Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

ICE - In Case of Emergency
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 09:16
Lægevagt og ambulance-folk beder alle om at sprede dette budskab. De har opdaget, at de fleste skadede har en mobil-telefon på sig. Ambulancefolkene/politiet ved dog ikke, hvem der er de nærmeste pårørende i adresselisten. Det man ønsker er, at man indtaster en person, som hedder "ICE" (In Case of Emergency). Under dette navn står den/de personer, som man mener, bør kontaktes i tilfælde af ulykke. Ønsker man flere personer, kan man bruge ICE1, ICE2, ICE3... Det er en enkel sag, den er gratis, og den kan gøre en forskel, når det gælder!
0
0
Svar på denne tråd

jeg har godt set det
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 09:19
og det er en rigtig go ide, jeg har ændret min telefon bog til ice jeg vil også råde andre til at gøre det,
0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 09:23

Jeg synes faktisk det er en ret god ide. Så derfor håber jeg mange læser indlægget (eller har hørt det fra anden side) og opretter en ICE i mobilen

Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Radioen
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 09:42

Hørte det i går og oprettede straks ICE numre i min mobil

Det er en rigtig god idé!

Hvem vil ikke gerne have sine nærmeste ved sig, hvis man har været ude for en ulykke?

Venlig hilsen

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

ice !!!
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 10:26
Der er tale om en spammail som frarådes af falck, politi og lægerådet de står absolut ikke bag denne opfordring. Årsagen er at der er for stor chance for at forkerte informeres i tilfælde af en ulykke / dødsfald. Tænk på hvis telefonen ikke tilhører den person der er kommet tilskade og de så ringer til feks. forældre og siger deres datter er blevet dræbt, det ville nok ikke være så godt. Læger og politi oplyser samtidig at de aldrig ville bruge sådanne oplysninger og at det er meget sjældent at de har behov for det. Det lyder smart men det er nok bare mere smart for dem der tjener på at denne besked sendes rundt til så mange.
0
0
Svar på denne tråd

desværre er
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 10:33

Det rigtigt som Heidi siger:

Falck tager afstand fra kædemail 3. maj 2007 kl. 07:56
En kædemail, der udgiver sig for at stamme fra Falck, florerer i øjeblikket. I mailen bliver man opfordret til at indtaste ens nærmeste pårørende på mobiltelefonen under navnet ICE (In Case of Emergency). Det kan hjælpe redderne til at komme i kontakt med pårørende og i sidste ende være med til at redde liv. Det lyder, som en god idé, men det er slet ikke Falck, der står bag.

"Umiddelbart virker det som en god idé, men der er flere problemer", siger Falcks korpslæge, Sven Trautner, til Århus Stiftstidende. "For det første skal man være stensikker på, at telefonen tilhører den rigtige person. Den skal også være opdateret, så skilsmisser og andre personlige forhold ikke giver problemer. Og så er der det etiske i at åbne andres telefoner", siger han.

Under alle omstændigheder vil det sjældent være aktuelt for Falck at bruge ICE-personen, for det er slet ikke deres opgave at underrette pårørende; det er en politiopgave. Desuden mener Sven Trautner ikke, at det er et problem for politiet i Danmark at finde frem til pårørende.

Idéen med at få mobilbrugere til at skrive en ICE-person ind på deres mobiltelefon stammer fra Storbritannien, hvor der efter terrorangrebet i London den 7. juli 2005 var problemer med at finde kontaktoplysninger på flere af de omkomne. De færreste havde papirer med kontaktoplysninger på sig, men næsten alle havde mobiltelefoner. Derfor kunne det have hjulpet redningsarbejderne og politiet med at finde frem til de pårørende, hvis alle havde en kontakt i mobilen under navnet ICE.

I efteråret 2005 blev ICE-idéen præsenteret, og blandt andet den walisiske redningstjeneste bakkede idéen op. Senere har mailopfordringen spredt sig, og i de seneste måneder er den også nået til blandt andet Norge og Danmark. "Det kan muligvis fungere i andre lande, men jeg kan ikke se, at man kan gennemføre det i Danmark. Det er for usikkert. Derfor er vi ikke gået videre med det", siger Sven Trautner til Århus Stiftstidende.

Sakstet fra www.beredskabsinfo.dk/content/view/ 617/2/

Med venlig Hilsen
Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥
Lærehestene vil altid ha' en plads i hjertet hos mig
0
0
Svar på denne tråd

det var jeg ikke klar over
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 10:41

Det var jeg ikke klar over - vil da straks prøve at få fat på en moderator som kan slette indlægget - beklager

(var ellers en god ide)

0
0
Svar på denne tråd

Pernulle
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 10:51
Nej, den skal ikke slettes - nu kan folk jo se og vide at det er snyd og humbuk og så sige det videre!

Med venlig Hilsen
Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥
Lærehestene vil altid ha' en plads i hjertet hos mig
0
0
Svar på denne tråd

fdsfsdg
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 11:25

Selvom falck ikke bakker op om ideen skader det jo på ingen måde at have et par ICE'er i telefonbogen!!

-F.eks i tilfælde af terror som der nævnes.

Det er da lige så meget hvis man taber sin telefon og en hæderlig person finder den og vil kontakte ejer. (Eller så tæt man kan komme på personen)

Jeg tror heller ikke de kommer til, at bruge det ret meget, men tænk hvis uheldet er ude og de rent faktisk forsøger med ens telefonbog? -uden held?

Hvis man bliver fundet med en tlf. i ens lomme er chancen for at det rent faktisk er tilskadekommendes tlf. nok ret stor..

Jeg sletter i hvert fald ikke mine, det er sikkert :)

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd

Også at
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 14:10

hvis nu at uheldet skulle ske, hvis jeg har min mobil på mig, så har jeg også min pung med sygesikringskortet i. Jeg vil tro at de først kigger der på, og så går ud derfra, også bilens reg.nr.

Jeg havde nu allerede oprettet mit allerførste nr. i min tlf.bog til A Hjem det er så dejligt nemt og mon ikke det ringes op først?

På den anden side, har man ikke engang hørt om, at nogen var blevet kontaktet telefonisk kl. 02 om natten at manden er forulykket og indlagt, konen flyver op af sengen for at finde ud af at manden lå og sov, og bilen sørme var stjålet.

Gad vide om den eneste rigtige løsning ikke ville være at vi alle blev chippet ved fødslen, så kan man også hurtigt finde bortkomne personer etc via GPS, og totalt overvåge suspekter... Huha

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

Ekstra Bladet i dag
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 15:09

Har lige læst i Ekstra Bladet (vi får det på arbejdet), at Falck og Politiet IKKE anbefaler at man gør det.

Der står:

"POLITI OG FALCK ADVARER MOD DÅRLIGT MOBILRÅD

Landets indbakker oversvømmes af velmenene råd om en "In case of emergency" adresse i mobilen - men det hjælper ingen.

Det lyder som en god ide. Lav en "person" i din mobiltelefonbog med navnet ICE, som står for "In case of emergency", med adressen på nærmeste pårørende, så har politi, Falck og brandvæsen en nem adgang til en vigtig oplysning. Opfordringen fyger som mail fra indbakke til indbakke og videresendes af velmenene danskere.

- Det vil vi godt advare mod, lyder det fra informationschef i Københavns Politi, Flemming Steen Munch.

- Det er da klart, at har vi ikke andet, så kigger vi i mobiler, men det vil aldrig være vores første valg.

Unødvendigt

Flemming Steen Munch vil også advare mod at gøre for megen privat information tilgængelig for alle og enhver. For at ICE ideen virker, skal telefonen være tændt og ikke låst med PIN-kode.

Som andre e-mail kæderbreve mangler denne en konkret afsender. Men variationerne skorter ikke på en, der kender en, der er ansat i politi eller brandvæsen. På ekstra Bladet har vi modtaget opfordringen fra flere læsere. En er Falckredder og skriver: "Nedenstående er en bøn fra alle Falckreddere, en rigtig god idé, som kan gøre en forskel. Lægevagt og ambulancefolk beder alle om at sprede dette budskab."

- Det må stå for egen regning. Det er ikke Falcks holdning. Vi mener ikke, det er en gangbar idé, siger Falcks korpslæge, Sven Trautner, som har undersøgt ideens brugbarhed i et par måneder.

- Det lyder umiddelbart smart, men det viser sig at der er flere problemer. Hvad nu hvis man kommer til et skadested hvor mobiler og tasker ligger spredt? Oplysningerne skal også være opdaterede. Og så skal alle kende systemet, og der skal være enighed om at bruge det, siger Sven Trautner, der også kan oplyse at sygehusvæsen og politi, der står for at kontakte pårørende, slet ikke oplever noget stort behov for et nyt system.

Hos Københavns brandvæsen, der har egen alarmcentral og to millioner mennesker under deres vinger, har man også fået opfordringen.

- På overfladen lyder det jo som en god idé, men den holder bare ikke i den virkelige verden, siger lederen af alarmcentralen, Kim Jacobsen

Ideen om ICE-opslag i mobilen er fostret af en engelsk ambulance redder Bob Brotchie fra East Anglican Ambulance, der med sponsorkroner fra mobilselskabet Vodafone lancerede en kampagne.

I england har man ikke et nationalt register over cpr-numre og kan derfor ikke komme så langt med et kørekort eller sygesikringsbevis, som politiet kan i Danmark. Mindre end 20% af den engelske befolkning har brugbar identifikation på sig, og efter bombeangrebet i London 7. juli 2005 spredte ideen sig via e-mail kloden rundt.

Bob Brotchie har nu i erkendelse af problemerne med mobil-ideen lanceret et engelsk ICE-kartotek, www.icecontact.com. Finder redningsmandskab eller hospitalspersonale din medlemsinformation på en nøglering eller et plastickort, kan de ringe og få de vigtige oplysninger fra et døgnbemandet nummer. Fra ICE-centralen ringer man så til de pårørende - en opgave der i Danmark udføres af politi eller sygehusvæsen."

hanzii@eb.dk

Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider