|
|
| Hest sparkede cyklist |
| Forfatter:  |
Jette H |
| Dato:  |
08-05-2007 22:43 |
|
Her er et link til Politikken om en hest der sparkede en cyklist og om hvordan rytteren måtte betale cyklisten erstatning... Endnu en god grund til at få indført en hesteansvarsforsikring og til at cyklister giver et lille "hej" fra sig inden de passere en hest(hvilket der var en lille tråd om forleden). SE LINK HER Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Det synes jeg godt nok er latterligt... Det er lidt amerikanske tilstande, hvorfor skal der en retsag til, det var jo et uheld - tror ikke rytteren gjorde det med vilje... Synes det er synd for rytteren ;-(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Puha det er en svær situation. Kan se det fra begge steder. Men tror også jeg var blevet godt gal i skralden hvis jeg var blevet sparket på denne måde. Ja hesteansvarsforsikring er måske løsningen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sæt jer i cykelistens sted |
|
|
og glem i to min i er hestemennesker og vuder så sagen igen.. Jeg havde nok gjort det samme .. uanset om han så suste afsted forbi SKAL hun have styr på sin hest så kan godt forstå retten gav cykelisten medhold.
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan undre sig |
|
|
Jeg kan godt forstå at retten kan dømme en rytter til at betale erstatning, men hvordan kan de dømme et forsikringsselskab, det kommer vel an på hvad for en slags forsikring man har tegnet. Jeg tror at jeg som den dømte, i dette tilfælde ville gå til højesteret - for det er nemlig en radikal ændring af retspraktisk. Jeg mener at retspraktisk indtil nu har været, at når man omgik dyr, skulle man selv sørge for at være på passende afstand, undtagelsen har været, hvis dyret angreb, altså ikke var under håndtering, løb fra ejeren. Eks. hvis en hund angrib anden person. Det kan man vel ikke kalde episoden som er beskrevet her. Hvis den dom som er beskrevet her, bliver retspraktisk kan det blive meget dyrt at have hest, bare fordi andre mennesker ikke tænker sig om og passer lidt på sig selv. Jeg kan blive helt bekymret, hvordan man efterhånden kan afvikle dyrskuer og andre arrangementer, hvor der er dyr og mennesker samlet på hver sine præmisser. Måske kan man tegne en forsikring, men jeg er spændt på hvad den vil koste, hvis dette bliver gældende. Jeg syntes det havde været retfærdigt, hvis personen som blev skadet, havde stået stille og rytteren havde redet forbi, eller det var en genstand som var skadet, fordi rytteren ikke havde haft nok afstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Information |
|
|
Så sent som i dag, da jeg skridtede på vej med min hest, blev jeg overhalet af en cykelrytter. Han var ganske lydløs, men han havde ca. 10 sekunder før ringet med sin klokke, så jeg lige blev advaret. Det er sjældent jeg oplever det, men jeg ville ønske alle gjorde det... Men de fleste er nok ikke klar over hvor meget skade en forskrækket hest kan lave...Jeg ringer selv med min klokke og cykler en stor bue uden om hvis jeg passere en hest. Jeg synes mange cyklister - især dem på racercykler, virker som om de bare er i deres egen egoistiske lille verden og så kan alle andre bare flytte sig, køre over i den modsatte vejside, trække ind til siden osv. Min far er også cykelrytter og han kan kun bekræfte det jeg oplever - han kommer tit op at skændes med sine medcyklister over deres hensynsløse kørsel. På den anden side er der sikkert også mange heste ude på vejene der ikke er klar til det - Synes hesteansvarsforsikring ville være en strålende idé.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen igen |
|
|
er det ikke egoistisk at vi ryttere tager det som en selvfølge at andre i trafikken bare skal tilpasse sig os?? iøflge færdselsreglerne er en hest på lige fod med en bil og skal færdes der og IKKE på en cykelsti dytter i når i overhæler hinanden på motorvejen? sakset fra færdselsreglerne Når du rider i trafikken - Husk ridehjelm - ALTID!
- Du skal ride i vejens højre side, med mindre der findes en særskilt ridesti. Du må ikke ride på cykel- og gangstier.
- Rid én og én i højre side af vejen. Kun hvis I er mange, skal I ride to og to.
- Rid aldrig for løse tøjler.
- En ung og urolig hest bør følges med en erfaren og rolig hest, hvor den erfarne går tættest på trafikken.
- Giv tegn i god tid, så andre ryttere og trafikanter er forberedt på, hvad du vil gøre.
- Hold samling på gruppen. Kryds vejen samtidigt. Lad aldrig heste vente på hinanden på hver sin side af vejen. Heste er flokdyr, og i værste fald kan en ventende hest løbe efter de heste, som allerede er kommet over vejen.
- Kryds altid vejen, hvor der er fuld oversigt - og f.eks. aldrig før et sving.
- Når du rider i lygtetændingstiden, skal du have en lygte på dit venstre ben. Lygten skal lyse hvidt fremad og rødt bagud og være synlig på mindst 150 meters afstand. Hesten skal have refleksbånd på alle 4 ben. Refleksbåndene skal være mindst 5 cm brede.
Du kan blive ekstra synlig ved selv at tage en refleks/diodevest på og give hesten et lyst dækken på, evt. med påsyede refleksbånd. - Fodgængere passeres altid i skridt.
- Tag ned i skridt, hvis en cyklist ønsker at overhale.
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes |
staldhestely |
09-05-2007 01:26 |
|
det er en ret urimelig dom. Cykelisten må have kørt alt for tæt på hesten, ellers var han vel ikke blevet ramt. Der stå godt nok at rytteren havde valgt en smal passage, men det var vel også synligt for cykelisten og der er vel stadig bremser på en cykel. Jeg har mere ondt af rytteren end af cykelisten. Hilsen Helen.
HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lene P |
09-05-2007 02:54 |
|
Jeg er lidt delt. For selvfølgelig skal man have styr på sin hest og den skal bare ikke sparke forbi paserende cyklister. På den anden side står der netop at det er på en smal pasage det er sket. Det virker på mig som om cyklisten har haft lidt for travlt og slet ikke har taget hensyn til at det var et levende dyr han skulle passere. Synes måske skylden skule have været plasere på begge parter? Men er ikke helt sikker, for er faktisk lidt i tvivl om hvordan cyklisten har opført sig og har lidt en mistanke om at vedkommende har været lidt selvforskyldt i den kedelige episode??
Mvh. Lene Skøn Shetlænder vallak fra 2006 til salg. For mere info se min press: KLIK HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhh |
|
|
Der bliver her talt om svie og smerte, ikke erstatning for cyklen. jeg mener at regler omkring svie og smerte er lidt svære at holde styr på. Min svigerinde kørte på knalert. hun køre ud foran en bil og brækker kravebenet (det er ca 2 år siden) Det var hendes skyld og kun hendes skyld, hun havde hajtænder og holdt ikke tilbage. der kom en bule i bilen, den dækkede hendes forsikring. Men hun fik for sive og smerte, og jeg er 99% sikker på at det var fra bilistens forsikring, selvom det var hendes skyld.
Venlig Hilsen Anni og Hannibal!! Klik dig ind på min hjemmeside Åengensponygård Hestepassere søges, se hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trafikken |
|
|
Jeg synes nu det er på sin plads at rytteren betaler for de skader hendes hest er skyld i. Nu lyder det jo til at have været et uheldigt tilfælde og det er jo hvad der kan ske. Når vi rider i trafikken/naturen kan vi ikke forvente at alle andre ved det samme som heste som vi gør og derfor er det os der skal forhindre de farlige situationer, så godt som vi nu engang kan. Går det galt alligevel ja så er det jo også rimeligt at vi betaler med mindre andre har handlet totalt uansvarlig så de er skyld i ulykken.
Mvh Karina
Du burde købe dig en Tyrolerhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rytteren... |
Roksi 1 |
09-05-2007 08:09 |
|
har højst sandsynlig en indboforsikring der har dækket skaden, der er ansvars delen automatisk med. Så længe det ikke er lovbefalet med en ansvarsforsikring på hest, som det feks. er på hund, så er det hendes forsikringsselskab der i dette tilfælde dækker. Spørgsmålet i denne sag har jo netop været, hvem der bar skylden...
Pigetøj str.50-62 sælges se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsikring |
NinaL |
09-05-2007 09:09 |
|
Det er vigtigt, at man har rede på, om familieforsikringens ansvarsdel også dækker for skader, som ens heste kan forårsage. (Min gør). Med hensyn til ovennævnte episode mener jeg, at cyklisten må have været temmelig tæt (for tæt) på rytteren!  Jeg kender desværre selv til cyklister, knallerister og biler, der kører for tæt på - og det er ikke kun, hvis man rider - men sandelig også, hvis man færdes til fods i vejkanten.  Forøvrigt er det faktisk værst, hvis man kører med hestevogn ... Bilerne tror, at en hestevogn er et stabilt køretøj, der KUN bevæger sig i lige linie fremad - og derfor kører de forbi med få centimeters afstand ... Men INTET er mere forkert - da et hestekøretøj lynhurtigt kan bevæge sig ind mod midten af vejbanen eller i værste fald vende på tværs af vejen - hvis uheldet er ude - og dét gælder for selv rutinerede heste og kuske. Forøvrigt er der en underlig "ting" i ovennævnte sag ...: "Og at hun havde valgt et smalt og farligt sted til passagen." Hallo altså ... Hvem overhalede hvem??? Var det ikke cyklisten, der overhalede rytteren??  Forøvrigt bor jeg selv på en lille snoet og bulet vej, hvor to biler ikke kan passere hinanden uden at begge viger ud i rabatten ... Hvor skal man så snart være henne?  Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej,,, |
|
|
Jeg kan se den fra begge synspunkter, men omvendt, når jeg skal cykle forbi en hest ringer jeg iforvejen med klokken og køre så meget muligt uden om hesten, hvis cykelisten havde i det mindste ringet med klokken, var der aldrig startet noget problem. Fra rytterens side, når der kommer en cykel, hurtigt,lydløst og tæt på jamen så kan ALLE heste lige give et sæt fra sig. i dette tilfælde sparke bagud, højst sandsynligt fordi den har følt sig truet fordi det er kommet så hurtigt og tæt på. Her er tale om en gammel islænder på 13 år som er trafik sikker.. Jeg mener dommen ikke er passende. Jeg siger ikke at trafikken skal tilpasse sig os, og jeg siger ikke at vi bare skal tilpasse os trafikken... Vi skal alle passe på hinanden...! Hvis cykelisterne lige ringer med klokken engang, og rytterne rider lidt ekstra ud i rabatten, så er der ikke noget problem.
Hilsen Jose & Raffe <3 En Rigtig Hest Er En Dansk Sports Pony Ligesom Min  En "Lille" Hest Med Et Stort Hjerte <3 Og Med Selvtilliden Iorden Kåret Som JHNs Bedste Ekvipage- Hest 2006 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Det var da meget uheldigt at hun lige blev sparket da hun skulle forbi cykellisten, men kom cykellisten til skade?? Eller slap hun bare med forskrekkelsen?? For jeg synes godt nok at 75.000 kr. er mange penge, hvis cykellisten ikke kom noget til.. Jeg har for 14 dage siden selv kommet tilskade, hvor jeg fik en træstamme i hovedet.. Men jeg får da ikke penge for den erstatning.. Altså jeg skulle uden om en lastbil, som var ved at læsse træstammer op i en lastbil, men idet jeg køre forbi på scooter, taber kranen en stamme, som rammer mig i hovedet.. Jeg kommer så meget alvordelig til skade med nakken, men jeg får da ikke noget for det... Jo altså det hele er meldt til forsikringen, men jeg har da ikke fået noget at vide om at jeg skulle få penge for det.. Jeg er staig sygemeldt, da jeg ikke kan så meget.. Hilsen Ellen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt hen i vejret... |
|
|
Nu er det jo svært at vide præcist hvad der er sket, men jeg har tit været ude for cykler der kører ALT for tæt på. Jeg har en sød og rolig hest - men også en hest der reagerer udaf, og jeg kan ikke garantere at han ikke sparker ud, hvis han føler sig presset, eller bliver forskrækket. Jeg synes 75.000 er mange penge, det hænger jo slet ikke sammen. Hvis rytteren har kørt for tæt på, så er det selvforskyldt... Jeg synes nu også generelt at der er noget galt med retssystemet - hvordan kan man få 75000 i "bøde/erstatningskrav" når det giver meget mindre f.eks. at med vilje mishandle et dyr? Gad vide om man også kan stævne ejeren af en hest man rider, hvis man falder af?? Det er jo også et hændeligt uheld, som hesten kan være skyld i...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dom helt ok |
|
|
Jeg syntes det er helt ok at man kan blive dømt til at betale for de skader, som ens hest laver i trafikken. Man kan ikke forvente, at alle andre medtrafikanter har så meget hesteindsigt, at de kan forudsige hestes reaktioner. Og en hest der sparker ud efter trafikken ville jeg aldrig ride ud på. Med hensyn til forsikring, så dækker de fleste indboforsikringer også hestens ugerninger. Hvis ikke ens indboforsikring dækker, ved jeg at man i feks. tryg, kan tegne en ansvarsforsikring på hesten, og jeg mener kun den koster omkring 100 kr. om året.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala.. |
|
|
Min hoppe er ikk bange for noget - kun én gang har jeg oplevet at hun har reageret meget voldsomt, og det var lige netop da en cykelist kom drønende forbi.. De kommer mange gange lydløst og meget hurtigt. - Vi ska altså lige huske på hestens instinkter, og den forsvare sig jo bar.. Jeg synes 75.000 er helt hen i vejret altså.. Og med hensyn til dig der fik en træstamme i hovedet - sagerne køre tit meget længe, og du kan nok godt regne med en erstatning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mylady |
staldhestely |
09-05-2007 10:46 |
|
Nu kan heste jo ikke programeres hjemmefra og heste reagere ikke altid som vi forventer. Der står jo at det er en 13 årig trafiksikker hest det drejer sig om i dette tilfælde, så det er da sikkert også kommet bag på rytteren at hendes hest sparkede bagud. Jeg rider heller ikke ud på heste der sparker, eller jeg forventer ikke de sparker, men en hest der føler sig presset kan man bare ikke stole 112% på. Hilsen Helen.
HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
09-05-2007 10:47 |
|
Selvom det sikkert ikke er rytterens skyld, synes jeg alligevel at det er helt på sin plads at hun skal betale for skaderne på cyklisten. Der er jo også skrevet at rytteren red på en meget smal stig, som sikkert ikke er beregnet til heste, så jeg synes det er helt okay. Kan sagtens se at det er træls for rytteren af hesten, og hesten gjorde det jo sikkert fordi den blev bange, men så må hun lade være med at ride ud på den. Selvom hesten er trafiksikker og har et roligt sind, kan den selvfølgelig blive bange ligesom alle vores heste. Var jeg selv cykelrytteren ville jeg godt nok også kræve erstatning!
Line Rønn ejer af Norddalens Ronaldo og Woodstock XX Djurslands Rideklub, distrikt 12 En rigtig hest har 4 hvide sokker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
beritH |
09-05-2007 11:01 |
|
Normalt er sådanne skader dækket af den ansvarsdækning, der er med i en normal indboforsikring. Men sådanne ansvarsdækninger udbetales normalt kun, hvis man har udvist manglende omhu, da man ellers ikke kan gøres juridisk ansvarlig. Hvis denne historie er korrekt gengivet, kan man så konstatere, at så snart man rider ud offentligt, så udviser man manglende omhu, da man aldrig kan sikre sig imod sådanne situationer. Jeg mener nu et eller andet sted, at cyklisten også har et ansvar for at holde afstand. Men det viser blot igen, at cyklister og fodgængere generelt ikke kan drages til ansvar for noget som helst i trafikken. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også det er urimeligt |
zeusen |
09-05-2007 11:14 |
|
Jeg rider sjældent på vej, men til tider rider jeg en meget rolig Oldenborg ad små veje i omegnen. En dag skridtede jeg roligt derudaf, og pludselig tog pokker ved hesten og tog biddet og ville helt klart tage flugten...Bagved var der kommet 2 lydløse cykelryttere som ikke gjorde situationen bedre ved at bremse hårdt med hylende bremser. Anyway, jeg fik stoppet hesten og der skete intet. Jeg forsøgte at forklare de to, at det var en rigtig god ide at sige noget når man nærmer dig en hest bagfra, netop fordi de er så lydløse. Jeg tror mildest talt de var ligeglade. Eksemplet er blot for at vise at man ikke kan gardere mod alting, selv på den roligste hest. Denne valgte så at tage flugten, men den kunne måske have valgt at forsvare sig som Islænderen gjorde. Det er vel vigtigt at mennesker der begiver sig ud i trafikken ved noget om det de kan møde. Alle ved f.eks at børn kan opføre sig uforudsigeligt, det samme kan heste...uanset hvar veldresseret de er. Men et hip for flere ridestier... for alles sikkerhed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan kan det gå... |
|
|
Jeg synes også, det er helt okay, rytteren(s forsikring) skal betale for episoden. Når man som rytter begiver sig ud i trafikken, så ved man jo godt, at hesten er et levende - og til tider utilregneligt - dyr. Det er et ansvar, folk forhåbentlig tager på sig, sekundet de rider udenfor ridebanen. Ja, det var et uheld og en konsekvens af hestens natur, men eftersom det er rytteren, der lukker hesten ud blandt andre i første omgang, så er det vel der, ansvaret bør ligge. -+- Zip. Som er skovtursrytter hele vejen igennem og udemærket ved hvor råddent fodtusser og cyklister kan opføre sig på skovstier o.lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har.. |
Roksi 1 |
09-05-2007 12:26 |
|
jeg jo ikke set situationen, men mener da klart at hvis hesten kan ramme cykelen, må det være fordi den er for tæt på...  , cyklen, altså!
Pigetøj str.50-62 sælges se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| cyklister og heste. |
Gitte (Tyran) |
09-05-2007 14:38 |
|
jeg har prøvet noget lignende. ..for ca. 4 år siden kom jeg ridende i vejkanten i kolding, der kommer en ung mand på scooter, han kører op på siden af mig, gasser helt vildt op og dytter og bliver bare ved med at provokere, jeg siger til ham at han skal passe på fordi hesten ikke kan lide al larmen, men den er stadig rolig, så kører han videre, men kun for et kort øjeblik, så kommer han farende tilbage med omkring 60-70km/t på fortovet, og kører helt tæt på og dapper min hest i røven og dytter igen, og cirkler rundt om os, og så havde ponyen ellers fået nok og puffede ham af scooteren med sine bagfusser. -han blev stiktosset, og sagde jeg skulle betale en ny scooter og alt muligt, men da jeg tilbød at ringe til politiet og forklare hvad der var sket fik jeg bare et provokerende "@!#$ nu dig" og så fræste han afsted. ponyen vi her taler om var 100% velredet og trafiksikker, men selv den mest rolige hest kan jo altså hidses op. ..og hvis en fjordhest som er vant til alting kan reagere sådan, så kan enhver anden hest nok også. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså.. |
|
|
Så er det jo nok en sag om påstand mod påstand, meget uheldig situation at stå i. Men både hestefolk og andre trafikanter er nok sådan ca lige gode om det de fleste gange. Det er rigtig med cykelister, at de ofte dukker op ud i det blå og måske kører for tæt på, men jeg har da set mange, og incl mig selv, hvor man rider to og to, og så er der altså ikke plads til både biler og cykler. Vi skal blive bedre til at vise hensyn til hinanden, men det kan jo være svært med oplevelser som denne. Har selv prøvet at skridte på en cykelsti, (to sporet), hvor der så pludeselig holder en bus en med skrigende handicappede unge og voksne,( de skulle til handicap stævne på "min" rideskole), charføren kunne ikke finde vej og tænkte så, at der var da en hest, så jeg stopper da lige og spørger om vej. Nej, altså, jeg har nok set sådan ud i hovedet , da han stoppede mig. Resultatet blev at da han åbnede dørene ved siden af Ice, blev han så forskrækket at han løb sidelæns og faldt ned i en stor grøft ved siden af cykelstien, jeg faldt selvfølgelig af, og Ice havde et hævet varmt ben . Men så bliver man jo nødt til at tænke på at det da selvfølgelig ikke var charførens hensigt da han stoppede bussen..han vidste ikke bedre. Det komiske i historien er så at da de handicappede ankommer til ridecenteret fortæller de alle at der var en pige der faldt af ude på vejen, der er ingen der tror på dem,indtil jeg altså stortudende kommer trækende med Ice . Bare fordi de er handicappede behøves de da ikke at lyve.. .Charføren var forduftet i en fart, han var nok lidt flov...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
|
|
Der står da ingen steder at det var på en cykelsti? Og man kan ikke sammenligne en bil og en hest - det kan alle idioter da tænke sig til. Når jeg rider på vej(og her mener jeg en rigtig vej - uden cykelsti), er det langt de fleste biler der trækker godt ud i siden og sætter farten ned, så hvorfor kan cyklister ikke gøre det samme? Det sjove er jo netop at mange motionscyklister cykler på VEJEN, selvom der er en cykelsti.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cyklist/hest |
|
|
Man kan altså ikke have 100% styr på en hest! Enhver rolig og trafiksikker hest kan jo blive forskækket og hoppe til siden med katastrofale følger. Det lykkedes for min meget fredsommelige pony at springe ind i et ældre ægtepar sidste sommer, da hun blev forskrækket. Der skete ikke noget alvoligt med dem, men de meldte det til politiet og krævede at min forsikring betalte for skaderne. Men de hævdede også at det var min skyld, da jeg jo burde have styr på min hest!! Min forsikring sagde at det var et hændeligt uheld og at det ikke var min skyld. Men det kan altså gå galt for selv den roligste og mest velopdragne hest. Så NEJ... jeg synes ikke det er rimeligt at den omtalte rytter skal betale 75.000 kr til cyklisten. Han valgte selv at passere hesten på en smal sti, ikke? Hvorfor er det rytteren der bærer skylden? De skide cyklister kører som sindsyge nogen gange. De drøner forbi en hest i vejkanten med 100 km/t eller også kører de helt lydløst op forbi hesten så både rytter og hest bliver forskrækket.
Hvordan ville livet være uden bekymringer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også det er for meget |
Angelina ♥Romeo Cassiopeiaϖ |
09-05-2007 15:54 |
|
men kan godt se det fra begge sider. Dog havde jeg nok gjort anderledes som cyklist. For selvom en hest bliver ligestillet med en billist, så har jeg altid i mit indre sind gjort det at alle andre i trafikken (både bløde og hårde trafikanter) er potentielle idioter. Derfor tager jeg min egen sikkerhed højest og gør hvad jeg kan for at forudse enhver situation. Cyklisten kendte jo ikke hesten, så uanset hvad burde han have forudset det værst tænkelig og handlet derefter. Selvfølgelig er rytteren tildels ansvarlig, men hvad kan man nå at gøre, hvis en cyklist kommer så stille og hurtig at man ikke kan nå f.eks at bringe sin hest til at stå og evt. blive opmærksom på cyklisten? Stakkels hest. Den må være blevet forskrækket og rytteren ligeså... Ser også selv at rigtig mange cyklister og andre bløde trafikanter faktisk selv er ude om de skrammer de får, med den måde de færdes på. Men det er jo nok fordi de rent retsmæssigt føler sig usårlige. Så glemmer man jo nok at tænke lidt "her og nu"...
Hilsen Shadowfax, Frieseren ROMEO & G. kryds'et CASSIOPEIA Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge Ledige pladser i løsdrift/boks (Vejrup) (min. stangmål 120cm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det der ! |
|
|
Det kunne jo være at ham cykelisten havde kørt for tæt på hesten! Hvis det var mig der var "hesten" Ville jeg nok også flippe ud! Nu ved jeg det ikke men det kunne jo også være at hesten der måske ikke var helt vant til det der! Men jeg ved det ikke! Men det kunne jo faktisk lige så godt være Cyklistens fejl som det kunne være hestens! Det er nok lige lovligt meget og skulle betale! Syntes jeg ! ' - jeg ved ikke hvad jeg lige har sat og skrevet! ^^ '
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshdgfkjh |
|
|
"Tag ned i skridt, hvis en cyklist ønsker at overhale." - hvordan skal man kunne det hvis man ikke ved de kommer?
Nicole .. med den intetsigende signatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikringen betalte |
|
|
Sådan som jeg læser det, er det rytterens forsikringsselskab der er dømt til at betale - man må vel gå ud fra at dette så er rytterens almindelige personlige ansvarsforsikring. At uheldet skyldtes at rytteren ikke havde "fuldstændig styr over sin hest" - ja det er da nok muligt, men man har jo aldrig "fuldstændig styr" over et levende dyr - medmindre man har spærret det inde i et bur... Jeg synes reglerne burde gælde i stil med hårde og bløde traffikanter, det er jo som udgangspunkt de svageste i trafikken der bliver dømt uskyldige - jeg synes det ville være en god ting også at indføre dette princip angående heste. Måske ville det også få - visse trafikanter - til at udvise en mere hensynsfyld opførsel - jeg er både blevet dyttet af, ringklokket af, råbt af, chikaneret osv. fordi en del mener at en hest i trafikken skal provokeres så man kan se hvor dens grænse er - ved ikke om der er et eller andet ha-ha agtigt - i at se en rytter der har vanskeligheder med at styre hesten - det virker indimellem sådan. En lov om at heste er meget bløde trafikanter der skal udvises hensyn til - og en kampagne omkring dette - ville være rart. Bortset fra det kan jeg jo også godt forstå cyklisten vil have erstatning, nu det var et uheld, ingen af de indvolverede parter havde provokeret til. Der findes også mennesker der simpelthen ikke aner hvordan man (ikke) passerer en hest - det kan de jo ikke gøre for - de har bare ikke forstand på heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Retfærdigt |
|
|
Jeg mener egentlig at det er retfærdigt nok at rytter betaler for cyklistens skader - dog mener jeg at beløbet er noget hen i vejret... En voldtægtsforbryder dømmes ofte til en erstatning til sit offer på 20-30.000 - synes ikke der er hold i det danske retssystem altid!!! Tror snart det er tid til at skrive et læserbrev så der måske er en enkelt trafikant mere der tage hensyn næste gang de møder en hest i trafikken...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grgrgthh |
|
|
Jeg har ingen forstand på hvad loven konkret siger i det tilfælde, men jeg mener afgørelsen er fair. Selvfølgelig rører det os, at høre om sådan noget. Men hvis jeg lå med brækket kraveben i en grøft, vil jeg da også kræve erstatning, selvom jeg ved, at hesten ikke mener noget ondt som sådan med det. Man må stå inde for det dyr man har. -og de ting de gør. Som der står red hun/han på en meget smal sti. Havde den været bred var situationen nok en anden. Jeg rider selv på en rimelig smal sti på vej til skoven og min hest har til tider nerverne ude på tøjet, så sådan en historie skræmmer selvfølgelig. Men jeg rider så godt ud i siden jeg kan. Jeg ønsker faktisk ikke at de ringer på klokken. Det skræmmer mange heste endnu mere. Det bedste de kan gøre er lige, at sige et par ord ganske roligt.
Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig! Den stolte ejer af Miss GiGi - fuldblod er vejen frem  RODEO ER AFLYST,- VI VANDT!!!! Tak for kampen allesammen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten sparkede IKKE |
Miss-Joye |
09-05-2007 22:01 |
|
Dette er sakset fra tråden på joras om præcis samme emne. Hvor rytteren og ejeren af hesten selv deltager. Dette er hendes skrevne ord om denne happening> Hej Alle Ja her kommer så den sande historie, for som alle sikkert/forhåbentlig er klar over, så er journalister rigtig gode til at fordreje en historie så den er mest spændende og ukendelig for de implicerede. Jeg kan jo selvfølgelig kun give den sande histori da JEG VAR DEN DER RED PÅ HESTEN. Jeg kom skridtende af en ca. 2 meter bred sti,og imod mig kommer cykelrytteren ned af en bakke med rimelig høj fart. Jeg stopper helt op og råber rolig til cykelrytteren. Han vælger dog at køre videre, og da han er lige ud for min hest vender hesten rundt og cykelrytteren kører ind i os og flyver ud over styret og ned af en skrænt. Hesten sparker IKKE cykelrytteren på noget tidspunkt. - - - -
Mvh Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ - Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har.. Medlem af Ganti & Toppur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyhhh... |
|
|
...for 75.000 dask vil jeg gerne bestille et knækket kraveben!!!  Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cyklistens skyld??? |
|
|
Udfra rytterens beskrivelse kan jeg ikke se, det kan være cyklistens skyld over hovedet. Man kan da ikke forvente af ikke hestekyndige, at de skal stoppe helt op, fordi de møder en "modkørende" ekvipage. Det ville jeg som hestemenneske ikke en gang have gjort. Når man bevæger sig ud i trafikken, må andre trafikanter som udgangspunkt have tiltro til, at man har styr på dyret, og sker det så, at hesten reagerer uventet, så må man jo tage konsekvenserne. En billist bliver også dømt til at betale erstatning, hvis han kører nogen ned, selvom det sker på grund af et uopmærksomt øjeblik. Og så lige en anden ting - hvorfor stoppe hesten. Er det kun mig der har fået banket ind i knolden, at det er bedre at skridte fremad, end at stå stille, hvis hesten bliver bange 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skylden |
|
|
Jamen kan det ikke være helt ligegyldig hvis skylden er, iflg. færdselsregler har heste kun noget at gøre på enten en vej eller en ridesti, og når hesten så har været på en sti, dvs. hverken en vej eller ridesti, så har den været et ulovlig sted, og vel alene af det kan gøre at rytteren har skylden. Og nej, jeg er da bestemt ikke hellig, jeg rider selv på stier og forbudte steder, og hvis der de steder sker en ulykke, jamen så er det min skyld uanset hvad der er sket, for jeg MÅ ikke være de steder som rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når jeg er i trafikken |
FruJørgensen |
10-05-2007 10:25 |
|
Nu rider jeg ganske lidt i trafikken men går utrolig mange ture med hestene og tit oplever jeg også at billister/cykellister ingen respekt har for at man kommer gående med en hest. Så nu er jeg begyndt at stikke armen ud når jeg kan se enten en modkørende eller en der kommer bagfra og vippe den op og ned stille og roligt for at sinalere at her går jeg altså og at de godt må sætte farten lidt ned i det de køre forbi og det hjælper faktisk så sinalere man også til billisten at man har set dem komme og er klar over de kommer forbi en og man har bedre fat i hesten.. Ved ikke om andre har sådan små ting de altid gør i trafikken når de har hesten med eller om det bare er mig
~*En gang Frederiksborghest altid Frederiksborghest*~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Manglende viden ? |
Marleen |
10-05-2007 11:10 |
|
Hej Jeg tror man skal huske på at det langt fra er alle - både bilister, cyklister, motionister og andre medtrafikanter der ved hvordan man bedst passerer en hest og rytter. Som bilist har jeg selv været i tvivl om den rette måde..indtil jeg fik info igennem indlæg på HN . Så måske en eller anden for for "heste-organistation" burde arbejde på at der kom noget info. til omverdenen om hvordan man bedst viser hensyn til ryttere i trafikken - en slags folder eller OBS indslag på TV... ...For det behøver jo ikke være for at generer rytteren at folk ikke udviser den rette opførsel - det kan være uvidenhed...
Med venlig hilsen Marleen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hørt Marleen !!! |
Lisbeth Sejberg |
10-05-2007 11:16 |
|
Selv om jeg ikke selv rider længere, så følger jeg også den her slags debatter. Jeg har ved flere lejligheder opfordret til, at man skrev om problemet til f.eks. FDM, hvis medlemsblad bliver læst af rigtigt mange og ofte bliver citeret i andre dele af pressen. Selv om opfordringen er blevet fulgt med adresse og hele baduljen til FDM, er det ikke mit indtryk, at det er noget, nogen gider bruge tid på. At sidde her på HN og andre heste-fora og skrive ukvemsord om andre trafikanter, når man ikke ret langt med. Mvh. Lisbeth
www.anti-rodeo.underskrifter.dk har du skrevet under?? Det har over 16700 allerede gjort .... og det nyttede !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|