Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ordsprogsforvirring?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 00:02

Hedder det at den Hellige Grav er velforvaret eller er det mon den Hellige Gral?

Her i de tidlige nattetimer, så trænger den slags spørgsmål sig naturligvis på.

Jeg skal ikke pådutte jer andre at finde svaret, for det har jeg selv gjort:

Det er i tidens løb blevet diskuteret om det hedder den hellige grav er velforvaret eller den hellige gral er velforvaret. Det er nærliggende at tro at den hellige grav er en forvanskning af den hellige gral eftersom gralen, der ifølge legenden var en skål som Kristus havde brugt ved nadverens indstiftelse, også skulle være vel forvaret. Den blev imidlertid bragt til England hvor den forsvandt og kun kunne findes igen af en ridder med rent hjerte, fortæller sagnet. Men det ser ud til at den hellige grav ikke er en forvanskning af den hellige gral.

Talemåden den hellige grav er velforvaret findes i T. Vogel-Jørgensen og Poul Zerlang: Bevingede ord, 6. rev. udg., 1998. Det fremgår af dette opslagsværk at (Tro den) hellige grav velforvaret er et internationalt udtryk der hentyder til de i århundreder herskende religiøse stridigheder i Palæstina, og som udtrykker at Kristi grav skulle være i god behold i de kristnes hænder.

Aviserne, fx Børsen, Aktuelt og Jyllands-Posten, skrev 21.1.1967 at sproghistorikeren professor Johs. Brøndum-Nielsen i sit foredrag i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab 20.1.1967 hævdede at talemåden er opstået i Danmark og Nordtyskland omkring reformationen ved oversættelsen af Det Nye Testamente. I Matthæusevangeliets 27. kapitel stod der at farisæerne og de skriftkloge gik til Pontius Pilatus efter Jesu henrettelse og bad landshøvdingen om at få graven forvaret fordi de var bange for at disciplene ville stjæle liget og påstå at den døde var opstanden.

Jøderne troede at den hellige grav var vel forvaret, men det viste sig altså at være en falsk forvisning, og det er jo også det der ligger i talemåden. I de nyere bibeloversættelser er udtrykket forvaret afløst af bevogtet.

At talemåden er international, som det hævdes i Bevingede ord, er altså ikke sandt ifølge Brøndum-Nielsen. Jørgen Bang har tilsvarende i Berlingske Tidende 31.3.1974 skrevet at han ikke har kunnet finde paralleller til talemåden i hovedsprogene. De udtrykker tanken på en anden måde, engelsk fx med everything is lovely in the garden eller live in a fool's paradise. Netop denne oplysning har forfatteren dog ladet udgå i optrykket af artiklen i bogen Jørgen Bang: På talefod med sproget, 1980, s. 38-39.

Svaret er fundet via Google hos http://www.dsn.dk/nfs/1999-2.htm

Andre misforståelser, som skal udryddes? I er naturligvis velkomne til selv at finde svaret og dele med os andre :-)

Gratis hestekalender 2007

OPTIMALsadel.dk - for optimale bevægelser!
0
0
Svar på denne tråd

Den Hellige Grav
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 00:15
Naturligvis! Det må jo omhandle Korstogene og Jerusalem, Den Hellige Gral er formentlig af keltisk oprindelse, som er blevet kristnet til den kalk, der blev brugt ved Den sidste Nadver. I keltisk mytologi er spyddet, bægret (kalken/karret jvf Gundestrup Karret, der er keltisk), sværdet hellige. Det lever i øvrigt videre i vores kort: spar= sværd, hjerter= kop/bæger, klør= stav/kølle og ruder= mønter/5-takkede stjerner eller pentagrammer.

Ligeledes er Spyddet blevet kristnet til det spyd, Jesus blev stukket med i siden, da han hang på korset.

Den Hellige Gral er bla knyttet til myterne om Kong Arthur (der kan dateres til omkring år 500- myterne- ikke kongen!).
Sværdet findes også i den mellemøstlige religion Mitra-ismen, der formentlig er blevet udbredt med romersk kultur. Heri kæmper guden mod en hvid tyr.

Så i virkeligheden- er Rodeo en nutidig udgave af Mitra-ismen (mand mod tyr) og relikt af det keltiske (mand mod hest).

;-)

Brændt barn lugter ilde...

Mvh xtiny

♣ Scientist's Door Sign: "Gone Fission." ♣

"Have no fear of perfection, you´ll never reach it"
Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Og vores nissers
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 01:45

nissehuer er i virkeligheden Mitras-huer ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha NinA
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 01:59
Det mener Deleuran jo. ("Danmarks Historie fortalt for Folket"). Nå ja- jeg har lige genlæst ham- men hans kilder er 30-40+ gamle. Så han tager fuldstændig fejl med det tidlige menneske, vi kom fra Afrika. Der er fx mindre genetisk forskel på dig og en kineser- end på en K!ung San og en Masai. (Buskmand og Masai).

Men- nu er det vel begrænset, hvor mange måder, man kan sy en hue på? Eller lave en filthat? Det er nok mere dér ligheden ligger, end i en egentlig kulturel arv.

Men jeg er stødt på en teori om, at grækerne holdt slaver fordi, hestene gik med kumteseler/åg= trækket ligger på halsen, så hesten ikke kan bruge sig, og så er en slave billigere (i foder?).
Fra Middelalderen fik vi et bedre træk-seletøj, så hestene kunne trække mere.

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

Mere kritik
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 02:06
Deleuran mente også at bronzealderens kappe ligner dyrehud. Men det er ikke rigtigt (jeg har læst det i Skalk!), når man tager et firkantet stykke vævet stof, og skærer det ovalt til i bunden, så får man et stykke med to praktisk løse ender, der kan sys på den lige kant- vupti-hva-be-har: En rundskåren kappe med bindebånd øverst!

(Min mor var som håndarbejdslærer *meget* interesseret i dragter, jeg har taget skade selv!)

Mvh xtiny

Salvador Dali

0
0
Svar på denne tråd

hedder det
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 11:52

... at mane fanden på væggen eller at male fanden på væggen?

Det hedder i hvert fald syn for sagn og ikke syn for sagen.

0
0
Svar på denne tråd

Og så skal man
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 11:00

tage det hele med et gran salt

Forvirring er der nok af, specielt sproglig forvirring :-)

Venlig hilsen
Randi G.

Mors hest er bedst
(Anne-Katrine, 4 år)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen xtiny
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 12:25

jeg har da selv fundet på det ;-)

Jeg så det på en udstilling i Rom (y)

Derfor er det jo ikke sikkert, det passer, men Claus Deleuran har åbenbart også tænkt på det :-D

Men den med kumteselen har jeg også læst. Sidste sommer købte jeg en obskur, men oplysende bog om hestens historie på et loppesalg på Djursland (y)

Faktisk kan heste trække forbløffende lidt, hvis man ikke er klar over, hvordan man skal anbringe seletøjet. Deres luftrør lukker til :-(

Derfor var okser bedre. Jeg ved ikke med slaver...

---

Det hedder at 'male fanden på væggen'.

-

Ja, det hedder 'syn for sagn', fordi det henviser til 'sagn' = den historie, der er blevet fortalt, og så får man set (ved selv-syn), at den passer.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

>-o-<>-o-<

Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og

ualmindeligt pæne

- smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

>-o-<>-o-<

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider