Hej,
Jeg har haft en del parter på min pony den tid jeg har haft ham...
Nogle har simpelthen været de bedste, som har været nød til at gå af ham, fordi de skulle flytte..
Jeg havde én part på et tidspunkt, som misred ham.. (Hans hove kan ikke tåle at gå på asfalt for meget af gangen), og hun havde redet ham 3 timer på asfalt ind til byen.. Hun vidste godt at han ikke måtte ride på asfalt, så mit hoved sprang simpelthen da hun fortalte stolt at de havde redet så langt.. Min pony haltede en uge efter ! Hende tog jeg hurtigt af som part..
De dårligste erfaringer jeg har haft med parter er:
-Hvis parten er under 18 år og forældrene ikke er indforstået i parten, eller bare at den ene forælder ikke er.
-Hvis parten KUN har redet på rideskole i over 4 år..(Personen bliver simpelthen for vant til rideskole heste, og har svært ved at affinde sig med privat heste, som der somregel er en smule mere gnist i)
Jeg plejer som regel at lede efter en ansvarsbevidst part omkring min egen alder (14), med forældre til hjælp og at hun har redet på rideskole 3-4 år, gerne på parter hos private osv.
Det har gået mig godt mange gange, og det er de krav jeg sætter..
Hvis parten er god imod hesten og han/hun gør hvad han/hun for at vide (mugning, rider de rigtige steder osv.) for han/hun selvfølgelig også lov til flere ting; spring, stævner osv..