|
|
| Smerter ved ridning - Fys/kiro eller ??? |
|
|
Jeg er jo nu endelig kommet igang med at ride igen efter lang tid. Det er jo ganske normalt at man har ondt over det hele i den første periode også vænner kroppen sig til at arbejde. Men jeg har nu været igang med at ride i ca. 7 uger og der er kun kommet forbedring på konditionen, men smerterne er stadig de samme. Jeg kan ride i ca. 5 min. trav - så får jeg så ondt i lænden, så jeg er nødt til at lave stræk-øvelser inden jeg kan forsætte. Så kan jeg fortsætte ca 5-7 minutter mere og nye strækøvelser. Efter ca. 30 minutter er jeg varmet op og kan ride nogenlunde normalt i ca. 15 min. også er ryggen helt færdig. Jeg laver opvarmning inden jeg sætter mig op og når jeg er færdig og strækker ligeledes ud før og efter. Jeg har været ved massør et par gange og hun siger at det er hofter og bækken der er belastet - al det der muskel og sener m.m. jeg har idag været ved fys og han sagde ikke rigtigt noget og jeg føler ikke lige at det har hjulpet. Der der nogle af jer, der har haft problemer og hvad har i gjort for at komme videre??? Jeg blev smidt af for ca. 1½år siden og har ikke været rigtig igang med at ride siden kun en uge hist og pist og der har jeg ikke tænkt over at jeg havde mere ondt en naturligt - så det er først nu hvor det har været i SÅ mange uger at jeg bliver lidt bekymret. Kan man have fået en skade, der kun kan mærkes ved ridning??? evt. have forskubbet noget i ryg, bækken eller hofter?? Jeg er ved at være desperat og det er jo ikke sundt at spise smertestillende inden man skal ride hver gang. Så HÅBER bare at der er nogle af jer som kan give et godt råd. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
02-05-2007 16:08 |
|
Det kan sagtens være du lige skal omkring en kiropraktor og lige løsnes op en periode. Derudover kunne du kigge på om din sadel overhovedet passer dig. Jeg red i årevis rundt i en kombisadel og kunne til sidst kun holde ud at skridte. Senere fandt jeg så ud af, at jeg sagtens kan sidde lodret og holde balancen i ANDRE sadler, men at den jeg brugte simpelthen bedst egner sig til at sidde i let sæde hvor min ryg ikke har kræfter til at holde mig (og det egner sig ikke til dressur). Det kan også være sadlen er for bred i sædet til dine hofter eller for stor/lille/dyb. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Rikke |
|
|
Hej Rikke Jeg er selv en af de knap så heldige, der har skævt bækken. Det er ikke særlig sjovt, for det kan være rimelig smertefuldt. Ved du med sikkerhed, om der er noget, der er skævt? For hvis du ikke ved det, så ville jeg foreslå dig at gå til en kiropraktor. Han/hun tager et røntgenbillede, inden de går igang med evt. behandling. På mine røntgenbilleder kan man ikke se, at bækkenet er skævt, men det har jo også noget med funktionen at gøre, så hvordan ens bækken/ryg fungerer, kan man ikke se på billeder - de viser kun eventuelle brud osv. Da mine smerter var aller værst, kunne jeg slet ikke holde ud at ride! Jeg havde/har det faktisk bedst, når min krop er i bevægelse, og jeg kan lave noget. Desuden skete det også, fordi jeg faldt af hesten... Men held og lykke med det i hvert fald - lad mig høre om det videre forløb  Knus
MariaHelena & Primmer "The greatest thing you'll ever learn Is just to love and be loved in returned."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
Tak for jeres input - den med sadlen var faktisk en god ide at prøve. Jeg havde lige købt ny sadel inden jeg blev smidt af der for 1½ år siden og har siden da max. redet 14 dage sammenhængende i den - inden jeg begyndte at ride på min nye hest for 7 uger siden. Sadlen er meget anderledes end den jeg tidligere har redet i - det er en stübben Maestoso og den er jo meget dyb og jeg føler at jeg sidder rigtig godt i den. (var rundt og prøve ca. 20 sadler inden jeg valgte den) Jeg vil prøve at hive den gamle frem fra gemmerne og ride i den de næste par uger og se om det giver nogen forandring. Den gamle har jeg haft i mange år og der har aldrig været problemer!!! Jeg prøver at få fat på en kiropraktor bare for en sikkerhedsskyld. Mvh Rikke
Nu med ridehest, der virker!!! Søges: Ridejakke str. stor til dressur (ca. str. 48-52) gerne herre model Ridestøvler: str. 40-42 højde ca. 40-44cm bredde ca. 45cm Pris efter stand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smidighed |
|
|
Jeg fik også smerter under ridning. Min læge anbefalede, at lave pilatesøvelser og det hjælper. Det var simpelthen smidigheden, som var problemet. Har efterfølgende læst, at det er meget vigtigt, at man dyrker anden sport, sideløbende med ridning, da man ellers overbelaster ryg og lænd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Pas meget på med at stole for meget på kiopraktorens røngtenbilleder - de er ikke uddannet til hverken at tage dem eller at læse dem. Jeg fik for to år siden taget røngten ved kio, de viste forkalkninger omkring mit venstre hofteled (jeg kunne også se skyggerne) så jeg ventede et helt år med at gå til lægen, fordi det jo var forkalkninger og der ikke kunne gøres noget. Jeg var til lægen sidste sommer og skal opereres for HD om ca 2 mdr. Der var ikke antydning af skygger på de billeder der blev taget på hospitalet. (og jeg jeg ved jeg ikke er den eneste der har oplevet sådan noget) Men en tur til kio og blive løst op, det tror jeg nu ogås kunne være en god ide for dig Rikke. Hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.. |
|
|
Du er ikke den eneste der har været ude for, at kiroprakteren har taget fejl! Jeg startede hos kiroprakter for at år siden, fordi jeg ikke kunne være nogen steder for bare smerter. Hun tog nogle billeder og sagde at jeg havde et gammelt brud på en lændehvirvel, som var årsagen til at jeg ikke kunne komme op og stå når jeg først havde fået mig sat. For en måned siden, besluttede jeg mig for at tage forbi min egen læge fordi jeg ikke mente det kunne passe at jeg skulle til kiro hver anden uge for at være helt smertefri. Min læge sendte mig ind for at få taget nye billeder, og de viste ingenting! Så jeg har smidt 8500 kr efter en kiroprakter der stillede en forkert diagnose. Selvfølgelig hjalp behandlingen dengang, men jeg føler lidt at jeg var der under falske forudsætninger. Mit næste skridt bliver at få snakket med min egen læge og få skaffet de billeder der blev taget hos kiroprakteren, så jeg kan få en anden til at kigge på dem. Så Rikke, hvis jeg var dig, ville jeg tage en tur forbi lægen inden du begynder at smide penge efter en kiroprakter. Knus Anne-Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skævt bækken |
| Forfatter:  |
Narni |
| Dato:  |
03-05-2007 12:18 |
|
Det lyder meget som om at dit bækken er blevet slået skævt da du i sin tid blev smidt af. Jeg har et skævt bækken, som bliver ved med at sætte sig skævt. På trods af en ugentlig aftale med min fys/kirop. (Han er begge dele). Han retter det op og det går fint i et par dage så sætter det sig skævt igen. Jeg har en forhåbning om at det snart bliver på plads... Men ja, tag til lægen og få en henvisning, det er noget billigere!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få det undersøgt grundigt |
|
|
Jeg fik i november sidste år at vide at jeg ikke måtte ride pga min ryg - det var en fysioterapeuts vurdering.  Det fik mig til at ryge direkte til lægen og bede om en grundig undersøgelse. Jeg har også i lang tid gået til kiropraktor, der kun kunne få løsnet ryggen op for kort tid ad gangen. Jeg fik efter laaang tids venten en tid hos en dygtig reumatolog, som sendte mig til røngten. Billederne viste at jeg har fået trykket en lændhvirvel lidt fremad, da jeg for 2½ år siden røg af en islænder i fuld fart og landede på en sten. Hvirvlen 'hænger' nu og belaster ligamenterne/senerne mere end sædvanligt og giver næsten konstante smerter. Rygdoktoren anbefaler - til min udelte begejstring - at jeg skal ride masser af dressur/skovture og supplere med Pilates. Pilates startede jeg med i februar og det har allerede hjulpet meget.
/Trine og Hallech "Shagya-araberen er en juvel i europæisk hesteavl!" - Citat: Dyrlaegevagten.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt tanker |
|
|
Det tager lang tid at bygge muskler op, så mit første bud må være at du er muskelsvag. Andet bud er sadlen, den er også rigtig tit en synder. Helt ærligt synes jeg hvis det fortsat er et problem, at du går til lægen, i stedet for massører kiroprakterer og fysser. Har du brug for disse ting så skal din læge nok henvise dig. Min stedmor er Kiro, og hun siger at utrolig mange mennesker nu om dage ikke konsulterer deres læge først. Hvilket de bør gøre, fordi hvis der er noget galt, så kan det bliver meget værre hvis man bliver behandlet af de overnævnet. Derudover er der så mange muskelsvage, som ganske enkelt ikke fatter at deres smerter stammer fra manglende muskler. og de gider ikke gøre noget ved det problem, det er nemmere at betale sig fra det igennem behandlinger. Det er dem hun har flest klienter af.
Endnu en FjordFan. .
Ejer af guldklumpen Sylvia. Søger Billig Passier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ting til eftertanke |
|
|
Puha - ja jeg kan da se at jeg ikke er den eneste og det er da lidt uhyggeligt at læse om nogle af jeres problemer. Jeg prøver først det med sadlen. Jeg har snakket med min læge og jeg har bare ikke særlig meget tiltro til hende. Dengang jeg blev smidt af var jeg deroppe til check, bare for at være sikker og så det var noteret, hvis der skulle komme noget med forsikringen. Det var først efter et par uger og jeg kom til en anden læge at de opdagede de brækkede ribben og det var først da jeg selv pressede på at jeg kom til fys og fik behandling på en ødelagt muskel (havde et helt hovaftruk på inderlår med indre blødninger og der er stadig arvæv, da der var gået så lang tid) Jeg tror bare at hun vil trykke lidt og sige at det går over når jeg bliver stærkere rent muskelmæssigt  Jeg har heldigvis en sundhedssikring igennem job, der dækker alle udgifter - så jeg giver lige fyssen(skal have behandling torsdag), massør (tirsdag) og sadlen næste uge med og hvis det ikke hjælper overhovedet - så må jeg ind til doktor og finde en løsning. Det virker bare lidt skræmmende at man måske kan gå med en latent skade i 1½ år og først opdage det når man rigtig kommer igang med at ride. Jeg skal nok opdatere i tråden, så vi kan have den og finde tilbage til - hvis i andre også gør - kan det måske blive en ERFA tråd til senere brug. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig... |
|
|
Jeg er helt enig i det med de svage muskler. Selvom du har skævt bækken er det vigtigt, når det er sat på plads, at du får trænet din ryg og især dine mavemuskler op. Jeg er lige startet på et hold med instruktør i mit træningscenter, hvor vi træner mave og ryg. Det er mest maveøvelser, men vores instruktør siger, at så snart at mavemusklerne er gode, så bliver ryggen det automatisk også. Ved siden af kiropratisk behandling og styrketræning så er jeg også begyndt hos en massør, som kan hjælpe mig med at få strukket min muskulatur omkring bækkenet ud - så vil det blive lettere at arbejde med musklerne vha. træning og opbygget det hele korrekt. Og så er massage jo godt for mange ting! Det vil i hvert fald også hjælpe dig, hvis du har smerter, fordi du går og kompenserer for denne smerte og får ondt alle mulige andre steder. Knus
MariaHelena & Primmer "The greatest thing you'll ever learn Is just to love and be loved in returned."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| instabilitet |
|
|
Hej Rikke! Da det jo er svært at stille en diagnose uden at have set patienten, vil mit bud være et "gæt" ud fra din beskrivelse. Du skriver ikke hvordan du sidder i opstilling når du rider, men jeg gætter på, at du ikke kan stabilisere lænden. Dette skyldes ofte inaktivitet af de dybe rygmuskler og en dyb mavemuskel (m.transversusabdominalis). Derudover vil man i en sadel med dybt sæde, også blive skubbet op i en mere svejet lændeholding, så disse to faktorer tilsammen vil være en dårlig cocktail hvis man er instabil i lænderyggen. udspænding og massage er meget godt - men det vigtigste er træning af stabiliserings muskulaturen, dette kan en fysioterapeut være behjælpelig med. Fysioterapeuter med kurser i kinetic control er virkelig dygtige, de vil kunne lægge en specifik genoptræningsplan. Når det går bedre, vil du med fordel kunne træne pilates, som også arbejder med stabliserings musklerne. Men lige nu, har du altså brug for en individuel behandling og træning. Men som sagt, så er mit bud, et gæt - det kræver en ordentlig undersøgelse af dig. Men husk, det tager lang tid, at genoptræne muskulaturen, det er ikke nok at se en fys få gange. Vi er jo ikke mirakelmagere, selvom det ville være rart  pøj-pøj, hilsen Belinda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Jeg har det næsten som dig når jeg rider. Ondt i lænden som så går i et stød op i min nakke og så nærmest meget hård sidestik og pludselig har jeg svært ved at trække vejret. (Dette sker kun når jeg "ranker" mig i sadlen, får skuldrene tilbage og ryggen tilbage - så kommer dét fordi jeg netop "spæner" mere op i lænden og underlivet. Så derfor har jeg også svært ved at sidde pænt i sadlen indimellem) Jeg kan intet gøre ved det. Har tænkt på fysio. Men har hørt pilates skulle være rigtig godt. Har min læge også anbefalet og jeg leder efter et hold pt  Kunne godt tænke mig det. Desuden, lav rygøvelser derhjemme og maveøvelser - sådan så du styrker også selvom du ikke er til hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt opfølgning... |
|
|
Jeg har jo været til stævne idag og jeg tog chancen og red i min "gamle" sadel jeg har brugt på min rideheste der har virket - så jeg ved at jeg kan ride i den sadel uden at få ondt. Det helt utrolige er at jeg har kunnet ride fuldstændig normalt!!! Jeg har ikke haft den der smerte/krampe som tvinger mig til at lave strækøvelser... jeg er lidt brugt i ryggen nu - men har også redet i 2 timer, da der kom lidt forsinkelser - normalt kan jeg kun ride i 30 minutter med smerter og strækøvelser også ca. 15minutter nogenlunde normalt. Jeg nægter at tro at den ene fys-behandling har nogen betydning, da det kun var varme og opløsning omkring iskas-nerven i punktet på ballen. Jeg kan næsten ikke fatte - at det bare var det der skulle til!!! Så nu er jeg tilbage i min sadel købt for kr. 5000,- i 1996 og har 1 stk. Stübben Maestoso de luxe (ny pris kr. 12.250,-) brugt max. 3. mdr. ialt til salg. Tror nu at jeg tager et par behandlinger mere ved fyssen - forsikrigen betaler og det skader jo ikke  Jeg er bare SÅ lykkelig over at have kunnet ride normalt og at jeg så vandt en LA1 med 68,23% den højeste pointsum for mig nogensiden i mit 30 årige liv - gør det jo bare endnu bedre. Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heej Rikke |
|
|
Tillykke med din succes;) Tror jeg vil prøve det samme... EFter at være blevet sparket i ryggen for knap et år siden har jeg heller ikke ku ride. Jeg har prøvet alt i beehandlinger, men nu har jeg lånt en anden sadel idag.. Har haft meget gavn af denne dialog;) Mvh. Maj-Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|