undervisning på Hele Sjælland, og nu også i Malmø! Kvalitets unghest søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Jeg har ikke ikke stress eller depression mere - og det har kun været i meget mild grad. Jeg sparer os mere op - til selve hesten - og finder (hvis det muligt efterhånden ) en lånehest pt. Jeg har råd til en lånehest - nok pt ikke egen hest før der kommet lidt flere på kontoen - som i siger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du ikke |
|
|
har depression mere, hvorfor droppe ud af studiet? Jeg håber for din skyld, at dette går i sig selv igen, som alle de andre gange, og du finder en god part, også kan spare op ved siden af, og købe hest, uden at skulle bekymre dig om økonomien. -Hvilket så sandelig kan starte en depression op igen. Jeg er sikker på at du nok skal få en hest en dag, men jeg syntes at det virker meget uoverskueligt det regnestykke du sætter op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil lige sige |
|
|
som de andre at 300 om måneden sat af til uforudsete udgifter er ikke meget, bare det første år brugte jeg nok mellem 6-8000 i dyrlæge regninger til min hest´s ryg udover kom der sadel mager 2 omstopninger a godt og vel 1500 kr, og massivt sadel skift. så slår 300 kr ikke til i lang tid Ang stress og dep. hvis en skole stresser dig, så vil et fuldtids job nok stresse dig mere, jeg har været syge meldt i meget lang tid nu pga af stress og en dep. om mine behandlere fra råder mig at få et fuldtidsjob lige pt. for at jeg ikke skal gå ned igen. I forhold til et job, er skole luksus når man har hest, bare min mening. Nå tilbage til spm,. jeg købte min hest via lån af min daværende kæreste. men jeg havde så også selv noget og hesten var ikke dyr i forhold til heste i dag. Men jeg ville aldrig selv sælge på afbetaling til nogen det er noget rod, hvis det går galt og der kan ske for mange misforståelser. Så hellere låne af banken. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Det ikke skolen som generalt STRESSER Mig for det sku ikke stresset at gå i skole - det jo ren idyl. Men jeg er skoletræt og jeg har mine grunde - som jeg ikke ligger på nettet, tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
15-05-2007 16:19 |
|
Her er et skud i tågen. Jeg synes at jeg kan læse mellem linierne i Sandras indlæg at hun ikke er diagnostiseret med stress eller depression, men at hun nok nærmere er godt gammeldags skoletræt?! Jeg tror Sandra har brug for at lave noget som HUN har lyst til. Og hvad så hvis hun dropper ud af skolen nu, fremfor at få et dårligt resultat. Hun er jo ung og kan gennemføre skolen på et senere tidspunkt. Jeg selv droppede ud af GYM fordi jeg simpelthen ikke gad det tilsidst. Men jeg har da en ganske udmærket uddannelse idag tiltrods for mit valg dengang. Desuden låner mange folk i vore dage penge til deres drømme, og hvad er der galt i det? Så længe man har økonomisk overskud til at tilbagebetale så ser jeg virkelig intet forkert i det. "Man kan ikke købe før man har pengene" Sikke noget sludder. Hvorfor skulle eks. JEG vente 2 år på min drøm imens jeg sparer op, når der er flere parter der hellere end gerne vil låne mig pengene? Jeg er enig med den del af jer herinde der fraråder lån af private. Og jeg selv fraråder lån hos dem der tager sindssyge renter (op til 29%) Dem kender vi vist allesammen. Man kan ALTID låne der, men man gør sig selv en bjørnetjeneste.. Den første konklusion omkring depression og stress er bare et gæt, ved jo ikke om det rent faktisk forholder sig sådan 
Dansk Varmblod - Findes der andet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvad nu hvis du køber på afbetaling og du pludselig indser at du ikke har råd til at betale afdraget en måned?? Skal de så komme og hente hesten igen? Så står du uden hest og uden penge. Du kan jo ikke sælge den og bruge de penge til at betale resten af lånet, da det ikke er dig der ejer hesten da den ikke er fuldt betalt... Jeg har aldrig gjort det, og kommer aldrig til det, men min veninde solgte hendes pony på afbetaling og efter de første to afdrag fik hun ikke flere penge. (de havde på daværende tidspunkt betalt 15 ud af 40.000..) Vi tog ud for at snakke med folkene der havde købt den. De var flyttet, og det samme var ponyen. Det blev meldt til politiet og de fandt den efter en større eftersøgning. Jeg ville aldrig turde at gøre det hverken som køber eller sælger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn.. |
|
|
Godt nok har jeg ikke købt min hest på afbetaling, da jeg havde min opsparing Men jeg tjener 7000,- om måneden, og det løber fint rundt.. Opstaldiningen koster 3000,- så det kan sagtens lade sig gøre.. Synes du skal gøre det, du ved hvor og af hvem du kan få hjælp fra/af 
Elsker Min Pruhbasse <3 Kasino <3 Du Er Den Bedste <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Sandra... |
|
|
Hejsa... med fare for at få en masse hug bliver jeg lige nød til at sige min mening her. Jeg synes, du lyder meget selvmodsigende. Du lyder en anelse forvirret...som om du ikke helt ved hvad du skal og vil. Synes måske du skulle tage og finde ud af det inden du begynder at låne til hest...jeg er af den mening at hvis du ikke har råd til hesten må du vente. Ved godt hvor svært det kan være når drømmehesten står lige foran dig...men tro mig der kommer flere. Men så lidt styr på dit liv som du har nu og din naive holdning ville jeg aldrig turde låne dig en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har... |
Jean39 |
15-05-2007 17:19 |
|
...købt en hest på afbetaling engang for lææænge siden...det gik igennem en bank og var helt uden problemer... Med hensyn til de andre udgifter så er jeg så heldig at bo i Jylland, her koster det ikke en kvart bondegård bare at have en hest opstaldet... Men der findes da også finansieringsselskaber, der låner penge til heste...det ville jeg nu hellere end lave en kontrakt med en privat...
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda-N |
nuopl06 |
15-05-2007 17:32 |
|
Der er jo også stor forskel på dep/stress og som følge deraf droppe ud i samråd med læge - eller på skoletræthed . Det ved man i alt fald hvis man selv døjer/har døjet med samme. Fra min side opponerer jeg ikke imod at låne pengene til en hest - jeg opponerer mod det kloge i at en LÆGE kan billige at en person med dep og stress dropper ud af gymnasiet for at arbejde fuldtid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nuop... |
|
|
Nuopl06>> der bare så enig! Kh Mette
Undervisning tilbydes; se min Præsentation Mette Lodberg V/TeamLodbergRidersCoaching
Undervisning på Hele Sjælland, og nu også i Malmø! Kvalitets unghest søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ville egentlig ikke blande mig mere, men når nu alle andre folk blander sig i dine private sager, så kan jeg vel også. Jeg gennemførte godt nok HTX med svær depression, men efterfølgende droppede jeg hurtigt ud fra UNI. Og jeg har altså et fuldtidsjob, og trives fint med det. Jeg arbejder om natten, (nye forskningsundersøgelser viser, at det faktisk er GODT for folk med depression at arbejde nat) og det er bare super dejligt, fordi der er så meget ro omkring mig. I øvrigt giver det bedre løn, selvom jeg kun arbejder 4 nætter ialt 34 timer i ugen. Og det var da netop min læge der sagde til mig, at nu skulle jeg dælme komme ud af det skolepjat inden det var for sent og jeg gik helt ned. Og jo, min læge er dygtig og ved hvad hun laver. Derfor er jeg også super glad for mit liv i dag!! (og ikke mindst min læge, hende holder jeg fast ved) Uddannelsen skal jeg nok få, og det skal du da også nok. Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nina... |
nuopl06 |
15-05-2007 18:19 |
|
Du skriver det jo også selv - du rbejder 34 timer pr ugen og kun 4 dage. der er stor forskel på det og så 37 timer pr uge hver dag (som det lyder til er det job trådstarter taler om) og desuden ved siden af hest .. Desuden bor du i kolding siger din præs _ lur mig om det ikke er noget billigere i opstaldningsmuligheder trods alt i "centrum"... Og uanset hvad du siger står jeg fast på mit - jeg havde omgånde skiftet læge for ikke alle kan klare fuldtidsjob i en dårlig periode (mig selv indbefattet  MetteL: rart jeg ikke er alene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sådan hedder fuldtid når man arbejder nat, 34 timer pr uge. Og ja, jeg betaler 1000 kr måneden for opstaldning af to heste (med alt) så når jeg hører om de sjællandske priser er jeg jo nærmest ved at falde ned af stolen!! Ville bestemt heller ikke råde til at købe hest på afbetaling, ville bare sige, at det er meget afhængig af hver enkelt tilfælde, om fuldtidsjob eller skole eller ingenting er en god ide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg gider ikke svare i dine tråde |
|
|
mere fordi, du gider KUN høre det positive hvergang. alt andet bliver værfet af. Jeg ved for mig selv og mange andre, vi skriver af erfaringer og få at give dig en anden måde at se tingene på. Tak Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
nuopl06 |
15-05-2007 18:47 |
|
Ja der kan du se - dine priser er jo lidt anderledes . du kan knap finde en selvpasser stald her til de priser  Og du har ret - det er forskelligt fra person til person - men en hest tager meget tid og koster mange penge især her i kbh - if Sandras profil er hun en seriøs rytter (=hest tager ekstra tid + undervisning mm koster) og hun har en alder hvor det er tvivlsomt hvad løn hun kan få i timen(misforstå mig ikke men det er bare begrænset hvad job erfaring/udd man kan nå, det tager tid jo*S*). Så jeg synes bare at ud fra hvad hun har fortalt her på HN og hendes alder,lokalitet mv mv så lyder det ikke plausibelt i mine øjne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun |
|
|
Trække på smilebåndet over dine svar til folk, vi giver dig vores erfaringer, du spørger om vores råd og du svarer negativt til dem, der modsiger dig. Jeg har ikke rigtig mere at ytre i denne her sammenhæng. Køb den hest drop ud af din skole og se om det er bedre for dig... I really dont care men håber for hestens skyld at du kan klare det.
Uddannet negletekniker og laver smukke negle fra 300 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamgngjgk |
|
|
Tak for jeres svar. Ja du har HELT ret Linda N mht til skoletrædheden har først mit videre til stress og mindre depression. Min læge og jeg har heldigvis styr på det Så det dejligt. Derfor skal jeg også snakke grundigt med min studievejleder på mandag. Jeg har hele tiden sagt at: Enten en lånehest (som min egen i et evt års tid) - da jeg HAR råd til det. Eller evt hel/halv part. (HELST Helpart) - men det simpelthen SÅ hamerende svært omkring mig at få en helpart - (generalt en part pt) og/eller fidne en lånehest  Jeg ligger hestendrømmen lidt bag mig da jeg IKKE har råd til egen hest (som sagt uden at låne). Jeg tror jeg prøver at sparer lidt op og så evt ser om "drømmehesten" virkelig overdrevet kommer - for så tager jeg sku chancen. Jeg HAR råd til hest om mdr. Det kan godt vær I ikke synes det - en det ved óg synes jjeeeg selv - derfor er jeg (synes jeg selv) da også fornuftig nok til først at tage em snak med min bankrådgiver før jeg kaster miig ud i det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen sandra.. |
nuopl06 |
15-05-2007 19:59 |
|
ok .- du er jo alligevel ikke interesseret i vores meningér hvis de skurer dine ører, så lad os droppe dét emne.. Du vil gerne have lånehest og du har masser af penge til det etc etc - men så har du vel kontaktet hende der i tråden nævner flere potentielle låneheste? det havde jeg da gjort med det samme hvis det var mig der ledte...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra... |
Tine (Ib) |
15-05-2007 20:05 |
|
... jeg synes det er en fornuftig beslutning du er kommet frem til Og jeg tror nu også godt at en lånehest kan lade sig gøre på dit budget. Held og lykke med det 
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Alle urtemix leveres nu i praktiske spande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Tine: Tak Håber også det en fin beslutning. Nu kræver det jo bare at finde en lånepru det reet svært. Niopel: Ja - det har jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra... |
nuopl06 |
15-05-2007 21:38 |
|
Kanon  Held og lykke med søgningen