Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

forfangen hest - handicappet
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 17:15

øv øv øv

min ene fjordbolle er lige blevet erklæret forfangen af dyrlægen her i weekende og er i medicinsk behandling samt dømt til 14 dages total ro.

Hun står på dejligt blødt underlag udendøre hele dagen og ser på sin bror, der enten tåger rundt på en gammel nedbidt mark eller er inde sammen med hende og hygger, samt hjælper hende med at holde fluerne væk fra den sved, der fremkommer, når hun får sine suacron indsprøjtninger. Om natten står de begge inde igen.

Jeg føler mig som verdens dårligste "hestemor". Jeg har ikke set nogen symptomer på at det var på vej. Et døgn før løb de begge ræs tværs gennem alle folde, fordi de ikke ville ind, da jeg kom for at hente dem. Hun løb stærkest.Derfor besluttede jeg mig for at sætte dem på døgnfold, på en godt nedbidt fold - MEN der må have været for megen nattekulde til græsset eller noget andet, for aftenen efter kan jeg se, at hun går meget stift. Jeg tager hende omgående ind, og dyrlægen kommer med sin diagnose.

Brormand fejler intet. De er begge "store", siger dyrlægen, men det er ikke nødvendigvis grunden, siger hun også.

Nu må hun ikke komme på græs mere i år. Jeg får en fold pløjet med meget gammel græs pløjet op og håber, at jeg kan holde den fri fra græs.

Men lige nu er jeg meget langt nede, på trods af, at det ser ud som om hun er i kraftig bedring og ved godt mod. Skal hun nu ikke længere løbe med sin bror ud over markerne eller trisse rundt som hun vil? I dag begyndte hun at spise sin egen gødning. Det vil hun hellere end at spise det triste hø jeg kommer med.Ifølge dyrlægen skal jeg holde igen med vitaminer og mineraler i denne periode.

Hvad er det for et hesteliv jeg kan tilbyde nu?

Vær sød ikke at skrive andet end konstruktive råd og kritik,

jeg føler virkelig, at jeg har gjort alt efter bedste evne og viden.

Jeg vil især gerne høre fra nogen, der lever med denne trussel over hovedet, således som jeg og min fjordbolle skal i fremtiden.

tak!

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 17:28

Ja, jeg kan godt forstå, at du er meget træt af situationen. Jeg havde samme problem med min islænder sidste forår/sommer. Hun kunne ikke engang tåle at gå på græs en time om dagen!!!

Jeg kan trøste dig med, at hun nu er 100% rengående. Men selvfølgelig ikke helbredt! En del af sommerfolden er indhegnet specielt til hende - her er der kun få græsstrå og ellers mest mos og ukrudt. Jeg håber, at kunne vænne hende til lidt mere græs hen over sommeren. Hun affinder sig fint med situationen, da det er blevet en vane.

Pas på med det nedbidte græs - det er nemlig "stresset" og indeholder derfor meget fruktan. Langt stift græs er meget bedre til en hest med tendens til forfangenhed. De første tegn på forfangenhed er varme hove og forhøjet puls.

Jeg håber, at din fjolle snart bliver rask!

***** Snepony *****

If the aborigine drafted an IQ test, all of Western civilization would presumably flunk it. Mahatma Gandhi

Adventure is the result of poor planning. Blatchford Snell

0
0
Svar på denne tråd

uhaa...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 20:54

Det er ikke spor rart.. Jeg har en lille blandings pony der er forfangen.. og hende behandler vi helt særligt.. men det er ikke noget problem.. hun er jo heller ikke syg af det lige nu. Jeg har ikke haft hende så længe, men hun var ikke rask da hun ankom.. måske også pga en meget lang tur til mig... men det jeg vil sige er.. det behøver ikke at føles som om de er handicappet.. Sussi(ponyen) får special foder om vinteren og roepiller hele året. Om sommeren går hun på jordfold og dagen og en meget græs-fattig fold, sammen med de andre, om natten og hun har det skønt! Hun nyder at bliver forkælet lidt og få morgen, middag og aftensmad og hun har ikke haft nogen gener overhoved..

Så op med humøret!! Hun skal nok få et godt og givende liv..!!

Karina.

Jeg kan godt lide dressur..... men jeg vil hellere ride tur.. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 21:04

Puha, det er altså bare synd, når de er forfangne.

Men forfangenhed kan altså komme meget hurtigt, og hos nogle heste skal der meget lidt til før de bliver syge, så jeg synes ikke, du har grund til at føle dig som en dårlig "hestemor". Det er ikke sikkert, der har været nogle tegn at se på et tidligere tidspunkt, og du fik jo fat i dyrlægen, så hesten kunne komme i behandling med det samme.

Desuden er det muligt, at hesten kommer helt over det uden mén. Den kommer ikke på græs mere i år, men det kan godt være, den kan tåle en smule græs på et senere tidspunkt.

Forfangenhed er en kompæeks sygdom, som man endnu ikke har styr på alle årsagerne til. I takt med at dyrlægerne bliver klogere på sygdommens årsager, bliver det forhåbentlig også lettere at forebygge.

God bedring med hesten.

Mvh.

Rebecca.

Dejligt hingsteføl fra 2006 sælges
0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 13:10

for de trøstende svar. Min hoppe har det bedre og får kun lidt smertestillende morgen og aften. Men lettere mopset er hun vist.

Men jeg nusser og hygger om hende, selvom hun aldrig helt har brudt sig om den form for kontakt. Naturligvis står hun helt stille og skal gøre det mindst 10 dage endnu. Så kontakter jeg nok dyrlægen igen, for at være sikker på om hun må traske rundt på en jordfold. Det er jo rigtig svært i disse tørke tider at holde folden blød.

Hvad er det for noget specialfoder Sussie får om vinteren?

hilsner

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

Første tegn
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 13:53

Det første tegn er oftest hård/fast overlinie på halsen.

Vores ponyhoppe var forfangen i flere omgange sidste år, nu har hun føl ved siden og det hjælper enormt meget.

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor hjælper
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 15:31
det med føl på siden? Tænker du på det med at gå alene på jordfold?

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

ASDGAsjj
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 19:47

Sussi får Frugt musli.. Jeg køber det hos min foder forhandler.. jeg bad bare om foder til forfangne heste.. det er altså rigtig godt... og så roepiller..

Karina.

Jeg kan godt lide dressur..... men jeg vil hellere ride tur.. :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 19:51
Et andet godt fodermiddel er "Happy Hoof" fra Spillers. Det bruger jeg - og så ganske almindelige roepiller, som ikke er tilsat ekstra sukker.

***** Snepony *****

If the aborigine drafted an IQ test, all of Western civilization would presumably flunk it. Mahatma Gandhi

Adventure is the result of poor planning. Blatchford Snell

0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 21:05

hej

min haflinger er også lige blevet forfangen, hun var på jord fold for første gang i dag efter 14 dage i boksen.

jeg fodre med:

• spillers high fiber cubes, som også er en foder til forfangne heste,
  • masse lucerne (ikke det er er tilsat melasse)det hedder gls alfa light,
  • opblødte almindelige roepiller.
  • hø

denne fodring er godt for den fede forfangne hest da den er lav på kalorieindholdet og god med struktur og tyggetid der giver metheds fornemmelse.

håber du kan bruge det til noget og god bedring til hesten.

0
0
Svar på denne tråd

tak for kost råd
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 11:05
det går kun langomt fremad nu. Men hun står pænt stille og affinder sig med situationen. Vi har 9 dage tilbage i ro...

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

Nedbidt græs er det
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 18:07
VÆRSTE ift forfangenhed.
Hellere 1-2 timers godt, langt, groft, halvgammelt græs og så jordfold med hø, stakkevis af roepiller - for resten.

De skal have fuld vitamin-mineraldosis - de er svært syge og må ikke mangle det.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

tak EVA
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 19:51

men hvad søren skal jeg tro? Da jeg spurgte dyrlægen om vitaminer og mineraler, sagde hun, at jeg absolut ikke måtte give hende noget af det nu. Al energi skulle tilbage holdes.

Jeg er tilbøjelig til at tro på dig Eva men...

ANNETTE
0
0
Svar på denne tråd

Annette...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 20:19

De andre er kommet med nogle gode råd!

jeg bruger også Spillers High Fibre Cubes til min samt roepiller, som jeg blander med lidt grønpiller.

Da min i sin tid fik symptomer sagde min dyrlæge, at han de første tid kun måtte få opblødt klid, halm og ældre (men godt) vandet hø - når du vander høet i et døgn vander du næsten al sukkeret ud, nemlig.

Derefter fik jeg lagt en foderplan til ham, som består af det jeg først beskrev (Spillers, roe og grønpiller) samt vitaminer og hø, selvfølgelig.

Det mest naturlige for hesten er selvfølgelig en fold uden alt for meget græs. Heste er steppedyr, som vandrer rundt efter føden. Så skal du så græs på marken igen kan du jo lede efter nogle græssorter, der er gode til heste, der har været forfangne (jeg tror, Equipage engang havde en artikel om det).

Slutteligt vil jeg sige, at du IKKE er en dårlig hesteejer! Sket er sket og du har handlet ansvarsfuldt og fornuftigt derefter. Dårlig samvittighed tror jeg ikke kan undgåes. Men vær ikke for hård mod dig selv.

0
0
Svar på denne tråd

min forfangne
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 20:25
min blev forfangen for et par uger siden. hun stod i boksen 4 dage og kom derefter på fold.
Hun står på fold hele dagen med adgang til halm og om natten står hun i boks med ewt tykt lag spåner og wraphø. Hun får alm. roepiller og salvamin grøn.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider